Uf, Asgard - tak to jest, gdy maluczcy mieszają się w walkę bogów. Przeczytałem angielską instrukcje, pojaśniło mi się w końcu:
http://www.whatsyourgame.eu/games/asgar ... &id=asgard
Główny szkopuł w tej źle napisanej instrukcji jest taki:
1)bitwy normalne swoją drogą,
2)a Ragnarok (ostateczne rozwiązanie kwestii światów Yggdrasila) swoją.
ad1)Gracz może wziąć udział w bitwie po stronie światła lub mroku umieszczając żeton na slocie bitwy - w światach 1-3 po stronie mroku czerpiąc za to od razu korzyść w postaci żetonów magii, w światach 4-6 tylko po stronie światła biorąc za to żeton broni). W świecie 7 może po stronie mroku lub światła wybierając odpowiedni bonus, ale i tak może tam brać udział w bitwie tylko jeden gracz. Zależnie czy są bogowie, bóg vs populacja czy sama populacja to się biją tak jak graliśmy; jak gracz wygra, to żeton idzie na pole zwycięstwa za strzałką - drugi raz już nie może wziąć udziału w bitwie w tej krainie aż do Ragnarok, ale mogą inni. Jeżeli przegra, to jego żeton wpływów wędruje na środek planszy i będzie mógł go zagrać w następnej turze zagrywając żeton wpływó do Asgardu - wtedy wszystkie pokonane wojska może rozdysponować po światach by wesprzeć bitwy, ale takim pokonanym żeton nie bierze bonusu (broni lub magii)!
*Asgard - wykonując akcję asgardu można zrobić wszystkie 3 akcje: gracz MUSI wybrać jeden z żetonów (jeśli jest jeszcze dostępny) Asgard i go zakryć rewersem (choć nie musi korzystać z jego umiejętności) i dodatkowo MOŻE wykupić żeton z listwy i dodatkowo MOŻE kupić rekrutów za cenę podaną w Asgardzie - można wykonać kilka tych akcji, o ile cię stać.
Jeżeli gracz ma dwa dyski w Asgardzie to może rozpatrzeć akcje za każdy dysk poedynczo (czekając na swoją kolejkę) lub wykorzystać jednorazowo oba dyski - wykonuje wszystkie akcje (bierze żeton asgardu, rusza pokonanymi wojskami do nowych bitwe, kupuje rekrutów i bierze jeden żeton z listwy na rękę ALE bez płacenia jego kosztu w pieczęciach - bierze wtedy oba dyski z Asgardu na rękę a dysk z listwy może dać do bitwy w jednym ze światów lub też wziąć na rękę).
Zwycięskie dyski w światach zostają do końca gry, i co turę przynoszą zyski w punktach - im więcej, tym większe.
ad2) Wspieranie danego boga przez wybudowanie mu świątyni pozwala doraźnie wysłać go na jeden ze światów, by zyskać bonus od populacji, a w perspektywie Ragnaroku pozwala nam się opowiedzieć po stronie boga w ostatecznej bitwie. Po 5 turze zbiera się dyski wpływów pokonanych i zwycięskich armii i usuwa poza planszę! Dopiero wtedy odbywa się bitwa między bogami lub bogiem a ludnością w każdym ze światów - każdy z graczy przydziela na nowo dyski wpływów temu bogowi, którego wsparł budową świątyni. Np. jeżeli Thora wsparł budową świątyni żółty a potem czerwony, a Thor jest obecny w dwóch światach np 3 i 7, to żółty i czerwony dają do Thora do obu światów po jednym dysku wpływów. Jeżeli Lokiego wsparł niebieski i żółty budową świątyni, a walczy on w 3 i 4 świecie, to to niebieski i żółty wysyłają do obu światów po żetonie wpływów - wychodzi, że żółty w 3 świecie walczy jednocześnie po stronie Thora i Lokiego - kto nie wygra, i tak dostanie punkty. Punkty przy światach oznaczone I i II dostaje się tylko przy Ragnarok - jeżeli wygra bóg którego wsparł tylko jeden gracz, gracz ten dostaje obie nagrody I i II; jeżeli bóg którego wsparło dwóch graczy, I nagrode dostaje gracz który wybudował świątynię jako pierwszy, II ten jako drugi. Dodatkowo, można wtedy (i dopiero wtedy) zagrywać bronie i magie wspierające bitwę danego boga (w magii są dodatkowe punkty - zrealizujemy je dopiero, gdy zagramy je jako wsparcie boga, który wygra; możemy wspierać magią/bronią tylko boga, po którego stronie jesteśmy).