Carcassonne-rzeka

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1118 times
Been thanked: 1282 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: seki »

Witam serdecznie,

Mam do Was pytanie odnośnie dodatku rzeka. Dokładnie mówiąc mam nową wersje podstawki z wydawnictwa Bard, w której dodany jest już mini dodatek Opat i rzeka (12 kafelków). Czy istnieje obowiązek łączenia kafelków rzeki? Instrukcja nie mówi nic o obowiązku i właściwie każdy kafelek z rzeką można by dokładać do łąki, miasta, drogi na których nie ma rzeki. Uważam osobiście, że brak obowiązku jest błędem w instrukcji bo wtedy krajobraz tworzy się bardzo dziwny. Jak Wy gracie?
Kin@a
Posty: 1272
Rejestracja: 27 lip 2015, 16:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 138 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: Kin@a »

Rzeka się łączy, przecież jakoś musi płynąć. :wink:
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1118 times
Been thanked: 1282 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: seki »

Dziękuje za opinie. Czyli ten dodatek trzeba traktować zdroworozsądkowo, że rzeka musi płynąć od źródla do jeziora. Szkoda, że słowo "obowiązek dokładania" nie pada w instrukcji. Ale osobiście podzielam opinię, że kafelki te powinny być tak układane.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: WRS »

Ekhm...
Nie wiem czy P.T. Kolega zauważył, ale Rzeka jest pakietem kafelków startowych.
Stosujemy ZAMIAST kafelka startowego i musi się łączyć, tworząc ciągłą rzekę.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1118 times
Been thanked: 1282 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: seki »

WRS pisze:Ekhm...
Nie wiem czy P.T. Kolega zauważył, ale Rzeka jest pakietem kafelków startowych.
Stosujemy ZAMIAST kafelka startowego i musi się łączyć, tworząc ciągłą rzekę.
Nie jestem teraz w domu aby sprawdzić instrukcji ale dałbym sobie palca uciąć, że w mojej instrukcji zapisane jest, że kafelkiem startowym jest źródło a resztę kafelków rzeki ląduje w stosiku. Stąd pytanie wydaje mi się istotne. Nie mniej zgadzam się z Wami, że inaczej niż tworzenie ciągłej rzeki nie ma sensu chociaż przyznam szczerze, że pierwszą rozgrywkę zagrałem bez tej zasady gdyż instrukcja tego nie precyzuje. Po tej rozgrywce brak tej zasady wydał mi się dziwny. Dzięki za odzew.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: WRS »

Tak, oczywiście. Startujemy od źródła. Jednak cała(!) Rzeka musi być wyłożona w pierwszych ruchach. Dopiero potem wykładamy normalne - niestartowe - kafle.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1118 times
Been thanked: 1282 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: seki »

Ma to sens. Dzisiaj tak pogralem i jest git. Uwazam, ze instrukcja wprowadza w blad bo każe mieszać rzeke z innymi kafelkami. Podaje link http://www.tinypic.pl/edxxxuwwamvg patrz akapit przygotowanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: WRS »

O! Ewidentnie ktoś zbyt pochopnie skopiował tekst z innych dodatków :P
Teraz jasne, skąd P.T. Kolega miał tyle niejasności...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: Cin »

Bard jak to Bard, zawsze muszą coś sknocić
Axi0maT
Posty: 9
Rejestracja: 14 kwie 2017, 07:44

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: Axi0maT »

Potwierdzam to co napisal seki - instrukcja zdecydowanie wprowadza w blad. Wczoraj doszla do mnie gra (w wersji 2016) i po przeczytaniu instrukcji mialem wiecej watpliwosci niz przed (bo gralem juz predzej w Carcassonne ale bez rzeki i opata). Szukajac odpowiedzi trafilem na wasze forum... Wiec na swieta zagram z rodzinka juz z kompletem dodatkow :)
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: Quille »

Ja rozumiem, że to "wymieszajcie z innymi" oznacza, że trzeba wymieszać te pozostałe 10 płytek rzeki (bez źródła i jeziora, bo to pierwsze musi być zawsze na początku stosu, a to drugie na końcu), żeby rzeka miała po prostu za każdym razem inny kształt. Ale fakt, może to być mylące, bo można zrozumieć tak, że trzeba wymieszać z wszystkimi pozostałymi płytkami (miast, traktów, łąk itp).

A jak już przy tym jesteśmy - dokładacie meeple na kafelkach rzeki? Np w miastach albo na traktach, które są przy rzece? My mamy dyskusję czy wolno czy nie i gram inaczej w zależności z kim gram, bo argumentem jaki tu pada jest to, że na kafelku startowym się meepla nie wykłada. No ok, ale on jest jeden, ustawiany przed grą, a rzekę ustawiają wszyscy gracze, na zmianę, więc jeśli mam to szczęście i wyciągnę np kawałek rzeki z klasztorem, to chciałabym z tego skorzystać.
Awatar użytkownika
Halmaris
Posty: 116
Rejestracja: 30 kwie 2014, 19:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: Halmaris »

Ja zawsze wykładam na kafelkach rzeki meeple. Instrukcja (przynajmniej w wersji angielskiej) wyraźnie na to pozwala.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne-rzeka

Post autor: Quille »

Halmaris pisze:Ja zawsze wykładam na kafelkach rzeki meeple. Instrukcja (przynajmniej w wersji angielskiej) wyraźnie na to pozwala.
Dzięki wielkie. Właśnie sprawdziłam, że polska instrukcja do I wydania też wyraźnie o tym mówi, więc jest jasna sprawa. Ale instrukcja do II wydania już nie, mówi tylko, że po wyłożeniu rzeki gra przebiega według normalnych zasad, więc można to różnie rozumieć - że meeple się dodaje po wyłożeniu rzeki, albo że po wyłożeniu każdego z kafli rzeki można dodać na niego meepla, stąd moje pytanie. Teraz już wiem.
Obrazek
ODPOWIEDZ