Lisboa (Vital Lacerda)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
AnaMan
Posty: 217
Rejestracja: 29 gru 2010, 15:00
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: AnaMan »

orzeh pisze:Powrócę do gry:
Znaleźliśmy póki co 2 błędy w polskiej instrukcji:
1. setup mówi że trzeba rozłożyć 8 kafelków na torze kościelnym - angielska mówi o 6-ciu (i ma być sześć)
2. strona 15 nazwa ulicy jest pomylona z kolorem (kolor prawidłowy, nazwa ulicy z innego koloru)
Ad 2. To na pewno na 15 stronie, bo nie bardzo mogę się doszukać?

Są niestety grubsze błędy w instrukcji PL:

Str. 12 Rekrutacja Urzędników Państwowych - ostatnie zdanie: W razie remisu przesuń KAŻDY z remisujacych kolorów. {nawet obrazek tak to pokazuje}

Str. 13 Budowa Okrętów - Przykład - ostatnie zdanie: Teraz nadal może zaoferować DRUGI TOWAR, aby wykonać drugą, inną akcję Państwową.

Str. 14 Produkcja Towarów - niebieska ramka: Każdy rodzaj magazynu może przechowywać tyle towarów, ile wynosi 2+(!!) suma skompletowanych zestawów gruzu.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: KubaP »

Ja Cię Julek! Wchodzę sobie normalnie do wątku o grze poczytać o tym, jaka cena beznadziejna i wydawcy to złodzieje, a tu o grze rozmawiają! :shock:
Co za czasy!
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3080
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 91 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: cezner »

Kuba, nie zaśmiecaj wątku. Na temat wydawców i złodziei pogadałeś już sobie z Tycjanem :wink: :lol:
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1730
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 114 times
Been thanked: 86 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Tomzaq »

A czy oprócz tego, że w wersji KS są lepszej jakości elementy, bajeranckie meeple itp. są jakieś dodatki/rozszerzenia względem wersji standardowej?
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: JAskier »

cezner pisze:Kuba, nie zaśmiecaj wątku. Na temat wydawców i złodziei pogadałeś już sobie z Tycjanem :wink: :lol:
Rozmowa klasyk :)
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 193 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: elayeth »

AnaMan pisze:
orzeh pisze:Powrócę do gry:
Znaleźliśmy póki co 2 błędy w polskiej instrukcji:
1. setup mówi że trzeba rozłożyć 8 kafelków na torze kościelnym - angielska mówi o 6-ciu (i ma być sześć)
2. strona 15 nazwa ulicy jest pomylona z kolorem (kolor prawidłowy, nazwa ulicy z innego koloru)
Ad 2. To na pewno na 15 stronie, bo nie bardzo mogę się doszukać?

Są niestety grubsze błędy w instrukcji PL:

Str. 12 Rekrutacja Urzędników Państwowych - ostatnie zdanie: W razie remisu przesuń KAŻDY z remisujacych kolorów. {nawet obrazek tak to pokazuje}

Str. 13 Budowa Okrętów - Przykład - ostatnie zdanie: Teraz nadal może zaoferować DRUGI TOWAR, aby wykonać drugą, inną akcję Państwową.

Str. 14 Produkcja Towarów - niebieska ramka: Każdy rodzaj magazynu może przechowywać tyle towarów, ile wynosi 2+(!!) suma skompletowanych zestawów gruzu.
Niezłe jaja. Napiszcie do hobbitów - ja napisałem w sprawie błędu na stronie 22 na adres info@hobbity.pl i ładnie podziękowali za jego wychwycenie.
Wczoraj też liczyłem z obrazka bonusy toru kościelnego przy rozkładaniu i wyszło mi 6. Zajrzałem do angielskiej instrukcji i jest napisane 6. Skąd w polskiej 8... nie mam pojęcia. ;)
Co do rekrutacji urzędników to wywnioskowałem prawidłowo pośrednio z tekstu, ale faktycznie jest mylący.


Kilka wrażeń po pierwszej rozgrywce:
- gra stara się wiernie odzwierciedlić kontekst historyczny, co moim zdaniem sprawia, że mechanika jest mniej elegancka i intuicyjna... zwłaszcza w pierwszej rozgrywce
- punktacja za sklepy i budynki publiczne wydaje się kluczowa i jest dość nieczytelna wizualnie... no chyba, że ktoś skrupulatnie to analizuje przez całą rozgrywkę, co przy tak skomplikowanej grze może być nieco męczące... jeśli przyglądamy się temu bez super wnikliwej analizy (tak jak my) to punktacja może być dość losowa - zauważasz świetne miejsce na budynek publiczny i nagle okazuje się, że to aż 24 punkty...
- zasady płacenia za akcje też są dość trudne do zapamiętania na początku... za jedne płacisz towarami, za inne wpływem, za inne skarbem - kilku graczy ciągle to myliło, co bywało irytujące dla wszystkich...
- w grze widać zdecydowanie klimat oraz rękę Vitala - wiele rzeczy bywało już wcześniej w tej lub innej formie w poprzednich grach
- gra i wszystkie jej elementy składają się bardzo ładnie w całość - widać, ze ktoś to solidnie testował... balans między akcjami i między zasobami (wpływy, towary, kasa) wydaje się działać świetnie, zwłaszcza na końcu gry masz wrażenie, że coś stworzyłeś i to wszystko ma głębszy sens
- zastanawia mnie istotność statków - i bez żadnego wygrałem grę... ;)
- na ten moment umiejscowił bym tę grę za Galleristem i CO2, a przed Vinhosem... ale to oczywiście moja subiektywna ocena
rafaelus
Posty: 464
Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: rafaelus »

Jest 12 dodatkowych kart celów pozwalających na "narzucenie" strategii np. początkującym graczom i dającym jakieś bonusy za ich realizowanie oraz kilkanaście żetonów pozwalających zmienić bonusy na planszy przy setupie.
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

elayeth pisze:
Kilka wrażeń po pierwszej rozgrywce:

- punktacja za sklepy i budynki publiczne wydaje się kluczowa i jest dość nieczytelna wizualnie... no chyba, że ktoś skrupulatnie to analizuje przez całą rozgrywkę, co przy tak skomplikowanej grze może być nieco męczące... jeśli przyglądamy się temu bez super wnikliwej analizy (tak jak my) to punktacja może być dość losowa - zauważasz świetne miejsce na budynek publiczny i nagle okazuje się, że to aż 24 punkty...
jak można zdobyć 24 pkt za postawienie budynku publicznego?
elayeth pisze: - zastanawia mnie istotność statków - i bez żadnego wygrałem grę... ;)
- na ten moment umiejscowił bym tę grę za Galleristem i CO2, a przed Vinhosem... ale to oczywiście moja subiektywna ocena
Bo da się żyć bez statków ale lepiej z nimi. Jak nie masz statków to wszystkie peruki ze sprzedaży idą na konto właściciela statku...
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: AkitaInu »

A skad 24 punkty za budynek publiczny?
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 193 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: elayeth »

AkitaInu pisze:A skad 24 punkty za budynek publiczny?
Mam nadzieję, że grałem dobrze.
Więc sytuacja wyglądała tak.
Kolega miał dwa swoje sklepy w jednym rzędzie (chyba E) na ulicy złotników (żółtej). Te sklepy "podłączone" były do dwóch istniejących budynków publicznych. Jeden w kolumnie - żółty na ulicy żółtej, drugi w rzędzie, z żółtym oznaczeniem. Jeden ze sklepów był w kolumnie z bonusem 5pkt, drugi z bonusem 3pkt.
Kolega stawia trzeci budynek publiczny w rzędzie E - również żółty. Wtedy robiliśmy tak:
Pierwszy sklep punktuje 5pkt x 3 budynki publiczne = 15
Drugi sklep punktuje 3pkt x 3 = 9
RAZEM 24 za dostawienie (trzeciego) budynku publicznego.
detrytusek pisze:Bo da się żyć bez statków ale lepiej z nimi. Jak nie masz statków to wszystkie peruki ze sprzedaży idą na konto właściciela statku...
Statki fajnie boostują wpływ na początku gry, ale ja postawiłem na dużą ilość urzędników na dworze, a kumple mnie nie blokowali, więc wpływ nie był problemem.Towary sprzedawałem na statki przeciwników... raz, gdyż kasa nie jest aż takim problemem. Koszty można fajnie zmniejszyć podłożonymi kartami skarbu (miałem bonus -5 do kosztów). Zatem mogłem skupić się na zdobywaniu peruk z odbudowy lisbony i dekretów.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

elayeth pisze:
AkitaInu pisze:A skad 24 punkty za budynek publiczny?
Mam nadzieję, że grałem dobrze.
Więc sytuacja wyglądała tak.
Kolega miał dwa swoje sklepy w jednym rzędzie (chyba E) na ulicy złotników (żółtej). Te sklepy "podłączone" były do dwóch istniejących budynków publicznych. Jeden w kolumnie - żółty na ulicy żółtej, drugi w rzędzie, z żółtym oznaczeniem. Jeden ze sklepów był w kolumnie z bonusem 5pkt, drugi z bonusem 3pkt.
Kolega stawia trzeci budynek publiczny w rzędzie E - również żółty. Wtedy robiliśmy tak:
Pierwszy sklep punktuje 5pkt x 3 budynki publiczne = 15
Drugi sklep punktuje 3pkt x 3 = 9
RAZEM 24 za dostawienie (trzeciego) budynku publicznego.
A to nie jest tak, że jak stawiasz budynek publiczny po lewej lub prawej to punktują budynki tylko w rzędzie, gdzie kolor się zgadza. Jak stawiasz u góry to punktują tylko z danej ulicy? Czyli jak stawiasz budynek publiczny mnożnik jest zawsze x1.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: AkitaInu »

detrytusek pisze:
elayeth pisze:
AkitaInu pisze:A skad 24 punkty za budynek publiczny?
Mam nadzieję, że grałem dobrze.
Więc sytuacja wyglądała tak.
Kolega miał dwa swoje sklepy w jednym rzędzie (chyba E) na ulicy złotników (żółtej). Te sklepy "podłączone" były do dwóch istniejących budynków publicznych. Jeden w kolumnie - żółty na ulicy żółtej, drugi w rzędzie, z żółtym oznaczeniem. Jeden ze sklepów był w kolumnie z bonusem 5pkt, drugi z bonusem 3pkt.
Kolega stawia trzeci budynek publiczny w rzędzie E - również żółty. Wtedy robiliśmy tak:
Pierwszy sklep punktuje 5pkt x 3 budynki publiczne = 15
Drugi sklep punktuje 3pkt x 3 = 9
RAZEM 24 za dostawienie (trzeciego) budynku publicznego.
A to nie jest tak, że jak stawiasz budynek publiczny po lewej lub prawej to punktują budynki tylko w rzędzie, gdzie kolor się zgadza. Jak stawiasz u góry to punktują tylko z danej ulicy? Czyli jak stawiasz budynek publiczny mnożnik jest zawsze x1.
Wedlug mnie wlasnie tak jest. Jeden sklep moze dac max 3 razy w ciagu gry punkty, za kazdy budynek publiczny.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 193 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: elayeth »

AkitaInu pisze:Wedlug mnie wlasnie tak jest. Jeden sklep moze dac max 3 razy w ciagu gry punkty, za kazdy budynek publiczny.
:wink:
Sytuacja jest dość komiczna. Bo tak graliśmy na początku, kiedy kolega, który dwa razy oglądał gaming rules i raz gamplay powiedział mi, że za każdym razem punktują wszystkie budynki. Ciekawe, że to powidział jak sam stawiał budynek by mieć więcej punktów... Jako, że w ferworze gry człowiek czyta już mniej dokładnie i sugeruje się innymi... w tym zawiłym akapicie wydawało mi się, że ma rację, tym bardziej że był o tym święcie przekonany... teraz jak czytam na spokojnie... to sądzę, że nie graliśmy dobrze...

... i co najważniejsza. Dzięki Bogu... bo 2 osoby doszły do wniosku, że takie combosy są przegięte i dają zbyt duże wahania punktowe...
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 996
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 379 times
Been thanked: 812 times
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Apos »

Ryu pisze:(...)

Niemniej nie o tym tu miałem bo wczoraj zagrałem pierwszy raz w Lisboa i tak na szybko kilka słów... Przykro mi to stwierdzić ale to najmniej intuicyjna gra Lacerdy jaką znam. Vinhos/ Gallerist przy Lisboa to "bajka". Tam wszystko jest logiczne, coś z czegoś wynika i coś z czegoś bierze a tu...? Przy tłumaczeniu (G. albo V.) nie miałem problemów żeby ktoś zrozumiał a wczoraj sam miałem problem z ogarnianiem. Wiem, to może być moja wina ale w kilka gier już zagrałem w swoim życiu i raczej ten argument jest słaby. Ikonografia... Słabo. Tutaj, mam wrażenie, pierwsze skrzypce grały grafiki, obrazki, szlaczki i inne dziwolągi. Pod tym względem zarówno V. jak i G. to ideały nie do dogonienia przez L. Ja w cięższych grach cenię sobie przejrzystość bo łatwiej się wtedy tłumaczy nowym graczom. Nie ma tylu pytań podczas gry i nawet po kilku latach niegrania mogę wziąć grę do rąk i niemalże z marszu wszystko wytłumaczyć bo WIDZĘ od razu. W L. tego zdecydowanie zabrakło. Co jeszcze? Jeśli ktoś szuka klimatu w grach euro to info dla niego - w V. i G. klimat wycieka drzwiami i oknami ;) W L. ja nie poczułem odbudowy miasta. Brałem kosteczki, sprzedawałem towary, zagrywałem karty. Tyle.
Niemniej... W piątek będę chciał zagrać ponownie w 4os (graliśmy wczoraj w 3) a przyszłym tygodniu w 2os. Liczę że odczucia z gry będą dużo lepsze. Że jak już zagram kilka razy to skupię się na mechanice, docenię kunszt bo póki co skupiłem się na minusach a szkoda bo w przypadku Lacerdy tak nie miałem i Jego gry kupuję w ciemno bo razem ze Splotterem to moje Top2 :)
Po (bardzo) długich przemyśleniach nad Lisboa mam takie same spostrzeżenia:
- przekomplikowanie zasad oraz mechaniki, które uczyniły grę bardzo nieintuicyjną, a to nie występuje w Kanbanie bądź Vinhos - tam jedno wynika z drugiego i wszystko się zazębia ze sobą;
- przerost formy nad treścią, czy jest to sensowne i faktycznie potrzebne, aby tę samą akcję móc wykonać na 3 lub 4 różne sposoby?
- Kanbana bądź Vinhosa tłumaczę z marszu 30 minut zupełnie nowym graczom - zasady są spójne i oprócz jakiś małych niuansów (np. festiwal wina w starej edycji Vinhos), gdzie muszę się posiłkować podpowiadajką to rozgrywka jest później płynna i każdy wie o co chodzi. W Lisboa właściciel tłumaczył grę prawie 1,5h i przez 3/4 gry musieliśmy o coś dopytywać, doszukiwać w instrukcji - nawet kilka razy o tę samą rzecz bo mechanika była nieintuicyjna, a ikonografia nie pomagała;
- wygląd to kwestia gustu i osobistych preferencji, ale nie urzekła mnie ani czytelnością ani klimatem;
- graliśmy bez tłumaczenia zasad 3-4 godziny, dla mnie stanowczo za długo i wolę Vinhosa lub Kanbana gdzie rozgrywka zamyka się w 30 minutach na gracza. Kanban, tak mózgożerna gra w godzinkę na dwie osoby jest rewelacyjny. Osobiście nie lubię też "podpinania się" pod rundę innego gracza, stwarza to jeszcze większy downtime dla osób nie biorących w tym udziału;
- w Lisboa występuje taka sałatka mechanik, punktowania, że przez większość gry nie było wiadomo kto wygra. Po finalnym podliczeniu punktów okazało się, że zdobyłem ich najwięcej, ale nie miałem odczucia, abym coś w tej grze osiągnął: odbudował miasto, ugasił pożar, stworzył sieć sklepów, bądź przysłużył się koronie. W Vinhos cieszą mnie moje szlachetne wina lub tanie sikacze, a w Kanbanie lubię się specjalizować w produkcji takich czy innych aut. Nawet w CO2 miałem większą więź z tym co się działo na planszy.

Mam podobnie jak @Ryu i mam nadzieję, że to tylko pierwsze wrażenia. Mam natomiast obawy, gdy ponownie usiądę do tej gry za kilka tygodni, czy cały proces ponownego tłumaczenia i zrozumienia gry będzie taki interesujący, czy w tym czasie nie wolałbym zagrać w 2 inne ciężkie tytuły.
Ostatnio zmieniony 04 paź 2017, 13:35 przez Apos, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

elayeth pisze:
AkitaInu pisze:Wedlug mnie wlasnie tak jest. Jeden sklep moze dac max 3 razy w ciagu gry punkty, za kazdy budynek publiczny.
:wink:
Sytuacja jest dość komiczna. Bo tak graliśmy na początku, kiedy kolega, który dwa razy oglądał gaming rules i raz gamplay powiedział mi, że za każdym razem punktują wszystkie budynki. Ciekawe, że to powidział jak sam stawiał budynek by mieć więcej punktów... Jako, że w ferworze gry człowiek czyta już mniej dokładnie i sugeruje się innymi... w tym zawiłym akapicie wydawało mi się, że ma rację, tym bardziej że był o tym święcie przekonany... teraz jak czytam na spokojnie... to sądzę, że nie graliśmy dobrze...

... i co najważniejsza. Dzięki Bogu... bo 2 osoby doszły do wniosku, że takie combosy są przegięte i dają zbyt duże wahania punktowe...
Kolega pomylił pewnie punktowanie za sklepy z punktowaniem za budynki publiczne bo przy sklepach faktycznie można uzyskać mnożnik x3
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
opulentus
Posty: 532
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 97 times
Been thanked: 29 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: opulentus »

Info od hobbitów: "Errata będzie opublikowana w dniu dzisiejszym. Polska instrukcja po naniesieniu poprawek."
Awatar użytkownika
jacus666
Posty: 262
Rejestracja: 07 lip 2015, 17:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: jacus666 »

To ja dla rozjaśnienia zapytam o to raz jeszcze!

Kiedy buduję nowy SKLEP to dostaję punkty zwycięstwa zgodnie ze wzorem: (wartość punktów danej ulicy/kolumny) x (liczba budynków publicznych powiązanych z danym typem sklepu oraz znajdujących się w lini prostej na zachodzie, północy lub wschodzie od danego sklepu). To ma miejsce tylko raz - przy budowie sklepu.

Kiedy buduję nowy BUDYNEK PUBLICZNY to dostaję punkty zawsze z mnożnikiem x1. Przy nowym budynku publicznym zbudowanym na północy, punktują wszystkie sklepy, których wejście znajduje się przy danej ulicy, przy której stanął nowy budynek publiczny (oraz są tego samego typu, ale to wynika z koloru ulicy). Przy nowym budynku publicznym zbudowanym na wschodzie lub zachodzie punktują wszystkie sklepy, które znajdują się w tym samym rzędzie co nowy budynek publiczny oraz są tego typu biznesem, jaki nadrukowany jest na kafelku sklepu (lub innymi słowy, wejście punktujących sklepów skierowane jest w stronę ulicy, której kolor/y pokrywają się z kolorami nadrukowanymi na kafelek budynku publicznego). To ma miejsce do 3 razy, ponieważ każdy sklep może być związany maksymalnie z 3 budynkami publicznymi.

Czy dobrze to rozumiem?




Zagrałem i muszę powiedzieć, że to całe przekombinowanie, przerost formy nad treścią, bardzo wysoki poziom trudności i inne tego typu gadania są zdecydowanie oparte tylko na pierwszych wrażeniach z grą. Przyznaję, że w trakcie tłumaczenia ludzie robili miny, jakby nie wiedzieli czy mają się śmiać czy płakać i w zasadzie co chwilę o coś pytali, bo było tego bardzo dużo. Tłumaczenie jest długie i zobrazowanie głównego machizmu gry i jego następstw jest wyzwaniem. Kilka pierwszych tur to naprawdę siedzenie z nosem w pomocy gracza (która jest skróconą instrukcją). Z początku plansza też jest raczej mało czytelna i szukanie na niej czegokolwiek jest bardzo nieintuicyjne. Jednak po kilku turach całe to wrażenie opada i można grać już płynnie i to bez większego zastanawiania się nad kwestią zasad, czy mechaniki. Wszystkie akcje, następstwa i mechanizmy łączą się ładnie w całość i nawet zaczynają wyglądać mocno tematycznie (tutaj pomaga dokładnie przeczytanie instrukcji, szczególnie wszystkich wtrąceń od autora i tekstu kursywą, który opisuje historyczne podłoże).

Najwięcej zabawy jest oczywiście z budowaniem sklepów i budynków publicznych. Stąd pochodzi największa część punktów. Zaskoczyło mnie, jak o finalnym wyniku punktowym zdecydowały jednak karty dekretów, które z początku mocno ignorowaliśmy, lecz w ostatnich turach każdy zebrał po 4 i zaskarbił tym samym nie małą liczbę punktów! Czas gry z rozkładniem i tłumaczeniem zajął nam coś koło 4 godzin i sądzę, że ten czas będzie można spokojnie ukrócić o połowę przy kolejnych rozgrywkach.

W porównaniu do innych gier Lacerdy to moim zdaniem Lisboa jest dużo bardziej sałatką punktową, niż np. taki Gallerist. Jest też jednak dużo bardziej sandboxowa, stąd też zarzut o sałatkowości. W Lisbonie znaleźć można też sporo elementów zapożyczonych z poprzednich gier autora, więc doświadczeni gracze powinni ogarnąć grę jeszcze szybciej.

Póki co gra zrobiła na mnie naprawdę bardzo dobre wrażenie. Zdecydowanie top2 gier tego autora - choć finalne miejsce będzie się jeszcze wahać przez kilka następnych rozgrywek. Polecam!
Podzielę się rabatem: Planszostrefa.pl -11%
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

Spoiler:
Wyspojlerowałem Cię bo to długie. Odnośnie reguł to ...no mam nadzieję, że mi nie będziesz tłumaczył żadnej gry :D. Mój gupi mózg uznał, że grasz dobrze.
Odnośnie strategii to wcześniej pisałem, że w swojej partii miałem 12 kart dekretów vs 3 przeciwnika (ale miał więcej budynków). Różnica zawierała się w granicach 15 pkt przy punktacji rzędu 120+. Gra wygląda na bardzo dobrze policzoną i nie wygląda mi na to by miała dominującą strategię.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
jacus666
Posty: 262
Rejestracja: 07 lip 2015, 17:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: jacus666 »

Ale wytłumaczyłem to chociaż dokładnie, tj. zgodnie z zasadami? Starałem się tę kwestie przedstawić tak, aby nie pozostawiała żadnych wątpliwości i była odporna na wszystkie możliwe pytania.
Podzielę się rabatem: Planszostrefa.pl -11%
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

jacus666 pisze:Ale wytłumaczyłem to chociaż dokładnie, tj. zgodnie z zasadami? Starałem się tę kwestie przedstawić tak, aby nie pozostawiała żadnych wątpliwości i była odporna na wszystkie możliwe pytania.
Mam wrażenie, że jest prawidłowo ale pytań to miałem całkiem sporo po przeczytaniu. Pierwsze to.. "Hę??"
:D
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
jacus666
Posty: 262
Rejestracja: 07 lip 2015, 17:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: jacus666 »

Teraz jak przeczytałem drugi raz co tam napisałem to tez stwierdzam, ze mało to czytelne. Ciężko te zależności między sklepami a budynkami publicznymi wytłumaczyć bez planszy czy innej wizualizacji.
Podzielę się rabatem: Planszostrefa.pl -11%
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Ryu »

To teraz na szybko odczucia po drugiej partii :)

Jest, moi Drodzy, duuuuużo lepiej. Jak nie musisz skupiać się nad zasadami tylko skupiasz się nad planszą jest inaczej ;) Oczywiście "czytelność" dalej pozostawia wiele do życznia ale przy kolejnej partii zakładam że będzie to robione z automatu. Zdecydowanie szkoda że nie dało się tego zrobić jak w Gallerist ;) A tłumacząc grę od "nowego" gracza miałem milion pytań podczas gry. Bywało że i po kilka/kilkanaście o to samo ale luz. Wiem jak sam wyglądałem w pierszwej grze. Dlatego nie ma co się zrażać i trzeba zagrać znowu. Co do strategii to jeszcze jej nie miałem, o kilku rzeczach zapomniałem, o kilku sobie przypomniałem podczas gry ale człowiek zaczyna kombinować zupełnie inaczej kiedy nie musi walczyć z zasadami. Ja na chwilę obecną zdecydowanie polecam zagrać min. 2 razy jak się lubi cięższe gry. Fakt, że Kanban to to nie jest ale... ;)

No i najważniejsze... Spróbuję zagrać znowu w tygodniu w 2os. :mrgreen:
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Wincenty Jan »

Wczoraj rozegrałem swoją pierwszą partię, więc to co poniżej przeczytacie to zdecydowanie pierwsze wrażenia niż ugruntowana opinia.

Kiedy pierwszy raz zobaczyłem plansze do Kanbana, Gallerista czy Vinhiosa trudno było abym nie zauważył o czym ta gra jest i czego mogę się "mniej więcej" spodziewać po widocznych akcjach. Widząc samochodziki na planszy w Kanbanie, widzę taśmę produkcyjną, patrzę na regiony win w Vinhiosie i rozumiem, że to dostępne winnice, spoglądam na dostępnych artystów w Galleriscie i rozumiem, że będę w nich inwestował/kupował dzieła. Pewnie większość z nas tak miała. Natomiast po rozłożeniu Lizbony , gdybym wcześniej nie wiedział o czym ta gra jest to pewnie bym nie zgadł... nie zmierzam do tego, że gra jest brzydka! Jest absolutnie piękna ,według mnie, i wręcz idealnie trafia w moje gusta tak samo jak jej poprzedniczki z tegoż samego wydawnictwa! Rozumiem, że wielu z Was nie zgodzi się z tym co napiszę ale z mojej perspektywy to dzieło sztuki na równi z Galleristem, Vinhiosem (i Scythe).
Niestety, patrzę na plansze i za cholerę nie wiem co gdzie i jak będziemy grali. Mało tego... po prawie godzinnym tłumaczeniu zasad wiem niewiele więcej , a miałem bardzo dobrego "tłumacza"...
Zgadzam się z przedmówcami tego wątku. Grę chyba lepiej wytłumaczyć poprzez ,chociaż delikatny rys historyczny , a każdą akcję podpierać klimatem gdyż na pierwszy rzut oka (i na drugi i trzeci rzut oka też) gra sprawia wrażenie kilku abstrakcyjnych akcji połączonych w coś co ma na sił udawać klimat odbudowy stolicy Portugalii. I z początku takie miałem wrażenie. Jednak z każdą kolejną akcją i z każdą ułożoną w mojej głowie zasadą, okazało się, że abstrakcja zaczęła nabierać sensu , a spod gruzów zasad w mojej głowie wyłaniają się w końcu sensowne zaplanowane ruchy. Ale nie będę ukrywał, że po wytłumaczeniu zasad, kiedy miałem wykonać pierwszy ruch w grze, pierwsze co pomyślałem i niezwłocznie powiedziałem to idealne słowo na taką okazję czyli " o kurwa..." !
W moim mniemaniu to tytuł cięższy niż trzy inne tytuły Lacerdy ,w które grałem. Czy lepszy? Nie wiem.
Co do mechaniki... tak jak w Galleriscie uwielbiam tutaj możliwość wykonywania akcji w ruchu przeciwnika, karty zagrywane na kilka sposobów, zbieranie rożnego rodzaju bonusów, banalny i genialny zarazem mechanizm wartości rynku i towarów i przede wszystkim "grę w grze" czyli odbudowę Lizbony. To jest dla mnie majstersztyk. Zagrałem partię czterosobową, mogę się mylić ale rozgrywka trwała chyba ponad trzy godziny.
Moźe być tak, że jestem ślepo zapatrzony w Lacerde i nie dostrzegam większych wad w jego grach. Pewnie poniekąd tak właśnie jest. Trudno mi inaczej spojrzeć na twórcę, który kilka prostych mechanizmów potrafi złączyć w tak wymagające tytuły. Po pierwszej rozgrywce Lizbona totalnie mnie oczarowała i jest to , póki co, najlepsza gra z 2017 roku w jaką zagrałem.
Zaznaczam, że to pierwsze wrażenia, chociaż jestem dziwnie spokojny o to,że nie ulegną one znacząco zmianie, a Lacerda będzie miał u mnie trzy "10" na BGG.
buhaj
Posty: 1049
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 870 times
Been thanked: 524 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: buhaj »

^ dobrze prawi :)
Awatar użytkownika
AnaMan
Posty: 217
Rejestracja: 29 gru 2010, 15:00
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: AnaMan »

AnaMan pisze:
orzeh pisze:Powrócę do gry:
Znaleźliśmy póki co 2 błędy w polskiej instrukcji:
1. setup mówi że trzeba rozłożyć 8 kafelków na torze kościelnym - angielska mówi o 6-ciu (i ma być sześć)
2. strona 15 nazwa ulicy jest pomylona z kolorem (kolor prawidłowy, nazwa ulicy z innego koloru)
Ad 2. To na pewno na 15 stronie, bo nie bardzo mogę się doszukać?

Są niestety grubsze błędy w instrukcji PL:

Str. 12 Rekrutacja Urzędników Państwowych - ostatnie zdanie: W razie remisu przesuń KAŻDY z remisujacych kolorów. {nawet obrazek tak to pokazuje}

Str. 13 Budowa Okrętów - Przykład - ostatnie zdanie: Teraz nadal może zaoferować DRUGI TOWAR, aby wykonać drugą, inną akcję Państwową.

Str. 14 Produkcja Towarów - niebieska ramka: Każdy rodzaj magazynu może przechowywać tyle towarów, ile wynosi 2+(!!) suma skompletowanych zestawów gruzu.
Instrukcja w wersji PL to naprawdę kpina!
Pomijam braki interpunkcyjne, których jest sporo, ale aż tak nie rzucają się w oczy.
Pomijam niezbyt trafione tłumaczenia, jak np. Follow a Visit - "Śledź wizytę" brzmi raczej gorzej niż naśladuj albo podążaj



Dalsze ordynarne błędy merytoryczne:

Str. 18 Wybór Drewnianego Domu - brak dość istotnej informacji, że rozwinięcie za lewą grupę domów pozwala na płacenie reais za punkty wpływów 1:1 {co nie jest takie oczywiste, bo w drugą stronę działa to inaczej}.

Str. 18 Otrzymywanie Peruk za Własny Nowy Sklep - punkt 1. mówi Znajdź najwyższą cyfrę na żetonie Punktacji na dole kolumny, w której wybudowałeś swój sklep. { Jaką kurde "najwyższą"? Przecież to zestaw żetonów z 1 cyfrą na każdym!! A co jest w angielskiej wersji? Find a large number (...) No ręce mi opadły - Znajdź DUŻĄ cyfrę na żetonie(...) }

Str. 20 Otwarcie Budynku Publicznego
- Punkt 6. "Za Budynki Publiczne na wschodzie i zachodzie, właściciel każdego sklepu w tym samym rzędzie otrzymuje peruki, jeśli wejście do sklepu skierowane jest do ulicy w dowolnym kolorze Budynku Publicznego. {taki zapis zachęca do nadinterpretacji - według angielskiej powinno być w którymś z kolorów tego Budynku Publicznego}
Następne zdanie: Za Budynki Publiczne na północy, właściciel każdego sklepu otrzymuje peruki, jeśli wejście do sklepu skierowane jest do ulicy. {znów brak precyzji, brzmi to jak uogólniona reguła - które BP, której ulicy? - w angielskiej wersji jest słówko its wskazujące konkretnie, że chodzi o ulicę przy tym (tj. budowanym) budynku}

Str. 22 Koniec Okresu - Jeśli tylko jeden z graczy zgromadzi drugi zestaw gruzu lu skończą się karty w trzech taliach Polityki, należy skończyć bieżącą rundę, odrzucić pozostałe karty (...) { TURĘ GRACZA !!!}

Str. 22 Koniec Okresu - punkt. 3 Każdy gracz otrzymuje jedną nagrodę za każdy rodzaj karty szlachcica, który odrzucił. {czyli jaką nagrodę, skoro to za rodzaj odrzuconej karty? Właściwa treść wg angielskiej wersji Każdy gracz otrzymuje nagrodę (widniejącą u dołu karty) z jednej z kart z każdego rodzaju kart szlachcica, jakie odrzucił (kary są ignorowane). }
ODPOWIEDZ