Twilight Imperium 4 ed - zasady
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
1.tak
2.tak
3. Strzelasz do wszystkich statków (ale wcześniej zadekraluj które działo strzela w jakiego przeciwnika) i sam też możesz aktywować układ (w którym nie masz statków) i strzelać do tego układu
2.tak
3. Strzelasz do wszystkich statków (ale wcześniej zadekraluj które działo strzela w jakiego przeciwnika) i sam też możesz aktywować układ (w którym nie masz statków) i strzelać do tego układu
-
- Posty: 345
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 46 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
3. Nie do końca tak. Można strzelić tylko do statków aktywnego gracza. Wyjątek, to wtedy, gdy się samemu aktywuje dany system, by go ostrzelać.
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
3. Aktywujesz system i możesz strzelać we wroga. Co więcej każdy inny gracz może strzelać, jeśli ma taką możliwość ale jedynie w aktywnego gracza.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Pytanie o budowę jednostek w stoczni. Czy do budowy mogę zużyć zasoby planety ze stocznią czy zasoby całego układu gdzie jest stocznia (2 planety)?
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Możesz użyć wszystkich dostępnych ci zasobów - ze wszystkich swoich przygotowanych planet we wszystkich systemach oraz trade goodów.
Rules reference:
Aby wyprodukować jednostkę, gracz musi wydać tyle lub więcej zasobów z kontrolowanych planet, ile wynosi jej koszt.
I tyle
Nie ma żadnych innych ograniczeń związanych z kosztem produkcji jednostek.
Rules reference:
Aby wyprodukować jednostkę, gracz musi wydać tyle lub więcej zasobów z kontrolowanych planet, ile wynosi jej koszt.
I tyle

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Dzienks - dlatego coś nam wolno się flota rozwijała
Kolejne pytania:
1) Jak rozumiem że jak aktywuje układ (w którym mam np stocznie bo chce tam jednostki produkować)
to ponadto jeśli kolo tych okładów mam jednostki to one mogę do niego wrócić ale potem już nie wylecieć w tej samej turze?
2)Co z technologiami np (Servenskie narzędzia czy jakoś tak) czy mam +1 do produkcji raz na turę czy dwa razy jeśli chce w turze 2 produkcje zrobić?
3) Co z technologia upgradu stoczni która daje +2 a po upgradzie +4
do każdej produkcji w turze się liczy +2/+4 czy tylko raz na turę?
pozdrawiam
Kolejne pytania:
1) Jak rozumiem że jak aktywuje układ (w którym mam np stocznie bo chce tam jednostki produkować)
to ponadto jeśli kolo tych okładów mam jednostki to one mogę do niego wrócić ale potem już nie wylecieć w tej samej turze?
2)Co z technologiami np (Servenskie narzędzia czy jakoś tak) czy mam +1 do produkcji raz na turę czy dwa razy jeśli chce w turze 2 produkcje zrobić?
3) Co z technologia upgradu stoczni która daje +2 a po upgradzie +4
do każdej produkcji w turze się liczy +2/+4 czy tylko raz na turę?
pozdrawiam
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Najczęściej w celu przeprowadzenia produkcji będziesz przeprowadzał akcję taktyczną i musisz przejść przez wszystkie jej kroki - aktywację, ruch, ewentualne bitwy i na koniec produkcję. Więc tak - możesz wlecieć statkami z innych systemów. Potem nie będą one mogły wylecieć z tego systemu, bo jest on już aktywowany, dopóki nie zdejmiesz jakoś command countera z planszy (czy to w fazie statusu czy też za pomocą innych efektów). Zwracam przy okazji uwagę, że podstawową akcją jest akcja taktyczna, a nie aktywowanie systemu. Nie aktywujesz systemu w celu produkcji, tylko przeprowadzasz akcję taktyczną, w celu aktywacji systemu, ruchu, walk i ostatecznie produkcji. Jest to fundamentalna mechanika tej gry i po jej pełnym zrozumieniu i przyswojeniu, gra robi się dużo przystępniejsza.
Nie jest napisane na karcie ani w zasadach, żeby Narzędzia się wyczerpywały albo można ich było użyć tylko raz na turę, więc możesz ich używać tak często jak często jedna z twoich jednostek używa zdolności produkcji.
Jak wyżej - nie jest napisane, że tylko raz na turę, to nie tylko raz na turę

Również!
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Mam pytania:
1.Czy można użyć zdolności technologicznej wyczerpanej planety?
2. Czy jeśli mam stocznie na wyczerpanej planecie i chcę w niej produkować, to czy do zdolności produkcyjnej stoczni dodaje sie wartość z planety?
Miłego dnia!
1.Czy można użyć zdolności technologicznej wyczerpanej planety?
2. Czy jeśli mam stocznie na wyczerpanej planecie i chcę w niej produkować, to czy do zdolności produkcyjnej stoczni dodaje sie wartość z planety?
Miłego dnia!
-
- Posty: 345
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 46 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
1. Zniżki z planet na technologię korzysta się poprzez wyczerpanie takiej planety (nie dostaje się z niej wpływu ani zasobów).
2. Tak.
2. Tak.
- 13thcaesar
- Posty: 608
- Rejestracja: 13 kwie 2014, 21:11
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 29 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Jak rozstrzygacie rzuty kostkami podczas Bitew:
a) Liczycie ile łącznie macie jednostek, bierzecie tyle kostek i rzucacie wszystkimi naraz, następnie przypisujecie wyniki do poszczególnych jednostek - np. podczas Bitwy Kosmicznej atakujący gracz ma łącznie 5 Statków (Krążownik, Niszczyciel, Pancernik i dwa Myśliwce) bierze więc 5 kostek, rzuca nimi naraz, a następnie przypisuje każdą kostkę do jednej z tych jednostek, porównuje z wartością bojową. Potem podobnie robi Obrońca.
b) Wybieracie jednostkę i wykonujecie rzut kostką porównując z jej wartością bojową - np. Rzucam za Krążownik i wykonuje rzut, potem wybieram następny Statek i tak po kolei za każdą moją jednostkę.
a) Liczycie ile łącznie macie jednostek, bierzecie tyle kostek i rzucacie wszystkimi naraz, następnie przypisujecie wyniki do poszczególnych jednostek - np. podczas Bitwy Kosmicznej atakujący gracz ma łącznie 5 Statków (Krążownik, Niszczyciel, Pancernik i dwa Myśliwce) bierze więc 5 kostek, rzuca nimi naraz, a następnie przypisuje każdą kostkę do jednej z tych jednostek, porównuje z wartością bojową. Potem podobnie robi Obrońca.
b) Wybieracie jednostkę i wykonujecie rzut kostką porównując z jej wartością bojową - np. Rzucam za Krążownik i wykonuje rzut, potem wybieram następny Statek i tak po kolei za każdą moją jednostkę.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Grupujemy i rzucamy osobno za każdą grupę - wszystkie myśliwce, wszystkie transportery, wszystkie o tej samej sile itp...
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Pomysl A jest wbrew zasadom. Grupuje sie jednostki i rzuca sie poszczególnie
- 13thcaesar
- Posty: 608
- Rejestracja: 13 kwie 2014, 21:11
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 29 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
W jednym filmiku jeden z graczy tłumaczył zdolność BARONY OF LETNEV pozwalającą przerzucać kostki podczas Bitwy - wydał 2 dobra, wziął garść kości, rzucił, następnie wybierał kostki które chciał przerzucić, stąd mylne przeświadczenie że rzuca się garścią kostek za wszystkie jednostki. Wydało mi się też szybszym sposobem niż rzucanie za każdą jednostkę z osobna. Jednak fakt, można przecież pogrupować je według rodzajów i rzucić od razu za wszystkie jednostki danego typu.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
-
- Posty: 59
- Rejestracja: 01 gru 2018, 10:44
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 20 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Czy technologie rasowe liczą się do celów typu „posiadaj x technologii w tym samym kolorze”? Precyzyjniej: czy posiadają one kolor?
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Nie, rasowe są bezkolorowe. Za to liczą się do samej ilości technologii.HeWhoSawTheDeep pisze: ↑29 wrz 2020, 23:40 Czy technologie rasowe liczą się do celów typu „posiadaj x technologii w tym samym kolorze”? Precyzyjniej: czy posiadają one kolor?
-
- Posty: 59
- Rejestracja: 01 gru 2018, 10:44
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 20 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
A jest jakiś punkt w instrukcji o tym? Bo nie mogłem nigdzie nic znaleźć.
Punkt 79.7 i 79.22 angielskiej instrukcji sugeruje, że niekoniecznie jest tak jak piszesz, a bardzo zależy mi na jakimś potwierdzeniu na bazie instrukcji.
I przy okazji drugie pytanie: jeśli jakiś gracz zapunktuje w grze do 10 vp objective za 2 vp to jeśli miał 9 ma 11 czy limit wynosi 10 vp?
Punkt 79.7 i 79.22 angielskiej instrukcji sugeruje, że niekoniecznie jest tak jak piszesz, a bardzo zależy mi na jakimś potwierdzeniu na bazie instrukcji.
I przy okazji drugie pytanie: jeśli jakiś gracz zapunktuje w grze do 10 vp objective za 2 vp to jeśli miał 9 ma 11 czy limit wynosi 10 vp?
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Dobra, źle doczytałem - bezkolorowe są tech Nekro, chyba, że coś skopiują i wtedy liczą się do celu z kolorami. Jeśli masz cel 'zdobądź dwie technologie frakcji' to same w sobie się nie liczą, chyba, że skopiujesz dwie technologie innych frakcji (mogą być to różne frakcje). Poza Nekro zarówno startowe i rasowe technologie posiadają kolor. Pamiętaj, że rasowe trzeba sobie rozwinąćHeWhoSawTheDeep pisze: ↑30 wrz 2020, 05:16 A jest jakiś punkt w instrukcji o tym? Bo nie mogłem nigdzie nic znaleźć.
Punkt 79.7 i 79.22 angielskiej instrukcji sugeruje, że niekoniecznie jest tak jak piszesz, a bardzo zależy mi na jakimś potwierdzeniu na bazie instrukcji.
I przy okazji drugie pytanie: jeśli jakiś gracz zapunktuje w grze do 10 vp objective za 2 vp to jeśli miał 9 ma 11 czy limit wynosi 10 vp?

Nie widzę potrzeby żeby liczyć powyżej 10 (albo 14) punktów, bo gra i tak się kończy natychmiast. Instrukcja też nic o tym nie mówi. Jak zbierasz to w celach statystyczno-pocieszających to rób jak chcesz - gra jest Twoja

-
- Posty: 345
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 46 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Małe sprostowanie powyższego, ulepszenia jednostek są technologimi, więc liczą się do celów związanych z technologią ale nie posiadają koloru (a więc nie fo wszystkich).
Różnica jest subtelna, ale znacząca, jeśli się gra z nieoficjalnymi celami, może to mieć znaczenie w dodatku.
Różnica jest subtelna, ale znacząca, jeśli się gra z nieoficjalnymi celami, może to mieć znaczenie w dodatku.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Witam
Pytanie o myśliwiec : 1.Czy może on stacjonować sememu w układzie ?
2. Czy ulepszony myśliwiec może stacjonować sam w układzie ?
Pytanie o myśliwiec : 1.Czy może on stacjonować sememu w układzie ?
2. Czy ulepszony myśliwiec może stacjonować sam w układzie ?
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Czemu myśliwiec nie może stacjonować sam w układzie?eleader pisze: ↑ndz paź 18, 2020 10:00 am
Witam
Pytanie o myśliwiec : 1.Czy może on stacjonować sememu w układzie ?
2. Czy ulepszony myśliwiec może stacjonować sam w układzie ?
Nie
Tak
Dodatkowo :
Karta strategii budowa zdolność DRUGORZĘDNA:
"✦✦Umieść 1 żeton ze swojej puli strategii w dowolnym układzie. Możesz umieścić 1 stocznię kosmiczną lub 1 jednostkę PSD na kontrolowanej przez ciebie planecie w tym układzie."
Jak rozumiem, ten układ jest wtedy już aktywowany i nie będziemy mogli go aktywować w następnych rundach akcji taktycznej? Tak samo jeżeli już wcześniej aktywowałem taki układ to nie mogę w nim skorzystać ze zdolności drugorzędnej Budowa?
Ostatnio zmieniony 24 paź 2020, 12:11 przez loso, łącznie zmieniany 1 raz.
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Podstawowy myśliwiec może być jedynie transportowany albo załadowany na stacji kosmicznej - dlaczego? po prostu nie ma możliwości istnieć sam poza walką.
Zaawansowane myśliwce za to mają wybór być albo transportowane/załadowane albo istnieć samemu w układzie, co powoduje, że wliczają się do limitu jednostek w układzie.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
ok 35.2 zobacz jeszcze proszę na wcześniejszy post zedytowałem dodatkowe pytanie.
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
No słowo klucz Ładowność, czyli atrybut niektórych statków i stacji kosmicznej - jeśli nie masz jednostki z takim atrybutem to Ładowność jest równa 0 i również tyle Myśliwców podstawowych możesz mieć w takim układzie.
Czyli Myśliwiec podstawowy nie może sam istnieć w przestrzeni kosmicznej, jedynie przy jednostce posiadającej atrybut Ładowność zakładając, że nie przekroczysz limitu Ładowności.
Dodatkowo, jeżeli jednostka jest 'załadowana' to nie wlicza się w limit jednostek w układzie.
Co do nowego pytania - żeton rozkazu zawsze blokuje Ci układ.
-
- Posty: 345
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 46 times
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
Możesz, skorzystać. Nie dokładasz drugiego żetonu na system, tylko go odkładasz za puli zasobów.