Strona 7 z 13

Re: Claustrophobia

: 19 gru 2011, 12:04
autor: bartekb8
maciejo pisze:
Nataniel pisze:"Wojownik z tym Talentem może w Fazie Inicjatywy, po rozdzieleniu Kości Akcji, wybrać wojownika, którego będzie wspierał w tej turze."
Wg mnie jest to jasne, że nie może wybrać siebie i nie bardzo wiem, co miałoby znaleźć się w erracie.
Niestety nie Nataniel przykro mi ale nie jest to jasne.Wiele osób jak możesz przeczytać tu na forum gra inaczej.Nie rozumiem dlaczego nie zostało przetłumaczone to tak jak w oryginale (przez dodanie słowa "innego"). :!: :?:
Tak samo jak nie jasne jest stwierdzenie.że zabici Tryglodyci są usuwani z gry :!:
W poskiej instrukcji jest napisane,cytuję:

"Rozliczanie obrażeń zadanych Tryglodytom jest proste,gdyż wystarczy jedno trafienie by zabić każdego z nich.Należy wtedy usunąć Figurke z gry"

Z gry a nie z planszy.To jest zasadnicza różnica :!:
Nigdzie nie jest napisane,że można ją ponownie użyć :!: Wystarczyło dodać zdanie ,że wracają do wspólnej puli i tyle :!:
Wg Ciebie jest to jasne,ok ale nie dla innych (wszystkich) :!:
Nie interesuje mnie tłumaczenie,że autor na BGG napisał kiedyś to czy tamto.Nie znam angielskiego i nie jestem w stanie tego skontrolować.
Wy jako wydawca powinniście się do tego ustosunkować i wydać stosowną erratę do instrukcji. :!: Jest to waszym obowiązkiem i nie robicie nikomu łaski z tego powodu. :wink:
Sorry, Maciejo, ale myślę, że teraz to już się czepiasz... Jak ktoś szuka dziury w całym to zawsze coś znajdzie.
Wątpię, żebyś Ty lub ktoś inny, źle zrozumiał w/w zasadę z troglodytami, a jeśli tak, to gratuluję, bo gra byłaby wtedy zupełnie niegrywalna. Akurat ta część została przetłumaczona słowo w słowo z instrukcji, i Rebel nie ma tu już nic do poprawiania.
Od rozwiązywania takich "problemów" jest to forum właśnie:wink:

Re: Claustrophobia

: 19 gru 2011, 13:57
autor: maciejo
bartekb8 pisze:
maciejo pisze:
Nataniel pisze:"Wojownik z tym Talentem może w Fazie Inicjatywy, po rozdzieleniu Kości Akcji, wybrać wojownika, którego będzie wspierał w tej turze."
Wg mnie jest to jasne, że nie może wybrać siebie i nie bardzo wiem, co miałoby znaleźć się w erracie.
Niestety nie Nataniel przykro mi ale nie jest to jasne.Wiele osób jak możesz przeczytać tu na forum gra inaczej.Nie rozumiem dlaczego nie zostało przetłumaczone to tak jak w oryginale (przez dodanie słowa "innego"). :!: :?:
Tak samo jak nie jasne jest stwierdzenie.że zabici Tryglodyci są usuwani z gry :!:
W poskiej instrukcji jest napisane,cytuję:

"Rozliczanie obrażeń zadanych Tryglodytom jest proste,gdyż wystarczy jedno trafienie by zabić każdego z nich.Należy wtedy usunąć Figurke z gry"

Z gry a nie z planszy.To jest zasadnicza różnica :!:
Nigdzie nie jest napisane,że można ją ponownie użyć :!: Wystarczyło dodać zdanie ,że wracają do wspólnej puli i tyle :!:
Wg Ciebie jest to jasne,ok ale nie dla innych (wszystkich) :!:
Nie interesuje mnie tłumaczenie,że autor na BGG napisał kiedyś to czy tamto.Nie znam angielskiego i nie jestem w stanie tego skontrolować.
Wy jako wydawca powinniście się do tego ustosunkować i wydać stosowną erratę do instrukcji. :!: Jest to waszym obowiązkiem i nie robicie nikomu łaski z tego powodu. :wink:
Sorry, Maciejo, ale myślę, że teraz to już się czepiasz... Jak ktoś szuka dziury w całym to zawsze coś znajdzie.
Wątpię, żebyś Ty lub ktoś inny, źle zrozumiał w/w zasadę z troglodytami, a jeśli tak, to gratuluję, bo gra byłaby wtedy zupełnie niegrywalna. Akurat ta część została przetłumaczona słowo w słowo z instrukcji, i Rebel nie ma tu już nic do poprawiania.
Od rozwiązywania takich "problemów" jest to forum właśnie:wink:
Ty zrozumiałeś to tak ja inaczej jeszcze ktoś inny zupełnie odwrotnie :wink: Czego to dowodzi :?:
Powtarzam wystarczy napisać kilku zdaniową errate i to wszystko.
A tak z drugiej strony jestem ciekaw skąd Ty wywnioskowałeś grając pierwszy raz,że Tryglodyci wracają do wspólej puli.Podaj chociaż jeden przykład z instrukcji :!: a wtedy zwracam honor i nie będę się już czepiał.

Re: Claustrophobia

: 19 gru 2011, 14:43
autor: Dabi
Jako gracz raczej nie chciałbym aby do takich sytuacji , że jak jakiś gracz ma wątpliwości to od razu wydawać erratę i zmieniać czytelne zapisy instrukcji.
Instrukcja być powinna precyzyjna i unikać niepotrzebnego tłumaczenia rzeczy które są jasne. Rozrasta się wtedy niepotrzebnie i prościej tak naprawdę wtedy o jakąś pomyłkę.

A każdemu się nie da dogodzić bo znaleźć się może ktoś kto i tak zrozumie inaczej. :)

Re: Claustrophobia

: 19 gru 2011, 17:45
autor: maciejo
Dabi pisze:Jako gracz raczej nie chciałbym aby do takich sytuacji , że jak jakiś gracz ma wątpliwości to od razu wydawać erratę i zmieniać czytelne zapisy instrukcji.
Instrukcja być powinna precyzyjna i unikać niepotrzebnego tłumaczenia rzeczy które są jasne. Rozrasta się wtedy niepotrzebnie i prościej tak naprawdę wtedy o jakąś pomyłkę.

A każdemu się nie da dogodzić bo znaleźć się może ktoś kto i tak zrozumie inaczej. :)
Jak słusznie zauważyłeś w czytelnej instrukcji oczywiście nie potrzeba ale w tym wypadku jak najbardziej :!: Poczytaj z łaski swojej cały wątek i sam stwierdź ilu ludzi zrozumiało to opatrznie i grało inaczej niż Ty uważasz za oczywiste :idea:

Re: Claustrophobia

: 19 gru 2011, 17:46
autor: coldsoul
maciejo pisze:
Dabi pisze:Jako gracz raczej nie chciałbym aby do takich sytuacji , że jak jakiś gracz ma wątpliwości to od razu wydawać erratę i zmieniać czytelne zapisy instrukcji.
Instrukcja być powinna precyzyjna i unikać niepotrzebnego tłumaczenia rzeczy które są jasne. Rozrasta się wtedy niepotrzebnie i prościej tak naprawdę wtedy o jakąś pomyłkę.

A każdemu się nie da dogodzić bo znaleźć się może ktoś kto i tak zrozumie inaczej. :)
Jak słusznie zauważyłeś w czytelnej instrukcji oczywiście nie potrzeba ale w tym wypadku jak najbardziej :!: Poczytaj z łaski swojej i sam stwierdź ilu ludzi zrozumiało to opatrznie i grało inaczej niż ty uważasz za oczywiste :idea:
popieram... (sorrka, że się wtrącam :) )

Re: Claustrophobia

: 20 gru 2011, 10:21
autor: bartekb8
Maciejo, nie pamiętam juz skąd to wiedziałem, niemniej było to dla mnie oczywiste. Może wziąłem to na logikę, a może z materiałów (recenzji, opisów, filmików) dotyczących gry, z którymi dokładnie się zapoznałem jeszcze przed jej kupnem;) Weź też pod uwagę, że nigdzie w instrukcji nie jest napisane, że grający demonami jest ograniczony tylko do 11 troglodytów w ciągu gry. A idąc za Twoim tokiem rozumowania byłoby ich tylko 9, bo 2 figurki przypadałyby na troglodytów twardzieli...
PS. Zawsze możesz sam przygotować taką erratę i udostępnić na forum:)

Re: Claustrophobia

: 20 gru 2011, 11:16
autor: godpuppet
tak apropos angielskiej instrukcji - angielskojęzyczni nie mają wcale lepiej, bo w angielskiej wersji instrukcji jest gigantyczny babol - czerwonych akcji z planszy demona można użyć raz na GRĘ (powinno być - na TURĘ) - moja pierwsza gra tak wyglądała i było dziwnie - niedzielny spacerek bohaterów po Łazienkach zamiast walki o przetrwanie w czeluściach piekła :twisted: Musiałem poszukać wyjaśnień w necie, więc druga gra już była rozgrywana prawidłowo.

Także w porównaniu do tego błędu, niejasność w polskiej instrukcji to drobiazg - choć zgodzę się, że wymagała doprecyzowania, ja też ją źle zinterpretowałem. :shock:

Re: Claustrophobia

: 20 gru 2011, 12:24
autor: maciejo
bartekb8 pisze:Maciejo, nie pamiętam juz skąd to wiedziałem, niemniej było to dla mnie oczywiste. Może wziąłem to na logikę, a może z materiałów (recenzji, opisów, filmików) dotyczących gry, z którymi dokładnie się zapoznałem jeszcze przed jej kupnem;) Weź też pod uwagę, że nigdzie w instrukcji nie jest napisane, że grający demonami jest ograniczony tylko do 11 troglodytów w ciągu gry. A idąc za Twoim tokiem rozumowania byłoby ich tylko 9, bo 2 figurki przypadałyby na troglodytów twardzieli...
PS. Zawsze możesz sam przygotować taką erratę i udostępnić na forum:)
Ażeby przygotowć erratę musiałbym być pewny zgodności tychże zasad :wink:

Re: Claustrophobia

: 20 gru 2011, 19:40
autor: maciejo
Co to znowu za szajs :twisted: Przeczytałem w innym wątku,że są jakieś błędy na kartach i można coś ponoć w Rebelu wymienić czy dostać.
Może ktoś z was wyjaśnić mi o co znowu chodzi :|
Z góry dzięki :wink:

Re: Claustrophobia

: 20 gru 2011, 20:12
autor: sirafin
Arkusze bohaterów (w pierwszym wydaniu np. "Odkupiciela" zamiast "Odkupiciel")

Re: Claustrophobia

: 20 gru 2011, 20:36
autor: adamk1988
Błędy na kartach postaci typu "Skazanych Brutali" itd. Ja przy zakupie dostałem poprawione karty postaci i przy okazji resztę znaczników do wyciśnięcia standardowo.

Re: Claustrophobia

: 20 gru 2011, 22:06
autor: maciejo
sirafin pisze:Arkusze bohaterów (w pierwszym wydaniu np. "Odkupiciela" zamiast "Odkupiciel")
sirafin pisze:Arkusze bohaterów (w pierwszym wydaniu np. "Odkupiciela" zamiast "Odkupiciel")
Dzięki :D Myślałem,że to coś poważniejszego :wink:

Re: Claustrophobia

: 21 gru 2011, 10:14
autor: sirafin
Fakt że gry to nie uniemożliwia, ale niestety ma kiepski wpływ na nastawienie nowych graczy, którzy zaczynają się nabijać i nastawiać protekcjonalnie.
- Bez jaj... "Fajnie że my mieć wersja po polskiemu, grać duża łatwo teraz!" No dobra, zagrajmy, zobaczymy czy cała gra jest od czapy.

Swoją drogą będę się musiał przespacerować do Rebela i zapytać o te poprawione :)

Re: Claustrophobia

: 21 gru 2011, 11:00
autor: wilku5
Czyli poza tymi literówkami nie ma żadnych zmian? ;)
Ok, to nie będę jakoś nachalnie o nie prosić :P

Co do instrukcji, niejasności itp. - bardziej dostrzegam konieczność czegoś takiego jak "pomoc gracza" - wiem z doświadczenia, że to pomaga, widziałam również (w końcu to mój facet z kolegą grali :D) że nawt proste zasady mogą stanowić problem gdy.... zapomni się "jak to było?...". A nie ma gdzie rzucić okiem i sprawdzić ;)
Ja osobiście sobie takie karty pomocy zrobiłam, jedną dla ludzi, drugą dla demonów - nic szczególnego, ot zalaminowana biała kartka z tabelką z fazami po kolei (i co się wtedy robi) i tekstem od myślników (odnośnie RCH, ATK, u ludzi staty jak linia akcji jest zablokowana a miałaby być użyta, a u demonów info że czarne kilka razy w turze można urzyć jak kości pozwolą, a czerwone raz na turę) ;)
niedługo napiszę, jak się sprawdza 8)

Re: Claustrophobia

: 21 gru 2011, 11:15
autor: maciejo
wilku5 pisze:Czyli poza tymi literówkami nie ma żadnych zmian? ;)
Ok, to nie będę jakoś nachalnie o nie prosić :P

Co do instrukcji, niejasności itp. - bardziej dostrzegam konieczność czegoś takiego jak "pomoc gracza" - wiem z doświadczenia, że to pomaga, widziałam również (w końcu to mój facet z kolegą grali :D) że nawt proste zasady mogą stanowić problem gdy.... zapomni się "jak to było?...". A nie ma gdzie rzucić okiem i sprawdzić ;)
Ja osobiście sobie takie karty pomocy zrobiłam, jedną dla ludzi, drugą dla demonów - nic szczególnego, ot zalaminowana biała kartka z tabelką z fazami po kolei (i co się wtedy robi) i tekstem od myślników (odnośnie RCH, ATK, u ludzi staty jak linia akcji jest zablokowana a miałaby być użyta, a u demonów info że czarne kilka razy w turze można urzyć jak kości pozwolą, a czerwone raz na turę) ;)
niedługo napiszę, jak się sprawdza 8)
A nie masz ochoty podzielić się (udostępnić do testów) tjych tabelek :D

Re: Claustrophobia

: 21 gru 2011, 14:12
autor: wilku5
Zaraz zobaczę, czy mam na laptopie plik z tym czy już tylko wersję "do gry" ;)
I chętnie się podzielę ;)

edit:
Proszę, plik do pobrania, format doc / odt / pdf ;)
(doc) http://www.wrzucaj.com/297452
(odt) http://www.wrzucaj.com/287174
(pdf) http://www.wrzucaj.com/690724 - tylko tu nie będziecie mogli zedytować ;)

Znaczki mogły poznikać (były punktory - kółka), ale to już każdy wg uznania sam może sobie zrobić ;) polega to na tym, że robicie druk dwustronny, z 1 strony tabelka, z 2 wytyczne dla ludzi lub demonów :) potestujcie, napiszcie uwagi - czy pomaga czy nie ;) i czy by nie dodać jeszcze jakiejś ważnej informacji :)

edit2:
wstawione nowe linki

Re: Claustrophobia

: 21 gru 2011, 14:41
autor: maciejo
wilku5 pisze:Zaraz zobaczę, czy mam na laptopie plik z tym czy już tylko wersję "do gry" ;)
I chętnie się podzielę ;)

edit:
Proszę, plik do pobrania, format odt i doc ;)
http://wrzuca.cz/file/4921324472488/Cla ... gracza.odt
http://wrzucacz.pl/file/4291324472562/C ... gracza.doc

Znaczki mogły poznikać (były punktory - kółka), ale to już każdy wg uznania sam może sobie zrobić ;) polega to na tym, że robicie druk dwustronny, z 1 strony tabelka, z 2 wytyczne dla ludzi lub demonów :) potestujcie, napiszcie uwagi - czy pomaga czy nie ;) i czy by nie dodać jeszcze jakiejś ważnej informacji :)
Dzięki :D

Re: Claustrophobia

: 21 gru 2011, 18:10
autor: wilku5
Teraz linki powinny działać, w razie co proszę o info ;)
Niestety, trzeba poczekać 35-40 sek zanim będzie można pobrać...

Re: Claustrophobia

: 13 sty 2012, 09:30
autor: Onyks
A ja mam pytanko , jest karta nie pamiętam jak się nazywa po której zagraniu jeden z ludzi atakuje drugiego , czy w tym, wypadku rzuca się kośćmi żeby ustalić wynik , tak jak w normalnej walce ???
z góry dzięki za odpowiedź

Re: Claustrophobia

: 13 sty 2012, 10:04
autor: wilku5
Jeśli na karcie nie jest napisane, ile obrażeń zadaje (a podejrzewam że nie ma, skoro pytasz ;)) to rzucasz kośćmi jak w normalnej walce i bohater atakujący ma staty jak przed rzuceniem "Klątwy" (bo chyba tak się to nazywa).

Re: Claustrophobia

: 13 sty 2012, 10:08
autor: Onyks
Dzięki wielkie , czyli tak jak myślałem

Re: Claustrophobia

: 13 sty 2012, 16:44
autor: bartekb8
wilku5 pisze:Jeśli na karcie nie jest napisane, ile obrażeń zadaje (a podejrzewam że nie ma, skoro pytasz ;)) to rzucasz kośćmi jak w normalnej walce i bohater atakujący ma staty jak przed rzuceniem "Klątwy" (bo chyba tak się to nazywa).
Zgadza się. A nazwa karty to Demoniczne Opętanie :wink:

Re: Claustrophobia

: 20 sty 2012, 15:11
autor: samson19
Witam.
Jestem po pierwszej testowej partii w Claustrophobie i zebralo mi sie kilka pytan ktorych w tym watku nie ma, jak i takich ktore tu sa wałkowane i nie wiem jaka jest jednoznaczna odpowiedz. Licze ze ktos moglby ostatecznie rozwiaz moje watpliwosci:
1. Zadajac obrazenia ludzkim wojownikom, kto wybiera ktore linie akcji zablokowac, demon czy czlowiek? Pytam poniewaz na tej stronie jest odp ze to ludzie wybieraja ale znalazlem kilka filmikow gdzie jest powiedziane ze to demon wybiera, stąd moje watpliwosci.
2. Czy postac, ktora posiada Garłacza, gdy go uzyje, traci go? (Garłacz jest jednorazowy?)
3. To samo pytanie dotyczace Granatu. Czy Granat, jak i reszta kart przedmiotow, jest jednorazowa (raz na scenariusz) i trzeba je odrzucic z gry po ich uzyciu? I czy granat rani wszystkie jednostki na kaflu(w tym swoich)?
4. Czy jak grajacy demonami wyciagnie karte Zdarzen/Wydarzen musi ja pokazac grajacemu ludzmi? Czy sa one tajne? To samo przy kartach Przewag dla ludzi.
5. Jaka jest ostateczna zasada z tymi troglodytami? Ograniczaja sie tylko do tych 11 figurek i jak wszystkie zgina to nie mozna ich wystawiac?
6. Czy przy wyborze demonem albo trogsem, ktora postac ludzi zaatakuje, grajacy demonami moze spojrzec na aktualne statystyki ludzi? Czy faza inicjatywy i rozdzielenie kosci na odpowiednie linie akcji jest tajna dla demona? Atakuje postac nie wiedzac ile ma OBR itp?

Z gory dziekuje za odpowiedzi, jak mi sie jeszcze cos przypomni, a moze sie tak zdarzyc, to zapytam znowu.
Pozdrawiam

Re: Claustrophobia

: 20 sty 2012, 20:32
autor: Kasper
Nie wiem czy moje odpowiedzi ostatecznie rozwieją Twoje wątpliwości ale:
1. Instrukcja mówi: "gracz który kontroluje wojownika lub wojowników, którzy zostali trafieni, musi rozliczyć obrażenia:... W przypadku wojowników ludzi każde trafienie wymaga wyznaczenia Linii Akcji, która zostaje zablokowana..." W związku z takim zapisem Linie Akcji ludzi blokuje gracz prowadzący ludzi.
2. Nie traci Garłacza. Garłacz jest kartą Przedmiotów a nie Kartą Przewagi która po użyciu zostaje odrzucona.
3. Granat to Karta Przewagi ("Karty te przedstawiają mniej ważne Przedmioty...") i jako Karta Przewagi "...muszą zostać użyte ... a potem odrzucone...". Granat rani wszystkich stojących na kaflu włącznie ze swoimi jednostkami.
4. Karty Wydarzeń i Karty Przewag są tajne. Takie dodatkowe asy w rękawie.
5. Moim zdaniem nie ma ograniczeń dotyczących wystawiania Troglodytów. Wnioskuje to po tym, iż w scenariuszu "Początek polowania" z dodatku jest zasada: Ograniczona Liczebność: "...Liczba Troglodytów w tym scenariuszu nigdy nie może przekroczyć 11..." Czyli w każdym innym nie ma takich ograniczeń.
6. Nigdzie nie jest napisane, że statystyki wojowników ludzi są tajne więc myślę, że może. Ja tak gram choć moja małżonka strasznie się wścieka kiedy to robię ;)

Re: Claustrophobia

: 21 sty 2012, 22:52
autor: bartekb8
ad.5 Ograniczeń w wystawianiu trogów nie ma, chyba, że wynika to wyraźnie z treści scenariusza, jak zaznaczył Kasper. 11 figurek oznacza po prostu maksymalną liczbę troglodytów mogących być w grze w tym samym czasie.
Ad.6 Oczywiście świadome wybieranie celu ataku przez grającego Demonami jest nie tylko niezabronione, ale nawet wskazane. Grający Demonami ma wgląd do parametrów ludzkich wojowników przez cała grę, bo przeciwnik jawnie rzuca kośćmi inicjatywy i jawnie je rozdziela pomiędzy swoich wojowników (inaczej grający Ludźmi mógłby po prostu oszukiwać, przydzielając sobie dowolne kości co turę;)). Filmiki pokazujące przebieg gry potwierdzają tą zasadę.