Strona 5 z 19

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 03 gru 2021, 15:50
autor: konradstpn
dwaduzepe pisze: 03 gru 2021, 14:23 Na czym polega dzisiejsza premiera tej gry skoro sklepy jej nie maja na stanie? W jaki sposob ta premiera jest dzisiaj?
Premiera jest na magazynie LG. Wszystko się zgadza.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 03 gru 2021, 15:52
autor: foxikos
dwaduzepe pisze: 03 gru 2021, 14:23 Na czym polega dzisiejsza premiera tej gry skoro sklepy jej nie maja na stanie? W jaki sposob ta premiera jest dzisiaj?
Update z ok 16:00 - sklep właśnie wysłał grę - dostałem informacje.
Czyli wydawca naprawdę w ekspresowym tempie ogarną temat !

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 03 gru 2021, 22:31
autor: Leser
No niestety. Dostaliśmy gry w terminie, zaczęliśmy wysyłać w terminie, ale kurierzy o tej porze roku nie zawsze dostarczają towar na następny dzień (a jeżeli nawet, to często dopiero późnym popołudniem). Proszę o odrobinę cierpliwości. W przyszłym tygodniu wszyscy powinni dostać zamówienia.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 05 gru 2021, 16:58
autor: Błysk
Gra doszła do mnie wczoraj. Nie wiem czy kurierzy InPostu muszą pracować teraz normalnie w sobotę (mam nadzieję, że nie), czy to sklep postanowił się wykosztować dodatkowo - wtedy bardzo miło.

Jest wykonana przepięknie tak jak to wyglądało na filmikach. Serio wszystkie ilustracje, kafle itd. są bardzo ładne, kafle mapy i meeple solidne i równe. Wypraska na żetony i drewniane elementy funkcjonalna, chyba projektowana tak, żeby była "bankiem" podczas gry.

Mam natomiast trzy zastrzeżenia:
1. Karty wydają mi się strasznie cienkie. Może to tylko moje wrażenie, ale bez koszulek się tutaj nie obędzie.
2. Niektórzy przywódcy mają zdolności typu "3 pierwsze pola trzciny zapewniają dodatkowe punkty i więcej produkują". Niestety nie ma żadnego komponentu, żeby te 3 pierwsze pola oznaczyć w jakikolwiek sposób, czy nie ma specjalnych kafelków. Potencjalnie będzie tutaj problem z zapamiętywaniem tego (chyba, ze przeoczyłem takie elementy, ale wątpię).
3. Szkoda, że nie pokuszono się o zrobienie plansz graczy jak w Scythe czy CoC, gdzie są "wcięcia" na kosteczki. Jestem w stanie za to dopłacać, moim zdaniem powinien to być standard.

Instrukcja - jest jasna, wszystko dobrze napisane. Jedyne co budzi moje wątpliwości na pierwszy rzut oka to karty bitewne, konkretnie "Pokusa". Jest napisane, że można ją zagrać jako 1 złoto, w bitwie użyteczne raczej tylko do zagrania z kapitulacją, więc zastanawiam się czy można ją grać jak 1 złoto przy opłacaniu czegokolwiek innego.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 05 gru 2021, 18:16
autor: drzewko
Błysk pisze: 05 gru 2021, 16:58
2. Niektórzy przywódcy mają zdolności typu "3 pierwsze pola trzciny zapewniają dodatkowe punkty i więcej produkują". Niestety nie ma żadnego komponentu, żeby te 3 pierwsze pola oznaczyć w jakikolwiek sposób, czy nie ma specjalnych kafelków. Potencjalnie będzie tutaj problem z zapamiętywaniem tego (chyba, ze przeoczyłem takie elementy, ale wątpię).
Tutaj odpowiedź z FAQ:
Q. How exactly should we count the “first three buildings” for Manuel I, Isabella, and J-M of Nassau? For instance, if Manuel I builds a Sawmill, renovates it into a Trading Post, then renovates it again into a Sawmill, does it count as his second Sawmill?
A. No. You should consider that the bonus applies to the 3 first tiles of this type of building. Also, the bonus permanently applies for these 3 tiles. Manuel’s first Sawmill produces 2 wood + 1 gold upon construction. If he renovates it into a Trading Post, then back into a Sawmill, the Sawmill will produce again 2 wood + 1 gold, and so on. However you should try to build several Sawmills, because each of them will be worth 2 VP at game end, rather than renovating the same Sawmill over and over.

Hint: Place 3 Markers (for instance, the +1 Markers) on your Monarch at game start. Each time that you build the building associated with your Monarch, move 1 Marker from your Monarch to this building. This will allow you to keep track of your 3 first buildings/tiles – and this can also help you to remember their +1 VP and CV value.


Ja niestety gry nie posiadam jeszcze wiec nie do konca wiem co to sa te +1 markery.

Tutaj link do pełnego FAQ: https://boardgamegeek.com/thread/276690 ... perial-faq

EDIT: dobra juz wiem co to jest, zobaczylem w instrukcji ;)
Ja zapewne zorganizuje sobie jakieś kosteczki w kolorach graczy i tak bede to zaznaczał. Troszę słabo ale do przeżycia ;)

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 05 gru 2021, 20:58
autor: Leser
Błysk pisze: 05 gru 2021, 16:58 Jedyne co budzi moje wątpliwości na pierwszy rzut oka to karty bitewne, konkretnie "Pokusa". Jest napisane, że można ją zagrać jako 1 złoto, w bitwie użyteczne raczej tylko do zagrania z kapitulacją, więc zastanawiam się czy można ją grać jak 1 złoto przy opłacaniu czegokolwiek innego.
Pokusę możesz zagrać przy dowolnej płatności.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 09:02
autor: japanczyk
Błysk pisze: 05 gru 2021, 16:58 1. Karty wydają mi się strasznie cienkie. Może to tylko moje wrażenie, ale bez koszulek się tutaj nie obędzie.
Twoje wrazenie - dla mnie były jak najbardziej spoko
Błysk pisze: 05 gru 2021, 16:58 2. Niektórzy przywódcy mają zdolności typu "3 pierwsze pola trzciny zapewniają dodatkowe punkty i więcej produkują". Niestety nie ma żadnego komponentu, żeby te 3 pierwsze pola oznaczyć w jakikolwiek sposób, czy nie ma specjalnych kafelków. Potencjalnie będzie tutaj problem z zapamiętywaniem tego (chyba, ze przeoczyłem takie elementy, ale wątpię).
Tez zwrocilem na to uwage - ogólnie podczas gry Leser powiedział, ze rzadko zbudujesz więcej niz 3 budynki danego typu. Zobaczymy w rpaktyce, ale nie powinno byc to jakies ciezkie w ogarnianiu - zawsze mozna oznaczyc jakas kostka kolejne budynki jesli sie takie pojawia, zamiast 3 pierwszych
Błysk pisze: 05 gru 2021, 16:58 3. Szkoda, że nie pokuszono się o zrobienie plansz graczy jak w Scythe czy CoC, gdzie są "wcięcia" na kosteczki. Jestem w stanie za to dopłacać, moim zdaniem powinien to być standard.
Z jednej strony szkoda, z drugiej znaczaco podniosloby to koszt gry, a ta jest w mega przystepnej cenie

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 11:35
autor: Dr. Nikczemniuk
japanczyk pisze: 06 gru 2021, 09:02
Błysk pisze: 05 gru 2021, 16:58 3. Szkoda, że nie pokuszono się o zrobienie plansz graczy jak w Scythe czy CoC, gdzie są "wcięcia" na kosteczki. Jestem w stanie za to dopłacać, moim zdaniem powinien to być standard.
Z jednej strony szkoda, z drugiej znaczaco podniosloby to koszt gry, a ta jest w mega przystepnej cenie
Jeśli idziemy z duchem postępu to dwuwarstwowe planszetki jak dla mnie świadczą o tym, że takie wydanie jest o level wyższe niż to "standardowe". W kategorii cena/jakość, osobiście wolałbym aby były dwuwarstwowe planszetki kosztem insertu.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 11:41
autor: japanczyk
Dr. Nikczemniuk pisze: 06 gru 2021, 11:35 Jeśli idziemy z duchem postępu to dwuwarstwowe planszetki jak dla mnie świadczą o tym, że takie wydanie jest o level wyższe niż to "standardowe". W kategorii cena/jakość, osobiście wolałbym aby były dwuwarstwowe planszetki kosztem insertu.
Nie znam sie, ale sie wypowiem - dam sobie uciac paznokcia, ze planszetki doublelayer są drozsze niz kawałek plastikowego insertu. Spójrz na cene planszetek do Terraformacji - stawiam, ze dorzucenie tego podniosloby cene gry w sklepach o jakieś 25 zł

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 11:44
autor: Leser
japanczyk pisze: 06 gru 2021, 11:41
Dr. Nikczemniuk pisze: 06 gru 2021, 11:35 Jeśli idziemy z duchem postępu to dwuwarstwowe planszetki jak dla mnie świadczą o tym, że takie wydanie jest o level wyższe niż to "standardowe". W kategorii cena/jakość, osobiście wolałbym aby były dwuwarstwowe planszetki kosztem insertu.
Nie znam sie, ale sie wypowiem - dam sobie uciac paznokcia, ze planszetki doublelayer są drozsze niz kawałek plastikowego insertu. Spójrz na cene planszetek do Terraformacji - stawiam, ze dorzucenie tego podniosloby cene gry w sklepach o jakieś 25 zł
Potwierdzam, to nie są tanie rzeczy. No i z grami takimi jak Brazil problem polega na logistyce. Oryginalne wydawnictwo wymyśliło dany sposób wydania gry i w ten sposób jest to produkowane dla wszystkich wydawców w druku międzynarodowym. Jeżeli jedno Lucrum zdecydowałoby się coś zmieniać, koszty i cena wzrosłyby piramidalnie.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 11:51
autor: seki
Znów dyskusja o planszetkach dwuwarstwowych? Temat wraca i pojawia się nawet przy grach, w których ich zastosowanie byłoby ze szkodą dla gry. Osobiście dużo bardziej wolę mieć insert, który przyspieszy i uporządkuje setup niż dwuwarstwowe planszetki. Jak widać, ile graczy tyle opinii a skoro wydawcy masowo nie robią takich planszetek w każdej grze, to zapewne dochodzą do wniosku, że nie jest to opłacalne i krytyczne wśród graczy. Na forum też mamy wciąż te same osoby (garstkę), które ten temat poruszają przy każdym tytule. Myślę, że to właśnie świadczy o tym, że większość graczy nie wymaga takich komponentów. Wydawcy wiedzą czego rynek oczekuje i ile gracze są w stanie za to zapłacić. Nie ma sensu o tym wciąż dyskutować. Brazil jest wydane pięknie i wydawca nie szczędził na designie a jednak doszedł do wniosku, że zmiana planszetek to zbędny wydatek. Zgadzam się z nim.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 12:12
autor: pvdel
Wydawcy jeszcze nie ogarnęłi, ze dwuwarstwowych plansz nie trzeba kleić w fabryce na sztywno (co faktycznie jest drogie i uciążliwe w produkcji), a wystarczy zrobić pseudo dwuwarstwowa plansze do samodzielnego złożenia jak np. w Boonlake albo Praga Caput Regni. Wówczas nie wpływa to na koszty praktycznie wcale. ;)

Ale to jest tak naprawdę drobiazg i czepianie się o komponenty w przypadku Brazila jest doszukiwaniem się dziury w całym. Zyczylbym sobie żeby wszystkie gry tak wyglądały. :D

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 12:13
autor: Dr. Nikczemniuk
Leser pisze: 06 gru 2021, 11:44 Potwierdzam, to nie są tanie rzeczy. No i z grami takimi jak Brazil problem polega na logistyce. Oryginalne wydawnictwo wymyśliło dany sposób wydania gry i w ten sposób jest to produkowane dla wszystkich wydawców w druku międzynarodowym. Jeżeli jedno Lucrum zdecydowałoby się coś zmieniać, koszty i cena wzrosłyby piramidalnie.
Oczywiście nie mam do Was pretensji, ja tylko piszę o tym co by mi się tam marzyło :D
Z drugiej strony ludzie chętnie wydają kasę na inserty i różne takie tam ulepszacze i nikt im tego nie broni, więc... :wink:

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 12:16
autor: japanczyk
Dr. Nikczemniuk pisze: 06 gru 2021, 12:13 Z drugiej strony ludzie chętnie wydają kasę na inserty i różne takie tam ulepszacze i nikt im tego nie broni, więc... :wink:
Z tym chętnie to bym nie przesadzał - odsetek graczy, który wydaje kase na upiekszanie gier czy inserty do nich to pewnie max 1% wszystkich sprzedanych egzemplarzy

Brazil komponentowo jest naprawde spoko - Scythe w tej cenie nie dostaniemy ;)

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 12:23
autor: Atk
Odkąd zagrałem w Podwodne Miasta bez 2 warstwowych planszetek teraz nie jestem w stanie zrozumieć jak można wydawać gry bez nich, jeśli całą grę coś się tam na nich trzyma. W Barrage tak mnie irytuję, że w dodatku pod domki dali 1 warstwowa, a podstawka jest zrobiona tak jak należy, że wywaliłem ten pasek tektury i domki luzem latają gdzieś obok planszetki.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 12:31
autor: Leser
Dr. Nikczemniuk pisze: 06 gru 2021, 12:13 Oczywiście nie mam do Was pretensji, ja tylko piszę o tym co by mi się tam marzyło :D
Ja wiem, że to nie pretensje. Po prostu tłumaczę, jak sprawa wygląda.
seki pisze: 06 gru 2021, 11:51 Brazil jest wydane pięknie i wydawca nie szczędził na designie a jednak doszedł do wniosku, że zmiana planszetek to zbędny wydatek.
Mogę potwierdzić, że Brazylijczycy to rozważali i najwyraźniej nie spięło się to finansowo.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 12:36
autor: Otorek
Jak dobrze pamiętam to chyba debiutanci, wydaje mi się, że na start bezpieczniej jest wydać troche tańszy produkt, niż uderzać w gry 300-400 zł.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 17:33
autor: esubotowicz
Z innej beczki,
Będzie szansa obejrzeć zawartość pudełka w sobotę na Targach Fantastyki?

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 06 gru 2021, 18:24
autor: Leser
esubotowicz pisze: 06 gru 2021, 17:33 Z innej beczki,
Będzie szansa obejrzeć zawartość pudełka w sobotę na Targach Fantastyki?
Oczywiście. Zapraszamy.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 07 gru 2021, 12:43
autor: Mr113
Gra odebrana i przetestowana.
Pierwsze wrażenia jak najbardziej pozytywne - da się tutaj odczuć mechaniki z komputerowej Cywilizacji podane w wersji light m.in. specjalne zdolności liderów, tworzenie "skauta" i eksploracja zakrytych kafelków, rozbudowa miasta o lokacje wykorzystujące miejscowe bonusy, poszukiwanie dogodnej lokalizacji dla kolejnego miasta, rekrutacja jednostek wojskowych, drobne elementy usprawnień technologicznych np. produkcja +1, okupowanie lokacji przeciwnika, można tak długo wymieniać dalej.
Jak na grę cywilizacyjną rozgrywka przebiega płynnie, tury są krótkie, a karty celów z poszczególnych er wyznaczają konkretny kierunek działania.

Mapa, jednostki, karty prezentują się na stole świetnie, symbolika czytelna, jasna i zrozumiała.

Na etapie czytania instrukcji pojawiła się jednak pewna wątpliwość co do bonusowego ruchu powiązanego z akcją reforma. W polskiej instrukcji ten ruch opisany został w sposób bardzo rozbudowany (wprowadzenie definicji "pola na krawędzi"). Z polskiego opisu wynika, że jednostka znajdująca się "na krawędzi" mapy może poruszyć się na inne pole "na krawędzi".

Instrukcja angielska jest w tym zakresie bardziej lakoniczna i nieco inaczej opisuje ten ruch bonusowy:
"You can move a unit onto an adjacent
space that borders the edge of the
map, OR on / off a Water hex"

Różnica jest o tyle istotna, że według angielskiej wersji pole, z którego wyrusza jednostka jest nieistotne (nie musi być to pole "na krawędzi" - tak jak to jest w polskiej instrukcji).

Czy zmiana w polskiej wersji wynika z modyfikacji pierwotnych zasad ruchu?

Ogólnie angielska instrukcja jest "skondensowana" i konkretna, co widać też po rozmiarze czcionki, ale to chyba taka specyfika języka angielskiego.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 07 gru 2021, 12:54
autor: Leser
Mr113 pisze: 07 gru 2021, 12:43 Instrukcja angielska jest w tym zakresie bardziej lakoniczna i nieco inaczej opisuje ten ruch bonusowy:
"You can move a unit onto an adjacent
space that borders the edge of the
map, OR on / off a Water hex"
Bardzo długo ustalaliśmy, jak wg intencji autorów powinien ten bonus działać. Przykład po przykładzie doszliśmy do wersji, która trafiła do polskiej instrukcji.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 07 gru 2021, 20:17
autor: kapitanzbik
Może ktoś podpowiedzieć czy gra jest niezależna językowo?

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 07 gru 2021, 20:40
autor: seki
kapitanzbik pisze: 07 gru 2021, 20:17 Może ktoś podpowiedzieć czy gra jest niezależna językowo?
Jest sporo tekstu na wielu kartach. W większości on dubluje ikonografie ale często ta nie jest oczywista. Czasami też tekst rozszerza info za co dostajemy punkty np siły - ikonografia przedstawia np 3 punkty a dopiero w tekście masz wyjaśnienie warunków. Moim zdaniem ciężko byłoby grać w jeżyku, którego się całkowicie nie zna.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 07 gru 2021, 22:28
autor: Fojtu
Zagraliśmy pierwszy raz i całkiem spoczko, aczkolwiek myślę, że część osób odrzuci spora dawka losowości w rozgrywce. Na plus na pewno jest fakt, że graliśmy pierwszą grę w 4 osoby z lekkim tłumaczeniem i zaglądaniem do instrukcji niecałe 2 godziny. Myślę, że druga rozgrywka by była już bliżej 1-1,5h. Jedna osoba narzekała, że w sumie to gra skończyła się trochę za szybko i nie zdążyliśmy się naprawdę pobawić.

Obracanie surowcami i budowanie kafelków na mapie jest bardzo przyjemne i daje dość mocne poczucie rozwijania swojego poletka. Niespecjalnie poszliśmy w obrazy, ale w sumie to nie wiem czego to kwestia. Po prostu nie wydawały się specjalnie atrakcyjne. Bardzo fajny jest system ruchu, gdzie ruszamy się za darmo i prowadzenie kampanii militarnych nie jest kosztowne.

Część osób miało zastrzeżenia do mapy, imo słuszne (graliśmy na mapie brazylii). Jest mocno niesprawiedliwa i trochę boksuje niektórych graczy a inni mają masę miejsca do rozwoju. Nie bardzo wiem czemu to ma służyć i sporo map ma podobną budowę. Do tego jeszcze część osób miała więcej odkryć obok siebie i szalała na tym polu.

Co do losowości, to dla mnie zabija tę gre na polu uznania tego za porządne strategiczne euro. Już pal licho losowość kart walki (gdzie są karty +1/+2 w jednej talii, nie cierpię tego typu losowości) i kart z monetą. Najwięcej losowości jest chyba w misjach i kaflach odkryć.
1. Misje mi się na tyle nałożyły, że zrobiłem 3 zanim ktokolwiek zrobił 2 i w zasadzie jak tylko je zobaczyłem na początku to wiedziałem, że będę próbował szybko zamknąć grę i mi się udało. Nie bardzo widzę co z tym można zrobić, po prostu przyfarciłem, a zrobienie misji daje momentami fajnego kopa do dalszej gry.
2. Kafle odkryć mogą mieć bardzo duży wpływ na ekonomię gry. Jest jedna płytka, która daje +1 produkcji naokoło i jak ktoś to trafi w swoim kącie to mam wrażenie, że może trochę odlecieć z ekonomią we wczesnej fazie rozgrywki. Do tego są kafle wymagające wojska, których w początkowych fazach gry nie da się zrobić bez bardzo wysokiego kosztu, więc tego typu odkrycia tylko blokują pola i nie można się tam budować.

Podsumowując - jest losowo, ale jest na tyle krótko, że w sumie to mogę w to pograć, bo gra ma trochę zakamarków do odkrywania.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 08 gru 2021, 08:19
autor: Fojtu
Leser pisze: 07 gru 2021, 12:54
Mr113 pisze: 07 gru 2021, 12:43 Instrukcja angielska jest w tym zakresie bardziej lakoniczna i nieco inaczej opisuje ten ruch bonusowy:
"You can move a unit onto an adjacent
space that borders the edge of the
map, OR on / off a Water hex"
Bardzo długo ustalaliśmy, jak wg intencji autorów powinien ten bonus działać. Przykład po przykładzie doszliśmy do wersji, która trafiła do polskiej instrukcji.
Mocno dziwny case, bo w sumie angielski zapis wydaje się dość jasny. Oni są świadomi, że polski zapis w zasadzie jest w sprzeczności z angielskim?

Przy okazji chciałem też zapytać o tłumaczenie fragmentu o kafelkach ze str. 17
Ang: For construction purposes, unexplored Exploration tiles and cloud-covered hexes are both Field terrains. Should you choose to build on an unexplored Exploration tile, it must be discarded without being revealed or awarding its bonus.
Pl: Kafelki odrkyć należy traktować jako teren o typie równina. Możesz na takim obszarze wznieść budynek albo założyć miasto. Jeżeli to zrobisz, odrzuc go bez podglądania (jeśli był zakryty) i bez rozpatrywania jego efektu).

Z tego co rozumiem, w angielskiej wersji po odkryciu kafelka nie można na nim budować, dopóki nie zostanie spełniony (oczywiście poza takim na którym się buduje). W polskiej wersji brzmi jakby zawsze można było taki kafelek odrzucić, żeby zbudować. Ma to dość spore znaczenie przy ekspedycjach, które na początku są trudne do zrobienia.


Przy okazji, polecam przejrzeć FAQ i pytania do zasad z BGG. Gra IMO ma dość sporo niezbyt intuicyjnych zasad, o których łatwo zapomnieć/przeoczyć:
1. Podczas akcji Trade nie można płacić złotem za dowolny zasób!
2. Podczas akcji Trade można zrobić kilka wymian, nie tylko jedną.
3. Pierwsze 3 budynki z niektórych monarchów są warte więcej punktów, więc mają też wyższą wartość w walce.
4. Pierwsze 3 budynki produkują więcej też podczas akcji reformy.
5. Reformując i obracając budynek po czym robiąc to ponownie jest to ten sam budynek (np. Tartak ->Faktoria handlowa -> Tartak - to jest wciąż "pierwszy" tartak na potrzeby monarchy)
6. Podczas odbijania przejętego budynku jego siła nie liczy się do żadnego gracza (jest to napisane wprost ale nie bezpośrednio przy walce a przy okupowaniu).