Legendy Blue Moon (Reiner Knizia)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
noowy
Posty: 465
Rejestracja: 07 paź 2004, 16:28
Has thanked: 72 times
Been thanked: 142 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: noowy »

My cały czas gramy tylko 2 podstawowymi taliami i na razie przeszliśmy przez 3 etapy:
1. Na początku - "Eee tam, wygrałeś, bo miałeś Vulcan, są silniejsi"
2. Później, po około 10-20 partiach - "Eee tam, wygrałeś bo grałeś Hoaxami, można nimi o wiele bardziej kombinować"
3. Aktualnie, po około 40 partiach "Eee tam wygrałeś bo Ci się karty idealnie farciły, a mi w ogóle nie podchodziły. Gdybym wtedy miał kartę X albo Y to bym Cię ostro porobił".
TomB pisze:W tej grze wszystko opiera się na znajomości obu talii, swojej i przeciwnika. Dopiero wtedy można z przyjemnością, bo z rozmysłem, kalkulacją i subtelnym ryzykiem, rozgrywać partię.
Gra przypomina mi z jednej strony Heuroshimę Hex (różnorakie frakcje, konieczna znajomość swojej i wrogiej armii, szybkość rozgrywki, miks losu i strategii), z drugiej klasyczne gry karciane, gdy gra pokazuje siłę dopiero w momencie, kiedy całe towarzystwo gra świadomie, znając wszystkie kruczki gry i sposoby gry przeciwnika.
Bardzo trafny opis, wskazuje wszystko za co tak bardzo cenię sobie tę grę. Dodam jeszcze, że mechanika rzeczywiście jest prosta (nie prostacka), ale wszystkie zdolności i moce specjalne wprowadzają fajny twist. Mimo bardzo szybkich partii, gra oferuje wiele emocji, kombinowania i zwrotów akcji.
TomB pisze:(I jeszcze- czy grafiki zostały zachowane z oryginału? Wiem, że zmienił się layout i rozmiar kart, ale jak z ilustracjami?)
Niestety grafiki zostały przycięte, do tego w starych kartach opisy były lekko przeźroczyste, w nowych opisy zasłaniają wszystko. Przykład
kozz84
Posty: 735
Rejestracja: 27 lip 2013, 15:06
Has thanked: 17 times
Been thanked: 161 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: kozz84 »

W ramach nauki gry gramy wspólnie z żoną przeciwko AI i dostajemy ostre bęcki... Jakieś rady dla dwóch pierwszych talii?

PS. I co za głupota z tymi oznaczeniami? Po co dali litery V,H obok ikon ludów? Pierwsze co zrobiłem gdy otworzyłem pudełko to ułożyć talie względem ludów (33 karty). Później się zorientowałem, że zbudowane talie są oznaczone literkami a nie znaczkami i cyframi. Masakra... Nie mogli dać listy kart do każdej talii?
Banan2
Posty: 2616
Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Banan2 »

kozz84 pisze:PS. I co za głupota z tymi oznaczeniami? Po co dali litery V,H obok ikon ludów? Pierwsze co zrobiłem gdy otworzyłem pudełko to ułożyć talie względem ludów (33 karty). Później się zorientowałem, że zbudowane talie są oznaczone literkami a nie znaczkami i cyframi. Masakra... Nie mogli dać listy kart do każdej talii?
Ja siedziałem dobrą godzinę zanim "zakumałem" o co chodzi z oznaczeniami i prawidłowo posortowalem poszczególne frakcje.
Pozdrawiam
Moja kolekcja
10% rabatu w planszomanii, 7% w 3Trollach, 5% w Battle Models
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 647 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: pan_satyros »

kozz84 pisze: PS. I co za głupota z tymi oznaczeniami? Po co dali litery V,H obok ikon ludów? Pierwsze co zrobiłem gdy otworzyłem pudełko to ułożyć talie względem ludów (33 karty). Później się zorientowałem, że zbudowane talie są oznaczone literkami a nie znaczkami i cyframi. Masakra... Nie mogli dać listy kart do każdej talii?
Gra posiada kilka wariantów stąd rożne oznaczenia. Sam spędziłem and tym trochę czasu, ale ostateczni wszystko jest w instrukcjach.
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: rzaba »

A ja spedzilem jakies 2 minuty zeby posortowac karty z V i H przed pierwsza rozgrywka...nie przesadzacie troche? (No chyba ze instrukcja PL jest niejasna w tym temacie)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 647 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: pan_satyros »

rzaba pisze:A ja spedzilem jakies 2 minuty zeby posortowac karty z V i H przed pierwsza rozgrywka...nie przesadzacie troche? (No chyba ze instrukcja PL jest niejasna w tym temacie)
Ja przed pierwszą partią zawsze i we wszystkich grach robię porządek w pudełku. Sortowałem każdą talie stąd pojawiły się nieścisłości.
Awatar użytkownika
noowy
Posty: 465
Rejestracja: 07 paź 2004, 16:28
Has thanked: 72 times
Been thanked: 142 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: noowy »

Całe zamieszanie z sortowaniem wynika pewnie z tego, że w każdej talii jest kilka kart z innych ludów. Jest to wyraźnie opisane w instrukcji, ale rozwiązanie jest trochę dziwne, sam też zacząłem najpierw rozdzielać karty i się mocno zdziwiłem.
kozz84 pisze:W ramach nauki gry gramy wspólnie z żoną przeciwko AI i dostajemy ostre bęcki... Jakieś rady dla dwóch pierwszych talii?
Nie grałem z Keldonem i nie wiem jaki poziom reperezentuję, ale z podstawowych błędów, które robiliśmy na początku to:
Spoiler:
Banan2
Posty: 2616
Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Banan2 »

Krótkie pytanie. Czy kolory smoków mają jakieś znaczenie? Chcę je pomalować i nie wiem czy muszę zachować kolory.
Pozdrawiam
Moja kolekcja
10% rabatu w planszomanii, 7% w 3Trollach, 5% w Battle Models
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 647 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: pan_satyros »

Banan2 pisze:Krótkie pytanie. Czy kolory smoków mają jakieś znaczenie? Chcę je pomalować i nie wiem czy muszę zachować kolory.
Pozdrawiam
Nie mają.
Awatar użytkownika
DDP
Posty: 369
Rejestracja: 12 kwie 2006, 18:01
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: DDP »

Kolory smoków mają znaczenie ale tylko w wariancie emisariuszy, a dotyczy to dokładnie 3 kart achivements (nie wiem jak są nazwane w polskiej wersji, osiągnięcia/zdobycze?).
Zawsze gram o zwycięstwo!
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Andy »

rzaba pisze:A ja spedzilem jakies 2 minuty zeby posortowac karty z V i H przed pierwsza rozgrywka...nie przesadzacie troche? (No chyba ze instrukcja PL jest niejasna w tym temacie)
Instrukcja jest jasna, a talie w pudełku już posortowane - trzeba tylko dodać liderów.

Natomiast fajna łamigłówka się robi, gdy chce się sprawdzić kompletność zestawu. ;) Ja dziś po otwarciu gry byłem przekonany, że mam za mało mutantów (2 zamiast 10), zanim się zorientowałem, że pozostałych 8 jest rozsianych po taliach poszczególnych ludów. W każdym razie wygląda, że mam wszystko. :)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Andy »

Martin_Valdez pisze:Mam pytanie natury technicznej bo nie wiem, czy znowu nie zaliczyłem zonka w kwestii braku w grze :/ Czy Bukanie mają kartę nr 32? Pytam o wszystkie inne Rasy mają karty o tym numerze.
Analogiczne pytanie: czy macie kartę nr 6 Mimixów? To powinna być jakaś bohaterka, do pary z Bohaterką Wysokiego Płomienia (nr 5). Karty nr 6 nie ma w predefiniowanych taliach innych ludów ani wśród trzech dodatkowych kart Mimixów.

Większość postaci Mimixów występuje w parach i właśnie bohaterka nr 5 nie ma towarzyszki (przez co jej symbol pary traci sens), za to "dzikie" są trzy (nry 13, 14 i 15, ta ostatnia u Pillarów). Czy to jest pomyłka, czy coś przeoczyłem?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
noowy
Posty: 465
Rejestracja: 07 paź 2004, 16:28
Has thanked: 72 times
Been thanked: 142 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: noowy »

Martin_Valdez pisze:Mam pytanie natury technicznej bo nie wiem, czy znowu nie zaliczyłem zonka w kwestii braku w grze :/ Czy Bukanie mają kartę nr 32? Pytam o wszystkie inne Rasy mają karty o tym numerze.
Wydaje mi się, że w instrukcji i na pudełku jest błąd jeśli chodzi o ilość kart. Jest tylko 31 kart Bukan i w sumie jest 295 kart ludów, a nie 296. Karty liderów w ogóle nie są wyszczególnione w spisie.
Andy pisze:Analogiczne pytanie: czy macie kartę nr 6 Mimixów? To powinna być jakaś bohaterka, do pary z Bohaterką Wysokiego Płomienia (nr 5). Karty nr 6 nie ma w predefiniowanych taliach innych ludów ani wśród trzech dodatkowych kart Mimixów.

Większość postaci Mimixów występuje w parach i właśnie bohaterka nr 5 nie ma towarzyszki (przez co jej symbol pary traci sens), za to "dzikie" są trzy (nry 13, 14 i 15, ta ostatnia u Pillarów). Czy to jest pomyłka, czy coś przeoczyłem?
Karta nr 06 z ludu Mimixów powinna być w talii Vulcan. Grając tylko predefiniowanymi taliami nigdy nie dobierzemy 05 i 06 w parę, dziwne.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Andy »

noowy pisze:Karta nr 06 z ludu Mimixów powinna być w talii Vulcan. Grając tylko predefiniowanymi taliami nigdy nie dobierzemy 05 i 06 w parę, dziwne.
No tak, przeglądając poszczególne talie pominąłem Vulcan, bo byli odłożeni do następnej rozgrywki! :D Oczywiście jest tam nr 6 Mimixów. W tym rozdzieleniu między dwie talie dwóch bohaterek z symbolem pary widzę "twórczy wkład" FFG w dzieło doktora Knizii, który przecież przy projektowaniu gier jest precyzyjny aż do bólu. Podobnie z instrukcją do gry o prościutkiej mechanice, z której FFG zrobiło Księgę Wiedzy Tajemnej, pełną niedopowiedzeń, zagadek i poplątanych tropów. ;)
noowy pisze:Wydaje mi się, że w instrukcji i na pudełku jest błąd jeśli chodzi o ilość kart. Jest tylko 31 kart Bukan i w sumie jest 295 kart ludów, a nie 296.
Tu pozwolę sobie się nie zgodzić: kart ludów rzeczywiście jest 296, doszedłem do tego po skomplikowanych obliczeniach, które wyczerpały mnie do tego stopnia, że teraz nie podejmuję się ich odtworzyć. :wink:
noowy pisze:Karty liderów w ogóle nie są wyszczególnione w spisie.
Swoją drogą nie wiem jaką funkcję pełnią w grze karty liderów, skoro nie różnią się między sobą. Może FFG nie miało przekonania czy są one do czegokolwiek przydatne i dlatego pominęło je w spisie komponentów? :mrgreen:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
noowy
Posty: 465
Rejestracja: 07 paź 2004, 16:28
Has thanked: 72 times
Been thanked: 142 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: noowy »

noowy pisze:Wydaje mi się, że w instrukcji i na pudełku jest błąd jeśli chodzi o ilość kart. Jest tylko 31 kart Bukan i w sumie jest 295 kart ludów, a nie 296. Karty liderów w ogóle nie są wyszczególnione w spisie.
Głupoty wypisałem, zapomniałem, że karty z jednej talii to nie to samo co karty z jednego ludu. Przeoczyłem, że w predefiniowanych taliach jest 8 kart mutantów, które są osobno wymienione w spisie. Czyli liderzy są wliczeni do 296 kart ludów i licząc z kartą lidera są w sumie 32 karty Bukan. Wszystko się zgadza, chyba(?) Swego czasu 2 razy przejrzałem wszystkie karty w poszukiwaniu brakującej karty Bukan, bo myślałem, że wpakowałem 2 karty do jednej koszulki, później stwierdziłem, że jest błąd w spisie elementów i odpuściłem :D
Andy pisze:W tym rozdzieleniu między dwie talie dwóch bohaterek z symbolem pary widzę "twórczy wkład" FFG w dzieło doktora Knizii, który przecież przy projektowaniu gier jest precyzyjny aż do bólu.
W oryginale też tak było, FFG nic w tej kwestii nie zmieniło. Może wydając podstawkę chcieli zaprezentować inne ludy i ich moce, żeby zachęcić graczy do kupienia dodatkowych talii, stąd karta z innego ludu z nieprzydatną mocą. Może jest to zachęta to składania własnych talii. Dziwne, ale pewnie jakiś cel w tym był.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Andy »

Może rzeczywiście byłem zbyt surowy dla FFG ;)

Zreasumujmy:
1. Jest 8 ras o składzie: 1 karta lidera + 26 kart z talii predefiniowanych + 3 karty w innych taliach predefiniowanych + 3 karty dodatkowe = 33 karty. Łącznie 264 kart
2. Bukanie: 1 karta lidera + 30 kart z talii predefiniowanej + 1 karta dodatkowa = 32 karty.

Razem: 296 kart ludów
q.e.d. :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Martin_Valdez »

Mam watpliwosc odnosnie prawidlowego druku kart Hoaxow - Powielacz Sily.Czy ta karta nie powinna byc wzmocnieniem zamiast wsparciem? U Vulcan takie karty to wzmocnienia i wtedy ta karta ma jakis sens...
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 647 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: pan_satyros »

Martin_Valdez pisze:Mam watpliwosc odnosnie prawidlowego druku kart Hoaxow - Powielacz Sily.Czy ta karta nie powinna byc wzmocnieniem zamiast wsparciem? U Vulcan takie karty to wzmocnienia i wtedy ta karta ma jakis sens...
Nie ma tu żadnych błędów - karta jest wsparciem i działa bez zarzutu.
W starej edycji też była "Supportem"
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Martin_Valdez »

To ja mam problem z interpretacja tekstu :/ Czy ten efekt jest jednorazowy tylko kiedy ja sie zagra? Czy moze dziala do konca walki dla wybranych postaci aktywnych w kazdej turze walki?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4135
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 315 times
Been thanked: 344 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: tomb »

To jest ta karta, co podwaja siłę ziemi dla aktywnej postaci? Ta karta działa do końca walki.
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Martin_Valdez »

Czyli podwaja moc w kazdej turze dla jednej z wybranych aktywnych kart postaci? Dosyc mocna karta w takim razie. Tak gralem za pierwszym razem.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 647 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: pan_satyros »

Martin_Valdez pisze:Czyli podwaja moc w kazdej turze dla jednej z wybranych aktywnych kart postaci? Dosyc mocna karta w takim razie. Tak gralem za pierwszym razem.
Zgadza się - dość mocna ;)
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: Martin_Valdez »

Dzieki za pomoc :)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: rattkin »

Po kilkudziesięciu grach stwierdzam, że jestem zdecydowanie na "meh". Ta gra *może być fajna* tylko wtedy, gdy zna się na pamięć bardzo dokładnie cały deck przeciwnika. Bez tego, to jest granie w ciemno, gdzie "wygrana poprzez skill" jest w dużej mierze iluzją, bo wygrywa się nie z przeciwnikiem tylko dociągiem kart. Ponieważ gra się do iluś tam kryształów, jeśli przeciwnik robi deckbuilding, to i tak się to pozna po pierwszej grze (zobaczy się cały lub prawie cały jego deck), w następnej się tylko koryguje wartości. Dla eksperymentu, nauczyłem się dwóch decków na pamięć i odkryłem, że w takim wypadku, gra staje się stosunkowo łatwa do przeliczenia i zamienia się w suche przechodzenie po drzewku decyzyjnym - wypadla ma już ta trzecia czwórka ziemi i support? To zagrywam to. Jak nie, to to. I tak dalej. Przy założeniu, że przeciwnik nie robi błędów, znów wygrywa ten, komu lepiej karty podejdą. W żadnym momencie nie czuję, że "jestem sprytny", grając w tą grę - podejmuję albo optymalne decyzje albo strzelam w ciemno bo brakuje mi dostatecznej informacji. Gra się gra sama, bez mojego udziału. Ekscytacji w tym niewiele, choć domyślam się, że początkującym karciarzom, gra może przypaść do gustu.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4135
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 315 times
Been thanked: 344 times

Re: Legendy Blue Moon PL

Post autor: tomb »

Rozumiem, że nie-początkujący karciarz powinien wybierać dla siebie coś innego. Podaj, proszę, przykład karcianek, które mogą zadowolić takiego karciarza.
ODPOWIEDZ