Jeśli chcesz na maksa balansować, powinieneś dać możliwość wyboru dowolnego elementu.cichywiatr pisze: ↑22 wrz 2023, 20:20Patrzę teraz sposób wybierania rzeczy: czy dać możliwość wyboru dowolnego elementu (teren, rasa, pałać, ulepszenie) czy po kolei wybieramy elementy (najpierw wszyscy wybierają teren itd.).
Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Namurenai
- Posty: 582
- Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
- Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
- Has thanked: 394 times
- Been thanked: 226 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
-
- Posty: 3511
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1375 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Na pewno przy drafcie trzeba dać opcję wyboru z przynajmniej tych 3 rzeczy frakcyjnych. Wtedy prawie każdy ma też do czegoś pierwszeństwo. Snake draft wszystkiego na raz może być ciekawy - trochę by też wyszło jaka jest wartość first picka boostera. Podejrzewam, że ten z łopatą mógłby spokojnie być first pickiem prawie zawsze.
Ciekawa w ogóle w AoI jest konstrukcja mapy, bo znacznie mocniej promuje pływanie. Są tereny, które jak w T1 wezmą pływanie to mogą zrobić dwa domki po przeciwnej stronie rzeki na luzaku. Mocno to też miesza w strategiach, gdzie w TM prawie nigdy się nie pływało w early.
Ciekawa w ogóle w AoI jest konstrukcja mapy, bo znacznie mocniej promuje pływanie. Są tereny, które jak w T1 wezmą pływanie to mogą zrobić dwa domki po przeciwnej stronie rzeki na luzaku. Mocno to też miesza w strategiach, gdzie w TM prawie nigdy się nie pływało w early.
-
- Posty: 3511
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1375 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
To zawsze był jeden z najsilniejszych kafelków, w TM i PG tak samo. Do tego ten dający 2 workerów, tyle ze teraz on daje 1, ale jest inny dający 2.
IMO lekkim błędem jest to, że daje książkę, która jest sporo warta, bo może być piątą (do innowacji) lub trzecią książką (do kopania), które często ciężko znaleźć. Nie dość, że łopata jest super, to książka też jest premium.
Dobrze za to, że przez konstrukcję mapy pływanie jest trochę lepsze. IMO w T1 płytki bym oceniał mniej więcej:
Spoiler:
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 21 lut 2021, 22:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Zielony w TM pływa na każdej mapie (heksy nadbrzeżne naprzeciwko siebie), i jak capnie czasową żeglugę i zdąży do łopaty, to spokojnie zrobi z kilka ekstra osad. Nie wspomnę już o Syrenie, która np. na zmodyfikowanej mapie bazowej biorąc 2 łopaty mogła skończyć 1 turę z wszystkimi 8 osadami na mapie.Fojtu pisze: ↑22 wrz 2023, 20:47 Na pewno przy drafcie trzeba dać opcję wyboru z przynajmniej tych 3 rzeczy frakcyjnych. Wtedy prawie każdy ma też do czegoś pierwszeństwo. Snake draft wszystkiego na raz może być ciekawy - trochę by też wyszło jaka jest wartość first picka boostera. Podejrzewam, że ten z łopatą mógłby spokojnie być first pickiem prawie zawsze.
Ciekawa w ogóle w AoI jest konstrukcja mapy, bo znacznie mocniej promuje pływanie. Są tereny, które jak w T1 wezmą pływanie to mogą zrobić dwa domki po przeciwnej stronie rzeki na luzaku. Mocno to też miesza w strategiach, gdzie w TM prawie nigdy się nie pływało w early.
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 21 lut 2021, 22:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Zależy jaką frakcją grasz. Fakirem, Krasnoludem i Córą Lodu można wygrać z jednym miastem, z drugiej strony Firewalkers, the Enlightened, Treasurers, Dynion Geifr, Architekci, Geolodzy, i Trytoni z landskejpem bez większych problemów robią 4 miasta (i ciężko nimi wygrać, jeśli ich nie zrobią). Nomadzi, Achemicy, Wiedźmy, Yeti, Zmiennokształtni, Rzeczni Ludzie i Akolici z landskejpem też dadzą radę, jak się zawezmą, ale nie zawsze się to opłaca (zwłaszcza Alchemikom).
Nie wspominając już o Kingdom of Ember, które, jeśli wszystko dobrze rozplanuje i nie zostanie zablokowane, to i 8 miast zrobi

-
- Posty: 3511
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1375 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Zielony pływa, ale ma tylko 1 z tych pływań we w miarę sensownym miejscu IMO. Do tego w AoI masz jeszcze za to punkty, wiec też się to dokłada do odbioru tych zagrań.lysakowski pisze: ↑20 paź 2023, 12:18Zielony w TM pływa na każdej mapie (heksy nadbrzeżne naprzeciwko siebie), i jak capnie czasową żeglugę i zdąży do łopaty, to spokojnie zrobi z kilka ekstra osad. Nie wspomnę już o Syrenie, która np. na zmodyfikowanej mapie bazowej biorąc 2 łopaty mogła skończyć 1 turę z wszystkimi 8 osadami na mapie.Fojtu pisze: ↑22 wrz 2023, 20:47 Na pewno przy drafcie trzeba dać opcję wyboru z przynajmniej tych 3 rzeczy frakcyjnych. Wtedy prawie każdy ma też do czegoś pierwszeństwo. Snake draft wszystkiego na raz może być ciekawy - trochę by też wyszło jaka jest wartość first picka boostera. Podejrzewam, że ten z łopatą mógłby spokojnie być first pickiem prawie zawsze.
Ciekawa w ogóle w AoI jest konstrukcja mapy, bo znacznie mocniej promuje pływanie. Są tereny, które jak w T1 wezmą pływanie to mogą zrobić dwa domki po przeciwnej stronie rzeki na luzaku. Mocno to też miesza w strategiach, gdzie w TM prawie nigdy się nie pływało w early.
Zresztą to dodatkowo się łączy z innymi aspektami. Wyrzucenie z siebie domków T1 w AoI przez pływanie jest też po prostu mocniejsze bo w grze jest odczuwalnie więcej pieniążków jeżeli setup/rasy siądą.
-
- Posty: 3511
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1375 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
90% z tego co piszesz to albo dodatki (osobiście nie cierpię frakcji z lodu) albo w ogóle frakcje fanowskie. Porównuję tutaj AoI z TM w podstawce głównie, bo z tym większość osób ma styczność i też będzie szukać porównania.lysakowski pisze: ↑20 paź 2023, 12:30Zależy jaką frakcją grasz. Fakirem, Krasnoludem i Córą Lodu można wygrać z jednym miastem, z drugiej strony Firewalkers, the Enlightened, Treasurers, Dynion Geifr, Architekci, Geolodzy, i Trytoni z landskejpem bez większych problemów robią 4 miasta (i ciężko nimi wygrać, jeśli ich nie zrobią). Nomadzi, Achemicy, Wiedźmy, Yeti, Zmiennokształtni, Rzeczni Ludzie i Akolici z landskejpem też dadzą radę, jak się zawezmą, ale nie zawsze się to opłaca (zwłaszcza Alchemikom).
Nie wspominając już o Kingdom of Ember, które, jeśli wszystko dobrze rozplanuje i nie zostanie zablokowane, to i 8 miast zrobi![]()
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 21 lut 2021, 22:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Fojtu pisze: ↑23 wrz 2023, 05:01IMO lekkim błędem jest to, że daje książkę, która jest sporo warta, bo może być piątą (do innowacji) lub trzecią książką (do kopania), które często ciężko znaleźć. Nie dość, że łopata jest super, to książka też jest premium.
Dobrze za to, że przez konstrukcję mapy pływanie jest trochę lepsze. IMO w T1 płytki bym oceniał mniej więcej:Oczywiście każda płytka ma jeszcze ekstra kontekst do oceny. Np. Scholar jest znacznie słabszy jak w grze jest przed Tobą w turze scholar z terenu itp.Spoiler:
Jak to wszystko jest subiektywne. Ja, choć uważam Łopatę z książką za mocny bonus, bez wahania capnąłbym Pływanie z punktami przed Łopatą, bo można dzięki niemu zrobić mnóstwo warsztatów w pierwszej turze i jeszcze za to ekstra zapunktować. Gildia z 3 przesunięciami mocy jest u mnie nr. 2, bo wtedy otwieram Szkołą, a te 3pw (plus trochę leechu) dają realną szansę na bycie pierwszym do 2 łopat. 3 książki za 3 łopaty to dla mnie bardzo średni deal, nawet w pierwszej turze.
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 21 lut 2021, 22:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Frakcje fanowskie to oficjalny dodatek Wydawcy gry (tak jak fanowskie Spotkania w Scythe), wypuszczony w pandemii jako pnp i zaimplementowany na BGA półtora roku temu. Aktualnie na BGA rozgrywki na Arenie (czyli najbardziej pro, jak się da) są z frakcjami fanowskimi, więc stały się one mainstreamem (podobnie jak landskejpy, z którymi były co najmniej 2 poprzednie sezony Areny). Ja sam nie znam już nikogo grającego w TM regularnie (graczy grających pierwszy raz czy raz na rok itp. nie liczę), kto by grał w realu częściej niż na BGA. Więc nie powiedziałbym, że większość graczy ma styczność tylko z podstawką, chyba że do tych graczy zaliczymy tych, co raz zagrali i nigdy do gry nie wrócili.Fojtu pisze: ↑20 paź 2023, 12:3990% z tego co piszesz to albo dodatki (osobiście nie cierpię frakcji z lodu) albo w ogóle frakcje fanowskie. Porównuję tutaj AoI z TM w podstawce głównie, bo z tym większość osób ma styczność i też będzie szukać porównania.lysakowski pisze: ↑20 paź 2023, 12:30Zależy jaką frakcją grasz. Fakirem, Krasnoludem i Córą Lodu można wygrać z jednym miastem, z drugiej strony Firewalkers, the Enlightened, Treasurers, Dynion Geifr, Architekci, Geolodzy, i Trytoni z landskejpem bez większych problemów robią 4 miasta (i ciężko nimi wygrać, jeśli ich nie zrobią). Nomadzi, Achemicy, Wiedźmy, Yeti, Zmiennokształtni, Rzeczni Ludzie i Akolici z landskejpem też dadzą radę, jak się zawezmą, ale nie zawsze się to opłaca (zwłaszcza Alchemikom).
Nie wspominając już o Kingdom of Ember, które, jeśli wszystko dobrze rozplanuje i nie zostanie zablokowane, to i 8 miast zrobi![]()
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Nie wiecie czy zapowiada się polskie wydanie? Przymierzam się żeby kupić od dłuższego czasu, ale trochę odstrasza mnie instrukcja po angielsku, tym bardziej, że nie grałem w poprzedniczki.
- PytonZCatanu
- Posty: 5114
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2020 times
- Been thanked: 2623 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Udało się wreszcie zagrać i…nie mam do napisania nic odkrywczego.
1. Gra jest Terra Mistiką połączoną z modułami z Projektu Gaja (najbardziej rozbawiły mnie adv tech udające, że nimi nie są
) i kilkoma nowymi pomysłami (neutralne budynki, smallworldowy setup rasy i Zamku, jakieś nowe fikuśne technologie i umiejki).
2. Obawy o balans są chyba uzasadnione, dla zawodowców rozwiązaniem będzie jakaś forma licytacji przed grą lub bardziej zaawansowana forma draftu.
3. Widzę faktycznie luźniejszą ekonomię, wiele pułapek zostało rozbrojonych (choćby cała masa wyjątków jak zbudować miasto). Ostatnią rundę graliśmy trochę jak ten Sknerus McKwacz na nartach z tego popularnego mema. Będzie to miało swoich fanów i przeciwników. Ta gra to trochę taki SandBox w uniwersum Terra Mistiki.
4. Dla kogoś, kto zna uniwersum, tłumaczenie zasad trwa może 20 minut max. Zastanawiam się jednak, jak wprowadzić w te grę kogoś nowego – to musi być bardzo duży prób wejścia.
5. Jakość wydania bardzo wysoka, nie mam uwag.
6. Projekt Gaja pozostaje moją ulubioną pozycją (chyba mapa + tory technologii przeważają), ale tej grze śmiało zostawię ocenę co najmniej 9/10 i zawsze chętnie usiądę do eksploracji nowych rozwiązań. Ta zmienność ras i zamków oraz nowe umiejki na boosterach i technologiach sprawiają, że czuję się trochę jakbym siadał do gry przygodowej („ciekawe, co tam ciekawego się wylosuje”)
1. Gra jest Terra Mistiką połączoną z modułami z Projektu Gaja (najbardziej rozbawiły mnie adv tech udające, że nimi nie są

2. Obawy o balans są chyba uzasadnione, dla zawodowców rozwiązaniem będzie jakaś forma licytacji przed grą lub bardziej zaawansowana forma draftu.
3. Widzę faktycznie luźniejszą ekonomię, wiele pułapek zostało rozbrojonych (choćby cała masa wyjątków jak zbudować miasto). Ostatnią rundę graliśmy trochę jak ten Sknerus McKwacz na nartach z tego popularnego mema. Będzie to miało swoich fanów i przeciwników. Ta gra to trochę taki SandBox w uniwersum Terra Mistiki.
4. Dla kogoś, kto zna uniwersum, tłumaczenie zasad trwa może 20 minut max. Zastanawiam się jednak, jak wprowadzić w te grę kogoś nowego – to musi być bardzo duży prób wejścia.
5. Jakość wydania bardzo wysoka, nie mam uwag.
6. Projekt Gaja pozostaje moją ulubioną pozycją (chyba mapa + tory technologii przeważają), ale tej grze śmiało zostawię ocenę co najmniej 9/10 i zawsze chętnie usiądę do eksploracji nowych rozwiązań. Ta zmienność ras i zamków oraz nowe umiejki na boosterach i technologiach sprawiają, że czuję się trochę jakbym siadał do gry przygodowej („ciekawe, co tam ciekawego się wylosuje”)

Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Mam frywolne tłum. z translatora i umiejętności wystarczające by zrobić pdf wyglądający jak oryginalna instr. Nie mam natomiast czasu by się tym zająć.
Gdyby komuś b. zależało na instrukcji i dysponował zasobem czasu - możemy ogarnąć razem, zadaniem jest przepisanie około 22 stron A4 tekstu (po polsku) z obrazków (jpg) do edytora tekstu - to jest robota na kilkanaście godzin (lub coś koło tego), a korektę i resztę (w kilka godzin) graficznie ogarnę.
Inna sprawa, że i tak pewnie za X miesięcy/lat pojawi się polskie wydanie, po prostu ta gierka jest tak świetna, że zrobi furorę.
Btw, jeśli ktoś chce AoI poznać a mieszka w krainie mlekiem i miodem płynącej, czyli rzecz jasna na Górnym Śląsku, to zapraszam do klubu planszówkowego Heks w Mikołowie k.Katowic, we wtorki o 18:00, w piątki od około 19, po uprzednim zaanonsowaniu się żeby dograć miejsce przy stole, aa i wstęp wyłącznie na własną odpowiedzialność.
Grosz coś? grej tukej: https://www.facebook.com/groups/heks.mi ... lanszowych
- Mr_Fisq
- Administrator
- Posty: 5753
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1643 times
- Been thanked: 1827 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Portal zapowiedział wydanie polskiej wersji - podobnie jak projektu Gaja (z dodatkiem) - viewtopic.php?t=81291.
- PytonZCatanu
- Posty: 5114
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2020 times
- Been thanked: 2623 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
-
- Posty: 1131
- Rejestracja: 15 cze 2017, 11:36
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 328 times
- Been thanked: 328 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
299 w sklepie online, ze zniżkami minimum 254+ darmowa wysylka.
Sprzedam:
Isofarian Guard 669PLN,1% A Game of Strategic Chance (69zł), Weather Machine - metalowe zębatki, Chronicle X(115zł), Namiestnik(29zł), Flame & Fang(129zł),Vagrantsong(264zł), Video Game Champion(189zł)
Isofarian Guard 669PLN,1% A Game of Strategic Chance (69zł), Weather Machine - metalowe zębatki, Chronicle X(115zł), Namiestnik(29zł), Flame & Fang(129zł),Vagrantsong(264zł), Video Game Champion(189zł)
- PytonZCatanu
- Posty: 5114
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2020 times
- Been thanked: 2623 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Myślicie że w zwykłym sklepie po premierze będzie taniej?
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- vnzk
- Posty: 595
- Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 529 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Podwodne Miasta mają SCD 280 zł, w sklepach da się je dostać za 190 zł, a więc współczynnik 0,68.
Era Innowacji ma SCD 370 zł, więc zgodnie z tym współczynnikiem powinna być w sklepach w okolicach 252 zł

- karmazynowy
- Posty: 1150
- Rejestracja: 15 lut 2011, 18:26
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 219 times
- Been thanked: 501 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Jest strona planszy na 2 osoby, wchodzi też mniej kafli technologii. Gra się bardzo dobrze w takim składzie.
Na półce | Na stole | Na sprzedaż i zamianę (Gdynia) | Podzielę się rabatem: Grybezpradu.eu - 5% | Planszostrefa.pl - 11%
- Chudej
- Posty: 441
- Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
- Lokalizacja: Białystok
- Has thanked: 371 times
- Been thanked: 358 times
Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Miałem ostatnio szansę zagrać w AoI w 4-osobowym składzie, bardzo dawno nie grałem w Terra Mystica, ale ta gra wywołała u mnie flashbacki z tego właśnie tytułu, nic zresztą dziwnego. (Raz się nauczyłem nazw budynków w TM i od tamtego czasu używam jej zarówno w Gai jak i tutaj, z lenistwa).
Przechodząc od razu do sedna, podobają mi się zmiany związane z książkami, bo dodają fajny, dodatkowy wyścig po kafelki dające potencjalnie sporo punktów i nie można sobie tego odpuścić, plus te "zaklęcia" za książki też potrafią uratować tyłek. Cała reszta gry to w bardzo dużym stopniu coś co już znam z Terra Mystica. Modularne rasy (a raczej rozdzielenie terenu od ras) to coś, co już dawno powinno być w tej serii, ciekawe kiedy jeszcze wyjdzie kolejna reimplementacja, gdzie dostaniemy zarówno ten modularny setup ras, jak i planszy
Kafelki ze "świątyń" mam wrażenie, że są troszkę ciekawsze niż w TM (ale bardzo dawno grałem i nie pamiętam dokładnie), zdejmowanie kapłanów z torów świątyń jest miłą g*wnoakcją przywołującą na myśl mikroby z Terraformacji Marsa, pozwalającą dziubać z tego całkiem legitne punkty przy odpowiednim setupie. Neutralne budynki to nie aż taki big deal, ale potrafią ułatwić stworzenie miasta. Troszkę by się chciało, żeby w końcu ktoś się wytężył przy 3 czy 4 grze z kolei w serii (nie pamiętam już która była ta Terra Nova) i dał tej grze jakiś sensowny temat, ale jest to najwyraźniej na dużo dalszym planie dla twórców, bo gra dalej jest w moim odczuciu mega abstrakcyjna. Ale to nic, bo gameplayowo dalej jest to porządny wyciskacz ostatnich potów z mózgu. Wykonanie, o ile jest spoko, to estetycznie wygląda najgorzej z serii, te nowe budynki wyglądają tragicznie.
Nigdy nie grałem w TM z dodatkami, ale od podstawki bym wyżej ustawił Age of Innovation, zaś w porównaniu do Gai to już mi bardzo ciężko powiedzieć, bo grałem w AoI tylko jedną partię, ale są to w moim odczuciu tak mało różniące się gry, że jak ktoś ma jedną z nich w kolekcji, to moim zdaniem trochę szkoda miejsca na półce na kolejną, różnice się wydają mniejsze niż przy takim GWT Argentyna vs 2ed (również porównanie po 1 partii, więc trochę mało wiarygodne, ale jak ktoś wie lepiej to zapraszam do obalenia argumentu
).
Przechodząc od razu do sedna, podobają mi się zmiany związane z książkami, bo dodają fajny, dodatkowy wyścig po kafelki dające potencjalnie sporo punktów i nie można sobie tego odpuścić, plus te "zaklęcia" za książki też potrafią uratować tyłek. Cała reszta gry to w bardzo dużym stopniu coś co już znam z Terra Mystica. Modularne rasy (a raczej rozdzielenie terenu od ras) to coś, co już dawno powinno być w tej serii, ciekawe kiedy jeszcze wyjdzie kolejna reimplementacja, gdzie dostaniemy zarówno ten modularny setup ras, jak i planszy

Nigdy nie grałem w TM z dodatkami, ale od podstawki bym wyżej ustawił Age of Innovation, zaś w porównaniu do Gai to już mi bardzo ciężko powiedzieć, bo grałem w AoI tylko jedną partię, ale są to w moim odczuciu tak mało różniące się gry, że jak ktoś ma jedną z nich w kolekcji, to moim zdaniem trochę szkoda miejsca na półce na kolejną, różnice się wydają mniejsze niż przy takim GWT Argentyna vs 2ed (również porównanie po 1 partii, więc trochę mało wiarygodne, ale jak ktoś wie lepiej to zapraszam do obalenia argumentu

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Potwierdzam, gra się b dobrze, moim zdaniem podobnie jak w PG, albo i nawet lepiej (bo ze lepiej od TM, to wiadomo).
Jednak porównując do rozgrywki 3-osobowej (bo tylko w takich składach grałem) jest jednak wciąż luźniej, co dla mnie na minus (no ale ja najbardziej lubie 3-4 osobową TM właśnie za ciasnotę i te przepychanki o każde pole).