1 . Problem jaki napotkaliśmy to karty pomyslu. Zagraliśmy rozkładając 9 kart pomysłów wcześniej rozdając karty pomysłu każdemu z graczy zgodnie z ich profesją. Resztę , dodaliśmy 9 kart pomysłów zgodnie z symbolem i kolejne 5 losowych kart pomysłów. Czyli na polu gry znajdowało się 14 kart., Czy to dobrze? Tworząc przedmioty odwracaliśmy je na pole przedmiotu. I teraz pytanie, bo zastanawialiśmy się tylko, kiedy się losuje nowe karty pomysłu i je dokłada? Bo my w czasie gry przewracaliśmy z wylosowanych 14 kart, ze strony pomysłu na stronę przedmiotu nie dodawaliśmy nowych kart,, wydawało mi się to dziwne
Nie jest dziwne, w grze jest zwykle dostępnych 9 kart Pomysłu z trójkącikami (zawsze tych samych), karty pomysłu przydzielone do Postaci, 5 losowych kart Pomysłu oraz 2 pomysły przypisane do scenariusza (na karcie scenariusza). Nowe pomysły można pozyskiwać dzięki zdolności Cieśli.
1.1 Stworzyliśmy mapę, jeśli dobrze rozumiemy to dodatkowy ruch mamy zawsze póki mapa jest. ale pytanie czy możemy zielonego ludzika wysyłać z Piętaszkiem? Czy musi to być ruch z bohaterem głównym?
Pojęcie "dodatkowy ruch" wprowadza trochę chaosu. Pionek z mapy jest pionkiem, który może WSPIERAĆ Akcję Eksploracji. Sam nie może jej wykonać, ale może iść jako drugi pionek z graczem lub Piętaszkiem. Oczywiście NIE może iść z Psem (zreszą klimat, nie dasz Psu Mapy i niech idzie xD).
2. W scenariuszu Rozbitkowie wylosowaliśmy żeton Odkrycia, który mówił nam o Oliwie. Oliwa pozwala dołożyć 2 drewna na stos. Wylosowaliśmy ja w 2 rundzie. Czy możemy dołożyć 1 drewno na 1 stos zamykając go i 2 drewno na 2 stos? My zgodnie z zasada ze w 1 rundzie możemy zamknąć 1 stos, odrzuciliśmy 2 drewno. Zrobiliśmy dobrze czy źle?
Zrobiliście zgodnie z zasadami, choć lepsze byłoby zostawić Oliwę na później (żetony Odkryć, oprócz Larw można trzymać, ile się chce). Wtedy zapełnilibyście od razu drugą kolumnę stosu
3. Kończąc rundę wszystkie przedmioty, które przechodzą jako żetony dostępne odkładamy w jakieś wspólne miejsce? mam tutaj na myśli skórę i jedzenie pomarańczowe, które możemy trzymać dłużej.
Są odkładane na Pole Dostępnych Surowców (niższa część tej "skrzyni" na górze planszy). Widać to na grafice na stronie 5 instrukcji.
4.Nigdzie nie jest wyjaśnione, czym jest pomarańczowe jedzenie, my traktowaliśmy to tak jeśli na 3 graczy mieliśmy 4 banany i 1 pomarańczowe jedzenie w ciągu 1 rundy jako nasze surowce, 3 banany ->karmiły nas , 1 banan odkładaliśmy jako jedzenie zmarnowane i 1 pomarańczowe jedzenie odkładaliśmy w wspólne miejsce naszych surowców. Robiliśmy dobrze czy nie?
Dobrze. Chcesz wiedzieć coś więcej o niepsującym się jedzeniu? To jest normalne jedzenie, tylko że się nie psuje xD
5. Żetony odkryć są dostępne od razu czy w następnej turze? Możemy z nich korzystać od razu przed przejściem do kolejnej fazy rundy?
Są dostepne po fazie Rozpatrywania Akcji. Czyli na przykład wylosowane Duże Liście ochronią przed deszczem już w tej rundzie. Ale np. za pomocą wylosowanych Świec nie można wspomóc gracza, który właśnie teraz buduje.
6. Mieliśmy taki przypadek, że kolega wylosował 1 banana i zdarzenie, że podąża za nami bestia, wybraliśmy, że nie wraca do obozu i nie da się śledzić bestii i musi się sam nakarmić i spać pod gołym niebem. W związku z tym stracił 1 zdrowie za brak schronienia, za jedzenie nie stracił, bo miał banana, ale wcześniej odkrył teren, który dal mu 3 żetony odkryć, te żetony zachowuje dla siebie i w nastpnej rundzie jak "do nas wróci " będą dostepne dla nas wszystkich? Miał tam kozę i jeszcze jakieś inne przedmioty. Dobrze rozumujemy?
Dobrze, tylko nie rozumiem skąd miał tego banana?
7. Czy każdy z żetonów odkryć jest dostępny raz? My graliśmy tak mieliśmy 1 stos żetonów braliśmy zawsze z góry, a te które wzięliśmy i wykorzystaliśmy odkładaliśmy na stos żetonów wykorzystanych . Czy robiliśmy dobrze?
Tak, graliście dobrze
8. Czy żeton odkrycia np koza, może wykorzystać tylko gracz, który ten żeton wylosował czy każdy? Bo tutaj nie wiedzieliśmy czy żetony są wspólne czy nie. Robiliśmy tak, że zostawialiśmy je przy osobie, która je wylosowała ale efekt działa dla wszystkich np koza -> zabiliśmy ją i skóry daliśmy do magazynu wspólnego, a kozę odrzuciliśmy na stos wykorzystanych efektów.
Graliście jak trzeba. Czasem to ma znaczenie, np. jak ktoś pójdzie na Eksplorację, dostanie Noc poza Obozem, ale znalazł jedzenie. Wtedy to jest jego i może to zjeść. Poza takim przypadkiem są do wspólnego użytku.
9. Pytanie o umiejętność Cieśli mianowicie wnyki, czy 1 surowiec dostajemy w fazie Produkcji czy w fazie poszukiwań surowców? Dołożyliśmy żeton +1 do ryby i zastanawialiśmy się czy dotyczy fazy produkcji czy fazy poszukiwań surowca.
W fazie Produkcji.
10. Wylosowaliśmy zdarzenie, które kazało nam przy nastepnej budowie zapłacić +1 drewna. Zrobiliśmy to tak, że przy kartach budowy położyliśmy +1 drewna, i przy następnej budowie zapłaciliśmy 1 drewno więcej i zabraliśmy znacznik +1 obok kart budowy. Zrobiliśmy dobrze?
Tak, zrobiliście dobrze.
10.1 Ta sama sytuacja co powyżej, tylko pytanie jeśli nie zakończylibyśmy zdarzenia i karta by spadła z pola kart zdarzeń do wykonania ,to było napisane, że znów robimy efekt czyli kolejne +1 do budowy, wtedy przy kartach budowy mielibyśmy + 2 i musielibyśmy zapłacić 2 drewna więcej?
Nie, ponieważ w grze obowiązuje zasada
Tylko jednego żetonu. Instrukcja strona 21.
10.2 Czy możemy chcąc wykonać zdarzenia losowe, które dociągane są w 1 fazie wysłać pomocnika np jeśli mamy taki pionek i Piętaszka? Czy musi być bohater początkowy i ew. pomocnik?
Zwykle jest to napisane na karcie. Jeśli jest narysowany ludek oznacza to pionek Piętaszka lub gracza. Nie można jako ludka położyć pionka np. z mapy.
10.3 Jeśli jest akcja zdarzeń i 1 graczem jest Gracz A ale to Gracz B zdecydował się posłać swoje piony by wykończyć zdarzenie ,wtedy wszystkie ew pkt determinacji lub surowiec otrzymuje gracz A czy Gracz, który wykonywał akcję?
Gracz, który wykonywał Akcję dostaje żetony determinacji, a surowce do wspólnej puli (Obszar Przyszłych Surowców).
11. Losowaliśmy pogodę i chcieliśmy ją zmienić pkt determinacji i umiejętnościami kucharza, mogliśmy to zrobić po wyrzuceniu kostkami? Robiliśmy dobrze czy źle?
Tak, mogliście, dobrze.
11.1 Na kostce są 2 chmurki z deszczem i 1 śnieżna. Rozpatrywaliśmy to jako potrzeba 1 drewna za chmurę śnieżną i 2 drewna i 2 jedzenia ze chmurę z deszczem, nie mieliśmy schroniska ani dachu, powinniśmy stracić 7 życia? Nie mając żadnych surowców?
Więcej, bo chmur jest w sumie 3. Czyli za śnieżną jedno drewno. Potem suma wszystkich chmur 3. Za każdy 1 jedzenie i 1 drewno. Nie mając żadnych surowców dostajecie 1+3+3=7 ran każdy, za niespełnione wymagania. Zgadza się.
Potem możecie dostać 2 rany za brak jedzenia. Potem dostajecie jeszcze po 1 ranie za brak Schronienia. Łącznie 10 każdy. Nieposiadanie nawet 1 poziomu Dachu ani tym bardziej Schronienia w rundzie, gdzie wchodzą 3 kostki to pewna śmierć
11.2 A propos pogody, nie mielimy żadnych żetonów pogody związanych ze zdarzeniami, czyli pogodę ropztrywaliśmy dopiero od 4 miesiąca w 1 scenariuszu i wtedy rzucaliśmy kostką, robiliśmy dobrze?
Tak, dobrze. Od 6 miesiąca 3 kostkami się rzuca.
11.3 Mieliśmy kartę z napisem, jeśli się to nie uda W tej rundzie w fazie pogody rzućcie czerwoną kością pogody i rozpatrzcie wynik rzutu. jako przypomnienie połóżcie czerwony znaczek na polu pogody. Pytanie my mamy położyć na polu pogody czerwoną kostkę i to ma by przypomnienie żeby rzucić oprócz 1 kości pogody czerwoną kością ? My kładliśmy znaczek z żetonów ten czerwony z bestią, ale pewnie źle robiliśmy i powinna być to kość czerwona, wiec tutaj pytanie co jeśli ta karta byłaby w 1 scenariuszu po 6 miesiącu 2 razy rzucamy czerwoną kością i rozpatrujemy 2 wyniki czy tylko raz?
Tak, trzeba położyć tam kostkę. Ale to ma małe znaczenie co, ważne, żebyście pamiętali o rzucie. W przypadku jak napisałeś, gdy i tak rzucacie kostką, rzuca się tylko raz.
11.4 A propos karty powyżej jest to karta // walka w ciemnościach/tropienie drapieżnika. Jeśli to możliwe odrzućcie 1 kartę bestii z tali polowania. Jeśli nie mieliśmy bestii 1 gracz traci 1 życie czy nic się nie dzieje?
"Jeśli to możliwe" czyli nic się nie dzieje. Instrukcja wyjaśnia ten zwrot na stronie 24
.
12. Jak działa zrzucanie kart z pola akcji zagrożeń, bo mieliśmy 1 kartę po lewej (zaraz mogłaby spaść) i było tam odrzućcie 2 karty pomysłu, a co jeśli wszystkie pomysły byłyby przedmiotami? odrzucamy wtedy z tali pomysłów przyszłych?
Tu się trochę pogubiłem. Jak nie ma miejsca na dołożenie nowej karty, to ta po lewej spada i wprowadza się negatywny efekt z samego dołu. Co do interpretacji gdy wszystkie Pomysły byłyby Przedmiotami ciężko mi się wypowiedzieć, jest to bardzo rzadka sytuacja. Przypomnę, że karty Pomysłu są też u graczy (Wnyki u Cieśli, Skrót u Odkrywcy, itp.), a także na karcie scenariusza (Siekiera i Maszt w 1 scenariuszu).
13. Grajac w 3 graczy czy budowa schorniska , palisady itp kosztuje nas 3 drewna i 2 skory, i kazdy poziom wyzej ma tez ten sam koszt?
Duży błąd! Schronienie i każdym poziom Dachu/Palisady. Kosztuje przy 3 graczach 3 drewna
albo 2 skóry. Innymi słowy, budujesz schronienie albo tylko za drewno albo tylko za skórę, nie za jedno i drugie. Oczywiście możesz zbudować np. schronienie za 2 skóry, bo akurat macie, a potem Dach za 3 drewna, bo akurat to macie.
14. Karta postaci. Mam załóżmy stracone parę punktów życia i pionek czerwonej kostki na sercu a dalej wygląda sytuacja ...----> Serce, Morale , Serce. No i zakładając ze tracę życie to spadam z serce na serce i w miedzy czasie tracę morale? Czy znacznik (czerwona kostka ) spada z serca na morale i tracę morale? Tj. pytanie czy znacznik na moralach tez kładziemy ,czy przeskakujemy od razu na serce kolejne i w miedzy czasie tracimy morale?
Od razu na serce i strata Morale.
Pytania jak pytania. Większość przez to przechodziła w tym ja, dlatego teraz pomagam

Warto dobrze się nauczyć grać w Robinsona, bo gra jest ponadprzeciętna i pięknie się w nią gra. Jakbyś miał jakieś jeszcze pytania na które nie znajdujesz odpowiedzi w instrukcji

lub masz wątpliwości co do tekstu instrukcji, pytaj śmiało.