Strona 6 z 11

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 30 mar 2021, 23:07
autor: dwaduzepe
konradstpn pisze: 30 mar 2021, 20:34
magnetfix pisze: 29 mar 2021, 22:13 Dograłem dzisiaj jeszcze 2 partie Bonfire i zidentyfikowalem mój problem z tą grą. Otóż Wysoka Rada i premie które można tam otrzymać są tak silne, że umożliwiają pod koniec gry nadrobienie wszystkich błędów, które gracz popełnil do końcowego odliczania rund.
Zadziwiające jak różne odczucia mogą płynąć z rozgrywek w tą samą grę. Cały czas wydaje mi się, że premie z Wysokiej Rady nie dostaję za błędy lecz za to, że właśnie udało mi się wykonać dobrze pewną sekwencję ruchów doprowadzając do rozpalenia ogniska. Premie są znaczące, ale na pewno nie są przegięte.
Dokladnie. Przeciez te premie to jest nagrida za rozpalanie ognisk. Jakas piramidalna bzdura ten zarzut odnosnie Wielkiej Rady.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 07:26
autor: tomp
Podoba mi się element losowych zadań. Pomimo wspólnej drogi do zdobycia punktów np. zbudowanie ścieżki, zbieranie portali, to każdy wybierając zadania tworzy asymetryczną rozgrywkę.
W dalszej perspektywie, każdemu z graczy może zależeć na czymś innym np. zbierz wybrane 3 zasoby albo posiadaj 2 różne wskazane strażniczki, etc.
Każda rozgrywka w efekcie jest unikalna.
(Pewnie może się powtórzyć, ale prawdopodobieństwo jest bardzo niskie - identyczny układ zadań, gnomów, a tym bardziej identyczna sekwencja ruchów.)

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 08:04
autor: VivoBrezo
anitroche pisze: 30 mar 2021, 17:27 Na Gandalfie dzisiaj zobaczyłam taki oto komentarz przy grze Bonfire:
Planowany dodruk , przybliżona data wznowienia: 2 kwartał 2021
Gdy tylko dystrybutor poda konkretną datę to umieścimy ją tutaj.
więc może jest szansa na dodruk raczej szybciej niż później.
Gandalf wpisuje takie zapowiedzi dodrukow bez pokrycia. Polecam zobaczyć np Barrage. Portal nie informował kiedy będą drukować, a u nich data 2021.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 09:17
autor: Moonday
W innym sklepie znalazłem informację o planowanej sprzedaży 30.07.2021, więc to już 3Q. Generalnie, to chyba nie ma co się nastawiać do czasu oficjalniej informacji od PG.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 10:58
autor: Arcziwald
Ogólnie jakiś mały rzut zdaje się, zwykle ofert na allegro jest grubo ponad 100 a Bonfire było może ze 20 ?

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 18:02
autor: magnetfix
konradstpn pisze: 30 mar 2021, 20:34
magnetfix pisze: 29 mar 2021, 22:13 Dograłem dzisiaj jeszcze 2 partie Bonfire i zidentyfikowalem mój problem z tą grą. Otóż Wysoka Rada i premie które można tam otrzymać są tak silne, że umożliwiają pod koniec gry nadrobienie wszystkich błędów, które gracz popełnil do końcowego odliczania rund.
Zadziwiające jak różne odczucia mogą płynąć z rozgrywek w tą samą grę. Cały czas wydaje mi się, że premie z Wysokiej Rady nie dostaję za błędy lecz za to, że właśnie udało mi się wykonać dobrze pewną sekwencję ruchów doprowadzając do rozpalenia ogniska. Premie są znaczące, ale na pewno nie są przegięte.

Oczywiście że premie z Wysokiej Rady nie są za błędy ale są na tyle wysokie (nie zbalansowane) że niwelują większość błędów popełnionych w trakcie gry.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 18:24
autor: dwaduzepe
magnetfix pisze: 31 mar 2021, 18:02
konradstpn pisze: 30 mar 2021, 20:34
magnetfix pisze: 29 mar 2021, 22:13 Dograłem dzisiaj jeszcze 2 partie Bonfire i zidentyfikowalem mój problem z tą grą. Otóż Wysoka Rada i premie które można tam otrzymać są tak silne, że umożliwiają pod koniec gry nadrobienie wszystkich błędów, które gracz popełnil do końcowego odliczania rund.
Zadziwiające jak różne odczucia mogą płynąć z rozgrywek w tą samą grę. Cały czas wydaje mi się, że premie z Wysokiej Rady nie dostaję za błędy lecz za to, że właśnie udało mi się wykonać dobrze pewną sekwencję ruchów doprowadzając do rozpalenia ogniska. Premie są znaczące, ale na pewno nie są przegięte.

Oczywiście że premie z Wysokiej Rady nie są za błędy ale są na tyle wysokie (nie zbalansowane) że niwelują większość błędów popełnionych w trakcie gry.

albo ja cos zle rozumiem albo ty. Premia Wielkiej rady to jest tak naprawde w wiekszosci przypadkow jedna dodtakowa akcja jakiegos typu. W jaki sposob jest to przesadzone i niezbalansowane??

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 19:10
autor: magnetfix
Mogę zapomnieć np o zebraniu 2 kapłanek, co czasami bywa uciążliwe. Nutralnym gnomem z wykonania zadania wspolnego czy jak mu tam oraz moim gnomem z planszy mogę w jednej akcji uzupełnić ten brak. A przy odrobinie szczęścia nawet więcej kapłanek mogę w ten sposób dozbierać, jeśli mam odpowiednich specjalistów.

A to jest tylko jedna z premii na wielkim ognisku. Mogę jeszcze zebrać dwie ścieżki, przesunąć kapłanki w dowolne miejsce przy ognisku itd. itp.

I nawet nie muszę się spieszyć. Bo ta gra to słaby wyścig jeśli przed końcem gry mam odliczanie 5 rund.

Przez te 5 rund mogę wykonać masę premii z ogniska.

Słabo wymagająca gra, przy najmniej dla mnie. Ale zdaje sobie sprawę że dla mniej wymagających graczy Bonfire może być fajną zabawą. I o to chodzi. Bonfire zakwalifikowałbym jako lekkie euro dla chcących wejść w tego typu gry.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 19:15
autor: dwaduzepe
Teraz juz lekkie euro:) Wyglada to tak jak bys na sile pisal na przekor wszystkim, bo juz takie bzdury, ze szkoda gadac.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 20:19
autor: XLR8
Bonfire to bez dwóch zdań euro wagi średniej++.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 21:21
autor: BartP
BGG przy 134 głosach twierdzi, że ciężkość wynosi 3.64 / 5, czyli jako rzecze XLR8.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 21:29
autor: anitroche
Zastanawiałam się nad kupieniem tej gry i z tego co tu czytam dyskusję, to wszyscy mają w większej mierze rację. Z tego co grałam w różne euro to zauważyłam, że taki mechanizm "pościgowy", pozwalający lekko nadrobić jakiś zły ruch wcześniej, występuje często w grach o złożoności poniżej 4.0/5. Jak takiego mechanizmu nie ma, to zazwyczaj jest to gra właśnie o wyższej złożoności i się mówi, że gra nie wybacza błędów. Więc wychodzi na to, że ci co narzekają, że są te karty neutralnych gnomów czy bonusy z ogniska po prostu chyba wolą cięższe euraczki :). Na szczęście dla każdego na rynku można znaleźć coś dobrego :)

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 21:30
autor: Stephan
Dla mnie to ledwie gateway. Podczas ostatniej partii mój czteroletni synek nawsadzał gnomów do Wysokiej Rady i przekręcił licznik tak, że musieliśmy użyć chrupki jako brakującego żetonu "100VP". Ogólnie świetna gra, takie 3/10.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 22:18
autor: XLR8
anitroche pisze: 31 mar 2021, 21:29 Zastanawiałam się nad kupieniem tej gry i z tego co tu czytam dyskusję, to wszyscy mają w większej mierze rację. Z tego co grałam w różne euro to zauważyłam, że taki mechanizm "pościgowy", pozwalający lekko nadrobić jakiś zły ruch wcześniej, występuje często w grach o złożoności poniżej 4.0/5. Jak takiego mechanizmu nie ma, to zazwyczaj jest to gra właśnie o wyższej złożoności i się mówi, że gra nie wybacza błędów. Więc wychodzi na to, że ci co narzekają, że są te karty neutralnych gnomów czy bonusy z ogniska po prostu chyba wolą cięższe euraczki :). Na szczęście dla każdego na rynku można znaleźć coś dobrego :)
Nie ma co się zastanawiać. Jak lubisz gry głównie strategiczne z bardzo dobrą mechaniką, a dość abstrakcyjny temat Ci nie straszny to bierz w ciemno. Ja zdecydowanie wolę bardziej taktyczną stronę Felda, ale Bonfire doceniam jako dzieło.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 22:56
autor: Gambit
magnetfix pisze: 31 mar 2021, 19:10 Mogę zapomnieć np o zebraniu 2 kapłanek, co czasami bywa uciążliwe. Nutralnym gnomem z wykonania zadania wspolnego czy jak mu tam oraz moim gnomem z planszy mogę w jednej akcji uzupełnić ten brak. A przy odrobinie szczęścia nawet więcej kapłanek mogę w ten sposób dozbierać, jeśli mam odpowiednich specjalistów.

A to jest tylko jedna z premii na wielkim ognisku. Mogę jeszcze zebrać dwie ścieżki, przesunąć kapłanki w dowolne miejsce przy ognisku itd. itp.

I nawet nie muszę się spieszyć. Bo ta gra to słaby wyścig jeśli przed końcem gry mam odliczanie 5 rund.

Przez te 5 rund mogę wykonać masę premii z ogniska.

Słabo wymagająca gra, przy najmniej dla mnie. Ale zdaje sobie sprawę że dla mniej wymagających graczy Bonfire może być fajną zabawą. I o to chodzi. Bonfire zakwalifikowałbym jako lekkie euro dla chcących wejść w tego typu gry.
Oczywiście, że możesz to zrobić. Jeśli w jednej turze jesteś w stanie wykonać zadanie ze swojego ogniska ORAZ zadanie wspólne, przy którym nadal stoi neutralny gnom. Generalnie to co piszesz jest prawdą w rozumieniu mechanicznym. Tak, mechanicznie możesz wykonać turę, w której zrobisz coś takiego. Tyle, że jeśli popełniasz błędy, to ciężko będzie Ci taką turę skleić, bo ona wymaga odpowiedniego przygotowania. A co do końcówki, to jeśli w trakcie tych 5 rund odliczania możesz robić co Ci się zamarzy, to znaczy, że nie popełniałeś błędów i nie musisz nic nadganiać. Bo masz odpowiednie żetony w odpowiedniej liczbie. Masz przygotowane podwaliny w postaci ścieżek/portali. Bo wcześniej robiłeś to, co trzeba, aby znaleźć się w tym momencie z takimi możliwościami.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 31 mar 2021, 23:23
autor: magnetfix
Podtrzymuje, dla mnie w mechanice Bonfire coś zgrzyta.

Ale najważniejsze jest to, że gra wzbudza zainteresowanie i emocje. O to właśnie chodzi.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 15:26
autor: XLR8
magnetfix pisze: 31 mar 2021, 23:23 Podtrzymuje, dla mnie w mechanice Bonfire coś zgrzyta.

Ale najważniejsze jest to, że gra wzbudza zainteresowanie i emocje. O to właśnie chodzi.
Właśnie mechanika to majstersztyk. Zdecydowana topka Felda. Jedynie do czego mogę się osobiście przyczepić to zbyt duży nacisk na strategię w stosunku do taktyki. Do tego tak jak pisałem bardzo mnie irytowały neutralne gnomy, bo premiują robienie rzeczy, które w większości się nie przydają graczom, ale bonusy są zbyt mocne żeby je odpuścić. Na przykład zebranie 6 kart, których połowy nie użyjemy.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 16:52
autor: konradstpn
Niektóre spostrzeżenia co do Bonfire są bardzo trafne i wyważone z tym, że powinny być napisane dzień później.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 17:16
autor: magnetfix
Właśnie mechanika to majstersztyk. Zdecydowana topka Felda. Jedynie do czego mogę się osobiście przyczepić to zbyt duży nacisk na strategię w stosunku do taktyki.
No nie... Przepraszam ale moim zdaniem mechanika Bonfire jest bardzo daleka od majstersztyku.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 17:32
autor: Brylantino
magnetfix pisze: 01 kwie 2021, 17:16 Właśnie mechanika to majstersztyk. Zdecydowana topka Felda. Jedynie do czego mogę się osobiście przyczepić to zbyt duży nacisk na strategię w stosunku do taktyki.
No nie... Przepraszam ale moim zdaniem mechanika Bonfire jest bardzo daleka od majstersztyku.
Dobrze, już to wspominałeś w paru postach - nie musisz teraz podbijać każdy post osób, którym gra się podoba po to aby przedstawiać, że tobie gra nie leży. Po prostu #nikogo to, że tobie się nie podoba, skoro już raz o tym napisałeś.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 17:40
autor: Stephan
XLR8 pisze: 01 kwie 2021, 15:26
magnetfix pisze: 31 mar 2021, 23:23 Podtrzymuje, dla mnie w mechanice Bonfire coś zgrzyta.

Ale najważniejsze jest to, że gra wzbudza zainteresowanie i emocje. O to właśnie chodzi.
Właśnie mechanika to majstersztyk. Zdecydowana topka Felda. Jedynie do czego mogę się osobiście przyczepić to zbyt duży nacisk na strategię w stosunku do taktyki. Do tego tak jak pisałem bardzo mnie irytowały neutralne gnomy, bo premiują robienie rzeczy, które w większości się nie przydają graczom, ale bonusy są zbyt mocne żeby je odpuścić. Na przykład zebranie 6 kart, których połowy nie użyjemy.
A dla mnie to właśnie jest charakterystyczne w grach Felda i za to go lubię najbardziej: każdy element, oprócz swego oczywistego przeznaczenia, służy jeszcze kilku innym celom i wiedza jak i kiedy to wykorzystać daje gigantyczną frajdę. Dokładnie tak samo jest z kartami pomocników w Ognichu. To, że dają konkretne bonusy i umiejętności jest ich funkcją najbardziej trywialną. Oprócz tego kolekcjonowanie ich pozwala realizować cele, wysyłać neutralnych gnomów do Rady, punktować z karty starszego itd. To samo z resztą jest z portalami, ścieżkami itd. co tworzy niesamowitą siatkę zależności. Fakt, że biorąc kartę, która sama w sobie pozornie nie jest nam potrzebna, uruchamiamy ciąg przyczynowo-skutkowy, prowadzący do realizacji na pozór niezwiązanego z akcją bazową celu, zbierając przy tym jeszcze trochę zasobów i punktów jest najbardziej mniam!

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 18:11
autor: magnetfix
Brylantino pisze: 01 kwie 2021, 17:32
magnetfix pisze: 01 kwie 2021, 17:16 Właśnie mechanika to majstersztyk. Zdecydowana topka Felda. Jedynie do czego mogę się osobiście przyczepić to zbyt duży nacisk na strategię w stosunku do taktyki.
No nie... Przepraszam ale moim zdaniem mechanika Bonfire jest bardzo daleka od majstersztyku.
Dobrze, już to wspominałeś w paru postach - nie musisz teraz podbijać każdy post osób, którym gra się podoba po to aby przedstawiać, że tobie gra nie leży. Po prostu #nikogo to, że tobie się nie podoba, skoro już raz o tym napisałeś.
A z kolei inni po kilka razy wychwalają Bonfire. Ktoś nawiązał do mojej wypowiedzi więc pozwoliłem sobie na polemikę. Nie broń wypowiadać się.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 18:30
autor: Brylantino
magnetfix pisze: 01 kwie 2021, 18:11
Brylantino pisze: 01 kwie 2021, 17:32


No nie... Przepraszam ale moim zdaniem mechanika Bonfire jest bardzo daleka od majstersztyku.
Dobrze, już to wspominałeś w paru postach - nie musisz teraz podbijać każdy post osób, którym gra się podoba po to aby przedstawiać, że tobie gra nie leży. Po prostu #nikogo to, że tobie się nie podoba, skoro już raz o tym napisałeś.
A z kolei inni po kilka razy wychwalają Bonfire. Ktoś nawiązał do mojej wypowiedzi więc pozwoliłem sobie na polemikę. Nie broń wypowiadać się.
Napisanie "mi się nie podoba" to nie polemika - jakbyś dodała jakiekolwiek argumenty to taki post wnosiłby cokolwiek do dyskusji.

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 01 kwie 2021, 18:45
autor: magnetfix
Brylantino pisze: 01 kwie 2021, 18:30
magnetfix pisze: 01 kwie 2021, 18:11
Brylantino pisze: 01 kwie 2021, 17:32

Dobrze, już to wspominałeś w paru postach - nie musisz teraz podbijać każdy post osób, którym gra się podoba po to aby przedstawiać, że tobie gra nie leży. Po prostu #nikogo to, że tobie się nie podoba, skoro już raz o tym napisałeś.
A z kolei inni po kilka razy wychwalają Bonfire. Ktoś nawiązał do mojej wypowiedzi więc pozwoliłem sobie na polemikę. Nie broń wypowiadać się.
Napisanie "mi się nie podoba" to nie polemika - jakbyś dodała jakiekolwiek argumenty to taki post wnosiłby cokolwiek do dyskusji.
Przedstawiłem argumenty. Można przeczytać na tym forum. I nie napisałem że "mi się nie podoba".

Re: Bonfire (Stefan Feld)

: 03 kwie 2021, 22:08
autor: Apos
Zaobserwowałem ciekawe doznania wśród graczy Bonfire. Kolejna rozgrywka, tym razem z inną ekipą, która przeszła przez 4 fazy.

Po rozłożeniu gry: konsternacja i wrażenie, że gra jest megaskomplikowana (aczkolwiek b. ładna + pochwała za grafikę na pudełku)

Po wytłumaczeniu zasad: zupełna odmiana i wniosek, że gra jest prosta (nawet za prosta). Dodatkowo wstępna historia o lore oraz dodawanie smaczków o tematyce gry dodała szczyptę klimatu do tej niby "suchej gry". Na BGG powstał nawet fan-fiction o historii świata Bonfire.

W połowie rozgrywki: zwoje parują, trybiki pracują w głowie, emocje są, a podkradanie sobie kafelków czy kart daje satysfakcję + pochwała za ikonografię

Po podliczeniu punktów: Pierwsze pytanie było "Kiedy znowu gramy w Bonfire" :D

Pisałem wcześniej, że to średnio-zaawansowany tytuł i sądzę, że przy dobrym i klimatycznym wprowadzeniu, gra jest łatwa do zrozumienia, ale osiągnięcie wysokiego wyniku to już zupełnie inna sprawa. Graliśmy na 3 osoby i dynamika na planszy nadal jest wraz z "gentlemańskim" dawaniem sobie pstryczka w nos. Ciekawi mnie jak gra wypadnie na 2 osoby. Na minus to wybór kolorów kapłanek oraz różnica w barwie między "dowolną kapłanką" a tą w kolorze naturalnego drewna. Paraliż decyzyjny jest - czasami tura gracza trwa 5 sekund, a czasami kilka minut.

Bonfire to mocne 8+ albo 9-.