(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4091
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 299 times
Been thanked: 176 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: lacki2000 »

hancza123 pisze:Jedyny minus gry jaki widzę to nieintuicyjne zasady, jak się rzadko gra to się mylą.
Ale które zasady tej gry są nieintuicyjne? Bo w powyższym opisie podałeś same intuicyjne :]
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: hancza123 »

lacki2000 pisze:
hancza123 pisze:Jedyny minus gry jaki widzę to nieintuicyjne zasady, jak się rzadko gra to się mylą.
Ale które zasady tej gry są nieintuicyjne? Bo w powyższym opisie podałeś same intuicyjne :]
Nie pamiętam już co sprawiało mi taki problem. Instrukcję musiałem czytać wiele razy i nieźle mi się początkowo wszystko pierniczyło. Teraz nie mam problemu bo zasad pilnuje kolega a ja sobie gram. Nigdy nie byłem orłem w rozgryzaniu i pilnowaniu zawiłych zasad. Odi czy ktoś z Was pewnie powie że te zasady to pikuś, mi przysporzyły jednak trudności.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

Odi zawsze mówi, że zasady, to pikuś :twisted: :D :wink:
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2465
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 572 times
Been thanked: 279 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Markus »

Odi pisze:Odi zawsze mówi, że zasady, to pikuś :twisted: :D :wink:
Odi zawsze mówi w połowie rozgrywki "nie powiedziałem wam o takiej jednej ważnej zasadzie" :-)
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4091
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 299 times
Been thanked: 176 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: lacki2000 »

Markus pisze:
Odi pisze:Odi zawsze mówi, że zasady, to pikuś :twisted: :D :wink:
Odi zawsze mówi w połowie rozgrywki "nie powiedziałem wam o takiej jednej ważnej zasadzie" :-)
To zdanie Odi powinien mieć w swoim podpisie już dawno :]
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
neotom
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2015, 21:50
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: neotom »

hancza123 pisze:Jak dla mnie to gra która najlepiej oddaje mechanikę pola walki na poziomie taktycznym. Jedyny minus gry jaki widzę to nieintuicyjne zasady, jak się rzadko gra to się mylą.
W kwestii zasad, to przy okazji Ci zapodam (bo gdzieś w jakiejś recenzji widziałem), że FOF jest możliwy także na dalej niż 1 hex (to była ta kwestia która mnie dziwiła), tylko że trzeba CP wydać.
Dziękuję Ci za podzielenie się wrażeniami z gry. Tak sobie myślę, że reguły nie mogą być super hardcorowe, skoro samą piechotą z przyległościami (bez pojazdów) można grać już po przeczytaniu chyba 7 stron instrukcji, z czego część to obrazki. Zresztą podobno w 2 edycji (remastered) uproszczono chyba reguły dotyczące proficiency, tylko nie znam szczegółów, bo się jeszcze nie wgryzłem.

Mam jeszcze takie pytania:
1. czy mapki nie sprawiają wrażenia za ciasnych? Widziałem, że część scenariuszy jest rozgrywana na 1-2 modułach, z czego każdy to chyba jakieś 7 na 10 heksów. Nie wygląda to imponująco...
2. czy gra sprawia wrażenie banalnej? W sensie- "idę, strzelam, 1k10, o trafiłem, o nie trafiłem, Twoja kolej, o trafiłeś, ginę, koniec"? Trochę się przestraszyłem jak usłyszałem o walkach pancernych, że czołg ma jeden parametr (proficiency) i jak wyrzuci mniej na 1k10, to po prostu niszczy czołg przeciwnika (podejrzewam, że jeszcze się pancerz obrońcy bierze pod uwagę, ale cover już chyba nie, bo czołgi wydaje mi się, że tylko po drogach i otwartym terenie mogą jeździć)
3. czy gra sprawia wrażenie infantylnej? (chodzi o grafikę, mechanikę itp.)
4. czy jak jednostka zostanie już ranna (czyli "reduced"), to potem można ją jakoś "uleczyć"- przywrócić do pełnej siły bojowej i znowu odroczyć eliminację z gry, czy już zostaje zmniejszona liczebnie (ranna) do końca gry? Pytam, bo w CC mnie na przykład strasznie wkurza jak np. postaram się i/lub wyjdą rzuty i ranię np. w swojej turze kilka jednostek przeciwnika poukrywanych np. w lesie czy w domach, a potem przeciwnik zagra jedną kartę Recovery i po kolei wszyscy magicznie wracają do stanu pierwotnego (jakbym nic nie zrobił), bo mają morale np.8 plus cover np.3 i rzucenie potem <11 jest prawie pewne.
5. czy scenariusze są zbalansowane, czy od początku faworyzują jedną ze stron, żeby np. oddać historyczny rezultat walk
6. w którą część i w którą edycję (1szą czy 2gą i wg jakiej wersji reguł- 1.0, 1.1, 2.0, 2.1) grasz Ty, jeśli wolno wiedzieć

Na marginesie- Tak się zastanawiam- skoro to taki super system, to czemu taki niepopularny...?
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: hancza123 »

neotom pisze:
hancza123 pisze:
Mam jeszcze takie pytania:
1. czy mapki nie sprawiają wrażenia za ciasnych? Widziałem, że część scenariuszy jest rozgrywana na 1-2 modułach, z czego każdy to chyba jakieś 7 na 10 heksów. Nie wygląda to imponująco...
2. czy gra sprawia wrażenie banalnej? W sensie- "idę, strzelam, 1k10, o trafiłem, o nie trafiłem, Twoja kolej, o trafiłeś, ginę, koniec"? Trochę się przestraszyłem jak usłyszałem o walkach pancernych, że czołg ma jeden parametr (proficiency) i jak wyrzuci mniej na 1k10, to po prostu niszczy czołg przeciwnika (podejrzewam, że jeszcze się pancerz obrońcy bierze pod uwagę, ale cover już chyba nie, bo czołgi wydaje mi się, że tylko po drogach i otwartym terenie mogą jeździć)
3. czy gra sprawia wrażenie infantylnej? (chodzi o grafikę, mechanikę itp.)
4. czy jak jednostka zostanie już ranna (czyli "reduced"), to potem można ją jakoś "uleczyć"- przywrócić do pełnej siły bojowej i znowu odroczyć eliminację z gry, czy już zostaje zmniejszona liczebnie (ranna) do końca gry? Pytam, bo w CC mnie na przykład strasznie wkurza jak np. postaram się i/lub wyjdą rzuty i ranię np. w swojej turze kilka jednostek przeciwnika poukrywanych np. w lesie czy w domach, a potem przeciwnik zagra jedną kartę Recovery i po kolei wszyscy magicznie wracają do stanu pierwotnego (jakbym nic nie zrobił), bo mają morale np.8 plus cover np.3 i rzucenie potem <11 jest prawie pewne.
5. czy scenariusze są zbalansowane, czy od początku faworyzują jedną ze stron, żeby np. oddać historyczny rezultat walk
6. w którą część i w którą edycję (1szą czy 2gą i wg jakiej wersji reguł- 1.0, 1.1, 2.0, 2.1) grasz Ty, jeśli wolno wiedzieć

Na marginesie- Tak się zastanawiam- skoro to taki super system, to czemu taki niepopularny...?
1. Faktycznie jest jakby nieco ciasno. Jednak są scenariusze na 4 mapy i wtedy przestrzeni jest w sam raz.
2. Poza różnicami które wskazałem to BoB jest chyba jak CoH, jak chodzi o złożoność czy banalność. Decyzji do podejmowania jest sporo. Jest też sporo kulania kostką co wnosi trochę losowości którą nie każdy lubi. Są momenty krytyczne i decydujące. Gra wyzwala emocje co jest dla mnie ważne.
3. Infantylny to jest Memoir 44. Bobowi na pewno nie można tego zarzucić.
4. Nie ma recovery. Jeżeli żołnierz straci nogę albo głowę to nie dostaje już nowej.
5. Wydaje mi się że balans jest lepszy niż w CoH. Przy czym tu elitarne jednostki US Army są lepsze i walczą z drugiej jakości Wehrmachtem. To nie jest jakość Waffen SS.
6. Grałem i w BoB SE i w BoB GP, zarówno w wersję deluxe jak i nie deluxe. Jak chodzi o wersje zasad to nie mam pojęcia...

Co do popularności. Naprawdę myślisz że to co popularne i powszechne jest lepsze? A jak jest z muzyką? piwem? filmem?

Nie traktuj mnie jako eksperta od tej gry. Ja po prostu kilka razy w nią zagrałem i widzę pewne plusy w stosunku do innych gier.
Awatar użytkownika
neotom
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2015, 21:50
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: neotom »

hancza123 pisze:Co do popularności. Naprawdę myślisz że to co popularne i powszechne jest lepsze? A jak jest z muzyką? piwem? filmem?
Trafna uwaga, choć sądzę, że w przypadku systemów taktycznych w grach planszowych dotyczących IIWŚ ta korelacja jest większa. :)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

W kwestii popularności, to sprawa jest prosta. CoHa sprzedała grafika i rozbujana kampania marketingowa, także na Essen. A potem zaczęło się już samo kręcić.
Za Combat Commanderem stoi gigant na rynku gier wojennych, czyli GMT.

BoB jest z nich najmłodszy, i stoi za nim małe wydawnictwo Worthington Games. Rynek taktyków jest stosunkowo nasycony, bo jest przecież jeszcze seria L'n'L i Tide of Iron, no i nie zapominajmy o starym ASLu, granym wciąż przez starą wargamerską gwardię. Takie systemy, jak War Stories czy BoB, to nisza w niszy.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: hancza123 »

CoH - Tyskie
CC:E - Żywiec
BoB - Browar Lwówek - mi smakuje najbardziej, znalazłem to co chciałem

Cały czas szukam i nie mogę znaleźć gry która by mi pasowała w temacie wojny na wschodzie 1941-1945 w skali dywizji i armii. No Retreat! The Russian Front mnie rozczarował. Czekam aż ktoś zrobi grywalną grę na 2-5h od Barbarossa aż do zajęcia Berlina. Może Blocks in the East? Kurczę drogo...
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

A grałeś w Holdfasta?
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: hancza123 »

Odi pisze:A grałeś w Holdfasta?
Chętnie zagram. Myślę też o zakupie Moscow '41 od Ventonuovo Games. Znowu trochę koszt boli.
Awatar użytkownika
neotom
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2015, 21:50
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: neotom »

Haha, też szukam dobrej strategicznej heksówki w temacie IIWŚ. Niedługo Hańcza powie, że go naśladuję :). Kupiłem już TS i Seki pod jego wpływem i jestem bliski kupna BoB :)

W kwestii frontu wschodniego- a rozważałeś Dark Valley lub EastFront II?
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: hancza123 »

neotom pisze:Haha, też szukam dobrej strategicznej heksówki w temacie IIWŚ. Niedługo Hańcza powie, że go naśladuję :). Kupiłem już TS i Seki pod jego wpływem i jestem bliski kupna BoB :)

W kwestii frontu wschodniego- a rozważałeś Dark Valley lub EastFront II?
Hehe a Ty myślisz że BoBa albo Seki to ja sam wymyśliłem? Też ktoś mi podpowiedział, gdzieś tam podpatrzyłem. Każdy kogoś naśladuje :D

Dla mnie ważne jest aby ta gra której szukam o wojnie na froncie wschodnim:

- nie była za długa (5h maks!)
- nie była tylko żmudnym wyliczaniem współczynników i prawdopodobieństw, czysta matematyka mnie nie interesuje
- musi być fog of war, niepewność, zaskoczenie
- muszą być momenty krytyczne, dramatyczne i decydujące, punkty zwrotne, musi być napięcie i emocje! najlepiej jakaś decydująca bitwa o wszystko (Stalingrad! Kursk!)
- gra musi być w miarę sensowna merytorycznie, oddawać historyczne realia, żadnej historycznej fantastyki

Niby jest tyle gier ale takiej to nikt nie zrobił? Dlaczego ktoś nie siądzie i nie przygotuje dla mnie takiej gry?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

Dark Valley mamy w zasobie, jak chcecie, mogę przynieść. Też szukam podobnej gry. Eastfront chyba jest za długi, ale podobno dobry. Pocieszające jest, że cały czas jest to jeden z dominujących nurtów gier wojennych, np GMT sukcesywnie wydaje nowe tytuły w tym segmencie. Nie wiem co z projektem STAVKA, ale też zapowiadał się nieźle.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: hancza123 »

Dark Valley jest na 10h grania. Musiałbym 8 kaw wypić.

Ja nikomu nie mówię i po cichu czekam na to:
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1650
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 366 times
Kontakt:

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Sir_Yaro »

A czy byłby ktoś chętny aby pograć w space Empires?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

Hej, ja osobiście na pewno nie. Dobra gra, owszem, ale wymaga zaangażowania się. Podobnie jak 100 innych gier z naszego games roomu, czekających na swoją kolej...


Kto się zapowiada na wtorek w Gdyni?
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2465
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 572 times
Been thanked: 279 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Markus »

Sir_Yaro pisze:A czy byłby ktoś chętny aby pograć w space Empires?
Hmm. Gra fajna ale .... nie widać w niej niemców rosjan anglików itp :-)

Odi: ja na 80% będę w Gdyni
tomasz_zet
Posty: 44
Rejestracja: 08 sty 2016, 13:37
Lokalizacja: Gdynia

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: tomasz_zet »

Hej.
Po ostatnich ciągłych przeciwnościach.. tym razem się pojawię.
Do zobaczenia :)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

Super! Zapowiada się dobre granie :)
Ktoś jakieś preferencje co do tytułów?
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2465
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 572 times
Been thanked: 279 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Markus »

Quatermaster G. ???? Dawno nie było
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

Może być Quartermaster o 20, już z dodatkiem, żeby coś urozmaicić, ale wtedy jakieś krótsze gry do 20 musiałyby być (CC da radę w 3 godziny rozłożyć, złożyć i skończyć?).

Może Holdfast Russia lub North Africa, może być też War Stories, Race to Berlin, 1944:Wyścig do Renu, albo jakiś krótki i mały scenariusz z CoH, na jednej mapie. Ew inne Wasze pomysły.
tomasz_zet
Posty: 44
Rejestracja: 08 sty 2016, 13:37
Lokalizacja: Gdynia

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: tomasz_zet »

Quatermaster - świetna propozycja i jestem jak najbardziej za!

Co do innych preferencji to przyznam, że miałbym chęć wrócić do Triumph&Tragedy - to jak Holdfast, ale przez skale makro i karty krajów jakoś bardziej mi się podoba. To na 3 osoby, także gdyby nie udało się uzbierać chętnych to Holdfast na 2 też super, z przyjemnością zobaczę ją rozłożoną przed sobą :D
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

Post autor: Odi »

Nie wiem, czy dacie rade w trzy godzinki T&T skończyć (przy założeniu, że chcemy wszyscy w Quartermastera). Ale jak są chętni, to mogę zabrać.
ODPOWIEDZ