Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
: 24 wrz 2023, 08:29
A grając na 2 osoby gracie z wariantem zmniejszonej liczby kolorów winogron czy na pełny miks? 

Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
My dokładnie tak graliśmy [edit: z mniejszą liczbą kolorów] - i myślę, że ten wariant uwypukla problem, bo łatwo te kolory rozbudowywać. Z kolei z pełną pulą winogron może być problem odwrotny - przy małej wymienności kafli na ryneczku nic nie będzie do siebie pasować. Może tak ewentualnie spróbuję, żeby sprawdzić, jak to działa; na pewno wyniki punktowe byłyby niższe, bo trudniej byłoby tworzyć duże, jednokolorowe obszary.
Ewentualnie na 2 osoby można zagrać wywalając tylko jeden kolor, tak jak dla rozgrywki na 3 osoby. Może trochę to wyposrodkuje. Ale nie rozwiąże problemu w grach 3 osobowych. Chociaż tam chyba jest mniejszy trochę.Trolliszcze pisze: ↑24 wrz 2023, 09:40My dokładnie tak graliśmy - i myślę, że ten wariant uwypukla problem, bo łatwo te kolory rozbudowywać. Z kolei z pełną pulą winogron może być problem odwrotny - przy małej wymienności kafli na ryneczku nic nie będzie do siebie pasować. Może tak ewentualnie spróbuję, żeby sprawdzić, jak to działa; na pewno wyniki punktowe byłyby niższe, bo trudniej byłoby tworzyć duże, jednokolorowe obszary.
Podobnie wybierasz połowę żetonów budynków w grze na dwóch graczy by kazdy byl po dwa razy, aby nie byc zdanym na ślepy los?
Nie. To zupełnie inna losowość. Wyjaśnię. Gra na 2 osoby w Zamki Burgundii jest zupełnie czymś innym niż w komplecie graczy. W komplecie możesz nastawic się na konkretną strategie i ją realizować. W grze w duecie musisz do gry podchodzić zawsze w innym sposób, Twoja strategia musi być elastyczna. Realizujesz ją na podstawie dostępnych budynków a nie z góry.
No nie. Po pierwsze, za zapełnienie rzędu dostajesz wybrany przez siebie żeton winorośli umożliwiający punktowanie danego koloru. Żółty nie jest zablokowany do końca gry dla jednego graczaseki pisze: ↑24 wrz 2023, 20:06
Grałes w ogóle z Winnicami? Tam punkty zdobywasz wyłącznie za kolor winorośli, którego żeton premii posiadasz. To nie kwestia dostosowania strategii tylko mieć lub nie mieć. Załóżmy, że rywal zdobywa punkty za żółte winorośla a Ty za czarne. Jeśli spośród 6 kolorów będą do sklepu i na magazyn wchodzić różne, żółte i inne, a Twoje wcale to jest to kiepska losowość bo nie masz na nią wpływu. Wariant z odrzuceniem 2 kolorów zdecydowanie tę losowość zmniejsza.
Owszem dostajesz, ale jeśli pozwolisz sobie na marnowanie kilku akcji tylko dlatego by zapełnić poziom winnic i otrzymać żeton premiowy to już jesteś mocno w tyle. Poziomy winnic najlepiej wypełniać winoroślami, których potrzebujesz dla punktów. W wyjątkowych przypadkach celowe może być ich zagranie dla bonusów ale to nie jest optymalna gra.
Otóż to. Zamki w swojej pozornej prostocie, to gra w której nie tylko każda akcja powinna przynosić wymierne punkty ale też otwierać możliwości pod kolejne. Marnowanie każdej jednej akcji to strata rzędu 4-6 punktów. Nie wyobrażam sobie marnowania kilku akcji tylko po to by zdobyć żeton premiowy. Jeśli w magazynie byłby kompletny misz masz w kolorach winorośli to wolał bym je kompletnie odpuścić.
Zgadza się. Jeśli grasz bez wariantu niwelującego losowość to w grze dwuosobowej przez całą grę zobaczysz 20 spośród 51 kafelków winorośli. Dla mnie to już losowość, która kompletnie może wypaczyć wynik. Losowość na budynkach ma znaczenie gdy się na konkretnych strategiach zafiksujesz ale to błąd gracza. Wg mnie nie ma co przyrównywać do siebie tych losowości.
No właśnie że akcji za bardzo nie odbierają, wręcz przeciwnie - wychodzi się w akcjach na plus. Odbierają jedynie wypełnienie planszetki, ale jeśli się to należycie zaplanuje, powinny dawać więcej punktów (w mojej ostatniej grze dwuosobowej wycisnąłem na koniec 270 punktów; na dwie osoby to, hmm, sporo). Porównajmy teoretyczną sytuację: masz na planszy głównej budynek pozwalający wziąć pastwisko; masz też dostępny żeton winogron. W tej sytuacji możesz (przy założeniu, że kości pasują):Gatzky pisze: ↑24 wrz 2023, 20:46Po drugie, winorośle odbierają akcje na planszy zwykłej, więc aby osiągnąć te 80-90 punktów należy mieć powiedzmy 8 + 9 winorośli dwóch kolorów. To jest około 10 akcji, 20% gry i to przy optymistycznym założeniu że przeciwnik nie widzi planszy naszej winnicy oraz dostępnych, korzystnych dla nas, winorośli na rynku.
Aleplanszówki mi odpisały, że na dniach. Tak w ogóle to jaka jest zawartość opcji stretch goals?
Zamki 3d już na etapie kampanii jawiły się jako zbędna ozdoba, trochę szkoda, że nie ma wersji bez nich a z mniejszym pudełkiem. Ale, muszę przyznać, że figurki same w sobie są ładne
Wszystko jest git. Stretch goals masz w jedynym pudle z grą, zmiana była, pisali już o tym.
Lepiej to i tak niż u mnie - dostałem w piątek paczuszkę od nich a w niej same akrylowe znaczniki bez podstawki. :/ I tak weekendowo zamiast grać to je sobie podziwiam.