Strona 432 z 432

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 26 maja 2025, 23:31
autor: Highlander
Odi pisze: 26 maja 2025, 22:25 Crisis 1914 - udało się zagrać w to z Lackim i Maćkiem, a potem jeszcze spróbowałem wariant solo. Ogólnie... trochę rozczarowanie.
Trudno coś dodać. Chwila na okrycie pewnych istotnych zagrywek (drugi, cofnięty żeton siły, wycofywanie kart aby je ponownie zagrać, kombinowanie z kolejnością, optymalizowanie wyniku), potem odkrycie co Ci może dać korzystny losowy dociąg (4 czerwone w rundzie), ale potem szybko... no właśnie rozczarowanie że to już wszystko.
Odi pisze: 26 maja 2025, 22:25 General Orders (Na rozkaz!) - czyli jeden z nowszych projektów Davida Thompsona i Trevora Benjamina (to duet od Undaunetd). Zagrane z Maćkiem, i choć mój oponent narzekał na kule śnieżną, ja bym nie był tak kategoryczny. Sama gra jest w istocie dość abstrakcyjną grą logiczną w sztafażu II wś, aczkolwiek w sztafażu nawet całkiem pasującym. Oto mamy małą mapkę, na niej gwiazdki (punkty), trochę wojska (dyski) i pięciu dowódców, za pomocą których odpalamy rozkazy na poszczególnych polach. Schematy przełamywane są przez karty i bonusy na środkowych polach. Maciej narzekał, ze jest jakaś optymalna kombinacja, choć ja miałem wrażenie, że na tę optymalną kombinację jest kontr-kombinacja. Ogólnie dość szybkie, nawet całkiem sporo kminienia nad kolejnością wyboru akcji i próbą odgadnięcia, co po naszej akcji zrobi przeciwnik, do tego karty potrafiące sporo namieszać w planach graczy... Polecam spróbować. Przyjemna gierka.
Dla mnie ta gra to nieudana hybryda euracza worker placement i gry wojennej. Niby masz heksy, ale nie da się poruszać wojsk inaczej niż do walki o heks przeciwnika (czyli nie można podesłać posiłków z zaplecza, ani łatać obrony jak ktoś wejdzie klinem i obie strony zginą i jeden z Twoich heksów staje się ziemią niczyją. Walka to prosta wybijanka 1:1 plus niezależnie (nie skalując się) od siły obrońcy zawsze może on zadać "first strike" o sile jednej kostki (0-1-2 hity). Mimo układu heksowego nie ma bonusów za skoordynowany atak z kilku kierunków. Typ terenu nie daje bonusów do obrony.
Jako typ wojska jest tylko piechota + jedna wirtualna jednostka artylerii bijąca zawsze z tego samego miejsca.
Dowodzenie - niby są dowódcy, ale de facto jest to worker placement. Nie da się np. kontratakować na właśnie utracony heks, chyba że masz specjalną kartę taktyki do zagrania.
Pośrodku planszy (zabudowania) są pola które oprócz punktów zwycięstwa (gra wojenna) dają w trakcie gry różnorodne euraczowe (nie mające uzasadnienia taktycznego) bonusy temu, kto do tych pól dobiegnie pierwszy i je trzyma. I tutaj poczułem efekt kuli śnieżnej. Kto tam prędzej dotrze na kluczowe punkty, to zdobywa przewagę którą już trudno skontrować (np. bonusy do uzupełnień + bonusowa karta taktyki - np. gracz może dobierać 8 piechoty + 3 karty taktyki na turę, w których znowu może znaleźć kolejne bonusy do uzupełnień... w efekcie dobrać 10 piechoty, albo ubić przeciwnikowi 2 więcej artylerią lub w walce).

Z takich prostszych wojennych to jednak zdecydowanie bardziej wojenne i ciekawsze mechanicznie było pierwsze Undaunted.

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 27 maja 2025, 00:11
autor: Andy
Odi pisze: 26 maja 2025, 22:25Zaczęło się od tego, że dałem się jednak namówić Legunowi i Andy'emu na rozgrywkę w QG. No jak tacy goście przyjeżdżają, to trzeba jednak się zawziąć i przyjść. A że z Hańcza zawsze miło i bezstresowo się gra, to i złapałem trochę flow na wspólne granie.
No i jakoś poszło.
O, to bardzo się cieszę, że nasz przyjazd miał taki nieoczekiwany i pozytywny efekt! :)

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 29 maja 2025, 16:19
autor: hancza123
Obrazek

Czytam bardzo krótką instrukcję i nie rozumiem!

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 29 maja 2025, 18:48
autor: Andy
Pytaj, pomożemy! :)

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 29 maja 2025, 20:08
autor: hancza123
Andy pisze: 29 maja 2025, 18:48 Pytaj, pomożemy! :)
Andy wyjaśnij proszę Setup, punkty 2-4.

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 29 maja 2025, 21:52
autor: Andy
Uwaga: zakładam, że grasz podstawką, tak jak graliśmy w Krolmie. No i posługuję się instrukcją do pierwszego wydania Prelude, nie wiem czy są różnice w drugim wydaniu.

2. Tasujesz talię swojego państwa, tę z gry zasadniczej. Ciągniesz z niej 10 kart, oglądasz je, ale na razie niczego nie odrzucasz, po prostu odkładasz na bok rękę startową. Wiedząc co w niej masz, będziesz bardziej świadomie rozgrywał Prelude.

3. Tasujesz swoją talię Prelude. Dwie karty z jej wierzchu odrzucasz do diskardu "preludowego".

4. Ciągniesz następne dwie karty z talii Prelude i to jest Twoja ręka startowa do rozgrywki w ramach Prelude.

Nie krępuj się zadawać kolejnych pytań!

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 29 maja 2025, 22:29
autor: hancza123
O kurczę masz rację! Myślałem o tym całą podróż z Gdyni do Gdańska przez Sopot i nie wpadłem że to tak. Punkt 2 dotyczy przecież talii z gry podstawowej a nie z dodatku! Teraz to ma sens nawet bardzo.

Dzięki Andy. Chcę zagrać.

P.S. Leguna ostatnio to ja przed wyborami ciągle widzę. Ale z lodówki nie wyskakuje.

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

: 30 maja 2025, 00:22
autor: Andy
hancza123 pisze: 29 maja 2025, 22:29Myślałem o tym całą podróż z Gdyni do Gdańska przez Sopot i nie wpadłem że to tak.
Rozważ wybór dłuższej trasy (ja wiem, może przez Wejherowo-Elbląg)? :wink:

Uwielbiam czytać instrukcje w czasie podróży! W ogóle zgłębianie instrukcji do gier to moje ulubione hobby, zaraz za graniem w gry.
hancza123 pisze: 29 maja 2025, 22:29 Leguna ostatnio to ja przed wyborami ciągle widzę.
Nasilone występowanie Leguna w przyrodzie stało się tradycją wszystkich kolejnych wyborów.