Eclipse - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Eclipse

Post autor: AkitaInu »

dicer pisze: Natomiast jeśli tak jest w rzeczywistości, to rodzi się inne pytanie: czy statki o tej samej inicjatywie, co wycofujący, mogą do niego strzelać, czy też już nie?
A to jest dodatkowo ciekawe pytanie. Choć w Eclipse nie ma sytuacji, w której inicjatywa jest taka sama, zawsze jest sytuacja gdzie "obrońca" jest pierwszy. Ale to wyjaśnione nie jest i pewnie da się spierać i o to.
Według mnie jest ;)

Jeżeli statek o tej samej inicjatywie był wcześnie na hexie (był pierwszy) niż atakujący który ucieka to może, jeżeli nie to nie i tyle :)
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

AkitaInu pisze:
dicer pisze: Natomiast jeśli tak jest w rzeczywistości, to rodzi się inne pytanie: czy statki o tej samej inicjatywie, co wycofujący, mogą do niego strzelać, czy też już nie?
A to jest dodatkowo ciekawe pytanie. Choć w Eclipse nie ma sytuacji, w której inicjatywa jest taka sama, zawsze jest sytuacja gdzie "obrońca" jest pierwszy. Ale to wyjaśnione nie jest i pewnie da się spierać i o to.
Według mnie jest ;)

Jeżeli statek o tej samej inicjatywie był wcześnie na hexie (był pierwszy) niż atakujący który ucieka to może, jeżeli nie to nie i tyle :)
Czyli napisałeś dokładnie to samo co ja w kwestii obrońcy. A powiedz czy jak graliście to uciekające statki także w drugiej turze walki były ostrzeliwane ?
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

Zajrzałem do angielskiej wersji instrukcji i ta nie pozostawia wątpliwości.
"When you decide to retreat your Ships, move them to the edge of a neighboring hex to show that they are retreating. ...
While the ships are on the edge of the hex, they are retreating and can still be shot at. The next time it is the retreating
Ships' turn, all of them must move to the neighboring hex.They have now fully retreated and can no longer be shot at."

Innymi słowy Wojrad miał rację. Jeśli inicjatywa pozwala, można strzelać do uciekających dwukrotnie w pierwszej i drugiej turze walki.

Wygląda na to że i równe inicjatywy też tam zostały wyjaśnione. Decyduje zasada "obrońcy":
"main concept: EachShip type (Interceptor, Cruiser...) of each player are activated in Initiative order.
The Ship type with the highest Initiative goes first. All Initiative ties are resolved in the defender’s favor. "


PS.
Przy okazji jednak każdy typ statku może się wycofać. Nie wiem skąd mi się wzięło że tylko jeden typ.
"Each of your Ship types may on its turn decide to either attack or retreat"
.
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Eclipse

Post autor: dicer »

puciek2 pisze:Przy okazji jednak każdy typ statku może się wycofać. Nie wiem skąd mi się wzięło że tylko jeden typ.
"Each of your Ship types may on its turn decide to either attack or retreat"
.
Tak, też mnie to zaintrygowało.
Można zadecydować o wycofaniu w turze każdego typu statku, ale wycofać można już tylko jeden typ. :?
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

dicer pisze:
puciek2 pisze:Przy okazji jednak każdy typ statku może się wycofać. Nie wiem skąd mi się wzięło że tylko jeden typ.
"Each of your Ship types may on its turn decide to either attack or retreat"
.
Tak, też mnie to zaintrygowało.
Można zadecydować o wycofaniu w turze każdego typu statku, ale wycofać można już tylko jeden typ. :?

Można zarówno zdecydować o wycofaniu jak i wycofać wszystkie typy statków w jednej bitwie.
To że wydawało mi się inaczej to też chyba własność instrukcji w języku polskim.
"wycofanie: Jeżeli zdecydujesz się wycofać jeden ze swoich
typów statku, wszystkie statki danego typu w ich następnej
turze (następnej rundzie starcia) poruszają się na sąsiedni
heks, ...."

Po angielsku już jest:
"retreat: When you decide to retreat your Ships, move
them to the edge of a neighboring hex to show that they
are retreating."
tse
Posty: 17
Rejestracja: 15 sie 2013, 09:52
Been thanked: 2 times

Re: Eclipse

Post autor: tse »

wątek na bgg, który w zasadzie potwierdza, że jeśli strona wycofująca się ma niższą inicjatywę oberwie dwukrotnie zanim się wycofa.

http://boardgamegeek.com/article/12795606#12795606
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Eclipse

Post autor: Tony23 »

Pytanie odnośnie Świata Starożytnych z dodatku Rise of the Ancient

Na stronie 6 są opisane specjalne zdolności starożytnych (dół po prawej stronie).
2 opis: osłona zniekształcająca.

odsyła do opisu na str4, tam gdzie są opisane rzadkie technologie, ale (i tutaj pytanie) obrazki trochę się różnią: na krążownikach starożytnych narysowana jest rakieta, a obok -2, a w rzadkich technologiach przy słonie zniekształcającej rakieta z -2 naniesionej na niej.

Pytanie 1: ten krążownik ma osobno osłonę zniekształcającą (-2 do eliminacji rakiet) i -2 do każdego innego ataku, czy to odnosi się tylko do rakiet?


Pyt 2: jeśli na tych krążownikach starożytnych jest np plasma cannon i antimatter cannon z czerwona rakietą na nim to rozumiem że ten starożytny rzuca raz czerwoną kostą przed walką jako rakieta, a później już w trakcie regularnej walki rzuca pomarańczową kostką?


edit: póki nikt nie odpowiedizał to jeszcze pytanko dopiszę:

Pyt3: Oświeceni z Lyry
Budowa świątyni: w instrukcji napisane że budowa kosztuje Materiały, ale rozumiem, że w zależności od budowanej świątyni płacę pieniędzmi, materiałami lub nauką w liczbie odpowiadającej świątyni (2,4 lub 6) ?
Na planecie na której zbuduje świątynię oczywiście kosteczka populacji normalnie się znajduje ?
Co się dzieje ze świątyniami (ewentualnie zdobytymi wcześniej bonusami) w przypadku ataku przez wroga i zniszczeniu populacji?
szlachcicpolski
Posty: 201
Rejestracja: 30 gru 2014, 16:24
Been thanked: 1 time

Re: Eclipse

Post autor: szlachcicpolski »

Tony23 pisze:Pytanie odnośnie Świata Starożytnych z dodatku Rise of the Ancient

Na stronie 6 są opisane specjalne zdolności starożytnych (dół po prawej stronie).
2 opis: osłona zniekształcająca.

odsyła do opisu na str4, tam gdzie są opisane rzadkie technologie, ale (i tutaj pytanie) obrazki trochę się różnią: na krążownikach starożytnych narysowana jest rakieta, a obok -2, a w rzadkich technologiach przy słonie zniekształcającej rakieta z -2 naniesionej na niej.

Pytanie 1: ten krążownik ma osobno osłonę zniekształcającą (-2 do eliminacji rakiet) i -2 do każdego innego ataku, czy to odnosi się tylko do rakiet?
Dla mnie symbol jest podzielony na dwie linie; tylko -2 od rakiet.
Tony23 pisze: Pyt 2: jeśli na tych krążownikach starożytnych jest np plasma cannon i antimatter cannon z czerwona rakietą na nim to rozumiem że ten starożytny rzuca raz czerwoną kostą przed walką jako rakieta, a później już w trakcie regularnej walki rzuca pomarańczową kostką?
Też tak to interpretuję
Tony23 pisze: edit: póki nikt nie odpowiedizał to jeszcze pytanko dopiszę:

Pyt3: Oświeceni z Lyry
Budowa świątyni: w instrukcji napisane że budowa kosztuje Materiały, ale rozumiem, że w zależności od budowanej świątyni płacę pieniędzmi, materiałami lub nauką w liczbie odpowiadającej świątyni (2,4 lub 6) ?
Potwierdzam
Tony23 pisze: Na planecie na której zbuduje świątynię oczywiście kosteczka populacji normalnie się znajduje ?
Potwierdzam
Tony23 pisze: Co się dzieje ze świątyniami (ewentualnie zdobytymi wcześniej bonusami) w przypadku ataku przez wroga i zniszczeniu populacji?
Po mojemu świątynie nie zostają zniszczone i można je odbić. Bonusy dostaje się tylko za posiadane świątynie.
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

Mam pytanie odnośnie potomków Drako. W instrukcji jest napisane że nie walczą oni ze zwykłymi statkami obcych (inne niż pancerniki i specjalne krążowniki). Mam w związku z tym pytania:
1. Czy potomkowie mogą wlatywać na hex ze zwykłymi statkami obcych i tam pozostać ? Chodzi o taki hex, który mogą zasiedlać pomimo obecności na nim statków obcych ?
2. Jeśli mogą wlatywać to czy takie statki (zwykłe) wiążą "walką" statki Draco, czy mogą przez nie przelatywać np. 1 statkiem tak jakby wiązania nie było ?
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Eclipse

Post autor: galthran »

Hmm ciekawe pytanie, w instrukcji też nie znalazłem jednoznacznych odpowiedzi. Przyznam się, że nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale zawsze przy grze było dla nas do tej pory oczywiste, że Draco traktuje statki starożytnych jako "swoich" więc ich nie pinują. Ale Twoje wątpliwości zasiało również u mnie ziarno niepokoju.
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Eclipse

Post autor: dicer »

My zawsze graliśmy, że nie pinują.

A tak przy okazji - na BGG jest opisana specyficzna "strategia Draco" polegająca na tym, że wlatuje się statkiem Draco do Centrum Galaktyki i stamtąd za pomocą akcji Wpływy zajmuje się sąsiadujący heks ze statkiem Obcych.

O ile pamiętam, strategia ta została uznana oficjalnie za dozwoloną, co w świetle przepisu:

"Z twojego toru wpływu lub z heksu, gdzie masz dysk wpływów, na heks, który nie ma dysku wpływów oraz nie ma tam wrogiego statku, jak również jest przyległy do heksu z twoim dyskiem lub statkiem"

oznacza, że zwyke statki Obcych nie są dla Draco statkami wrogimi, a więc nie pinują.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Eclipse

Post autor: AkitaInu »

Hmm wydaje mi sie ze jest to opisane, możesz wlatywac na hexy ze zwyklymi statkami obcych i je normalnie zajmowac, srodka nie możesz w ten sposób zająć, tak samo jak hexow z krazownikami i pancernikami

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest w angielskiej wersji instrukcji:
"May have Ships in hexes containing Ancients, but may not battle the Ancients."
Jednak tłumaczyć trzeba umieć. Już po raz kolejny spolszczona wersja instrukcji wprowadziła wątpliwości lub w błąd.

Nadal jednak nie jest jasna sprawa pinowania dla zwykłych statków obcych.

Jeśli chodzi o centrum Galaktyki to Centrum wiąże wszystkie wlatujące tam statki. Z tego co pamiętam to kiedyś jak nie było tego w instrukcji to "strategia Draco" była jak pisze dicer, ale to moim zdaniem się od pewnego czasu zmieniło.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Eclipse

Post autor: AkitaInu »

Obcy nie pinuja draco, chyba ze to krążownik lub pancernik

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Eclipse

Post autor: dicer »

puciek2 pisze:Jeśli chodzi o centrum Galaktyki to Centrum wiąże wszystkie wlatujące tam statki.
Tego nikt nie kwestionuje.
puciek2 pisze:Z tego co pamiętam to kiedyś jak nie było tego w instrukcji to "strategia Draco" była jak pisze dicer, ale to moim zdaniem się od pewnego czasu zmieniło.
Nigdzie nie jest napisane, że związany statek nie może użyć Wpływów do zajęcia sąsiedniego heksa i to jest właśnie podstawą "strategii Draco".
No chyba że jakiś oficjalny FAQ to zakwestionował.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Eclipse

Post autor: AkitaInu »

Statek zwiazany walka moze klasc dysk na sąsiednich polach ;)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
Blugkolf
Posty: 156
Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Eclipse

Post autor: Blugkolf »

Strona 27 opis umiejętności rasy. Skoro mogą posiadać statki na tych heksach, ale nie mogą z nimi walczyć to naturalnie się nie pinują, bo pinowanie jest w grze po to, żeby oznaczyć statki związane walką, które z w/w powodu nie mogą dalej wykonywać już ruchu.

Przykładowy temat z BGG:

- Gains some help in terms of ship pinning, since the ancients will pin enemy ships. However, ancients do not count "as Draco" for pinning, to let Draco move freely. Examples:

1.) Sector has 2 ancient ships and 2 Draco ships. Eridani moves 4 ships in. All 4 of Eridani's ships are pinned (2 by ancients, 2 by Draco) and both of Draco's ships are pinned.

2.) Sector has 2 ancient ships and 2 Draco ships. Eridani moves 2 ships in. Both of Eridani's ships are pinned, and both of Draco's ships are STILL pinned by the 2 Eridani ships. The presence of ancients doesn't free Draco for movement.

źródło: http://boardgamegeek.com/thread/825099/ ... -soon-help
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Eclipse

Post autor: AkitaInu »

Nie można jedynie eksplorowac jezeli mamy zpinowany statek

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Eclipse

Post autor: dicer »

Blugkolf pisze:2.) Sector has 2 ancient ships and 2 Draco ships. Eridani moves 2 ships in. Both of Eridani's ships are pinned, and both of Draco's ships are STILL pinned by the 2 Eridani ships. The presence of ancients doesn't free Draco for movement.
A to jest ciekawy dylemat.
Niestety, nie pamiętam już gdzie, ale gdzieś na BGG czytałem, że jedną z zalet Draco jest to, że statki Obcych pinują statki innych graczy, przez co uwalniają statki Draco. A ten przykład temu zaprzecza... :?
Awatar użytkownika
Blugkolf
Posty: 156
Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Eclipse

Post autor: Blugkolf »

Ja bym powiedział, że nie zaprzecza tylko rozjaśnia - statki Starożytnych pinują, ale w drugiej kolejności - to nie gracz Draco decyduje, że jeśli wlecisz mu myśliwcem to on najpierw wykorzysta pinowanie ze statków starożytnych, bo raz, że gracz nie ma nad nimi kontroli, a dwa Starożytni są w każdej sytuacji w Eclipse rozpatrywani ostatni. To jest spójne z ogólnym konceptem zasad, że Starożytni są w walkach zawsze na końcu lub są zawsze traktowani jako obrońcy, nawet jeśli de facto atakują np. wychodząc z heksu roju.

Wracając do tematu, ja widzę to tak, że interpretacja o którą tu zapytał puciek2 wygląda mniej więcej tak:

- "skoro rasa Draco nie może walczyć z Ancientami, to wcale nie oznacza, że nie jest przez nich pinowana, bo w instrukcji nie ma nic o tym, że nie jest"
- tylko po angielsku to tak jakby zapytać "skoro rasa Draco nie może walczyć z Ancientami, to wcale nie oznacza, że nie jest związywana przez nich walką, bo w instrukcji nie ma nic o tym, że nie jest" - dlatego nikt bezpośrednio nie odnosi się do tego tematu na BGG, ale pośrednio właściwą interpretację można odczytać z innych wątków dotyczących Draco.

Pinowanie w tej grze to nie jest mechanizm blokady systemu planetarnego, jak w niektórych grach space 4x, w Eclipse wiąże się tylko i wyłącznie z walką, a więc jeśli nie ma walki to nie ma pinowania.
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

dicer pisze:
puciek2 pisze:Jeśli chodzi o centrum Galaktyki to Centrum wiąże wszystkie wlatujące tam statki.
Tego nikt nie kwestionuje.
puciek2 pisze:Z tego co pamiętam to kiedyś jak nie było tego w instrukcji to "strategia Draco" była jak pisze dicer, ale to moim zdaniem się od pewnego czasu zmieniło.
Nigdzie nie jest napisane, że związany statek nie może użyć Wpływów do zajęcia sąsiedniego heksa i to jest właśnie podstawą "strategii Draco".
No chyba że jakiś oficjalny FAQ to zakwestionował.
Ja trochę inaczej tą strategię rozumiałem. Dla mnie jej podstawą było explorowanie hex-a po przeciwnej stronie centrum, ze względu na brak pinowania (kiedyś). Inaczej nie bardzo wiem dlaczego ta strategia miała by się nazywać strategią Draco ? Bo gdzie jest napisane że tylko Draco może używać wpływów obok hex-ów ze statkami ?
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

AkitaInu pisze:Statek zwiazany walka moze klasc dysk na sąsiednich polach ;)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Tak ale to dotyczy wszystkich ras, a nie tylko Draco. Więc trudno tu mówić o strategi Draco.
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Eclipse

Post autor: dicer »

puciek2 pisze:Ja trochę inaczej tą strategię rozumiałem. Dla mnie jej podstawą było explorowanie hex-a po przeciwnej stronie centrum, ze względu na brak pinowania (kiedyś). Inaczej nie bardzo wiem dlaczego ta strategia miała by się nazywać strategią Draco ? Bo gdzie jest napisane że tylko Draco może używać wpływów obok hex-ów ze statkami ?
Zgadza się - eksplorowanie heksa po przeciwnej stronie galaktyki.
I gdyby ten heks był pusty, to może to robić każda rasa. Natomiast Draco są jedyną rasą, która może w ten sposób zajmować heksy ze statkami Obcych. Jest to po prostu cwany (choć kosztowny) sposób na sprzątanie heksów I-szego kręgu spod nosa innych współgraczy.
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Eclipse

Post autor: puciek2 »

Reasumując, rozumiem że można dojść do poniższych konkluzji:
1. Statki Draco mogą wkraczać na hex-y statków starożytnych, z którymi nie walczą, dodatkowo statki te nie pinują statków Draco.

2. Wszystkie rasy mogą wpływać (INF), na hex-y obok swoich statków (nawet jeśli wszystkie statki są spinowane) o ile statek potrafi wlecieć na hex podlegający wpływom. Szczególnie ciekawym przypadkiem są tu wyeksplorowane niezajęte (bez dysków) hexy po przeciwnej niż nasza stronie Galaktyki. Draco dodatkowo mogą wpływać (INF) w ten sposób na hex-y zajęte przez zwykłe statki obcych.

3. Żeby eksplorować hex-y obok statku, statek ten nie może być związany walką no i oczywiście musi mieć możliwość wlecenia na ten hex. Nie można więc explorować z centrum Galaktyki póki zanajdują się tam jednostki wiążace wszystkie statki.
Awatar użytkownika
dicer
Posty: 755
Rejestracja: 11 sty 2014, 00:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Eclipse

Post autor: dicer »

puciek2 pisze: o ile statek potrafi wlecieć na hex podlegający wpływom.
A tego nie rozumiem.
Chyba, że masz na myśli pełny portal czasoprzestrzenny i możliwość wlatywania na dany heks jako taką.

Należałoby jeszcze dodać, że przy pomocy INF nie można zajmować heksów, na których znajduje się wrogi statek.
I tu właśnie wyjątkiem są Draco, dla których zwykłe statki Obcych nie są wrogimi statkami.
ODPOWIEDZ