Strona 5 z 16

Re: Troyes

: 23 lis 2012, 15:18
autor: Lothrain
kgrzesiek pisze:masz racje i mam pytanko o
Die Damen von Troyes czy wszystko jest po niemiecku czy tak jak w podstawce fr ger i us ?
po niemiecku tylko

Re: Troyes

: 23 lis 2012, 15:20
autor: Veridiana
Olgierdd pisze:Jest jedna akcja (chyba nazywa się procesja), gdzie można użyć kości dowolnego koloru. Tak samo korzystając z akcji, które pozwalają na zmiany kolorów można użyć różnokolorowych kości.
Oj, chyba druga część zdania nie jest poprawna, albo ja źle gram.
Oprócz procesji nie ma sytuacji, gdy można użyć różnych kolorów kości. Akcje pozwalające zmieniać jeden kolor w drugi nadal trzymają się zasady JEDEN kolor w JEDEN kolor (wedle wskazań karty).

Re: Troyes

: 23 lis 2012, 15:40
autor: bamboklat
Pielgrzymka, jedyna karta pozwalająca na użycie różnokolorowych kości. Ale to jest oczywiście wyjątek od reguły.

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 11:57
autor: Bowman
Wczoraj podczas rozgrywki z nowym graczem doszło do nieporozumienia.
Opieram się na polskiej instrukcji. W Fazie 3 - Wydarzenia napisano:"...występują dwa rodzaje wydarzeń: militarne....i różne mające efekt opisany na karcie...Jeśli gracz nie może całkowicie wykonać tego, co jest w wydarzeniu, robi tyle ile może a następnie traci 2PZ." Chodzi o pierwszego gracza (startowego), który potem rzuca czarnymi kośćmi itd.
I teraz pytanie. Jeśli pierwszy gracz nie wykonał całkowicie tego co jest w wydarzeniu traci 2PZ a karta "przechodzi" na następnego gracza od lewej który też musi wykonać to co opisuje? Czy też czeka aż ktoś w Fazie 4 wykona akcję walka z wydarzeniami. Bo to rozumiem, że karta pozostaje w grze tak długo, aż ktoś jej nie pokona.
Do tej pory graliśmy tak, że po kolei rozpoczynając od pierwszego gracza każdy musiał wykonać tekst na karcie. Nowy kolega twierdził, iż tylko pierwszy gracz wykonuje to co widnieje na karcie wydarzenia.

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 12:27
autor: KubaP
Wydarzenia na kartach rozpatruje się w dwóch krokach.
Pierwszy krok: Rozpatrujemy wydarzenia "fabularne" (czyli wszystko, co nie jest czarną kostką). Te wydarzenia dotyczą wszystkich (np. wszyscy tracą po 3 monety, wszyscy tracą po 2 Punkty Wpływu). Jeśli ktoś ma mniej niż 3 monety albo mniej niż 2 Punkty Wpływu, to traci tyle kasy bądź wpływu ile może, a DODATKOWO traci 2 Punkty Zwycięstwa. W podstawowej wersji gry są to jedyne wydarzenia, przy których można stracić punkty zwycięstwa. Pozostałe fabularne wydarzenia (typu wstaw neutralnego meepla czy usuń kostki z katedry) dzieją się bez groźby straty punktów zwycięstwa.
Drugi krok: Walka z kostkami - Tutaj już biorą po kolei udział wszyscy. Pierwszy gracz MUSI pokonać przynajmniej jedną (zawsze przynajmniej jedna musi być najwyższa z dostępnych) kostkę. Może pokonać więcej - np. mamy zestaw czarnych kostek: 6, 5, 2, 1, 1. Może sobie wybrac, że rozwala cztery, przy czym jedna z nich MUSI być szóstką. Logika nakazuje, że wybierze zestaw 6, 2, 1, 1, a kostkę 5 przekaże do walki kolejnemu graczowi.

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 14:16
autor: Bowman
Ok. Dzięki za szczegółowe wyjaśnienie.
Napisałeś, że: "W podstawowej wersji gry są to jedyne wydarzenia, przy których można stracić punkty zwycięstwa." Rozumiem, że w wersji zaawansowanej/z dodatkiem dochodzą inne wydarzenia.

Jeszcze jedna wątpliwość po wczorajszej rozgrywce. Było już takie pytanie. Padły dwie odpowiedzi.
Pytanie dotyczy Mnicha: Zamieniam jedną białą na 3 takie same, żółte. Czy mogę dwie żółte olać i wykorzystać tą jedną do wypchnięcia kogoś z zółtego budynku?
Odpowiedzi były dwie:
Pierwsza: "Wg mnie odpowiedź brzmi tak. Używasz jednej kości aby ustawić obywatela, resztę, niestety odrzucasz, jako niewykorzystane (bo nie może być sytuacji, że kości użyte do akcji nadal są na planszy - a tak jest w tej sytuacji - nasza biała kość zamieniła się w 3 żółte, ale nadal traktujemy to jako "1 kość")".
Druga: "Moim zdaniem nie można, bo w instrukcji jest napisane, że można użyć tylko jednej kostki, a po odpaleniu tej aktywności masz grupę trzech kostek, czyli błąd."

Która jest poprawna?

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 14:19
autor: Edwardo
obstawiam drugą odpowiedź- trzy kości to trzy kości ;)

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 14:34
autor: palladinus
Sprawdź opisy kart, tam jest jasno stwierdzone, że nie można użyć do wchodzenia do budynków.

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 15:44
autor: Bowman
Tłumaczenie karty Mnich: "Zamienia pojedynczą białą kość na 3 żółte kości o tej samej wartości. Zawsze gdy używasz kości w celu wykonania akcji z tej karty musi to być jedna kość – która, jeżeli pochodzi z innego dystryktu, kosztuje 2 denary."
Tutaj akurat o tym nic nie ma. Ale faktycznie w instrukcji - Umieszczenie obywatela w budynku - jest napisane, że zawsze w tej akcji używa się jednej kości.

Zanim zadałem to pytanie przeczytałem temat. Jestem fanem tej gry ale nie mam dużego doświadczania w związku z tym pytam graczy bardziej doświadczonych/mądrzejszych.

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 17:30
autor: Veridiana
Nie, nie można wykorzystać tylko jednej kości, a resztę odrzucić. nie wyobrażam sobie takiej anomalii 8) w grze online w każdym razie tak zrobić nie da rady, a podejrzewam, że reguły są tam dobrze zinterpretowane.

Re: Troyes

: 13 gru 2012, 23:33
autor: Bowman
Dziękuje za pomoc.

Ps. Czy ktoś posiada i zechciałby udostępnić tłumaczenie instrukcji The Ladies of Troyes/Die Damen von Troyes?

Re: Troyes

: 14 gru 2012, 12:04
autor: Rumcajs
Czy efekty Karty Akcji z opóźnionym działaniem, mogę wykorzystać podczas wykonywania kolejnej akcji np.: walka z Kartami Zdarzeń lub Budowa Katedry w tej samej Fazie Akcji w której Kartę aktywowałem? Czy też mogę ich użyć dopiero w następnej Fazie Akcji kolejnej rundy?

Re: Troyes

: 17 gru 2012, 09:53
autor: 77rpm
O ile pamięć mnie nie myli możesz zdjąć kosteczki i odpalić zdolność w dowolnym momencie gry.

Re: Troyes

: 17 gru 2012, 10:19
autor: KubaP
Tzn dokładniej wtedy, kiedy możesz użyć do czegoś kości i o ile dana karta nie ma jakichś zastrzeżeń. Przy czym - w jednej swojej kolejce stawiasz meepla i wrzucasz kostki na kartę z klepsydrą, czekasz kółeczko i w swoim kolejnym ruchu już możesz ich używac.

Re: Troyes

: 06 sty 2013, 22:12
autor: Rumcajs
Karta akcji: Dyplomata. Pozwala na zapłacenie 1 Punktu wpływu aby ustawić sześcian na jednej z Kart zdarzeń (gracz otrzymuje 1 Punkt wpływu za każdy ustawiony sześcian). Jeżeli gracz uaktywni Dyplomatę kilka razy może ustawić sześciany na różnych kartach zdarzeń. Gracz musi jednorazowo zadeklarować ile Punktów wpływu wyda, zanim zacznie ustawiać sześciany na Karcie zdarzeń.
Teraz sytuacja z gry. Mam 14 punktów wpływów, aktywuję kartę 3 krotnie czyli mogę ustawić sześciany na trzech różnych kartach zdarzeń, i teraz deklaruję, że np. za pierwszą aktywacją wydaje 4 punkty, za drugą 3, i za trzecią np. 5. Tak jest poprawnie?
Czy też jednokrotna aktywacja karty pozwala na wydanie tylko jednego punktu wpływu na jeden sześcian?

Re: Troyes

: 06 sty 2013, 23:29
autor: Lothrain
Rumcajs pisze:Karta akcji: Dyplomata. Pozwala na zapłacenie 1 Punktu wpływu aby ustawić sześcian na jednej z Kart zdarzeń (gracz otrzymuje 1 Punkt wpływu za każdy ustawiony sześcian). Jeżeli gracz uaktywni Dyplomatę kilka razy może ustawić sześciany na różnych kartach zdarzeń. Gracz musi jednorazowo zadeklarować ile Punktów wpływu wyda, zanim zacznie ustawiać sześciany na Karcie zdarzeń.
Teraz sytuacja z gry. Mam 14 punktów wpływów, aktywuję kartę 3 krotnie czyli mogę ustawić sześciany na trzech różnych kartach zdarzeń, i teraz deklaruję, że np. za pierwszą aktywacją wydaje 4 punkty, za drugą 3, i za trzecią np. 5. Tak jest poprawnie?
Czy też jednokrotna aktywacja karty pozwala na wydanie tylko jednego punktu wpływu na jeden sześcian?
Ostatnie zdanie z karty mówi jedynie, że w przypadku wielokrotnego zagrania karty, gracz musi wpierw zapłacić pełen koszt w punktach wpływu i dopiero korzystać z dyplomaty. Innymi słowy nie może korzystać z punktów wpływu, które otrzyma za wstawione kostki do wykonania kolejnej akcji. Natomiast gdyby Twoje rozwiązanie było możliwe, ta karta byłaby mega korzystna. Jednokrotne jej wykorzystanie pozwala wstawić JEDNĄ i tylko jedną kostkę na jakąś kartę. Jeśli korzystasz z Dyplomaty trzykrotnie wstawiasz trzy kostki, ale na dowolnie wybranych zagrożeniach. I tak się opłaca zważywszy na koszt, ale 14 kostek za jednym zamachem? Tak dobrze to nie ma.

Re: Troyes

: 07 sty 2013, 10:19
autor: Rumcajs
Tak nam się zdawało, że taka karta byłaby super mocna. To ostatnie zdanie nas myliło.
Dzięki za pomoc.

Re: Troyes

: 07 sty 2013, 13:24
autor: Rumcajs
Nasunęło się jeszcze jedno pytanie.
"Jeśli korzystasz z Dyplomaty trzykrotnie wstawiasz trzy kostki, ale na dowolnie wybranych zagrożeniach"
A mogę trzy kostki na tej samej karcie?

Re: Troyes

: 07 sty 2013, 13:29
autor: KubaP
Rumcajs pisze:Nasunęło się jeszcze jedno pytanie.
"Jeśli korzystasz z Dyplomaty trzykrotnie wstawiasz trzy kostki, ale na dowolnie wybranych zagrożeniach"
A mogę trzy kostki na tej samej karcie?
Możesz.

Re: Troyes

: 07 sty 2013, 23:08
autor: Rumcajs
Przy zatrudnianiu handlowca/nadzorcy może on pochodzić z dowolnej lokacji na planszy (Karty akcji albo budynki główne lub nawet wypędzonych obywateli leżących na budynkach). A jak to jest przy Akcji: Ustawienie obywatela na jednym z głównych budynków?
Instrukcja: "Gracz bierze obywatela ze swojego zasobu gracza (jeżeli nie ma żadnego, musi zatrudnić takowego za 2 Punkty wpływu – zobacz Wpływ) albo jednego ze stojących już na planszy i ustawia go w jednym z głównych budynków, którego kolor odpowiada kolorowi kości".
Czy może być to obywatel który leży już na ilustracji budynku? Np.: pionek leży na ilustracji Ratusza biorę czerwoną kość i stawiam go w Pałacu, albo biorę żółtą kość i ponownie stawiam go w Ratuszu?

Re: Troyes

: 08 sty 2013, 01:04
autor: KubaP
Rumcajs pisze:Przy zatrudnianiu handlowca/nadzorcy może on pochodzić z dowolnej lokacji na planszy (Karty akcji albo budynki główne lub nawet wypędzonych obywateli leżących na budynkach). A jak to jest przy Akcji: Ustawienie obywatela na jednym z głównych budynków?
Instrukcja: "Gracz bierze obywatela ze swojego zasobu gracza (jeżeli nie ma żadnego, musi zatrudnić takowego za 2 Punkty wpływu – zobacz Wpływ) albo jednego ze stojących już na planszy i ustawia go w jednym z głównych budynków, którego kolor odpowiada kolorowi kości".
Czy może być to obywatel który leży już na ilustracji budynku? Np.: pionek leży na ilustracji Ratusza biorę czerwoną kość i stawiam go w Pałacu, albo biorę żółtą kość i ponownie stawiam go w Ratuszu?
Tak. Czasami robi się nawet taki numer, że ostatnią kostkę zużywasz na wyjęcie i wstawienie swojego meepla do tego samego budynku, ale na lepszej pozycji.

Re: Troyes

: 08 sty 2013, 07:35
autor: Lothrain
KubaP pisze:
Rumcajs pisze:Przy zatrudnianiu handlowca/nadzorcy może on pochodzić z dowolnej lokacji na planszy (Karty akcji albo budynki główne lub nawet wypędzonych obywateli leżących na budynkach). A jak to jest przy Akcji: Ustawienie obywatela na jednym z głównych budynków?
Instrukcja: "Gracz bierze obywatela ze swojego zasobu gracza (jeżeli nie ma żadnego, musi zatrudnić takowego za 2 Punkty wpływu – zobacz Wpływ) albo jednego ze stojących już na planszy i ustawia go w jednym z głównych budynków, którego kolor odpowiada kolorowi kości".
Czy może być to obywatel który leży już na ilustracji budynku? Np.: pionek leży na ilustracji Ratusza biorę czerwoną kość i stawiam go w Pałacu, albo biorę żółtą kość i ponownie stawiam go w Ratuszu?
Tak. Czasami robi się nawet taki numer, że ostatnią kostkę zużywasz na wyjęcie i wstawienie swojego meepla do tego samego budynku, ale na lepszej pozycji.
Kuba, ale Rumcajs pytał o podniesienie leżącego obywatela, a więc tego, który spadł w tej turze z budynku. Moim zdaniem takiego meepla nie można tknąć dopóki nie wróci do naszej puli po zakończeniu rundy.

Re: Troyes

: 08 sty 2013, 08:08
autor: Edwardo
Ależ można takiego ludka tknąć- nasza wolna wola. Tylko jeżeli go tkniemy to nie będziemy już chronieni w tej rundzie przed wypchnięciem kolejnego z tegoż budynku.

Re: Troyes

: 08 sty 2013, 08:16
autor: KubaP
Edwardo pisze:Ależ można takiego ludka tknąć- nasza wolna wola. Tylko jeżeli go tkniemy to nie będziemy już chronieni w tej rundzie przed wypchnięciem kolejnego z tegoż budynku.
Dokladnie.

Re: Troyes

: 08 sty 2013, 10:31
autor: wc
Lothrain pisze: Kuba, ale Rumcajs pytał o podniesienie leżącego obywatela, a więc tego, który spadł w tej turze z budynku. Moim zdaniem takiego meepla nie można tknąć dopóki nie wróci do naszej puli po zakończeniu rundy.
Lothrain - na pewno można - jest to gdzieś wyraźnie napisane w instrukcji. Ale wiem, że w Warszawie swego czasu obowiązującą interpretacją była taka, że nie można (ukłony dla Ostrego ;-))