Strona 6 z 58
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 10:15
autor: jax
ale pisałeś też o błędnie rozplanowanych żetonach kontraktów. co z tym?
i co z uwagami do instrukcji Dzikiej Mrówki?
(niepokoję się, bo sam zamówiłem 51. stan...)
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 17:03
autor: Grzech
Moim skromnym zdaniem żetonów surowców będzie mało... przypominam iż podboje które spalamy także generują nam surowce. Pkt. zwycięstwa bym się nie przejmował i najwyżej wrócił do poprzedniego sposobu liczenia pkt. czyli podkładania kart (rewersy są przygotowane do takiej gry - 1 i 2 pkt na górze/dole kart) Wtedy nie ma szans na pomyłkę w żetonach lub przekręcenie żetonu pkt. w przypadku zabudowy. Jak również znika problem ile razy dana karta moze punktować - zawsze mogą być maksymalnie 3 karty włożone pod wybudowaną kartę.
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 20:24
autor: yosz
punktów na pewno nie zabraknie. Natomiast ja bym nie wracał do takiego liczenia punktów (dzięki za info tak btw bo nie widziałem

) - z jakiegoś powodu wypadł z gry (widać w ostatnim momencie) - no i to wyciąga karty z decku
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 20:53
autor: Martin_Valdez
Możne porzućmy spekulacje i niech ktoś (kto go zna) na mówi autora, aby zabrał głos w tej dyskusji. Sądzę, że to już najwyższy czas. Pojawiają się bowiem głosy niepokoju z racji zamówienia gry niejako w ciemno i dania jej kredytu zaufania.
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 21:14
autor: trzewik
Dziekuję za uwagi.
1. Jeśli chodzi o problem z ikoną "=" nie jest to problem, już z Yoszem to wyjasniliśmy na priv, nie ma tam żadnego błędu (instrukcja jest online, więc każdy to moze sprawdzić).
2. Poza tym do instrukcji wkradły się dwa drobne błędy, jutro na naszej www pojawi się poprawiony plik PDF, najmocniej przepraszam za zamieszanie - nie mamy pojęcia jak to uszło naszej uwadze (instrukcja była redagowana, sprawdzana, czytana przez blisko 20 graczy z tego forum, by wyłapać błędy - i proszę, i tak się nie ustrzegliśmy 2 wpadek). Za błędy przepraszam, jako autor gry niezbyt miałem na to wpływ, ale zdarzyło się.
Tu sprostowanie (żeby nie odsyłać do poprawionej instrukcji):
a) nie wolno kraść z magazynów
b) ostatnie dwa opisy ikon są zamienione miejscami
3. Ilość żetonów. Ilość żetonów jest wystarczająca dla dwóch graczy i trzech, w rozgrywce 4 osobowej faktycznie może pojawić się ścisk. W instrukcji napisaliśmy, że czasem może się zdarzyć, że braknie graczom jakiegoś żetoniku i wtedy trzeba go zastąpić dowolnym innym. Nie da się tego przeskoczyć - na te arkusze więcej żetonów wcisnąć się nie dało, to i tak jest 110 żetonów, olbrzymia ilość.
Rozumiem pewien dyskomfort, który pojawi się czasem w rozgrywce, ale nie będzie to nagminne, to nie jest tak, że w grze nie ma żetonów i nie da się grać. Po prostu czasem zdrzy się taki układ kart na stole, który wygeneruje sytuację, że żetonów braknie.
4. Jest błąd wartości na żetonie kontaktu.
Przepraszam za niedociągnięcia.
Mam nadzieję, że sama rozgrywka wynagrodzi te drobne zamieszanie.
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 21:26
autor: Dzika Mrówka
trzewik pisze:
b) ostatnie dwa opisy ikon są zamienione miejscami
Raczej trzy ostatnie opisy ikon są zamienione miejscami:
-ostatnia powinna być trzecią od końca
-trzecia od końca drugą od końca
-druga od końca ostatnią
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 21:39
autor: Martin_Valdez
Ignacy,
Ad 4) Możesz podać jakie te wartości być powinny? Instrukcja instrukcją, ale błędy w druku najbardziej bolą. Wiadomo, że następna edycja już nie będzie ich posiadać, ale Ci pierwsi kupcy mają lekko pod górkę :/
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 21:48
autor: Odi
trzewik pisze: Ilość żetonów jest wystarczająca dla dwóch graczy i trzech, w rozgrywce 4 osobowej faktycznie może pojawić się ścisk. W instrukcji napisaliśmy, że czasem może się zdarzyć, że braknie graczom jakiegoś żetoniku i wtedy trzeba go zastąpić dowolnym innym. Nie da się tego przeskoczyć - na te arkusze więcej żetonów wcisnąć się nie dało, to i tak jest 110 żetonów, olbrzymia ilość.
Jasne, to tylko żetony. Jasne - gra pewnie wynagrodzi itp.
Ale jak czytam, że gra jest dla 2-4 osób, ale przy 4 może zabraknąć żetonów (przy 2 - jak widać - również), a w ogóle to jest i tak AŻ 110 żetonów, więc w sumie nie dało się tego przeskoczyć to...
Po prostu nie myślałem, że dzisiaj - przy takiej rynkowej konkurencji, dla takiego wydawnictwa, w tak promowanej grze, problemem NIE DO PRZESKOCZENIA okaże się zapewnienie wystarczającej ilości żetonów dla każdego wariantu gry.
Zaczynam się zastanawiać, czy aby ograniczenie do 3 żetonów z punktami zwycięstwa na kartę nie zostało wprowadzone po to, żeby starczyło żetonów dla wszystkich
Nie - nie jestem czepialski
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 21:56
autor: pan_satyros
Martin_Valdez pisze:Ignacy,
Ad 4) Możesz podać jakie te wartości być powinny? Instrukcja instrukcją, ale błędy w druku najbardziej bolą. Wiadomo, że następna edycja już nie będzie ich posiadać, ale Ci pierwsi kupcy mają lekko pod górkę :/
hmm zastanawiam się czy nie zrezygnować z zamówienia i poczekać na wersję poprawioną, z drugiej strony zanim to nastąpi to trochę poczekamy.
Może dało, by się w przyszłym dodatku dorzucić poprawione elementy ? (tak wiem, że nie)
Odi pisze:
Zaczynam się zastanawiać, czy aby ograniczenie do 3 żetonów z punktami zwycięstwa na kartę nie zostało wprowadzone po to, żeby starczyło żetonów dla wszystkich
i
Ha, dobre

Całkiem ciekawa teoria spiskowa hehe
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 22:40
autor: Kurczu
trzewik pisze:3. Ilość żetonów. Ilość żetonów jest wystarczająca dla dwóch graczy i trzech, w rozgrywce 4 osobowej faktycznie może pojawić się ścisk. W instrukcji napisaliśmy, że czasem może się zdarzyć, że braknie graczom jakiegoś żetoniku i wtedy trzeba go zastąpić dowolnym innym. Nie da się tego przeskoczyć - na te arkusze więcej żetonów wcisnąć się nie dało, to i tak jest 110 żetonów, olbrzymia ilość.
Takie sprostowanie, żetonów jest 132.
Martin_Valdez pisze:Ignacy,
Ad 4) Możesz podać jakie te wartości być powinny? Instrukcja instrukcją, ale błędy w druku najbardziej bolą. Wiadomo, że następna edycja już nie będzie ich posiadać, ale Ci pierwsi kupcy mają lekko pod górkę :/
Chodzi o to, że powinny być żetony zasięgu Przyłączenia, Podbój i Współpraca o wartości 3, a zamiast tego jest 1 Uniwersalna i dwie 1 Przyłączenia.
Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 22:44
autor: yosz
trzewik pisze:1. Jeśli chodzi o problem z ikoną "=" nie jest to problem, już z Yoszem to wyjasniliśmy na priv, nie ma tam żadnego błędu (instrukcja jest online, więc każdy to moze sprawdzić).
No trochę na siebie pokrzyczeliśmy, powyzywaliśmy się od uparciuchów, matołów, ślązaków i warszawiaków. Błędu nie ma oczywiście, ja nie wiedziałem jak to zinterpretować (za dużo myślenia a'la Race)
Dzisiaj zagrałem drugą partię - Nowy York (ja) musiał uznać wyższość brutalnej siły Mutantów (Aga: 32 dp 27). Bardzo fajna gra! Niewarto czekać na niewiadomo co - błędy w instrukcji są już wyjaśnione, a poza tym jest napisana bardzo przejrzyście. No i dzisiaj nie zabrakło nam żadnego żetonu

Re: 51. stan (51st state)
: 06 paź 2010, 23:20
autor: cezner
yosz pisze:trzewik pisze:1. Jeśli chodzi o problem z ikoną "=" nie jest to problem, już z Yoszem to wyjasniliśmy na priv, nie ma tam żadnego błędu (instrukcja jest online, więc każdy to moze sprawdzić).
No trochę na siebie pokrzyczeliśmy, powyzywaliśmy się od uparciuchów, matołów, ślązaków i warszawiaków. Błędu nie ma oczywiście, ja nie wiedziałem jak to zinterpretować (za dużo myślenia a'la Race)
Ale w tym właśnie problem, że jest to tak napisane że można to różnie zinterpretować. A powinno być tak aby nie było miejsca na różne interpretacje.
Ale poza tym jednym zdaniem(i tą pomyłką na końcu przy oznaczeniu ikon) instrukcja jest naprawdę dobrze napisana i może nawet żaden FAQ nie będzie potrzebny.
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 00:31
autor: Terk
A ja mam pytanie może mało istotne, ale jednak. Dziś dostałem swój egzemplarz gry i nie było naszywki, niby głupota, ale miała być przy zamówieniach przedpremierowych. Od sprzedawcy się dowiedziałem, że jej nie ma, bo nie dostali ich od Portalu. Jak było z nimi u Was?
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 08:19
autor: Tycjan
cezner pisze:Ale w tym właśnie problem, że jest to tak napisane że można to różnie zinterpretować...
Ale skoro jest dobrze napisane? Ja na przykład odczytałem to dobrze
Co do braków w żetonach to 51 jest warta zainwestowanie w razie czego kliku żetonów z innej gry jeżeli taka sytuacja wystąpi i naprawdę nie wpłynie to na przyjemność z gry. Pisze to zwłaszcza do osób, które w przyszłości będą chcieli kupić 51 lub chcą teraz, a czytają wrażenia z pierwszych rozgrywek i się wahają. Nawet się nie zastanawiajcie bo 51 jest warta zakupu i gwarantuje dobrą zabawę.
To samo jest z instrukcją. Pomijając to co napisał Trzewik (bo "=" opisane jest wg. mnie dobrze) z instrukcją jest wszystko OK. Jeżeli będą jakieś wątpliwości lub "interpretacje" to na forum na pewno znajdzie się pomocna dusza.
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 08:25
autor: costi
No tak, tylko tu rodzi sie pytanie, dlaczego mamy sobie sztukowac zetony i latac po forach, bo instrukcja PL jest niejasna. NIe mozna bylo tego od razu dobrze zrobic?
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 08:56
autor: yosz
Ja jeszcze powiem skąd była moja wątpliwość. Ikona = dająca surowce jest oczywista. Występuje na lokacjach produkcyjnych:
- wyprodukuj tyle cegieł ile masz kart z ikoną cegły (Cegielnia) - proste
Natomiat karty które dają punkty za wystawione karty z jakąś tam ikoną to karty cech - działające stale. W instrukcji nie ma słowa, oprócz tego jednego zdania "Uwaga", o tym kiedy taka cecha daje punkty (w którym momencie te punkty są kładzione na karcie). Skoro jej działanie jest trwałe można pomyśleć (tak jak ja to zrobiłem), że dana karta po prostu jest warta tyle punktów ile kart z danym symbolem mamy wystawionych - oczywiście to jedno zdanie że na takiej karcie może być max 3 żetony z punktami temu przeczy, ale wystarczy żeby wzbudzić wątpliwości. Wystarczyło jedno dodatkowe zdanie czy przykład żeby wszystko była jasne dla wszystkich.
Ale też nie przesadzajcie - nie spotkałem jeszcze żadnej gry do której nie byłoby pytań co do reguł. Ludzie różnie myślą i interpretują to co czytają. Nie da się napisać instrukcji tak żeby wszystko wszyscy zrozumieli chyba żeby instrukcja była 40 stronicowa - ale wtedy nie da się jej czytać. reguły do 51 stanu są zwięzłe i zrozumiałe - ja miałem problem tylko w tym jednym przypadku. Reszta jest bardzo logiczna i tak jak w R4TG po prostu trzeba się przyzwyczaić i trzymać ikonografii i wszystko będzie jasne
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 09:05
autor: Tycjan
costi pisze:No tak, tylko tu rodzi sie pytanie, dlaczego mamy sobie sztukowac zetony i latac po forach, bo instrukcja PL jest niejasna. NIe mozna bylo tego od razu dobrze zrobic?
Z tego co wiem to są instrukcje z większą ilością błędów i jednak pisze się więcej o samej grze (wrażeniach z rozgrywki), a nie tych błędach. Z instrukcjami jest tak, że dla jednych jest coś jasne, a dla innych nie. W 51 jednak jest dużo reguł i w takiej formie jak jest ona teraz napisana to spełnia one wg. mnie swoje zadanie. Zdaje sobie sprawę, że wszystkich się nie uszczęśliwi.
Boję się tylko, że będzie podobnie jak w przypadku Strongholda, gdzie rozpisywanie się na temat instrukcji odsunęło na dalszy plan fakt jaka to jest dobra gra.
Costi może zagraj w 51 i wtedy zobaczysz, czy zabrakło CI żetonów, a jak tak, czy Ci to przeszkadza?
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 09:36
autor: Michałku
Błędy w grach, instrukcjach zdarzają się nawet największym (FFG nagminnie coś spieprzy i co gorsza w ich przypadku trzeba dłużej czekać na poprawkę), ale wtedy jakoś tak długo nikt psów na nich nie wiesza. A tu rodzima produkcja i od razu krzyki się podnoszą, od naszych więcej wymagacie?

Nie są to poważne błędy, a skoro zostały wyjaśnione i każdy będzie wiedział jak grać, to nie widzę problemów. A to, że zabraknie czasem żetonów? C'monn! to chyba nie problem od czasu do czasu oznaczyć te kilka braków czymś innym.
Ja grę zamówiłem mimo tych (bardzo drobnych) wpadek i jeśli będzie rzeczwiście dobra, to sama się obroni i nikt o tym za chwilę nie będzie pamiętał.
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 09:52
autor: cezner
Tycjan pisze:cezner pisze:Ale w tym właśnie problem, że jest to tak napisane że można to różnie zinterpretować...
Ale skoro jest dobrze napisane? Ja na przykład odczytałem to dobrze
Ty mi tu Tycjan nie imputuj
Oczywiście, że dobrze odczytałeś jak już wcześniej zagrałeś paręnaście razy

Ja się mimo wszystko będę czepiał, bo o tym problemie z "
=", że można to zrozumieć inaczej wspominałem już przy pierwszej wersji instrukcji.
Poza tym instrukcja jest naprawdę dobrze napisana i zawiera tylko drobne błędy. No może przydałoby się więcej przykładów. Tego chyba trochę brakuje.
I powtórzę za yoszem, że przy bardziej skomplikowanej grze niż Osadnicy czy chińczyk zawsze będą jakieś wątpliwości i pole do niewłaściwej interpretacji.
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 10:04
autor: noowy
http://boardgamegeek.com/thread/571552/ ... sed-produc
Jeśli dobrze zrozumiałem, wkradł się drobny błąd na kartę - ikonka fabryki powinna być przekreślona?
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 10:37
autor: yosz
Tak.
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 10:53
autor: Odi
Czym innym jest błąd w druku w instrukcji czy na karcie (zdarza się to, niestety, wszystkim wydawnictwom), a czym innym jest niezapewnienie odpowiedniej ilości żetonów.
Tak wiem - jeszcze gry nie odebrałem, nie zagrałem. Może faktycznie w jednej rozgrywce na sto taki problem wystąpi i nie ma się czym przejmować. Oby
Ale skoro wydawca pisze, że faktycznie może być trochę 'ciasno', to nie powiem, żeby to wpływało na mnie uspokajająco.
Jeny, no jasne, że gra pewnie jest super itp, ale to tez nie może tłumaczyć wszystkiego. Co innego gdy w taniej, zabawowej karciance trzeba sobie samemu kombinować guziki czy monety (patrz Zombiaki 2), co innego gdy wydawca przyznaje, że z rozmysłem wypuszcza na rynek grę, w której może być 'ciasno' z żetonami przy niektórych konfiguracjach, bo inaczej się nie dało. Wszyscy porównują 51 stan do RftG - tam jakoś podobnego problemu nie było. W grach FFG żetonów tez zwykle jest nadmiar. Vaccarino też nie musiał wyjasniac na BGG, że "w Dominionie może być trochę słabo z kartami miedziaków przy czterech graczach, ale da się je czyms zastapić, a gra jest tak fajna, ze na pewno Wam to wynagrodzi"
I to mnie mierzi :/
A nie lubię, jak mnie coś mierzi.
Powiecie, że FFG tez wypuszcza rózne babole i jakoś nikt się nie burzy.
Nieprawda.
FFG zawsze się dostaje i to bardzo mocno, za połamane figurki, błędy w instrukcji i na kartach (jak np w CitOW czy WH:I) itp.
A po drugie - nie może być tez tak, że skoro wielu z nas Trzewika zna, lubi czytać jego pisane lekkim piórem felietony, zapowiedzi etc, to z automatu można wybaczać Portalowi niedociagnięcia.
Żeby było jasne - nie rozdzieram szat, nie mówię że rezygnuję z zakupu gry itp. Kupię, zagram - lubię taką mechanikę więc powinno być fajnie
Ale jak rzeczywiście będę musiał sztukować żetony to....

Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 11:00
autor: Andreus
Michałku pisze:Błędy w grach, instrukcjach zdarzają się nawet największym (FFG nagminnie coś spieprzy i co gorsza w ich przypadku trzeba dłużej czekać na poprawkę), ale wtedy jakoś tak długo nikt psów na nich nie wiesza. A tu rodzima produkcja i od razu krzyki się podnoszą, od naszych więcej wymagacie?

Nie są to poważne błędy, a skoro zostały wyjaśnione i każdy będzie wiedział jak grać, to nie widzę problemów. A to, że zabraknie czasem żetonów? C'monn! to chyba nie problem od czasu do czasu oznaczyć te kilka braków czymś innym.
Ja grę zamówiłem mimo tych (bardzo drobnych) wpadek i jeśli będzie rzeczwiście dobra, to sama się obroni i nikt o tym za chwilę nie będzie pamiętał.
Popieram

. Zdecydowanie błędy w elementach i instrukcjach zdarzają się największym wydawcom.
Do wyjaśnienia ewentualnych błędów i niejasności w instrukcji jest wątek w katalogu zasady - pytania i wątpliwości. Liczę, że w tym wątku pojawią się wrażenia z gry innych graczy niż yosz, któremu bardzo dziękuję za relacje i czekam na następne po kolejnych rozgrywkach

.
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 11:02
autor: konev
Odi pisze:
Ale skoro wydawca pisze, że faktycznie może być trochę 'ciasno', to nie powiem, żeby to wpływało na mnie uspokajająco.
Jeny, no jasne, że gra pewnie jest super itp, ale to tez nie może tłumaczyć wszystkiego. Co innego gdy w taniej, zabawowej karciance trzeba sobie samemu kombinować guziki czy monety (patrz Zombiaki 2), co innego gdy wydawca przyznaje, że z rozmysłem wypuszcza na rynek grę, w której może być 'ciasno' z żetonami przy niektórych konfiguracjach, bo inaczej się nie dało.
Że się wtrącę... przecież w mnóstwach gier jest napisane jasno w instrukcji, że danego elementu jest nieograniczona ilość i jeżeli zdarzy się tak, że w określonej sytuacji zabraknie żetonów, kosteczek czy czegoś to trzeba go czymś zastąpić, co jest pod ręką.
Wydaje mi się, że jakby było to napisane w instrukcji, a nie wyjaśniane przez Trzewika na forum, to nie byłoby dyskusji.
Re: 51. stan (51st state)
: 07 paź 2010, 11:09
autor: yosz
To ja tylko napiszę... siedzę w pracy... i mam ochotę zagrać w 51 Stan - tak fajna to gra i tak dobrze wpasowuje się w moje gusta - Trzewik NIENAWIDZĘ CIĘ!
Jutro gram w 4 osoby (dzisiaj nie mogę bo współdesigner kazał mi czytać jakąś nudną książkę o czymśtam co ma być tematem na kolejną grę

). W weekend (mam nadzieję ze dam radę) nagrywam video w lengłidżu z krótką recenzją. Za jakiś czas pełna recenzja (jeszcze nie wiem czy video czy pisemna) na Games Fanatic.