Mare Nostrum / Mare Nostrum: Imperia (Serge Laget)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1348
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Atamán »

Jakbym miał się do czegoś przyczepić w wyglądzie, to wg mnie ikony zasobów są słabe. Znacznie odstają od tego, jak ładnie wygląda plansza czy ilustracje bohaterów czy cudów. Cienkość planszetek mi nie przeszkadza. Kostki z rzymskimi cyframi może nie są super czytelne, ale są śliczne i klimatyczne, a bitew nie ma znowuż tak dużo.

Ale ja nie o tym. Jestem po pierwszej grze i muszę przyznać, że mechanika się broni, a to najważniejsze. Spora głębia decyzyjności przy jednoczesnej prostocie, przystępności zasad. Elegancko rozwiązany handel, 3 opcje tego jak zrealizować podbój, dobry balans kosztu do zysku różnych opcji w grze oraz ciekawy wzrost złożoności gry w momencie, gdy wszyscy gracze mają już po 2/3 bohaterów/cudów jest tym, co czyni z tej gry solidny tytuł.

Mam pewne zarzuty/obawy do mechaniki/balansu/regrywalności gry, ale zanim się przyczepię, przeczytam jeszcze raz instrukcję i zagram z raz czy dwa.
Ogólne wrażenie po pierwszej grze: 8/10.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: janekbossko »

grał już ktoś w 6 osób?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

A ja mam pytanie do innego stretch goal'a - dodatkowe scenariusze

Miały być dwa dodatkowe dla 3,4 i 5 graczy w atlasie.

Tymczasem widze tylko jeden dla 4 i 5 graczy. Czy coś pominąłem ? ;0

Dodatkowo nie do końca rozumiem przygotowanie bohaterów - jest ich tam 15 a pól na bohaterów więcej. Oznacza to że gramy tylko z tymi 15 i piramidami?

I jeżeli chce dołączyć dwa dodatki np. syrakuzy i jerozolima to jak mam wybrać bohaterów z tych rozszerzeń? Tak jak normalnie czyli:

- wywalam 8 z tych podstawowych i dodaje 8 losowych z tych 2 dodatków? Chyba nie bo w teorii jest jakaś rozpiska ale nie do końca ją rozumiem :)


UPDATE - O KURCZE.

Czemu angielska instrukcja atlasa rózni się calkiem od polskiej?

- W setupie angielskiej jest jeden legion egipcjan na planszy, u nas nie ma
- nie ma nic w angielskiej instrukcji odnośnie bohaterów których trzeba wykorzystać, tak jak w polskiej.
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2016, 15:40 przez AkitaInu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1409
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 155 times
Been thanked: 195 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

AkitaInu pisze:A ja mam pytanie do innego stretch goal'a - dodatkowe scenariusze

Miały być dwa dodatkowe dla 3,4 i 5 graczy w atlasie.

Tymczasem widze tylko jeden dla 4 i 5 graczy. Czy coś pominąłem ? ;0

Dodatkowo nie do końca rozumiem przygotowanie bohaterów - jest ich tam 15 a pól na bohaterów więcej. Oznacza to że gramy tylko z tymi 15 i piramidami?

I jeżeli chce dołączyć dwa dodatki np. syrakuzy i jerozolima to jak mam wybrać bohaterów z tych rozszerzeń? Tak jak normalnie czyli:

- wywalam 8 z tych podstawowych i dodaje 8 losowych z tych 2 dodatków? Chyba nie bo w teorii jest jakaś rozpiska ale nie do końca ją rozumiem :)


UPDATE - O KURCZE.

Czemu angielska instrukcja atlasa rózni się calkiem od polskiej?

- W setupie angielskiej jest jeden legion egipcjan na planszy, u nas nie ma
- są dodatkowe scenariusze o których pisałem wyżej. U nas nie ma :/
- nie ma nic w angielskiej instrukcji odnośnie bohaterów których trzeba wykorzystać, tak jak w polskiej.
Co do bohaterów z rozszerzeń jest na 4 stronie instrukcji Atlasa jak to robić. Przy 2 dodatkach wymieniasz 8 losowych z podstawki. Po 4 losowych z dodatków których wybrałeś dociągasz. Z celów, po jednym losowym z każdego dodatku, który wybrałeś, a potem jeden losowy ze wszystkiego co zostało.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Błysk - zerknij na ostatnią stronę atlasa - tam jest wykaz bohaterów których powinieneś użyć grająć w te extra scenariusz (które są u nas ale bez mapek).

O to mi chodziło :)
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1348
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Atamán »

AkitaInu pisze:
Atamán pisze:Gladiatorów może zabraknąć.

6 lokalizacji z gladiatorami - jeśli wszystkie będą z karawanami i targowiskami, to w fazie produkcji będziemy potrzebować 12 żetonów gladiatorów. W pudełku jest ich 11.
Nie zabraknie :) W atlasie masz dwa dodatkowe, czyli łącznie 13. Na dodatkowej mapie nie ma gladiatorów wiec nadal jest 6 a żetonów 13 ;)
Dziś dobrałem się do Atlasa. I niestety, ale mijasz się z prawdą. Nie ma tam 2 dodatkowych żetonów Gladiatorów.

Są za to kolejne 2 żetony złota, choć na mapie nie ma złota - mają jednak swoje uzasadnienie, bo jest tam też bohater Midas, który ich potrzebuje. W takim razie jednak nadal gra ma w sumie o 2 żetony złota za dużo (bo dla tych z podstawki uzasadnienia nie ma) a 2 żetony gladiatorów za mało. Niby wszystko jedno, niby mało prawdopodobne, by zabrakło, ale jednak... słabo.

Jakie jeszcze inne wrażenia z Atlasa po samym rozpakowaniu elementów:
1. Szkoda, że nie ma w jakiejś poręcznej formie wylistowanych zdolności bohaterów z dodatku. Niby zawsze można korzystać z instrukcji, ale po rozgrywce w podstawkę bardzo doceniłem te pomoce gracza, które były poręczne i wszystko wyjaśniały.
2. Zmieściłem całość komponentów w tej wyprasce z podstawki, ale to już nie jest wygodne. Dało się tę wypraskę lepiej zrobić.
3. Figurki barbarzyńców - kupa ładnego plastiku, której używa się tylko w grze 2-osobowej, a spokojnie można zamiast nich użyć figurek nieużywanego imperium (greków choćby - skoro oni nawet startowo są rozłożeni w greckich lokacjach). Tak poza tymi figurkami, to cały tryb 2-osobowy to tylko zbiór zasad, który równie dobrze mógłby być zawarty w podstawce.
4. Ciekaw jestem tych dodatkowych zasad, które wprowadzają "Legendarne Miasta" - na pierwszy rzut oka mam trochę wątpliwości. Sprawiają wrażenie trochę przekombinowanych - ale może po iluś tam grach przyda się grze porządna dawka regrywalności. Narazie dodatek traktuję wyłącznie jako szansa na rozgrywkę 6-osobową.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Hmm rzeczywiście, nie ma tam gladiatorów.

Co do midasa to srednie rozwiązanie szczególnie że on jednorazowo daje 2 złota.

Moge wypowiedzieć się o dodatku bo graliśmy z jednym. Jest banalnie prosty, jedyne co to przydała by się ściąga z kart :) Ale generalnie nie wprowadza zamętu w według mnie fajnie urozmaica rozgrywkę.

Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ... ;)
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: ozy »

AkitaInu pisze:Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ... ;)
Używasz tylko tych imiennie podanych na ostatniej stronie Atlasa, a nie całą piątkę.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

ozy pisze:
AkitaInu pisze:Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ... ;)
Używasz tylko tych imiennie podanych na ostatniej stronie Atlasa, a nie całą piątkę.
Aha, no to niestety nie wynika z instrukcji :P

Tak czy siak tam nie ma bohaterów żeby zapełnić cały tor. Tak naprawde nie ma to znaczenia bo raczej się nie zdaży że ich zabraknie ale ... jest ich 15 a nie 17 (o ile pamietam)

Dzisiaj graliśmy z atlantydami - całkiem inna gra :) To na plus ale ...

- medusa po angielsku a medusa po polsku to dwie rozne karty :/
- kilka innych kart też się różni znacząco
- zagrywanie kart. Jeżeli jest napisane "faza bitwy" to jeżeli nikt się nie bije to nie ma fazy bitwy i nie mozna tej karty zagrac
- zagrywanie kart, jeżeli jest napisane "faza budowania" to w dowolnym momencie fazy budowania ? :) Czy w swoim?
- czy np. chiron działa jeżeli meduza go zamrozi? Nie ma niestety żadnych omówień timingów, przykładów itp itd. Przynajmniej nie zauważyłem w instrukcji takich (mogło mi umknąć oczywiście)

FAQ jest bardziej niż wymagany
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1409
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 155 times
Been thanked: 195 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

AkitaInu pisze: - zagrywanie kart. Jeżeli jest napisane "faza bitwy" to jeżeli nikt się nie bije to nie ma fazy bitwy i nie mozna tej karty zagrac
FAQ jest bardziej niż wymagany
Obstawiam, że w bitwie, w której bierzesz udział. Skoro nie ma bitwy to nie może być fazy bitwy.

Meduza w polskiej wersji jest aktualniejsza z tego co widzę, skoro masz specjalnie żeton do zaznaczania prowincji. W necie pewnie mamy dostęp do nieaktualnej wersji instrukcji ang.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

Ja wczoraj zaliczyłem dwie rozgrywki. Na 2 i na 3 graczy. Nawet to działa na 2. Trochę brakuje do większej ilości graczy, ale jest ok. Również się kilka pytań pojawiło.
1. Czy Kirke pozwala zbierać zasoby legionami z prowincji bez kontroli?
2. Co się dzieje jak mam kontrolę nad jakimś regionem przyległym przez triremy i stracę te triremy / przesunę je i już ten region nie przylega do innego mojego?

Generalnie instrukcja wg mnie jest poukładana fatalnie... Ile się naszukałem info co jest z legendarnym miastem jak zbuduję świątynię ;)

W grze na 2 wygrałem Kartaginą. Zbudowałem piramidy (i przy okazji był to mój 5ty cyd/bohater). We 3 wygrała znowu Kartagina (już nie ja) - się jej pozwolilismy gospodarczo za bardzo rozwinąć i piramidy znowu...
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: janekbossko »

A ja wczoraj przegralem w 6 osob :)
Hannibal kontrolował 4 miasta/miasta legendarne :(
Rozgrywka trwala mniej niz 2h


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Blysk, porownuje z instrukcja angielska ze strony academy games :) nawet sie zarejestrowalem. Maja tam wersje 27

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

misioooo pisze:Ja wczoraj zaliczyłem dwie rozgrywki. Na 2 i na 3 graczy. Nawet to działa na 2. Trochę brakuje do większej ilości graczy, ale jest ok. Również się kilka pytań pojawiło.
1. Czy Kirke pozwala zbierać zasoby legionami z prowincji bez kontroli?
2. Co się dzieje jak mam kontrolę nad jakimś regionem przyległym przez triremy i stracę te triremy / przesunę je i już ten region nie przylega do innego mojego?

Generalnie instrukcja wg mnie jest poukładana fatalnie... Ile się naszukałem info co jest z legendarnym miastem jak zbuduję świątynię ;)

W grze na 2 wygrałem Kartaginą. Zbudowałem piramidy (i przy okazji był to mój 5ty cyd/bohater). We 3 wygrała znowu Kartagina (już nie ja) - się jej pozwolilismy gospodarczo za bardzo rozwinąć i piramidy znowu...
Kirke:

Według mnie tak:

You can place your Legions
on empty Caravan spaces to
act as Caravans.
Any Legions used this
way must be placed onto
a Caravan Icon during the
Move & Battle Phase.

Nie ma nic napisane czy to ma być Twoje czy nie :)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

ozy pisze:
AkitaInu pisze:Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ... ;)
Używasz tylko tych imiennie podanych na ostatniej stronie Atlasa, a nie całą piątkę.
Ozzy - a skąd macie taką informację ? :) w angielskiej instrukcji nie ma tego.

I jeszcze jedno pytanie - tłumaczyliście z angielskiej czy z francuskiej ?:)
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1409
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 155 times
Been thanked: 195 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

AkitaInu pisze:Blysk, porownuje z instrukcja angielska ze strony academy games :) nawet sie zarejestrowalem. Maja tam wersje 27

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
O kurka, to też muszę to zrobić.

misioooo:
1. Instrukcja tego nie precyzuje. To znaczy, że chyba możesz tak zbierać z prowincji neutralnych.
2. Jeśli już masz znacznik kontroli na regionie to w sumie masz to gdzieś czy ten region przylega. Przyleganie jest ważne tylko w momencie przejmowania kontroli (nie możesz przejąć kontroli nad prowincją, która nie sąsiadauje/ lub nie przylega). Kontrola z tego zamorskiego regionu pozostaje w twoich rękach i dzięki temu możesz stamtąd iść wgłąb lądu. Tak mi się wydaje.

Ciekawe jak bardzo w skali od 1 do 10 potrzebna jest Errata :D Jutro 4 osobowy debiut gry.
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Wassago »

Może kwestię zasad przenieś do odpowiedniego dzialu?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Mozna by, ale nie wiem czy Phalanx tam zaglada a przewaznie to sa sprawy zwiazane z tlumaczeniem

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
crsunik
Posty: 2870
Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Been thanked: 2 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: crsunik »

A polska instrukcja jest w końcu kompletna czy brakuje scenariuszy jak pisano wcześniej?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Sa te scenariusze tylko bez ukladu mapy. Zmylilo mnie to ze myslalem ze scenariuszy dla 3 4 i 5 graczy bedzie po 3 a nie 2 tak jak teraz

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Nesmeer

Re: Mare Nostrum

Post autor: Nesmeer »

Czy dodatek atlas z zasadami dla 2osób pojawi się w tradycyjnej sprzedaży, czy też jest to wersja exclusive dla KS?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Zapowiadane bylo ze bedzie go mozna kupic ale w ograniczonej ilosci. Ale to wydawca musi się wypowiedziec :)

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1409
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 155 times
Been thanked: 195 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

AkitaInu pisze:Blysk, porownuje z instrukcja angielska ze strony academy games :) nawet sie zarejestrowalem. Maja tam wersje 27

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Też to zrobiłem. U mnie Meduza ma taki sam opis jak w wersji ang, za to opisy scenariuszy są zupełnie inne. W Polskiej wersji w ogóle nie mogę się doszukać dodatkowego scenariusza na 3 osoby :D
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Hmm mozesz mi na priv albo tutaj wyslac Twoj opis polskiej meduzy?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1409
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 155 times
Been thanked: 195 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

AkitaInu pisze:Hmm mozesz mi na priv albo tutaj wyslac Twoj opis polskiej meduzy?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
"Kiedy tylko chcesz, ale tylko raz na rundę, możesz umieścić znacznik Meduzy na prowincji zajętej przez jednostki twoje i przeciwnika. Wszystkie jednostki tego przeciwnika, które są na polu ze znacznikiem lub znajdą się na nim później, zostają zmienione w kamień. Unieruchomione w ten sposób oddziały pozostają "poza grą" do końca rundy; nie mogą się ruszać, walczyć, zajmować prowincji itd. Nie można wybrać tej samej prowincji dwa razy z rzędu."

Z tego co widzę to dokładne tłumaczenie z ang instrukcji w v.27. Nie wiem czy "poza grą" oznacza, że nie mogę zabić tych jednostek itd, ale chyba tak. Trochę szkoda, bo we wcześniejszych wersjach można je było wybić ;)

Ogólnie widzę, że nie ma też w ang wersji w opisie posągu Zeusa tego, o czym pisał misiooo, także nie ogarniam.
ODPOWIEDZ