Robinson Crusoe: AotCI - zasady
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Zastanawia mnie, jaką decyzję podejmujecie w pewnym wypadku (trudno tu szukać opisów w instrukcji, zostaje jak sądzę kwestia uzgodnienia w danym gronie graczy).
Mianowicie - może się zdarzyć, że w danej turze trzeba położyć Kartę Bestii na wierzchu Talii Wydarzeń. W kolejnej zaś turze, przed pociągnięciem Karty Wydarzenia należy z tym zwierzem walczyć.
Co jednak, gdy zajdzie konieczność przetasowania Kart Wydarzeń? Czy Kartę Bestii też tasujecie z resztą kart, czy po potasowaniu kładziecie ją mimo wszystko na wierzchu talii?
Mianowicie - może się zdarzyć, że w danej turze trzeba położyć Kartę Bestii na wierzchu Talii Wydarzeń. W kolejnej zaś turze, przed pociągnięciem Karty Wydarzenia należy z tym zwierzem walczyć.
Co jednak, gdy zajdzie konieczność przetasowania Kart Wydarzeń? Czy Kartę Bestii też tasujecie z resztą kart, czy po potasowaniu kładziecie ją mimo wszystko na wierzchu talii?
-
- Posty: 726
- Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tasujemy. Pomyśl o tym jak o mechanice kwantowej. Dopóki nie odsłonisz karty jest równa szansa, że jest to goryl, puma, czy ptaki. Po przetasowaniu, mimo iż fizycznie jest to pewnie inna karta to szansa na to, że jest to goryl, puma, czy ptaki jest dokładnie taka sama.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Ee.. to zamiecenie problemu pod dywan.
Przyznam, że gdy kiedyś, grając solo, taka sytuacja mi się przydarzyła, tasowałem wszystko. Ostatnio zaś, gdy graliśmy we 4, w podobnej sytuacji uznaliśmy (choć nie do końca jednoznacznie), ze jednak zostawiamy zwierzaka na wierzchu.
Przyznam, że gdy kiedyś, grając solo, taka sytuacja mi się przydarzyła, tasowałem wszystko. Ostatnio zaś, gdy graliśmy we 4, w podobnej sytuacji uznaliśmy (choć nie do końca jednoznacznie), ze jednak zostawiamy zwierzaka na wierzchu.
- sqb1978
- Posty: 2642
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 149 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Zależy co pisało na karcie, która go wywołała. Wydaje mi się, że sytuacja była tak opisana, że nie powinno się tasować bo zwierzak kręci się koło obozu i ma się pojawić następnego dnia. Głowy nie dam bo nie pamiętam tego dobrze.
Sprzedam: nic
- ChlastBatem
- Posty: 1650
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
- Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Zwierzaka się nie tasuje według mojej logiki. Zawsze jak graliśmy i była taka sytuacja to zwierzak zostawał na wierzchu talii... bo w końcu według zasad/karty mamy z nim walczyć następnego dnia bo nas wytropił, a nie pod koniec gry lub nawet w ogóle.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
"zwierzak zostawał na wierzchu talii... bo w końcu według zasad/karty mamy z nim walczyć następnego dnia"
Wg zasad/karty mogę też dostać np. siekierę. Co nie znaczy, że w pewnych okolicznościach nie mogę jej stracić. I jako właśnie takie "pewne okoliczności" można traktować wymóg przetasowania Kart Zdarzeń (na których akurat zwierz leży).
Jest "przetasuj talię", a na talii leży zwierzak. Czy jest w tym momencie częścią kupki kart/talii? I tak sobie można rozważać...
Ale jak pisałem, ostatnio też uznaliśmy, że powinien zostać. Tak powiedzmy na 60 do 40.
Wg zasad/karty mogę też dostać np. siekierę. Co nie znaczy, że w pewnych okolicznościach nie mogę jej stracić. I jako właśnie takie "pewne okoliczności" można traktować wymóg przetasowania Kart Zdarzeń (na których akurat zwierz leży).
Jest "przetasuj talię", a na talii leży zwierzak. Czy jest w tym momencie częścią kupki kart/talii? I tak sobie można rozważać...
Ale jak pisałem, ostatnio też uznaliśmy, że powinien zostać. Tak powiedzmy na 60 do 40.
- sqb1978
- Posty: 2642
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 149 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Jest różnica pomiędzy "wtasuj do talii" a "połóż na wierzchu".
Karty przygód się wtasowuje do talii wydarzeń, a tę bestię akurat kładzie się na wierzchu i tam powinna wg. mnie pozostawać.
Zresztą, przy grze gdzie istnieje taka ilość kombinacji jak w RC, nie ma problemu aby sobie ustalić coś raz i tak już grać
Interpretacji jest pewnie tyle co ludzi.
Karty przygód się wtasowuje do talii wydarzeń, a tę bestię akurat kładzie się na wierzchu i tam powinna wg. mnie pozostawać.
Zresztą, przy grze gdzie istnieje taka ilość kombinacji jak w RC, nie ma problemu aby sobie ustalić coś raz i tak już grać

Sprzedam: nic
Re: Robinson Crusoe: AotCI
"Jest różnica pomiędzy "wtasuj do talii" a "połóż na wierzchu". "
Ależ oczywiście, mówimy o 2 różnych momentach. Chodzi o to, że najpierw w turze zwierz ląduje na kupce kart (czyli wspomniane "połóż na wierzchu"). A dopiero w kolejnej fazie tejże tury może zaistnieć przymus potasowania tej talii, przez np. dołożenie tam Karty Przygody (czyli wspomniane "wtasuj do talii" bądź nie-"wtasuj do talii").
"Zresztą, przy grze gdzie istnieje taka ilość kombinacji jak w RC, nie ma problemu aby sobie ustalić coś raz i tak już grać"
Oczywiście. Stąd jedynie moje pytanie, zadane z czystej ciekawości, jak inni pechowcy lądujący na wyspie z pająkami i śniegiem grają.
Ależ oczywiście, mówimy o 2 różnych momentach. Chodzi o to, że najpierw w turze zwierz ląduje na kupce kart (czyli wspomniane "połóż na wierzchu"). A dopiero w kolejnej fazie tejże tury może zaistnieć przymus potasowania tej talii, przez np. dołożenie tam Karty Przygody (czyli wspomniane "wtasuj do talii" bądź nie-"wtasuj do talii").
"Zresztą, przy grze gdzie istnieje taka ilość kombinacji jak w RC, nie ma problemu aby sobie ustalić coś raz i tak już grać"
Oczywiście. Stąd jedynie moje pytanie, zadane z czystej ciekawości, jak inni pechowcy lądujący na wyspie z pająkami i śniegiem grają.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Mam problem odnośnie jednego z żetonów: tego który położony na obszarze nakazuje przydzielanie jednej postaci więcej do każdej akcji na tym obszarze. Czy dotyczy to tylko akcji zbierania surowców?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Witam.
Dziś w trakcie gry wystąpił problem z kartą wydarzeń "ZŁY LOS"

Czy ktoś mógłby wyjaśnić mi efekt jej działania?
1. Należy zsunąć kartę która jest z lewej strony pola akcji zagrożenia?
2. Wszystkie karty łącznie z tą "ZŁY LOS" wyłożoną teraz na pole akcji zagrożenia?
3. Wszystkie leżące na polu akcji zagrożenia a karta "ZŁY LOS" pozostaje jako jedyna na polu akcji?
Rozumiem, że zsunięte karty odpadają na stos zużytych kart?
Dziś w trakcie gry wystąpił problem z kartą wydarzeń "ZŁY LOS"

Czy ktoś mógłby wyjaśnić mi efekt jej działania?
1. Należy zsunąć kartę która jest z lewej strony pola akcji zagrożenia?
2. Wszystkie karty łącznie z tą "ZŁY LOS" wyłożoną teraz na pole akcji zagrożenia?
3. Wszystkie leżące na polu akcji zagrożenia a karta "ZŁY LOS" pozostaje jako jedyna na polu akcji?
Rozumiem, że zsunięte karty odpadają na stos zużytych kart?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Ponowie swoje pytanie:
Czy żeton który nakazuje przydzielać do akcji na kafelku dodatkowego pionka odnosi się tylko do akcji pozyskiwania surowców, czy też do budowy, porządkowania obozu itd.?
Czy żeton który nakazuje przydzielać do akcji na kafelku dodatkowego pionka odnosi się tylko do akcji pozyskiwania surowców, czy też do budowy, porządkowania obozu itd.?
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 933 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Ostatnio zastanawialiśmy się właśnie, jak interpretować żeton dodatkowego pionka "na kafelku". Nie jest bowiem jasne do końca, które akcje faktycznie wykonuje się "na kafelku". W przypadku eksploracji, to jasne. Budowania krzyża (sc.2), jasne. Budowanie tam obozu, jasne. Wszystkie pozostałe akcje są niepewne - czy zbieranie surowca jest na kafelku czy zasobie i czy ten pionek obowiązuje? Dalej, czy budowanie przedmiotu, mając obóz na kafelku gdzie jest te żeton, też wymaga jednego więcej? Technicznie, budowanie przedmiotu jest "w próżni" i nie jest związane z miejscem... Podobnie akcje wewnątrzobozowe, o jakich maclis wspomniał wyżej - czyli porządkowanie, wypoczynek, itd.
- sqb1978
- Posty: 2642
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 149 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Zaznaczam, że to są moje interpretacje:maclis pisze:Czy żeton który nakazuje przydzielać do akcji na kafelku dodatkowego pionka odnosi się tylko do akcji pozyskiwania surowców, czy też do budowy, porządkowania obozu itd.?
Jeśli żeton leży na kafelku to dotyczy akcji na kafelku (zbieranie surowców).
Gdyby miał się odnosić do produkcji to trzeba by go położyć na polu produkcji.
Jednak są wyjątki: np w scenariuszu z krzyżami jeśli buduję krzyż na kafelku z tym żetonem wliczam go jako ujemny bonus do pionków przy produkcji.
Sprzedam: nic
- YuZ
- Posty: 328
- Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 23 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tak, oraz natychmiastowo rozpatrujesz Efekt Zagrożenia KAŻDEJ zsuniętej karty.Lashinron pisze:Witam.
3. Wszystkie leżące na polu akcji zagrożenia a karta "ZŁY LOS" pozostaje jako jedyna na polu akcji?
Rozumiem, że zsunięte karty odpadają na stos zużytych kart?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dzięki, głupie pytanie:
Czy jeśli postać otrzymuje obrażenia, to znacznik ran na karcie postaci, kładzie się tylko na sercach czy także na rysunku morale?
W wariancie pierwszym automatycznie omija sie znacznik morale (które spada) poniewaz czerwona kostaka moze stac tylko na sercach.
W wariancie drugim kostke stawia sie na rysunku morale i spada ono dopiero przy następnej ranie?
Czy jeśli postać otrzymuje obrażenia, to znacznik ran na karcie postaci, kładzie się tylko na sercach czy także na rysunku morale?
W wariancie pierwszym automatycznie omija sie znacznik morale (które spada) poniewaz czerwona kostaka moze stac tylko na sercach.
W wariancie drugim kostke stawia sie na rysunku morale i spada ono dopiero przy następnej ranie?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tylko na sercach, morale spada gdy przechodzisz z serca poprzez strzalke na kolejne serce (i NIE wzrasta gdy odzyskasz zdrowie i wykonasz droge odwrotna)
-
- Posty: 150
- Rejestracja: 14 cze 2014, 23:36
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Witam
Rozegraliśmy z dziewczyną 2 x pierwszy scenariusz (standardowy start z Piętaszkiem bez psa)i za drugim razem wygraliśmy kończąc stos z ogniem w XII rundzie mając 60-70% życia każde.
Dziwi mnie to bo wszędzie czytam jaka ta gra trudna. Zacząłem nawet wałkować forum i instrukcję aby sprawdzić czy nie popełnialiśmy błędów na naszą korzyść, ale okazuje się na 99% graliśmy dobrze.
Jednak jest ten 1% i kilka pytań z nim związanych:
1. Czy żetony specjalne scenariusza jak np:"Zioła" i "Medalik z portretem kobiety" działają na wszystkich graczy czy tylko na jednego? (jak tak to którego?). My graliśmy że na wszystkich
2. Czy potrzebna jest akcja, czy też jakakolwiek rezerwacja pionka aby odłożyć drewno na stos i kiedy to się robi? My odkładaliśmy drewno na stos między fazą produkcja a fazą akcji.
3. Czy żetony "?" oraz "przerzucania" które kładzie się na polu akcji mogą się kumulować np: kiedy na danym polu znajduje się już jeden a karta wydarzeń karze położyć znowu. My graliśmy że się nie kumulują z prostego wniosku że np "?" po prostu nie ma więcej.
4. Czy bonusy z przedmiotów np do palisady są stałe czy nie? Np: ognisko daje jeden i palisad z 0 idzie na 1. Po sztormie znowu spada do zera a w obozie dalej jest ognisko. Dla mnie to dziwne, no chyba że tracimy te ognisko i karta odrzucana jest na stronę pomysłu. My graliśmy że bonusy nie są stałe i po redukcji przedmioty zostają, tego jestem pewny na 90%.
Rozegraliśmy z dziewczyną 2 x pierwszy scenariusz (standardowy start z Piętaszkiem bez psa)i za drugim razem wygraliśmy kończąc stos z ogniem w XII rundzie mając 60-70% życia każde.
Dziwi mnie to bo wszędzie czytam jaka ta gra trudna. Zacząłem nawet wałkować forum i instrukcję aby sprawdzić czy nie popełnialiśmy błędów na naszą korzyść, ale okazuje się na 99% graliśmy dobrze.
Jednak jest ten 1% i kilka pytań z nim związanych:
1. Czy żetony specjalne scenariusza jak np:"Zioła" i "Medalik z portretem kobiety" działają na wszystkich graczy czy tylko na jednego? (jak tak to którego?). My graliśmy że na wszystkich
2. Czy potrzebna jest akcja, czy też jakakolwiek rezerwacja pionka aby odłożyć drewno na stos i kiedy to się robi? My odkładaliśmy drewno na stos między fazą produkcja a fazą akcji.
3. Czy żetony "?" oraz "przerzucania" które kładzie się na polu akcji mogą się kumulować np: kiedy na danym polu znajduje się już jeden a karta wydarzeń karze położyć znowu. My graliśmy że się nie kumulują z prostego wniosku że np "?" po prostu nie ma więcej.
4. Czy bonusy z przedmiotów np do palisady są stałe czy nie? Np: ognisko daje jeden i palisad z 0 idzie na 1. Po sztormie znowu spada do zera a w obozie dalej jest ognisko. Dla mnie to dziwne, no chyba że tracimy te ognisko i karta odrzucana jest na stronę pomysłu. My graliśmy że bonusy nie są stałe i po redukcji przedmioty zostają, tego jestem pewny na 90%.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 933 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
To dość rzadkie ale nie niemożliwe. Czasem jest dość pomyślny splot wypadków i łatwiej jest wygrać. Niemniej jednak jest też duża szansa, że jakieś reguły jednak źle. Najczęściej zapominane to : nie można grać żołnierzem, zła obsługa morale, zapominanie o pogodzie.piotrek007r pisze:Rozegraliśmy z dziewczyną 2 x pierwszy scenariusz (standardowy start z Piętaszkiem bez psa)i za drugim razem wygraliśmy kończąc stos z ogniem w XII rundzie mając 60-70% życia każde. Dziwi mnie to bo wszędzie czytam jaka ta gra trudna. Zacząłem nawet wałkować forum i instrukcję aby sprawdzić czy nie popełnialiśmy błędów na naszą korzyść, ale okazuje się na 99% graliśmy dobrze.
Nie pamiętam co robią, ale jeśli leczą rany czy coś takiego, to tylko jednemu graczowi (wybranemu). Jeśli dają ogólny bonus, to wszystkim.piotrek007r pisze: 1. Czy żetony specjalne scenariusza jak np:"Zioła" i "Medalik z portretem kobiety" działają na wszystkich graczy czy tylko na jednego? (jak tak to którego?). My graliśmy że na wszystkich
Poprawnie. To nie akcja.piotrek007r pisze: 2. Czy potrzebna jest akcja, czy też jakakolwiek rezerwacja pionka aby odłożyć drewno na stos i kiedy to się robi? My odkładaliśmy drewno na stos między fazą produkcja a fazą akcji.
Nie kumulują się.piotrek007r pisze: 3. Czy żetony "?" oraz "przerzucania" które kładzie się na polu akcji mogą się kumulować np: kiedy na danym polu znajduje się już jeden a karta wydarzeń karze położyć znowu. My graliśmy że się nie kumulują z prostego wniosku że np "?" po prostu nie ma więcej.
Jednorazowe. Karta zostaje, ale bonus który dawała już gdzieś tam po drodze "przepadł". Tematycznie: "wiemy jak zrobić ognisko, ale go nie robimy". Mechanicznie: karta zostaje, ponieważ znajomość jakiegoś pomysłu może być potrzebna do wybudowania innego. Jeśli jesteśmy pewni, że karta nie przyda się do niczego innego, a bonus już wykorzystany, można na upartego tę kartę jakoś oznaczyć specjalnie, albo odwrócić. Ale bonus i tak dodawany jest do wartości u góry (palisada, itd.), więc na kartach niczego nie śledzimy.piotrek007r pisze: 4. Czy bonusy z przedmiotów np do palisady są stałe czy nie? Np: ognisko daje jeden i palisad z 0 idzie na 1. Po sztormie znowu spada do zera a w obozie dalej jest ognisko. Dla mnie to dziwne, no chyba że tracimy te ognisko i karta odrzucana jest na stronę pomysłu. My graliśmy że bonusy nie są stałe i po redukcji przedmioty zostają, tego jestem pewny na 90%.
- DarkSide
- Posty: 3095
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 622 times
- Been thanked: 252 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Na początku bardzo często się zapomina o uwzględnianiu ran za brak jedzenia na koniec rundy, brak dachu w nocy, niemożność obniżenia poziomu palisady/dachu, a także niepilnowanie determinacji. A zwłaszcza zacznie sypać śnieg. 
ad. 1 Czasem zdarza się, że dany żeton leczy dwie rany wówczas można zdecydować, czy obie rany leczone są u jednej osoby czy też po jednej ranie u dwóch.
ad. 3 Zasada "Tylko Jeden Żeton": na każdym kafelku Wyspy, polu Akcji, Pogody, czy też Nocy może znajdować się tylko jeden żeton danego typu.

ad. 1 Czasem zdarza się, że dany żeton leczy dwie rany wówczas można zdecydować, czy obie rany leczone są u jednej osoby czy też po jednej ranie u dwóch.
ad. 3 Zasada "Tylko Jeden Żeton": na każdym kafelku Wyspy, polu Akcji, Pogody, czy też Nocy może znajdować się tylko jeden żeton danego typu.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Pamiętajcie też że zbiera się tylko z jednego źródła, leczenie nie podnosi morale (niektórzy tak interpretują strzałkę na pasku życia gracza), za niejedzenie są 2 rany, chmury się sumują a za nadmiar nie odnosi się ran, tylko odrzuca zasoby. Pamiętajcie też o niespełnionych wymaganiach, np. przy utracie palisady. Sprawdźcie czy dobrze intepretujecie efekty kart, takie jak Noc poza Obozem.
Ale tak jak poprzednik uważam, że spokojnie da się tak skończyć pierwszy scenariusz i może po prostu szybko nauczyliście się grać. A, jeśli nie jest wyraźnie napisane to każde leczenie wpływa na jednego gracza
Ale tak jak poprzednik uważam, że spokojnie da się tak skończyć pierwszy scenariusz i może po prostu szybko nauczyliście się grać. A, jeśli nie jest wyraźnie napisane to każde leczenie wpływa na jednego gracza