Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 140
- Rejestracja: 30 gru 2015, 11:02
- Lokalizacja: Nadolice Wielkie koło Wrocławia
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 2 times
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Ja zakupiłem. Nie jest w ogóle pofałdowana. Jakość samej maty nie jest wybitna, raczej srednia półka.
-
- Posty: 140
- Rejestracja: 30 gru 2015, 11:02
- Lokalizacja: Nadolice Wielkie koło Wrocławia
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 2 times
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Ta sama wielkość co standardowa plansza. Ja zakupiłem, ale wg mnie szkoda kasy.
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
W moim egzemplarzu liczba figurek nie zgadza się z liczbą żetonów. Dużych figurek Populacji jest 4, a żetonów 5. Małych figurek Populacji jest 15 (i tyle samo żetonów).
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Ja z kolei dokonałem ciekawego odkrycia dzisiaj. Mianowicie zauważyłem, że żetony jednostek Rzymian i Galów mają takie same grafiki. W wersji colossus to nie przeszkadza ale w wersji retailowej może to drażnić.
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
W moim egzemplarzu brakuje jednej figurki, a dokładniej Piramidy Cheopsa, za to mam 2 Sfinksy. Byłem przekonany, że Portal podeśle figurkę bez żadnego problemu, ale jak się okazało, wszystkie tego typu reklamacje muszą zgłaszać do oryginalnego wydawcy, bo sami chyba nie dostali/nie wzięli żadnych elementów na tego typu sytuacje. Sprawa zgłoszona niemalże miesiąc temu, ale wciąż nic nie wiadomo, kiedy mogę spodziewać się wysyłki brakującej figurki, już nie mówiąc o macie i planszach xxl, których nie dostałem i w sumie nie wiadomo do końca kto ma je wysłać...
- Hardkor
- Posty: 5275
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1571 times
- Been thanked: 1145 times
- Kontakt:
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
O kur*** to współczuje wam. Ja na poprawione pudło już pół roku czekam xD Jedyny plus, że powiedzieli mi wprost, że wysyłka w lipcu, więc może u was będzie szybciej.Hrosskar pisze: ↑04 lip 2023, 08:23 W moim egzemplarzu brakuje jednej figurki, a dokładniej Piramidy Cheopsa, za to mam 2 Sfinksy. Byłem przekonany, że Portal podeśle figurkę bez żadnego problemu, ale jak się okazało, wszystkie tego typu reklamacje muszą zgłaszać do oryginalnego wydawcy, bo sami chyba nie dostali/nie wzięli żadnych elementów na tego typu sytuacje. Sprawa zgłoszona niemalże miesiąc temu, ale wciąż nic nie wiadomo, kiedy mogę spodziewać się wysyłki brakującej figurki, już nie mówiąc o macie i planszach xxl, których nie dostałem i w sumie nie wiadomo do końca kto ma je wysłać...
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Maty i plansze xxl u oryginalnego wydawcy się skończyły, zlecił dodruk i będą chyba we wrześniu. Portal zostawił sobie odpowiednią ilość, gdyby to on wysłał, ale nie może dostać jasnej informacji od Forbidden Games. Mam wrażenie, że ten wydawca załatwia wszystko jakby mieli na etacie jedną osobę jeden raz w miesiącu albo rzadziej. Na KS też mało co odpisują itp. Coś czuję, że szybciej dostanę dodatek po angielsku niż brakującą figurkę, albo matę i plansze xxl.Hardkor pisze: ↑04 lip 2023, 08:24O kur*** to współczuje wam. Ja na poprawione pudło już pół roku czekam xD Jedyny plus, że powiedzieli mi wprost, że wysyłka w lipcu, więc może u was będzie szybciej.Hrosskar pisze: ↑04 lip 2023, 08:23 W moim egzemplarzu brakuje jednej figurki, a dokładniej Piramidy Cheopsa, za to mam 2 Sfinksy. Byłem przekonany, że Portal podeśle figurkę bez żadnego problemu, ale jak się okazało, wszystkie tego typu reklamacje muszą zgłaszać do oryginalnego wydawcy, bo sami chyba nie dostali/nie wzięli żadnych elementów na tego typu sytuacje. Sprawa zgłoszona niemalże miesiąc temu, ale wciąż nic nie wiadomo, kiedy mogę spodziewać się wysyłki brakującej figurki, już nie mówiąc o macie i planszach xxl, których nie dostałem i w sumie nie wiadomo do końca kto ma je wysłać...
- Ciuniek
- Posty: 446
- Rejestracja: 12 kwie 2012, 18:33
- Lokalizacja: Babin k/ Lublina
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 422 times
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Zagrałem. Raz, ale z przemyśleniami:
https://www.gamesfanatic.pl/2023/07/04/ ... -splendor/
https://www.gamesfanatic.pl/2023/07/04/ ... -splendor/
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Czy ktoś posiada może angielską wersję i chciałby wymienić komponenty na polskie? Mam Colossusa i chciałbym też dodatek w tej wersji a nie wiadomo czy będzie po polsku więc chętnie bym wymienił karty i kafle na ENG.
-
- Posty: 88
- Rejestracja: 11 sty 2021, 13:13
- Lokalizacja: Słupsk
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 54 times
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Dotarło i do mnie, wypstrykałem wszystkie żetony i wczoraj rozegraliśmy z żoną pierwszą partię.
5 godzin nam to zajęło
, ale bawiliśmy się dobrze. Oczywiście w podsumowaniu okazało się, że znowu dostałem łomot.
Jest jednak moc w grze i nadzieja, że gra zostanie u nas na dłużej.
PS. Koniecznie musze tylko posklejać jakiś insercik.
5 godzin nam to zajęło

Jest jednak moc w grze i nadzieja, że gra zostanie u nas na dłużej.
PS. Koniecznie musze tylko posklejać jakiś insercik.
pozdrawiam Radek
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Pytanie dla posiadających wersje Colossus:
Ile macie metalowych monet? Wg instrukcji, przynajmniej kartonowych powinno być 30 o nominale 1 (i tu się zgadza u mnie z metalowymi), 30 o nominale 5 (tu tez ok), 30 o nominale 10 ( ja mam tylko 10 sztuk metalowych) i 10 o nominale 20 ( ja mam tylko 5 metalowych) …
Ile macie metalowych monet? Wg instrukcji, przynajmniej kartonowych powinno być 30 o nominale 1 (i tu się zgadza u mnie z metalowymi), 30 o nominale 5 (tu tez ok), 30 o nominale 10 ( ja mam tylko 10 sztuk metalowych) i 10 o nominale 20 ( ja mam tylko 5 metalowych) …
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Jest ich mniej decyzją oryginalnego wydawcy. Była aktualizacja na KS i tutaj też to było poruszane w tym wątku.kaem87 pisze: ↑09 lip 2023, 22:48 Pytanie dla posiadających wersje Colossus:
Ile macie metalowych monet? Wg instrukcji, przynajmniej kartonowych powinno być 30 o nominale 1 (i tu się zgadza u mnie z metalowymi), 30 o nominale 5 (tu tez ok), 30 o nominale 10 ( ja mam tylko 10 sztuk metalowych) i 10 o nominale 20 ( ja mam tylko 5 metalowych) …
- Bartoszeg02
- Posty: 574
- Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 44 times
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Hej!
Czy ktoś z was miał już ta przyjemność żeby zasiąść do Mosaica na 6 osób? Właśnie złożyłem zamówienie i planuje pierwsza rozgrywkę w takim zacnym gronie. Na bgg jest to raczej niepolecana konfiguracja. Ciekaw jest z jakiego powodu. Za ciasno? Czy zbyt długi downtime?
Czy ktoś z was miał już ta przyjemność żeby zasiąść do Mosaica na 6 osób? Właśnie złożyłem zamówienie i planuje pierwsza rozgrywkę w takim zacnym gronie. Na bgg jest to raczej niepolecana konfiguracja. Ciekaw jest z jakiego powodu. Za ciasno? Czy zbyt długi downtime?
- Hardkor
- Posty: 5275
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1571 times
- Been thanked: 1145 times
- Kontakt:
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Ciasno. Gra wtedy wymaga ogromnego stołu i najlepiej ekipy, która choć raz grała. Niezależnie od gry downtime przy 6 osobach może być spory. Ja tak grałem raz i ogromnej tragedii nie było. Chwilę się czekało, ale sądziłem, że gorzej będzie.Bartoszeg02 pisze: ↑11 lip 2023, 14:14 Hej!
Czy ktoś z was miał już ta przyjemność żeby zasiąść do Mosaica na 6 osób? Właśnie złożyłem zamówienie i planuje pierwsza rozgrywkę w takim zacnym gronie. Na bgg jest to raczej niepolecana konfiguracja. Ciekaw jest z jakiego powodu. Za ciasno? Czy zbyt długi downtime?
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
-
- Posty: 88
- Rejestracja: 11 sty 2021, 13:13
- Lokalizacja: Słupsk
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 54 times
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
U nas, dla 2 osób, stoł ok. 0.8*1.2 m jest wypełniony po brzegi. A gramy ... na stojąco
Z góry lepiej można ogarnąć

pozdrawiam Radek
- crazygandalf
- Posty: 567
- Rejestracja: 14 lut 2016, 16:25
- Has thanked: 95 times
- Been thanked: 751 times
- Kontakt:
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Nagraliśmy dwuosobową rozgrywkę w Mosaica wraz z naszą recenzją na koniec. Polecamy uwadze:
Mosaic: Historia Cywilizacji
Mosaic: Historia Cywilizacji
- Bartoszeg02
- Posty: 574
- Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 44 times
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Jestem właśnie po rozgrywce 4 osobowej. Do gry na początku podchodziliśmy bardzo pozytywnie (przyjemnie wykonywało się te wszystkie akcje gdyż było to bardzo płynne - dobierasz zasób albo bierzesz kartę i koniec) ale ostatecznie gra nas wymęczyła. Graliśmy z tłumaczeniem i rozstawieniem ze 3,5 h. Nasza refleksja jest taka ze gra trwa zbyt długo jak na zbyt niski poziom skomplikowania. Nie było jakichś dłuższych i głębszych rozkmin. Po prostu lecieliśmy na fali tego co akurat było możliwe do wykonania. Przypadkiem koledze udało się zrobić combo w wyniku którego miał +2 siły w regionie z jazda i +2 w regionie z piechota. Do tego 2 technologie na wystawianie wojska i zdominował 5 z 7 regionów. Duży błąd z naszej strony.
Początek gry bardzo przyjemny potem zaczyna nużyć, generalnie gra idzie pod młotek :p
Początek gry bardzo przyjemny potem zaczyna nużyć, generalnie gra idzie pod młotek :p
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Czkałem na tę grę gdyż lubię cywilizacyjny klimat. Czy to jest gra cywilizacyjna? Moim zdaniem tak - jest to rozbudowa swojej frakcji na mapie oraz w technologiach więc temat cywilizacyjny jest - nie jest to po prostu taka gra cywilizacyjna jak Clash of Cultures, Nations czy Cywilizacja Poprzez Wieki.
Ładne wykonanie - plansza jest fajna - nie mieliśmy problemów z rozróżnianiem kolorów żetonów. Ładne grafiki na kartach. Ładne żetony - kupowaniem wersji z plastikiem jest całkowicie zbędne.
Ekonomia gry działa aczkolwiek graliśmy na przelicznik pieniędzy 3:1 - przelicznik 2:1 psuje ekonomią oraz mocno faworyzuje pieniądze oraz liderów dających monety - do, moim zdaniem, poziomu braku balansu. Niski wpływ na grę niepokojów oraz ich brak przy wyczerpaniu kart Podatków i Cła jest kiepskim rozwiązaniem faworyzującym pieniądze.
Przyjemnie pozyskuje się surowce oraz populację wraz z żetonami handlu i symbolami nauki. Rozbudowa na planszy jest też przyjemna.
Wady:
- gra się ciągnie - przyjmuje do wiadomości, że stosowanie przelicznika 3:1 wydłuża grę jednak nadal uważam, że długość gry źle skaluje się na mniejszą ilość graczy. Przy 6 graczach na pewno idzie szybciej - przy dwóch graczach dłuży się.
- niekonsekwencje na kartach i instrukcji - jest to irytujące - "farmy" na żetonach a "wioski" w instrukcji; niektóre karty są niejasne - brakuje im wydaje się wymaganego tekstu - nie jest to psujące rozgrywkę ale irytuje;
- nie do końca precyzyjnie zaprojektowana plansza - tor budów "domyślnych" powinien być zaprojektowany inaczej - niejasne jest zwłaszcza kiedy dodaje się pieniądze do rezerwy "Cła i Podatki" a kiedy nie - jednak po paru rozgrywkach jest to nieistniejący problem.
- mam wrażenie, że niektóre karty są zbyt mocne - zwłaszcza te które dają stałe efekty w grze - plus 1 do mobilizacji, Pancerz, machiny oblężnicze;
Werdykt - nie chcę tej gry w kolekcji - po kilku rozgrywkach widziałem wszystko - mogę zagrać jak ktoś kiedyś zaproponuje lub raz na rok z półki w klubie planszówkowym mogę rozłożyć.
EDYCJA PO ZAGRANIU NA WIĘCEJ OSÓB
Ocena gry podwyższyła się po zagraniu na więcej osób (w tym wypadku 5 osób). Zdecydowanie zyskuje element area control - trzeba bardziej kombinować gdzie umieścić swoje elementy aby zapunktować - dodaje to przyjemną warstwę i kolejne decyzje - skupiać się na wystawianiu elementów na planszę czy jednak kupowanie kart punktujących. Gra również nie dłuży się na więcej osób - kolejne punktowania przychodzą szybciej i nie ma już tak wiele czasu na dorzucanie kolejnych kart do swojego stosu - trzeba bardziej kombinować co się opłaca a co nie. Mam wrażenie, że gra jednak została zaprojektowana i policzona na 4-6 graczy niż na 2-3 - mechanizmy skalujące na mniejszą ilość graczy działają słabo.
Co do minusów - więcej osób grało więc więcej dostrzegliśmy błędów na kartach (np lider Kapłanka) - wstyd dla Portalu za takie pomyłki. Wychodzą też niejasności niektórych kart - zwłaszcza kiedy "Miasta" liczymy zarówno zwykłe i portowe a kiedy tylko zwykłe - widziałem, że jest to wyjaśnione na forum BGG. Podobnie sporo wątpliwości budzą karty, które odnoszą się do elementów tylko jednego gracza a kiedy do wszystkich - czasem da się to wywnioskować w miarę jednoznacznie a czasem nie.
Ogólnie myślę jednak nad zakupem na większa ilość graczy. Szkoda jednak, że gra ma tyle irytujących błędów - widziałem, że jest dodatek, który wprowadza nieco asymetrii do frakcji co jest zawsze mile widziane - może zdecyduję się na zakup jakiejś poprawionej wersji z dodatkiem.
Ładne wykonanie - plansza jest fajna - nie mieliśmy problemów z rozróżnianiem kolorów żetonów. Ładne grafiki na kartach. Ładne żetony - kupowaniem wersji z plastikiem jest całkowicie zbędne.
Ekonomia gry działa aczkolwiek graliśmy na przelicznik pieniędzy 3:1 - przelicznik 2:1 psuje ekonomią oraz mocno faworyzuje pieniądze oraz liderów dających monety - do, moim zdaniem, poziomu braku balansu. Niski wpływ na grę niepokojów oraz ich brak przy wyczerpaniu kart Podatków i Cła jest kiepskim rozwiązaniem faworyzującym pieniądze.
Przyjemnie pozyskuje się surowce oraz populację wraz z żetonami handlu i symbolami nauki. Rozbudowa na planszy jest też przyjemna.
Wady:
- gra się ciągnie - przyjmuje do wiadomości, że stosowanie przelicznika 3:1 wydłuża grę jednak nadal uważam, że długość gry źle skaluje się na mniejszą ilość graczy. Przy 6 graczach na pewno idzie szybciej - przy dwóch graczach dłuży się.
- niekonsekwencje na kartach i instrukcji - jest to irytujące - "farmy" na żetonach a "wioski" w instrukcji; niektóre karty są niejasne - brakuje im wydaje się wymaganego tekstu - nie jest to psujące rozgrywkę ale irytuje;
- nie do końca precyzyjnie zaprojektowana plansza - tor budów "domyślnych" powinien być zaprojektowany inaczej - niejasne jest zwłaszcza kiedy dodaje się pieniądze do rezerwy "Cła i Podatki" a kiedy nie - jednak po paru rozgrywkach jest to nieistniejący problem.
- mam wrażenie, że niektóre karty są zbyt mocne - zwłaszcza te które dają stałe efekty w grze - plus 1 do mobilizacji, Pancerz, machiny oblężnicze;
Werdykt - nie chcę tej gry w kolekcji - po kilku rozgrywkach widziałem wszystko - mogę zagrać jak ktoś kiedyś zaproponuje lub raz na rok z półki w klubie planszówkowym mogę rozłożyć.
EDYCJA PO ZAGRANIU NA WIĘCEJ OSÓB
Ocena gry podwyższyła się po zagraniu na więcej osób (w tym wypadku 5 osób). Zdecydowanie zyskuje element area control - trzeba bardziej kombinować gdzie umieścić swoje elementy aby zapunktować - dodaje to przyjemną warstwę i kolejne decyzje - skupiać się na wystawianiu elementów na planszę czy jednak kupowanie kart punktujących. Gra również nie dłuży się na więcej osób - kolejne punktowania przychodzą szybciej i nie ma już tak wiele czasu na dorzucanie kolejnych kart do swojego stosu - trzeba bardziej kombinować co się opłaca a co nie. Mam wrażenie, że gra jednak została zaprojektowana i policzona na 4-6 graczy niż na 2-3 - mechanizmy skalujące na mniejszą ilość graczy działają słabo.
Co do minusów - więcej osób grało więc więcej dostrzegliśmy błędów na kartach (np lider Kapłanka) - wstyd dla Portalu za takie pomyłki. Wychodzą też niejasności niektórych kart - zwłaszcza kiedy "Miasta" liczymy zarówno zwykłe i portowe a kiedy tylko zwykłe - widziałem, że jest to wyjaśnione na forum BGG. Podobnie sporo wątpliwości budzą karty, które odnoszą się do elementów tylko jednego gracza a kiedy do wszystkich - czasem da się to wywnioskować w miarę jednoznacznie a czasem nie.
Ogólnie myślę jednak nad zakupem na większa ilość graczy. Szkoda jednak, że gra ma tyle irytujących błędów - widziałem, że jest dodatek, który wprowadza nieco asymetrii do frakcji co jest zawsze mile widziane - może zdecyduję się na zakup jakiejś poprawionej wersji z dodatkiem.
Ostatnio zmieniony 24 lip 2023, 10:20 przez mckeon111, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Zainteresowałem się tytułem, ale patrzę na stronie portalu że na planszy głównej są babole i oczom nie wierzę. Myślicie że lepiej czekać na dodruk, czy dokupić playmatę?
Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
Gdzie na stronie portalu piszą o tych babolach? Bo jakoś mi nie wpadło w oko jak szukałem...