Strona 7 z 48

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 20 wrz 2015, 12:43
autor: tomb
yosz pisze, że wyleciało poświęcanie jednostek. A czy będzie możliwe zachowanie tej mechaniki jako wariantu gry?

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 20 wrz 2015, 13:00
autor: Veridiana
oficjalnego wariantu chyba nie będzie. ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby tę zasadę zachować, jeśli chcecie. brak poświęcenia nie przekłada się na żadne karty itp. można więc zaadoptować sobie te mechaniczne nowinki, które gracze zechcą.
niemniej, bez poświęcania gra się zdecydowanie lepiej. brak niepotrzebnych dylematów ;)

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 20 wrz 2015, 13:39
autor: tomb
Veridiana pisze: bez poświęcania gra się zdecydowanie lepiej. brak niepotrzebnych dylematów ;)
Pewnie tak, ale czasami chciałoby się mieć furtkę dla podkręcenia brakującej siły.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 13:59
autor: Veridiana

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 15:00
autor: DarkSide
I już pewna mała niejasnośc w związku z opisem na karcie Aleksandra Macedońskiego ;)

Czy owo usunięcie z gry w ramach akcji politycznej dotyczy sytuacji gdy:

a) Aleksander już został zagrany
b) wciąż jest na ręce
c) obie wersje dopuszczalne?

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 15:04
autor: pinata
DarkSide pisze:I już pewna mała niejasnośc w związku z opisem na karcie Aleksandra Macedońskiego
Efekty kart liderów (z tego co pamiętam) działały wyłącznie gdy lider był wystawiony. Nie ma powodu by sądzić, że to się zmieniło.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 15:05
autor: Nataniel
DarkSide pisze:
I już pewna mała niejasnośc w związku z opisem na karcie Aleksandra Macedońskiego ;)

Czy owo usunięcie z gry w ramach akcji politycznej dotyczy sytuacji gdy:

a) Aleksander już został zagrany
b) wciąż jest na ręce
c) obie wersje dopuszczalne?
a), dlaczego miałoby być inaczej - żadna cecha żadnego lidera nie działa, dopóki nie jest wystawiony. Umiejętność Aleksandra można wykorzystać tak samo jak Kolumba.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 15:32
autor: GrzeL
Każda Twoja jednostka militarna zwiększa siłę o 1.
Ten zapis może być interpretowany (przez niektórych), że to jednostka staje się silniejsza, a nie że bonus doliczany jest do siły cywilizacji, co może mieć znaczenie przy kolonizacji.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 15:38
autor: tomb
GrzeL pisze:
Każda Twoja jednostka militarna zwiększa siłę o 1.
Ten zapis może być interpretowany (przez niektórych), że to jednostka staje się silniejsza, a nie że bonus doliczany jest do siły cywilizacji, co może mieć znaczenie przy kolonizacji.
Słusznie, ja tak pomyślałem. Zapis angielski brzmi: "You have +1 strength for each of your military units" i rozwiązuje sprawę jasno. W polskiej wersji wystarczyło napisać "Twoją siłę".

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 16:21
autor: Szaweł
tomb pisze:
GrzeL pisze:
Każda Twoja jednostka militarna zwiększa siłę o 1.
Ten zapis może być interpretowany (przez niektórych), że to jednostka staje się silniejsza, a nie że bonus doliczany jest do siły cywilizacji, co może mieć znaczenie przy kolonizacji.
Słusznie, ja tak pomyślałem. Zapis angielski brzmi: "You have +1 strength for each of your military units" i rozwiązuje sprawę jasno. W polskiej wersji wystarczyło napisać "Twoją siłę".
Ja również identycznie (błędnie) zinterpretowałem tę kartę.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 16:25
autor: AkitaInu
Fakt fakter, zwiększa Twoją siłę o 1 było by dużo lepsze ale musze przyznać że popatrzałem na to jak na siłę ogólną, nie jednostki. Podejrzewam że to pewnego rodzaju naleciałość z cywilizacji 3rd edition :)

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 23 wrz 2015, 16:36
autor: pinata
Każda Twoja jednostka militarna zwiększa siłę o 1.
Dziwię się, że większość twórców/wydawnictw/tłumaczy nie robi sobie "społecznościowego" sprawdzenia elementów idących do produkcji.

Wrzucenie pdf-a na forum przecież nic nie kosztuje. A jak na takie coś rzuci się banda forumowych rule lawyer-ów, to wszystko zostanie przetrzepane do najmniejszego przecinka.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 00:43
autor: gafik
... a nawet do najmniejszej kropki nad i ;)

Oj, czuję że baboli nie unikną. Obym się mylił.

Wydawnictwo, posłuchaj dobrej rady nerdów i daj tu karty na solidne trzepanko, to unikniecie drukowania poprawek, a kolejne edycje będą drukowane dla zysku, anie dla uspokojenia zamieszek ;)

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 08:35
autor: Szaweł
Jakoś nigdy nie miałem w planach zakup C:PW, ale, nie wiedzieć czemu, nową edycję wrzuciłem na listę must have, chyba się jednak wstrzymam miesiąc czy dwa i poczekam na reakcje - jak będzie więcej baboli, to odpuszczę sobie i tę edycję. Jak oczywiście okaże się, że baboli jest 2 lub 3 to gra wyląduje u mnie na stole :)

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 10:48
autor: norkbes
Pomysł z udostępnieniem wcześniej wzorów kart nie bardzo ma szanse na realizacje wg mnie. Byc moze, w wersji czarno/bialej, obnizonej rozdzielczosci etc. Pytanie, kto potem od strony wydawnictwa ogarnie zmiany zglaszane spolecznosciowo? Nie ma chyba potrzeby popadania w skrajnosci, bledy beda na pewno - mam nadzieje, ze nie dyskryminujace :) A nawet jesli, to upgrade pack w ewentualnych rozszerzeniach (ew. dostepny chocby za niewielka oplata) pozwoli wymienic karty z bledami.

Przy okazji dorzuce swoje trzy grosze. Sprawa dotyczy przenoszenia wyrazow (por. przypis 204 SJP) i wyrażeń przyimkowych/spójnikowych.

Formalnie na kartach ostatnio pokazanych nie ma błędu bo "ze\n swoich" może być przełamane tam gdzie jest, dobra praktyka składania tekstu wskazuje jednak, że w tego typu fragmentach tekstu tego typu wyrażenia powinny być drukowane bez podziału (tj. w jednym wierszu), tekstowi karty bliżej bowiem do tytułu niż akapitu w większym fragmencie tekstu. Z tych samych powodów powtórze o czym wcześniej pisałem: dzielenie wyrazów w takich małych fragmentach tekstu nie jest dobrym pomysłem.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 11:03
autor: kamron6
Szaweł pisze:Jakoś nigdy nie miałem w planach zakup C:PW, ale, nie wiedzieć czemu, nową edycję wrzuciłem na listę must have, chyba się jednak wstrzymam miesiąc czy dwa i poczekam na reakcje - jak będzie więcej baboli, to odpuszczę sobie i tę edycję. Jak oczywiście okaże się, że baboli jest 2 lub 3 to gra wyląduje u mnie na stole :)
Tak samo :wink:
norkbes pisze:Pomysł z udostępnieniem wcześniej wzorów kart nie bardzo ma szanse na realizacje wg mnie. Byc moze, w wersji czarno/bialej, obnizonej rozdzielczosci etc. Pytanie, kto potem od strony wydawnictwa ogarnie zmiany zglaszane spolecznosciowo? Nie ma chyba potrzeby popadania w skrajnosci,
Wystarczyłoby przesłać tekst, forumowicze sami by ten tekst opracowali i podali w dobrej i łatwej formie , jedynym problemem jest to, że np. Czesi, Anglicy mogliby warczeć za łamanie praw autorskich, ale tu wystarczyłaby zwykła zgoda.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 11:18
autor: costi
norkbes pisze:Pomysł z udostępnieniem wcześniej wzorów kart nie bardzo ma szanse na realizacje wg mnie. Byc moze, w wersji czarno/bialej, obnizonej rozdzielczosci etc. Pytanie, kto potem od strony wydawnictwa ogarnie zmiany zglaszane spolecznosciowo? Nie ma chyba potrzeby popadania w skrajnosci, bledy beda na pewno - mam nadzieje, ze nie dyskryminujace :) A nawet jesli, to upgrade pack w ewentualnych rozszerzeniach (ew. dostepny chocby za niewielka oplata) pozwoli wymienic karty z bledami.
Akurat jakiś upgrade pack wyjdzie...

A zmiany ogarnąć bardzo łatwo - zakładasz temat, wrzucasz plik i ustalasz deadline. Po upłynięciu tegoż administracja zamyka temat, a wydawnictwo czyta na spokojnie.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 12:05
autor: CydPL
costi pisze:A zmiany ogarnąć bardzo łatwo - zakładasz temat, wrzucasz plik i ustalasz deadline. Po upłynięciu tegoż administracja zamyka temat, a wydawnictwo czyta na spokojnie.
Mi to nie przeszkadza i chętnie wtrąciłbym swoje 3 grosze. Musimy brać pod uwagę, że znaleźliby się złośliwcy, którzy twierdziliby, że wydawnictwo sobie nie radzi i szuka darmowej pomocy wśród graczy. Dużo poważniej prezentuje się wydawnictwo które po prostu zatrudnia profesjonalistów w każdej z potrzebnych dziedzin. Swoje błędy powinno się brać na klatę, poprawiać i udostępniać zainteresowanym możliwie najszybciej i w możliwie najlepszej dla nich formie.

Sytuacja nieco inna, ale ja dla przykładu parsknąłem śmiechem, jak Portal wystosował prośbę do fanów (nie pamiętam w jakim kanale: vlog/strona/fanpage) o pomoc pracownikom Portalu na jakichś targach czy cuś... Wydało mi się komiczne, że zamiast zatrudnić na weekend jakiegoś chętnego i dać mu za to 100-150zł (lub wydaną przez siebie grę), angażuje się obcych ludzi w coś na czym samemu się zarabia. Niewykluczone, że tak właśnie było (że ochotnikom coś w zamian za pomoc zaoferowano)... choć brzmiało to zgoła odmiennie.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 12:07
autor: gafik
norkbes pisze:... Nie ma chyba potrzeby popadania w skrajnosci, bledy beda na pewno...
CydPL pisze:...Swoje błędy powinno się brać na klatę, poprawiać i udostępniać ludziom...
To są skrajności :P

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 12:52
autor: pinata
CydPL pisze:Dużo poważniej prezentuje się wydawnictwo które po prostu zatrudnia profesjonalistów w każdej z potrzebnych dziedzin.
Problem z tym podejściem w przypadku gier planszowych (w przeciwieństwie na przykład do książek) jest taki, że nawet dobry tłumacz, który nie jest hardcore-owym graczem, może nie wyłapać wszystkich subtelności związanych z mechaniką.

Tymczasem grupa zagorzałych graczy nie dość, że przetłumaczy wszystko tak, by nie pozostawić wątpliwości, to jeszcze zastosuje wszystkie erraty i wyjaśnienia autorów znalezione na BGG :)

Edit, taki przykład: instrukcja do Twilight Imperium dość swobodnie i zamiennie używa terminów "ship" i "spaceship". Tymczasem FAQ nadaje każdemu z tych pojęć nieco inne znaczenie. A więc tłumacząc instrukcję należałoby nie tylko znać tę różnicę, ale również być na tyle ogranym, aby wiedzieć, w którym momencie które z tych słów zastosować. Żaden profesjonalny, nie-grający tłumacz nie da rady. Dlatego społecznościowe tłumaczenie może być dobre.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 13:01
autor: CydPL
pinata pisze:Tymczasem grupa zagorzałych graczy nie dość, że przetłumaczy wszystko tak, by nie pozostawić wątpliwości, to jeszcze zastosuje wszystkie erraty i wyjaśnienia autorów znalezione na BGG :)
Ja to doskonale rozumiem i popieram... Wskazuję jedynie jak ja tłumaczę sobie możliwość podejmowania przez wydawnictwa takich a nie innych decyzji...
Tak czy inaczej uważam że to "zakichany" obowiązek wydawcy (śledzić wszelkie erraty i wyjaśnienia autora/ów) :) Ale nie zauważyłem by Rebel (w przeciwieństwie do innych wydawnictw) miał z tym problem - jeśli się mylę, to przepraszam :)

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 13:11
autor: REBEL.pl
pinata pisze:
CydPL pisze:Dużo poważniej prezentuje się wydawnictwo które po prostu zatrudnia profesjonalistów w każdej z potrzebnych dziedzin.
Problem z tym podejściem w przypadku gier planszowych (w przeciwieństwie na przykład do książek) jest taki, że nawet dobry tłumacz, który nie jest hardcore-owym graczem, może nie wyłapać wszystkich subtelności związanych z mechaniką.

Tymczasem grupa zagorzałych graczy nie dość, że przetłumaczy wszystko tak, by nie pozostawić wątpliwości, to jeszcze zastosuje wszystkie erraty i wyjaśnienia autorów znalezione na BGG :)
Problem jest jedynie w tym, że grupa graczy sprawdzi raz, nie będzie miała tyle samozaparcia, aby sprawdzać to samo kilka razy. Wyłapie pewnie te same błędy co korekta wewnętrzna, ale to nie pomoże jeśli przy n-tym czytaniu Czesi zmienią opisy kilkudziesięciu kart, a w kolejnym kilka z tych opisów wróci do swojej pierwotnej formy. Za każdym razem trzeba też sprawdzać całość, bo przez przypadek coś mogło się gdzieś popsuć. Naprawdę, czasem nieostrożny ruch myszką czy przypadkowe użycie skrótu klawiszowego może spłatać figla w już sprawdzonej karcie.
edit: dodatkowo Czesi w wypadku tej gry zmiany w balansie wprowadzali do samego końca i ich udostępnienie publicznie było zabronione. Nie chcieli aby przedwcześnie ktoś rozmawiał o zmianach, które mogły jeszcze nie być finalne.
tomb pisze:
GrzeL pisze:
Każda Twoja jednostka militarna zwiększa siłę o 1.
Ten zapis może być interpretowany (przez niektórych), że to jednostka staje się silniejsza, a nie że bonus doliczany jest do siły cywilizacji, co może mieć znaczenie przy kolonizacji.
Słusznie, ja tak pomyślałem. Zapis angielski brzmi: "You have +1 strength for each of your military units" i rozwiązuje sprawę jasno. W polskiej wersji wystarczyło napisać "Twoją siłę".
"Zwiększanie siły" to słowo klucz i dotyczy zwiększenia siły militarnej na planszy. Dodamy jednak takie wyjaśnienie w instrukcji, aby nie budziło to żadnych wątpliwości. Aleksander to jedna z tych kart, która przechodziła liczne metamorfozy.

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 13:29
autor: pinata
REBEL.pl pisze:dodatkowo Czesi w wypadku tej gry zmiany w balansie wprowadzali do samego końca i ich udostępnienie publicznie było zabronione. Nie chcieli aby przedwcześnie ktoś rozmawiał o zmianach, które mogły jeszcze nie być finalne.
Tłumaczenie gry nowej (lub nowej edycji), której zasady nie są jeszcze sfinalizowane, jest oczywiście zupełnie innym przypadkiem.

Tłumaczenie społecznościowe nie może też w 100% zastąpić tłumaczenia profesjonalnego, choćby ze względu na to, że "społeczność" często wykazuje braki edukacyjne w obszarze języka ojczystego :)

Chodziło mi bardziej o to, aby na którymś etapie pozwolić graczom na sprawdzenie, czy wydawnictwu coś nie umknęło. Zdaję sobie sprawę, że ze względów formalnych nie zawsze jest to możliwe. Sam jednak chętnie poświęciłbym swój czas, aby wesprzeć proces tłumaczenia gry, którą lubię.

edit: Chyba się zapędziłem w daleko poza temat. Niniejszym kończę off-topic dotyczący tłumaczeń :)

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 24 wrz 2015, 13:32
autor: sqb1978
Myślę, że jest spora szansa dogadywać się w takich kwestiach z wydawnictwami. Tylko raczej już bespośrednio, a nie przez forum.
Bo jednak forum to tłum, a w dynamika tłumu działa tak jak na poniższym obrazku ;)
Spoiler:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

: 29 wrz 2015, 08:29
autor: Veridiana