Spirit Island (R. Eric Reuss)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2573
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 336 times
Been thanked: 554 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: tomp »

tomp pisze: 18 sty 2025, 11:18 nie wychwyciłem (wydaje mi się, że przemilczano) kwestię kompatybilności z poprzednią wersją polską.
mam nadzieje, że będzie kompatybilna w 100%.
dla zainteresowanych. tak, będzie kompatybilna.
źródło: https://youtu.be/xbrzZoZOl24?t=671
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 12767
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3724 times
Been thanked: 3920 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: japanczyk »

anitroche pisze: 18 sty 2025, 11:07 Ja się trochę boję o jakość tłumaczenia i z tego powodu zapewne zostanę przy mojej mieszanej językowo podstawce i dodatku. No ale zobaczę już po premierze, czy ludzie jakieś błędy poznajduja
Ale dlaczego sie boisz o tlumaczenie? Jesli dobrze rozumiem, to bedzie to samo tlumaczenie co Lacerta
filip91
Posty: 103
Rejestracja: 18 sty 2022, 19:42
Has thanked: 109 times
Been thanked: 88 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: filip91 »

Super wiadomość. ❤️
Awatar użytkownika
Grzdyll
Posty: 899
Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 92 times
Been thanked: 393 times
Kontakt:

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: Grzdyll »

Mr_Fisq pisze: 18 sty 2025, 18:14 W sumie to zamiast od podstawki Portal mógłby zacząć od Horizons of Spirit Island.
Dokładnie o tym samym pomyślałem. Podobno podstawka Lacerty średnio się sprzedawała więc rynek jest nią pewnie dość nasycony, a jakby poszli w Horizons byłoby i łatwiej pozyskać nowych graczy i niejeden ze starą podstawką by się skusił, byłaby sytuacja win-win. Ale i tak dobrze, że wskrzeszają polskie SI bo było trochę smutno i wielu wieszczyło już koniec tej serii w naszym kraju...
khuoh
Posty: 6
Rejestracja: 18 lip 2024, 13:36
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: khuoh »

Podobno pierwszy nakład Lacerty sprzedał się fantastycznie i pewnie dlatego kosmicznie przestrzelili dodruk, skoro do teraz Rebel ma w magazynie. W ogóle szacowanie popytu dla podstawki i dodatków przez Portal to musiało być niezłe wyzwanie
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 12767
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3724 times
Been thanked: 3920 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: japanczyk »

khuoh pisze: 19 sty 2025, 00:27 Podobno pierwszy nakład Lacerty sprzedał się fantastycznie i pewnie dlatego kosmicznie przestrzelili dodruk, skoro do teraz Rebel ma w magazynie. W ogóle szacowanie popytu dla podstawki i dodatków przez Portal to musiało być niezłe wyzwanie
Stawiam, ze podstawka minimum, a dodatki pod trzy naklady, wiec naklad spory - wiedza, ze bedzie ssanie na dodatki
Obstawiam, ze tez fajny pakiet zrobia u siebie w sklepie z jakas promka albo czyms zeby wypchnac podstawke swoja za pierwszym rzutem
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1803
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 372 times
Been thanked: 759 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: EsperanzaDMV »

A ja z innej beczki - ciekawe jak odpowie na to Rebel, mając swoje (zalegające) stany magazynowe. Gdybym miał teraz wybierać którą wersję kupić, to wolałbym wszystko od Portalu - większa pewność, że będzie ze sobą wszystko grało. Podstawka sprzed lat i świeżo drukowane dodatki wręcz muszą się w jakiś sposób różnić, trudno mi uwierzyć że po tylu latach uzyskają dokładnie identyczne kolory.
Także pewnie na miejscu Rebela bym wymyślił jakąś akcję promocyjną, by upłynnić swoje zalegające podstawki (i przerzucić problem zalegających podstawek na Portal).
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4266
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 381 times
Been thanked: 432 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: tomb »

Polskie Spirit Island w tej chwili w zasadzie niedostępne.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
khuoh
Posty: 6
Rejestracja: 18 lip 2024, 13:36
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: khuoh »

Faktycznie gdzie nie patrzę to niedostępne, chyba niedawno musiał się wyczerpać nakład. Niezły timing dla Portalu
menelobej
Posty: 456
Rejestracja: 01 gru 2019, 22:33
Has thanked: 104 times
Been thanked: 247 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: menelobej »

EsperanzaDMV pisze: 19 sty 2025, 01:06 A ja z innej beczki - ciekawe jak odpowie na to Rebel, mając swoje (zalegające) stany magazynowe. Gdybym miał teraz wybierać którą wersję kupić, to wolałbym wszystko od Portalu - większa pewność, że będzie ze sobą wszystko grało. Podstawka sprzed lat i świeżo drukowane dodatki wręcz muszą się w jakiś sposób różnić, trudno mi uwierzyć że po tylu latach uzyskają dokładnie identyczne kolory.
Także pewnie na miejscu Rebela bym wymyślił jakąś akcję promocyjną, by upłynnić swoje zalegające podstawki (i przerzucić problem zalegających podstawek na Portal).
SI to karty w rozmiarze Standard CCG. Da się wyrównać koszulkami z kolorowymi plecakami.
Kluczyk
Posty: 79
Rejestracja: 30 lis 2023, 15:58
Has thanked: 6 times
Been thanked: 33 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: Kluczyk »

Z tego co pamiętam to Rebel sprzedawał SI na jednej ze swoich akcji promocyjnych (chyba PYL) po dobrej cenie.
Quimeen
Posty: 114
Rejestracja: 20 mar 2019, 20:53
Has thanked: 17 times
Been thanked: 97 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: Quimeen »

Ciekawe co Portal zaoferuje jako mały bonus do gry przy zakupie u nich. Jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju upiększacze elementów, to SI ma zestawy Premium Token. Jedyne co mogli by dodać to liczniki obrony w krainach, niektórzy gracze używają w tym celu kostek. Innym rozwiązaniem były by oficjalne duchy ale niewydane czyli Spreading Rot Renews the Earth i Covets Gleaming Shards of Earth. Niestety ten drugi nie ma grafik, więc Portal musiał by je stworzyć, natomiast pierwszy ma grafiki zrobione przez dziewczynę z Polski ( i mogli by zdobyć od niej pozwolenie na wydrukowanie tego ducha.
sasquach
Posty: 2020
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1038 times
Been thanked: 664 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: sasquach »

Mr_Fisq pisze: 18 sty 2025, 18:14 W sumie to zamiast od podstawki Portal mógłby zacząć od Horizons of Spirit Island.
Bez sensu pomysł skoro wydają też dodatki. Horizon to wersja uproszczona i nie jest z nimi do końca kompatybilna (brak kart blight czy przeciwników). Wyobraź sobie jaki byłby bałagan wśród nowych graczy. Kupujesz sobie Horizon i jakiś dodatek i się okazuje, że masz jakieś "nowe" elementy bez wytłumaczonych zasad, dodatkowe opcja dla duchów których nie masz itp. Portal sam by sobie utrudnił życie.
samuraj1369
Posty: 1220
Rejestracja: 23 cze 2023, 22:11
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 540 times
Been thanked: 643 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: samuraj1369 »

sasquach pisze: 20 sty 2025, 00:06
Mr_Fisq pisze: 18 sty 2025, 18:14 W sumie to zamiast od podstawki Portal mógłby zacząć od Horizons of Spirit Island.
Bez sensu pomysł skoro wydają też dodatki. Horizon to wersja uproszczona i nie jest z nimi do końca kompatybilna (brak kart blight czy przeciwników). Wyobraź sobie jaki byłby bałagan wśród nowych graczy. Kupujesz sobie Horizon i jakiś dodatek i się okazuje, że masz jakieś "nowe" elementy bez wytłumaczonych zasad, dodatkowe opcja dla duchów których nie masz itp. Portal sam by sobie utrudnił życie.
Dokładnie o tym samym pomyślałem. Jeśli nakład im zejdzie dość szybko, pójdzie jakiś dodruk (bezpośrednio lub z akcji DODRUK) i znowu im zejdzie, to pewnie pójdą dalej w Horizons i dodatki.
Sefira
Posty: 26
Rejestracja: 30 gru 2010, 01:03
Has thanked: 87 times
Been thanked: 26 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: Sefira »

Quimeen pisze: 19 sty 2025, 11:51 Ciekawe co Portal zaoferuje jako mały bonus do gry przy zakupie u nich. Jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju upiększacze elementów, to SI ma zestawy Premium Token. Jedyne co mogli by dodać to liczniki obrony w krainach, niektórzy gracze używają w tym celu kostek. Innym rozwiązaniem były by oficjalne duchy ale niewydane czyli Spreading Rot Renews the Earth i Covets Gleaming Shards of Earth. Niestety ten drugi nie ma grafik, więc Portal musiał by je stworzyć, natomiast pierwszy ma grafiki zrobione przez dziewczynę z Polski ( i mogli by zdobyć od niej pozwolenie na wydrukowanie tego ducha.
Ja obstawiam, że jako bonus pójdą foliowe planszetki duchów (dodatkowo zamiast tych tekturowych) - takie same jak w Horizons, ale z efektem "błysku". Niestety są one dość ciemne, ale dzięki temu, że są cienkie, to mocno to ułatwia ich przechowywanie.
olejmat
Posty: 3
Rejestracja: 25 lis 2019, 17:22
Has thanked: 115 times
Been thanked: 1 time

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: olejmat »

Kluczyk pisze: 18 sty 2025, 18:04 Spirit Island z racji tego jak jest stworzone daje bardzo dużo już w podstawce. Bo można zagrać vanila - bez kart zarazy, scenariuszy, przeciwników. Potem można sobie dodać karty zarazy (w podstawce dwie), później można sobie zagrać z kartą scenariusza (zmienia setup, warunki przegranej itp), później dołożyć przeciwników i zwiększać im trudność, na końcu można zagrać ze wszystkim na raz.

I tak, brak kart wydarzeń sprawia, że gra jest bardziej przewidywalna, ale to nie przeszkadza, po prostu przygotowanie do kolejnej tury sprawia że wiemy co się wydarzy i jest to bardziej wyliczanie i planowanie na nieuniknione.
Dokładnie. Regrywalność jest i tak bardzo duża z samą podstawką. A co do zwiększonej losowości z eventami, to dla mnie niekoniecznie jest to plus. Lubię właśnie to planowanie, którego nie psuje nam nadmierna losowość (a jakaś i tak pozostaje z powodu talii najeźdźców).
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1678
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 302 times
Been thanked: 842 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: arturmarek »

Ja grałem jedynie w podstawkę (plus promosy), więc nie wiem jak konkretnie losowe są dodatki. Jednak na wyższych poziomach nie bardzo sobie wyobrażam większą losowość. Mam na koncie ponad 50 rozgrywek 2-osobowych i mi się podstawka nie znudziła.

Rozumiem, że to planowanie 3 tury wprzód może nie jesttrakcyjne. Jednak grając na 6tym poziomie adwersarzy, to jaka karta strachu się wylosuje i to jakie karty mocy się dobierze jest aż nadto losowe nieraz. Karty terenu (najeźdźców?) daja bardziej różnorodność niż losowość. Oczywiście to w jakiej kolejności wyjdą często zmienia trudność (mam wrażenie, że nieraz nie da się wygrać), ale przez to, że widzi się 3 kolejne karty to ciężko to nazwać losowością.
Quimeen
Posty: 114
Rejestracja: 20 mar 2019, 20:53
Has thanked: 17 times
Been thanked: 97 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: Quimeen »

Eventy sa losowe tylko gdy sie ich nie zna. Pozniej grajac gra sie czesto pod to co prawdopodobnie bedzie w eventach, jak zabijanie kolonizatorow przez bestie albo zwiekszanie obrony dahan. Wiec osobiscie nie uwazam aby eventy dokladaly losowosci, daja nam raczej dodatkowa warstwe ktora musimy brac pod uwage i tyle.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1320
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 440 times
Been thanked: 423 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: siepu »

Też potwierdzam, że wydarzenia nie zmieniają aż tak dużo, ale są miłym urozmaiceniem. Dodatki zwiększają losowość w już najbardziej losowym fragmencie podstawki, czyli wyborze kart mocy (poprzez dodanie nowych), Planowanie w dalszym ciągu wymagane, a te wszystkie karty powodują, że nie można przewidzieć wszystkiego. Jest dobrze.

Ale na najwyższych poziomach trudności gram na komputerze, gdzie szybko przegrana partia to 15 minut a nie godzinka.
feniks_ciapek
Posty: 2420
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1733 times
Been thanked: 1058 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: feniks_ciapek »

Dużo duchów korzysta z mechanik wprowadzonych w dodatkach. Podstawka moim zdaniem dość szybko się wyczerpuje, chociaż rozumiem zdanie o dodatkowym elemencie losowym, który może części osób przeszkadzać.

Potwierdzam też to, że gra oryginalnie była projektowana jako jedna całość z pierwszym dodatkiem, ale została rozdzielona niedługo przed pierwszą kampanią ze względu na i tak stosunkowo złożone zasady samej podstawki.
Awatar użytkownika
skiba
Posty: 411
Rejestracja: 13 kwie 2018, 07:17
Has thanked: 35 times
Been thanked: 277 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: skiba »

arturmarek pisze: 20 sty 2025, 16:14 Ja grałem jedynie w podstawkę (plus promosy), więc nie wiem jak konkretnie losowe są dodatki. Jednak na wyższych poziomach nie bardzo sobie wyobrażam większą losowość.
Bez losowości w wydarzeniach zaczynasz w pewnym momencie grać na pamięć, nie jesteś za bardzo zaskakiwany, nie musisz naginać strategii do nowych wyzwań. Gra jest bardzo policzalna, a cała losowość sprowadza się do dociągnięcia odpowiednich kart mocy, dzięki którym wygramy albo szybciej albo wolniej. Piszę oczywiście o przypadku, w którym już jesteś dobrze ograny z grą i nie zaskoczy Cię akcja typu "ooooo zapomniałem, że oni się jeszcze najpierw zbudują, a potem zaatakują, bo mamy 2 razy góry w kolejce" oraz wiesz, czego się możesz spodziewać w kartach strachu.

Wydarzenia zaburzają ten balans. Czasem na korzyść graczy, czasem na korzyść adwersarza. Trzeba trochę estymować, ale prawda jest taka, że się nigdy do końca nie przygotujesz. Osiągnięciem tutaj jest dać sobie radę przy nagłej zmianie w sytuacji na mapce. Czasem te wydarzenia są druzgocące, ale raczej nie zdarza się sytuacja, że przez kiepskie wydarzenie przegrywasz grę.

Piszę to wszystko z perspektywy gracza, który te 150-200 gier zagrał w składzie 1, 2, 3 oraz 4-osobowym.

Jeżeli masz opcję spróbować to warto spróbować, bo może Ci się spodobać. Z gry absolutnie nie robi się losowa papka, w której przez przypadek przegrywamy :)
siepu pisze: 20 sty 2025, 17:41 Też potwierdzam, że wydarzenia nie zmieniają aż tak dużo, ale są miłym urozmaiceniem. Dodatki zwiększają losowość w już najbardziej losowym fragmencie podstawki, czyli wyborze kart mocy (poprzez dodanie nowych), Planowanie w dalszym ciągu wymagane, a te wszystkie karty powodują, że nie można przewidzieć wszystkiego. Jest dobrze.
Czasem tylko dociągnie się wydarzenie "każda bestia bije za 1" albo "każda bestia bije za 2", gdy na mapce masz sporo bestii, bo grasz Sharp Fangs i pyk - adwersarz wyparował :D Albo grasz na Anglików (dużo się budują) i dostajesz wydarzenie, że w lądzie z największą ilością budynków dochodzi do budowania. A masz tam zaraz ravage, na który masz obronę wyliczoną... No bywa śmiesznie, ale wybronienie się z takich sytuacji daje bardzo dużo satysfakcji.

Losowość w mocach była przez autora gry w podcaście kiedyś komentowana. Nie jest tam wcale tak źle, bo autor gry matematyki pouprawiał trochę i powyliczał ile jakich elementów gdzie ma być, żeby wszystko grało ze sobą. Mówił, że nie robił kart mocy na łapu capu, byle się zgrywał temat z obrazkiem i kolorkami, a faktycznie wpasowywał moce zestaw wszystkich kart. W ostatnim dodatku (Nature Incarnate) mocy doszło już naprawdę mało (chyba 1 Minor i z 10 Major), więc zestaw kart się ustabilizował.

Myślę, że obecnie zestaw kart mocy wygląda tak, jak powinien wyglądać. Nie jesteś w stanie za łatwo dokopać się do perełek typu "Call of the Dahan Ways", bo karta może zwyczajnie nie dojść. Ale za to dostaniesz inne karty z podobnymi elementami na boku, które będą robiły podobne rzeczy, ale inaczej, więc kombinuj :)

Swoją drogą podrzucam katalog ze wszystkimi kartami, które wyszły: https://sick.oberien.de/ - może się komuś przyda :)
Boîte à Jeux: ilu2112
BGA: mskiba
BoardGameGeek: mskiba
TTA: ilu2112
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1320
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 440 times
Been thanked: 423 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: siepu »

Jakimś potężnym ekspertem nie jestem, ale Anglię 6 też mam za sobą solo, więc trochę pograłem. Zgoda, że przy mniejszych mocach póki symbole się zgadzają to jest ok. Większe są dużo bardziej wyspecjalizowane i jak w dwóch próbach nie trafisz czegoś użytecznego (zależy oczywiście od ducha, niektóre są mniej elastyczne od innych) to na wyższym poziomie rozkładasz od nowa. Wciąż świetna gra.
Awatar użytkownika
Mrukar
Posty: 355
Rejestracja: 06 cze 2021, 13:48
Has thanked: 294 times
Been thanked: 205 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: Mrukar »

Na live Planszowych Newsów padło, że SI ukaże się w marcu, a dodatki poźniej na podstawie przyjęcia podstawki. Wygląda to tak jakby nie brali pod uwagę sprzedaży wersji od Lacerty (domysły moje).
W każdym razie ja wchodzę na 100% możecie spać spokojnie :D
ququk
Posty: 17
Rejestracja: 02 gru 2019, 22:13
Has thanked: 7 times
Been thanked: 15 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: ququk »

Na live Planszowych Newsów to padło w kontekście przyszłych dodatków, co można rozumieć w kontekście również wcześniejszych zapowiedzi, że przede wszystkim myślą o repacku Promo Packów, czyli Spirit Island: Feather & Flame, bo do tego tłumaczenie od lacerty już mają i o tym zostało wspomniane na live wprost, a ponieważ padło to potem w liczbie mnogiej, to już powoli myślą, co ewentualnie zrobić ze Spirit Island: Nature Incarnate (oby zatrudnili do tego tłumaczkę wszystkiego innego), przynajmniej ja to tak rozumiem, albo to był skrót myślowy Promo Pack 1 + Promo Pack 2 ale wydany jako jeden. Interpretacja tamtej wypowiedzi taka, że kolejne zdanie magicznie kasuje początek odpowiedzi o Spirit Island, w którym wprost mówi się o szybkim wydaniu dodatków, musi być błędna.
Innymi słowy: przyjęcie wydanych w marcu dodatków zadecyduje o tym, co dalej, ale widoki są pozytywne.
Awatar użytkownika
Mrukar
Posty: 355
Rejestracja: 06 cze 2021, 13:48
Has thanked: 294 times
Been thanked: 205 times

Re: Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: Mrukar »

Dzięki za sprostowanie.
ODPOWIEDZ