Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 15 lis 2012, 14:01
A pod względem trudności, opanowania zasad jak można porównać obie gry? Która jest trudniejsza?
Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
Poziom złożoności zasad jest moim zdaniem podobny, nawet powiedziałbym, że Arkham Horror jest trochę bardziej przystępny (może to zasługa bardziej klarownej instrukcji), choć oczywiście trochę wątpliwości i sytuacji szczególnych może się pojawić, ale raczej nic, co bardzo komplikowałoby rozgrywkę.wajdzik83 pisze:A pod względem trudności, opanowania zasad jak można porównać obie gry? Która jest trudniejsza?
A następnie są ponumerowane od 1 do 7 podobnie, jak fazy. Dla mnie całkiem jednoznaczne.Homunkulus pisze:Mam kilka pytań odnośnie zasad:
1. Ktoś z forumowiczów wspominał, że akcje rozpatruje się w kolejności w jakiej ich pola pojawiają się na planszy (czyli najpierw akcja zagrożenia, potem polowanie, budowa, zbieranie, eksploracja, porządkowanie obozu i odpoczynek). Widziałem też podobne podejścia na jednym z filmików prezentujących rozgrywkę. Sprawdzałem w instrukcji, ale fragment odnoszący się do kolejności rozpatrywania akcji nie jest jednoznaczny. Nie mam instrukcji pod ręką, ale było to coś w stylu "akcje należy rozpatrywać w następujący sposób",
michacham pisze: 3. Zastanawiam się czy w scenariuszu z wyspą kanibali można troche (dosyć mocno) ułatwić sobie gre i wysłać Piętaszka z psem/czerwonym dyskiem na samobójczą misję zniszczenia miasta kanibali. Nie mają dużych szans na przeżycie ale akcja będzie przecież udana?
Ok, czyli analogicznie do Piętaszka: jeśli zginie podczas ataku na zwykłą wioskę kanibali/eksploracji totemu/polowania na bestię to te akcje również są nieudane?Wydawnictwo Portal pisze: Żeby zniszczyć miasto kanibali trzeba przeżyć atak.
Druga strona instrukcji, "Przygotowanie do gry".Lir pisze:Przypominam się z pytaniem:
Może mi gdzieś umkłoale czy gracze na początku gry startują z jakimiś żetonami determinacji, czy startują od zera?
Chodzi o warianty 2,3,4 osobowe.
Rozpatrujemy akcje według określonej kolejności.Homunkulus pisze: 1. Ktoś z forumowiczów wspominał, że akcje rozpatruje się w kolejności w jakiej ich pola pojawiają się na planszy (czyli najpierw akcja zagrożenia, potem polowanie, budowa, zbieranie, eksploracja, porządkowanie obozu i odpoczynek). Widziałem też podobne podejścia na jednym z filmików prezentujących rozgrywkę. Sprawdzałem w instrukcji, ale fragment odnoszący się do kolejności rozpatrywania akcji nie jest jednoznaczny. Nie mam instrukcji pod ręką, ale było to coś w stylu "akcje należy rozpatrywać w następujący sposób", po czym po kolei opisano działanie każdej z akcji. Czy Portal może potwierdzić, że rzeczywiście kolejność akcji nie jest dowolna?
Tak, obowiązują normalne zasady eksploracji czyli: 1 pionek + rzut kośćmi lub 2 pionki. Przy braku sukcesu, trzeba próbować jeszcze raz.Homunkulus pisze: 2. W scenariuszu II kiedy odkrywamy pierwszy z totemów mamy możliwość wykonania akcji eksploracji żeby zbadać świątynię (ciągniemy 2 skarby i potwora z talii tajemnic). Czy w tym przypadku akcja eksploracji przebiega tak samo jak zawsze? Czyli czy mogę wysłać do świątyni 1 lub 2 pionki? Czy jeżeli wysłałem 1 pionka i wykonuję rzut kością rozpatruję przygody oraz akcja może być nieudana i będę musiał spróbować wejść do świątyni ponownie w następnej turze?
Tak, można.Homunkulus pisze: 3. Czy możliwe jest użycie przedmiotu startowego Pistolet 2 razy pod rząd podczas tej samej akcji (np. polowania) aby podwoić jego efekt i dodać +6 do poziomu broni?
Jak w przypadku budowy wszystkich innych Przedmiotów - efekt wytworzenia Przedmiotu wprowadza się w życie na koniec fazy Akcji.Homunkulus pisze: 4. Czy po wybudowaniu Masztu w scenariuszu I drewno trafia od razu na stos, czy zgodnie z zasadami możemy je na nim położyć dopiero przed następną fazą akcji? W turze 12 ma to kluczowe znaczenie
Jako efekt wydarzenia pojawia się Księga, więc nie rozpatrujesz kolejnej karty, tylko jeszcze raz efekt Księgi zależny od Scenariusza - akurat w pierwszym, Rozbitkowie - nic się nie dzieje.Furia pisze:Kolejna rozgrywka i znów małe wątpliwości.
1. Faza wydarzeń. Pojawia się karta o nazwie wyspa się buntuje z ikoną księgi. Efekt wydarzenia to kolejna ikona księgi (tak samo jak efekt zagrożenia), którą rozumiem jako rozpatrzenie kolejnej karty z ikoną księgi. Tylko czy mamy dobierać kart z wydarzeń i rozpatrywać każdą kartę po kolei aż do karty z ikoną księgi? Czy może odsłaniać karty aż do odkrycia karty z ikoną księgi, którą rozpatrujemy? A wtedy co z resztą kart, które zostały odkryte? Wtasować z powrotem do wydarzeń?
Tak, 2 rany i nie może wykorzystać żetonów Determinacji, którą zdobył na przerzut wyniku, który zapewnił mu te żetony.Furia pisze:2. Rzucamy kośćmi za akcję Piętaszka. Wypada rana+przygoda+dwa żetony determinacji. Piętaszek dostaje zatem dwie rany za kość rany i przygody, czy tak? Druga sprawa to czy Piętaszek może zgarnąć te dwa żetony i następnie zużyć je żeby przerzucić tę kość, z której te żetony dostał żeby mieć sukces w akcji?
Tak i tak, można.Barbus pisze:Czy gracz spędzający noc poza obozem może korzystać z pożywienia przedstawionego na znalezionych przez siebie żetonów odkryć? Jeśli tak, to czy dotyczy to również żetonów, które wymagają do zrealizowania poziomu broni 1?
Bez żetonów Determinacji, a Morale na 0.Lir pisze:Przypominam się z pytaniem:
Może mi gdzieś umkłoale czy gracze na początku gry startują z jakimiś żetonami determinacji, czy startują od zera?
Chodzi o warianty 2,3,4 osobowe.
To by miało jakiś sensMoże tak jak ja wydobywaliście z kafelków pożywienie i drewno jednocześnie?
Tak, mieliśmy linę, nie pamiętam czy jednak te wnyki kupowaliśmy. Pamiętam, że mieliśmy skrót i z siekiery +1 do drewna, czyli 3 drewna za darmo, parę drewna z żetonów odkryć. No, po analizie co było źle nie doszliśmy do jednoznacznych wniosków... Według nas trzymaliśmy się instrukcji (ale nauczeni doświadczeniem innych gier, nigdy nie graliśmy dobrze na początku, mimo, że według nas graliśmy dobrzePoza tym czy jesteś pewien, że np. budując Wnyki miałeś już zrobioną Linę itd.?
Wiem, napisałem o tym, że jesteśmy tego świadomi, że pies jest opisany w rozdziale "łatwiejsza gra" dodatkowych zasad. Praktycznie każda eksploracja lub polowanie było wykonywane z psem.Hmm, tyle że z Psem gra się w wariancie uproszczonym. Normalne zasady to bez psa
Wcześniej była mowa że drewno na stos od lewej do prawej kolumnami.powermilk pisze: - Zastanawialiśmy się czy może dobrze układaliśmy stos. Kolumnami od prawej do lewej? (Nie rzędami), czyli najpierw maks. 1, potem, 2, potem 3, itp. Tak jakby układać z góry do dołu?
Teraz pytania o zasady (przepraszam, jeżeli się powtarzają, dość pobieżnie przeglądałem wątek).
1. Czy więcej niż jeden gracz może pójść na polowanie? Jeżeli tak, to każdy kto idzie na polowanie wystawia 2 pionki?
2. Czy talię polowania można uzupełnić tylko poprzez eksplorację wyspy? jeżeli tak, to ile jest takich kafelków? 3? 4? Zatem w grze nigdy się nie zdarzy, że gracz będzie polował więcej niż liczba tych kafelków?
3. Czy można używać w jednej rundzie zdolności kucharz (2 determinacji i 1 jedzenia = ulecz 2 rany) i własności paleniska (za 1 jedzenia ulecz 2 rany)?
Furia pisze:Wcześniej była mowa że drewno na stos od lewej do prawej kolumnami.powermilk pisze: - Zastanawialiśmy się czy może dobrze układaliśmy stos. Kolumnami od prawej do lewej? (Nie rzędami), czyli najpierw maks. 1, potem, 2, potem 3, itp. Tak jakby układać z góry do dołu?
Teraz pytania o zasady (przepraszam, jeżeli się powtarzają, dość pobieżnie przeglądałem wątek).
1. Czy więcej niż jeden gracz może pójść na polowanie? Jeżeli tak, to każdy kto idzie na polowanie wystawia 2 pionki?
2. Czy talię polowania można uzupełnić tylko poprzez eksplorację wyspy? jeżeli tak, to ile jest takich kafelków? 3? 4? Zatem w grze nigdy się nie zdarzy, że gracz będzie polował więcej niż liczba tych kafelków?
3. Czy można używać w jednej rundzie zdolności kucharz (2 determinacji i 1 jedzenia = ulecz 2 rany) i własności paleniska (za 1 jedzenia ulecz 2 rany)?
1. Osobiście rozumiem to tak że mają być dwa pionki aby móc polować. Np. jeden pionek gracza i pies lub pionek innego gracza, ale wtedy trzeba ustalić kto wykonuje akcję a kto tylko wspiera.
2. Zdarzyło mi się uzupełnienie talii polowania poprzez karty, nie tylko z eksploracji.
3. Wydaje mi się, że można, bo czemu by nie?
Też grałam solo kilka razy w pierwszy scenariusz i zawsze kończyło się z wygraną w X lub XI rundzie. Z tego co widzę wszystko było rozgrywane prawidłowo, a nawet z utrudnieniem (nieszczęsna ikona księgi) i zwykle na dość wysokim poziomie życia.
Dziękuję za odpowiedź, wszystko jest już jasne. Przynajmniej na razie.
Przecież w instrukcji jest napisane:wajdzik83 pisze:W jednej rundzie mozesz użyć jednej zdolności.
Kazda zdolnosc moze byc uzyta w dowolnym momencie gry, ale tylko raz na runde.
Heh, no tak masz rację. Zatem też posyłanie na polowanie 3 pionków jest bezsensowne... Nie przemyślane pytanie.1. Osobiście rozumiem to tak że mają być dwa pionki aby móc polować. Np. jeden pionek gracza i pies lub pionek innego gracza, ale wtedy trzeba ustalić kto wykonuje akcję a kto tylko wspiera.
Po pierwsze: jedną raz na rundę, czyli w jednej rundzie jak chce mogę wszystkie użyć. Po drugie: palenisko nie jest przecież zdolnością specjalną.Punkt 3! Wydaje mi się że nie możesz użyć dwóch zdolności specjalnych postaci na raz w jednej rundzie za żetony determinacji.
Mieliśmy przedmiot początkowy pusta butelka, zdecydowaliśmy się zacząć z poziomem broni 2 od razu (myśleliśmy, że to jest dość istotne). (Chyba, że źle zrozumieliśmy i pusta butelka nie daje poziomu broni na stałe). Drugim przedmiotem początkowym był młotek, który dawał dodatkowy pionek do budowania (6. rundzie użyty przez dwie osoby do budowy dwóch przedmiotów). Poziom broni też zwiększał się przez żetony odkryć. Maksymalnie jaki mieliśmy to bodaj 4, a skończyliśmy mając 1. Polowałem po kolei na kozicę, jaguara, dziką świnię i tygrysa (aż się zdziwiłem, że kozica ma siłę 5, skoro tygrys ma 6). Jedna z tych bestii nie obniżała nam poziomu broni (świnia?).My jak graliśmy za pierwszym razem to mimo zwycięstwa polowania nie odbywały się tak często. Przecież praktycznie po każdym polowaniu ubywa broń. Jakoś nie wydaje mi się sensowne wybieranie się na polowanie z bronią na poziomie 1. A w kolejnych rundach jakoś inwestowaliśmy w inne rzeczy a nie broń. No chyba, że my graliśmy źle i broń przy zdobyciu jakiegoś przedmiotu nie może spaść poniżej pewnego poziomu
To na pewno było polowanie? A nie, że bestia cię zaatakowała?Zdarzyło mi się uzupełnienie talii polowania poprzez karty, nie tylko z eksploracji.
Widząc jaguara i tygrysa (zwierzęta z dwóch różnych kontynentów) na jednej wyspie, silna kozica nie jest takim szokiem;) z resztą wyspa jest przeklęta, wszystko jest możliwe;)powermilk pisze: 1. Polowałem po kolei na kozicę, jaguara, dziką świnię i tygrysa (aż się zdziwiłem, że kozica ma siłę 5, skoro tygrys ma 6).
Mnie się przytrafiła karta przygody albo wydarzenia, która nakazywała dodać kartę do talii polowania z możliwością sprawdzenia, jaki zwierzaczek na nas tam czeka. Karty do talii polowania może też dodawać żołnierz. A jeśli nie możesz liczyć na żołnierza ani wydarzenia, to po prostu nie polujesz i musisz pomyśleć o innym źródle pożywienia i materiałów.To na pewno było polowanie? A nie, że bestia cię zaatakowała?
Właśnie o tę kartę mi chodziło. Przy okazji kolejne pytanie. Jak się ma rzecz ze spędzaniem nocy przez jednego z graczy poza obozem? Dostaje ranę za nocowanie pod gołym niebem. A jak z jedzeniem?Barbus pisze:Widząc jaguara i tygrysa (zwierzęta z dwóch różnych kontynentów) na jednej wyspie, silna kozica nie jest takim szokiem;) z resztą wyspa jest przeklęta, wszystko jest możliwe;)powermilk pisze: 1. Polowałem po kolei na kozicę, jaguara, dziką świnię i tygrysa (aż się zdziwiłem, że kozica ma siłę 5, skoro tygrys ma 6).
Mnie się przytrafiła karta przygody albo wydarzenia, która nakazywała dodać kartę do talii polowania z możliwością sprawdzenia, jaki zwierzaczek na nas tam czeka. Karty do talii polowania może też dodawać żołnierz. A jeśli nie możesz liczyć na żołnierza ani wydarzenia, to po prostu nie polujesz i musisz pomyśleć o innym źródle pożywienia i materiałów.To na pewno było polowanie? A nie, że bestia cię zaatakowała?
Jeśli nie ma jedzenia ze sobą (czyli nie zbierał go akurat podczas swojej akcji albo nie dostał z żetonu), dostaje 2 rany, bo nie może korzystać ze wspólnych zapasów.Furia pisze:Jak się ma rzecz ze spędzaniem nocy przez jednego z graczy poza obozem? Dostaje ranę za nocowanie pod gołym niebem. A jak z jedzeniem?
Robi to każdy gracz, czy ogółem jak przed jedną chmurą nie jesteśmy chronieni to 1 drewna i 1 żywności? (ciągle szukam gdzie graliśmy źleJeśli chmur jest więcej niż wynosi aktualny poziomu Dachu, to za każdą chmurę, przed którą gracze nie są chronieni, należy odrzucić 1 pożywienie i 1 drewno
Podczas pogody ogółem. Wydaje mi się, że nie można zbierać surowców z żadnego źródła, które zostało użyte w fazie produkcji.powermilk pisze:Robi to każdy gracz, czy ogółem jak przed jedną chmurą nie jesteśmy chronieni to 1 drewna i 1 żywności? (ciągle szukam gdzie graliśmy źleJeśli chmur jest więcej niż wynosi aktualny poziomu Dachu, to za każdą chmurę, przed którą gracze nie są chronieni, należy odrzucić 1 pożywienie i 1 drewno)
Skrót był na źródle drewna, będący na kafelku sąsiadujący z schronieniem. Czy nadal można zbierać tam surowce?