Mare Nostrum / Mare Nostrum: Imperia (Serge Laget)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Atamán
- Posty: 1348
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 284 times
Re: Mare Nostrum
Jakbym miał się do czegoś przyczepić w wyglądzie, to wg mnie ikony zasobów są słabe. Znacznie odstają od tego, jak ładnie wygląda plansza czy ilustracje bohaterów czy cudów. Cienkość planszetek mi nie przeszkadza. Kostki z rzymskimi cyframi może nie są super czytelne, ale są śliczne i klimatyczne, a bitew nie ma znowuż tak dużo.
Ale ja nie o tym. Jestem po pierwszej grze i muszę przyznać, że mechanika się broni, a to najważniejsze. Spora głębia decyzyjności przy jednoczesnej prostocie, przystępności zasad. Elegancko rozwiązany handel, 3 opcje tego jak zrealizować podbój, dobry balans kosztu do zysku różnych opcji w grze oraz ciekawy wzrost złożoności gry w momencie, gdy wszyscy gracze mają już po 2/3 bohaterów/cudów jest tym, co czyni z tej gry solidny tytuł.
Mam pewne zarzuty/obawy do mechaniki/balansu/regrywalności gry, ale zanim się przyczepię, przeczytam jeszcze raz instrukcję i zagram z raz czy dwa.
Ogólne wrażenie po pierwszej grze: 8/10.
Ale ja nie o tym. Jestem po pierwszej grze i muszę przyznać, że mechanika się broni, a to najważniejsze. Spora głębia decyzyjności przy jednoczesnej prostocie, przystępności zasad. Elegancko rozwiązany handel, 3 opcje tego jak zrealizować podbój, dobry balans kosztu do zysku różnych opcji w grze oraz ciekawy wzrost złożoności gry w momencie, gdy wszyscy gracze mają już po 2/3 bohaterów/cudów jest tym, co czyni z tej gry solidny tytuł.
Mam pewne zarzuty/obawy do mechaniki/balansu/regrywalności gry, ale zanim się przyczepię, przeczytam jeszcze raz instrukcję i zagram z raz czy dwa.
Ogólne wrażenie po pierwszej grze: 8/10.
- janekbossko
- Posty: 2614
- Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 27 times
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
A ja mam pytanie do innego stretch goal'a - dodatkowe scenariusze
Miały być dwa dodatkowe dla 3,4 i 5 graczy w atlasie.
Tymczasem widze tylko jeden dla 4 i 5 graczy. Czy coś pominąłem ? ;0
Dodatkowo nie do końca rozumiem przygotowanie bohaterów - jest ich tam 15 a pól na bohaterów więcej. Oznacza to że gramy tylko z tymi 15 i piramidami?
I jeżeli chce dołączyć dwa dodatki np. syrakuzy i jerozolima to jak mam wybrać bohaterów z tych rozszerzeń? Tak jak normalnie czyli:
- wywalam 8 z tych podstawowych i dodaje 8 losowych z tych 2 dodatków? Chyba nie bo w teorii jest jakaś rozpiska ale nie do końca ją rozumiem
UPDATE - O KURCZE.
Czemu angielska instrukcja atlasa rózni się calkiem od polskiej?
- W setupie angielskiej jest jeden legion egipcjan na planszy, u nas nie ma
- nie ma nic w angielskiej instrukcji odnośnie bohaterów których trzeba wykorzystać, tak jak w polskiej.
Miały być dwa dodatkowe dla 3,4 i 5 graczy w atlasie.
Tymczasem widze tylko jeden dla 4 i 5 graczy. Czy coś pominąłem ? ;0
Dodatkowo nie do końca rozumiem przygotowanie bohaterów - jest ich tam 15 a pól na bohaterów więcej. Oznacza to że gramy tylko z tymi 15 i piramidami?
I jeżeli chce dołączyć dwa dodatki np. syrakuzy i jerozolima to jak mam wybrać bohaterów z tych rozszerzeń? Tak jak normalnie czyli:
- wywalam 8 z tych podstawowych i dodaje 8 losowych z tych 2 dodatków? Chyba nie bo w teorii jest jakaś rozpiska ale nie do końca ją rozumiem
UPDATE - O KURCZE.
Czemu angielska instrukcja atlasa rózni się calkiem od polskiej?
- W setupie angielskiej jest jeden legion egipcjan na planszy, u nas nie ma
- nie ma nic w angielskiej instrukcji odnośnie bohaterów których trzeba wykorzystać, tak jak w polskiej.
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2016, 15:40 przez AkitaInu, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Mare Nostrum
Co do bohaterów z rozszerzeń jest na 4 stronie instrukcji Atlasa jak to robić. Przy 2 dodatkach wymieniasz 8 losowych z podstawki. Po 4 losowych z dodatków których wybrałeś dociągasz. Z celów, po jednym losowym z każdego dodatku, który wybrałeś, a potem jeden losowy ze wszystkiego co zostało.AkitaInu pisze:A ja mam pytanie do innego stretch goal'a - dodatkowe scenariusze
Miały być dwa dodatkowe dla 3,4 i 5 graczy w atlasie.
Tymczasem widze tylko jeden dla 4 i 5 graczy. Czy coś pominąłem ? ;0
Dodatkowo nie do końca rozumiem przygotowanie bohaterów - jest ich tam 15 a pól na bohaterów więcej. Oznacza to że gramy tylko z tymi 15 i piramidami?
I jeżeli chce dołączyć dwa dodatki np. syrakuzy i jerozolima to jak mam wybrać bohaterów z tych rozszerzeń? Tak jak normalnie czyli:
- wywalam 8 z tych podstawowych i dodaje 8 losowych z tych 2 dodatków? Chyba nie bo w teorii jest jakaś rozpiska ale nie do końca ją rozumiem
UPDATE - O KURCZE.
Czemu angielska instrukcja atlasa rózni się calkiem od polskiej?
- W setupie angielskiej jest jeden legion egipcjan na planszy, u nas nie ma
- są dodatkowe scenariusze o których pisałem wyżej. U nas nie ma :/
- nie ma nic w angielskiej instrukcji odnośnie bohaterów których trzeba wykorzystać, tak jak w polskiej.
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
Błysk - zerknij na ostatnią stronę atlasa - tam jest wykaz bohaterów których powinieneś użyć grająć w te extra scenariusz (które są u nas ale bez mapek).
O to mi chodziło
O to mi chodziło
- Atamán
- Posty: 1348
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 284 times
Re: Mare Nostrum
Dziś dobrałem się do Atlasa. I niestety, ale mijasz się z prawdą. Nie ma tam 2 dodatkowych żetonów Gladiatorów.AkitaInu pisze:Nie zabraknie W atlasie masz dwa dodatkowe, czyli łącznie 13. Na dodatkowej mapie nie ma gladiatorów wiec nadal jest 6 a żetonów 13Atamán pisze:Gladiatorów może zabraknąć.
6 lokalizacji z gladiatorami - jeśli wszystkie będą z karawanami i targowiskami, to w fazie produkcji będziemy potrzebować 12 żetonów gladiatorów. W pudełku jest ich 11.
Są za to kolejne 2 żetony złota, choć na mapie nie ma złota - mają jednak swoje uzasadnienie, bo jest tam też bohater Midas, który ich potrzebuje. W takim razie jednak nadal gra ma w sumie o 2 żetony złota za dużo (bo dla tych z podstawki uzasadnienia nie ma) a 2 żetony gladiatorów za mało. Niby wszystko jedno, niby mało prawdopodobne, by zabrakło, ale jednak... słabo.
Jakie jeszcze inne wrażenia z Atlasa po samym rozpakowaniu elementów:
1. Szkoda, że nie ma w jakiejś poręcznej formie wylistowanych zdolności bohaterów z dodatku. Niby zawsze można korzystać z instrukcji, ale po rozgrywce w podstawkę bardzo doceniłem te pomoce gracza, które były poręczne i wszystko wyjaśniały.
2. Zmieściłem całość komponentów w tej wyprasce z podstawki, ale to już nie jest wygodne. Dało się tę wypraskę lepiej zrobić.
3. Figurki barbarzyńców - kupa ładnego plastiku, której używa się tylko w grze 2-osobowej, a spokojnie można zamiast nich użyć figurek nieużywanego imperium (greków choćby - skoro oni nawet startowo są rozłożeni w greckich lokacjach). Tak poza tymi figurkami, to cały tryb 2-osobowy to tylko zbiór zasad, który równie dobrze mógłby być zawarty w podstawce.
4. Ciekaw jestem tych dodatkowych zasad, które wprowadzają "Legendarne Miasta" - na pierwszy rzut oka mam trochę wątpliwości. Sprawiają wrażenie trochę przekombinowanych - ale może po iluś tam grach przyda się grze porządna dawka regrywalności. Narazie dodatek traktuję wyłącznie jako szansa na rozgrywkę 6-osobową.
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
Hmm rzeczywiście, nie ma tam gladiatorów.
Co do midasa to srednie rozwiązanie szczególnie że on jednorazowo daje 2 złota.
Moge wypowiedzieć się o dodatku bo graliśmy z jednym. Jest banalnie prosty, jedyne co to przydała by się ściąga z kart Ale generalnie nie wprowadza zamętu w według mnie fajnie urozmaica rozgrywkę.
Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ...
Co do midasa to srednie rozwiązanie szczególnie że on jednorazowo daje 2 złota.
Moge wypowiedzieć się o dodatku bo graliśmy z jednym. Jest banalnie prosty, jedyne co to przydała by się ściąga z kart Ale generalnie nie wprowadza zamętu w według mnie fajnie urozmaica rozgrywkę.
Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ...
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Mare Nostrum
Używasz tylko tych imiennie podanych na ostatniej stronie Atlasa, a nie całą piątkę.AkitaInu pisze:Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ...
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
Aha, no to niestety nie wynika z instrukcjiozy pisze:Używasz tylko tych imiennie podanych na ostatniej stronie Atlasa, a nie całą piątkę.AkitaInu pisze:Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ...
Tak czy siak tam nie ma bohaterów żeby zapełnić cały tor. Tak naprawde nie ma to znaczenia bo raczej się nie zdaży że ich zabraknie ale ... jest ich 15 a nie 17 (o ile pamietam)
Dzisiaj graliśmy z atlantydami - całkiem inna gra To na plus ale ...
- medusa po angielsku a medusa po polsku to dwie rozne karty :/
- kilka innych kart też się różni znacząco
- zagrywanie kart. Jeżeli jest napisane "faza bitwy" to jeżeli nikt się nie bije to nie ma fazy bitwy i nie mozna tej karty zagrac
- zagrywanie kart, jeżeli jest napisane "faza budowania" to w dowolnym momencie fazy budowania ? Czy w swoim?
- czy np. chiron działa jeżeli meduza go zamrozi? Nie ma niestety żadnych omówień timingów, przykładów itp itd. Przynajmniej nie zauważyłem w instrukcji takich (mogło mi umknąć oczywiście)
FAQ jest bardziej niż wymagany
Re: Mare Nostrum
Obstawiam, że w bitwie, w której bierzesz udział. Skoro nie ma bitwy to nie może być fazy bitwy.AkitaInu pisze: - zagrywanie kart. Jeżeli jest napisane "faza bitwy" to jeżeli nikt się nie bije to nie ma fazy bitwy i nie mozna tej karty zagrac
FAQ jest bardziej niż wymagany
Meduza w polskiej wersji jest aktualniejsza z tego co widzę, skoro masz specjalnie żeton do zaznaczania prowincji. W necie pewnie mamy dostęp do nieaktualnej wersji instrukcji ang.
Re: Mare Nostrum
Ja wczoraj zaliczyłem dwie rozgrywki. Na 2 i na 3 graczy. Nawet to działa na 2. Trochę brakuje do większej ilości graczy, ale jest ok. Również się kilka pytań pojawiło.
1. Czy Kirke pozwala zbierać zasoby legionami z prowincji bez kontroli?
2. Co się dzieje jak mam kontrolę nad jakimś regionem przyległym przez triremy i stracę te triremy / przesunę je i już ten region nie przylega do innego mojego?
Generalnie instrukcja wg mnie jest poukładana fatalnie... Ile się naszukałem info co jest z legendarnym miastem jak zbuduję świątynię
W grze na 2 wygrałem Kartaginą. Zbudowałem piramidy (i przy okazji był to mój 5ty cyd/bohater). We 3 wygrała znowu Kartagina (już nie ja) - się jej pozwolilismy gospodarczo za bardzo rozwinąć i piramidy znowu...
1. Czy Kirke pozwala zbierać zasoby legionami z prowincji bez kontroli?
2. Co się dzieje jak mam kontrolę nad jakimś regionem przyległym przez triremy i stracę te triremy / przesunę je i już ten region nie przylega do innego mojego?
Generalnie instrukcja wg mnie jest poukładana fatalnie... Ile się naszukałem info co jest z legendarnym miastem jak zbuduję świątynię
W grze na 2 wygrałem Kartaginą. Zbudowałem piramidy (i przy okazji był to mój 5ty cyd/bohater). We 3 wygrała znowu Kartagina (już nie ja) - się jej pozwolilismy gospodarczo za bardzo rozwinąć i piramidy znowu...
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
- janekbossko
- Posty: 2614
- Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 27 times
Re: Mare Nostrum
A ja wczoraj przegralem w 6 osob
Hannibal kontrolował 4 miasta/miasta legendarne
Rozgrywka trwala mniej niz 2h
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Hannibal kontrolował 4 miasta/miasta legendarne
Rozgrywka trwala mniej niz 2h
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
Blysk, porownuje z instrukcja angielska ze strony academy games nawet sie zarejestrowalem. Maja tam wersje 27
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
Kirke:misioooo pisze:Ja wczoraj zaliczyłem dwie rozgrywki. Na 2 i na 3 graczy. Nawet to działa na 2. Trochę brakuje do większej ilości graczy, ale jest ok. Również się kilka pytań pojawiło.
1. Czy Kirke pozwala zbierać zasoby legionami z prowincji bez kontroli?
2. Co się dzieje jak mam kontrolę nad jakimś regionem przyległym przez triremy i stracę te triremy / przesunę je i już ten region nie przylega do innego mojego?
Generalnie instrukcja wg mnie jest poukładana fatalnie... Ile się naszukałem info co jest z legendarnym miastem jak zbuduję świątynię
W grze na 2 wygrałem Kartaginą. Zbudowałem piramidy (i przy okazji był to mój 5ty cyd/bohater). We 3 wygrała znowu Kartagina (już nie ja) - się jej pozwolilismy gospodarczo za bardzo rozwinąć i piramidy znowu...
Według mnie tak:
You can place your Legions
on empty Caravan spaces to
act as Caravans.
Any Legions used this
way must be placed onto
a Caravan Icon during the
Move & Battle Phase.
Nie ma nic napisane czy to ma być Twoje czy nie
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
Ozzy - a skąd macie taką informację ? w angielskiej instrukcji nie ma tego.ozy pisze:Używasz tylko tych imiennie podanych na ostatniej stronie Atlasa, a nie całą piątkę.AkitaInu pisze:Ja mam jeszcze jeden problem, czy w grze na 4 osoby z atlantydami też mam dać bohaterów z atlantydy na te miejsca czy nie ...
I jeszcze jedno pytanie - tłumaczyliście z angielskiej czy z francuskiej ?:)
Re: Mare Nostrum
O kurka, to też muszę to zrobić.AkitaInu pisze:Blysk, porownuje z instrukcja angielska ze strony academy games nawet sie zarejestrowalem. Maja tam wersje 27
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
misioooo:
1. Instrukcja tego nie precyzuje. To znaczy, że chyba możesz tak zbierać z prowincji neutralnych.
2. Jeśli już masz znacznik kontroli na regionie to w sumie masz to gdzieś czy ten region przylega. Przyleganie jest ważne tylko w momencie przejmowania kontroli (nie możesz przejąć kontroli nad prowincją, która nie sąsiadauje/ lub nie przylega). Kontrola z tego zamorskiego regionu pozostaje w twoich rękach i dzięki temu możesz stamtąd iść wgłąb lądu. Tak mi się wydaje.
Ciekawe jak bardzo w skali od 1 do 10 potrzebna jest Errata Jutro 4 osobowy debiut gry.
- Wassago
- Posty: 918
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
- crsunik
- Posty: 2870
- Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Been thanked: 2 times
Re: Mare Nostrum
A polska instrukcja jest w końcu kompletna czy brakuje scenariuszy jak pisano wcześniej?
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Mare Nostrum
Sa te scenariusze tylko bez ukladu mapy. Zmylilo mnie to ze myslalem ze scenariuszy dla 3 4 i 5 graczy bedzie po 3 a nie 2 tak jak teraz
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Re: Mare Nostrum
Czy dodatek atlas z zasadami dla 2osób pojawi się w tradycyjnej sprzedaży, czy też jest to wersja exclusive dla KS?
Re: Mare Nostrum
AkitaInu pisze:Blysk, porownuje z instrukcja angielska ze strony academy games nawet sie zarejestrowalem. Maja tam wersje 27
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Też to zrobiłem. U mnie Meduza ma taki sam opis jak w wersji ang, za to opisy scenariuszy są zupełnie inne. W Polskiej wersji w ogóle nie mogę się doszukać dodatkowego scenariusza na 3 osoby
Re: Mare Nostrum
"Kiedy tylko chcesz, ale tylko raz na rundę, możesz umieścić znacznik Meduzy na prowincji zajętej przez jednostki twoje i przeciwnika. Wszystkie jednostki tego przeciwnika, które są na polu ze znacznikiem lub znajdą się na nim później, zostają zmienione w kamień. Unieruchomione w ten sposób oddziały pozostają "poza grą" do końca rundy; nie mogą się ruszać, walczyć, zajmować prowincji itd. Nie można wybrać tej samej prowincji dwa razy z rzędu."AkitaInu pisze:Hmm mozesz mi na priv albo tutaj wyslac Twoj opis polskiej meduzy?
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Z tego co widzę to dokładne tłumaczenie z ang instrukcji w v.27. Nie wiem czy "poza grą" oznacza, że nie mogę zabić tych jednostek itd, ale chyba tak. Trochę szkoda, bo we wcześniejszych wersjach można je było wybić
Ogólnie widzę, że nie ma też w ang wersji w opisie posągu Zeusa tego, o czym pisał misiooo, także nie ogarniam.