Strona 68 z 102
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 17 wrz 2015, 12:46
autor: Skellig
zaki850 pisze:
Dopiero wtedy używasz specjalnej umiejętności cieśli i zmniejszasz koszt budowy. Dopiero wtedy też zużywasz surowce. Jeśli akcja się nie powiodła -> nie budujesz, nie zużywasz surowców wobec czego nie korzystasz też z umiejętności specjalnej.
Jeśli przyjmiemy taką kolejność, że z umiejętności cieśli korzystamy dopiero po sukcesie budowy (tak by wypadało zrobić), to tak - masz rację.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 17 wrz 2015, 20:22
autor: KonradT
Skellig pisze:Jeśli przyjmiemy taką kolejność, że z umiejętności cieśli korzystamy dopiero po sukcesie budowy (tak by wypadało zrobić), to tak - masz rację.
O skorzystaniu z umiejętności cieśli decydujemy przy wybieraniu akcji. Dzięki temu możemy podjąć budowę nawet jakby normalnie brakowało jednego drewna. Jednak sama umiejętność jest wykorzystywana dopiero przy rozpatrywaniu akcji. Przy opisie kości jest napisane, że porażka oznacza nierozpatrywanie akcji. W takim razie do akcji nie dochodzi.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 17 wrz 2015, 22:51
autor: Skellig
KonradT pisze:Skellig pisze:Jeśli przyjmiemy taką kolejność, że z umiejętności cieśli korzystamy dopiero po sukcesie budowy (tak by wypadało zrobić), to tak - masz rację.
O skorzystaniu z umiejętności cieśli decydujemy przy wybieraniu akcji. Dzięki temu możemy podjąć budowę nawet jakby normalnie brakowało jednego drewna. Jednak sama umiejętność jest wykorzystywana dopiero przy rozpatrywaniu akcji. Przy opisie kości jest napisane, że porażka oznacza nierozpatrywanie akcji. W takim razie do akcji nie dochodzi.
Rozumiem ten punkt widzenia, ale przecież jest wyraźnie napisane w instrukcji, że już podczas
planowania akcji, trzeba mieć wymagane surowce (chyba jest nawet wymóg/zalecenie, żeby je odłożyć już w momencie planowania. Wniosek z tego taki, że
trzeba użyć umiejętności cieśli, żeby w ogóle zaplanować akcję. Czyli jeśli akcja się nie powiedzie, wg mnie żetony determinacji i umiejętność cieśli powinny przepaść.
Tym samym przeczę sobie, bo w poprzednim poście się zgodziłem z zakim850, ale dzisiaj zagrałem partyjkę i zweryfikowałem pogląd. Chciałem zaplanować budowę dachu za 1 drewna, bo tylko tyle miałem. Żeby to zrobić, musiałem przecież już odrzucić 2 determinacje i wg mnie to już przepada, niezależnie od sukcesu budowy.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 17 wrz 2015, 23:03
autor: KonradT
Skellig pisze:Rozumiem ten punkt widzenia, ale przecież jest wyraźnie napisane w instrukcji, że już podczas planowania akcji, trzeba mieć wymagane surowce (chyba jest nawet wymóg/zalecenie, żeby je odłożyć już w momencie planowania. Wniosek z tego taki, że trzeba użyć umiejętności cieśli, żeby w ogóle zaplanować akcję. Czyli jeśli akcja się nie powiedzie, wg mnie żetony determinacji i umiejętność cieśli powinny przepaść.
Tym samym przeczę sobie, bo w poprzednim poście się zgodziłem z zakim850, ale dzisiaj zagrałem partyjkę i zweryfikowałem pogląd. Chciałem zaplanować budowę dachu za 1 drewna, bo tylko tyle miałem. Żeby to zrobić, musiałem przecież już odrzucić 2 determinacje i wg mnie to już przepada, niezależnie od sukcesu budowy.
Nie mogłeś jeszcze użyć umiejętności, bo nie doszło do momentu rozpatrywania akcji. Umiejętność wyraźnie mówi o koszcie akcji a w momencie porażki z kości akcja nie jest rozpatrywana. W momencie deklarowania akcji tylko i wyłącznie rezerwujesz surowce.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 17 wrz 2015, 23:11
autor: Skellig
KonradT pisze:W momencie deklarowania akcji tylko i wyłącznie rezerwujesz surowce.
Więc jak mogłem je zarezerwować, mając 1 drewno, gdy potrzebowałem 2? Wniosek z tego taki, że w ogóle nie mogłem zaplanować tej akcji budowy.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 17 wrz 2015, 23:16
autor: KonradT
Skellig pisze:KonradT pisze:W momencie deklarowania akcji tylko i wyłącznie rezerwujesz surowce.
Więc jak mogłem je zarezerwować, mając 1 drewno, gdy potrzebowałem 2? Wniosek z tego taki, że w ogóle nie mogłem zaplanować tej akcji budowy.
Mogłeś ją zaplanować, bo oprócz jednego drewna zarezerwowałeś też żetony determinacji.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 17 wrz 2015, 23:26
autor: Skellig
KonradT pisze:
Mogłeś ją zaplanować, bo oprócz jednego drewna zarezerwowałeś też żetony determinacji.
Ok, zgoda. Znalazłem dokładnie ten przykład z cieślą w instrukcji, strona 14. Myślałem, że rezerwować można tylko surowce, a nie żetony determinacji. Temat zamknięty

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 19 wrz 2015, 21:00
autor: Skellig
Mam takie pytanie:
na niektórych kartach pomysłów, jako wymaganie jest podane "1 drewno". A na innych po prostu "drewno" bez cyferki. Co to oznacza? Czy mam to rozumieć jako również "1 drewno"?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 19 wrz 2015, 22:07
autor: Peter128
Tak, jedno drewno to po prostu drewno i na odwrót
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 19 wrz 2015, 23:51
autor: Skellig
Dzięki.
Jeszcze jedno pytanie, zanim zacznę wertować FAQ...
Scenariusz 2 i budowanie krzyży na kafelkach. Czy budowanie krzyża, to jest akcja podejmowana na kafelku? I czy w takim razie, jeśli kafelek posiada Mgłę, to zbudowanie krzyża jest trudniejsze? (-1 pionek).
Wydaje mi się, że mgła wpływa tylko na zbierane surowce?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 20 wrz 2015, 08:53
autor: adman
Skellig pisze:Dzięki.
Jeszcze jedno pytanie, zanim zacznę wertować FAQ...
Scenariusz 2 i budowanie krzyży na kafelkach. Czy budowanie krzyża, to jest akcja podejmowana na kafelku? I czy w takim razie, jeśli kafelek posiada Mgłę, to zbudowanie krzyża jest trudniejsze? (-1 pionek).
Wydaje mi się, że mgła wpływa tylko na zbierane surowce?
No i właśnie to jest w faq:
"W Scenariuszu 2 zastanawiam się, co się powinno stać z Krzyżem, który wybudowałem na kafelku,
który staje się nieodkryty?
Kafelek nie staje się nieodkryty, tylko Teren uznawany jest za nieodkryty, więc Krzyż wciąż tam pozostaje.
Można nawet budować Krzyż na kafelku z Mgłą (teren na takim kafelku uznawany jest za nieodkryty) -kosztuje to jedynie jeden dodatkowy pionek."
Robinson Crusoe faza pogody
: 01 paź 2015, 20:42
autor: marcindlubacz
nie wiem czy dobrze interpretuję instrukcję.
Przykład: mam jedno drewno i poziom dachu 2.
Na kościach wypada 1 zimowa i 2 deszczowe chmury.
Rozpatruje pierwsze zimowe i odrzucam jedno drewno.
Potem sumuję zimową i deszczową, mam 3 chmury poziom dachu 2 czyli muszę jeszcze odrzucić 1 drewno i 1 pożywienie. Jeśli ich nie mam wszyscy dostają po 2 rany jeśli mam drewno lub pożywienie dostajemy po jednej ranie.
Pytanie czy dobrze zinterpretowałem instrukcję?
Re: Robinson Crusoe faza pogody
: 01 paź 2015, 21:11
autor: adman
marcindlubacz pisze:nie wiem czy dobrze interpretuję instrukcję.
Przykład: mam jedno drewno i poziom dachu 2.
Na kościach wypada 1 zimowa i 2 deszczowe chmury.
Rozpatruje pierwsze zimowe i odrzucam jedno drewno.
Potem sumuję zimową i deszczową, mam 3 chmury poziom dachu 2 czyli muszę jeszcze odrzucić 1 drewno i 1 pożywienie. Jeśli ich nie mam wszyscy dostają po 2 rany jeśli mam drewno lub pożywienie dostajemy po jednej ranie.
Pytanie czy dobrze zinterpretowałem instrukcję?
Dokładnie tak (strona 19 instrukcji). Nie zapomnij, że jeszcze mogą wystąpić żetony chmur.
Najpierw rozpatrujemy chmury zimowe. Za każdą odrzucamy drewno niezależnie od aktualnego poziomu dachu (Noc była zimna i poszło więcej drewna).
Potem rozpatrujemy wszystkie chmury (deszczowe i śniegowe) jako chmury.
Porównujemy z poziomem dachu i zużywamy po jednym drewnie i pożywieniu.
Jeśli czegoś brakuje to: patrz zasada niespełnionych wymagań.
Re: Robinson Crusoe faza pogody
: 01 paź 2015, 21:42
autor: marcindlubacz
Jeszce jedno pytanie. Dostaję dwie rany i mijam znacznik morale i obniżam poziom morale o jeden. Jeśli uleczę ranę i minę znacznik morale w drugą stronę morale zostaje bez zmian. W następnej turze znowu rana i znowu morale-1? czy pozostaje bez zmian? J
Re: Robinson Crusoe faza pogody
: 01 paź 2015, 21:43
autor: marcindlubacz
Jeśli znowu -1 to chyba nie opłaca się leczyć tej rany przy znaczniku obniżenia morale:D
Re: Robinson Crusoe faza pogody
: 01 paź 2015, 21:51
autor: adman
marcindlubacz pisze:Jeśli znowu -1 to chyba nie opłaca się leczyć tej rany przy znaczniku obniżenia morale:D
Morale spada o 1 zawsze gdy otrzymujesz ranę i mijasz strzałkę. A czy się opłaca? Czasami można przewidzieć czy otrzymasz ranę, a czasem nie.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2015, 21:30
autor: Sushi
Mam pytanie odnośnie karty zdarzenia "Chroniczne zmęczenie". Nakazuje ona zjeść w nocy jedno dodatkowe pożywienie, a jeśli nie można, to otrzymuje się jedną ranę. Czy jeśli w tej samej rundzie, w której karta wejdzie na stół poślę pracownika żeby ją odrzucić, to nie będę musiał jeść dodatkowo w nocy, czy mimo to muszę?
Na forum i w oficjalnym FAQ niestety odpowiedzi nie znalazłem.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 08 lis 2015, 22:01
autor: Peter128
Mimo to musisz, nie ma co szukać w FAQ, to wynika wprost z zasad. Efekt wydarzenia (górna część karty) nie jest zależny od Akcji Zagrożenia (środkowa część karty). Oczywiście czasem można przeciwdziałać, ale wtedy jest to napisane na karcie.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 18 lis 2015, 14:35
autor: eventide
Hej,
Pytanie do oblatanych w temacie.
Sytuacja: Wybieram się na polowanie. Mój aktualny poziom broni na planszy wynosi 2. Odkrywam kartę bestii i jest to Kozica (Siła 5, Zużycie Broni -1). Żeby nie odnieść żadnych ran zużywam Pistolet z żetonu odkryć (daje on tymczasowo +3 do poziomu broni). Pytanie: Czy (a) wynikające z karty bestii obniżenie poziomu broni (-1) sprawi, że poziom broni na planszy spadnie do 1 (z wyjściowego poziomu 2), czy może (b) wynikające z karty bestii obniżenie poziomu broni (-1) może zostać zaabsorobowane przez tymczasowo podniesiony poziom broni (+3), a w konsekwencji mój poziom broni na planszy nie ulegnie zmianie (pozostanie na poziomie 2)?
Według mnie (a), bo tymczasowego poziomu broni nie odnotowuje się na planszy, ale wolę dopytać. Z drugiej jednak strony, tymczasowe podniesienie broni dotyczy 1 akcji, a według mnie akcja polowania rozpoczyna się od chwili dobrania i odwrócenia karty bestii do chwili rozpatrzenia ostatniego efektu (wzięcia skór lub jeszcze dodatkowego efektu) wyszczególnionego na karcie bestii. Dzięki.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 18 lis 2015, 14:45
autor: adman
eventide pisze:Hej,
Pytanie do oblatanych w temacie.
Sytuacja: Wybieram się na polowanie. Mój aktualny poziom broni na planszy wynosi 2. Odkrywam kartę bestii i jest to Kozica (Siła 5, Zużycie Broni -1). Żeby nie odnieść żadnych ran zużywam Pistolet z żetonu odkryć (daje on tymczasowo +3 do poziomu broni). Pytanie: Czy (a) wynikające z karty bestii obniżenie poziomu broni (-1) sprawi, że poziom broni na planszy spadnie do 1 (z wyjściowego poziomu 2), czy może (b) wynikające z karty bestii obniżenie poziomu broni (-1) może zostać zaabsorobowane przez tymczasowo podniesiony poziom broni (+3), a w konsekwencji mój poziom broni na planszy nie ulegnie zmianie (pozostanie na poziomie 2)?
Według mnie (a), bo tymczasowego poziomu broni nie odnotowuje się na planszy, ale wolę dopytać. Z drugiej jednak strony, tymczasowe podniesienie broni dotyczy 1 akcji, a według mnie akcja polowania rozpoczyna się od chwili dobrania i odwrócenia karty bestii do chwili rozpatrzenia ostatniego efektu (wzięcia skór lub jeszcze dodatkowego efektu) wyszczególnionego na karcie bestii. Dzięki.
W faq jest napisane:
Mając tymczasowe bonusy do siły broni, co muszę zrobić, kiedy zabijam Bestię i z karty wynika, żeby całkowicie obniżyć poziom broni?
Karta Bestii obniża poziom broni na planszy. Jeżeli nie można tego zrobić przesuwając znacznik na planszy, wówczas Postać otrzymuje rany. Tymczasowy bonus do poziomu broni jest tylko dodatkowym bonusem do porównania siły, ale nie jest poziomem broni, który można obniżyć.
Więc zdecydowanie odpowiedź (a) jest prawidłowa.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 18 lis 2015, 15:24
autor: KonradT
instrukcja s.17 pierwsza edycja pisze:jeżeli efekt karty lub żetonu itp. zwiększa tymczasowo poziom Broni, to nie należy zaznaczać tego efektu na wskaźniku poziomu Broni. Poziom ten jest zwiększany tylko na czas działania, które gracz podejmuje. Jeśli podczas tej samej Akcji, gracz musi zmniejszyć poziom Broni, to standardowo zmniejsza go na torze poziomu Broni i może otrzymać Rany, jeśli poziom Broni jest mniejszy niż liczba, o którą trzeba go obniżyć.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 02 gru 2015, 23:59
autor: Exee
Witam nurtuje mnie jedno pytanie, przejrzałem FAQ i sporo stron z wątku i nie znalazłem odpowiedzi.
Mianowicie to że z żetonów odkryć można korzystać w każdym momencie to ja wiem. Ale jeżeli użyje żetonu np. powalone drewno w fazie 1-3,5-6 to od razu dostaje drewno do dostępnych surowców czy dopiero będzie moje po fazie akcji?
Bo rozumiem że żetony stara maczesta, cierniste krzewy czy tytoń od razu dają mi ekekt w momencie wykorzystania żetonu?
Z góry dziękuje za odpowiedź

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 03 gru 2015, 19:33
autor: Pynio
Exee pisze:Witam nurtuje mnie jedno pytanie, przejrzałem FAQ i sporo stron z wątku i nie znalazłem odpowiedzi.
Mianowicie to że z żetonów odkryć można korzystać w każdym momencie to ja wiem. Ale jeżeli użyje żetonu np. powalone drewno w fazie 1-3,5-6 to od razu dostaje drewno do dostępnych surowców czy dopiero będzie moje po fazie akcji?
Bo rozumiem że żetony stara maczesta, cierniste krzewy czy tytoń od razu dają mi ekekt w momencie wykorzystania żetonu?
Z góry dziękuje za odpowiedź

Możesz użyć dopiero po powrocie z akcji. Potem generalnie powinieneś używać go w dowolnej chwili (oczywiście zgodnie z założeniem, że wszystko co zaplanujesz podczas akcji ma przydzielone zasoby).
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 03 gru 2015, 21:58
autor: Exee
Czyli jak użyje żetonu powalone drewno podczas fazy pogody, to w dostępnych surowcach będzie dopiero w następnej rundzie po fazie akcji, dobrze rozumiem?

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 03 gru 2015, 22:25
autor: Peter128
Exee pisze:Czyli jak użyje żetonu powalone drewno podczas fazy pogody, to w dostępnych surowcach będzie dopiero w następnej rundzie po fazie akcji, dobrze rozumiem?

Coś nie bardzo. Po rozpatrzeniu wszystkich Akcji, w turze w której dobierasz żeton - drewno trafia do puli i jest traktowane jak każde inne drewno.
Czyli przynoszę z eksploracji ten żeton i jeśli w tej samej rundzie, w konsekwencji Pogody będzie trzeba odrzucić drewno - odrzucam go.