Zawsze podstawą jest czytelność planszy i komponentów. Wszystko musi być klarowne, widoczne z dużej odległości, a ikony - intuicyjne. I pewnie Klemens Franz jest w tym specjalistą, jednocześnie - ja kompletnie nie trawię jego stylu. Uważam go właśnie za króla roboty, w której jest warsztat, ale brakuje elementarnego poczucia estetyki. To świetny macher jeżeli chodzi o funkcjonalność, ale jednocześnie techniczny partacz, który nie potrafi operować np. perspektywą.
Jeżeli chodzi o przykłady brzydkich, acz dobrych gier - to dla mnie na pierwszym miejscu są
Zamki Burgundii. Gra wręcz kultowa, ale tak koszmarnie brzydka, że nie mogę zmusić się do grania. Gdyby ktoś uczynił ją ładniejszą - pewnie zakupiłbym swój egzemplarz.
Uwielbiam
Wyspę Skye - nigdy nie odmówię partyjki. To świetny produkt, ale jednocześnie mocno mnie boli, że gra ma słabą oprawę graficzną, za którą... Odpowiada Klemens Franz.
King of the Hill: The Dwarfs Throne - to dla mnie kapitalna gra, która... Ma nie równą oprawę graficzną. Ilustracje na kartach są świetne, za to cała reszta - woła o pomstę do nieba! Jest autentycznie odpychająca. To pierwsza gra w mojej kolekcji, którą "odpimpowałem", bo nie mogłem na nią patrzeć.
Jako ćwiczenie polecam jednak zobaczyć polskie i oryginalne wydanie
Zamków Szalonego Króla Ludwika. To mój absolutny top i ukochana gra. W oryginale - koszmarnie wręcz brzydka. Polska edycja jest przepiękna choć... Z funkcjonalnością jest pewien kłopot (mniej intuicyjne rozmieszczenie ikonek). To chyba najlepszy jednak przykład jak z brzydkiego kaczątka zrobić pięknego łabędzia.
Jako źródeł inspiracji - polecam prace
Michaela Menzela - to jest facet, który poza doskonałą techniką, stylem i niezwykłym wyczuciem wszystkich elementów potrzebnych, by planszówka była intuicyjna - jest też wielkim artystą. Polecam w szczególności jego plansze do
Cuba i
Stone Age'a. Kwintesencja genialnego projektu.
No i nie jestem niestety dobrym doradcą jeżeli chodzi o "brzydkie gry", bo zwyczajnie je omijam szerokim łukiem. Polecam jednak zerknąć na wszystko co stworzył Franz - wykorzystać sam graficzny pomysł na projekt i... Zrobić go od nowa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)