(Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Zalety Paleo:
- Gra ma proste zasady, jest też niezależna językowo.
- Wzbudza wiele emocji, w tym potrafi wzbudzić emocje negatywne.
- Nadaje się zarówno, jako gra rodzinna, jak i solo.
- Wszyscy gracze grają jednocześnie, nie ma żadnego dowtime.
- Nie ma syndromu gracza Alfa.
- Ma ogromną regywalność ze względu na ilość modułów. Nie ma dwóch jednakowych rozgrywek.
- Ma potencjał do rozwijania modułów fanowskich.
- Jest sympatyczna w obsłudze i ogólnie ładna.
- Gra ma proste zasady, jest też niezależna językowo.
- Wzbudza wiele emocji, w tym potrafi wzbudzić emocje negatywne.
- Nadaje się zarówno, jako gra rodzinna, jak i solo.
- Wszyscy gracze grają jednocześnie, nie ma żadnego dowtime.
- Nie ma syndromu gracza Alfa.
- Ma ogromną regywalność ze względu na ilość modułów. Nie ma dwóch jednakowych rozgrywek.
- Ma potencjał do rozwijania modułów fanowskich.
- Jest sympatyczna w obsłudze i ogólnie ładna.
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Zgodzę się ze wszystkim wyjąwszy ostatniego zdania. Trochę jest roboty przy ustawianiu i nie jest wcale ładna. Dosyć toporne ilustracje na białym tle. Lubię tę grę, ale graficznie mnie odstrasza.
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Ok, przekonałeś mnie.
- scraber
- Posty: 450
- Rejestracja: 06 mar 2022, 18:27
- Lokalizacja: Toruń
- Has thanked: 300 times
- Been thanked: 141 times
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Michał wspomniał, że niektóre dodatki pojawiają się bardziej szacunku dla fanów/graczy danego tytułu, pomimo, że pewnie średnio im się to opłaca (Chociażby ostatnie wyprzedaże LDG, te dodatki były po ~5zł?)
Podobnie jest z dodatkiem do War Chesta czy Radlands
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Powtórzę pytanie.
Czemu nie podjęli żadnej próby wydania dużego dodatku do Paleo przez wspieraczkę?
Czym by ryzykowali?
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Stratą czasu = pieniędzy.
Co jakiś czas pojawia się grupka kilkudziesięciu osób zainteresowanych danym tytułem, którzy atakują wydawcę o druk/przedruk konkretnego tytułu. Z tego co obserwuję rynek to minimalny druk to 500 sztuk. Bez podpinania się pod jakiś większy druk międzynarodowy koszt takiego druku jest bardzo duży.
Dla takiej inicjatywy trzeba kogoś wyznaczyć. Postawić jakąś stronę lub przygotować kampanię na portalu wspieraczkowym. To jest koszt - pensja pracownika, który poświęca się tematowi, który nie wiadomo czy wypali.
Następnie dochodzi kwestia decyzji kiedy pobierać wpłatę. Czy podczas deklaracji czy podczas osiągnięcia progu zakładanej ilości chętnych. W pierwszym przypadku musisz się liczyć z ryzykiem, że jak bie zbierzesz zakładanej ilości chętnych, to ponownie ktoś w firmie będzie marnował czas na realizację zwrotów. Ponownie - nie znam się, ale zakładam, że pośrednicy płatności coś tam dla siebie biorą więc firma jest stratna czas pracownika oraz prowizję pośrednika płatności
Jeżeli założymy płatność po osiągnięciu celu, to nie każdy wpłaci, bo część może się rozmyślić w międzyczasie, lub nie przeczyta maila na czas.
Portal podjął i inicjatywę druku na żądanie z różnym skutkiem. W pamięci zapadł mi temat Gizmos. Z tego co pamiętam do zbierali 250 osób. Zakładam nie mając pełnej świadomości, że sprzedaż pozostałych 250 sztuk wzięli by na siebie. Nie udało się. Takich inicjatyw było więcej.
Myślę, że wydawcy widzą obserwują (z większą skutecznością niż ja) i umieją kalkulować. Dodatkowo (w przeciwieństwie do nas) mają informacje jaki duży druk sprzedali oraz średnio jak dużo dodatków się sprzedaje w stosunku do gry lodatawowej. Przy obecnym rynku, gdzie w z mojej subiektywnej obserwacji gier (zarówno na rynku gier nowych jak i używanych) sprzedaje się mniej, próby druku dodatku, do słabo sprzedającej się gry, są stratą czasu i pieniędzy.
- scraber
- Posty: 450
- Rejestracja: 06 mar 2022, 18:27
- Lokalizacja: Toruń
- Has thanked: 300 times
- Been thanked: 141 times
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Polecam obejrzeć odpowiedź samego Michała z ostatniego live
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Nie wiem, jak Ty to obserwujesz, ale nie ma to nic wspólnego z matematyką.
Tutaj jest link do wspieraczki Uśpionych Bogów: https://wspieram.to/Uspienibogowie
Również Lucky Duck Games.
Założenie było takie, żeby zebrać 40 000 złotych. Zebrano 365 514 złotych, wpłacone przez 738 osób.
Z prostej arytmetyki wynika, że wystarczyłyby wpłaty 81 osób, żeby osiągnąć 40 000 złotych.
Czy znalazłoby się 81 osób w Polsce na duży dodatek do Paleo? Nawet teraz, gdy większość graczy kupiła wersje obcojęzyczne?
Jak to się ma do Twojej ilości 500 osób?
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Spoiler:
I nadal nie ma odpowiedzi - czemu nie zrobiono wspieraczki?
Czemu nie zapytano fanów Wydawnictwa w prostej, taniej ankiecie, ile osób byłoby zainteresowanych dużym dodatkiem do Paleo?
Ostatnio zmieniony 02 mar 2025, 10:09 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Cytowanie
Powód: Cytowanie
-
- Posty: 2791
- Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
- Has thanked: 1216 times
- Been thanked: 554 times
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Ale ja oglądałem i ten filmik i jak mówię, nigdy się do gry nie przekonałem. A skoro nie kupiłem jak chodziła za 120 zł (czy nawet taniej), to po co teraz.
I też nie zgadzam się, że gra jest ładna. Ma swój styl, to prawda, ale mi nie przypadł on do gustu.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Popraw mnie, jeżeli się mylę, ale tu mówimy o DODRUKU gry. Gry, która już była na rynku w polskiej wersji językowej.trixon pisze: ↑01 mar 2025, 23:08 Portal podjął i inicjatywę druku na żądanie z różnym skutkiem. W pamięci zapadł mi temat Gizmos. Z tego co pamiętam do zbierali 250 osób. Zakładam nie mając pełnej świadomości, że sprzedaż pozostałych 250 sztuk wzięli by na siebie. Nie udało się. Takich inicjatyw było więcej.
A nikt nie prosi LDG o dodruk.
BTW. Ja akurat pamiętam dodruk w Portalu którejś części Aeons End, która zakończyła się sukcesem.
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Zwrócę uwagę tutaj na 3 rzeczy:czata pisze: ↑01 mar 2025, 23:24Nie wiem, jak Ty to obserwujesz, ale nie ma to nic wspólnego z matematyką.
Tutaj jest link do wspieraczki Uśpionych Bogów: https://wspieram.to/Uspienibogowie
Również Lucky Duck Games.
Założenie było takie, żeby zebrać 40 000 złotych. Zebrano 365 514 złotych, wpłacone przez 738 osób.
Z prostej arytmetyki wynika, że wystarczyłyby wpłaty 81 osób, żeby osiągnąć 40 000 złotych.
Czy znalazłoby się 81 osób w Polsce na duży dodatek do Paleo? Nawet teraz, gdy większość graczy kupiła wersje obcojęzyczne?
Jak to się ma do Twojej ilości 500 osób?
1) Nie wiem czy LDG w tym przypadku podpinali się pod druk międzynarodowy. Jeżeli tak, to bylo to w stanie znacząco obniżyć koszt produkcji.
2) Porównujesz pierwszy druk gry podstawowej w Polsce, która była dużym hitem na świecie, do druku dodatku do gry, gdzie wydawca wie, że sprzedaż za bardzo nie szła. W mojej ocenie to dwa zupełnie inne przypadki. Brakującą ilość sztuk Uśpionych Bogów do zakładanego prze ze mnie minimalnego druku 500 sztuk wydawca mógłby sprzedać innymi kanałami. Dodatkowo sprzedaż podstawki jest dużo łatwiejsza niż z sprzedaż dodatku co płynnie wiąże się z pkt 3.
3) Wydawca zna liczby i pewnie one głównie determinują decyzję. Załóżmy, że druk podstawki Paleo wyniósł 2000 sztuk. Sprzedaż dodatków średnio wynosi 20% wartości sprzedanych podstawek co daje 400 egzemplarzy. Wydawca tym samym wie, że prawdopodobnie zostanie mu ok. 100 dodatków, które będzie miał ciężko sprzedać i w ogólnym rozrachunku może wiązać się ze stratą. Nie może odbić sobie tego zwiększając marże na produkcie, bo tym samym zmniejszy sobie sprzedaż.
Ostatnio zmieniony 01 mar 2025, 23:46 przez trixon, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Gra w sklepach chodziła pomiędzy 140, a 160 złotych (poza sklepem LDG).Miszon pisze: ↑01 mar 2025, 23:39 Linków nie umiem szukać, ale pamiętam że ze 3 razy chciałem kupić tę grę ze względu na promocję, za każdym razem odpalałem jakiś filmik z nią i jednak się rozmyślałem.
Ale ja oglądałem i ten filmik i jak mówię, nigdy się do gry nie przekonałem. A skoro nie kupiłem jak chodziła za 120 zł (czy nawet taniej), to po co teraz.
W związku z tym, promocja 120 złotych (której ja nie pamiętam, a TY nie dajesz linka), to nie jest:
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Nie wiesz, czy podpinali się pod druk międzynarodowy, ale wcześniej twierdziłeś, że bez druku międzynarodowego się nie da.
Zdecyduj się na coś.
Przypominam, że wspieraczka Uśpionych Bogów była za pośrednictwem polskiego portalu, nie międzynarodowego.
Wydawca TWIERDZI, że sprzedaż za bardzo nie szła. Po czy okazuje się, że sprzedawca się pomylił.
Tym zdaniem przekonujesz mnie, że sprzedawca mnie oszukuje twierdząc, że bez wspieraczki nie jest wstanie wydać gry.
Druk dodatku nie musi być tak duży, jak druk podstawki.
Bez urazy dla Ciebie, ale wolałbym, żeby to Wydawca podał, jaki był nakład podstawki.trixon pisze: ↑01 mar 2025, 23:45 Załóżmy, że druk podstawki Paleo wyniósł 2000 sztuk. Sprzedaż dodatków średnio wynosi 20% wartości sprzedanych podstawek co daje 400 egzemplarzy. Wydawca tym samym wie, że prawdopodobnie zostanie mu ok. 100 dodatków, które będzie miał ciężko sprzedać i w ogólnym rozrachunku może wiązać się ze stratą. Nie może odbić sobie tego zwiększając marże na produkcie, bo tym samym zmniejszy sobie sprzedaż.
-
- Posty: 2791
- Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
- Has thanked: 1216 times
- Been thanked: 554 times
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
100-120 a pierwotnie 140-160.czata pisze: ↑01 mar 2025, 23:46Gra w sklepach chodziła pomiędzy 140, a 160 złotych (poza sklepem LDG).Miszon pisze: ↑01 mar 2025, 23:39 Linków nie umiem szukać, ale pamiętam że ze 3 razy chciałem kupić tę grę ze względu na promocję, za każdym razem odpalałem jakiś filmik z nią i jednak się rozmyślałem.
Ale ja oglądałem i ten filmik i jak mówię, nigdy się do gry nie przekonałem. A skoro nie kupiłem jak chodziła za 120 zł (czy nawet taniej), to po co teraz.
W związku z tym, promocja 120 złotych (której ja nie pamiętam, a TY nie dajesz linka), to nie jest:
Dla mnie to jest promocja, może nie wielka, ale jednak, od 40 do 60 zł.
No dobra, ale my tutaj o tym, czy 40 zł to duża obniżka, czy mała, a tymczasem gra nie miała żadnego dodruku, a była dostępna w sprzedaży jeszcze rok temu, czyli 3 lata się sprzedawał jedyny druk. Już we IX 2022 na forum widniały informacje, że nie będzie wydawany duży dodatek, czyli już wtedy wydawnictwo widziało, że nie opłaca się inwestować w ten tytuł. To że były małe dodatki to fajnie, ale wiadomo że one kosztowały chyba z 10 zł (o teraz znalazłem że ponad 20, ale na 100% widziałem jakieś ceny za 10 a może 5), produkcja pewnie niewiele więcej, zatem ryzyko małe.
edit:
o, znalazłem jednak że dobrze pamiętałem - gra od sierpnia do października 2024 była za 104zł:
https://cenowarka.pl/paleo-a2449471.html
(trzeba kliknąć "otwórz historię ceny", a potem zakres "max")
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
- karmazynowy
- Posty: 1152
- Rejestracja: 15 lut 2011, 18:26
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 221 times
- Been thanked: 504 times
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Nie będzie, Michał mówił, że to zamknięty temat.
Na półce | Na stole | Na sprzedaż (Gdynia) | Podzielę się rabatem: Grybezpradu.eu - 5% | Planszostrefa.pl - 11%
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Miałem już się nie wypowiadać, ale skoro ktoś mi podrzuca taką perełkęMiszon pisze: ↑02 mar 2025, 00:14 o, znalazłem jednak że dobrze pamiętałem - gra od sierpnia do października 2024 była za 104zł:
https://cenowarka.pl/paleo-a2449471.html
(trzeba kliknąć "otwórz historię ceny", a potem zakres "max")

Ta historia cen obejmuje wszystkie wersje językowe tej gry, nie tylko polską!
-
- Posty: 2791
- Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
- Has thanked: 1216 times
- Been thanked: 554 times
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
W każdym razie ja dobrze pamiętałem, że widziałem tę grę za ok.100 zł. I nie szukałem wersji innej niż Polska.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
- Im więcej wydawców dołącza do druku, tym mniejszy jest jego koszt, a co za tym idzie, tym lepszą cenę wydawca może zaoferować i tym większa szansa, że ludzie kupią taki dodatek.
- Im większy zamówiony nakład, tym mniejszy koszt pojedynczego egzemplarza. Koszt wyprodukowania gry to nie tylko koszt materiału i godziny pracy fabryki, ale też opracowania projektu, tłumaczenie, czas potrzebny na kontakt z oryginalnym wydawcą. Samo ustawienie fabryki pod dany projekt też pewnie swoje trwa/kosztuje, więc jeśli raz ustawisz produkcję i wyprodukujesz 5000 egzemplarzy, to koszt tego ustawienia będzie mniejszy w przeliczeniu na jeden egzemplarz niż w sytuacji, w której wyprodukujesz 500 egzemplarzy. Poza tym istnieje coś takiego jak minimalny nakład i o ile nie mam oficjalnych danych z żadnego wydawnictwa, to słyszałem gdzieniegdzie o liczbach typu 500 czy 1000 egzemplarzy.
- Na pewno są sytuacje, w których można wydać coś bez jednoczesnego drukowania z innymi wydawcami, jednak to są sytuacje, w których wydawca wie, że to się opłaci. Są gry, które się wyprzedają w przedsprzedaży albo w pierwszych dniach po premierze. Są też takie, których pierwszy nakład sprzedaje się długie miesiące albo lata.
- Też mi się obiło kiedyś o uszy, że ok. 10-20% posiadaczy gry podstawowej sięga po dodatki. Wiadomo, że może to być zarówno mniej jak i więcej w zależności od konkretnego przypadku, ale już taka orientacyjna wartość pokazuje, że źle oszacowana produkcja dodatków może być dużym problemem dla wydawcy.
Wspieraczka pomaga oszacować potrzebny nakład i zminimalizować ryzyko wtopy finansowej.
Wracając jeszcze do Twoich obliczeń, że wystarczyło 81 wpłat, żeby wyprodukować grę, to po pierwsze nie wiem, czy obliczenia bazujące tylko na liczbach, które są publicznie dostępne jest sensowne. Wydawca wie, ile kosztuje go pojedynczy egzemplarz, ile kosztuje go transport, logistyka, magazyn, ile egzemplarzy więcej zamawia względem tego, ilu wspierających kupiło w trakcie kampanii, jaką musi/chce mieć marżę podczas wspieraczki w późniejszej dystrybucji, jaka jest minimalna wielkość druku, który musi zorganizować (często narzucany przez oryginalnego wydawcę i podejrzewam, że to jest jeden z głównych powodów, przez które nie widzimy niektórych dodatków po polsku - minimalny nakład oryginalnego wydawcy + jednostkowa cena egzemplarza przy małych drukach). Poza tym jest jeszcze prowizja platformy.
Po drugie minimalny cel zakładany podczas wspieraczek bardzo często (albo prawie zawsze) jest zaniżany po to, żeby można było nakręcać marketing tym, że gra ufundowała się a pierwsze X minut/godzin/dni, a potem pokazując, że jest już osiągnięte kilkaset procent założonego celu. Tym samym branie tej wartości do jakichkolwiek obliczeń nie ma większego sensu.
To, że akcja crowdfundingowa odbyła się na polskiej platformie nie oznacza, że druk był tylko dla polskiego wydawcy. Może być tak, że jest ogłaszany druk międzynarodowy, polski wydawca dostaje ofertę, na której bazie organizuje wspieraczkę i zbiera chętnych. To pomaga oszacować zapotrzebowanie, a druk międzynarodowy pomaga obniżyć koszt gry dla wydawcy i być może dla klientów. Nie wiem, jak było w tym przypadku i nie będę ani próbował szukać takiej informacji, bo nie wiem, czy jest to w ogóle do znalezienia.
W przypadku pierwszych Uśpionych Bogów dodatkowo sytuacja wyglądała tak, że egzemplarze, które zostały wydawcy po wspieraczce zeszły bardzo szybko, dlatego wydawca zdecydował się na dodruk, a potem okazało się, że egzemplarze z dodruku już tak ładnie nie schodziły. Michał Herman opowiadał o tym kilkakrotnie (podejrzewam, że słyszałem o tym na live'ach Planszowych Newsów). Tym bardziej nie dziwi to, że kolejni Uśpieni Bogowie również byli na wspieraczce, a jeśli się nie mylę, to ich dodruku nie należy się spodziewać właśnie ze względu na sytuację z pierwszą częścią.
Nawet nie może. Zakładając, że pudełek dodatku sprzeda się 10-20% sprzedanej liczby pudełek podstawki, to druk musi być dużo mniejszy. A im mniejszy druk, tym droższy jeden egzemplarz. Im droży, tym mniejsza szansa na sprzedaż. Są dodatki, które przewijają się na różnych wyprzedażach, a podstawki do nich są już niedostępne. Pierwszy przykładem, który przyszedł mi do głowy jest Fontanna młodości do Zaginionej ekspedycji. Podstawki już dawno nie ma w sklepach, a dodatek który normalnie kosztował pewnie 40-50 zł jest właśnie do kupienia za 4 zł w ALEplanszówkach. Sam koszt produkcji pewnie był sporo wyższy.
W takim razie musisz się z tym zwrócić do wydawcy. Pewnie nikt z nas tutaj nie zna tego nakładu, więc nikt Ci tu nie poda dokładnych liczb. Michał Herman w wielu kwestiach dość otwarcie mówi o tym, co się dzieje za kulisami konkretnych tytułów, co oczywiście nie oznacza, że poda Ci dokładne liczby. To jest biznes, a każda firma ma swoje dane, którymi nie dzieli się publicznie. Jestem w stanie uwierzyć, że skoro nie zdecydowali się na wydanie tego dużego dodatku do Paleo, to mieli ku temu bardzo dobry powód. O małych dodatkach słyszałem, że to właśnie był ukłon w stronę polskich graczy przy minimalnym zysku z ich sprzedaży. Najwyraźniej koszt produkcji tych dodatków był stosunkowo niski, może też minimalny nakład był mniejszy, a mimo to przed chwilą jakieś małe paczki do Paleo leżały na wyprzedaży wydawcy po chyba 5 zł.czata pisze: ↑01 mar 2025, 23:59Bez urazy dla Ciebie, ale wolałbym, żeby to Wydawca podał, jaki był nakład podstawki.trixon pisze: ↑01 mar 2025, 23:45 Załóżmy, że druk podstawki Paleo wyniósł 2000 sztuk. Sprzedaż dodatków średnio wynosi 20% wartości sprzedanych podstawek co daje 400 egzemplarzy. Wydawca tym samym wie, że prawdopodobnie zostanie mu ok. 100 dodatków, które będzie miał ciężko sprzedać i w ogólnym rozrachunku może wiązać się ze stratą. Nie może odbić sobie tego zwiększając marże na produkcie, bo tym samym zmniejszy sobie sprzedaż.
Jeśli spojrzysz na wersje językowe podstawki i dodatków do Paleo na BGG, to zobaczysz, że podstawka została wydana w 19 językach, duży dodatek w 8 (czyli w 11 nie), a małe dodatki w 8, 5 a niektóre nawet tylko w 2. To nie jest tak, że tylko polski wydawca nie zdecydował się na druk dodatków (w tym dużego). Najwyżej sprzedaż podstawki w innych językach też nie była taka kolorowa.
Co do tego, czy można było zrobić dodatek przez wspieraczkę - kolejne pytanie, które powinieneś zadać bezpośrednio wydawcy, albo kontaktując się z nimi mailowo albo na jakimś konwencie albo czekając na kolejny live z Planszowymi Newsami. Możliwe, że nie widzieli szans na uzbieranie chętnych na minimalny nakład, możliwe, że samo odpalenie takiej akcji to koszt, który by się im nie zwrócił.
A jeśli chodzi o to, że chcesz, żeby Ci wysłać link do oferty z promocją na podstawkę, to jak to zrobić? Nie wiem czy gdzieś znajdziesz archiwalne oferty sklepów, więc wymaganie czegoś tak od innych trochę nie ma sensu. Tak samo jak podważanie tego, że ktoś pamięta, że za tyle widział.
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Dokładnie, padła taka informacja podczas live'a Planszowych Newsów z Michałem Hermanem z z LDG. Podczas zapowiedzi gier na 2024 rok, Pan Michał powiedział, że Godsgrave jest cały czas tworzony i planowana jest wersja PL. Nie było konkretnych terminów, ale zmartwił mnie fakt, że w zapowiedziach na rok obecny, nie padły już żadne słowa w tym temacie.
-
- Posty: 4108
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 100 times
- Kontakt:
Re: (Oficjalny) Lucky Duck Games 2025
Na razie nie będzie. Zadałem to pytanie Michałowi we wtorek. Odpowiedź o przedsprzedaży była taka, że niedługo przed premierą ruszy a jej start będzie mocno nagłośniona.