Orleans (Reiner Stockhausen)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 167
- Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
- Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 19 times
Re: Orleans
Fajnie Chłopaki żeście się porozumieli. Swoją drogą zgadzam się z Wookim odnośnie budowania budynków jako nisko opłacalne. Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em
pozdrawiam
pozdrawiam
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Budynki są spoko jeśli na bazie ich działania oprzesz strategię. Może być ona bezpośrednia albo pośrednia. Za pomocą budynków można wzmacniać niektóre akcje bądź je zastępować itd.dominGeS pisze:Fajnie Chłopaki żeście się porozumieli. Swoją drogą zgadzam się z Wookim odnośnie budowania budynków jako nisko opłacalne. Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em
pozdrawiam
Czasem przed rozgrywką przeglądam budynki i rodzi mi się plan a potem w trakcie gry go realizuje i wtedy widzę sens z dociągania budynków.
Swoją drogą niektóre budynki działają jak kafle technologii w Roll for the galaxy, tyle że same z siebie nie dają żadnych punktów.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Orleans
Z budynkami można sporo pokombinować. Zakład krawiecki jest spoko, ale co jak większość żetonów z materiałem trafi na mapę?dominGeS pisze: Oczywiście jest np. taki Zakład Krawiecki na który wszyscy się rzucają, ale poza tym to słabo w tych budynkach. Sam już kilka razy się naciąłem, że biorąc budynek potem z niego nie korzystałem. Czekam na dodatki w budynkach, może pojawi się coś korzystniejszego wg. mojej oceny. Poza tym dla mnie gra w dechę. Właśnie oczekuję na kuriera z fan-kit-em
pozdrawiam
Żeby nie psuć nikomu zabawy i nie spoilerować wrzucam kilka propozycji poniżej.
Spoiler:
- Ginet
- Administrator
- Posty: 222
- Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Orleans
Podrzucam moją recenzję na GF
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Orleans
Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
-
- Posty: 280
- Rejestracja: 21 lip 2015, 14:45
- Lokalizacja: Łaziska Górne
- Has thanked: 4 times
Re: Orleans
Po przeczytaniu tego fragmentu zamknąłem recenzjędetrytusek pisze:Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF
- warlock
- Posty: 4676
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1045 times
- Been thanked: 1989 times
Re: Orleans
Jezu, czyli jednak Barracks "poszło" jako Baraki, a nie Koszary Serio?
BGG (moje oceny i komentarze)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
Re: Orleans
Właśnie wróciłaDr. Nikczemniuk pisze:Wookie dał notę 4. Ola dała 3.Wincenty Jan pisze:Wookie dodał dzisiaj recenzję Orleanu, odsłuchałem do połowy i recenzja zniknęła. Byłem ciekaw jego opinii bo jak coś krytykuje to znaczy, że gra ma szanse przypaść mi do gustu. No chyba, że recenzja bezpowrotnie wyparuje jak i recenzja innej gry
Oczywiście pojechali po wykonaniu gry. No ale cóż w końcu to średniowiecze
No i fakt recenzja znikła...
- baldar
- Posty: 578
- Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
- Lokalizacja: Gdańsk
- Been thanked: 27 times
- Kontakt:
-
- Posty: 1862
- Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Ginet
- Administrator
- Posty: 222
- Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Orleans
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?detrytusek pisze:Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Orleans
Hyperborea i King's Pouch to tytuły z pokrewną mechaniką. Oba wydane w 2014 roku.Ginet pisze:Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?detrytusek pisze:Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Orleans
Chodzi o to, że jedyne co jest w tym innowacyjne to słówko "bag". Jaka jest różnica między budowaniem sobie talii np w Star Realmsie, a budowaniem...eeee..."wora " w Olreans? Zapewne można by w to miejsce wstawić dowolny deck builder.Ginet pisze:Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?detrytusek pisze:Jeśli bag building ma uchodzić za coś innowacyjnego to jest naprawdę źle jeśli chodzi o te powiewy świeżości.Ginet pisze:Podrzucam moją recenzję na GF
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Równie dobrze mógłbym wymyślić sobie teraz box building, który polegał by na wrzucaniu meepli do pudełka, a następnie obracaniu go i braniu tego co wypadnie pierwsze.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
- Ginet
- Administrator
- Posty: 222
- Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Orleans
+1palladinus pisze:Hyperborea i King's Pouch to tytuły z pokrewną mechaniką. Oba wydane w 2014 roku.Ginet pisze:
Ale chodzi o to, że nie jest nowa czy że nie jest mechaniką?
Ja nie spotkałem gry, które wykorzystywałaby taki sposób dystrybucji "siły roboczej", ale to oczywiście nie znaczy, że czegoś nie przegapiłem
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu?
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
- Leser
- Posty: 1752
- Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
- Lokalizacja: pod - Warszawa
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 1438 times
Re: Orleans
Deck building z żetonami w worku zadebiutował w 2010 r. wraz z Puzzle Strike.Ginet pisze: +1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu?
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Orleans
Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów. We wspomnianym przez Ciebie SR kupując kartę, ma ona dokładanie takie zastosowanie jak mówi akcja na niej, w Orleanie natomiast jest to "tylko" w konkretnym rodzaju i możemy go wysłać na różne pola akcji. W King's Pouch mamy dodatkowo "robotników" o różnych kształtach i świadomie "szukamy" ich w worku, by zwiększyć szansę na odpalenie jakiejś konkretnej akcji. Gry karciane na tej mechanice opierają się na zoptymalizowaniu talii tak, by odpalać co raz to silniejsze comba. W wyminieonych tytułach cel jest nieco inny.detrytusek pisze: Chodzi o to, że jedyne co jest w tym innowacyjne to słówko "bag". Jaka jest różnica między budowaniem sobie talii np w Star Realmsie, a budowaniem...eeee..."wora " w Olreans? Zapewne można by w to miejsce wstawić dowolny deck builder.
Równie dobrze mógłbym wymyślić sobie teraz box building, który polegał by na wrzucaniu meepli do pudełka, a następnie obracaniu go i braniu tego co wypadnie pierwsze.
Drobniejszych różnic nie sporo i tylko główny mechanizm jest w ogólności podobny. Zresztą jeśli grałeś w SR i Orlean to powinieneś wiedzieć, że to są zupełnie inne gry.
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2017, 13:03 przez palladinus, łącznie zmieniany 1 raz.
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Orleans
Zupełnie nie o to chodzi, że te gry są różne. Chodzi o to, że wg recenzji bag building jest innowacyjny sam w sobie. Zresztą napisane jest w niej również, że chodzi o optymalizowanie "worka" poprzez jego czyszczenie. W SR masz optymalizowanie talii również poprzez zmniejszanie liczby kart. To, że pracownika/kartę możesz potem inaczej wykorzystać to jest osobny temat, którego wogóle nie poruszam.palladinus pisze: Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów. We wspomnianym przez Ciebie SR kupując kartę, ma ona dokładanie takie zastosowanie jak mówi akcja na niej, w Orleanie natomiast jest to "tylko" w konkretnym rodzaju i możemy go wysłać na różne pola akcji. W King's Pouch mamy dodatkowo "robotników" o różnych kształtach i świadomie "szukamy" ich w worku, by zwiększyć szansę na odpalenie jakiejś konkretnej akcji. Gry karciane na tej mechanice opierają się na zoptymalizowaniu talii tak, by odpalać co raz to silniejsze comba. W wyminieonych tytułach cel jest nieco inny.
Drobniejszych różnic nie sporo i tylko główny mechanizm jest w ogólności podobny. Zresztą jeśli grałeś w SR i Orlean to powinieneś wiedzieć, że to są zupełnie inne gry.
edit:
Cała otoczka innowacyjności zawarta w terminie "bag building" mam wrażenie, jest czysto marketingowym chwytem, który ma wyróżnić standardową mechanicznie grę (nie oceniam czy dobrej czy złej) z całej masy innych.
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2017, 12:58 przez detrytusek, łącznie zmieniany 1 raz.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
- Ginet
- Administrator
- Posty: 222
- Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Orleans
Starałem się szukać uważnie, ale zdaję sobie sprawę, że mogłem coś przegapić.Leser pisze:Deck building z żetonami w worku zadebiutował w 2010 r. wraz z Puzzle Strike.Ginet pisze: +1
Faktycznie o Hyperborea słyszałem, że jest podobne, ale bliżej jej nie znam.
Orlean też jest z 2014 r. Czyżby rok bag buildingu?
Podobnie zresztą draft nie zaczął się od 7 Cudów świata, jak napisałem, ale przez nie został w takiej formie spopularyzowany.
Ja (pewnie podobnie jak wielu) pierwszy raz usłyszałem o b-b przy okazji Orlean. Jeżeli ten rodzaj "budowania" silniczka stanie się popularniejszy to myślę, że będzie to zawdzięczał właśnie tej grze.
Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Re: Orleans
Ale to różnorakie wykorzystanie nie jest związane z losowaniem z worka. Orleans to jest poolbuilding, a że z otrzymanej puli losuje się na ślepo i żetony są wielozadaniowe jest osobną kwestią.palladinus pisze: Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
-
- Posty: 557
- Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
- Lokalizacja: Milewo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 47 times
Re: Orleans
Ale przecież chociażby Wsiąść do Pociągu, które ma podobną skalę popularności do 7 Cudów Świata było popularne znacznie wcześniej. I również zawiera draft jako jedną z głównych mechanik.Ginet pisze:Podobnie zresztą draft nie zaczął się od 7 Cudów świata, jak napisałem, ale przez nie został w takiej formie spopularyzowany.
- warlock
- Posty: 4676
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1045 times
- Been thanked: 1989 times
Re: Orleans
Chodzi o wybieranie jednej karty i przekazywanie reszty przeciwnikom, a nie budowanie ręki poprzez dobieranie ze wspólnej puli.
Draft jako taki obecny był chociażby w Notre Dame Stefana Felda (parę lat wcześniej, niż 7CŚ).
Draft jako taki obecny był chociażby w Notre Dame Stefana Felda (parę lat wcześniej, niż 7CŚ).
BGG (moje oceny i komentarze)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Orleans
Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.tomb pisze:Ale to różnorakie wykorzystanie nie jest związane z losowaniem z worka. Orleans to jest poolbuilding, a że z otrzymanej puli losuje się na ślepo i żetony są wielozadaniowe jest osobną kwestią.palladinus pisze: Różnica jest zasadnicza - wykorzystanie wyciąganych z talii/worka zasobów.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
Re: Orleans
SR nie jest najlepszym przykładem, ale już odpowiedni zestaw kart wielorakiego zastosowania w Dominionie jest całkiem dobrym odniesieniem.palladinus pisze: Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
Worek jest tylko narzędziem, moim zdaniem nie można go uznać za mechanikę. W przeciwnym razie Ginet do nowinek może dopisać cup-building znany z RollftG.
PS Oczywiście powyższe nie ma znaczenia dla oceny jakości samego Orleans i mechanik tam zastosowanych.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Orleans
Rzeczywiście początkowo źle zrozumiałem Wasze votum separatum, choć jednak osobiście uważam, że można uznać bag building za mechanikę. Jeśli dobrze rozumiem Waszą argumentację, to mówicie: "po co na kwadrat mówić kwadrat skoro jest prostokątem".tomb pisze:SR nie jest najlepszym przykładem, ale już odpowiedni zestaw kart wielorakiego zastosowania w Dominionie jest całkiem dobrym odniesieniem.palladinus pisze: Rzeczywiście nie można się nie zgodzić, że nie jest to innowacyjność per se, ale raczej rozwinięcie znanej wcześniej mechaniki.
Ale jak na razie bag building wyróżnia się mechanicznie od deck-builderów choćby właśnie tym, że ci workerzy są wtórnie wykorzystywani na różne sposoby/różne akcje. Nie ma między nimi takiej zależności jak we wspomnianym SR, więc poniekąd jest to związane z losowaniem z worka.
Worek jest tylko narzędziem, moim zdaniem nie można go uznać za mechanikę. W przeciwnym razie Ginet do nowinek może dopisać cup-building znany z RollftG.
Śledzić Dominion zakończyłem po drugim dodatku, więc nie doszedłem do wielorakiego zastosowania kart.
Między deck- a bag-buildingiem jest oczywiście sporo podobieństw i rzeczywiście ciężko uznać to za ogromną innowację.
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry