Wysokie Napięcie - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

Suforce to wynalazek językowy mojego najmłodszego Skarba. Ot, lubimy się bawić językiem, wyczuł to i zaproponował taką formę. Przyjęło się :) i teraz promuję wśród innych...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
abarabam
Posty: 45
Rejestracja: 18 gru 2012, 07:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: abarabam »

Cześć, przeczytałem wszystkie posty z tego wątku i ale nie znalazłem odpowiedzi na jedną moją wątpliwość. Powiedzmy ze mam elektrownie spalającą 2 węgle i zasilająca 2 miasta i elektrownie na 1 olej i zasilającą 1 miasto. Mam 3 miasta, ale chcę zasilić tylko 1 miasto, wiec to jedno miasto zasilam elektrownią olejową. Co się dzieje gdy w elektrowni na węgiel mam 4 węgle? Czy jeśli nie używam tej elektrowni to zużywam 2 węgle a 2 przechowuje , czy mogę przechować 4 węgle?
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 81 times
Been thanked: 92 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Olgierdd »

Jeżeli nie zasilasz miasta, to nie zużywasz surowców.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

abarabam pisze:Powiedzmy ze mam elektrownie spalającą 2 węgle i zasilająca 2 miasta i elektrownie na 1 olej i zasilającą 1 miasto.
Czyli w fazie zasilania możesz podjąć decyzje typu:
- nie odpalam elektrowni, czyli nie zasilam żadnego miasta. Surowce pozostają w elektrowniach (niczego nie zużyłeś), dostajesz 10 elektro.
- odpalam olejówkę, (zasilam 1 miasto). Zużywasz 1 olej, reszta oleju i węgiel pozostaje w elektrowni.
- odpalam węglówkę (zasilam 2 miasta). Zużywasz 2 węgle, reszta węgla i olej pozostaje w elektrowni.
- odpalam obie elektrownie (zasilam 3 miasta). Zużywasz 2 węgle, 1 olej, reszta oleju i węgla pozostaje w elektrowni.

Warto dodać, że mając np. elektrownię zasilającą 4 miasta za 1 węgiel/olej (#29) oraz elektrownię zasilającą 1 miasto za 1 olej (#9) opłaca się odpalić #29 mimo "straty" mocy.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
abarabam
Posty: 45
Rejestracja: 18 gru 2012, 07:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: abarabam »

Mam jeszcze jedno pytanie bo to w instrukcji nie jest napisane: czy jak się gra to gracze powinni mieć pieniądze na wierzchu do widoku przez innych czy tez mogą być schowane?
To samo tyczy się elektrowni lub zasłanianie iloma elementami są zasilane elektrownie?
Wiec czy można ukrywać swoje zasoby czy gra się w "otwarte karty", czy też można ukrywać jedynie pieniądze?
metyu
Posty: 381
Rejestracja: 12 gru 2012, 11:08
Been thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: metyu »

pieniądze są niejawną informacją, reszta powinna być widoczna dla pozostałych graczy.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

abarabam pisze:Wiec czy można ukrywać swoje zasoby czy gra się w "otwarte karty", czy też można ukrywać jedynie pieniądze?
Tylko pieniądze są niejawne.
Wynika to z wykorzystania mechaniki licytacji.
Co prawda wraz z doświadczeniem w grze ważniejsze jest, by umiejętnie podbić cenę a niekoniecznie walczyć o elektrownie do upadłego.
Warto podkreślić, że - zgodnie z regułami - nie wolno licytować ponad posiadaną gotówkę (są gry, gdzie jest to całkiem legalne - choćby Rekiny biznesu, także F.Friesego).
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Szamano
Posty: 126
Rejestracja: 07 lis 2011, 16:44
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Wysokie Napięcie

Post autor: Szamano »

Mam pytanko

FAZA 3: Zakup surowców
Zaczyna gracz na końcu kolejki. Kupuje ile chce i potem jest następny gracz? Czy kupuje jeden produkt i potem kupuje następny gracz nie pisze to w instrukcji.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: KubaP »

Szamano pisze:Mam pytanko

FAZA 3: Zakup surowców
Zaczyna gracz na końcu kolejki. Kupuje ile chce i potem jest następny gracz? Czy kupuje jeden produkt i potem kupuje następny gracz nie pisze to w instrukcji.
Kupuje ile chce.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Sztefan »

Ile chce w tym sensie, że nie trzeba kupować po jednej sztuce, czy po jednym rodzaju surowca, ale oczywiście trzeba zachować limit -2x tyle ile potrzebuje każda elektrownia.
Awatar użytkownika
Szamano
Posty: 126
Rejestracja: 07 lis 2011, 16:44
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Szamano »

ok dzięki 1 nie byłem pewny, a może gracz jeśli ma pieniądze postawić stację w ilu chce miastach? Czy blokuje go liczba możliwych stacji na elektrowni? Np mam 1 elektrownię która może zasilać jedno miasto ale mam pieniądze i chce od razu wybudować 2 stacje w 2 różnych miastach może tak?
http://www.bob.republika.pl
Chyba tak ;p ale nie pamiętam z instrukcji a teraz mi się tak przypomniało wole przed 1 grą wyeliminować wszelkie wątpliwości
Ostatnio zmieniony 10 paź 2016, 12:50 przez Szamano, łącznie zmieniany 1 raz.
Sir-Rafał
Posty: 147
Rejestracja: 14 sty 2011, 19:38
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Sir-Rafał »

Możesz zbudować ile chcesz stacji nawet jak nie możesz ich zasilić.
Moje planszówkowe nabytki: BGG

Polecam: Blog CIEKAWE GRY
mplit
Posty: 10
Rejestracja: 15 sty 2011, 20:46

Wysokie napiecie pytanie

Post autor: mplit »

Witam

Mam pytanie dotyczące zasad w wysokie napiecie. Gra była na 6 osób. Drugi etap zaczyna sie od wybudowania 6 połączeń (domkow). Wygrana daje zasilanie 16 domkow. Czy gracze mogą rozbudowywać sie ponad 16 domkow. Nie była wyciągniętą karta etapu 3. Gracze zamówili sie na ponad normatywna rozbudowę aby przyblokowac jednego gracza i dać wygrać drugiemu? Czy domki ponad 16 wtedy sie odrzuca?

Pozdrawiam

Michał
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napiecie pytanie

Post autor: Peter128 »

Wygrana = najwięcej zasilanych domków, gdy ktoś wybuduje co najmniej 16 (chociaż na 6 osób to instrukcja podaje 14). Jak najbardziej można budować więcej
plastus82
Posty: 30
Rejestracja: 12 sty 2012, 18:00

Wysokie napięcie

Post autor: plastus82 »

Witam
Mam pytania co do kupna surowców. Czy w swojej fazie pojedynczy gracz może kupić tyle surowców ile zechce? Czy też kupuje jeden surowiec i potem drugi gracz kupuje drugi surowiec i tak aż do momentu aż wszyscy spasują (wiem że tak nie jest napisane w instrukcji ale nie jestem pewien mojej interpretacji tej części gry)?

Z góry dziękuję za pomoc.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: WRS »

plastus82 pisze:wiem że tak nie jest napisane w instrukcji ale nie jestem pewien mojej interpretacji tej części gry
No to nie jest tak do końca prawda...
Instrukcja na str. 3. pisze:Przebieg rozgrywki
Cała rozgrywka trwa kilka/kilkanaście rund. Każda runda składa się z pięciu faz. W trakcie jednej fazy wszyscy gracze w odpowiedniej kolejności będą wykonywać swoje akcje.
Po zakończeniu jednej fazy następuje kolejna.
Co jasno pokazuje generalną zasadę, że po pełnej realizacji wszelkich działań danej fazy przez jednego gracza swoje akcje wykonuje kolejny gracz (w ustalonej dla danej fazy kolejności)...
Nie ma tu wszak słowem wzmianki o ew. naprzemiennym wykonywaniu pojedynczych czynności.

Ale roztropne jest zadanie pytania, by uniknąć wątpliwości ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Peter128 »

No i trzeba pamiętać, że może zmagazynować tylko dwukrotność tego co jest zużywane na uruchomienie elektrowni
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: WRS »

Ale - na ile wyczułem intencje pytającego - zasadniczą kwestią był sposób realizacji fazy zakupów (czy każdy od razu wszystko, czy może po sztuce w kilka kółeczek).

Można też dodać, że w dowolnym momencie gry (także podczas kupowania) można przekładać suforce między elektrowniami. Szczególnie wdzięczne są tu hybrydówki, które ułatwiają manewrowanie wunglem i olejem.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
plastus82
Posty: 30
Rejestracja: 12 sty 2012, 18:00

Re: Wysokie napięcie

Post autor: plastus82 »

Dzięki już wszystko wiem:]
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 81 times
Been thanked: 92 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Olgierdd »

WRS pisze:Można też dodać, że w dowolnym momencie gry (także podczas kupowania) można przekładać suforce między elektrowniami. Szczególnie wdzięczne są tu hybrydówki, które ułatwiają manewrowanie wunglem i olejem.
Nie było pytania, ale to cenna uwaga :) Dzięki!
indyk1983
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2013, 15:29

Re: Wysokie napięcie

Post autor: indyk1983 »

Pierwszy post :)

Podłączę się do tematu bo mam 2-3 pytanka:

1. W czasie zmiany fazy gry z 1 na 2 i z 2 na 3, w instrukcji napisane jest że należy ściągnąć z gry elektrownię z najniższym nr.
Dotyczy to wszystkich elektrowni w grze także tych uzywanych właśnie przez graczy czy tylko tych z rynku bierzącego?

2. w instrukcji napisane jest że zakończenie gry następuje w momencie gdy jeden gracz podłączy odpowiednią ilość miast bez potrzeby ich zasilania. Po kropce wypisane są dalsze wydażenia typu: brak mozliwości zakupu elektrowni.
Pytanie brzmi czy musi wystąpić jeden z tych warunków czy wszystkie naraz :) ?

3. Przy pierwotnym ustawieniu rynku bierzącego i przyszłego elektrowni karty zawsze ustawiamy te same?

Wielkie dzięki z góry za odpowiedź.
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Wysokie napięcie

Post autor: Peter128 »

Ad. 1 tylko rynku bieżącego
Ad. 2 wystarczy tylko jeden warunek (w praktyce - podłączenie liczby miast określonej)
Ad. 3 Tak, 03-10, i 13 na wierzch talii
indyk1983
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2013, 15:29

Re: Wysokie napięcie

Post autor: indyk1983 »

Wielkie dzięki. Tak też myślałem ale warto dopytać.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie napięcie

Post autor: WRS »

Tak dla uzupełnienia, bo może ktoś to przeoczył
indyk1983 pisze:1. W czasie zmiany fazy gry z 1 na 2 i z 2 na 3, w instrukcji napisane jest że należy ściągnąć z gry elektrownię z najniższym nr.
Dotyczy to wszystkich elektrowni w grze także tych uzywanych właśnie przez graczy czy tylko tych z rynku bierzącego?
Z tym 3. etapem, to nie jest tak.
Nie usuwa się od razu najtańszej elektrowni. Jest kilka możliwych przypadków szczegółowo opisanych na str. 6. http://www.lacerta.pl/component/option, ... down/id,1/

Także z rynku bieżącego należy usunąć elektrownie, gdy liczba domków na planszy postawionych przez któregoś z graczy jest równa numerowi elektrowni.
Przykład: gracz stawia 3. domek - z rynku należy usunąć (i od razu uzupełnić) elektrownię #3.
Elektrownię najsłabszą usuwa się także, gdy nikt nie kupił żadnej elektrowni w fazie licytacji.
indyk1983 pisze:2. w instrukcji napisane jest że zakończenie gry następuje w momencie gdy jeden gracz podłączy odpowiednią ilość miast bez potrzeby ich zasilania. Po kropce wypisane są dalsze wydażenia typu: brak mozliwości zakupu elektrowni.
Pytanie brzmi czy musi wystąpić jeden z tych warunków czy wszystkie naraz :) ?
Chodzi o to, że gra kończy się w fazie rozbudowy. Spełnienie warunku oznacza, że pozostali gracze mają okazję do rozbudowy swojej sieci i tyle. Rozstrzygamy o zwycięstwie.
indyk1983 pisze:3. Przy pierwotnym ustawieniu rynku bierzącego i przyszłego elektrowni karty zawsze ustawiamy te same?
Na niektórych mapach są zmiany. Także nowa talia elektrowni wymaga innego ustawienia początkowego.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
indyk1983
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2013, 15:29

Re: Wysokie napięcie

Post autor: indyk1983 »

Dzięki za dodatkowe podsumowanie.
ODPOWIEDZ