Strona 7 z 26

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 09:29
autor: kmd2000
Rafal_Kruczek pisze: 08 sie 2018, 08:10 Na bgg pierwsza zajawka( okładka i opis ) Pax H+/Transhumanity
Z ciekawostek - projektantem jest Matt Eklund, to chyba będzie jego pierwszy samodzielny Pax.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 09:56
autor: mat_eyo
Ktoś z Was próbował wariantu solo do Pax Renaissance?

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 11:12
autor: Najemnik
Seria mnie zaintrygowała (najbardziej Pax Renaissance, ze względu na epokę), tylko nie rozumiem idei Living Rules. Czy jest jakaś różnica między nimi, a zwykłą erratą do gry? I czy wprowadzają zmiany w symbolach/tekstach na kartach, czy tylko w zasadach "podręcznikowych", zawartych w instrukcji?

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 11:18
autor: warlock
Taka mini errata połączona z doprecyzowaniem pewnych kwestii i wyjaśnieniem przypadków, na temat których papierowa instrukcja milczy. Zdecydowanie polecam naukę z living rules.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 11:25
autor: mat_eyo
Errata naprawia błędy, literówki itd. Living Rules to bardziej zmiany w zasadach, ale nie z powodu błędów.

Czasem w testach przedprodukcyjnych nie wszystko wyjdzie, czasem autor po premierze widzi, że jakaś rzecz jednak nie działa tak, jak by tego oczekiwał. Czasem zwykły użytkownik wyjdzie z jakimś świetnym pomysłem. W większości gier jest już za późno na wprowadzanie takich zmian, może w przypadku drugiej edycji.

Dzięki Living Rules Eklund i spółka mogą wszystkie tego typu sprawy załatwiać od ręki. Choćby wspomniany przeze mnie wariant solo do Pax Renaissance. Stworzył go zwykły gracz i opublikował na bgg, Phil stwierdził, że wariant jest fajny i zaproponował wrzucenie do Living Rules. Jak dla mnie świetna sprawa.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 12:18
autor: Kosternik
Krótka ankieta.
Ponieważ kończymy z DarkSide prace nad instrukcją (będzie dużo lepsza niż pierwotnie zakładałem), pojawiło się pytanie czy włączać w nią wariant solo?
Potrzebne to czy raczej kwiatek do kożucha?

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 12:39
autor: mat_eyo
Kosternik pisze: 08 sie 2018, 12:18 Krótka ankieta.
Ponieważ kończymy z DarkSide prace nad instrukcją (będzie dużo lepsza niż pierwotnie zakładałem), pojawiło się pytanie czy włączać w nią wariant solo?
Potrzebne to czy raczej kwiatek do kożucha?
Ja bym wrzucił, zawsze to wartość dodana. Jeśli chcecie to teraz (znając już grę) mogę coś pomóc przy tłumaczeniu.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 12:51
autor: Kosternik
mat_eyo pisze: 08 sie 2018, 12:39
Kosternik pisze: 08 sie 2018, 12:18 Krótka ankieta.
Ponieważ kończymy z DarkSide prace nad instrukcją (będzie dużo lepsza niż pierwotnie zakładałem), pojawiło się pytanie czy włączać w nią wariant solo?
Potrzebne to czy raczej kwiatek do kożucha?
Ja bym wrzucił, zawsze to wartość dodana. Jeśli chcecie to teraz (znając już grę) mogę coś pomóc przy tłumaczeniu.
Chętnie pomoc przyjmiemy. DarkSide obecnie zaczyna korektę Słownika i wygładzanie moich topornych zdań. Ponieważ orłem z angielskiego nie jestem, tłumaczenie zjada mi mnóstwo czasu, więc jeśli masz chęć dołączyć do "zespołu" i dorzucić cegiełkę w postaci Wariantu Solo - to zapraszam :D

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 08 sie 2018, 13:13
autor: DarkSide
Kosternik, to może podrzuć mat_eyo instrukcję zrobioną na tym etapie (została do ogarnięcia tabela). Żeby mat_eyo mógł się zapoznać z naszą wersją, aby wariant solo był spójny pojęciowo. Wiele haseł można na różne sposoby przetłumaczyć. :wink:

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 10 sie 2018, 08:59
autor: Rafal_Kruczek
Czy wasze tłumaczenie jest zgodne z tą ściągawką https://bgg.cc/filepage/161729/karta-pomocy czy to cos nowego?
Jeśli potrzebna jest pomoc w redakcji chętnie rzucę okiem.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 10 sie 2018, 10:39
autor: Kosternik
Vinnichi, który zamieścił ściągawkę na BGG prawdopodobnie korzystał z mojego tłumaczenia w jej tłumaczeniu :)
To co robimy to będzie pełne tłumaczenie zasad Living Rules z wariantem solo (bez tekstów historyczno-encyklopedycznych). Czyli pełnoprawna instrukcja z naszymi wtrąceniami doprecyzowującymi. Zanim opublikuję na BGG to prawdopodobnie podeślę kilku zainteresowanym do wglądu ;)

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 12 sie 2018, 09:38
autor: DarkSide
Aż dziw że dla "Pax Renaissance" nie ma wątku w dziale pytań zasady. Pozwoliłem sobie takowy założyć w związku z kilkoma kwestiami: link tutaj

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 12 sie 2018, 20:19
autor: Galatolol
Phil porównuje Pax Emancipation i Pax Transhumanity: https://boardgamegeek.com/article/29720469#29720469

Szczerze mówiąc, ten drugi wydaje mi się fajniejszy. Mimo to chyba jednak kupię Emancypację, bo wiadomo, jak z dostępnością gier SMG bywa. No i jest wariant solo.
mat_eyo pisze: 08 sie 2018, 09:56 Ktoś z Was próbował wariantu solo do Pax Renaissance?
Wziąłem się za to miesiąc temu, ale po lekturze zasad nie bardzo miałem poczucie, że chciałbym w to zagrać, więc odpuściłem.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 14 sie 2018, 18:57
autor: Kosternik
Niniejszym pragnę powiadomić, iż prace nad tłumaczeniem instrukcji dobiegły końca.
W Wasze ręce (oczy) oddajemy tłumaczenie Living Rules (czyli odrobinę uszczegółowione, a czasem nawet zmienione w stosunku do papierowej instrukcji zasady gry).
Za czas jakiś materiał zostanie najpewniej uzupełniony o wariant solo, który pojawił się niedawno w Living Rules.
Instrukcja na BGG, do pobrania tu:instrukcja Pax Renaissance
Za zamieszanie odpowiedzialni są: Kosternik, DarkSide i mat_eyo (tym dwóm ostatnim wielce oficjalnie i publicznie dziękuję, gdyż bez nich instrukcja byłaby słaba) ;)

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 14 sie 2018, 19:00
autor: Ryu
Wielkie dzięki za wkład pracy i chęci :)

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 15 sie 2018, 09:10
autor: miras23
Również dołączam się do podziękowań za włożoną pracę. Na pewno skorzystam.
Czy planujecie może tłumaczyć inne gry z tej serii?

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 15 sie 2018, 12:35
autor: mat_eyo
Do wariantu solo instrukcji siądę pewnie niedługo, zobaczymy ile mi to zajmie. Sam chciałem podziękować chłopakom za wspólną pracę przy tłumaczeniu. Dołączyłem do zespołu pod sam koniec i moja rola w zasadzie ograniczyła się tylko do korekty, zwłaszcza merytorycznej, bo chyba najlepiej znam grę. Wszystkich czytających bardzo prosimy o przesyłanie wszelkich wyłapanych błędów. Będziemy je poprawiać i opublikujemy razem z tłumaczeniem wariantu solo.


miras23 pisze: 15 sie 2018, 09:10 Również dołączam się do podziękowań za włożoną pracę. Na pewno skorzystam.
Czy planujecie może tłumaczyć inne gry z tej serii?
Mam już zamówiony Pax Emancipation i jeśli gra mi się spodoba, to będę chciał przetłumaczyć instrukcję.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 16 sie 2018, 10:18
autor: warlock
Rzuciłem okiem na Waszą polską instrukcję i znalazłem parę drobnych błędów w stylu "inquisition" przetłumaczona jako "krucjata" (we wstępie) itd., ale od razu rzucił mi się w oczy jeden bardzo duży babol merytoryczny:
"Spisek przeciwko Teokracji. Należy rozpatrywać tylko wtedy, jeśli atakowana Karta Mapy jest Teokracją. Jeśli spisek przeciw Teokracji zwycięża, można (ale nie trzeba) zdecydować się na odwrócenie Karty Mapy na drugą (świecką) stronę."
[Kluczowe jest pogrubione/pokolorowane słowo]To nie jest prawda! Theocratic Conspiracy nie odwraca karty na świecką stronę, tylko na drugą ("other") stronę. Ma to kolosalne znaczenie, bo taka karta jak House of Borgia może zrobić Theocratic Conspiracy już na początku gry w Papal States i odwrócić Papal States na stronę islamską. Wprawdzie to klimatyczny zgrzyt (no bo dlaczego spisek Borgiów skutkuje powstaniem muzułmańskiej teokracji? ;)), ale mechanicznie tak to działa.

Wątpię, żebym miał czas sprawdzić całość (bo poprawianie po kimś zajmuje 3x więcej czasu), ale zróbcie Panowie ponowną korektę w miarę możliwości ;).

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 16 sie 2018, 10:26
autor: mat_eyo
Ten dopisek jest mój i faktycznie, są dwa wyjątki od tej reguły. Chciałem doprecyzować i przegiąłem :)

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 16 sie 2018, 12:23
autor: weejet
Czy ktoś z szanownych kolegów i koleżanek na forum ma anglojęzyczną wersję dodatku do Pax Renaissance?

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 16 sie 2018, 12:24
autor: Deem
weejet pisze: 16 sie 2018, 12:23 Czy ktoś z szanownych kolegów i koleżanek na forum ma anglojęzyczną wersję dodatku do Pax Renaissance?
Si

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 16 sie 2018, 12:47
autor: mat_eyo
To ja się podepnę, czy ktoś orientuje się, gdzie można znaleźć jakąś listę kart z dodatku wraz z ich tekstem? Wiem, że był kiedyś w sieci plik excela, ale nie mogę znaleźć. Być może ktoś umie to wyciągnąć z implementacji na Vassala? Choć nie wiem, czy tam są karty z dodatku.

Ciekawskich uprzedzę i napiszę, że zarówno Weejetowi jak i mi chodzi o zakup dodatku po czesku i doprowadzenie go do stanu używalności ;)

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 16 sie 2018, 13:04
autor: Toudi
mat_eyo pisze: 16 sie 2018, 12:47 To ja się podepnę, czy ktoś orientuje się, gdzie można znaleźć jakąś listę kart z dodatku wraz z ich tekstem? Wiem, że był kiedyś w sieci plik excela, ale nie mogę znaleźć. Być może ktoś umie to wyciągnąć z implementacji na Vassala? Choć nie wiem, czy tam są karty z dodatku.

Ciekawskich uprzedzę i napiszę, że zarówno Weejetowi jak i mi chodzi o zakup dodatku po czesku i doprowadzenie go do stanu używalności ;)
Mogę Wam zrobić zdjęcia kart jak nie znajdziecie listy, lub mogę Ci go podesłać pocztą, zrobisz co tam potrzebujesz i odeślesz.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 22 sie 2018, 08:29
autor: warlock
Zagraliśmy wczoraj w Pax Renaissance 1v1 z homerulem wydłużającym grę, tzn. z setupem dla trzech graczy i muszę przyznać, że ta opcja mi się nie podoba. A przynajmniej pierwsze wrażenie było średnio korzystne. Gracze mają więcej czasu na przygotowanie się do osiągnięcia jakiegoś warunku zwycięstwa i paradoksalnie rozgrywka może się skończyć szybciej, bo już na pierwszej komecie. Normalnie pierwsza kometa wychodzi szybciej i gracze mogą nie być na nią jeszcze w pełni przygotowani i zaczyna się nerwówka (obie strony boją się, że przeciwnik podkupi kometę i odpali inny warunek, nawet jako defensywę). W naszej wczorajszej partii kumpel odciął mnie od dochodu, zdominował wschód i czekał na kometę do odpalenia zwycięstwa imperialnego. Jak wyszła to bardzo szybko było pozamiatane. A tak, gdyby pojawiła się wcześniej (zgodnie z normalnymi zasadami) nie do końca byłoby jasne, który warunek miałby kupić. Ciężko mi to wyjaśnić słowami, trochę się plączę i nie nakreślam pełnego kontekstu, bo wszystkie te kwestie mocno zależały od naszego stanu planszy, ale naprawdę miałem wrażenie, że ten wariant coś psuje w rytmie gry.

Swoją drogą - wczoraj zostałem tak bardzo mocno zbity w partii 1v1, że aż strach ;). Od pierwszej tury miałem wrażenie grania pod górkę, męczyłem się strasznie ze zrobieniem czegokolwiek - znajomy postawił 2-3 koncesje na wschodzie i miałem straszne trudności w powstrzymaniu jego ciągłego napływu gotówki ze szlaków handlowych. Jak sobie radzicie w takich sytuacjach w partiach dwuosobowych? Jak ktoś dominuje na wschodzie to odpuszczacie ten region i bardziej skupiacie się na zachodzie? Kurczę, problem polega na tym że jak ktoś się tam okopie to "łyka" cały dochód ze szlaków, wschodniego i zachodniego. I jak nie wyjdzie żaden trade shift, to jest się w trudnej sytuacji. Chociaż jak patrzę na wczorajszą partię to chyba źle zrobiłem próbując za wszelką cenę wykurzyć go ze wschodu w sytuacji, gdy miał w kieszeni Ottomanów... ;). Ale bałem się, że skupienie się na zachodzie i pozwolenie mu gromadzenia koncesji na początku szlaków handlowych już kompletnie odetnie mnie od gotówki.

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

: 22 sie 2018, 10:43
autor: grabol
Pax Ren to gra 4 osobowa, moje partie w mniejszym składzie osobowym zawsze były podobne, jeden z graczy zazwyczaj osiągał dużą taktyczna przewagę i partie kończyły się szybko i bez satysfakcji.

W ostatnim etapie gry w pełnym składzie często konieczna jest współpraca trzech graczy aby zatrzymać czwartego, jest sporo namawiania, targów, szczucia na siebie nawzajem i często wygrywa ten, który w tych targach przechytrzy pozostałych, przyczai się z jakaś ciekawą kartą na ręku i wygra pozostawiając imperia pozostałych w totalnym rumowisku. Ten etap zawsze jest najciekawszy, bo każdy musi analizować poza swoim także tableau pozostałych. Po ostrej walce 3 na 1 wyskakujesz z jakimś prestiżem lub wydarzeniem i koniec. Satysfakcja jest olbrzymia. W mniejszym składzie zdarza się, że jeden z graczy jest nie do zatrzymania. Niestety niekiedy szczęśliwy układ kart na rynkach dla jednego z graczy powoduje, ze bez współpracy 3 innych gra jest jednostronna

Losowość w tej grze jest tak duża, na rynku zachodnim pojawia się zawsze mniejsza cześć kart z talii, ze ciężko przyjąć jakaś jedną strategię i trzeba prowadzić grę w taki sposób żeby stworzyć sobie szanse na wygrana przynajmniej na dwa sposoby.

Inna sprawa, ze Pax Ren to bardziej symulacja niż strategia, z bardzo duża ilością zmiennych, przez co bywło niestety tak, ze jeden z graczy wygrał 3 partie po koleji, żeby później nie wygrać ani razu w kolejnych 10 partiach.