Strona 67 z 102

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 04 wrz 2015, 19:54
autor: ixi24
Zapytam po raz trzeci, bo wy dalej o czymś innym ;)

1.Mam obóz
2. W jednej rundzie buduje schronienie na odkrytym kafelku obok i eksploruje wyspę co skutkuje odkryciem kolejnego kafelka wyspy
3. Przenoszę schronienie na drugi kafelek
4. W fazie nocy mogę przenieść schronienie na trzeci kafelek, sąsiadujący z drugim kafelkiem


Naprawdę tak można ?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 04 wrz 2015, 21:59
autor: DarkSide
ixi24. Nie można. Nie można przenosić obozu w fazie eksploracji.

Podczas budowy schronienia w fazie 4 możesz przenieść je automatycznie na jeden z kafelków sąsiadujących z obozem, ale odkrytych we wcześniejszych rundach. Jeżeli w tej samej rundzie w fazie 4 odkryjesz nowy kafel terenu sąsiadujący z tym, gdzie aktualnie masz obóz/schronienie po fazie 4, to możesz przenieść obóz/schronienie w Fazie Nocy na dowolny sąsiadujący kafel.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 04 wrz 2015, 23:21
autor: ixi24
No to właśnie o to mi chodzi:

Mam odkryte dwa kafelki. Jestem na pierwszym, buduje schronienie na drugim - automatycznie się tam przenoszę, a w międzyczasie ktoś inny (w tej samej rundzie) eksploruje wyspę i odkrywa trzeci kafelek. Na koniec rundy w fazie nocy przenosimy się na ten trzeci kafelek. O taką sytuacje mi chodzi. Jest to dozwolone ?

Dokładnie chodzi mi o ten twój post:
Spoiler:

tam wyraźnie Portal odpowiada, że taka sytuacja jest dowolna, dlatego przytaczam przykład i pytam czy na pewno, bo pierwszy raz się z tym spotkałem ;)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 13:18
autor: Pynio
A kiedy jest to w międzyczasie (to się pisze razem?). Przecież przeniesienie obozu można wykonać tylko w nocy. Jak zatem chcesz odkryć jeszcze kafelek? Przenieść się możesz na DOWOLNE pole, niezależnie od odległości - musisz mieć tylko na tyle pionków, by to ogarnąć. Chyba, że jest jakaś karta, któraudostępnia przeniesienie obozu w trakcie dnia, ale wtedy też jest to proste. Przenosisz się w dzień, a potrem - zgodnie z zasadami - w nocy.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 14:34
autor: Lesny
Instrukcja:
6. Faza nocy
podpunkt 2. W fazie nocy gracze mogą zadecydować o przeniesieniu Obozu na sąsiedni kafelek.
Przenoszenie obozu odbywa się w fazie nocy (moim zdaniem tylko w nocy, wyjątkiem jest ewentualna karta wydarzenia), nie poświęcamy na to żadnych pionów, więc nie możemy robić żadnych większych skoków, przenosimy się tylko na sąsiednie kafle.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 15:43
autor: Pynio
Lesny pisze:
Instrukcja:
6. Faza nocy
podpunkt 2. W fazie nocy gracze mogą zadecydować o przeniesieniu Obozu na sąsiedni kafelek.
Przenoszenie obozu odbywa się w fazie nocy (moim zdaniem tylko w nocy, wyjątkiem jest ewentualna karta wydarzenia), nie poświęcamy na to żadnych pionów, więc nie możemy robić żadnych większych skoków, przenosimy się tylko na sąsiednie kafle.
Dlaczego wprowadzasz ludzi w błąd? Między innymi dlatego ten temat ma tyle stron, bo ludzie dają tego typu odpowiedzi. Przecież w zapisach instrukcji są wyraźne zapisy, że jest inaczej. Zanim zaczniecie grać / pomagać to chociaż zapoznajcie się !dobrze! z zasadami...

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 16:30
autor: KonradT
Pietruch pisze:Akcje nie są wykonywane jednocześnie :P
Akcje są wykonywane jednocześnie ale rozpatrywane według kolejności. Po prostu rano do budowy wnyków bierzesz sobie kawałek liny a inny gracz traci całą pozostałą linę. Tak samo będzie z dodatkowymi znacznikami. Co z tego, że ktoś inny nabroił na północ od obozu jak Ty poszedłeś na południe?
Pietruch pisze:Schronienia nie można chyba budować na sąsiednim kafelku. Buduje się je na kafelku, na którym znajduje się obóz, a w Fazie Nocy można Obóz+Schronienie przenieść na sąsiedni kafelek.
Już kilka razy w tym wątku była cytowana instrukcja. Akcję budowy można przeprowadzić na kafelku innym niż ten z obozem. Budowanie schronienia jest akcją budowy.
ixi24 pisze:1.Mam obóz
2. W jednej rundzie buduje schronienie na odkrytym kafelku obok i eksploruje wyspę co skutkuje odkryciem kolejnego kafelka wyspy
3. Przenoszę schronienie na drugi kafelek
4. W fazie nocy mogę przenieść schronienie na trzeci kafelek, sąsiadujący z drugim kafelkiem


Naprawdę tak można ?
Tak, naprawdę tak można. Jest to zgodne z zasadami.
espresso pisze:Sugerowałam się zapisem w instrukcji, że jak tracimy przedmiot, to tracimy też to, co on nam dał
Zbudowanie liny daje Ci jedynie przedmiot, linę, nic więcej. Przedmioty w żaden sposób nie są ze sobą powiązane. Jedynie akcja budowy danego przedmiotu może wymagać obecności innego przedmiotu.
Pynio pisze:A kiedy jest to w międzyczasie (to się pisze razem?). Przecież przeniesienie obozu można wykonać tylko w nocy. Jak zatem chcesz odkryć jeszcze kafelek? Przenieść się możesz na DOWOLNE pole, niezależnie od odległości - musisz mieć tylko na tyle pionków, by to ogarnąć. Chyba, że jest jakaś karta, któraudostępnia przeniesienie obozu w trakcie dnia, ale wtedy też jest to proste. Przenosisz się w dzień, a potrem - zgodnie z zasadami - w nocy.
Pynio pisze:Dlaczego wprowadzasz ludzi w błąd? Między innymi dlatego ten temat ma tyle stron, bo ludzie dają tego typu odpowiedzi. Przecież w zapisach instrukcji są wyraźne zapisy, że jest inaczej. Zanim zaczniecie grać / pomagać to chociaż zapoznajcie się !dobrze! z zasadami...
Wyróżniłem część twojej wypowiedzi, żeby zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy budowaniem schronienia a przenoszeniem obozu. Używanie właściwych nazw jest ważne przy tłumaczeniu innym. Nie ma czegoś takiego jak przenoszenie w czasie budowy. Jest tylko i wyłącznie budowa schronienia na innym kafelku niż ten z obozem.
W międzyczasie będzie kiedy budujesz schronienie na kafelku innym niż masz obóz a ktoś inny eksplorował. Budowanie schronienia podlegałoby zasadom dystansu opisanym przez Ciebie, gdyby nie zasada ograniczająca tę akcję do pola z obozem lub sąsiadującym z nim (EDIT: zasada ta jest tylko i wyłącznie w pierwszej edycji, w edycji rozszerzonej można budować dalej). Dobrowolne przenoszenie obozu jest poza tym dozwolone tylko i wyłącznie w nocy.
espresso pisze:Uwielbiam tę grę, ale 65 stron wątku z pytaniami o zasady i 19 stron FAQ dobitnie świadczy o tym, że instrukcja jest do bani.
Problem z tym, że FAQ miałoby przynajmniej o połowę mniej stron, gdyby ludzie przeczytali dokładnie instrukcje. Większość pytań ma swoją odpowiedź w instrukcji.
To samo można powiedzieć o tym wątku. Nie pomaga też to, że jedni nie szukają odpowiedzi pośród wcześniejszych stron a inni dają odpowiedzi niezgodne z zasadami gry. Nie zmienia to faktu, że sama instrukcja mogłaby być lepiej napisana (nawet zwiększenie jej z 20 do 40 stron pomiędzy edycjami nie pomogło za wiele). Wyjątki i zasady specjalne są wplecione w normalny tekst.

Azazelek pisze:Jeśli po przydzieleniu zadań a przed budową wnuków straciłeś linę to pion marnuje swoją akcję.
Nie mogę sobie wyobrazić jak się buduje wnuki. Mógłbyś mi to opisać? ;)

EDIT: uwzględniłem różnicę w zasadach pomiędzy edycjami.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 16:59
autor: donPedro
Wariant solo. Czy Psa można wysłać jako dodatkowego piona do Akcji Zagrożenia?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 17:05
autor: Pynio
donPedro pisze:Wariant solo. Czy Psa można wysłać jako dodatkowego piona do Akcji Zagrożenia?
Strona 22, lewa strona, prawy górny róg instrukcji.

RTFM....

----

Tak w przypływie emocji. Odnośnie postu KondradaT. Jak kupiłem Robinsona, generalnie jak cokolwiek zakupię, to wchodzę tutaj i czytam Pytania i Wątpliwości. Staram się przynajmniej przeglądnąć. Jest 10 stron? Patrzę na wszystkie 10 - często niedokładnie, żeby tylko wiedzieć gdzie ewentualnie się odniosę i jaie tematy są poruszane. Po zakupie Robina zobaczyłem tutaj 24 strony chyba - myślę sobie "jeju... przecież ten tytuł to przeprawa przez mękę". Fakt - w pierwszym wydaniu instrukcja naprawdę kulała i było wiele więcej problemów, do czego jednak zmierzam: z tych 24 stron (wtedy) 2/3 to powtarzające się w koło pytania o dokładnie to samo. Teraz z tych 66 (!!!) do wycięcia pewnie byłoby 60. Pytania odnośnie schronienia powtarza się co 2 strony w 3 postach... reszta pytań to zazwyczaj po prostu nieznajomość instrukcji. Jeśliby się komuś chciało przeczytać parę stron wstecz to z pewnością znalazłby odpowiedzi na dręczące pytania.

Wniosek:
Brak moderacji. Temat powinien być przeglądnięty, wyczyszczona masa powtarzających się tematów i pytań. Może jakieś podsumowanie najczęstszych w pierwszym poście. Jak ludzie widzą tyle ston, to nikt już przy zdrowych zmysłach nie przeglądnie 66 stron... (myślę, że sensowna "góra" to 10,15 stron). Problem "PRZEGLĄDNIJ x stron wstecz" znowu się pojawia... Tutaj znowu wraca temat moderacji i porządków w postach.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 17:14
autor: donPedro
Pynio pisze:
donPedro pisze:Wariant solo. Czy Psa można wysłać jako dodatkowego piona do Akcji Zagrożenia?
Strona 22, lewa strona, prawy górny róg instrukcji.

RTFM....
Instrukcję przeczytałem, ale nie mam jej przed sobą.
BTW tę uwagę na końcu kolega mógł zachować dla siebie.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 17:19
autor: Pynio
donPedro pisze:
Pynio pisze:
donPedro pisze:Wariant solo. Czy Psa można wysłać jako dodatkowego piona do Akcji Zagrożenia?
Strona 22, lewa strona, prawy górny róg instrukcji.

RTFM....
Instrukcję przeczytałem, ale nie mam jej przed sobą.
BTW tę uwagę na końcu kolega mógł zachować dla siebie.
A ja specjalnie, by Ci odpowiedzieć się po nią udałem. Potraktuję to jako "Dzięki". EOT

CO DO SCHRONIENIA:

1. Budowa:

16 strona instrukcji:

a: Podstawowo można wybudować na kafelku na którym jesteś + na kafelku sąsiadującym
b: Można też budować dalej zgodnie z zasadmi odległości

2. Przeniesienie schronienia (faza nocy):

Strona 20. Według instrukcji przenieść można na sąsiedni kafelek.

---

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 19:30
autor: Lesny
Pynio pisze: 2. Przeniesienie schronienia (faza nocy):

Strona 20. Według instrukcji przenieść można na sąsiedni kafelek.
Czyli dokładnie to, co napisałem, a zarzuciłeś mi wprowadzanie ludzi w błąd.
Odnośnie budowania, dozwolone jest budowanie schronienia dalej wykorzystując dodatkowe piony zgodnie z zasadą odległości. Dodam tylko od siebie że nie widzę praktycznego zastosowania (tracenie dodatkowego pionu na budowanie schronienia, z którego można skorzystać najwcześniej w przyszłej turze zamiast w tej samej, skoro obóz można przenieść w nocy jedynie o jedno pole).

Odnośnie psa, jedyne jego zastosowania to polowanie i eksploracja.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 21:16
autor: ixi24
Pynio pisze:A kiedy jest to w międzyczasie (to się pisze razem?). Przecież przeniesienie obozu można wykonać tylko w nocy. Jak zatem chcesz odkryć jeszcze kafelek? Przenieść się możesz na DOWOLNE pole, niezależnie od odległości - musisz mieć tylko na tyle pionków, by to ogarnąć. Chyba, że jest jakaś karta, która udostępnia przeniesienie obozu w trakcie dnia, ale wtedy też jest to proste. Przenosisz się w dzień, a potem - zgodnie z zasadami - w nocy.
Nie rozumiesz mnie :)

Chodzi o to, że buduje schronienie na sąsiednim kafelku(tam się od razu przenosimy). Ktoś inny eksploruje i odkrywa nowy kafelek w tej samej rundzie i w fazie nocy możemy przenieść schronienie na ten odkryty kafelek czyli trzeci w kolejności ;)

@KonradT Dzięki czyli dobrze myślałem, że tak można ;)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 21:34
autor: Lesny
Żeby nie było, w żadnym z przypadków nie twierdzę że na 100% mam rację, mam tylko dużą dozę przekonania. W razie bycia w błędzie ucieszę się z dodatkowej wiedzy, mogę i pokasować posty jak zajdzie taka potrzeba.

Kartkuję kolejny raz instrukcję, strona 16 mówi o budowie schronienia, co do przenoszenia schronienia jest tam odnośnik na stronę 20. Na stronie 20 jest informacja (o czym było już kilka razy) że przenoszenie jest w fazie nocy, na sąsiedni kafelek.
ixi24 pisze:Chodzi o to, że buduje schronienie na sąsiednim kafelku(tam się od razu przenosimy)
według mojej interpretacji w fazie budowy nie ma automatycznych przenosin na nowe schronienie, trzeba zaczekać do nocy. Jestem otwarty na argumenty, albo po prostu więcej osób interpretujących po Twojemu, ale do tej pory obstaję przy swoim.



Edit: Żeby nie tworzyć kolejnej odpowiedzi, napiszę tutaj: dzięki za odpowiedź i wybaczcie wprowadzenie w błąd. Na swoją obronę powiem tylko że zasugerowałem się instrukcją, odpowiedzi Portalu do tej pory nie znałem.
Andarist pisze:Jest w FAQ czy nawet w instrukcji do edycji Gra Roku wyszczegolnione dokladnie, ze mozna sie w tym przypadku niejako przeniesc z obozem o dwa kafelki.
Mam edycję Gra Roku, sprawdziłem po raz kolejny i takiego wyszczególnienia nie widzę.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 21:55
autor: ixi24
Proszę bardzo kilka stron wcześniej ;)
Spoiler:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 wrz 2015, 21:55
autor: Andarist
Jest w FAQ czy nawet w instrukcji do edycji Gra Roku wyszczegolnione dokladnie, ze mozna sie w tym przypadku niejako przeniesc z obozem o dwa kafelki. Budowa schronienia na siasiednim + potem w nocy normalne przenoszenie

Ja mam za to 2 pytania.

1. Nie do konca rozumiem efekt ksiazki w Rodzinie Robinsonow, jak to traktowac w przypadku przykladowych produkcji:
a) jedno jedzenie
b) jedno jedzenie, jedno drewno
c) 2 jedzenia, 1 drewno

2. Zieby (dodatkowe Bestie) maja dodatkowy efekt na dole, ktorego nie rozumiem - takie jedzenie z klepsydra jakby. Ktos wie o co chodzi?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 wrz 2015, 20:47
autor: Pynio
Przepraszam jeśli ktoś poczuł się urażony moimi wypowiedziami. Staram się zawsze tutaj zalogować i pomóc, bo instrukcję przeczytałem chyba milion razy (jak zauważyłem powoduje to w pewnym momencie efekt odwrotny - przestaje się zwracać uwagę na jakiekolwiek szczegóły i wiele może umknąć). Jednak nadal twierdzę, że powinien ktoś przeczyścić temat (nie tylko pewnie ten), ponieważ NIKT nie przeczyta 66 stron. Zbiorczo w 1 poście najczęśtsze pytania i już. Jak trafi się powtórnie pytanie z listy to za ucho do pierwszego posta.

Ixi 24. Bardzo Cię przepraszam, ale najzwyczajniej pomieszałem zasady i przekombinowałem z tematem. Wybacz.

Jeśli chodzi o tą chole#@! budowę... :)

Rozróżniam (i tak jest w zasadach - nie mamy z tym problemu) budowę i przeniesienie. Jeśli eksploracja jest po budowie (nie widzę planszy). To żadnym problemem będzie wybudowanie (na obecnym lub dalej jeśli chcemy - zgodnie z zasadami), a następnie podczas fazy nocy przeniesienie go. Wszystko trzyma się "kupy" jak dla mnie. Nawet bym się nie zająknął podczas gry w tym momencie.

Co do pytania Andarista to pojawia się tutaj najciekawszy problem Robina, który poruszył tutaj jeden z kolegów 41124 strony wcześniej:

LUB / ALBO. Nie wiem jaka jest dokładnie treść na karcie opisanej przez Ciebie, ale kolega wcześniej zapodał wątpliwość w stylu:
a)
jak nie a to b)
jak nie b to c)

Czy mamy zupełną dowolność...

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 wrz 2015, 21:58
autor: DarkSide
Andarist pisze: 1. Nie do konca rozumiem efekt ksiazki w Rodzinie Robinsonow, jak to traktowac w przypadku przykladowych produkcji:
a) jedno jedzenie
b) jedno jedzenie, jedno drewno
c) 2 jedzenia, 1 drewno
a) nic
b) wybierasz czy jedno jedzenie, czy jedno drewno
c) wybierasz czy jedno jedzenie, czy jedno drewno
d) gdyby było normalnie 2x jedzenie (wnyki), 2x drewno (siekiera), to gracze otrzymują łącznie tylko 2 surowce w wybranej przez siebie kombinacji.
Andarist pisze: 2. Zieby (dodatkowe Bestie) maja dodatkowy efekt na dole, ktorego nie rozumiem - takie jedzenie z klepsydra jakby. Ktos wie o co chodzi?
Jedno ekstra nie psujące się jedzenie. Nawiasem pisząc zadałem to pytanie tutaj prawie równo rok temu (30 VIII) ;)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 wrz 2015, 23:29
autor: Andarist
ok, to dobrze gralem, ale np dzis przypadkowo podczas przegladania instrukcji dowiedzialem sie, ze pozywne larwy sie psuja w nocy, a wystarczyloby napisac na zetonie cos w stylu "odrzuccie w Fazie Nocy" i duzo takich kruczkow by poodpadalo ;)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 07 wrz 2015, 08:56
autor: Peter128
Przecież na żetonie jest narysowane "2 jedzenia" , to logiczne, że jedzenie psuje się w nocy. Biorąc ten żeton powinieneś go odrzucić i wziąć z pudełka 2 znaczniki jedzenia, wtedy łatwo zobaczyć, że się przecież psują, można je odrzucić, itp.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 07 wrz 2015, 09:38
autor: akahoshi
Pynio pisze:(...)Jednak nadal twierdzę, że powinien ktoś przeczyścić temat (nie tylko pewnie ten), ponieważ NIKT nie przeczyta 66 stron. (...)
I tu się mylisz.
Mnie nurtowało wiele kwestii w Robinsonie i przeczytałem cały wątek. 8)
I muszę się z Tobą zgodzić. Co dwie, trzy strony przewijają się te same pytania.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 07 wrz 2015, 11:52
autor: ixi24
@Pynio Oj tam nic się nie stało przecież ;)

A co do LUB i ALBO nawet Trzewik się na ten temat wypowiadał w tym i ogólnym wątku:

Wykonaj coś ALBO dostaniesz rany - pierwszy warunek MUSI zostać spełniony
jedno LUB drugie - możesz wybrać które

Np. Odrzuć dwa drewna ALBO otrzymasz dwie rany
Obniż poziom palisady LUB dachu o 1

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 16 wrz 2015, 15:56
autor: donPedro
Czy jeżeli Cieśla wykorzysta 2 żetony determinacji, aby obniżyć koszt budowy o jedno drewno, to w przypadku niepowodzenia akcji te żetony do niego wracają (wiem, że niewykorzystane drewno wraca do bieżących surowców) i czy jest to traktowane jako wykorzystanie specjalnej zdolności w tej rundzie?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 16 wrz 2015, 16:21
autor: Skellig
donPedro pisze:Czy jeżeli Cieśla wykorzysta 2 żetony determinacji, aby obniżyć koszt budowy o jedno drewno, to w przypadku niepowodzenia akcji te żetony do niego wracają (wiem, że niewykorzystane drewno wraca do bieżących surowców) i czy jest to traktowane jako wykorzystanie specjalnej zdolności w tej rundzie?
Wg mnie żetony determinacji przepadają i zdolność jest wykorzystana. Niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 17 wrz 2015, 11:47
autor: zaki850
Skellig pisze:
donPedro pisze:Czy jeżeli Cieśla wykorzysta 2 żetony determinacji, aby obniżyć koszt budowy o jedno drewno, to w przypadku niepowodzenia akcji te żetony do niego wracają (wiem, że niewykorzystane drewno wraca do bieżących surowców) i czy jest to traktowane jako wykorzystanie specjalnej zdolności w tej rundzie?
Wg mnie żetony determinacji przepadają i zdolność jest wykorzystana. Niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę.
W żadnym wypadku. Żetony nie przepadają. Skoro akcja się nie udała -> do budowy nie doszło. Nie zużywasz wobec tego surowców, prawda?

Akcje następują w takiej kolejności:

-Rzut koścmi akcji:
>"Akcja jest udana, co oznacza, ze nalezy ja przeprowadzic (wykonac budowe, zebrac surowce, eksplorowac"
albo
>"Akcja sie nie powiodła, ale otrzymujesz 2 zetony Determinacji"

-Jeśli akcja jest udana następuje Budowa:
>"Podczas budowy Schronienia odrzuc wymagane surowce(...)"
albo
>"Aby wytworzyc Przedmiot przedstawiony na karcie Pomysłu, odrzuc wymagane surowce(..)"

Dopiero wtedy używasz specjalnej umiejętności cieśli i zmniejszasz koszt budowy. Dopiero wtedy też zużywasz surowce. Jeśli akcja się nie powiodła -> nie budujesz, nie zużywasz surowców wobec czego nie korzystasz też z umiejętności specjalnej.