Strona 5 z 26
Re: Gloomhaven
: 12 sty 2020, 17:13
autor: kmd7
I znowu pytanko - jeśli zdarzenie każe odjąć sobie jeden znaczek zdobyty za pomocą celów bitewnych i dajmy na to jest to 6 znaczek (i mam dwa zaznaczone profity) to muszę zrezygnować ze zdobytego już profitu, dopóki nie zdobędę brakującego znaczka?
Edit: już doczytałem w instrukcji, że nie można stracić profitu.
Re: Gloomhaven
: 21 kwie 2020, 19:09
autor: Leyas
Mam pytanie odnośnie zakupu ulepszeń do kart.
Karta Craghearta 78 poniżej po lewej: chcę kupić błogosławieństwo do leczenia z dolnej części karty. Jaki będzie jego koszt? W instrukcji polskiej na s. 46 jest napisane, że koszt jest podwojony jeśli umiejętność jest stosowana przeciwko więcej niż 1 wrogowi. Ta umiejętność jest dla "swoich" więc jak mniemam koszt nie jest podwojony i powinien wynosić 25 zł za to że karta ma 2 lvl oraz 50 zł za błogosławieństwo = razem 75 zł. Jednak na s. 47 instrukcji jest zapis: "podwójny koszt dla dowolnej zdolności z wieloma celami". Te zapisy trochę mi się wydaje sprzeczne. Z kolei jakby zastosować to do umiejętności leczenia z górnej partii tej karty to koszt zakupu błogosławieństwa byłby taki sam, czyli 75 zł bowiem umiejętność jest stosowana tylko na sojuszników. Czy dobrze to rozkminiam?

Re: Gloomhaven
: 21 kwie 2020, 20:27
autor: aeiou871
Leyas pisze: ↑21 kwie 2020, 19:09
Mam pytanie odnośnie zakupu ulepszeń do kart.
Karta Craghearta 78 poniżej po lewej: chcę kupić błogosławieństwo do leczenia z dolnej części karty. Jaki będzie jego koszt? W instrukcji polskiej na s. 46 jest napisane, że koszt jest podwojony jeśli umiejętność jest stosowana przeciwko więcej niż 1 wrogowi. Ta umiejętność jest dla "swoich" więc jak mniemam koszt nie jest podwojony i powinien wynosić 25 zł za to że karta ma 2 lvl oraz 50 zł za błogosławieństwo = razem 75 zł. Jednak na s. 47 instrukcji jest zapis: "podwójny koszt dla dowolnej zdolności z wieloma celami". Te zapisy trochę mi się wydaje sprzeczne. Z kolei jakby zastosować to do umiejętności leczenia z górnej partii tej karty to koszt zakupu błogosławieństwa byłby taki sam, czyli 75 zł bowiem umiejętność jest stosowana tylko na sojuszników. Czy dobrze to rozkminiam?
Niestety jest to błąd w tłumaczeniu. W angielskiej instrukcji stoi: "The base cost associated with any enhancement depends on the sticker and what ability the sticker is
enhancing. Double the base cost of an enhancement (other than an attack hex) if it is applied to an ability that targets multiple figures". Podstawowy koszt jest podwojony, jeśli umiejętność działa na więcej niż jedną
figurkę (a nie wroga). Koszt ulepszenia leczenia o błogosławieństwo dla Sentient Growth wynosi 2*50 + 25 = 125. Koszt jest taki sam dla górnej i dolnej akcji, bo potencjalnie działają na więcej niż jedną figurkę.
Re: Gloomhaven
: 27 kwie 2020, 16:18
autor: Mata364
Hej.
Mam raczej dość banalne pytanie, aczkolwiek wolę się upewnić. W instrukcji czytam "Gdy postać awansuje na nowy poziom, dodaje jedną nową kartę do swojej puli aktywnych kart. Wybrana karta musi pochodzić z talii klasy postaci i mieć poziom równy lub niższy od nowego poziomu postaci."
W kolejnej części instrukcji jest napisane coś takiego: "Po awansowaniu postaci zyskuje ona również dostęp do kart z wyższego poziomu. Pomimo tego, że gracze mają dostęp do większej liczby kart, to maksymalna ich liczba na ręce pozostaje bez zmian."
I teraz rodzi się moje pytanie. Czy w przypadku Karka, który na 1 poziomie może mieć na ręce 10 kart, po osiągnięciu poziomu będzie mógł ich mieć 11, czy po prostu wbicie poziomu daje mi dostęp do kart z wyższych poziomów, ale liczba początkowa ręki się nie zmienia?
Re: Gloomhaven
: 27 kwie 2020, 16:47
autor: Cyel
Mata364 pisze: ↑27 kwie 2020, 16:18
na 1 poziomie może mieć na ręce 10 kart, po osiągnięciu poziomu będzie mógł ich mieć 11, czy po prostu wbicie poziomu daje mi dostęp do kart z wyższych poziomów, ale liczba początkowa ręki się nie zmienia?
Liczba kart na ręce nie ulega zmianie ale dostajesz większy wybór i (zazwyczaj) mocniejsze karty.
Re: Gloomhaven
: 29 kwie 2020, 02:11
autor: Mata364
Jeszcze jedno pytanie. Czy jest możliwość ataku dystansowego gdy na linii stoi inny bohater/potwór?
Re: Gloomhaven
: 29 kwie 2020, 08:05
autor: Lossentur
Mata364 pisze: ↑29 kwie 2020, 02:11
Jeszcze jedno pytanie. Czy jest możliwość ataku dystansowego gdy na linii stoi inny bohater/potwór?
Tak. Tylko ściany blokują atak dystansowy.
Re: Gloomhaven
: 01 maja 2020, 12:43
autor: sgor
Cyel pisze: ↑27 kwie 2020, 16:47
Mata364 pisze: ↑27 kwie 2020, 16:18
na 1 poziomie może mieć na ręce 10 kart, po osiągnięciu poziomu będzie mógł ich mieć 11, czy po prostu wbicie poziomu daje mi dostęp do kart z wyższych poziomów, ale liczba początkowa ręki się nie zmienia?
Liczba kart na ręce nie ulega zmianie ale dostajesz większy wybór i (zazwyczaj) mocniejsze karty.
Ok, ale nadal s.44 Awansowanie „dodaje jedną nowa kartę do swojej puli kart”.
S. 45 Budowanie ręki postaci „dlatego na początku scenariusza, gracze muszą wybrać karty z dostępnej puli”
Czyli przykładowy Kark poziom 2 zaczyna nowy scenariusz i: może mieć jedną czy dwie karty 2 poziomu na ręce?
Wg. 44 jedną (awansował tylko raz do tej pory), wg. s.45 dwie (buduje rękę na początku scenariusza z dostępnych kart: poziom 1,2 oraz X.
Re: Gloomhaven
: 01 maja 2020, 13:00
autor: Cyel
Nie wiem jak to jest w polskiej instrukcji, mówię, jak to wygląda w grze

Bohater dostanie tylko jedną, wybraną kartę, z której będzie mógł w każdym kolejnym scenariuszu korzystać albo nie bo ogranicza go limit kart na ręce (jak chce ją dodać, musi wywalić inną).
Następną kartę drugiego poziomu będzie mógł dodać sobie do swojej wyjściowej puli na następnym poziomie. To też nic dziwnego -nawet często zdarzało się nam podczas przechodzenia gry, że na kolejnym poziomie dodawaliśmy kartę z wcześniejszego poziomu bo te z poziomu, który osiągnęliśmy nie były tak atrakcyjne a z poprzedniego chcieliśmy mieć obie.
EDIT: w sumie to co przytaczasz z polskiego tłumaczenia zresztą jest jednoznaczne - dodajesz do
PULI jedną kartę prze levelowaniu, przed scenariuszem wybierasz karty z
PULI (czyli z tego zbioru do którego wcześniej dodałeś JEDNĄ kartę a nie z wszystkich jakie istnieją dla danych poziomów)
Re: Gloomhaven
: 01 maja 2020, 13:02
autor: TuReK
Dostępna pula to są startowe, X oraz te wybrane podczas awansowania na wyższe poziomy a nie wszystkie z osiągniętych poziomów.
Re: Gloomhaven
: 01 maja 2020, 18:37
autor: sor
Polska instrukcja również dobrze mówi. Jedynie problem jest z odróżnieniem puli i ręki.
Tak jak koledzy wyżej napisali: pula to wszystkie karty poziomu pierwszego, x i kazda jedna dodatkowa, którą wybrałeś przy awansowaniu. Czyli na poziomie drugim dodajesz do puli jedną z poziomu drugiego, na poziomie trzecim jedną z poziomu trzeciego, bądź drugiego, itd.
Na bgg, ktoś fajnie to zobrazował na przykładzie drzewka umiejętności z gier wideo - na każdym poziomie wybierasz jedną z dwóch umiejętności, ale nadal możesz przypisać tą samą ilość umiejętności do paska quickbar - więc musisz jedna umiejętność zastąpić inną, ale przed każdym scenariuszem możesz zmieniać swój quickbar.
Ręka, to zestaw kart wybranych z puli, której rozmiar nigdy się nie zmieni (quickbar).
Re: Gloomhaven
: 05 maja 2020, 21:14
autor: sor
Co w przypadku gdy zabrakło żetonów (w tym konkretnym przypadku wzmocnienia, strengthen)? Zastępujemy innymi, czy nie dokładamy jak w przypadku kart klątwy/błogosławieństwa?
Re: Gloomhaven
: 05 maja 2020, 22:11
autor: Pynio
Żetony z tego co pamiętam są zastępowalne.
Re: Gloomhaven
: 16 maja 2020, 10:04
autor: Admirał Thrawn
Witam.
Mam problem odnośnie osiągnięcia ,,Siła ulepszenia”. Jest ono potrzebne do przejścia scenariusza ,,Gniazdo Drakona” i tym samym odblokowania innego ważnego osiągnięcia ,,Oddychanie Wodą”. Problem w tym, że nie widzę nigdzie tego osiągnięcia i nie mam pojęcia jak je zdobyć. Przekartkowałem już cały podręcznik i nic, w żadnym scenariuszu nie ma takiego osiągnięcia. Tak więc jak można je zdobyć?
Re: Gloomhaven
: 16 maja 2020, 10:47
autor: sor
Pewnie rozbieżność tłumaczenia i chodzi o "Potęga wzmocnienia" -
Re: Gloomhaven
: 16 maja 2020, 11:00
autor: Admirał Thrawn
Też nad tym myślałem, czyli po prostu błąd w tłumaczeniu. Dzięki wielkie za pomoc!
Re: Gloomhaven
: 22 maja 2020, 13:02
autor: zajudzony
Witam,
Mam tylko szybkie pytanie odnośnie wzmacniania kart, liczba wzmocnionych kart w talii danej klasy uwarunkowana jest poziomem dobrobytu miasta? Pytam bo przy korzyściach że wzrostu dobrobytu wyszczególnione są tylko dwa tj. Nowe wyposażenie w sklepie i poziom lvl postaci automatycznie się wyrównuje do poziomu dobrobytu a nie ma tam nic właśnie o ilości tych wzmocnionych karta. A drugie pytanie jedną akcję na karcie ile razy mogę wzmocnić ? Ile mi się podoba ? Z góry dziękuję za pomoc .Pozdrawiam
Re: Gloomhaven
: 22 maja 2020, 13:31
autor: TuReK
Masz takie kropki na karcie, to miejsca na naklejki. Poza tym każde następne ulepszenie jest droższe.
Re: Gloomhaven
: 22 maja 2020, 13:40
autor: zajudzony
Dzięki!! I to ma sens , czyli rozumiem że zdolności bez kropki/slotu upgradowac nie mogę a ilość upgradow uwarunkowana ilości kropek? A co do ilości wzmocnionych kart w talii determinuje to poziom dobrobytu ? Dzięki i miłego weekendu

Re: Gloomhaven
: 23 maja 2020, 14:14
autor: sor
- byłem w błędzie, przepraszam.
ograniczeniem są pieniądze, bo jednak trochę to kosztuje o nie wiem czy w początkowych fazach gry będzie cię stać żeby ulepszyć więcej niż dwie karty.
Pamiętaj też, żeby dobrze odczytywać koszt ulepszenia, czyli cena bazowa danego ulepszenia + koszt w zależności od poziomu ulepszanie karty + ewentualnie koszt jeśli ulepszasz kartę z więcej niż jednym celem + dodatkowy koszt jeśli to jest kolejne ulepszenie tej samej karty.
Ja po około 25 scenariuszach uzbierałem ~150 złota co mi pozwala ulepszyć dwie karty pierwszego poziomu.
Re: Gloomhaven
: 23 maja 2020, 14:23
autor: aeiou871
sor pisze: ↑23 maja 2020, 14:14
Nie ma ograniczenia ulepszonych kart. Jedynym ograniczeniem są pieniądze, bo jednak trochę to kosztuje o nie wiem czy w początkowych fazach gry będzie cię stać żeby ulepszyć więcej niż dwie karty.
Pamiętaj też, żeby dobrze odczytywać koszt ulepszenia, czyli cena bazowa danego ulepszenia + koszt w zależności od poziomu ulepszanie karty + ewentualnie koszt jeśli ulepszasz kartę z więcej niż jednym celem + dodatkowy koszt jeśli to jest kolejne ulepszenie tej samej karty.
Ja po około 25 scenariuszach uzbierałem ~150 złota co mi pozwala ulepszyć dwie karty pierwszego poziomu.
Jest ograniczenie ulepszonych kart - postać nie może mieć więcej ulepszonych kart niż aktualny poziom dobrobytu. Owszem, jest to limit, który nie jest łatwo osiągnąć, ale taki limit istnieje.
Z instrukcji, str. 46: "Łączna liczba wzmocnionych kart w talii danej klasy, musi być równa lub mniejsza niż poziom dobrobytu miasta."
Re: Gloomhaven
: 23 maja 2020, 16:14
autor: TuReK
Wbrew pozorom tanie ulepszenia kart 1 poziomu też robią dużą różnicę, np +1 do ruchu, zasięgu, skok, żywioł.
I zdaje się, że osobno się liczy koszt na górze i na dole karty, ale nie jestem tego pewny w tym momencie.
Re: Gloomhaven
: 25 maja 2020, 11:10
autor: Leyas
TuReK pisze: ↑23 maja 2020, 16:14
I zdaje się, że osobno się liczy koszt na górze i na dole karty, ale nie jestem tego pewny w tym momencie.
Też tak kojarzę, że osobno się liczy górna osobno dolna akcja z danej karty.
Mam też inne pytanie do osób, które już trochę grały:
Re: Gloomhaven
: 25 maja 2020, 11:15
autor: aeiou871
Leyas pisze: ↑25 maja 2020, 11:10
TuReK pisze: ↑23 maja 2020, 16:14
I zdaje się, że osobno się liczy koszt na górze i na dole karty, ale nie jestem tego pewny w tym momencie.
Też tak kojarzę, że osobno się liczy górna osobno dolna akcja z danej karty.
Mam też inne pytanie do osób, które już trochę grały:
Re: Gloomhaven
: 27 maja 2020, 01:24
autor: gnysek
Żeby być wiernemu nazewnictwu w grze, to w pudełkach/kopertach to są klasy, a postać tworzymy samemu. Przejście postaci na emeryturę nie oznacza, że nie możesz nowej postaci tej samej klasy stworzyć (co trochę nie ma sensu przy tylu kartonach wartych sprawdzenia, ale jak ktoś bardzo chce, czemu nie, zasady pozwalają), dlatego nazewnictwo ma tu znaczenie.