Strona 7 z 11

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 06 paź 2023, 09:33
autor: Hardkor
Fojtu pisze: 06 paź 2023, 05:38
Błysk pisze: 05 paź 2023, 23:13 Dawno nie było aż tak wielkiej rozbieżności w ocenach na forum. Ja grę stale uwielbiam, ale nie bardzo mam z kim grać, bo moja grupa średnio ja lubi i zazwyczaj coś innego jest wybierane.
Hardkor pisze: 05 paź 2023, 23:17 Szanuję opinię, w sumie z wieloma rzeczami się zgadzam, ale mimo to ja dalej po 5 rozgrywkach uważam ten tytuł za odkrycie 2023 i jedną z najlepszych gier w jakie grałem w tym roku, a nawet ever :)
No i to jest piękne w grach planszowych - nawet gry w których zgadzamy się co do pewnych faktów dostają od graczy różne opinie. Dla każdego coś dobrego.

Dla mnie osobiście gra jest blisko tego, żeby w nią się zagrywać, ale te kilka rzeczy jednak ją skreśla po przemyśleniach. Jakby miała lepiej napisaną instrukcję, była trochę chociaż krótsza i miała trochę więcej wpływu na głosowania, to pewnie bym się bawił na tyle dobrze, żeby została na stole. A tak, to mamy grę:
1. Trwającą 3,5h - dla mnie to za długo (ten sam problem na AoI w grupie).
2. Z ciężkimi do przetrawienia i zapamiętania zasadami, które trzeba szukać w kiepskiej instrukcji.
3. Z wkurzająco losowymi głosowaniami, które mają ogromny wpływ na rozgrywkę i mogą kogoś totalnie zatopić.

Po prostu zamiast tego mogę w tym czasie zagrać dosłownie 2 razy w Kanban, który jest dokładną odwrotnością tych trzech cech.
1. Nie wiem jak w w waszym gronie, ale w naszym mocno grę przedłuża roleplay i zabawa klimatem. Owszem jest ona wciąż długa, ale bez tego obstawiam zejście do 3h lub 2.5 nawet
2. Tak, próg wejścia nie jest niski, ale moim zdaniem instrukcja nie jest kiepska. Jest po prostu nieprzyjazna - długa z masą tekstu i małą liczbą obrazków. Jednak filmik + ona i ja już przy pierwszej partii mocno ogarniałem (ale wciąż z problemami), a teraz gram w sumie średnio raz w miesiącu i trzeba najwyżej przypominajki drobniejszych rzeczy, które i tak nie mają dużego wpływu na grę.
3. Jaka tu losowość? Wleci losowo jedno i mocno pogrzebie np kapitalistę to informacja dla innych, że w następnym głosowaniach jest niewiele wartym sojusznikiem + musi odbudować się, aby móc porządnie głosować na swoją korzyść. Wstrzymanie się od głosu byłoby wg mnie bez sensu w tej grze i totalnie by ją zepsuło.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 06 paź 2023, 09:56
autor: addekk
Moja opinia po około 5 grach:
Każda klasa to inna mini gra- najprzyjemniej grało mi się w ocenie wszystkich najsłabsza klasa średnia.
Najnudniejsi byli robotnicy ( przez nas nazywani chłopami).
Kapitaliści to trochę Excel na planszy ale cholernie mocni w punktowaniu w końcówce.
Rząd w ogóle mi się nie podobał może dlatego że faktycznie trzeba grać tak jak nam rozdają a nie tak jak chcemy.
Wracając do gry:
Fajnie jest to zrobione ze każdy jest w pewnym sensie wrogiem a w pewnym sojusznikiem i głosowania potrafią być naprawdę ciekawe gdy na 4 głosowania potrafią być każdorazowo inne składy obalające/zmieniające prawo.

Dodatkowo po kilku grach widać już wyraźnie kto jest do przodu, efekt kuli śnieżnej potrafi być ale można go łatwo zatrzymać- chociażby wywracając politykę do góry nogami. Za dobrze idzie kapitalista-walnijmy mu wysokiej place i podatki. Ty też masz gorzej ale somsiad ma najgorzej. Chłopi/klasa średnia jest do przodu- nie zostawiasz żadnych towarów na rynku aby nie mogli się rozwijać.


Z zastrzeżen- niektóre karty akcji są musthave dla danej frakcji we wczesnym etapem gry-jak ich nie trafisz to możesz mieć ciężko.
Kolejne co- gra nie jest bardzo regrywalna. Bawię się świetnie ale wydaje mi się że po 10 rozgrywce może być po prostu nudno.

Podsumowanie:

Chyba moja ulubiona gra w jaką grałem w tym roku, świetne przeciąganie liny, imo wyjątkowo klimatyczna( a może my robimy ten klimat @Hardkor ?), fajnie odwzorowane do czego dąży każda klasa, każda akcja ma wytłumaczenie lepsze lub gorsze w świecie rzeczywistym.

Myślę że każdy powinien zagrać choć raz przy czym siadanie do tej gry w innym składzie niż 4 osoby trochę mija się z celem.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 06 paź 2023, 10:05
autor: Fojtu
Hardkor pisze: 06 paź 2023, 09:33 2. Tak, próg wejścia nie jest niski, ale moim zdaniem instrukcja nie jest kiepska. Jest po prostu nieprzyjazna - długa z masą tekstu i małą liczbą obrazków. Jednak filmik + ona i ja już przy pierwszej partii mocno ogarniałem (ale wciąż z problemami), a teraz gram w sumie średnio raz w miesiącu i trzeba najwyżej przypominajki drobniejszych rzeczy, które i tak nie mają dużego wpływu na grę.
3. Jaka tu losowość? Wleci losowo jedno i mocno pogrzebie np kapitalistę to informacja dla innych, że w następnym głosowaniach jest niewiele wartym sojusznikiem + musi odbudować się, aby móc porządnie głosować na swoją korzyść. Wstrzymanie się od głosu byłoby wg mnie bez sensu w tej grze i totalnie by ją zepsuło.
No dla mnie jak instrukcja jest nieprzyjazna, to jest kiepska. Nie bardzo widzę sensu rozdzielania tych pojęć. Celem instrukcji jest przekazanie graczowi informacji jak grać i umożliwić sprawdzanie zasad wyrywkowo kiedy trzeba. Ta instrukcja nie spełnia specjalnie tych kryteriów, więc IMO jest kiepska.
Hardkor pisze: 06 paź 2023, 09:33 3. Jaka tu losowość? Wleci losowo jedno i mocno pogrzebie np kapitalistę to informacja dla innych, że w następnym głosowaniach jest niewiele wartym sojusznikiem + musi odbudować się, aby móc porządnie głosować na swoją korzyść. Wstrzymanie się od głosu byłoby wg mnie bez sensu w tej grze i totalnie by ją zepsuło.
No w dalszym ciągu jest to losowość tego konkretnego głosowania. Szczególnie na początku może to mocno wywalić jakiegoś gracza z gry, IMO jest to trochę frustrujące. A już ten element kiedy jest głosowanie na którym Ci nie zależy i wylatują wszystkie Twoje kostki jest mega wkurzający. Ja po prostu nie przepadam za takimi elementami w grze trwającej tyle czasu. Oczywiście kiedy mamy grę z przeciąganiem liny to trzeba zacząć ją wtedy przy stole przeciągać inaczej, ale mi to ogólnie średnio leży. Czuję się wtedy jak w Eclipse, kiedy z czapy przegram jakiś kombat bo zawsze jest 2-5% szansy że wtopisz.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 06 paź 2023, 10:14
autor: Fojtu
Tak ogólnie to jeszcze dodam, że gra na pewno jest warta zagrania. To jak świetnie oddaje klimat i tematykę walki klas za pomocą mechanik jest naprawdę genialne. Każdemu polecałbym zagrać przynajmniej właśnie 2-3 razy, bo jest co odkrywać. Tyle, że właśnie jak nadmienił addekk, gra po prostu jest średnio regrywalna. My uznaliśmy, że po 3 grach widzieliśmy już 80-90% możliwości i po prostu średnio nam się chce siedzieć kolejne popołudnie, żeby szukać tych pozostałych 10-20%. A już na pewno nikt nie chciałby siadać i grać rządem :lol:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 18 paź 2023, 09:25
autor: Pitas
Wszędzie szukam.informacji o dacie premiery gry czy nawet przedsprzedaży i nigdzie ani słowa.. Podrzućcie prognozowaną premierę. W sklepie portalu jest od jakiegoś czasu w transporcie..Czy będzie jeszcze w grudniu?

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 18 paź 2023, 09:56
autor: Hardkor
Pitas pisze: 18 paź 2023, 09:25 Wszędzie szukam.informacji o dacie premiery gry czy nawet przedsprzedaży i nigdzie ani słowa.. Podrzućcie prognozowaną premierę. W sklepie portalu jest od jakiegoś czasu w transporcie..Czy będzie jeszcze w grudniu?
Tylko portal to wie :) Nie dawali żadnych informacji. Imo jest szansa na grudzień.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 23 paź 2023, 16:48
autor: Apos
BoardNews na stronie podało taką informację:
Mamy dla Was dobrą wiadomość! Wydawnictwo Portal Games Polska poinformowało, że nakład gry Hegemony wraz z dodatkiem zbliża się już do Polski!
źródło

Czekam, nawet bardzo. Przy John Company na 5 osób bawimy się rewelacyjnie. Tu zabawa w politykę tylko na 4 osoby, ale tematyka ciekawa i asymetryczne frakcje, gdzie każdy ma swoje cele intrygują.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 08:05
autor: Mario_Max
Jak z dodatkami , warto kupować ?

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 09:07
autor: Hardkor
Mario_Max pisze: 03 lis 2023, 08:05 Jak z dodatkami , warto kupować ?
Metalowe monety moim zdaniem warto, bo ciągle się operuje pieniędzmi w grze. Zaś gameplayowe nie grałem, ale czytałem na BGG opinie i nie są moim zdaniem potrzebne. TEn kryzysowy zmienia zasady działania IMF (do którego często nie dochodzi w ogóle grze), zaś Historical Event jest już ciekawszy, ale podobno niezbalansowany (opinie z bgg!)

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 09:11
autor: mat_eyo
Dodatek wyłącznie, jeśli wiesz, że będziesz korzystał z botów, w przeciwnym wypadku nie warto.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 09:31
autor: Apos
Mario_Max pisze: 03 lis 2023, 08:05 Jak z dodatkami , warto kupować ?
Po doświadczeniach z John Company polecam zakup metalowych monet. W rozgrywce nie tylko dodają klimatu, "czuć piniądz" w ręce podczas pertraktacji ze współgraczami :D, ale również gra prezentuje się na stole przyjemniej.

Wydarzenia historyczne to urozmaicenie rozgrywki o scenariusze. Moim zdaniem opcjonalny dodatek i warto dokupić po ograniu wzdłuż i wszerz podstawki.

Kryzys i kontrola - Jak wyżej z tą różnicą, że komponenty bota i solo byłyby nieużywane. To gra na 4 graczy moim zdaniem.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 09:52
autor: fuflak
Hardkor pisze: 03 lis 2023, 09:07
Mario_Max pisze: 03 lis 2023, 08:05 Jak z dodatkami , warto kupować ?
Metalowe monety moim zdaniem warto, bo ciągle się operuje pieniędzmi w grze. Zaś gameplayowe nie grałem, ale czytałem na BGG opinie i nie są moim zdaniem potrzebne. TEn kryzysowy zmienia zasady działania IMF (do którego często nie dochodzi w ogóle grze), zaś Historical Event jest już ciekawszy, ale podobno niezbalansowany (opinie z bgg!)
Crisis - przy agresywnym graniu na "dojenie Państwa" IMF zachodzi bardzo często, tym bardziej, że taki reset często jest na rękę samemu State'owi :) Dodatek z talią zapobiega wyrobieniu sobie taktyki grania na znany i oklepany IMF, a oprócz tego wprowadza różnorodność - karta potencjalnego IMF jest widoczna dla wszystkich, a niektórym zmiana jest bardziej na rękę niż pozostałym :)

Historical Event - interesujący i ciekawy, ale wiadomo - jednym dane wydarzenie pomaga bardziej innym mniej. Przy czym moim zdaniem nie są to booster'y, które mogą ułożyć komuś grę. W którymś module jest za to opcja grania ze Startowymi Celami - tutaj wydaje mi się, że bardziej potrafią wpłynąć na końcowy wynik i komuś bardziej "siąść"

Monety - jak wyżej, lepiej się obcuje z grą :)

Dodatek Solo - nie zgadzam się z opinią, że gra jest tylko na 4 osoby. Jeśli komuś niestraszna obsługa autom (a tutaj mamy 2 tryby: podstawowy i zaawansowany) to umożliwia czerpanie radości z gry na mniejszą liczbę graczy. Poza tym już gra 2-osobowa (Kapitaliści vs Klasa Pracująca) jest ciekawa, choć oczywiście w pełnym wymiarze lepiej. Jednak osobiście zastanawiałbym się, czy rozgrywka 3-osobowa nie jest przypadkiem minimalnie lepsza od 4-osobowej (gra Państwem jest specyficzna)

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 15:19
autor: bridge_fan
...polska wersja w przedsprzedaży w Portalu!

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 16:11
autor: Hardkor
bridge_fan pisze: 03 lis 2023, 15:19 ...polska wersja w przedsprzedaży w Portalu!
Cenowo niewiele drożej niż angielska.

Na pewno na ogromny plus będzie popularność gry, bo jednak instrukcja to ściana tekstu, a na kartach też go trochę jest (a gramy głównie nimi).

Na minus będzie szukanie angielskich nazw na bgg, jak ktoś nie do końca ogarnie jakieś zasady

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 16:27
autor: Largo
Spoiler:
Tryb na dwie osoby to tylko ten układ tj kapitaliści vs klasa robotnicza?

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 16:30
autor: Gambit
Largo pisze: 03 lis 2023, 16:27 Tryb na dwie osoby to tylko ten układ tj kapitaliści vs klasa robotnicza?
Tak.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 lis 2023, 23:56
autor: dżedaj
Ktoś zna jakieś przecieki odnośnie terminu wysyłki gier z przedsprzedaży?
Zamówiłem swój zestaw i zastanawiam się kiedy dotrze, bo co innego pisze portal, a co innego piszą sklepy. Znowu ponoć dwa tygodnie temu cały nakład "zbliżał się do Polski" więc sam już nie wiem co o tym myśleć 😅

Ktoś coś wie?

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 04 lis 2023, 06:58
autor: Mario_Max
Premiera poczatek grudnia , wiec pewnoe dostaniesz 15-20.11

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 06 lis 2023, 19:30
autor: Sloth
Jak ten tytuł chodzi na 2 graczy ?

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 06 lis 2023, 19:53
autor: XLR8
Sloth pisze: 06 lis 2023, 19:30 Jak ten tytuł chodzi na 2 graczy ?
Było powiedziane mnóstwo razy, że kiepsko. Wystarczy poświęcić chwilę i poczytać.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 07 lis 2023, 13:30
autor: dżedaj
Sloth pisze: 06 lis 2023, 19:30 Jak ten tytuł chodzi na 2 graczy ?
Według ocen na BGG daje radę, według gambita też i ja z taką myślą zamówiłem pre-order.

Po przeczytaniu instrukcji (jest dostępna na stronie portalu) stwierdzam że na dwie osoby gra może trochę stracić, ale to wciąż powinno być całkiem niezłe euro.
Swoją drogą jest jeszcze kwestia dodatku "kryzys i kontrola" który wprowadza automy do gry, więc powinno to dobrze śmigać.

Najlepiej oczywiście poczekać do premiery i zebrać opinie od graczy 😁

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 07 lis 2023, 15:46
autor: fuflak
Grałem w każdym możliwym składzie, każdą frakcją (kilkukrotnie), również z automami (podstawowymi i zaawansowami) i... osobiście nie skreślałbym jej dla rozgrywek dwuosobowych. Z tym zastrzeżeniem, że gra dwuosobowa nie odda w pełni tej symulacji gospodarki i zależności politycznych jak to jest przewidziane dla rozgrywek 3- i 4- osobowych.

W grze 2-osobowej używamy tylko dwóch frakcji: Kapitalisty i Klasy Robotniczej. W rozgrywkach 3-osobowych dochodzi Klasa Średnia, która jako frakcja łączy w sobie dwie poprzednie. Generalnie, ogrywając Kapitalistę i Klasę Robotniczą z osobna, niejako poznajemy też Klasę Średnią. Nie ma więc jakiegoś dużego przeskoku w graniu Klasą Średnią jako kolejną asymetryczną frakcją - jest tu inaczej niż prezentuje to np. Root, gdzie każda frakcja jest zupełnie nową jakością. Klasa Średnia jest klinem dla tej podstawowej walki: Kapitalisty i Klasy Robotniczej i jako trzecia walczy o swoje z pozostałymi dwoma. Przeciąganie liny w tym trójkącie jest świetnie oddaną symulacją i z przyjemnością patrzy się na samoregulację Państwa, które to w powyższym przykładzie pełni rolę narzędzia - liny do przeciągania dla Trzech Wielkich Klas.

Nieco inaczej jest w 4-osoby, gdzie dochodzi kolejna grywalna frakcja jaką jest Państwo właśnie. W rozgrywkach 2- oraz 3- osobowych Państwo jest bezosobowym tworem, z którym wchodzimy w relację - bierzemy od niego dobra, ale dbamy żeby nie upadło, bo zwykle żadnej klasie nie jest to na rękę (oczywiście nie zawsze :) ) W rozgrywkach 4-osobowych - i tylko wtedy - Państwo staje się pełnoprawnym i aktywnym graczem. Jako frakcja najbardziej różni się od pozostałych - wracając do porównania z Root'em i zachowując odpowiednie proporcje, to Państwo-Gracz jest tutaj trochę jak Włóczęga w Root'cie.
Droga do punktowania przez Państwo-Gracza mocno wpływa na pozostałych graczy, ale nie zawsze decyzje Państwa Gracza są w pełni świadomie. Nie mogę pozbyć się wrażenia, że pod tym względem Państwo zachowuje niejako swój bierny charakter z gier 2- i 3-osobowych. Niektóre decyzje są już podjęte przez samą grę w momencie rozpoczęcia tury przez Państwo-Gracza, a jemu nie pozostaje czasem nic więcej jak tylko postawić 'kropkę nad i'. Mamy też drugi biegun - niektórymi swoimi akcjami (celowymi lub tylko przy okazji) może w sposób bardzo kapryśny faworyzować któregoś z graczy Wielkiej Trójcy; analogicznie może uwziąć się na kogoś i robić mu ciągle pod górkę. Jeśli w trakcie gry Państwo-Gracz zorientuje się, że przegra, może zupełnie arbitralnie ustanowić zwycięzcę lub choćby mocno ułatwić mu zwycięstwo. Ale niektórzy lubią taką formę gry nad stołem i kingsmaking'u.

Podsumowując moją opinię - najprzyjemniej i najbardziej emocjonująco gra się w składzie 3-osobowym. 2 graczy + automa również nieźle. Rozgrywki 4-osobowe - satysfakcjonują (lub frustrują :D )w nieco inny sposób; wyobrażam sobie, że mogą nawet lepiej oddawać chaos polityczny i czasem nielogiczne zjawiska gospodarcze, ale osobiście bardziej odpowiada mi regulująca funkcja Państwa-Ducha niż rozkapryszone Państwo-Gracz.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 21 lis 2023, 17:45
autor: Atk
Dostałem pozwolenie na robienie hajpu, więc co tu dużo mówić.

Polecam !! Po 2 rundach nie było zmiłuj, że ta kopia nie zostanie ze mną! Dzisiaj pełnoprawną rozgrywka w 4. Ziomek od czytania instrukcji, literówek nie widział. Do angielskiej nie porównywałem, więc nie wiem czy są błędy.

Czekać na kuriera i grać!



Poszła wczoraj pełna gra na 4 osoby. Co tu dużo mówić, gra jest po prostu palce lizać. Zajęła nam 3.5h z 2 nowymi osobami. Były dogadywania, strajki, demonstracje, w 5 rundzie państwo wzięło 4 pożyczki, masa firm, zamknięcia firm, było wszywko!

Chyba najlepsza gra jaka grałem w tym roku.

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 03 gru 2023, 21:41
autor: yosz
To ja pozwolę podrzucić swoje trzy grosze i kilka minut (plus dodatkowe minuty na Kryzys i Kontrolę)


Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

: 09 gru 2023, 13:13
autor: brutusss
Pytanie do posiadaczy wersji PL.

W pudełku od dodatku Kryzys i Kontrola, w osobny woreczku jest żółta karta automy 'przydziel pracowników'.

Czy to jest jakaś poprawka, bo obejrzałem te karty i nie widze różnicy między tymi ofoliowanymi a tą dodaną luzem?