lacki2000 pisze:Ja rzuciłem okiem na serię 18xx na BGG to aż mnie ciary przeszły. Transport i giełda to coś co mi bardzo pasuje, tylko trochę przeraża ten czas rozgrywki. Mam nawet swój własny tajny projekt na ten temat ale o tym na razie wstyd pisać.
A co do czasochłonnej serii 18xx to mam pytanie: Jak tam kształtuje się, oblicza, generuje zmiany cen akcji na giełdzie? Czy to w ogóle jest istotny element gry?
Tak szczerze to nie szukałem instrukcji i może jakiś chętny 18xx maniak (nie mylić z 18 xxx maniakiem

) tak pokrótce mi wyjawi czemu ta gra jest warta nieprzespanej nocy.
(1) Zmiany kursu
Standardowo cena akcji zmienia się ze względu na dwa czynniki: a) wypłata dywidendy i b) podaż/popyt.
a) Zasadniczo jeśli firma z dochodu wypłaca dywidendę, to jej wartość giełdowa rośnie. A jeśli zatrzymuje dochód do skarbca to jej wartość giełdowa spada.
Różne gry mają tu różne wariacje. Czasem wystarczy wypłacić cokolwiek (powyżej 0), żeby urosnąć. Czasem trzeba wypłacić co najmniej tyle jaka jest wartość jednego udziału. Czasem mamy skoki wielokrotne, na przykład jeśli firma wypłaci co najmniej dwukrotność wartości udziału to wzrasta dwa razy. Niektóre gry pozwalają też na połowiczne wypłaty. Połowę dochodu zachowujesz w skarbcu, a drugą połowę wypłacasz w dywidendach.
b) Zasadniczo jeśli sprzedajesz udziały to ich cena spada. Jeśli zaś wszystkie są w rękach graczy, to ich cena rośnie.
Różne gry mają tu różne wariacje. Czasem tylko dyrektor sprzedając udziały obniża ich wartość. Czasem wartość firmy spada za udziały w puli bankowej na koniec rundy.
(2) Giełda
Zasadniczo są dwa modele: płaska i prostokątne.
W płaskiej mamy tylko ciąg liczb i albo ruszamy się w dół/lewo (mniejsze wartości) albo w górę/prawo (większe wartości).
W prostokątnych można się ruszać w 4 kierunkach. Zwykle ruchy dół/góra wynikają z manipulacji udziałami (podaż/popyt), a ruchy lewo/prawo wynikają z dywidend. Ponownie dół i lewo to ruch do mniejszych wartości a góra i prawo to ruch do większych wartości.
Spotyka się i inne wariacje ale rzadko. Jest chyba jakaś gra z giełdą dwuwymiarową ale z hexów a nie prostokątów. Jest też 1860 z giełdą płaską ale w dwóch rzędach. Zdaje się jednak, że można by ją "wypłaszczyć" do jednego rzędu, ale nie zmieściłby się na planszy.
(3) Istotność
18xx dzieli się na dwie kategorie: gry finansistów i gry inżynierów.
W grach inżynierów ważne jest, żeby prowadzić dobre firmy. Dobre trasy. Dobre pociągi. Sowite dochody. Tam wartość udziałów jest raczej pochodną jakości firmy, a nie celem samym w sobie. I generalnie rosną.
W grach finansistów chodzi głównie o machloje giełdowe i uwodzenie przeciwników do kupna udziałów w lipnych interesach. Tam wartości udziałów podlegają dużym fluktuacjom.
W obu jednak wartość udziałów jest ważna dla kolejności firm. A to ma kluczowe znaczenie przy kupowaniu pociągów czy stawianiu tego krytycznego toru który tobie wszystko umożliwi a przeciwnikom wszystko zepsuje.