Tło: Jak w tytule. Gramy w 4 osoby (2xK, 2xM), znamy się b. dobrze (jeśli to ma znaczenie?), nie jesteśmy bardzo zaawansowanymi graczami, ale też nie lubimy trywialnych, losowych gier.
Obecnie posiadamy:
- Cyklady - gramy chętnie i często, choć nieco (tylko nieco) bardziej przypada męskiej części grupy.
Za co lubimy: Dynamiczna rozgrywka, gra mocno interakcyjna, ładne wydanie, regrywalność, mnogość możliwych strategii, każda rozgrywka jest inna.
Za co nie lubimy: Zwykle długi czas trwania rozgrywki (mamy małe dzieci, czasem trzeba przerwać na opiekę nad nimi i to wszystko jeszcze dodatkowo wydłuża grę)
- Ticket to Ride: Europe - gramy chętnie i często, wszystkim odpowiada.
Za co lubimy: Niewielka, ale jednak interakcja przy pełnym składzie (blokowanie), szybko można rozpocząć grę (niewiele elementów do rozkładania), lekkość rozgrywki, stosunkowo niedługi okres trwania rozgrywki, możliwość dyskusji o tematach pobocznych ze względu na niski poziom mózgożerności
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Za co nie lubimy: Losowość mogłaby być ciut mniejsza, za to interakcja większa (trochę nadrabia to dodatek, który mamy, ale jakoś dodatkowe zasady rzadko ogrywamy), schematyczność zaczyna trochę przynudzać po dosyć dużej liczbie rozgrywek..
- Mount Everest - zakupiliśmy głównie ze względu na zamiłowanie do gór, ale niestety po kilku rozgrywkach stwierdziliśmy, że nie przypadła nam do gustu
Za co lubimy: Tematyka, umiarkowany czas rozgrywki, system pogody wprowadzający niepewność.
Za co nie lubimy: Ogólnie - wieje nudą, gra nas nie porwała. Nie wiem do końca dlaczego, może to kwestia mechaniki, może całej koncepcji gry. Niewiele się dzieje, znikoma interakcja, przysypiamy grając w to.
- Colt Express - Ciekawa, czasem ląduje na stole, szczególnie późnym wieczorem jak już nie mamy czasu ani chęci coś bardziej złożonego.
Za co lubimy: Wykonanie i ogólnie koncepcję z pociągiem na stole, dynamiczną akcję, dużo śmiechu, interakcję, krótki czas rozgrywki.
Za co nie lubimy: Ograniczony wpływ na przebieg rozgrywki / duża losowość.
Budżet: ok. 200 zł najlepiej na dwie gry (jedna tania, szybka, druga bardziej złożona - poniżej szczegóły)
Oczekiwania i przeciwwskazania ogólne:
- Musi dobrze działać na 4 osoby - w tym gronie gramy przez 95% czasu
- Gra musi być dostępna w sklepach, bo muszę zakupu dokonać w ciągu najbliższych kilku dni ze względu na planowany wyjazd (!!)
- Polskie wydanie lub gra niezależna językową z dobrze napisaną instrukcją po polsku
- Powiew świeżości, jakaś inna mechaniką / świat / tematyka, nie może być powieleniem tego co mamy (np. zamiast układania pociągów, układanie tras samolotów czy linii energetycznych przy podobnej mechanice)
- Zrozumiały dla każdego, niezbyt skomplikowany klimat i świat - tzn. odpadają gry bazujące na serialach, filmach, grach rpg, o fabule, która nie każdemu musi przypaść do gustu i wymaga zrozumienia tła albo jakiegoś wcześniejszego obycia ze światem (np. gra o tron, jakieś gry oparte o seriale sci-fi, warhammery itd)
- Nie chcemy gier kooperacyjnych
- Nie może wiać nudą (długi downtime, bardzo schematyczna rozgrywka, jedna słuszna droga do zwycięstwa itd).
Przemyślenia szczegółowe:
1. Gra szybka, tania, przyjemna.
- Rozgrywka na 30-90 minut spokojnej rozgrywki, przez mało zaawansowanym graczy (cyklady też można zamknąć pewnie w 1,5h, ale my się zmieścić nie potrafimy w tym czasie). Nie mamy czegoś takiego w naszej małej kolekcji, a czasem nie mamy np. 2-3 godzin na grę.
- Myślałem o czymś, co możemy zabrać w plener, na piknik, plażę, może imprezę - mało rozkładania, szybkie przejście do właściwej gry.
- Myślałem o jakiejś grze blefu (Mamy Szpiega?), bo tam karty nie mają tak dużego znaczenia. Gra, którą wskazałem, wymaga chyba jednak dużej kreatywności od graczy (nie wiem czy to plus czy minus), bo inaczej może stać się mało regrywalna (np. ciągle te same pytania) - nie wiem czy podołamy
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Ewentualnie coś z gatunku deck building czy set collection, ale w rozsądnym stosunku ceny do jakości rozgrywki?
- Bardzo ważna jest interakcja, jakakolwiek - czy to przez blokowanie, handlowanie, blefowanie, whatever.
2. Gra bardziej rozbudowana - interakcja, dosyć niska losowość, regrywalność.
- Zależy mi na czymś, co wprowadzi powiew świeżości, jakaś nowa mechanika, coś czego jeszcze nie mamy, mając na uwadze też to, co nam się podoba a co nie w grach, w które obecnie gramy.
- Zastanawiałem się nad czymś z gatunku worker placement (albo z jego elementami), bo typowo takiej gry nie mamy jeszcze w kolekcji. Zależałoby mi jednak na tym, żeby w grze tej była mimo wszystko jakaś sensowna interakcja, dynamika i umiarkowanie niska losowość. Nie chcę raczej typowego pasjansa. Myślałem o nowym wydaniu Puerto Rico, ale gra ma tyle opinii skrajnie pozytywnych, co negatywnych (np. że to gra dla matematycznych maniaków), czy Keyflower (ale tutaj problem z dostępnością, a wydanie wspieram.to dopiero się drukuje). Czy są jakieś regrywalne worker placementy z dużą interakcją między graczami?
- Chodziło mi po głowie coś z zupełnie innej beczki - Listy z Whitechapel. Bardzo mi się podoba (na razie tylko z instrukcji) mechanika, tematyka, cała koncepcja na grę. Mam jednak duże obawy czy w grupie 4-osobowej się przyjmie. Mamy 5 policjantów na 3 graczy. Do tego w grupie jest jedna osoba o dosyć dominującym charakterze, która może zdominować pozostałych graczy po stronie ścigającej. Gra ciekawa, chodzi mi po głowie od dłuższego czasu, ale ze względu na cenę i pewne obawy nie wiem czy jeszcze nie odłożyć tego zakupu...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
- Może coś z innego zupełnie gatunku, co nie będzie powieleniem tego, co już mamy, ale będzie ciekawe dla nas?
Trochę się rozpisałem, mam nadzieję, że ktoś dotrwał do końca.
Z góry dziękuję za pomoc
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)