Food Chain Magnate (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- cezner
- Posty: 3080
- Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 91 times
Re: Food Chain Magnate
Co do tego czy Arle jest bardziej geekowską grą od FCM można się długo spierać.
Ale spójrzmy na statystyki na BGG.
Liczba ocen:
Arle - 2280
FCM - 2285
Ciężkość:
Arle - 3,91
FCM - 4,19
Ocena:
Arle - 8,30
FCM - 8,35
FCM jest już na 51 miejscu, Arle - 58 ( i chyba raczej się już nie ruszy wiele).
Jak widać, obydwie gry są niszowe. Są świetnie ocenione, są stosunkowo wysoko na liście i mają prawie identyczną liczbę ocen.
Te gry mają bardzo podobne statystyki.
Przykład Arle podałem w kwestii ceny. Gry, które mają podobną ilość komponentów ale zdecydowanie różnią się ceną. Stąd wniosek, że być może koszty produkcji są tak naprawdę podobne. Aczkolwiek może też tak być, że Splotter swoje gry produkuje w jakiejś małej drukarni pod Haarlemem i stąd takie ceny. Ale gdyby wziąć licencję, wyprodukować w Polsce/Chinach to może zeszlibyśmy do tych 200-210 zł ? Może... No i pytanie, czy znaleźlibyśmy chętnych na te zapewne niezbędne do wyprodukowania 1000 egzemplarzy?
Ale spójrzmy na statystyki na BGG.
Liczba ocen:
Arle - 2280
FCM - 2285
Ciężkość:
Arle - 3,91
FCM - 4,19
Ocena:
Arle - 8,30
FCM - 8,35
FCM jest już na 51 miejscu, Arle - 58 ( i chyba raczej się już nie ruszy wiele).
Jak widać, obydwie gry są niszowe. Są świetnie ocenione, są stosunkowo wysoko na liście i mają prawie identyczną liczbę ocen.
Te gry mają bardzo podobne statystyki.
Przykład Arle podałem w kwestii ceny. Gry, które mają podobną ilość komponentów ale zdecydowanie różnią się ceną. Stąd wniosek, że być może koszty produkcji są tak naprawdę podobne. Aczkolwiek może też tak być, że Splotter swoje gry produkuje w jakiejś małej drukarni pod Haarlemem i stąd takie ceny. Ale gdyby wziąć licencję, wyprodukować w Polsce/Chinach to może zeszlibyśmy do tych 200-210 zł ? Może... No i pytanie, czy znaleźlibyśmy chętnych na te zapewne niezbędne do wyprodukowania 1000 egzemplarzy?
-
- Posty: 464
- Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Food Chain Magnate
Wydaje mi się, że ciężko to tak porównywać. Trzeba by założyć, że większość ocen pochodzi od tych samych użytkowników, którzy ocenili zarówno Arle jak i FCM, a tutaj np. Pola Arle mogło ocenić 1500 fanów gier o zwierzątkach, a FCM 1500 innych osóbcezner pisze:Co do tego czy Arle jest bardziej geekowską grą od FCM można się długo spierać.
Ale spójrzmy na statystyki na BGG.
Liczba ocen:
Arle - 2280
FCM - 2285
Ciężkość:
Arle - 3,91
FCM - 4,19
Ocena:
Arle - 8,30
FCM - 8,35
FCM jest już na 51 miejscu, Arle - 58 ( i chyba raczej się już nie ruszy wiele).
Jak widać, obydwie gry są niszowe. Są świetnie ocenione, są stosunkowo wysoko na liście i mają prawie identyczną liczbę ocen.
Te gry mają bardzo podobne statystyki.
Przykład Arle podałem w kwestii ceny. Gry, które mają podobną ilość komponentów ale zdecydowanie różnią się ceną. Stąd wniosek, że być może koszty produkcji są tak naprawdę podobne. Aczkolwiek może też tak być, że Splotter swoje gry produkuje w jakiejś małej drukarni pod Haarlemem i stąd takie ceny. Ale gdyby wziąć licencję, wyprodukować w Polsce/Chinach to może zeszlibyśmy do tych 200-210 zł ? Może... No i pytanie, czy znaleźlibyśmy chętnych na te zapewne niezbędne do wyprodukowania 1000 egzemplarzy?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nie wiem, czy w Polsce znajdzie się jeszcze 1000 osób chętnych na polskie wydanie FCM. Może nie musiałby być to nawet 1000 egzemplarzy tylko mniej. Zasadnicze pytanie to, czy polityka Splottera w ogóle dopuszcza myśl o sprzedaży licencji.
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
- cezner
- Posty: 3080
- Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 91 times
Re: Food Chain Magnate
Oczywiście, zasadnicze pytanie brzmi czy Splotter daje licencje. No i czy znalazłby się ktoś chętny na wydanie. Więc ta dyskusja jest troszku jałowa. Ale z drugiej strony, to tak dobra gra, że warto o niej dyskutować ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Oczywiście, że statystyką można wyjaśnić wszystko, ale na czymś musiałem się oprzeć![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Oczywiście, że statystyką można wyjaśnić wszystko, ale na czymś musiałem się oprzeć
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Food Chain Magnate
No nie wiem, czy aż tylu chętnych by się znalazło
Mam wrażenie, że fani Splottera kupują ich gry, gdy tylko się ukazują, więc już je mają i pewnie niewiele osób byłoby zainteresowanych wymianą swojej edycji na polską.
Sam Splotter pisze, że ich gry są bardzo drogie z powodu małych nakładów jakie produkują. Do tego podkreślają, że to nie są gry dla każdego, ale dla planszówkowych entuzjastów i sugerują wypróbowanie tytułu przed zakupem.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sam Splotter pisze, że ich gry są bardzo drogie z powodu małych nakładów jakie produkują. Do tego podkreślają, że to nie są gry dla każdego, ale dla planszówkowych entuzjastów i sugerują wypróbowanie tytułu przed zakupem.
-
- Posty: 464
- Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Food Chain Magnate
Też mi się wydaje, że mogłoby być trudno, to są gry o nieco innym klimacie i ciężkości niż inne zaawansowane pozycje. Sam nie wymieniłbym mojego egzemplarza na polską wersję, nawet gdyby miałabyć trzy razy tańszaJelithe pisze:No nie wiem, czy aż tylu chętnych by się znalazłoMam wrażenie, że fani Splottera kupują ich gry, gdy tylko się ukazują, więc już je mają i pewnie niewiele osób byłoby zainteresowanych wymianą swojej edycji na polską.
Sam Splotter pisze, że ich gry są bardzo drogie z powodu małych nakładów jakie produkują. Do tego podkreślają, że to nie są gry dla każdego, ale dla planszówkowych entuzjastów i sugerują wypróbowanie tytułu przed zakupem.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
Re: Food Chain Magnate
Btw. Wiecie, że na http://play.boardgamecore.net można pograć w FCM i tym samym wypróbować tytuł? Trzeba przyznać, że to świetna implementacja. Gdyby ktoś był chętny na partyjkę, to jestem do dyspozycji, ale nie w czasie rzeczywistym. Preferuję kilka ruchów na dzień.
-
- Posty: 464
- Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Food Chain Magnate
Ja tam czasem gram, choć wolę grać na żywo. Online trudniej śledzić poczynania przeciwników, co w tej grze jest ważne, oraz mieć jednoczesny pogląd na mapę i karty, ale nie jest tak źle. Chętnie zagram, ale uprzedzam, że strategii w FCM się jeszcze uczę, mimo kilku lub juz nawet kilkunastu rozegranych partiiJelithe pisze:Btw. Wiecie, że na http://play.boardgamecore.net można pograć w FCM i tym samym wypróbować tytuł? Trzeba przyznać, że to świetna implementacja. Gdyby ktoś był chętny na partyjkę, to jestem do dyspozycji, ale nie w czasie rzeczywistym. Preferuję kilka ruchów na dzień.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
- ChlastBatem
- Posty: 1648
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
- Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Re: Food Chain Magnate
To akurat nie świadczy o trudności czy głębi gry tylko o słabym zaprojektowaniu plansz/pomocy gracza czy oznaczeń. Plansza do Pól Arle też mogłaby być bez symboli tylko z nazwami akcji i to, że by trzeba było pamiętać, że akcja x daje y + z jeśli masz a i b to znaczy, że gra byłaby dla bardziej doświadczonych graczy... cięższy tytuł? Wydaje mi się, że nie tędy droga. Tak poza tym to w Polach Arle obranie strategii na początku też jest istotne i mocno męczące czy wymagające.Jelithe pisze: W FCM jest wiele rzeczy wynikających jedne z drugich. Musisz pamiętać, kiedy się bierze kamienie milowe i jakie one dadzą efekty w grze, musisz wiedzieć, co da Ci przeszkolenie konkretnych pozycji już na etapie planowania strategii, musisz obliczać kto gdzie sprzedaje napoje i jedzenie i w jakich cenach, żeby wiedzieć, czy dotrzesz ze swoim towarem do danego domu. Do tego kampanie reklamowe - każda działa w inny sposób. To wszystko trzeba pamiętać. Tu nie ma pól, które cały czas masz przed sobą i se pójdziesz po drewno czy po skórę.
Nie bronię żadnej gry tylko uważam, że argument nietrafiony i tyle
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- cezner
- Posty: 3080
- Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 91 times
Re: Food Chain Magnate
No właśnie.
W FCM mamy kamienie milowe, a w Arle mamy budynki. I to i to należy dobrze znać, żeby grać świadomie.
W Arle moim zdaniem też trudniej ruszyć, bo możliwych ruchów na samym początku mamy bardzo dużo. W FCM na początku nie mamy aż tak dużo wyborów.
W FCM mamy kamienie milowe, a w Arle mamy budynki. I to i to należy dobrze znać, żeby grać świadomie.
W Arle moim zdaniem też trudniej ruszyć, bo możliwych ruchów na samym początku mamy bardzo dużo. W FCM na początku nie mamy aż tak dużo wyborów.
-
- Posty: 464
- Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Food Chain Magnate
Ja uważam, że pomoc gracza w postaci karty menu jest zaprojektowana bardzo dobrze i dodaje klimatu. Opisuje, jak wygląda tura, jacy pracownicy są dostępni, jakie umożliwiają akcje i jakie są ścieżki awansu oraz podsumowuje wszystkie milestony (w Polach Arle też trzeba wiedzieć, co oferują konkretne budynki). W świetny sposób zebrano wszystkie możliwości, bez konieczności wprowadzania ikonografii.ChlastBatem pisze: To akurat nie świadczy o trudności czy głębi gry tylko o słabym zaprojektowaniu plansz/pomocy gracza czy oznaczeń. Plansza do Pól Arle też mogłaby być bez symboli tylko z nazwami akcji i to, że by trzeba było pamiętać, że akcja x daje y + z jeśli masz a i b to znaczy, że gra byłaby dla bardziej doświadczonych graczy... cięższy tytuł? Wydaje mi się, że nie tędy droga. Tak poza tym to w Polach Arle obranie strategii na początku też jest istotne i mocno męczące czy wymagające.
Nie bronię żadnej gry tylko uważam, że argument nietrafiony i tyle
Co do dinner time, ciężko byłoby na planszy wprowadzić jakieś oznaczenia dotyczące algorytmu odwiedzania restauracji przez klientów. Jest on dobrze opisany w instrukcji i na karcie pomocy. Oczywiście w pierwszej rozgrywce trzeba czasem się nim posiłkować, ale od drugiej gry nie potrzebowaliśmy już ani instrukcji ani pomocy gracza.
W mojej opinii to wszystko jednak wpływa na głębię gry, algorytm odwiedzania restauracji jest bardzo fajnie wymyślony.
I tak, przyznaję się, że FCM jest w mojej ocenie co najmniej oczko wyżej niż Pola Arle, ale tę drugą grę również bardzo lubię
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
Re: Food Chain Magnate
No to zupełnie jak jarafaelus pisze:Ja tam czasem gram, choć wolę grać na żywo. Online trudniej śledzić poczynania przeciwników, co w tej grze jest ważne, oraz mieć jednoczesny pogląd na mapę i karty, ale nie jest tak źle. Chętnie zagram, ale uprzedzam, że strategii w FCM się jeszcze uczę, mimo kilku lub juz nawet kilkunastu rozegranych partii
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Posty: 464
- Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Food Chain Magnate
My raz na 4 osoby graliśmy 2h raz 4h, także sporo zależy od tego jak potoczy się rozgrywka, bo gracze sterują jej czasem trwania np. poprzez wybór kart z wartością dokładanych do banku pieniędzy ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
Re: Food Chain Magnate
Ta gra nie jest jakoś wybitnie zależna językowo. Wystarczy lista (krótka) kamieni milowych i tyle.fumi pisze:Tak czytam o tej grze i chętnie wzialbym ja gdyby tylko wyszła po polsku...
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times
Re: Food Chain Magnate
Mam go i jeśli mam być szczery to szału nie robi. Kwestia dobrej drukarki i można samemu zrobić.
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times
- malekith_86
- Posty: 791
- Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Food Chain Magnate
czy to nie jest czasami to
https://www.splottershop.com/ProductDet ... ode=FCMus2
bezpośrednio od wydawnictwa
ewentualnie możesz spytać się planszostrefy skąd oni brali
jeszcze kilka dni temu można bylo u nich kupić
https://www.planszostrefa.pl/pl/p/Food- ... e-Kit/6005
https://www.splottershop.com/ProductDet ... ode=FCMus2
bezpośrednio od wydawnictwa
ewentualnie możesz spytać się planszostrefy skąd oni brali
jeszcze kilka dni temu można bylo u nich kupić
https://www.planszostrefa.pl/pl/p/Food- ... e-Kit/6005
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 930 times
Re: Food Chain Magnate
Miałem wczoraj wreszcie okazję nadrobić przeraźliwe spóźnienie i zagrać w FCM. Bardzo dobra! Nie tak dobra, jak większość opisuje (10, geniusz, rewelacja, najlepsza gra na świecie), ale wciąż bardzo dobra, plasująca się gdzieś między 8 a 9. Gra, która wygląda jak euro pod każdym względem, a gra się zupełnie nie jak euro. Wymaga przeniklliwości i szybkiej reakcji od pozostałych graczy - bez tego może być przykrym doświadczeniem (wystarczy, że ktoś się spóźni o rundę i już może być pozamiatane). Niestety, ma nieco problemów w podstawowej postaci - bodaj największym jest ta upiorna ilość potrzebnego miejsca na rozłożenie kart, która sprawia też, że obsługa gry jest dość upierdliwa. Nie rozumiem też do końca mechanizmu Milestones, czemu zdecydowano się na akcelerację i snowballing. Rozumiem, że to integralna część strategii, ale nie jestem fanem podejścia "zrobiłeś coś najszybciej, więc teraz będziesz robił jeszcze szybciej". Byłbym spokojniejszy chyba, gdyby nagrody za milestones nie były związane właśnie bezpośrednio z tym, co sprawiło, że je dostaliśmy. Ale pewnie gra wtedy nie byłaby tym, czym jest.
Re: Food Chain Magnate
Jak dotąd widziałem, że kamienie milowe sprawdzały się dobrze, sprowadzając graczy do pewnych specjalizacji. Jeśli ktoś zaczyna iść w burgery, to ja pójdę w napoje, marketing, kelnerki lub zmniejszenie kosztów zatrudnienia (szybkie szkolenie licznej kadry). Nie widziałem rozgrywki, gdzie jedna osoba konsekwentnie zgarniałaby kamienie milowe z wielu kategorii raz po raz.rattkin pisze:Miałem wczoraj wreszcie okazję nadrobić przeraźliwe spóźnienie i zagrać w FCM. Bardzo dobra! Nie tak dobra, jak większość opisuje (10, geniusz, rewelacja, najlepsza gra na świecie), ale wciąż bardzo dobra, plasująca się gdzieś między 8 a 9. Gra, która wygląda jak euro pod każdym względem, a gra się zupełnie nie jak euro. Wymaga przeniklliwości i szybkiej reakcji od pozostałych graczy - bez tego może być przykrym doświadczeniem (wystarczy, że ktoś się spóźni o rundę i już może być pozamiatane). Niestety, ma nieco problemów w podstawowej postaci - bodaj największym jest ta upiorna ilość potrzebnego miejsca na rozłożenie kart, która sprawia też, że obsługa gry jest dość upierdliwa. Nie rozumiem też do końca mechanizmu Milestones, czemu zdecydowano się na akcelerację i snowballing. Rozumiem, że to integralna część strategii, ale nie jestem fanem podejścia "zrobiłeś coś najszybciej, więc teraz będziesz robił jeszcze szybciej". Byłbym spokojniejszy chyba, gdyby nagrody za milestones nie były związane właśnie bezpośrednio z tym, co sprawiło, że je dostaliśmy. Ale pewnie gra wtedy nie byłaby tym, czym jest.
Co do układania kart - przydaje się jakiś gadżet do ich sortowania. Wystarczy wkładka do pudełka, dzieląca je na małe "kwadraty", w które układasz pionowo kolejne zawody. Oszczędza miejsce i przyspiesza rozgrywkę (nie szukasz zawodów).