Strona 6 z 19

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 08 gru 2021, 10:22
autor: Mr113
Fojtu pisze: 08 gru 2021, 08:19 Przy okazji chciałem też zapytać o tłumaczenie fragmentu o kafelkach ze str. 17
Ang: For construction purposes, unexplored Exploration tiles and cloud-covered hexes are both Field terrains. Should you choose to build on an unexplored Exploration tile, it must be discarded without being revealed or awarding its bonus.
Pl: Kafelki odrkyć należy traktować jako teren o typie równina. Możesz na takim obszarze wznieść budynek albo założyć miasto. Jeżeli to zrobisz, odrzuc go bez podglądania (jeśli był zakryty) i bez rozpatrywania jego efektu).

Z tego co rozumiem, w angielskiej wersji po odkryciu kafelka nie można na nim budować, dopóki nie zostanie spełniony (oczywiście poza takim na którym się buduje). W polskiej wersji brzmi jakby zawsze można było taki kafelek odrzucić, żeby zbudować. Ma to dość spore znaczenie przy ekspedycjach, które na początku są trudne do zrobienia.
Faktycznie, w polskiej instrukcji może być mylące stwierdzenie "odrzuć go bez podglądania (jeśli był zakryty)"

Według angielskiej wersji jasne jest, że budować można tylko w miejscach, gdzie: 1) leżą nadal zakryte kafelki (chmurkami do góry), 2) w miejscach opróżnionych po rozpatrzeniu kafelków odkryć (np. po odkryciu i zabraniu nowego gatunku zwierząt) oraz 3) w przypadku, gdy kafelek na to wyraźnie pozwala (np. kafelek z bonusowym złotem).

Polska instrukcja sugeruje, że można odrzucić każdy kafelek odkrycia i umieścić w jego miejscu budynek, niezależnie od tego, czy kafelek został odkryty, czy nie (przy czym jeżeli był zakryty, to nie można go podejrzeć).

Wydaje się, że w polskiej wersji powinno być raczej "Zakryte kafelki odkryć należy traktować jako teren o typie równina. Możesz na takim obszarze wznieść budynek albo założyć miasto. Jeżeli to zrobisz, odrzuć kafelek bez podglądania i bez rozpatrywania jego efektu)." Efekty każdego kafelka (i sytuacje kiedy można zabudować kafelek po jego odkryciu) są opisane w dalszej części instrukcji.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 08 gru 2021, 10:46
autor: MichalCh132
To może i ja dorzucę trzy grosze od siebie. Pierwsza gra zakończyła się wg. mnie bardzo szybko - niecałe 2 godziny w tym sporo zaglądania do instrukcji i typowego przy pierwszej rozgrywce downtime'u powodowanego tym, ze nie wiesz w sumie co powinienes zrobić. Jak dla mnie aż za szybko, w momencie w którym ma się już w miare fajne imperium gra nagle się urywa i dowiadujesz sie ze to Twoja ostatnia tura bo ktoś zrobił misję 3.

Eksploracja jest mega ważna, szybka budowa pierwszej jednostki jest imo kluczowa ze względu na darmowy ruch co ture. Znajdźki potrafią dać sporego kopa do rozbudowy, a w większości wystarczy na nie wejść i po prostu zdobyć bonus. Dodatkowo może się udać komuś podebrać zasoby z pola przeciwnika, co daje sporego kopa na starcie. Nie podoba mi się zbyt duzy power level niektórych znajdziek, ta która zwieksza produkcje o 1 dookoła jest calkowicie przegieta i podejrzewam ze czekają ja house rulesy

Początkowa mapa Brazylia jest bardzo niesprawiedliwa, jeden gracz jest zamkniety w rogu mapy, jeden ma dostęp praktycznie wszędzie, a dwóch graczy ma dostęp do dużej (dodatkowej, poza srodkiem mapy) połaci terenu. Nie mam pojęcia kto wpadł na pomysł stworzenia tak niesprawiedliwej mapy, szczególnie gdy czwarty gracz tak naprawdę nie ma żadnych profitów z tego ze jest ostatni więc dostaje kare podwójnie - raz, że otrzymał najsłabsze miejsce, dwa ze napewno nie bedzie pierszym graczem - co mogloby potencjalnie dac mozliwosc zdobycia jakiegoś dobrego obrazu na start lub po prostu szybszej mozliwosci eksploracji mapy.

Walka jest bardzo prosta, premiuje obrońcę więc raczej nie powinno być sytuacji, że ktoś podbije Twoje tereny i nie masz jak się przed tym bronić. Budynki dodają punkty walki tylko właścicielowi - co zagraliśmy źle (u nas okupant tez dostawal te punkty) i mogło mieć spory wpływ na rozgrywkę. Fajnie że są rózne typy jednostek, wydaje mi się, że armata z 5VP to trochę przegięcie ale to do testów.

System akcji i ich ulepszeń jest super. Tura gracza trwa bardzo krótko ale zawsze czuje sie ze coś się zrobiło, budowanie nowych budynków jest bardzo satysfakcjonujące i fajnie patrzy sie jak z dżungli rozwija się imperium :D Podoba mi się też system ruchu połączony z akcja - czasem trzeba spojrzec czy nie lepiej zrezygnowac z najlepszej akcji na rzecz lepszego ruchu armią.

Obrazy nie szły prawie wcale, może to kwestia pierwszej gry bo wydają się całkiem mocne gdy sa dobrze wykorzystane. Np. wiedzac ze ktos szykuje armie wcale nie trzeba robic tego samego zeby sie obronic. W grze wyszedl obraz ktory premiuje obrone i sam on + VP z budynku daje calkiem spory potencjał do obrony.

Do misji mam mocno mieszane uczucia. To, że nakładają sie na siebie oznacza, że gracz który przyfarci w losowaniu dostaje bardzo łatwe do spełnienia cele. U nas jedna osoba miała je tak ponakładane, że skończyła trzecia w momencie gdy część graczy nie miala jescze skonczonej drugiej, co z kolei spowodowalo, że masakrycznie odskoczyla w punktach.

Podsumowując gra mi sie naprawdę spodobała, myślę ze raczej napewno zostanie w kolekcji. Niestety ma też swoje minusy. Mam pare pomysłów jak można to spróbować poprawić tj:
1. Mapa najłatwiejsza kwestia, wystarczy samemu zbudować taką która będzie sprawiedliwa dla każdego z graczy.
2. Znajdźka z +1 produkcja zmienić na +1 wybrany zasób po zbudowaniu budynku koło niej.
3. Combowanie sie misji - po wykonaniu przez jednego z graczy misji 3 dodać jeszcze kilka (2-3) okrążenia stołu tak, żeby reszta graczy miała szanse konkurować z nim. Pałac + 3 punkty za karte daje imo zbyt duzo punktow zeby dało się to nadgonić bez tego.
4. Pierwszy gracz powinien być graczem który ostatni wybierał (a w zasadzie reszta wybrała za niego). Nie ma sensu kopać leżącego.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 08 gru 2021, 11:22
autor: Fojtu
Tak dla uściślenia, graliśmy z MichalCh123 przy jednym stole, stąd zbieżność opisów :wink:

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 09 gru 2021, 01:17
autor: dwaduzepe
Czy kafelki odkryc ,,eksploracja'' po spelnieniu warunkow sily przez nie wymaganych sa odrzucane czy zostaja na mapie?

edit znalazlem jasna odpowiedz w angielskiej instrukcji - odrzucane

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 09 gru 2021, 07:27
autor: Bruno
MichalCh132 pisze: 08 gru 2021, 10:46 Podoba mi się też system ruchu połączony z akcja - czasem trzeba spojrzec czy nie lepiej zrezygnowac z najlepszej akcji na rzecz lepszego ruchu armią.
Hm, to z perspektywy kolejnego gracza przy tym samym stole :wink: , powiem, że o ile mechanicznie rozwiązanie z bonusowym ruchem jest bardzo ciekawe, to już dla potencjalnego "obrońcy" jest mega upierdliwe, bo trzeba śledzić, jakim bonusem ktoś może zrobić skok o dwa pola na nasz budynek, co de facto zakłada też konieczność sprawdzenia, jaką akcję wykonał poprzednio.
MichalCh132 pisze: 08 gru 2021, 10:46 Początkowa mapa Brazylia jest bardzo niesprawiedliwa, jeden gracz jest zamkniety w rogu mapy, jeden ma dostęp praktycznie wszędzie, a dwóch graczy ma dostęp do dużej (dodatkowej, poza srodkiem mapy) połaci terenu.
MichalCh132 pisze: 08 gru 2021, 10:46 Znajdźki potrafią dać sporego kopa do rozbudowy, a w większości wystarczy na nie wejść i po prostu zdobyć bonus. Dodatkowo może się udać komuś podebrać zasoby z pola przeciwnika, co daje sporego kopa na starcie. Nie podoba mi się zbyt duzy power level niektórych znajdziek, ta która zwieksza produkcje o 1 dookoła jest calkowicie przegieta i podejrzewam ze czekają ja house rulesy
Chyba mogę powiedzieć, że w moim przypadku nastąpiło samoistne zbalansowanie się obu powyższych elementów: miałem otwartą mapę od "zachodu", ale dwa najbliższe mojej stolicy kafelki eksploracji - ekspedycje o wartościach 5 i 6 - skutecznie przystopowały możliwość ekspansji :D

Ale co fakt, to fakt - jak na grę cywilizacyjną, to losowość warunków początkowych (misje, lokalizacja [kolejność jej wyboru], kafle eksploracji) może być krzywdząca dla jednych i premiująca innych.
Niemniej, mimo iż podczas pierwszej rozgrywki totalnie się zablokowałem, przyznaję, że gra ma potencjał, aby być przyjemną, czemu sprzyja miła dla oka, hm... ciepła (?), oprawa graficzna.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 09 gru 2021, 15:26
autor: jakubski
Wychodząc z założenia, ze kazda gra ma jakieś wady dajcie znac jednoznacznie czy polecacie te grę czy nie.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 09 gru 2021, 16:09
autor: dwaduzepe
jakubski pisze: 09 gru 2021, 15:26 Wychodząc z założenia, ze kazda gra ma jakieś wady dajcie znac jednoznacznie czy polecacie te grę czy nie.
Jesli lubisz Scythe to ta gra ci na pewno podejdzie, bo to nie az tak daleki krewny, ale ma tez swoje fajne pomysly:) Ja polecam.

edit dodam jeszcze, ze wizualnie gra sprawia przyjemnosc podczas obcowania z nia, jest ladnie, kolorowo i klimatycznie

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 09 gru 2021, 16:35
autor: MichalCh132
jakubski pisze: 09 gru 2021, 15:26 Wychodząc z założenia, ze kazda gra ma jakieś wady dajcie znac jednoznacznie czy polecacie te grę czy nie.
Jakbym miał jednoznacznie powiedzieć, to powiedziałbym ze gra mi się podobała i chętnie jeszcze do niej usiądę. Na jakąś bardziej konkretną ocenę trochę za wcześnie, szczególnie jeśli się weźmie pod uwagę, że kilka zasad zagraliśmy źle :roll:

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 09 gru 2021, 21:22
autor: Xyhoo
Zagrałem po raz pierwszy i ogółem całkiem pozytywne wrażenia, ale czy ja dobrze rozumiem, że jedyną nagrodą za spełnienie trzeciego celu jest zakończenie gry? Czy jeśli żaden z graczy nie jest pewny wygranej to mogą nie wykonywać tego celu i ciągnąć grę w nieskończoność?

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 09 gru 2021, 21:33
autor: dwaduzepe
Xyhoo pisze: 09 gru 2021, 21:22 Zagrałem po raz pierwszy i ogółem całkiem pozytywne wrażenia, ale czy ja dobrze rozumiem, że jedyną nagrodą za spełnienie trzeciego celu jest zakończenie gry? Czy jeśli żaden z graczy nie jest pewny wygranej to mogą nie wykonywać tego celu i ciągnąć grę w nieskończoność?
nagroda jest wybrany palac nr 4-6, ktory daje punkty na koniec

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 10 gru 2021, 12:24
autor: Fojtu
Xyhoo pisze: 09 gru 2021, 21:22 Zagrałem po raz pierwszy i ogółem całkiem pozytywne wrażenia, ale czy ja dobrze rozumiem, że jedyną nagrodą za spełnienie trzeciego celu jest zakończenie gry? Czy jeśli żaden z graczy nie jest pewny wygranej to mogą nie wykonywać tego celu i ciągnąć grę w nieskończoność?
Tak jak wspomniał dwaduzepe masz ekstra pałac a poza tym zawsze jest przy stole jakiś gracz, któremu opłaca się zakończyć grę bo zdobywa mniej punktów na turę. To samo jest w Terraformacji Marsa, teoretycznie nikt nie musi terraformować i możesz grac w nieskończoność, ale ktoś powinien grę zamykać, bo ma gorszy silnik.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 10:13
autor: dwaduzepe
PanFantomas pisze: 11 gru 2021, 09:28 Zagrałem już w „Brazil”. Ależ to jest dobra gra. Wizualnie rewelacja, ale sama rozgrywka też super. Ogromnym plusem dla mnie są bardzo intuicyjne zasady. Po jednym przeczytaniu instrukcji można bez problemu zagrać i wszystko wiadomo. Wrzuciłem na YouTube film. Miłego oglądania :)
https://youtu.be/cYSt9bMUXeQ
szkoda tylko, ze polska instrukcja rozni sie zasadami od angielskiej

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 10:52
autor: japanczyk
Rozni sie na plus bo wyjaśnia nieścisłości - w czym problem?

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 12:48
autor: Fojtu
japanczyk pisze: 11 gru 2021, 10:52 Rozni sie na plus bo wyjaśnia nieścisłości - w czym problem?
Różni się niby wyjaśnieniem nieścisłości w jednym miejscu (chodzenie po wodzie) ale brzmi kompletnie inaczej niż Angielski tekst. IMO angielska wersja powinna dostać ostrą erratę.

Do tego przy płytkach eksploracji jest też różnica, ale jeszcze wydawca się nie wypowiedział.
PanFantomas pisze: 11 gru 2021, 09:28 Ogromnym plusem dla mnie są bardzo intuicyjne zasady. Po jednym przeczytaniu instrukcji można bez problemu zagrać i wszystko wiadomo.
Ja nie do końca się zgadzam z tym, że są intuicyjne zasady. Większość, pewnie tak, bo to proste mechanizmy. Ale gra niestety ma sporo nie do końca intuicyjnych zasad lub kruczków. My sięgaliśmy sporo do instrukcji, która imo ma trochę słaby rozkład do szukania konkretnych zasad (ale uczy się z niej podstaw bardzo dobrze).

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 12:51
autor: dwaduzepe
japanczyk pisze: 11 gru 2021, 10:52 Rozni sie na plus bo wyjaśnia nieścisłości - w czym problem?
nie wyjasnia tylko inaczej interpretuje zasady, a czesc zasad z angielskiej instrukcji jest nieujeta (np. odnosnie plytek odkryc), wiec czasami jak sie nie zna tematu lepiej sie nie wypowiadac

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 13:12
autor: japanczyk
dwaduzepe pisze: 11 gru 2021, 12:51 nie wyjasnia tylko inaczej interpretuje zasady, a czesc zasad z angielskiej instrukcji jest nieujeta (np. odnosnie plytek odkryc), wiec czasami jak sie nie zna tematu lepiej sie nie wypowiadac
Znam temat, bo zarówno go śledze jak i rozmawiałem z wydawcą.
Jest jedna nieścisłość dotycząca odrzucania odkrytych kafelków eksploracji w polskiej instrukcji i to tyle.

Interpretacja zasad z tego co wiem była konsultowana z oryginalnym wydawcą i dzieki temu mamy bardziej klarowną instrukcje niz wersja angielska.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 13:34
autor: detrytusek
Fojtu pisze: 11 gru 2021, 12:48
Ja nie do końca się nie zgadzam z tym, że są intuicyjne zasady.
Spoiler:
Przepraszam, musiałem 😊

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 13:46
autor: detrytusek
PanFantomas pisze: 11 gru 2021, 13:43
Fojtu pisze: 11 gru 2021, 12:48 Ja nie do końca się nie zgadzam z tym, że są intuicyjne zasady.
Według mnie są intuicyjne, ale to moja subiektywna opinia ;) Jeśli po jednym przeczytaniu instrukcji mogę bez problemów zagrać w grę i nie muszę do niej zaglądać co turę, to uznaję że są intuicyjne :)
Ale chodzi głównie o to by grać dobrze 😉. Ile to ja razy po jednym przeczytaniu byłem królem dżungli., a potem...

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 13:50
autor: dwaduzepe
PanFantomas pisze: 11 gru 2021, 13:43
Fojtu pisze: 11 gru 2021, 12:48 Ja nie do końca się nie zgadzam z tym, że są intuicyjne zasady.
Według mnie są intuicyjne, ale to moja subiektywna opinia ;) Jeśli po jednym przeczytaniu instrukcji mogę bez problemów zagrać w grę i nie muszę do niej zaglądać co turę, to uznaję że są intuicyjne :)
hehe chyba poczatkujacy w planszowkach, ze mysli, ze po jednym przeczytaniu zasad nie musi juz zagladac do instrukcji, a potem miesiacami graja ludzie zle:)

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 14:15
autor: itsthisguyagain
Ja tam uważam że zasady w Brazil są proste. Jest parę wyjątków (np w akcji handel) ale poza tym gra jest zasadniczo prosta.

Wczoraj wytłumaczyłem żonie w 15 min wszystkie zasady potrzebne żeby zacząć grać. Myślę że po jednej grze z doczytywaniem w instrukcji da się wyjaśnić wszelkie niejasności, tak że od 2 gry do instrukcji w ogóle nie zaglądać albo bardzo mało.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 21:11
autor: Fojtu
Dla osób twierdzących, że są intuicyjne zasady, jestem ciekaw czy przed grą byliście w stanie odpowiedzieć na pytania (sam fakt mojego pytania jest tu trochę podpowiedzią w niektórych):
Spoiler:
Ogólnie ja już znam odpowiedzi na to wszystko oprócz 8., ale imo to wszystko jest bardzo nieintuicyjne i dużo się naszukaliśmy tego w instrukcji. Niektórych podczas gry nie potrafiliśmy znaleźć. I nie jest to krytyka w tłumaczenia, ja czytałem zarówno instrukcje polską i angielską. Jasne, zasady z Brazil to nie rocket science, ale IMO jest sporo zasad, które działają dosłownie przeciwnie niż standardowo w planszówkach.

Admina proszę o nie przenoszenie posta, to nie jest pytanie o zasady :roll:

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 21:27
autor: japanczyk
Fojtu pisze: 11 gru 2021, 21:11 Ogólnie ja już znam odpowiedzi na to wszystko oprócz 8., ale imo to wszystko jest bardzo nieintuicyjne i dużo się naszukaliśmy tego w instrukcji. Niektórych podczas gry nie potrafiliśmy znaleźć. I nie jest to krytyka w tłumaczenia, ja czytałem zarówno instrukcje polską i angielską.
Ale piszesz o rzeczach, które sa intuicyjne, tylko ty dorobiles do nich niescislosci - np. 3 , 4, 5, 6...
7 powiedzmy, ze było niejasne na początku, ale tez jest wyjasnione jesli dobrze pamietam.

to co napisales, nie wyklucza intuicyjnosci zasad - wytlumaczenie tej gry zajmuje 10-15 minut, zasady sa bardzo proste, ergo sa intuicyjne

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 21:34
autor: seki
Zdecydowanie zgadzam się z Fojtu. Gra ma sporo nieintuicyjnych zasad. Grę dzisiaj tłumaczyłem moim współgraczom, zajęło mi to sporo czasu a mimo to doświadczeni gracze mieli sporo pytań. Wszystkie oczywiście wyjaśniałem w trakcie tłumaczenia a mimo to, nie dali rady ich spamiętać. Jest ich sporo jak na średnio-ciężkie euro i jest tu sporo szczególnych sytuacji, które fajnie podsumował Fojtu.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 21:34
autor: Otorek
Delikatnie ujmująć bardzo nietrafne myślenie. Prostota zasad nie oznacza, że są intuicyjne. To tak jakby kogoś, kto nigdy nie widzał szach postawić przy planszy i twierdzić, zę zasady są intuicyjne bo proste. Absurd. Gry planszowe zawsze poruszają się w abstrakcji, to, że po graniu w x tytułów coś wydaje się "intuicyjne" to tylko Twój punkt widzenia.

Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)

: 11 gru 2021, 21:38
autor: Fojtu
japanczyk pisze: 11 gru 2021, 21:27
Fojtu pisze: 11 gru 2021, 21:11 Ogólnie ja już znam odpowiedzi na to wszystko oprócz 8., ale imo to wszystko jest bardzo nieintuicyjne i dużo się naszukaliśmy tego w instrukcji. Niektórych podczas gry nie potrafiliśmy znaleźć. I nie jest to krytyka w tłumaczenia, ja czytałem zarówno instrukcje polską i angielską.
Ale piszesz o rzeczach, które sa intuicyjne, tylko ty dorobiles do nich niescislosci - np. 3 , 4, 5, 6...
7 powiedzmy, ze było niejasne na początku, ale tez jest wyjasnione jesli dobrze pamietam.

to co napisales, nie wyklucza intuicyjnosci zasad - wytlumaczenie tej gry zajmuje 10-15 minut, zasady sa bardzo proste, ergo sa intuicyjne
3. No spoko, można powiedzieć, że to wynika wprost z instukcji jak się wczytasz
4. Jest napisane wprost w instrukcji, ale nijak nie jest zaznaczone na planszetce, imo by sporo pomogło jakby było.
5. To jest w ogóle gdziekolwiek zapisane? W jakiej innej grze masz zasób, który jest jokerem, ale nie zawsze. IMO to jest definisja nieintuicyjnej zasady. Jako gracz nigdy bym się tego nie spodziewał.
6. Jest opisane wyraźnie w instrukcji, ale jest to inne niż w jakiejkolwiek innej grze.
Rozumiem, że 1/2/8, które są najgorsze z listy to nie ruszamy :D

Przecież to, że gra ma nieintuicyjne zasady nie mówi o tym, że jest źle napisana i czegoś gdzieś nie ma. Nieintuicyjne zasady to takie, które byś się spodziewał, że działają inaczej.