Genialne rozwiązania

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: zephyr »

chętnie bym zobaczył jakieś jednozdaniowe uzasadnienia co jest takiego genialnego w części z tych mechanizmów
osobiście nie bardzo wiem co w nich takiego fajnego

np mechanizm z ttr wygląda raczej na łatanie dziury:
- hmm jakby każdy mógł stawiać co chce to by było za łatwo, dajmy karty
- hmm proste losowanie kart jest głupie - dajmy wybór z kilku
- hmm czasem nie ma co wybrać... to dajmy opcję dociągnięcia losowej
- hmm lokomotyw są lepsze niż wagony, to powiedzmy że normalne wagony można ciągnąć 2 a lokomotywę jedną
o działa, wow

nie twierdzę że jego konsekwencje nie są ciekawe, ale jakoś nic tak interesującego żeby wyróżnić wśród innych mechanizmów nie widzę
osobiście np nie wymieniłem żadnego mechanizmu z moich ulubionych caylusa i brassa, bo wydaje mi się że żaden z mechanizmów z tych gier w oderwaniu od całości nie daje nic ciekawego
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: konev »

zephyr pisze:chętnie bym zobaczył jakieś jednozdaniowe uzasadnienia co jest takiego genialnego w części z tych mechanizmów
osobiście nie bardzo wiem co w nich takiego fajnego...

nie twierdzę że jego konsekwencje nie są ciekawe, ale jakoś nic tak interesującego żeby wyróżnić wśród innych mechanizmów nie widzę
osobiście np nie wymieniłem żadnego mechanizmu z moich ulubionych caylusa i brassa, bo wydaje mi się że żaden z mechanizmów z tych gier w oderwaniu od całości nie daje nic ciekawego
Każdy z Twoich neuronów, w oderwaniu od całości, również nie daje nic ciekawego. Ale jak się je połączy to zobacz jakie nam cudo powstaje ;).

TtR jest naprawdę świetnie pomyślaną grą. De facto tłumaczysz ludziom, że mogą zrobić 2 akcje: wziąć karty, albo wybudować połączenie (stacje, ciągnięcie biletów to wyjątki). W pierwszej chwili można pomyśleć: tylko tyle? co z tego ma wyniknąć? Jednak nie miną nawet 3 kolejki, a już ludzie, którzy nigdy nie grali, zaczynają kombinować, obmyślać plany, angażować się itp. itd. Wciągnięcie w grę ludzi postronnych jest błyskawiczne. Tak samo jak w Osadnikach z Catanu, gdy do wszystkich nowych po chwili konsternacji dojdzie, że w tej grze naprawdę można dowolnie handlować :). TtR w swojej kategorii jest grą wybitną i basta :)
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Dzej
Posty: 1399
Rejestracja: 09 sty 2008, 12:47
Lokalizacja: Kraków

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Dzej »

Ludzie wypisują mechanizmy które im się podobają, niekoniecznie genialne :wink:
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
Awatar użytkownika
Fruczak Gołąbek
Posty: 918
Rejestracja: 29 wrz 2009, 00:56
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Has thanked: 72 times
Been thanked: 39 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Fruczak Gołąbek »

Genialnie to FFG ma rozwiązaną sprawę przechowywania gier w ich wielkich pudełkach :twisted: ( w końcu temat to po prostu "Genialne rozwiązania" :P ;) )
Awatar użytkownika
pikpol
Posty: 523
Rejestracja: 02 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Chełmża
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: pikpol »

Impas w Brydżu:)
Radek
Posty: 628
Rejestracja: 15 gru 2006, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 6 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Radek »

pikpol pisze:Impas w Brydżu:)
Tego nie ma w regułach, to po prostu sposób prowadzenia rozgrywki. Niewymagany, a często niepolecany ;)
Natomiast powiązanie ilości lew jakie musi zebrać rozgrywający z wysokością licytacji jest bardzo dobre.
No i kontra.
Awatar użytkownika
pikpol
Posty: 523
Rejestracja: 02 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Chełmża
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: pikpol »

ale wywoławcza czy karna??
no i skoro jest kontra to powinna być rekontra a no dokładkę stayman!!
Awatar użytkownika
meehoow
Posty: 90
Rejestracja: 01 cze 2007, 12:30
Lokalizacja: Pyrlandia

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: meehoow »

Z tego, co mi na szybko przychodzi do głowy:

Hamburgum: jeśli powstaje nowy budynek produkcyjny, na rynku momentalnie spada cena produkowanego przez niego towaru.
Vikings: pozyskiwanie żetonów wyspy i wikingów na kole.
Louis XIV: możliwość przekładania pionków na najbliższe kafelki postaci.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: zephyr »

Teby - listwa czasu
gry zupełnie nie trawię za samo losowanie przy wykopaliskach, ale mechanizm listwy czasowej za jednym zamachem rozwiązuje problem kolejności graczy i różnej ceny różnych akcji dodając parę tricków taktycznych
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
SeeM
Posty: 936
Rejestracja: 19 maja 2009, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: SeeM »

Zgodnie z sugestią - Rok 1920, czyli Polacy vs. Bolszewicy. Są trzy genialne rozwiązania.

Pierwsze to reguły dotyczące odwrotu - jednostki nie ponoszą strat w wyniku przegranej bitwy. Dostają podczas odwrotu i tylko wówczas, gdy są zmuszone uciekać przez niekorzystny teren (np. rzekę), lub mają wtedy z flanki wrogie oddziały. Jednostki wykonują odwrót niejako automatycznie, to znaczy w taki sposób, żeby dostały jak najmniejsze straty.

Każda jednostka ma "strefę kontroli", która tworzy wokół niej bufor wiążący słabsze oddziały wroga i utrudniający odwrót wrażych jednostek. Im jest silniejsza, tym ma więcej swobody w poruszaniu się po planszy.

Trzecia jest najlepsza, czyli tor morale, czyli coś w rodzaju punktów chwały. Uzyskuje się je za sukcesy na froncie oraz zajmowanie strategicznie ważnych miejsc (na niektórych polach są liczby pokazujące ile morale zyska wojsko). Przy czym ciekawostka - dla Bolszewików front zachodni i południowo-zachodni jest liczony oddzielnie. Odpowiednio wysokie morale dawało bonusy przy bitwach.
+ (BGG)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Andy »

SeeM pisze:Każda jednostka ma "strefę kontroli"
A dokładniej: nie "strefę kontroli" (która była szeroko stosowana we wcześniejszych grach), ale linie kontroli. Pozornie rozwiązanie podobne, ale w rzeczywistości o niebo lepsze i nowatorskie.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
SeeM
Posty: 936
Rejestracja: 19 maja 2009, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: SeeM »

Andy pisze:
SeeM pisze:Każda jednostka ma "strefę kontroli"
A dokładniej: nie "strefę kontroli" (która była szeroko stosowana we wcześniejszych grach), ale linie kontroli. Pozornie rozwiązanie podobne, ale w rzeczywistości o niebo lepsze i nowatorskie.
Mój błąd. W wyobraźni pamiętałem rysunki w instrukcji, ale źle to wyraziłem.
+ (BGG)
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1802
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 78 times
Been thanked: 167 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Legun »

Andy pisze:
SeeM pisze:Każda jednostka ma "strefę kontroli"
A dokładniej: nie "strefę kontroli" (która była szeroko stosowana we wcześniejszych grach), ale linie kontroli. Pozornie rozwiązanie podobne, ale w rzeczywistości o niebo lepsze i nowatorskie.
Tu się splatają się dwie sprawy. "Linia kontroli" to de facto tylko skrót od "przejście z jednego heksa ze strefą kontroli na drugi heks ze strefą kontroli tej samej jednostki", co jakąś szczególną rewolucją nie jest. Oddzielną sprawą jest "strefa kontroli" wynikająca z relacji pomiędzy siłą (zmodyfikowaną przez jakość) jednostki a fazą ruchu odwodu - w praktyce faktycznie jest to "ograniczenie ruchu jednostki wynikające z przylegania do silniejszych i sprawniejszych jednostek przeciwnika".
Tak czy inaczej - takie opinie to miód na serce (zaraz zaczęło mi się chcieć grać ;)).
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Andy »

Istota różnicy między strefą a linią kontroli zawiera się w tym, że linie utrudniają, jak piszesz, ruch w obrębie (wirtualnej) strefy kontroli, ale nie utrudniają wejścia w nią. W którejś (którychś?) starej grze Dragona za wejście w strefę kontroli przeciwnika płaci się dodatkowymi punktami ruchu.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
ODPOWIEDZ