Nilis pisze: ↑07 mar 2025, 10:16
Kolejne takie samo Euro jak Nucleum, Bialy Zamek, Podwodne Miasta czy setka innych euro gdzie mielimy zasoby
PytonZCatanu pisze: ↑07 mar 2025, 10:23
Kolega ma chyba jakiś planszówkowy kryzys

Ta gra ma przede wszystkim to, że poważnie podeszła do tematu i to czuć. To nie jest wymyślona gra i przyklejony temat, to jest podjęty temat i do niego wymyślona gra. Bardzo mi się podoba ten kierunek myślenie autora.
Nilis pisze: ↑07 mar 2025, 11:13
Natomiast podejrzewam że ta gra nic nowego nie odkrywa. Coś jak Ark Nova, dobry miks lubianych i znanych mechanik, dobrze zbalansowany. Grę napewno wyróżnia temat
Jako ogromny fan astronomii i kosmologii, też mnie to ubodło! Pff. Ta gra zajebiscie konwertuje temat na mechanikę, wszystko jest tu bardzo przemyślane, osadzone, każdy kto się chodź trochę interesuje tym, doceni to jak w żadnej innej grze. Widać, że autor jest pasjonatem kosmosu i czuć to na każdym kroku w drobnych detalach.
Porównanie tej gry do Nucleum, Wodnych Miast to jak liść w twarz z Plaskacza, bo te gry są idealnym przykładem jak temat tam w ogole nie ma sensu, mechaniki w ogóle w żaden sposób nie oddają tematu, wszystko jest czysto abstrakcyjne. Tematu energetyki atomowej w Nucleum jest tyle, że zieloną kosteczkę można było by nazwać Łajnem, tory zastąpić wozami i gra mogła by się nazywać Oborum. Z Podwodnymi Miastami nie inaczej - budowanie bazy głębinowej pod wodą, i można stawiać tunele po środku niczego, nie przypięte do żadnego budynku.
SETI to jest jedna z niewielu gier, które utylizują temat na mechanikę niemalże perfekcyjnie, a przy tym ma bardzo dobrą i ciekawe pomyślaną mechanikę! To nie jakaś tam projekt, gdzie autor wymyslił sobie mechanikę i podpiął do tego temat, ale czuć, że starał się wymyślać mechaniki pod temat, tak by to i spinało się tematycznie i miało ciekawe mechanizmy pasujące. Wielu szancunek za to. Autorzy innych gier powinni się uczyć od autora SETI, mówie to z pełną powagą! Oby więcej takich gier.
Także, gula mi wystrzeliła!
PytonZCatanu pisze: ↑07 mar 2025, 11:16
Wiem, że zapowiadany jest dodatek, ale gra nie daje żadnego poczucia, że czegoś brakuje. Nic nie zostało wycięte. Myślę, że autor tutaj gra uczciwie i ten dodatek będzie dodawał jakieś nowe rzeczy, nie uzupełniał podstawkę (bo nie ma czego).
W pełni się zgadzam. Czuć, że gra była robiona by była kompletna, niczego nie ma tu wyciętego. Natomiast, żeby nie było - gra nie jest pozbawiona wad i są miejsca na usprawnienia, po moich kilkunastu partiach:
1. Skanowanie jest nieraz problematyczne, najsłabiej się skaluje w porównaniu z innymi mechanikami.
2. Analizowanie danych jest powiazane głównie bezpośrednio z skanowaniem, ale w jego wypadku da się Data pozyskać w inny sposób, więc nie jest to aż tak widoczne
3. Zdecydowanie brakuje więcej Odmiennych MIlestonów, te które są jest ich wg mnie za mało, by urozmaicić grę. Niby 8, ale tak naprawdę to tylko 4 z dwoa niewiele różniącymi się wariacjami od siebie.
4. Na pewno pojawią się nowi obcy - ja nie czuje na chwile obecną potrzeby by było ich więcej, ale jest w tym największy potencjał na rozwój gry, tak by jej tez nie przekombinowywać. Obcy są swojego rodzaju bardzo sprytnie wkomponowanymi wariantami do gry, które dodają sporo róznorodnosci i odmiennego podejścia.
5. Myśle, że wartało by coś zrobić z tym losowym dociągiem kart, by bo czasmi niestety jedni mają więcej w tym szcześcia, inni mniej i to może czasami być odczuwalne.
GapcioMaluszek pisze: ↑07 mar 2025, 11:44
A propos dodatku, strzelam, że dojdzie kolejny fragment planszy kształtem taki jak ten z planetami, bo idealnie jest miejsce na jeszcze jeden.
Raczej wątpie, ponieważ tematycznie nie ma za bardzo na to przestrzeni. Cieżko coś dołożyć, bo temat dotyczy układu słonecznego, a jedynie o co można by więcej rozszerzyć grę to o dodatkowy
Pas Kuipera z tzw. obiektami trans-neptunowymi, jak planety karłowate pokroju
Makemake,
Iris czy
Haumea. Poza układem jest daleko daleko nic - i najbliższe gwiazdy pokroju Proxima Centauri, Vega, czy Kepler który jest uważany za potencjał na Ziemie 2.0. Myśle, że mogli by zrobić jakiś dodatek z obiektami, które się kładzie na plansze np. powiazane z asyteroidami, czy kometami.
Jeżeli widziałbym dodatek z czymś nowym całkiem to raczej jakaś nowy rodzaj akcji np. zakładanie baz na planetach dajacych dochody, czy wysyłanie statków załogowych do innych układów by faktycznie nawiązać kontakt. Jest potencjał, ale mam nadzieje że nie pójdzie to za bardzo w Science Fiction.
Jak się sprawdzi Devs Diary to widać, że w prototypach były te planety karłowate
https://boardgamegeek.com/image/8131612/tomas-holek
Ale również poszli dalej - badanie innych układów i konsetlacji gwiezdnych - ale to temat na jakiś duży dodatek. Ihmo jaram się!
https://boardgamegeek.com/image/8445595/tomas-holek