Strona 8 z 102

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 17 lis 2012, 12:38
autor: powermilk
Mieliśmy naczynia, bo mieliśmy takie odkrycie, że za naczynie dostajemy lek i inny żeton, który za naczynia zwiększa poziom broni o 2 (na stałe). Kiedy znaleźliśmy te żetony odkrycia, to jeszcze nie mieliśmy naczyń, więc postanowiliśmy je zrobić.

Tu pojawi się moje pytanie: w wyniku jednego z wydarzeń zasłonięty został typ terenu potrzebny do wytworzenia leku. Czy aby użyć ten żeton musi być odkryty żeton terenu? Opis żetonu mówi
jeśli gracze posiadają Naczynia, mogą odrzucić ten żeton, aby stworzyć Lek, za darmo i bez poświęcania Akcji
Nie byliśmy pewni czy za darmo oznacza, że nie musi być spełnione wymaganie co do terenu (na moje tak, kumpel tak też stwierdził, dziewczyna kolegi nie była przekonana). Niewiele by to zmieniło, bo w następnej turze byśmy zażegnali zagrożenie.

Palenisko też mieliśmy. Nie pamiętam czy użyliśmy coś więcej niż raz, ale wątpię raczej łączyliśmy palenisko ze zdolnością kucharza.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 18 lis 2012, 16:19
autor: kamron6
Witam, jeszcze jedno małe pytanko:
Wstawiając mgłę w 2 scenariuszu stawiam tylko na odkrytych kafelkach, czy na jakich chcę obszarach?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 18 lis 2012, 22:53
autor: japacyk
Mam pytanie co do karty przygody z talii eksploracji "Dziki pies", a w sumie bardziej do jej rozpatrzenia po wtasowaniu w talię wydarzeń "stary znajomy". Nalezy tam zadecydować albo odrzucić 1 pożywienie i otrzymać +1 poz. broni albo odrzucić kartę. Jednak jeśli karta miała być wtasowana w talię wydarzeń, to rozpatrujemy ją po fazie nocy poprzedniej tury -> całe jedzenie zostaje tam odrzucone. Moje pytanie więc brzmi - kiedy mamy odrzucić to jedzenie?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 00:20
autor: Malash
Malash pisze:1. Czy kiedy "Pijaczyna" wysyła swoje dwa pionki na jedną akcję, ale tylko jako wsparcie dla innego gracza (gdy są jakieś utrudnienia, typu eksploracja w 4tym scenariuszu) to:
a) gracz wspierany przez pijaczynę ma pociągnąć kartę przygody niezależnie od tego czy ją wyrzucił na kostce,
b) sam pijaczyna musi to zrobić mimo że jest tylko wsparciem w wykonywaniu akcji,
c) ta karna cecha w ogóle nie działa?

2. Ktoś w wyniku przygody spędza noc poza obozem.
W nocy - po rozpatrzeniu jedzenia, ale przed sprawdzeniem "spania pod gołym niebem" - gracze mogą przenieść swoje schronienie na kafel na którym nieszczęśnik utknął. Czy wtedy nadal śpi pod gołym niebem, czy też zyskał schronienie? Czy jego zasoby trafiają do zasobów drużyny od razy(bo drużyna go "znalazła"), czy jednak nadal dopiero na początku następnej tury gry?

(...)

4. Czy wytworzony od początku scenariusza 4ego nóż daje nam na starcie poziom broni 1?

5. Czy pył wulkaniczny można kłaść na:
- polu samego wulkanu?
- zniszczonych kafelkach wyspy, na których nie ma jeszcze pyłu?
- nieodkrytych jeszcze obszarach wyspy?
(Na karcie scenariusza napisane jest, że należy kostki pyłu "położyć na dowolnych kafelkach/obszarach")

6. Skóry w 4-tym scenariuszu traktujemy jako drewno:
a) tylko i wyłącznie przy budowie Schronienia, Dachu i Palisady,
b) przy każdej budowie wykorzystującej drewno?
(wg scenariusza odp. A, ale wolałbym wiedzieć czy nie jest to niedomówienie)
^ podbijam moje poprzednie pytania, na które nie padły odpowiedzi oraz dodaje nowe:

7. Skoro (nawiązując do udzielonej komuś odpowiedzi, nt. kocy/pieca) koce/piec chronią nas przed zimową chmurą zarówno jako przed zimnem, jak również ich wkładem w sumę opadów, to:
Czy jeśli pogoda w tej kolejce to 1 deszczowa chmura to możemy się przed nią uchronić (jej wkładem w sumę opadów) za pomocą owego pieca?

8. Proszę o uściślenie w jednym miejscu wszystkich WYJĄTKÓW OD ZASAD przy traceniu przez graczy życia w myśl zasady NIESPEŁNIONYCH WYMAGAŃ.
- Generalnie jak czegoś nie możemy obniżyć to wszyscy tracą 1 życia za każdy stopień braków,
- wyjątek: przy polowaniu, gdy bestia obniża palisadę której nie ma - życie traci tylko polujący gracz, tak?
- co gdy bestia atakuje z talii wydarzeń i obniża palisadę? (chyba jest taka możliwość)?
- co gdy wydarzenie sprawia że bestia z góry stosu polowań atakuje nas, gdy karta spada (taka sytuacja na pewno jest). Walczy wtedy pierwszy gracz, tak? Za zniszczenie palisady życie traci tylko ten gracz czy wszyscy.
- pamiętam też z którejś z ostatnich gier sytuację, gdzie na jakiejś karcie(nie bestii, tylko wydarzeń, czy innej) napisane było, że bestia atakuje i tracimy poziom palisady, lub wszyscy gracze tracą 1 HP.
Gubię się w tym gąszczu wyjątków... i wyjątków od wyjątków... a na forum każdy pisze co innego.

9. W przypadku gdy owa bestia zaatakowała i wszyscy mają stracić 1HP, ale posiadamy przedmiot Hełm(z talii Tajemnic), to czy jest on w stanie kogoś ochronić? Jeśli tak, to jedną osobę czy wszystkich?

10. Dziś na torze wydarzeń trafiły nam się z rzędu dwie karty o nazwie "Sztorm", które działały identycznie, a różniły się tylko kilkoma sformułowaniami. Są w decku karty, które się powielają czy to tylko ja mam felerny egzemplarz?

11. Jedna z kart Przygody (w decku eksploracji... jakaś "chatka w lesie") pozwala stworzyć od razu jeden z przedmiotów: lina, nóż, lek i cośtam. Kilka tur wcześniej jakieś wydarzenie kazało nam usunąć 3 pomysły z planszy. Był wśród nich nóż. Możemy go otrzymać z efektu karty czy do dyspozycji mamy tylko przedmioty, które leżą na planszy?

12. Na karcie wydarzeń w dolnej części w możliwej do wykonania akcji zagrożenia widnieje ludzik i symbol broni. Mamy stracić 1 poziom broni czy musimy posiadać 1 poziom broni?
(Ktoś na to odpowiedział, ale nie wiem, czy była to odpowiedź zgodna z oficjalnym stanowiskiem)

13. Kości rozpatrujemy: rany->sukcesu->przygody.
Załóżmy że piętaszek otrzymał ranę, sukces i przygodę. miał 2 HP. Otrzymuje więc ranę, dostaje zbierany surowiec / buduje poziom dachu/eksploruje kafel... a następnie umiera od efektu kości przygody.
Czy jego sukces się liczy? A może tylko przy części wymienionych akcji, jak np. tylko przy budowie?

14. W wyniku akcji "usuwanie zagrożeń" zwiększamy/zmniejszamy poziom broni. Czy ekipa, która poszła na polowanie i której akcję za moment będziemy rozpatrywać będzie posiadała nowy poziom broni, czy też stary?
Jeśli stary, to jak u licha wsadzić "+1 poziom broni" do pola "przyszłych zysków"?

15. Wspomniano wcześniej że hamak i łóżko się nie kumulują (trzeba wybrać na czym się odpoczywa - co jest jak najbardziej logiczne).
Czy to się tyczy wszystkich bonusów występujących w grze, np.:
- posiadanie "bębnów" i "dziennika" (i otrzymywanie 2+1=3 dodatkowych punktów determinacji)?
- leczenie "paleniskiem" i "naczyniami"(oczywiście płacąc za każde osobnym jedzeniem)?
- usuwanie deszczowej chmury żetonem "znalezisk" i umiejętnością kucharza "samogon"?

16. Czy ze źródła, z którego pobraliśmy już zasoby za pomocą "Skrótu" można zbierać surowce za pomocą akcji:eksploracji?
Przy korzystaniu ze źródeł za pomocą zagrody oraz produkcji z kafelka na którym stoimy jest to uściślone. Tutaj nie.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 07:59
autor: Czochrun
Patrząc na ten wątek potrzebne będzie duuuuuuże FAQ.*

Ja na razie mam dwa pytanka.

1. Jeśli mam zakryć najbliższe źródło jedzenia (zatruta rzeka) a jedyne najbliższe na kafelku obok jest już zakryte natomiast ostatnie wolne zostaje na kafelku z szałasem (obozem) to jest to traktowane jako sąsiednie i muszę je zakryć czy nie? Gdzieś czytałem, że nie zakrywamy źródeł na kafelku z szałasem.
2. Czy jest jakaś inna metoda na uzyskanie drewna w 1. scenariuszu grając solo poza szybkim wynalezieniem kosza i worka? Wczoraj grałem i praktycznie do połowy gry szło mi super. Zero ran, morale wysokie, ale ciągle brakowało drewna. I skąd pomysł, że trzeba odkładać od lewej do prawej? Nie można najpierw 3, potem 5 a potem 1?

* - Ktoś w ogóle ma zamiar pozbierać te pytania i stworzyć jakieś FAQ? Bo widać, że problemy się powtarzają a temat na kilka tygodni po premierze już ma 8 stron :)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 08:26
autor: powermilk
* - Ktoś w ogóle ma zamiar pozbierać te pytania idwa r stworzyć jakieś FAQ? Bo widać, że problemy się powtarzają a temat na kilka tygodni po premierze już ma 8 stron :)
Wydawnictwo Portal pisało na tym forum z dwa razy, żeu będzie FAQ w oparciu o pytania na BGG i tym forum.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 09:26
autor: 100ch
W piątek na BGG Ignacy Trzewiczek pisał, że FAQ opublikowany zostanie dziś.

http://boardgamegeek.com/thread/885125/ ... ons-and-we

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 10:36
autor: Portal Games
Na stronie Portalu opublikowano FAQ do Robinsona:
http://www.wydawnictwoportal.pl/produkt ... on-crusoe/

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 10:38
autor: olocop
Czochrun pisze:
1. Jeśli mam zakryć najbliższe źródło jedzenia (zatruta rzeka) a jedyne najbliższe na kafelku obok jest już zakryte natomiast ostatnie wolne zostaje na kafelku z szałasem (obozem) to jest to traktowane jako sąsiednie i muszę je zakryć czy nie? Gdzieś czytałem, że nie zakrywamy źródeł na kafelku z szałasem.
Najbliższe źródło jest zawsze na kafelku z obozem/schronieniem i je powinno się zakryć w pierwszej kolejności. Było to już wyjaśniane nieraz.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 12:34
autor: Fleschu
Czochrun pisze: 2. Czy jest jakaś inna metoda na uzyskanie drewna w 1. scenariuszu grając solo poza szybkim wynalezieniem kosza i worka? Wczoraj grałem i praktycznie do połowy gry szło mi super. Zero ran, morale wysokie, ale ciągle brakowało drewna.
Pomysł/przedmiot siekiera z karty scenariusza, niektóre żetony odkryć, pomysł/przedmiot skrót (jeśli grasz odkrywcą), pewnie jest tego więcej ;)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 13:50
autor: Veridiana
Czochrun pisze:Patrząc na ten wątek potrzebne będzie duuuuuuże FAQ.*
Patrząc na ten wątek potrzebna będzie po prostu nauka czytania. Odpowiedzi na 90% pytań są w instrukcji. Tymczasem mam wrażenie, że ludzie zasiadają do gry po pobieżnej lekturze, w wyniku czego powstaje 8 stron nikomu niepotrzebnych powtarzanych w koło macieju pytań co do kwestii jasno opisanych w tej cienkiej książeczce A4, która jest w pudełku (nikt się na brak instrukcji na razie nie skarżył).

W przypadku gier nieco bardziej złożonych, radzę przeczytać zasady 3x przed rozgrywką i 1x po rozgrywce. Wątek miałby wtedy 1 stronę dotyczącą w zasadzie tylko działania kart, co jest nieodzowne w grach z dużą ich liczbą (vide: Twilight Struggle).
Przy niektórych pytaniach naprawdę ręce mi opadały. Sami niedzielni gracze na tym forum :?: :wink:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 13:50
autor: wasiu
FAQ pisze:Karta Pomysłu Ogień zwiększa poziom palisady o 1. Co w przypadku, kiedy Ogień zostaje
wytworzony, ale nie ma zbudowanego schronienia - czy możliwe jest podniesienie poziomu Palisady?
Czy mogę otrzymać taki bonus później, kiedy już wybuduję obóz?

Nie. Poziom Palisady może zostać zwiększony tylko po wytworzeniu Ognia (zmianie z Pomysłu na
Przedmiot) i tylko, jeśli Schronienie było wcześniej wybudowane.
Podobne pytanie było już tutaj zadawane i byłem przekonany że już rozumiem jak to działa - mogę podnieść poziom palisady tylko jeśli mam schronienie.

Ostatnio zagrałem z bonusowymi kartami cech. Postanowiliśmy losować i wypadł mi byczek (chyba tak się nazywała ta cecha). I jest tam napisane, że zaczynam grę z palisadą +1. Napisane jest wprost, więc nie mam wątpliwości czy jest to poprawne. Ale burzy to teorię o tym że nie można mieć palisady jak się nie ma schronienia...
To jak to w końcu jest?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 14:05
autor: kwiatosz
Możesz zbudować palisadę jak masz schronienie, natomiast nikt Ci nie zabroni zbudować w obozie ogniska, które daje 1 poziom palisady, ale nie jest dosłownie palisadą - rzecz wydaje mi się rozbijać o 2 znaczenia palisady - jako "płotka" oraz jako wartości obrony.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 15:33
autor: wasiu
kwiatosz pisze:Możesz zbudować palisadę jak masz schronienie, natomiast nikt Ci nie zabroni zbudować w obozie ogniska, które daje 1 poziom palisady, ale nie jest dosłownie palisadą - rzecz wydaje mi się rozbijać o 2 znaczenia palisady - jako "płotka" oraz jako wartości obrony.
Ok, czyli zgodnie z tym co piszesz to było by tak, że jak zbudowałem ognisko (nie mając schronienia) to żeby jakoś zobrazować poprawę obronności przesuwam sobie znacznik na palisadzie na 1? Tak rozumiem Twoją odpowiedź. Tymczasem zacytowałem wypowiedź z FAQ opublikowanego na stronie Portalu, który jak dla mnie mówi coś dokładnie przeciwnego: "Poziom Palisady może zostać zwiększony tylko [...] jeśli Schronienie było wcześniej wybudowane".

Moja wątpliwość się nie wyjaśniła, ale dzięki za próbę :)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 15:44
autor: kwiatosz
:D:D Tak właśnie czytałem też instrukcję, że nie widziałem brązowych ramek, tutaj już nie widziałem drugiego "i tylko", wybacz za wprowadzanie w błąd :) Generalnie nie grałem nigdy tak, żeby w pierwszej kolejce nie odkryć naturalnego schronienia, to w sumie nigdy nie musiałem się nad tym głowić w praktyce.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 17:37
autor: Veridiana
No dobra, przeczytałam FAQ (nadal podtrzymuję swoje zdanie, że połowy tych pytań mogłoby nie być po dokładnym przeczytaniu instrukcji) i znalazłam sprzeczność:

"Co się stanie, jeśli Piętaszek idzie na Polowanie i ginie w czasie walki?
Normalnie Piętaszek nie może sam iść na polowanie, ponieważ potrzebne są dwa pionki do realizacji akcji
Polowania. Ale wykorzystując pionek Piętaszka i pionek innego gracza zawsze ten gracz rozpatruje akcję
(pionek Piętaszka tylko go wspiera) i gracz ten otrzymuje ewentualne rany."

VERSUS

"Piętaszek może wykonać akcję samodzielnie, jako pionek podejmujący Akcje wraz z innym dodatkowym
pionkiem (pochodzącym na przykład z „Mapy”) i jako dodatkowy pionek wraz z pionkiem gracza. Jeżeli
podejmuje akcje z dodatkowym pionkiem, to także może z psem."

To w końcu Piętaszek może polować z psem i obrywać, czy nie? :D

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 18:00
autor: Barbus
Veridiana pisze:No dobra, przeczytałam FAQ (nadal podtrzymuję swoje zdanie, że połowy tych pytań mogłoby nie być po dokładnym przeczytaniu instrukcji) i znalazłam sprzeczność:

"Piętaszek nie może sam iść na polowanie, ponieważ potrzebne są dwa pionki do realizacji akcji
Polowania. Ale wykorzystując pionek Piętaszka i pionek innego gracza zawsze ten gracz rozpatruje akcję
(pionek Piętaszka tylko go wspiera) i gracz ten otrzymuje ewentualne rany."

VERSUS

"Piętaszek może wykonać akcję samodzielnie, jako pionek podejmujący Akcje wraz z innym dodatkowym
pionkiem (pochodzącym na przykład z „Mapy”) i jako dodatkowy pionek wraz z pionkiem gracza. Jeżeli
podejmuje akcje z dodatkowym pionkiem, to także może z psem."

To w końcu Piętaszek może polować z psem i obrywać, czy nie? :D
Moim zdaniem Piętaszek może polować sam używając np tarczy albo psa.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 19:39
autor: powermilk
Ostatnio zagrałem z bonusowymi kartami cech. Postanowiliśmy losować
Z losowaniem jest trochę hardkor. Np. odkrywca kuternoga albo żołnierz dzieciak. :D Dlatego lepiej wybierać (sam Portal radzi)
i wypadł mi byczek (chyba tak się nazywała ta cecha). I jest tam napisane, że zaczynam grę z palisadą +1. Napisane jest wprost, więc nie mam wątpliwości czy jest to poprawne.
Zauważ, że napisane jest "położę się i zatarasuję wejście". Osobiście dla mnie oznacza to, że byczek jest na tyle duży, że sam z siebie stanowi palisadę :D
No dobra, przeczytałam FAQ (nadal podtrzymuję swoje zdanie, że połowy tych pytań mogłoby nie być po dokładnym przeczytaniu instrukcji) i znalazłam sprzeczność:
Gdzie jest ta sprzeczność? Przeczytałem 3 razy i nie rozumiem...
edit: Dobra, zrozumiałem za 4. No ciekawa sytuacja.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 19:42
autor: Majek10
Moim zdaniem Piętaszek nie może polować z psem ale może eksplorować samodzielnie lub z psem

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 21:20
autor: Barbus
14. strona instrukcji, o Piętaszku:

Może on być przypisany do każdego rodzaju Akcji:
-samodzielnie
-jako pionek podejmujący Akcję wraz z innym dodatkowym pionkiem(pochodzącym na przykład z "Mapy")
-jako dodatkowy pionek wraz z pionkiem gracza


Pies jest używany jako pionek dodatkowy. Z tego wynikałoby, że Piętaszek może polować z psem.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 lis 2012, 22:09
autor: sirafin
FAQ pisze:"Co się stanie, jeśli Piętaszek idzie na Polowanie i ginie w czasie walki?"
Normalnie Piętaszek nie może sam iść na polowanie, ponieważ potrzebne są dwa pionki do realizacji akcji
Polowania. Ale wykorzystując pionek Piętaszka i pionek innego gracza zawsze ten gracz rozpatruje akcję
(pionek Piętaszka tylko go wspiera) i gracz ten otrzymuje ewentualne rany."
Nie rozumiem tej odpowiedzi. Gdzie w tym pytaniu jest sugestia, że Piętaszek idzie SAM? :?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 lis 2012, 09:07
autor: Veridiana
W odpowiedzi chodzi o to, że skoro na polowanie trzeba chodzić parami, to Piętaszek zawsze będzie "tym drugim", który ran na siebie nie bierze.

Na BGG było to samo pytanie (dziś zauważyłam) i ktoś zacytował niby Ignacego, że owszem, Piętaszek może iść z psem (i z tarczą?). Więc, jednak chyba może dostać banię 8) A wtedy cała ta odpowiedź z FAQu o kant "roztrzaś" :wink:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 lis 2012, 09:21
autor: wasiu
powermilk pisze:Z losowaniem jest trochę hardkor. Np. odkrywca kuternoga albo żołnierz dzieciak. :D Dlatego lepiej wybierać (sam Portal radzi)
Wiem, ale chcieliśmy zaszaleć ;) Jakby nie pasowały to byśmy po prostu zamienili.
powermilk pisze:Zauważ, że napisane jest "położę się i zatarasuję wejście". Osobiście dla mnie oznacza to, że byczek jest na tyle duży, że sam z siebie stanowi palisadę :D
Tak, zauważyłem, ale to w ogóle nie rozjaśnia wątpliwości czy można mieć palisadę nie mając schronienia czy nie..
Tzn. skoro można mieć palisadę wynikającą z byczka to czemu nie można mieć wynikającej z ognia.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 lis 2012, 09:36
autor: Veridiana
Z ogniem to chyba już jasne :)

FAQ:
PYTANIE: Karta Pomysłu Ogień zwiększa poziom palisady o 1. Co w przypadku, kiedy Ogień zostaje
wytworzony, ale nie ma zbudowanego schronienia - czy możliwe jest podniesienie poziomu Palisady?
Czy mogę otrzymać taki bonus później, kiedy już wybuduję obóz?

Nie. Poziom Palisady może zostać zwiększony tylko po wytworzeniu Ognia (zmianie z Pomysłu na
Przedmiot) i tylko, jeśli Schronienie było wcześniej wybudowane.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 lis 2012, 10:06
autor: Jan Madejski
wasiu pisze:Tzn. skoro można mieć palisadę wynikającą z byczka to czemu nie można mieć wynikającej z ognia.
Pewnie dlatego, że karty promo nie są integralną częścią gry i naginają zasady, więc nie należy interpretować bazowych reguł w odniesieniu do nich.
Veridiana pisze:A wtedy cała ta odpowiedź z FAQu o kant "roztrzaś"
Ano właśnie. My nie czytamy ze zrozumieniem instrukcji, a Portal naszych pytań ;P Zgodnie z instrukcją: Piętaszek może wykonywać każdą akcję, także z pomagierem w postaci psa czy żetonu (tylko gdy idzie na akcję z pionkiem gracza, to gracz automatycznie staje się wykonawcą czynności) - może więc i polować. A że podstawowe akcje kończą się sukcesem, nawet gdy Piętaszek podczas nich wyciągnie kopyta (zgodnie z FAQ), to może polowanie też jest automatycznie udane? Jednak przy analogicznej akcji "polowania" Piętaszka na wioskę kanibali w scenariuszu 5 walka musi zakończyć się przeżyciem Piętaszka (zgodnie z odpowiedzią Wydawnictwa na tym forum), aby była zwieńczona sukcesem. Tak więc problem nie został oficjalnie rozstrzygnięty.