Strona 70 z 102

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 gru 2015, 19:52
autor: DarkSide
5. Jak interpretować żeton dodatkowego pionka na kafelku. Czy wszystkie akcje wymagają dodatkowego pionka?
Ja jeszcze do pytania nr 5. Gdzie, jak i kiedy ma miejsce sytuacja w której żeton dodatkowego pionka kładziemy na kafelku? O ile się nie myle to wszelkie sytuacje wynikajace z kart nakazują dołożyć taki żeton do konkretnej akcji. (Wówczas nie problemu z interpretacją). Nie przypominam sobie kładzenia takiego żetonu na kafelku terenu.

Ponieważ akahoshi zebrał te pytania po lekturze całego wątku odnośnie wątpliwości w RC, to istnieje podejrzenie, że ktoś po prostu coś zle zinterpretował i zadał błędne z gruntu pytanie. :roll:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 gru 2015, 22:16
autor: Peter128
Chociażby mgła w 2 scenariuszu

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 gru 2015, 22:39
autor: Pynio
DarkSide pisze:
5. Jak interpretować żeton dodatkowego pionka na kafelku. Czy wszystkie akcje wymagają dodatkowego pionka?
Ja jeszcze do pytania nr 5. Gdzie, jak i kiedy ma miejsce sytuacja w której żeton dodatkowego pionka kładziemy na kafelku? O ile się nie myle to wszelkie sytuacje wynikajace z kart nakazują dołożyć taki żeton do konkretnej akcji. (Wówczas nie problemu z interpretacją). Nie przypominam sobie kładzenia takiego żetonu na kafelku terenu.

Ponieważ akahoshi zebrał te pytania po lekturze całego wątku odnośnie wątpliwości w RC, to istnieje podejrzenie, że ktoś po prostu coś zle zinterpretował i zadał błędne z gruntu pytanie. :roll:

Pomijając drugi scenariusz nigdy nie napotkałem takiej sytuacji. Odpowiadam, ponieważ w samej instrukcji jest taka informacja.

Edit: generalnie także nie ma problemu z intepretacją: WSZYSTKIE akcje na kafelku (jeśli mamy tam obóz to mamy jasność, jeśli nie to zbieranie mi przychodzi na myśl + np wszystkie zadania scenariuszowe (typu np. eksploracja miejsca gdzie był totem i żeby znaleźć skarb należy przydzielić "pół" chłopka - wtedy przydzielimy "całego") ).

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 21 gru 2015, 11:39
autor: akahoshi
Ad.3
Ok, przyjmuję, że można.
Choć gdzieś mi się obiło o uszy, że sam Ignacy wspominał, iż nie kumulują się. Niestety nie mogę nigdzie takiej informacji potwierdzić.
Ad.5
Konkretnie chodzi właśnie o scenariusz 2.
Czy w tym przypadku również należy zastosować +1 pionek przy próbie usunięcia karty zagrożenia, odpoczynku i porządkowania obozu?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 21 gru 2015, 11:44
autor: Lothrain
Ale co przyjmujesz, że można? Łączyć bonusy z hamaku i łóżka? A niby czemu? Potraktuj to jako dwa oddzielne pola. Albo wypoczywasz na jednym, albo na drugim. Nie ma że nogi na hamaku, a reszta na łóżku. Nie łączyłbym w żadnym razie.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 21 gru 2015, 22:01
autor: Pynio
Lothrain pisze:Ale co przyjmujesz, że można? Łączyć bonusy z hamaku i łóżka? A niby czemu? Potraktuj to jako dwa oddzielne pola. Albo wypoczywasz na jednym, albo na drugim. Nie ma że nogi na hamaku, a reszta na łóżku. Nie łączyłbym w żadnym razie.
No w sumie sensowne i bardzo fajne rozwiązanie, możliwość wyboru - jestem otwarty na tę propozycję.

Co do:

"
Ad.5
Konkretnie chodzi właśnie o scenariusz 2.
Czy w tym przypadku również należy zastosować +1 pionek przy próbie usunięcia karty zagrożenia, odpoczynku i porządkowania obozu?
"


Jeśli wszystkie to wszystkie :) Zwłaszcza, że te dwie akcje, o których piszesz są wyraźnie oznaczone na planszy i nie są jakoś "specjalne" lub na podstawie jakiejś karty np. z talii skarbów.


Generalnie :D - grajcie bez spiny i jak Wam odpowiada. W sytuacjach ciężkich do rozwiązania opracujce własne rozwiązanie na czas rozgrywki, by potem poszukać rozwiązania i najważniejsze - bawcie się dobrze! Tak pozytywnie na zakończenie postu :)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 22 gru 2015, 13:55
autor: de_stroyer
Mam kilka pytań:
1. Czy znak spadku morale na karcie postaci umieszczony pomiędzy serduszkami należy traktować jako serduszko czy też należy ten znak w ogóle ominąć i stawiać znacznik ran wyłącznie na serduszkach?
2. Wg instrukcji można rozbudować dach, palisadę i broń na raz o kilka poziomów, instrukcja mówi, że należy wtedy położyć na planszy wielokrotność surowców. Czy poza wielokrotnością surowców należy umieścić na planszy wielokrotność pionków postaci? Przykładowo koszt broni wynosi 1 drewna, chce rozbudować o 5 poziomów, więc kładę na planszy 5 drewna. Czy powinienem oprócz tego położyć 2 czy 10 pionków postaci?
3. Wg instrukcji nie można używać tej samej zdolności postaci wielokrotnie w tej samej rundzie, ale czy można użyć kilku zdolności tej samej postaci jeden raz, wydając odpowiednia ilość punktów determinacji?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 22 gru 2015, 14:13
autor: Lothrain
de_stroyer pisze: 1. Czy znak spadku morale na karcie postaci umieszczony pomiędzy serduszkami należy traktować jako serduszko czy też należy ten znak w ogóle ominąć i stawiać znacznik ran wyłącznie na serduszkach?
Wyłącznie - byłoby zbyt pięknie...
de_stroyer pisze:2. Wg instrukcji można rozbudować dach, palisadę i broń na raz o kilka poziomów, instrukcja mówi, że należy wtedy położyć na planszy wielokrotność surowców. Czy poza wielokrotnością surowców należy umieścić na planszy wielokrotność pionków postaci? Przykładowo koszt broni wynosi 1 drewna, chce rozbudować o 5 poziomów, więc kładę na planszy 5 drewna. Czy powinienem oprócz tego położyć 2 czy 10 pionków postaci?
10 - jeśli chcesz mieć pewność, 5 - jeśli chcesz za każdym razem sprawdzać swoje umiejętności; generalnie to wredna gra jest ;)
de_stroyer pisze:3. Wg instrukcji nie można używać tej samej zdolności postaci wielokrotnie w tej samej rundzie, ale czy można użyć kilku zdolności tej samej postaci jeden raz, wydając odpowiednia ilość punktów determinacji?
Tak, można.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 25 gru 2015, 18:45
autor: DarkSide
Lothrain pisze:
de_stroyer pisze:2. Wg instrukcji można rozbudować dach, palisadę i broń na raz o kilka poziomów, instrukcja mówi, że należy wtedy położyć na planszy wielokrotność surowców. Czy poza wielokrotnością surowców należy umieścić na planszy wielokrotność pionków postaci? Przykładowo koszt broni wynosi 1 drewna, chce rozbudować o 5 poziomów, więc kładę na planszy 5 drewna. Czy powinienem oprócz tego położyć 2 czy 10 pionków postaci?
10 - jeśli chcesz mieć pewność, 5 - jeśli chcesz za każdym razem sprawdzać swoje umiejętności; generalnie to wredna gra jest ;)
Jeśli gracie w wersję superłatwą (4 graczy + Piętaszek , że o kole od roweru psie nie wspomnę) to macie 9 pionków do dyspozycji :twisted: :mrgreen: :P

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 28 gru 2015, 16:36
autor: akahoshi
Jestem już na finiszu opracowywania FAQ i nawinęło mi się takie pytanie z dwiema sprzecznymi odpowiedziami. Czy ktoś się podejmie definitywnego rozpatrzenia tej kwestii?
Skoro Piętaszek nie jest graczem - czy może korzystać z kart, które umożliwiają coś "graczom"? Miałam dziś bonus z karty skarbów do eksploracji rozpoczynający się od słów "za każdym razem, gdy gracz..." - dotyczy to też Piętaszka, czy nie?
Portal : Tak, może z nich korzystać.
Trzewik zapytany na Pionku o tę kwestię stwierdził coś zupełnie przeciwnego Piętaszek nie jest graczem i nie może korzystać z takich kart.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 28 gru 2015, 17:02
autor: Pynio
akahoshi pisze:Jestem już na finiszu opracowywania FAQ i nawinęło mi się takie pytanie z dwiema sprzecznymi odpowiedziami. Czy ktoś się podejmie definitywnego rozpatrzenia tej kwestii?
Zasadniczo jest to jasno opisane w nowej instrukcji na stronie 23 (góra). Jednak ostatnie zdanie to dookreśla - napisano, że NIE, jeśli dotyczy to graczy lub dotyczy Piętaszka.

Kwestia zatem karty (w instrukcji stoi, że ma to być wyraźnie określone). Gorzej jak na karcie napisali "po prostu" gracz, który coś sobie tam robi. Celowałbym jednak w odpowiedź Trzewika.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 29 gru 2015, 08:56
autor: Peter128
Też bym się przychylał, że Piętaszek nie korzysta, ale dajcie jakiś przykład karty :P

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 01 sty 2016, 21:48
autor: donPedro
Piętaszek zawsze jest traktowany jako dodatkowy pion gdy wykonuje akcję z pionem gracza.
Czy to oznacza, że nigdy w takim przypadku nie może użyć swoich żetonów determinacji do przerzutu kości akcji?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 02 sty 2016, 00:06
autor: Kal-El83
Pietaszek moze isc sam lub z psem. Wtedy moze wykrzystać swoją determinację.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 02 sty 2016, 15:36
autor: josiu
Czy w przypadku gdy morale jest na najniższym poziomie, a trzeba je ponownie obniżyć to tracimy życie czy nic się nie dzieje?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 02 sty 2016, 15:38
autor: Kal-El83
nic sie nie dzieje

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 07 sty 2016, 11:47
autor: josiu
O co chodzi w karcie cech BYCZEK z mini dodatku?
Jeśli to możliwe zjadasz 2 jedzenia w fazie nocy, ale na początku gry + 1 do palisady. Czyli zaczynamy grę z palisadą +1, ale muszę zjadać dwa jedzenia? Jeśli tak to nie rozumiem dlaczego jest napisane "jeśli to możliwe". Chyba, że po każdym takim karmieniu dostaję +1 do palisady?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 07 sty 2016, 13:42
autor: Kal-El83
Masz +1 do palisady od poczatku w zamian jezeli masz to w nicy musisz zjesc dwa jedzenia. Jak masz tlko jedno to nic sie nie dzieje.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 sty 2016, 22:41
autor: pawelpoz
To i ja o coś dopytam :) Po dzisiejszej partii nasunęły się dwa pytania:
1. W jednej z pociągniętych kart było napisane, że musimy położyć znacznik "-1 pion akcji" na nowo odkrytym kaflu. Co oznacza, że do każdej akcji wykonywanej na tym kaflu potrzeba będzie o jednego więcej pionka. Jako przykład jest podane, że jeśli będziemy chcieli zbierać surowce z tego kafla to zamiast jednego pionka potrzeba będzie dwóch itp. No i to akurat jest oczywiste. Nasuwa się jednak pytanie - jakie jeszcze akcje można na tym kaflu wykonać. Czy budowanie obozu na tym kaflu też należy liczyć jako "akcję na kaflu"? Co z budowaniem palisady (bo przecież też niby na tym kaflu, bo na nim stoi obóz). Albo np. z budową wnyk, które również niejako stawia się na konkretnym kaflu. Jakie akcje prócz zbierania surowców należy traktować jako "akcje wykonywane na kaflu". Podoba sytuacja jest ze znacznikiem czerwonej czaszki, który mówi, że przy każdej akcji podjętej na kaflu należy mieć broń przynajmniej na pierwszym poziomie inaczej dostanie się jedną ranę. No i to samo - jakie to są akcje?
2. Jedna z kart mówiła, że należy wybrać (o ile to możliwe) sąsiadujący kafel i zakryć czarnymi znacznikami wszystkie źródła tego kafla. Do wyboru mieliśmy jeden czysty kafel i drugi, który miał już zakryte jedno źródło. Czy muszę wybrać czysty kafel i zakryć obydwa źródła czarnymi znacznikami, czy mogę wybrać ten częściowo (albo nawet całkiem) wyczerpany i dołożyć jeden czarny znacznik (albo w ogóle nie dokładać w sytuacji jeśli obydwa są już zablokowane)? Mówiąc inaczej - czy zawsze muszę w takiej sytuacji wybrać kafel, który ma najwięcej aktywnych źródeł czy mogę wybrać dowolny kafel, nawet taki z wyczerpanymi źródłami.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sty 2016, 08:47
autor: akahoshi
Ad.1
Trochę się wysil i poszukaj odpowiedzi. Ten temat jest poruszany na poprzedniej stronie i na tej u góry.
Ad.2
W zasadzie masz odpowiedź na karcie: "o ile to możliwe". Skoro masz możliwość zakrycia kafla z dwoma źródłami, to zakrywasz ten z dwoma źródłami.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sty 2016, 13:45
autor: pawelpoz
1. Oczywiście, że poszukałem, ale w zasadzie żadna konkretna odpowiedź nie padła poza:
"Jeśli chodzi o kafelek terenu to tam robisz w zasadzie tylko akcję Zbieractwo, zatem taka akcja zbierania wymaga o jeden żeton więcej. Generalnie tam gdzie jakieś wydarzenie, czy karta nakazuje dołożyć żeton dodatkowego pionka to wykonanie danej akcji kosztuje jeden pionek więcej. Zatem do głowy przychodzą mi dwie opcje: pierwsza to zbieranie, co jest ujęte w przykładzie i drugi kiedy mamy tam obóz lub schronienie, wtedy WSZYSTKIE akcje są droższe ponieważ mamy właśnie dom na tym kafelku. Żadne polowania (polowanie idzie z talii i nie jest dookreślone z którego kafelka są karty) itp. Budowa owszem, jeśli są to wnyki na tym polu. Jest to wyraźnie podkreślone w instrukcji (to = "wszystkie")."
Jeśli to co wyżej jest prawdą, to taki kafelek staje się dość mocno nieużyteczny pod względem robienia czegokolwiek jeśli mamy na nim obóz. Bo jeśli nie mamy obozu i chcemy robić zbieranie surowców - rozumiem, bo tutaj faktycznie akcja jest bezsprzecznie wykonywana na tym kafelku. Ale co jeśli będziemy chcieli zrobić schronienie na takim kafelku, który ma "-1 pion akcji"? Z tego co wyżej wynika, że będziemy potrzebowali jeden pionek więcej żeby takie schronienie w ogóle zbudować. Ale to nie wszystko. Po zbudowaniu schronienia, konsekwentnie, powinniśmy wobec tego traktować "drożej" np. budowanie palisady, dachu czy np. wnyk, które chcemy umieścić na tym kaflu. W dodatku w zasadzie każda akcja budowy np. siekiery czy kosza na zdrowy rozsądek będzie raczej przebiegała w obozie, a więc na kaflu który ma -1 pion akcji. Porządkowanie obozu też kosztowałoby drożej o jeden pionek tak samo jak odpoczynek (bo raczej też odpoczywa się w schronieniu). Wynika z tego, że chyba tylko polowanie można wykonywać bez konieczności dokładania dodatkowego pionka (bo logicznie rzecz biorąc polujemy raczej z dala od obozu). Czyli generalnie - wszystko co robimy będzie droższe. Ale to tylko gdybanie, a wolałbym otrzymać konkretną odpowiedź jakie akcje traktować jako wykonywane na kaflu.

2. No właśnie. Karta mówi, że "o ile to możliwe". No i było możliwe wybranie takiego kafla, który ma dwa źródła aktywne i drugiego, który ma już zakryte. Więc co w takiej sytuacji? Jeszcze jedno - a co jeśli karta mówi, żeby zakryć źródła najbliżej obozu (czyli jak rozumiem na kaflu z obozem) a te są już zakryte? Szukać sąsiadującego kafla, który ma aktywne źródła czy uznać, że warunek jest spełniony?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sty 2016, 21:10
autor: Pynio
pawelpoz pisze:1. Oczywiście, że poszukałem, ale w zasadzie żadna konkretna odpowiedź nie padła poza:....

Proponuję zatem instrukcję w łapki (nowa wersja). Strona 15 w połowie lewej częsci strony:

Kiedy żeton ten znajduje się na kafelku / obszarze Wyspy, na którym planuje się wykonać Akcję, oznacza to, że do podjęcia każdej Akcji na takim kafelku / obszarze Wyspy trzeba przypisać jeden pionek więcej...

Czy to wyjaśnia kwestię? Specjalnie odnoszę się do nowej wesrji instrukcji, gdyż jest znacznie poprawiona względem starej, głównie jeśli chodzi o niedopowiedzenia. Tutaj dla mnie jest wystarczająco jasno ujęte. Jeśli chodzi o przydatność takiego kafelka - zgadzam się w pełni - w rzyć można go sobie wsadzić :)

ad.2 Jeśli chodzi o zakrywanie najbliższych źródeł. Także ładnie objaśnione. Najbliższe jest na kafelku z obozem, kolejne są na najbliższych kafelkach - wybieracie Wy. Słowo jeśli to możliwe jak dla mnie oznacza tyle, że jeśli nie zakryjecie źródła (bo nie ma żadnego go zakrycia na planszy, co nigdy nam się nie zdarzyło), nie otrzymacie rany z okazji niespełnionego wymagania.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 13 sty 2016, 20:44
autor: pawelpoz
1. No właśnie nie bardzo wyjaśnia kwestię. Zacytowałeś mi instrukcję, ale tutaj właśnie o tę instrukcję mi się rozchodzi. Moim zdaniem sformułowanie "Kiedy żeton ten znajduje się na kafelku / obszarze Wyspy, na którym planuje się wykonać Akcję, oznacza to, że do podjęcia każdej Akcji na takim kafelku / obszarze Wyspy trzeba przypisać jeden pionek więcej... " jest niezrozumiałe. I właśnie o to mi chodzi, aby ktoś mi to wytłumaczył. Bo ja nie wiem o jakie akcje chodzi kiedy instrukcja ma na myśli "każdą akcję na kafelku". Czy kiedy mam obóz na takim kafelku i chcę zbudować dach albo palisadę to płacę jednym pionkiem więcej za taką akcję? Czy w ogóle budowa obozu jest dodatkowo płatna kolejnym pionkiem? Czy kiedy porządkuje obóz albo buduję jakiś przedmiot to też muszę zużyć jeden pionek więcej? Co z budową wnyków, polowaniem? Jedyna akcja na kafelku jaka mi przychodzi do głowy to zbieranie surowców, bo tutaj faktycznie kładzie się pionki na kafel. Ponawiam więc pytanie - jakie akcje należy traktować jako takie, które wykonuje się na kafelku, oprócz zbierania surowców.

2. No właśnie nie ładnie. Bo mam wątpliwości czy muszę wybrać dwa aktywne źródła z jednego kafla czy np. może być jedno z jednego a drugie z drugiego kafla (w sytuacji gdy nie da się wybrać kafla z dwoma aktywnymi źródłami, albo taki kafel leży daleko). Czy mogę wybrać już zakryte źródło i zignorować kartę?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 13 sty 2016, 22:40
autor: Pynio
pawelpoz pisze:....
Dla mnie bez kombinowania. Logicznym jest, że obóz / schronienie masz na kafelku x. Budowa palisady, broni, sprzątanie obozu, wnyk, budowa muru, budowa dachu - nie budujesz na drugim końcu wyspy, po czym przynosisz to w pocie czoła do obozu. Prawda?
Dla mnie jedynym (na szybko) pytaniem jakie pojawia się w tej kwestii, to właśnie polowanie. Jednak z okazji, że nie ma tego ujętego w instrukcji (typu UWAGA: polowanie wykonujesz na innym kafelku niż postawiłeś obóz), zatem logicznym dla mnie wnioskiem jest, że dzieje się także na kafelku, na którym jest tenże obóz :)

Odwracam pytanie: pokaż mi jakiekolwiek (poza tymi oczywistymi) akcje, które są wykonywane NA INNYM niż kafelek obozu. Jeśli sprzątanie obozu wykonujemy 2 kafelki dalej, to ja dziękuję za taki obóz :)

2. Ładnie.
Dwa do zakrycia. Masz 1 na kafelku z obozem, drugie obok - info z instrukcji - najbliższy jest na kafelku z obozem. Działanie - Zakrywasz 1 na kafelku z obozem + drugi obok - proste :) . Skąd pomysł dotyczący zakrywania poprzednio zakrytego źródła? Nie wiem czy mam pozostałe kombinacje tłumaczyć, typu: na kafelku obok jest 1 źródło, 3 kafelki dalej jest kolejne - wynik: zakrywam to obok + to 3 kafelki dalej.

Rozegrałem kilkadziesiąt partii w Robina i jakoś dajemy radę. Przy takich dociekaniach sądzę, że nie rozegrałbym żadnej.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 14 sty 2016, 02:25
autor: KonradT
Pynio pisze:Odwracam pytanie: pokaż mi jakiekolwiek (poza tymi oczywistymi) akcje, które są wykonywane NA INNYM niż kafelek obozu. Jeśli sprzątanie obozu wykonujemy 2 kafelki dalej, to ja dziękuję za taki obóz :)
Budowanie krzyży z drugiego scenariusza czy schronienia może być wykonywane na dowolnym kafelku (nie dla każdego jest to oczywiste ;) )