Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja, fun

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
deco200
Posty: 69
Rejestracja: 30 kwie 2017, 23:12
Has thanked: 25 times
Been thanked: 11 times

Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja, fun

Post autor: deco200 »

Panowie i Panie zwracam sie do was z prosba o pomoc, poszukuje gry podobnej do Cytadeli, czyli pierwszej kupionej przeze mnie gry planszowej, ktora okazala sie zarazem absolutnym hitem przy moim stole i ktora chetnie wyciagamy do dzis przy najrozniejszych okazjach.

Oczywiscie nie musi to byc gra bedaca kalka cytadeli, mechanika gry i tematyka moga byc zupelnie inne aczkolwiek chcialbym, zeby taka gra miala w sobie tych kilka cech z cytadeli, ktore - wiem to na pewno - swietnie sprawdza sie u mnie w domu:

- Zalezy mi na tym zeby gra byla zrodlem dobrej zabawy i smiechu tzn. aby nie byla na tyle mozgozerna zeby wszyscy przy stole zajmowali sie glownie mysleniem nad kolejnym ruchem, a nie interakcja z pozostalymi czlonkami gry, krotko mowiac ma to byc gra rodzinna, ktorej rozegranie nie zabiera 2, 3 godzin. Zrodlem dobrej zabawy w grze moga byc teksty na kartach, ilustracje, mechanika oparta na negocjacjach, cokolwiek ;).

- Mimo wszystko, chcialbym rowniez, zeby gra wymagala myslenia i opracowania pewnej strategii w celu zwyciestwa, do ktorego prowadziloby kilka roznych drog.

- Ostatni warunek, ktory dla mnie jest absolutna sola kazdej gry i dostarcza naprawde fajnych emocji, czyli negatywna interakcja, chcialbym zeby w takiej grze bylo mozliwych pare wrednych zagran wymierzonych bezposrednio w przeciwnika, ktore utrudnialyby mu zycie (zlodziej, zabojca, general w Cytadeli)

Oczywiscie zanim stworzylem ten watek zrobilem wlasny research i poki co, niestety, wiekszosc gier polecanych jako podobne do cytadeli odrzucilem. Zapoznalem sie (przez youtube'a i recenzje) z takimi pozycjami jak:

- Havana, Santiago de Cuba - za malo negatywnej interakcji, mimo wszystko wydaja mi sie malo ciekawe, klimatyczne i zabawne
- 7 cudow swiata - rowniez za malo bezposredniej negatywnej interakcji, za duzo skupienia nad budowanie wlasnego pasjansa, poza tym gra wydaje sie naprawde fajne
- Splendor - brak odczuwalnego klimatu i interakcji w grze
- La Cosa Nostra - negatywna interakcja pierwsza klasa, ale chyba jednak troche za ciezka jak na spotkania towarzyskie i rodzinne :D

W zadna z tych gier jeszcze nie gralem, takze mozecie mnie smialo wyprowadzic z bledu, jesli co do ktorejs z wyzej wymienionych sie pomylilem ;p.


Na wszelki wypadek podaje gry, ktore (poza Cytadela) juz posiadam w swojej kolekcji:
- Gra o Tron
- Chaos w Starym Swiecie
- Puerto Rico
- Zimna Wojna

Szukam czegos lzejszego i krotszego od dwoch pierwszych pozycji, czegos bardziej zabawnego od trzeciej (przy calym szacunku dla swietnego Puerto Rico ;p) i czegos dla wiekszej ilosci osob od ostatniej - milo byloby gdyby gra najlepiej sprawdzala sie dla 4, 5 graczy ;).

No, to chyba tyle, jesli ktos przebrnal przez moje wypociny i przyszla mu od razu do glowy jakas gra dla mnie, to prosze sie smialo ze mna dzielic swoimi pomyslami, obiecuje, ze kazda propozycje przeanalizuje ;).
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja,

Post autor: Fegat »

Small world!
-banalnie proste
-śmieszne
-jak chcesz wygrać musisz się postarać i pomyśleć
https://www.youtube.com/watch?v=6YnaRZdGu8o
https://www.youtube.com/watch?v=QCJT817z6N4
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja,

Post autor: Leszy2 »

deco200 pisze: - La Cosa Nostra - negatywna interakcja pierwsza klasa, ale chyba jednak troche za ciezka jak na spotkania towarzyskie i rodzinne :D
W jakim sensie 'za ciężka'?
Bo jeśli ja miałbym odpowiedzieć na pytanie "Dlaczego La Cosa Nostra jest za ciężką grą?" skupiłbym się na tematyce, która może być dla pewnych osób kontrowersyjna (handel narkotykami, prostytucja) oraz na tym, że negatywna interakcja jest najbardziej negatywna jaka może być. Zależy to oczywiście od graczy ale naprawdę ciężko jest być grzecznymi nikomu się nie narazić.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja,

Post autor: RunMan »

Zerknij na Szeryfa z Nottingham, wydaje się pasować do wymagań (no, może poza mnogością strategii i dróg do zwycięstwa, ale ciężko pogodzić to z zabawną i niedługą grą pełną negatywnej interakcji).
Awatar użytkownika
harrison
Posty: 286
Rejestracja: 16 lut 2017, 10:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 4 times

Re: Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja,

Post autor: harrison »

Jeśli klimat Mars+Steampunk nie odrzuca to możesz sprawdzić grę: Misja Czerwona Planeta https://boardgamegeek.com/boardgame/176 ... nd-edition
Jest to gra tych samych autorów co Cytadela. Tutaj również masz wybór postaci i negatywną interakcję (np. sabotaż statków przeciwnika). Gra jest na pewno dłuższa od Cytadeli, ale nie jest ciężka. Minusem może być area control jeśli tego nie lubisz/lubicie.

A z prostszych gier to może Smash Up lub Boss Monster? Jest negatywna interakcja i jest dużo śmiechu. Minus, że obie gry na max 4os.
deco200
Posty: 69
Rejestracja: 30 kwie 2017, 23:12
Has thanked: 25 times
Been thanked: 11 times

Re: Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja,

Post autor: deco200 »

Leszy2 pisze:
deco200 pisze: - La Cosa Nostra - negatywna interakcja pierwsza klasa, ale chyba jednak troche za ciezka jak na spotkania towarzyskie i rodzinne :D
W jakim sensie 'za ciężka'?
Bo jeśli ja miałbym odpowiedzieć na pytanie "Dlaczego La Cosa Nostra jest za ciężką grą?" skupiłbym się na tematyce, która może być dla pewnych osób kontrowersyjna (handel narkotykami, prostytucja) oraz na tym, że negatywna interakcja jest najbardziej negatywna jaka może być. Zależy to oczywiście od graczy ale naprawdę ciężko jest być grzecznymi nikomu się nie narazić.
Leszy, dokladnie w tym sensie "za ciezka" co opisales ;). Nie chodzilo mi oczywiscie o trudnosc w przyswojeniu zasad czy problemy z ogarnieciem mechaniki, a raczej o ciezar gatunkowy jaki ta gra ze soba niesie. Nie ukrywajmy, ze nie kazdemu taki pomysl na gre moze sie spodobac, chociaz ja jestem jak najbardziej za ;).


Ogolnie wielkie dzieki za propozycje panowie, wszystkie je sprawdzam, a mam swiadomosc, ze latwo wam nie bylo, bo warunkow bylo dosyc duzo i to calkowicie od siebie oderwanych, ze tak powiem.

Przede wszystkim wielkie dzieki dla harrisona, "Misja: Czerwona Planeta" wyglada swietnie, grafiki i mechanika gier tych autorow ewidentnie do mnie przemawia, dlatego chyba sie na nia zdecyduje ;)

A czy gral ktos z forumowiczow w "Maskarade"? Godna polecenia?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4678
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1989 times

Re: Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja,

Post autor: warlock »

Nie grałem, ale Libertalia jest chyba taka "cytadelowa" ;).
sharper
Posty: 13
Rejestracja: 21 lut 2017, 15:46

Re: Gra w stylu Cytadeli - strategia, negatywna interakcja,

Post autor: sharper »

Zerknąłbym w kierunku Avalon/Resistance. Gra dla większego grona, jest przy tym trochę śmiechu :) Gra na mechanice starej Mafii.

Sam kiedyś szukałem czegoś w tym klimacie i moje zainteresowanie wzbudziła gra "Stwór". Ale niestety rzadko jest okazja grać w tyle osób, więc stwierdziłem, że Cytadela wystarczy :)

Dla grona do 6-7 graczy sprawdziło by się też nawet Carcassonne. Negatywnej interakcji nie ma tam wiele (co najwyżej przeszkadzać komuś w budowaniu jego super-miasta, bo ma się np. wiedzę, że taki dziwny kafelek się nie pojawi, ewentualnie dokupić jeszcze dodatek ze smokiem), ale można spokojnie pograć w rodzinnym, większym gronie, spokojnie pogadać itd, w trakcie gdy ktoś tam układa sobie kafelka.
Z oficjalnym dodatkiem niby do 6 osób, ale przy kolejnych dodatkach kafelków jest tyle, że spokojnie można by dokupić kolejny zestaw pionków (np. z mepel) i mieć 7mego gracza.
ODPOWIEDZ