Caylus - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
samur
Posty: 770
Rejestracja: 06 maja 2008, 12:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Caylus - zasady

Post autor: samur »

Super, czyli gralismy dobrze :) Probowalem ze strategia na budowe zamku, ale chyba niezbyt dobrze mi poszla. Bylem drugi, jakos po rozpoczeciu drugiej sekcji budowy zamku jeden z graczy poznal potege zlota dla zwyciestwa i mnie w rezultacie przegonil zlotem i wybudowanymi budynkami... Jak Wy gracie taka strategia na budowe zamku? To jest w ogole dobra strategia?

Edit: Jeszcze dwa pytania o zasady:
1. Czy jesli ktos postawil rezydencje (zielony budynek), to aby przynosil on mu 1 denar wiecej w pierwszej fazie tury(rundy) jego rezydencja musi byc aktywowana? Czyli, czy maly (provost) musi byc za lub na rezydencji? Czy tez nawet jesli bedzie za to budynki rezydencji sa wyjatkowe i ich to nie dotyczy?

2. Odnosnie kolejnosci. Jesli ja pierwszy spasuje to oczywiscie dostaje jednego denara. Postawienie robotnika dla innych jest drozsze o 1 (z wyjątkami), ale jak rozumiem także ja w fazie przesuwania małego (provosta) bede go przesuwal ostatni, tak? Czy pasowanie na moscie przeklada sie na kolejnosc graczy w nastepnej rundzie (turze)?

Edit2: Jeszcze jedno pytanie i to juz bedzie chyba wszystko :D
3. Zalozmy, ze wybudowalem swoj kamienny (szary) budynek, ktory daje: 2 kamienie i 1 jedwab temu graczowi, ktory go uaktywni. A jako, ze jest moj to da mi rowniez Punkt Zwyciestwa oraz jedej z surowcow w nawiasie na dole. Teraz moje pytanie: Czy jesli to ja go uaktywnie, a ten budynek jest moj to czy:
- dostane Punkt Zwyciestwa?
- dostane jeden dodatkowy, wybrany surowiec z tego nawiasiku na dole?

Z gory dzieki za odpowiedzi! :)
Ostatnio zmieniony 08 lip 2008, 10:07 przez samur, łącznie zmieniany 1 raz.
-->
To, co mam: http://tinyurl.com/5pg3nu
Moj blog okolo-growy: http://blog.samur.pl
<--
Awatar użytkownika
meham
Posty: 149
Rejestracja: 26 lis 2006, 15:06
Lokalizacja: Sanok

Re: Caylus - zasady

Post autor: meham »

hej

1. Budynek daje denara w następnej "kolejce" po wybudowaniu, bez znaczenia gdzie jest zarządca i burmistrz.
2. Gdy pasujesz jako pierwszy, pierwszy też ruszasz burmistrza, co nie jest takie fajne.


Pozdro

Meham
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Caylus - zasady

Post autor: yosz »

samur pisze:3. Zalozmy, ze wybudowalem swoj kamienny (szary) budynek, ktory daje: 2 kamienie i 1 jedwab temu graczowi, ktory go uaktywni. A jako, ze jest moj to da mi rowniez Punkt Zwyciestwa oraz jedej z surowcow w nawiasie na dole. Teraz moje pytanie: Czy jesli to ja go uaktywnie, a ten budynek jest moj to czy:
- dostane Punkt Zwyciestwa?
- dostane jeden dodatkowy, wybrany surowiec z tego nawiasiku na dole?
Nie dostajes Punktu za wstawienie się do własnego budynku (plus posiadania budynku jest taki że zawsze płacisz tylko 1 denara za postawienie tam swojego robotnika, niezależnie ile osób spasowało)
Nie - nie dostajesz tego surowca - to już by było przegięcie - 4 surowce z budynku :P i jeszcze punkt zwycięstwa
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
samur
Posty: 770
Rejestracja: 06 maja 2008, 12:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Caylus - zasady

Post autor: samur »

yosz pisze: Nie - nie dostajesz tego surowca - to już by było przegięcie - 4 surowce z budynku :P i jeszcze punkt zwycięstwa
Tak myslalem, ale wolalem sie upewnic :D Na szczescie swoich wspol-graczy tak nie gralem :)
-->
To, co mam: http://tinyurl.com/5pg3nu
Moj blog okolo-growy: http://blog.samur.pl
<--
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Caylus - zasady

Post autor: bogas »

samur pisze:2. Odnosnie kolejnosci. Jesli ja pierwszy spasuje to oczywiscie dostaje jednego denara. Postawienie robotnika dla innych jest drozsze o 1 (z wyjątkami), ale jak rozumiem także ja w fazie przesuwania małego (provosta) bede go przesuwal ostatni, tak? Czy pasowanie na moscie przeklada sie na kolejnosc graczy w nastepnej rundzie (turze)?
Jak pasujesz to inni gracze chcąc postawić swoich robotników w nieswoich budynkach płacą 2 denary, jak nastepny gracz spasuje to pozostali płacą już 3 (chyba, że kładą robotników do swoich budynków, wtedy 1). Kto spasował ostatni ten ostatni rusza provostem.
Kolejność pasowania nie ma żadnego wpływu na kolejność w następnej rundzie. Od tego są stajnie.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Caylus - zasady

Post autor: Sztefan »

meham pisze:hej

1. Budynek daje denara w następnej "kolejce" po wybudowaniu, bez znaczenia gdzie jest zarządca i burmistrz.
A dokładniej od następnej kolejki, aż do ewentualnej zamiany na budynek preztiżowy. W sensie nie tylko raz, jakby ktos mógł zinterpretować cytowane zdanie.
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Caylus - zasady

Post autor: grucha »

Czy moze ktos mi naswietlic jakie korzysci mozna otrzymac z postawienia swojego robotnika w bramie? Rozumiem jej dzialanie ale nie lapie jak mozna to wykorzystac.
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Caylus - zasady

Post autor: Geko »

grucha pisze:Czy moze ktos mi naswietlic jakie korzysci mozna otrzymac z postawienia swojego robotnika w bramie? Rozumiem jej dzialanie ale nie lapie jak mozna to wykorzystac.
Ja tam na Caylusie się nie znam, ale wydaje mi się, że bramy jest dobrze użyć w sytuacji, gdy wystawienie robotnika na dany budynek uzależniasz od tego, co zrobią inni gracze. Przykładowo chętnie byś dał swojego robotnika na budynek blisko provosta ale na razie nikt nie ma w tej okolicy swoich robotników i boisz się, że inni Ci cofną provosta. Więc dajesz sobie robotnika na bramę a potem jak już wszystko jest wyłożone, to ewentualnie wystawiasz na tamten budynek albo na jakiś inny, awaryjny. Czyli wystawiając robotnika na bramę zmniejszasz sobie ryzyko, że Twój robotnik nie przyniesie Ci żadnych korzyści. Choć z drugiej strony jak ludzie mają dużo denarów to wystawianie na bramę może się okazać nieopłacalne, bo późno spasują i zajmą większość albo wszystkie budynki, których chciałbyś użyć. Stąd użycie bramy opłaca się w pewnych sytuacjach.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus - zasady

Post autor: zephyr »

Generalnie to brama jest jednym z najsłabszych pól, ale próby jej poprawienia czynią ją za silną.

Można tak jak mówi Geko, z tym że bardziej realna wersja polega na ustawieniu się na gildii (ten do przesuwania burmistrza)

Jak inni ustawią się tak żeby był sens brać coś z przodu przyda się chłop na bramie.
Jak nie zostawią nic fajnego cofamy.

Przydaje się też do wstawiania się do zamku przy kliku szczególnych sytuacjach.

Jak możesz postawić mało sekcji i liczysz na to że przeciwnicy się nie wstawią (marne szanse, ale czasem przechodzi)
Jak możesz postawić dużo i nie chcesz żeby ktoś dostał przysługę (przenosisz się na zamek za nim i stawiasz o jedną więcej)

ale generalnie to nie są jakieś mega opłacalne pomysły
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caylus - zasady

Post autor: macike »

grucha pisze:Czy moze ktos mi naswietlic jakie korzysci mozna otrzymac z postawienia swojego robotnika w bramie? Rozumiem jej dzialanie ale nie lapie jak mozna to wykorzystac.
Polecam artykulik The wonderful and powerful gate! na BGG.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Caylus - zasady

Post autor: jax »

macike pisze:Polecam artykulik The wonderful and powerful gate! na BGG.
Fajne - nie znalem.
Pkt. 6 (Gildia + Brama) staralem sie czasami stosowac :) (rezultat umiarkowany). Ale uzycie bramy do szachow z budowa sekcji zamku trzeba koniecznie sprawdzic.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
xawerka
Posty: 158
Rejestracja: 27 wrz 2008, 08:51

Re: Caylus - kilka pytań o zasady

Post autor: xawerka »

Mam pytanie dot otrzymywania łask;
gdy uzyskuję łaskę na przykład z "pola turniejowego" i wykorzystuje ją na budowę budynku prestiżowego np. Uniwersytet, z budowy którego też jest łaska. I tu mam pytanie czy tą łaskę mogę wykorzystać znów na budowę jakiegoś budynku prestiżowego lub innego, korzystając z tego czwartego rzędu łask (dzięki któremu był wybudowany właśnie ten Uniwesytet)?
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus - kilka pytań o zasady

Post autor: zephyr »

Zasady zabraniają brać 2 przysług na tym samym torze w obrębie jednej fazy rozgrywki, a więc nie możesz.

4 różne fazy w których można dostać przysługę to:
- aktywacja budynków przed mostem (pole turniejowe)
- aktywacja budynków za mostem (budowa kościoła bądź niektóre prestiżowe)
- nagroda dla najlepszego budowniczego
- podsumowanie danej części zamku

Przysługa z budynku wybudowanego w ramach przysługi jest w tej samej fazie co ta która pozwoliła go wybudować, więc nie można jeszcze raz wykorzystać ostatniego toru.

Warto zauważyć, że zasady zabraniają też wzięcia przysługi na tym samym torze z np z budowy kościoła i budynku prestiżowego w jednej aktywacji za mostem, ale sytuacja ta jest an tyle egzotyczna że rzadko ma to jakieś znaczenie.
Ostatnio zmieniony 28 paź 2008, 19:04 przez zephyr, łącznie zmieniany 1 raz.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
piechotak
Posty: 401
Rejestracja: 17 gru 2007, 21:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 19 times
Been thanked: 24 times

Re: Caylus - kilka pytań o zasady

Post autor: piechotak »

Cytując instrukcję polską:
"Jeżeli gracz uzyska kilka królewskich łask na raz (np. po wybudowaniu pomnika) to łaski te muszą zostać wydane w różnych wierszach".
Tu jest niestety błąd w tłumaczeniu, ponieważ w instrukcji angielskiej to zdanie zaczyna się: "If a player gains several favors during the same phase..." (Jeżeli gracz uzyska kilka królewskich łask w jednej fazie...)
Nie możesz więc wybudować drugiego budynku po wykorzystaniu łaski budowy z pola turniejowego, bo cały czas trwa faza 3 - aktywacji budynków specjalnych.
Awatar użytkownika
bartusm
Posty: 66
Rejestracja: 14 gru 2008, 15:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caylus - zasady

Post autor: bartusm »

Witam,

Mam pytanie co do kolejności korzystania z łask. To znaczy mamy następującą sytuację, przykładowo jest podliczanie danej sekcji zamku, gracz A otrzymał 2 łaski, gracz B 1 łaskę. Powiedzmy, że mamy zaawansowany etap gry, zarówno gracz A jak i gracz B mogą wybudować korzystając z łaski budynek kamienny. Ale został tylko jeden niezbudowany kamienny budynek, co znaczy, że może go wybudować tylko jeden gracz. Kto pierwszy korzysta z łaski? Ten kto otrzymał więcej łask przy podliczaniu? Ten który jest pierwszy na torze kolejności?

Niby kolejność nie znaczeniu, ale przy łasce polegającej na budowaniu budynków jednak ma...

Z góry dzięki za odpowiedź.
Awatar użytkownika
Emczak
Posty: 69
Rejestracja: 26 sie 2008, 13:15

Re: Caylus - zasady

Post autor: Emczak »

W instrukcji napisane jest:
"Każdy z graczy zgodnie z kolejnością w turze, zlicza swoje domki, które znajdują się w podliczanej sekcji, a następnie odwołuje się do tablicy wyników"
Wydaje mi się, że kolejność w turze to najsensowniejsze kryterium kolejności.
A co do Bramy - oprócz kombinacji z wrzucaniem do zamku (co w grze dwuosobowej zdarza się bardzo często) warto wykorzystać ją do przesuwania Provosta, ale nie pod kątem zajmowania budynków na końcu drogi (to akurat zdarza się rzadko, bo z racji, że do takiej operacji potrzeba min 2 robotników przeciwnik ma czas na reakcje), lecz pod kątem przyspieszania podliczenia - często można złapać oponenta "off guard" , który założył, że będzie jeszcze jedna tura przed podliczeniem (miał kase na skontrowania naszego przesunięcia za pieniądze).
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caylus - zasady

Post autor: macike »

bartusm pisze:Niby kolejność nie znaczeniu, ale przy łasce polegającej na budowaniu budynków jednak ma...
Graczy korzystają z łaski zgodnie z obowiązującą w momencie udzielania łask kolejnością ruchu w turze (np. ustaloną podczas ostatniej aktywacji stajni).
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
bartusm
Posty: 66
Rejestracja: 14 gru 2008, 15:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caylus - zasady

Post autor: bartusm »

dzięki, prawdę mówiąc tak graliśmy, ale były wątpliwości, więc warto było się upewnić.
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Caylus - zasady

Post autor: LostLukas »

macike pisze:
bartusm pisze:Niby kolejność nie znaczeniu, ale przy łasce polegającej na budowaniu budynków jednak ma...
Graczy korzystają z łaski zgodnie z obowiązującą w momencie udzielania łask kolejnością ruchu w turze (np. ustaloną podczas ostatniej aktywacji stajni).
A jak to wygląda w przypadku gry dwuosobowej?
Awatar użytkownika
Emczak
Posty: 69
Rejestracja: 26 sie 2008, 13:15

Re: Caylus - zasady

Post autor: Emczak »

A dlaczego miałoby być inaczej? Obowiązuje kolejność w turze, w której jest podliczenie (które jest przecież ostatnią fazą tury). Różnica jest tylko w ustalaniu kolejności jako takiej - nie ma stajni tylko co ture jest zmiana pierwszeństwa.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus - zasady

Post autor: zephyr »

Przy 2 graczach jest to chyba jedyny moment gdzie istotny jest fakt, że kolejność zmienia się na początku tury, a nie przy stajni.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caylus - zasady

Post autor: macike »

zephyr pisze:Przy 2 graczach jest to chyba jedyny moment gdzie istotny jest fakt, że kolejność zmienia się na początku tury, a nie przy stajni.
Co nie zmienia faktu, że ta właśnie - ustalona na początku tury - obowiązuje w trakcie rozdawania łask pańskich (w szczególności przy rozliczaniu etapu budowy zamku).
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Caylus - zasady

Post autor: Lucf »

NIE MA WĄTKU A CAylusie jako Caylusie :)

a ja własnie zagrałem 1,5 raza :)))

I mam nadzieję na jakieś opinie co do moich odczuć:

1 Gra mimo całej otoczki, trochę topornej planszy [rysuneczki na budynkach są już ładne] jest dosyć ABSTRAKCYJNA. Odczucie to wzmaga fakt kolorowych kosteczek, które są wszędzie (budynki, plansza etc) i nawet nie trzeba znać nazw kostek [sukno-co tam!] żeby coś działać ==== patrzy się ile niebieskich kości potrzebuję do budynku, ile do kasy itd - i zbieram. :|
2 wydaje mi się, że żeby grać w tę grę w pełniświadomie trzeba znać WSZYSTKIE BUDYNKI NA PAMIEĆ. Żeby wiedzieć co , kiedy, po co kupić, jak komuś coś zablokować etc. To minus chyba, bo trzeba ludziom dużżżżżżżżżżo tłumaczyć co robi dany budynek, po co to i etc - bo INACZEJ gra jest dosyć przypadkowym wybieraniem pomiedzy bydunkiem zielonym, brązowym a takim co Ci się spodoba ;)

3. do tego pierwsze pola przesuwanie bialego pionka, miejsca, pasowanie , 3 dolary są zupełnie "anonimowe" już czuję że Knizia miał ochotę zrobić z tego jakiś typową logiczną grę ;)

4. po 1.5 raza mam ochotę spróbować MAGNA CARTA i zobaczyć czy to bardziej podejdzie. Nie chodzi o to że to łątwiejsze , ale bardziej życiowe . nie wiem.

5. bardziej od Agricoli Caylus kojarzy się z Puerto Rico - też trzeba znać budynki , dużo zagrać, znać kruczki etc.

6 nie powiedziałbym że jest malo dynamiczna i bez twistu ;) raczej STATYCZNA i BEZ NIESPODZIANEK ;)

na 90 % nie kupię, ale zawsze chętnie jeszcze zagram kilka razy .
Awatar użytkownika
Emczak
Posty: 69
Rejestracja: 26 sie 2008, 13:15

Re: Caylus - zasady

Post autor: Emczak »

Lucf pisze:NIE MA WĄTKU A CAylusie jako Caylusie :)
Pożałowania godne niedopatrzene :shock:
Lucf pisze:1 Gra mimo całej otoczki, trochę topornej planszy [rysuneczki na budynkach są już ładne] jest dosyć ABSTRAKCYJNA. Odczucie to wzmaga fakt kolorowych kosteczek, które są wszędzie (budynki, plansza etc) i nawet nie trzeba znać nazw kostek [sukno-co tam!] żeby coś działać ==== patrzy się ile niebieskich kości potrzebuję do budynku, ile do kasy itd - i zbieram. :|
Z kolorowymi kosteczkami jest tak w każdej grze przecież (pomijam specjalne znaczniki w Agricoli, które sprzedawane były po jakiś równie specjalnych cenach ;) ). Różnica polega na tym, że w Caylusie wszystko jest świetnie opisane piktogramami (jak w RftG w zasadzie) i już po 2-4 turach podstawy początkujący może odczytać prosto z planszy.
Lucf pisze:2 wydaje mi się, że żeby grać w tę grę w pełniświadomie trzeba znać WSZYSTKIE BUDYNKI NA PAMIEĆ. Żeby wiedzieć co , kiedy, po co kupić, jak komuś coś zablokować etc. To minus chyba, bo trzeba ludziom dużżżżżżżżżżo tłumaczyć co robi dany budynek, po co to i etc - bo INACZEJ gra jest dosyć przypadkowym wybieraniem pomiedzy bydunkiem zielonym, brązowym a takim co Ci się spodoba ;)
To fakt - pierwsze partie w Caylusa to zapoznawanie się z grą - każda kolejna partia daje dużo więcej satysfakcji. Poznanie wszystkich bud. nie jest specjalnie trudne ;)
Lucf pisze:3. do tego pierwsze pola przesuwanie bialego pionka, miejsca, pasowanie , 3 dolary są zupełnie "anonimowe" już czuję że Knizia miał ochotę zrobić z tego jakiś typową logiczną grę ;)
Dlaczego anonimowe?
Gidlia Kupców, Stajnie, Most, Faktoria? :mrgreen:
Lucf pisze:6 nie powiedziałbym że jest malo dynamiczna i bez twistu ;) raczej STATYCZNA i BEZ NIESPODZIANEK ;)
Kwestia rozłożenia akcentów - pamiętam kilka partii, w których tura potrafiła przeciągnąć się do 15 minut przy okazji prób (udanych lub mniej) cofania/popychania Burmistrza, w 3 fazie budowy zamku to już w ogóle dzieje się dużo - momentami ciężko ogarnąć (w sumie to przeważnie tak jest :mrgreen: ) Może grałeś w 2os.? Wydaje mi się, że zaczynać lepiej w kilka osób - zaznajamiać się w większym gronie. W wariancie 2os. jest bardziej ściśle i analitycznie, dlatego dla świeżaków to nie jest dobra droga.
Lucf pisze:na 90 % nie kupię, ale zawsze chętnie jeszcze zagram kilka razy .
I może wtedy zrozumiesz swój błąd i zapałasz chęcią posiadania :twisted:
Czego życze :D
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus - zasady

Post autor: zephyr »

Lucf pisze:żeby grać w tę grę w pełniświadomie trzeba znać WSZYSTKIE BUDYNKI NA PAMIEĆ
niekoniecznie
trzeba znać prawnika, kamieniarza, architekta, bo to jest podstawa niwelowania mega przewagi toru 4
warto też wspomnieć że na endgame są takie fajne niebieskie za dużo punktów
niewspomnienie o tym, że farmy kamienne są mega pakerne też uznałbym za nie wytłumaczenie zasad gry :P

a reszta budynków jest tak samo dobra dla wszystkich, więc ich znajomość nie jest aż tak potrzebna

Ja zwykle staram się zrobić przegląd budynków w ramach tłumaczenia zasad, natomiast do sensownej gry wystarczą te 3 uwagi.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
ODPOWIEDZ