Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zbazyl86 »

Od rana dojechałem do 16 strony tego tematu i póki co nie znalazłem odpowiedzi na powstałą wątpliwość.
W fazie wydarzeń na talii przy polu budowy wylądował duży znacznik "?". W aktualnej rundzie Piętaszek sam podjął akcję budowy jakiegoś przedmiotu, przyjmijmy noża. Rzucam trzema kostkami: wypadł sukces, bez rany i bez przygody. Czy mimo wszystko Piętaszek otrzyma jedną ranę z racji dużego znacznika "?" znajdującego się na talii budowy - gdyż nigdy nie rozpatruje on kart przygody.
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Maxxx76 »

Si, senior :-)
Pixa
Posty: 1993
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pixa »

zbazyl86 pisze:Od rana dojechałem do 16 strony tego tematu i póki co nie znalazłem odpowiedzi na powstałą wątpliwość.
W fazie wydarzeń na talii przy polu budowy wylądował duży znacznik "?". W aktualnej rundzie Piętaszek sam podjął akcję budowy jakiegoś przedmiotu, przyjmijmy noża. Rzucam trzema kostkami: wypadł sukces, bez rany i bez przygody. Czy mimo wszystko Piętaszek otrzyma jedną ranę z racji dużego znacznika "?" znajdującego się na talii budowy - gdyż nigdy nie rozpatruje on kart przygody.
Dokladnie tak. Niepotrzebnie rzucales koscia przygody, bo "?" byl na talii budowy, wiec przygoda jest obligatoryjna. Tak czy siak przy zdrowym Pietaszku jest to fajna metoda unikniecia rozpatrywania przygody.

Z drugiej strony - czy jezeli NIE rzucamy koscmi (2 pionki) to rozpatrujemy "?" na talii mimo wszystko? Zdaje mi sie, ze nie.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Maxxx76 »

Instrukcja nie pozostawia niedomówień :-)
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zbazyl86 »

Przez kilka dni zmagamy się ze scenariuszem 6 - rodzina robinsonów. Nie wiem czy gramy dobrze bo generalnie sromotnie przegrywamy, ginąc bezdzietnie w fazie ok. 5-6. Co prawda scenariusz 6 wzięliśmy na tapetę, zaraz po kilku wygranych (różnymi bohaterami) scenariusza rozbitkowie i nie wiem czy było to rozsądne...
Tak więc teraz tłuczemy ciągle zestawem cieśla i kucharz (nie zniechęcając się), ale czy to normalne, że mimo eksploracji w początkowym etapie gry nic nie mogę budować? Rozumiem, że wiele zależy od szczęścia jaki kafelek wylosowaliśmy, ale mam co do tego scenariusza parę wątpliwości, prosząc życzliwie o pomoc:
1) losując kafelki wyspy: mam już góry niestety zasłonięte - czyli traktując ten teren jako zakryty, wyciągnięcie kolejnego kafelka z terenem gór i z totemem powoduje, że ten dopiero co wylosowany z górami również muszę zakryć i to mimo, że wcześniej wylosowałem góry?
2) jak już gra zaczęła w miarę wyglądać wyciągnęliśmy chyba kartę wydarzenia albo przygody (nie pamiętam nazwy) nakazującej odrzucić 5 pomysłów lub 3 itp.? Czy te i inne tego typu karty mają zastosowanie do tego scenariusza? jeżeli jednak mają pełne zastosowanie to grę mogliśmy uznać za przegraną. Co prawda jako cieśla mogę kombinować, ale w większości przypadków morale mamy już "na minusie", a zresztą wymyślenie kolejnych nowych 5 pomysłów przez cieślę jest nierealne. Dlatego też czy mogę nie stosować efektów kart nakazujących odrzucenie pomysłów?
3) kiedy można wykonać specjalną akcję rekultywacja (na karcie scenariusza) - na początku rozpatrywania fazy akcji, po fazie akcji, po fazie nocy?
4) czy specjalne przedmioty z karty scenariusza mogę wykonywać wielokrotnie?
i ostatnie.... pytanie (ogólne) do zasad
5) czy mając wybudowane podstawowe przedmioty typu łopata, nóż mogę używać ich wielokrotnie do budowy innych przedmiotów? np. chciałbym w danej fazie wybudować 2 przedmioty. Do obu wymagane jest łopata (oraz do jednego drewno, do drugiego skóra). Czy mogę więc budować oba (mając wszystkie pozostałe surowce) naraz w fazie akcji czy tylko jeden uznając za zasadę jednorazowego użycia przedmiotu podstawowego do budowy przedmiotu dodatkowego.

Z góry dziękuję za pomoc.

P.S. Może jednak ktoś zaleca spróbować zagrać w inny (łatwiejszy) scenariusz?
Pixa
Posty: 1993
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pixa »

Najlatwiejsza po rozbitkach jest chyba wyspa ognia, a najtrudniejsi kanibale.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

zbazyl86 pisze:1) losując kafelki wyspy: mam już góry niestety zasłonięte - czyli traktując ten teren jako zakryty, wyciągnięcie kolejnego kafelka z terenem gór i z totemem powoduje, że ten dopiero co wylosowany z górami również muszę zakryć i to mimo, że wcześniej wylosowałem góry?
Nie, karta scenariusz mówi wyraźnie, "jeśli ten typ terenu pojawił się po raz pierwszy" - ciężko o bardziej precyzyjne wyjasnienie.
2) jak już gra zaczęła w miarę wyglądać wyciągnęliśmy chyba kartę wydarzenia albo przygody (nie pamiętam nazwy) nakazującej odrzucić 5 pomysłów lub 3 itp.? Czy te i inne tego typu karty mają zastosowanie do tego scenariusza? jeżeli jednak mają pełne zastosowanie to grę mogliśmy uznać za przegraną. Co prawda jako cieśla mogę kombinować, ale w większości przypadków morale mamy już "na minusie", a zresztą wymyślenie kolejnych nowych 5 pomysłów przez cieślę jest nierealne. Dlatego też czy mogę nie stosować efektów kart nakazujących odrzucenie pomysłów?
Jak chcesz mieć łatwiej, to możesz wszytko :P Takie karty jak najbardziej mają zastosowanie także w tym scenariuszu. Grając 2 Postaciami, masz już do odrzucenia 2 karty pomysłu od Postaci (np. Skrót u Odkrywcy, Wnyki u Cieśli, itp). Następne 2 masz do odrzucenia na karcie scenariusz (Fosa, Ogród) - spokojnie mozna się bez nich obejść. Do odrzucenia masz też któreś z 9 przedmiotow podstawowych. Często nie można ich odrzucać, bo są potrzebne do wytworzenia czegoś więcej, ale nei wszystkie. Zwykle można odrzucić Tamę, Mapę, Lek... Grając w wiecej Postaci kart do odrzucenia jest jeszcze więcej. Dodatkowo wspomniana przez Ciebie umiejętność Cieśli może poprawić sytuację przez dociąganie nowych kart.
3) kiedy można wykonać specjalną akcję rekultywacja (na karcie scenariusza) - na początku rozpatrywania fazy akcji, po fazie akcji, po fazie nocy?


Sam sobie odpowiedziałeś. Kiedy można wykonac akcję? W trakcie fazy Akcji.
4) czy specjalne przedmioty z karty scenariusza mogę wykonywać wielokrotnie?
Nie, żadnych przedmiotów w grze nie można wykonywać wielokrotnie, chyba, że napisano inaczej vel scenariusz 2 krzyż i dzwon.

5) czy mając wybudowane podstawowe przedmioty typu łopata, nóż mogę używać ich wielokrotnie do budowy innych przedmiotów? np. chciałbym w danej fazie wybudować 2 przedmioty. Do obu wymagane jest łopata (oraz do jednego drewno, do drugiego skóra). Czy mogę więc budować oba (mając wszystkie pozostałe surowce) naraz w fazie akcji czy tylko jeden uznając za zasadę jednorazowego użycia przedmiotu podstawowego do budowy przedmiotu dodatkowego.


Tak, możesz ich używać wielokrotnie, także w tej samej turze.


Generalna strategia kreci się wokół dobrej kolejności wytwarzania przedmiotów. Więc najpierw robimy NA PEWNOŚCI te ktore są postawą drzewka techonologicznego (Lina, Nóż, Łopata). Potem ogarniamy przypływ jedzenia (Wnyki, Zagroda, Skrót, Wilczy dół, Kosz, Wór) lub broni jeśli planujemy żyć z polowań (Łuk, Dzida, Proca, PIWNICA). A potem, z każdym kolejnym przedmiotem będzie coraz łatwiej. Oczywiście rekultywacja i problemy z terenem są, ale my zwykle dużo eksplorujemy, bo kosztuje to tyle co rekultywacja, a zawsze wpadnie jakiś Żeton Odkrycia. I morale od początku wysoko (warto to ogarnąć w pierwszych dwóch turach).
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

zbazyl86 pisze:Przez kilka dni zmagamy się ze scenariuszem 6 - rodzina robinsonów. Nie wiem czy gramy dobrze bo generalnie sromotnie przegrywamy, ginąc bezdzietnie w fazie ok. 5-6. Co prawda scenariusz 6 wzięliśmy na tapetę, zaraz po kilku wygranych (różnymi bohaterami) scenariusza rozbitkowie i nie wiem czy było to rozsądne...
Mi ten scenariusz dał w kość nawet więcej razy niż kanibale, więc może faktycznie trzeba było iść po kolei :)
Peter 128 już kilka dobrych rad dał. Morale od początku wysoko, schronienie, lina i zapewnienie żarcia (wnyki i piwnica, jak się trafi - można polować do bólu). Przede wszystkim jednak kucharz do lamusa i wziąć zamiast niego odkrywcę. Cieśla niech buduje bez ryzyka i zawsze korzystając z umiejętności oszczędzania drewna. A odkrywca powinien w miarę możliwości (najlepiej jak się startowo trafi przedmiot dający determinację) ułożyć kafelki wyspy, żeby nie wpadać na początku na totemy. Dacie radę. W XI rundzie skończyłem z 64 punktami. Ale przegrałem wcześniej z 4 razy :)
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zbazyl86 »

Dzięki za wyjaśnienia i cenne wskazówki! Co prawda znowu przegraliśmy, ale w 10 rundzie i szło zdecydowanie lepiej:)
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Jeszcze jak macie szczęście i wylosowała wam się Latarnia, to róbcie jak najszybciej oszczedza wiele Ran i Przygód.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

Pytania do scenariusza Przyrodnik:
1. Trzeba liczyć 3PW "za komplet 3 różnych unikatowych drzew ryb i ptaków zebranych podczas rund z ikoną Księgi". Czy komplet to drzewo, ryba, ptak, czy kompletem są 3 drzewa, 3 ryby lub 3 ptaki? Bo można zrozumieć dwojako.
2. O ile klatki mogę budować wielokrotnie, o tyle szklarnia moim zdaniem jest jednorazowa. Tymczasem w angielskiej wersji gościu stworzył karty, z których wynika, że szklarnia też powinna być wielokrotna, czyli dla każdej rośliny inna. Jakoś nie widzi mi się uzyskać wówczas 80 punktów wiedzy, kiedy tyle trzeba wbudować. Jak jest Waszym zdaniem?
Awatar użytkownika
kajman
Posty: 126
Rejestracja: 19 cze 2011, 15:29
Lokalizacja: Wrocław

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kajman »

Cześć,

jak rozumiecie "odrzucanie" - czy jako odrzucanie na zawsze z danej rozgrywki, czy po prostu jako niewybranie? Mam plecak (Skarb), który pozwala mi wybrać 2 żetony i jeden z nich odrzucić i nie wiem, czy odrzuconego żetonu pozbywam się na zawsze, czy tylko odkładam go do pozostałych.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

W tym przypadku jak dla mnie - odrzucasz do pudełka. Choć jak odkrywca wybiera ze swojej umiejętności, to odkładam niewybrany żeton z powrotem. Grunt to konsekwencja :)
Awatar użytkownika
turban
Posty: 8
Rejestracja: 25 paź 2010, 23:33

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: turban »

Witam,

W scenariuszu 3 jest napisane, że przy 3 totemie należy odwrócić kartę pomysłu lina na drugą stronę - co to oznacza? I czym to się różni od odrzucenia karty pomysłu?

Dziękuje!
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

To oznacza, uwaga!, że odwraca się kartę na drugą stronę - czyli z pomysłu na Linę robi się przedmiot - Lina. Odrzucenie to zupełnie coś innego.
krzynie1331
Posty: 2
Rejestracja: 03 sty 2015, 12:34

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: krzynie1331 »

Witam wszystkich.
Kupiłem jakieś 2 miesiące temu Robinsona i dopiero wczoraj udało mi się w końcu zagrać w tą grę ze znajomymi. Przyznam że przebrnąć przez tą instrukcję to była istna masakra (stąd to opóźnienie), a w nie jedną grę już grywałem.
Graliśmy w pierwszy scenariusz i o dziwo wygraliśmy ale po grze miałem ogromne wrażenie że robiliśmy coś nie tak, szczególnie jeśli chodzi o budowanie przedmiotów, dlatego jeśli mógłby ktoś mi to w bardzo łopatologiczny sposób wyjaśnić.
Na początku mieliśmy położyć na planszy 9 przedmiotów początkowych + 5 losowych i obrócić je stroną pomysłu do góry. Pierwszym kafelkiem była plaża więc mieliśmy przez to położyć czarny znacznik na łopacie i teraz moje pierwsze pytanie. Ten czarny znacznik oznacza że mamy łopatę, czy tylko pomysł na nią, a żeby ją posiadać trzeba wysłać kogoś do jej budowy ? A po budowie obrócić ja na stronę przedmiotu i wtedy dopiero jest dostępna ? Czy pozostałe pomysły na których nie ma czarnego znacznika nie mogą być budowane, a żeby mieć do nich dostęp trzeba odkryć odpowiedni teren ?

Budując np ogrodzenie na stronie pomysłu jest że palisada zwiększa się o 2. Zwiększamy o 2 jeśli mamy dostęp do tego pomysłu, czy dopiero jak wybudujemy?

Dziękuję z góry za odpowiedz, może i głupie pytania ale chce mieć jasność i grać dobrze.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3095
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 622 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

krzynie1331 pisze:Ten czarny znacznik oznacza że mamy łopatę, czy tylko pomysł na nią, a żeby ją posiadać trzeba wysłać kogoś do jej budowy ? A po budowie obrócić ja na stronę przedmiotu i wtedy dopiero jest dostępna ?
Tylko pomysł na nią. Trzeba wysłać albo 2 żetony na pewniaka, albo jeden żeton + rzut "kościo". Gdy zakończy się powodzeniem, to dopiero masz łopatę.
krzynie1331 pisze:Czy pozostałe pomysły na których nie ma czarnego znacznika nie mogą być budowane, a żeby mieć do nich dostęp trzeba odkryć odpowiedni teren ?
Dokładnie tak jak piszesz. Niektóre pomysły są odblokowywane przez kafelek terenu, niektóre przez wyprodukowane wcześniej przedmioty.
krzynie1331 pisze: Budując np ogrodzenie na stronie pomysłu jest że palisada zwiększa się o 2. Zwiększamy o 2 jeśli mamy dostęp do tego pomysłu, czy dopiero jak wybudujemy?
Dopiero jak wybudujesz.

Dostępne karty pomysłów niejako odzwierciedlają aktualne zdolności intelektualno-manualne rozbitków. ;)
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 801
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 30 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Michał M »

1. Pomysł na łopatę macie już na starcie, znacznik wskazuje na to, że możecie ją zrobić, bo został odkryty teren potrzebny do jej wytworzenia.
2. Tak, żeby wytworzyć inne przedmioty, jeśli wymagają najpierw odkrycia konkretnego rodzaju terenu, musisz odkryć konkretny kafelek, a dopiero później możesz wytworzyć przedmiot.
3. Dopiero jak wybudujecie.
krzynie1331
Posty: 2
Rejestracja: 03 sty 2015, 12:34

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: krzynie1331 »

Dzięki wielkie za odpowiedz.

A co się dzieje w przypadku takiego wydarzenia "Używając znacznika zakryj ikonkę typu terenu na kafelku, na którym zbierasz surowce. Traktuj ten teren jako nie odkryty na tym kafelku"

1. Tracę wszystkie pomysły które wymagały tego terenu ? (Przedmioty też ?)
2. Czy mogę tam dalej zbierać surowce ?
3. Czy to oznacza że trzeba w kolejnej rundzie wysłać kogoś na eksploracje tego terenu żeby pozbyć się znacznika ?
Ostatnio zmieniony 03 sty 2015, 13:22 przez krzynie1331, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 801
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 30 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Michał M »

Możesz zbierać surowce, zachowujesz już wytworzone przedmioty, ale jeśli na przykład nie masz jeszcze mapy (wymaga dostępu do rzeki, o ile czegoś nie pomyliłem), a zakrywasz właśnie rzekę, to żeby zrobić mapę musiałbyś ponownie odkryć ikonkę terenu* albo w fazie eksploracji po raz drugi trafić na rzekę.

*w różny sposób w zależności ok konkretnego przypadku, na przykład poprzez wykonanie akcji zagrożenia
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zbazyl86 »

Pytanie dotyczące karty wydarzenia "oberwanie chmury" w zestawieniu ze scenariuszem nr 4 wyspa ognia:
W fazie nocy w 7 rundzie przenieśliśmy obóz ze schronieniem na ostatnie niezagrożone pole, czyli na początku 8 rundy (po erupcji wulkanu) wszystkie otaczające kafelki są odwrócone i niedostępne. I w tym momencie zdarzyło się wylosować powyższą kartę zgodnie z którą mamy przenieść obóz na wybrany przez nas sąsiedni kafelek.
Czy w takim przypadku każdy gracz otrzymuje po ranie z racji niespełnionego wymagania czy też obóz trzeba przenieść a zgodnie z scenariuszem z automatu przegrywamy? na karcie nie ma "jeśli to możliwe"...
Z drugiej strony jak interpretować wylosowanie "oberwanie chmury" jako pierwszą kartę wydarzenia na początku gry w 2 rundzie w sytuacji gdy nie mamy jeszcze odkrytego kafelka wyspy?
parasite
Posty: 262
Rejestracja: 26 lis 2012, 08:50
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: parasite »

instrukcja Robinsona Crusoe to KPINA . Jeśli będę miał ochotę na krzyżówki, to kupię sobie za 3,5 w kiosku i posiedzę nad nimi - nie potrzebuję do tego kart, znaczników i planszy :!: jestem o krok od jeb... tej gry w kąt :x
A teraz do rzeczy ;)
1. Jeśli przeniosę żeton obozu na kafelek z naturalnym schronieniem to otrzymuję ranę w fazie nocy ??
2. wylosowany żeton odkrycia, trafia na obszar "przyszłych surowców" i jest dostępny dopiero po wykonaniu akcji ??
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

parasite pisze:instrukcja Robinsona Crusoe to KPINA . Jeśli będę miał ochotę na krzyżówki, to kupię sobie za 3,5 w kiosku i posiedzę nad nimi - nie potrzebuję do tego kart, znaczników i planszy :!: jestem o krok od jeb... tej gry w kąt :x
A teraz do rzeczy ;)
1. Jeśli przeniosę żeton obozu na kafelek z naturalnym schronieniem to otrzymuję ranę w fazie nocy ??
2. wylosowany żeton odkrycia, trafia na obszar "przyszłych surowców" i jest dostępny dopiero po wykonaniu akcji ??
1. Nie, gdzieś to wyczytał?
2. Tak.
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

1. Nie otrzymujesz rany.
2. Tak, po wykonaniu Akcji.

Jak nie masz instrukcji z 1ed tylko nowszą, to nie marudź :D
parasite
Posty: 262
Rejestracja: 26 lis 2012, 08:50
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: parasite »

Peter128 pisze: Jak nie masz instrukcji z 1ed tylko nowszą, to nie marudź :D
haha, to współczuję :)

1. Jak mam rozpatrzyć efekt karty "kłótnia" ( w tej rundzie akcja ( za wyjątkiem poniższego pogodzenia się nie może być wykonana przez pionki dwóch różnych postaci ) w wariancie solo ?? Nie dotyczy, czy jak ??
2. w fazie eksploracji po odkryciu nowego kafla, ewentualne drewno/pożywienie jest dostępne dopiero wtedy jak przeniosę tam obóz ( i zbiorę je w następnej turze w fazie produkcji ) ?

p.s. dzięki za pomoc panowie
ODPOWIEDZ