Eufrat i Tygrys (Reiner Knizia)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: MichalStajszczak »

Oczywiście w grze Eufrat i Tygrys losowość występuje, ale jest to losowość w znacznej mierze kontrolowana. Po pierwsze wiadomo, ile jest kafelków każdego koloru. Widząc, ile zostało już wyłozone na planszę oraz ile sami mamy i pamiętając, ile wypadło z gry, można ocenić, ile jest u innych graczy i w woreczku. Pamietając, co dany gracz robił w ostatnich kilku ruchach, można też sformułować hipotezę na temat składu jego ręki. Wprawdzie 100 procentowej pewności nigdy nie ma, ale raczej jest mała szansa na to, że w woreczku zostało 7 kafelków czarnych i żadnego w innym kolorze albo, że gracz, dobierający 5 kafelków, wyciągnął wszystkie tego samego koloru.
(Zakładam, że kafelki nie są znaczone :lol: )
Awatar użytkownika
Sir-lothar
Posty: 366
Rejestracja: 25 cze 2008, 01:00
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Sir-lothar »

Witam,
Po pierwsze czerwonych kafelków jest więcej, dlatego często zdarza się posiadać 3-4. Jednak równie często zdarza się nie mieć żadnego :)
Stwierdzenie, że Eufrat i Tygrys jest losowy trochę mnie dziwi. Bo to nie akcje jakie podejmujemy są losowe, ale 2/6 zasobów jakie mamy. Fakt nie mamy na nie wpływu, ale to jeszcze nie powód, aby wrzucać grę do jednego worka z chińczykiem. No dobra przesadzam, ale tak samo można uznać, że Ingenius jest losowy, bo co turę losujemy jeden kafelek. Gra jest tak skonstruowana, że zawsze znajdzie się rada. I tak jak brakuje nam czerwonych, zabudowujemy świątynie(czerwone), aby nikt nie mógł się dostawić do naszego królestwa. A jak nie mamy jakiegoś koloru, ale mamy dużo czerwonych to atak na pozycje, gdzie dany kolor jest. Jeśli nie mamy i tego i tego, to konflikt (na ten kolor) tak aby zabrać od innych graczy to co oni mają mało, opcjonalnie monument w potrzebnym nam kolorze.
Chyba zaczynamy popadać w pewną paranoję z ilością losowości w grach: http://images.boardgamegeek.com/images/pic209646_lg.jpg

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: zephyr »

ingenious jest losowy, opcja wymiany nie posiadając najsłabszego koloru pomaga, ale nie zawsze najsłabszy w danym momencie jest faktycznie najbardziej potrzebnym
dubel może dać w dobrym momencie astronomiczną ilość punktów w kolorze, a czasami przydałoby się właśnie coś przyblokować zgarniając jednak jakieś punkty

i nie piszę że TiE to chińczyk tylko ze nie podoba mi się że mało prawdopodobny rozkład może popsuć sensowny plan
akurat nie chodzi mi o kafle na ręce gracza tylko jego przeciwnika przy konfliktach
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: MichalStajszczak »

zephyr pisze:nie podoba mi się że mało prawdopodobny rozkład może popsuć sensowny plan akurat nie chodzi mi o kafle na ręce gracza tylko jego przeciwnika przy konfliktach
Musisz bardziej precyzyjnie zdefiniować dwa pojęcia:
1. mało prawdopodobny rozkład
2. sensowny plan
Konkretnie:
Czy za "mało prawdopodobny" uznajesz taki układ kafelków u przeciwnika, na który jest 10%, 1% czy może 0,01% szans?
Jak oceniasz prawdopodobieństwo takiego układu - czy tylko na podstawie liczby kafelków, jakie są w spisie rekwizytów, czy może na podstawie tego, co mozna wywnioskować z dotychczasowego przebiegu gry?
Bo moim zdaniem o sensowności planu można mówić dopiero wtedy, gdy się taką analizę zrobi, a nie zakłada, że skoro są 4 kolory kafelków, to gracz ma w kazdym kolorze jeden lub dwa.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: zephyr »

po kolei podchodziły mi kafelki takie że wygrałem parę konfliktów pod rząd
nie podobało mi się bo moje ruchy nie były bardzo sensowne, a zdobyłem dużą przewagę
nie twierdzę że współgracze nie popełnili błędów, ale że gra mi się nie spodobała

nie chce mi się liczyć prawdopodobieństw zapamiętując co zeszło i sumując z tym co leży na stole... (ktoś normalny tak gra nie turniejowo?)
po co skoro mało prawdopodobny układ i tak może się wydarzyć, a nie gram w turnieju o dziesięć sztabek złota tylko dla przyjemności

układy z 4, 5 i 6 takimi samymi kaflami oceniam jako mało prawdopodobne

sensownym planem nazywam plan który zakłada ze ktoś ma max 3 kafelki w kolorze i przy tym założeniu daje duże szanse na zwycięstwo

nie mam zamiaru robić analizy, zwłaszcza że kafle faktycznie można zbierać i samo prawdopodobieństwo wylosowania układu nie jest reprezentatywne
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: MichalStajszczak »

zephyr pisze:nie chce mi się liczyć prawdopodobieństw zapamiętując co zeszło i sumując z tym co leży na stole
Mnie też nie. Podałem to jako teoretyczną mozliwość ograniczenia losowości.
zephyr pisze:układy z 4, 5 i 6 takimi samymi kaflami oceniam jako mało prawdopodobne
sensownym planem nazywam plan który zakłada ze ktoś ma max 3 kafelki w kolorze i przy tym założeniu daje duże szanse na zwycięstwo

Na początku gry lub po dużym dobieraniu tak. Ale jeżeli ktoś przez kilka kolejnych ruchów nie uzywa kafelków w jednym z kolorów, to sa dwie mozliwości:
- albo ich nie ma
- albo je gromadzi, szykując się do ataku lub odparcia ataku spodziewanego
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: pan_satyros »

Jak ta gra chodzi na 2 osoby ?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Atamán »

Większość narzeka, ale moim zdaniem EiT w wersji 2-osobowej się sprawdza świetnie.

Z moich doświadczeń wynika, że w większym stopniu jestem w stanie przewidzieć ruchy przeciwnika i się do nich przygotować, ale przeciwnik również. Zazwyczaj konfliktów jest mniej (bo na mapie jest luźniej) i monumenty pojawiają się rzadziej (bo straty z utracenia monumentu są większe), ale za to jest większy wyścig o skarby. Gra się inaczej, ale mi się podoba. Przez pewien czas nawet myślałem, że wolę grę w 2 osoby, ale ostatnio się jednak przekonałem, że ta gra rozwija pełnię swych możliwości przy grze w pełnym składzie. Mimo wszystko, polecam.

(btw: na bgg jest dostępna nieoficjalna mapa Nil - stworzona z myślą o rozgrywkach 2-osobowych, kiedyś myślałem o tym, by ją sobie wydrukować, ale jak zorientowałem się, że dobrze mi się gra na planszy oryginalnej, to planów poniechałem)
Ostatnio zmieniony 14 cze 2010, 23:43 przez Atamán, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Geko »

Ja w 2 osoby mam poczucie szachów z mocną kulą śnieżną. Tzn. jak ktoś jest lepszy to widać jego coraz większą przewagę, a w połowie gry można się od razu poddać, bo już jest pozamiatane. W 3 lub 4 osoby tak się nie da, bo jak ktoś ma za dobrze, to inni go przyciskają.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Atamán »

Muszę przyznać, że raz (na kilkanaście partii!) zdarzyła mi się taka sytuacja opisana przez Geko. W połowie gry miałem nie tylko znaczną przewagę w już zdobytych punktach (12 do 5 w najsłabszych kolorach), ale byłem okopany świątyniami w gigantycznym królestwie w centrum planszy, ale doprowadziły do tego straszne błędy przeciwnika (grę przerwaliśmy).

W grze 3- lub 4- osobowej nigdy się z czymś takim nie spotkałem, nawet jak grałem z nowicjuszami.
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: konev »

Geko pisze:Ja w 2 osoby mam poczucie szachów z mocną kulą śnieżną. Tzn. jak ktoś jest lepszy to widać jego coraz większą przewagę, a w połowie gry można się od razu poddać, bo już jest pozamiatane. W 3 lub 4 osoby tak się nie da, bo jak ktoś ma za dobrze, to inni go przyciskają.
Eeee... a jaka gra 2-osobowa bez losowości (lub z ograniczoną) to nie szachy, gdzie wygrywa lepszy?
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: janekbossko »

btw gral ktos na tej nowej planszy 2 osobowej?
gervaz
Posty: 346
Rejestracja: 26 wrz 2009, 09:07
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: gervaz »

Wczoraj eufrat i Tygrys przeszedł chrzest bojowy w mojej grupie znajomych... i ....
chyba odkryliśmy buga
Polega on na tym, że każdy (gralismy we czterech)gracz w pierwszej turze wykonuje dwie takie same akcje: dostawia swojego kupca do swiatyni ze skarbem. Po przejściu akcji wszystkich graczy gra się kończy - ponieważ na mapie zostają 2 skarby. Jedynym sposobem, by temu zapobiec, to zakrycie swiatyn ze skarbem (zeby nie mozna bylo dostawic do nich kupca). Sęk w tym, że ten, kto będzie kładł te katastrofy, nie zdobędzie punktów - i bedzie w plecy...

Czy my wogole dobrze gralismy? Jak sobie poradzic z tą sytuacją??
http://bitewniakowepogranicza.blogspot.com/

Blog z pogranicza gier bitewnych i reszty rozrywki bez prądu (w tym picia).
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Nataniel »

Źle graliście :-)

1) Skarb zabiera się tylko jeżeli w królestwie są co najmniej 2 skarby. Czyli trzeba jakieś świątynie połączyć, aby zabrać z nich skarb.
2) Nie można położyć żetonu katastrofy na świątyni ze skarbem (generalnie - na drewnie).

PS: Naprawdę, to jest jedna z najwyżej ocenianych gier świata i wydaje Wam się, że w pierwszej grze odkryliście taki prostacki bug - LOL
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
bart8111
Posty: 691
Rejestracja: 28 wrz 2008, 22:25
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: bart8111 »

Musieliście źle grać, kupiec może zabrać skarb znajdujący się w królestwie w którym przebywa tylko wtedy gdy w tym królestwie są minimum dwa skarby na koniec tury gracza. Fizycznie jest to niemożliwe, żeby w drugiej turze gry nastąpił koniec gry.

edit:
tak jak napisał Nataniel
Ostatnio zmieniony 15 gru 2010, 20:25 przez bart8111, łącznie zmieniany 1 raz.
gervaz
Posty: 346
Rejestracja: 26 wrz 2009, 09:07
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: gervaz »

Wielkie dzięki - to zmienia postać rzeczy - i na pewno wydłuży czas trwania rozgrywki.

Nathaniel - właśnie jakość tej gry skusiła mnie do zakupu - ale ma ona dużo zasad od których jest sporo wyjątków - trudno wszystko na początku ogarnąć. Np takie k2 albo dominion mozna zrozumieć w 3 minuty...
http://bitewniakowepogranicza.blogspot.com/

Blog z pogranicza gier bitewnych i reszty rozrywki bez prądu (w tym picia).
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Veridiana »

dlaczego "gdy w tym królestwie są minimum dwa skarby na koniec tury gracza"? po prostu w każdym momencie swojej tury, np. w pierwszej akcji połączył królestwa, w drugiej dostawił kupca itp.
i nie ma możliwości, żeby w królestwie było więcej niż 2 skarby.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: MichalStajszczak »

Veridiana pisze:nie ma możliwości, żeby w królestwie było więcej niż 2 skarby
Jest taka możliwość, gdy dostawiany żeton połączy ze sobą trzy obszary, a w każdym z tych obszarów jest jeden skarb (teoretycznie mogłyby zostać połączone nawet cztery)
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2465
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 572 times
Been thanked: 279 times

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Markus »

i jeszcze jedna ważna zasada którą można przeoczyć :

"Podczas odrzucania żetonów z dalszej gry może nastąpić sytuacja wyjątkowa: jeśli konflikt został
wywołany pomiędzy dwoma kapłanami - świątynie ze skarbem lub takie, które znajdują się w
bezpośrednim sąsiedztwie innego przywódcy pozostają na swoich miejscach
. Punkty zwycięstwa
należą się jedynie za żetony usunięte z planszy oraz za usuniętego przywódcę - kapłana."

kiedyś graliśmy źle i w sytuacji konfliktu na czerwone następował reset królestwa jednego z graczy

Miłego grania
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Veridiana »

MichalStajszczak pisze:
Veridiana pisze:nie ma możliwości, żeby w królestwie było więcej niż 2 skarby
Jest taka możliwość, gdy dostawiany żeton połączy ze sobą trzy obszary, a w każdym z tych obszarów jest jeden skarb (teoretycznie mogłyby zostać połączone nawet cztery)
no tak, nie można połączyć 3 królestw, obszary można :) hmm, a kupiec zabiera wtedy 2 skarby i zostawia jeden?
Awatar użytkownika
bart8111
Posty: 691
Rejestracja: 28 wrz 2008, 22:25
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: bart8111 »

Veridiana pisze:
MichalStajszczak pisze:
Veridiana pisze:nie ma możliwości, żeby w królestwie było więcej niż 2 skarby
Jest taka możliwość, gdy dostawiany żeton połączy ze sobą trzy obszary, a w każdym z tych obszarów jest jeden skarb (teoretycznie mogłyby zostać połączone nawet cztery)
no tak, nie można połączyć 3 królestw, obszary można :) hmm, a kupiec zabiera wtedy 2 skarby i zostawia jeden?
Tak.
gervaz
Posty: 346
Rejestracja: 26 wrz 2009, 09:07
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: gervaz »

Markus - w tej grze jest jak widać sporo ważnych zasad, które można przeoczyć... Mimo to mam nadzieję, że Twoje życzenia się spełnią ;)
http://bitewniakowepogranicza.blogspot.com/

Blog z pogranicza gier bitewnych i reszty rozrywki bez prądu (w tym picia).
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Atamán »

Przeoczyć to łatwo, gdy się czyta za szybko, bo chce się od razu zacząć grać. :wink:

A Eufrat i Tygrys ma jedną z lepiej napisanych instrukcji. Chciałbym, żeby wszystkie gry miały tak precyzyjne instrukcje.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: Geko »

Atamán pisze:Przeoczyć to łatwo, gdy się czyta za szybko, bo chce się od razu zacząć grać. :wink:

A Eufrat i Tygrys ma jedną z lepiej napisanych instrukcji. Chciałbym, żeby wszystkie gry miały tak precyzyjne instrukcje.
Też tak myślę.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Eufrat i Tygrys

Post autor: TTR_1983 »

Szykuje się reedycja od FFG http://www.boardgamegeek.com/image/2338 ... -euphrates Na razie brak innych szczegółów.

Czy na dole pudełka "Euro Classic" to jakaś seria? Coś już wyszło?
ODPOWIEDZ