Strona 8 z 14

Re: Root

: 06 lut 2020, 14:31
autor: Nidav
W kontekście logicznym lepiej byłoby, jakby wszyscy robili świt, potem wszyscy dzień i następnie wieczór. Ale to gra planszowa i taki podział jest to prostu ramką, w którą wszystkie frakcje da się zmieścić, żeby ich rundy miały jakąś strukturę ;) Myszy żadnego wzmocnienia i tak nie potrzebują - dobrze rozegrane mogą być niezwykle ciężkie do powstrzymania :)

Re: Root

: 09 lut 2020, 10:26
autor: wrojka
Może na pytania już odpowiedziano, ale zamieszczam cytaty z reguł dla 100% potwierdzenia
Innymi słowy: czy gdy [Arbiter] sam się broni, również dodaje sobie ekstra miecze i punkt zwycięstwa?
Law of Root E.5.2.
Special Action: Protector. Immediately before
dice are rolled in a battle, the defender may enlist
the Arbiter in the clearing of battle. The Arbiter
scores one victory point and adds all of his undamaged
Sword to the maximum rolled hits of the defender.
The Arbiter cannot enlist himself.

Co do tego, czy jeśli Arbiter atakuje kogoś, to czy ten ktoś może użyć Arbitera przeciwko niemu samemu. W regułach nie ma zakazu, więc niby można, ale tematycznie nie ma to sensu. Gracze podpowiadają twórcom, by dodać zapis, że Arbiter może być enlisted tylko jeśli nie jest żadną stroną konfliktu (nie jest ani obrońcą, ani atakującym).
Edit wiadomość od samego Joshua Yearsley'a (editor instrukcji do Roota) "The Arbiter cannot enlist himself nor be enlisted against himself."
Prawo wojny dla Sojuszu dotyczy 3+ wojowników. Gdy na polanie jest 2 wojowników jednego gracza i np. 1 kolejnego to także Sojusz dopłaca kartę?
8.4.2. II. a
Martial Law. You must spend another
matching supporter if the target clearing has
at least three warriors belonging to another
player.
Jest liczba pojedyncza, czyli 3+ wojowników od JEDNEGO gracza.

Re: Root

: 12 lut 2020, 22:24
autor: gyds
Mam pewnie głupie pytanie, kim jest wyżej wspomniany Arbiter w polskiej wersji?

Re: Root

: 12 lut 2020, 22:50
autor: Nidav
Arbiter to karta postaci dla Włóczęgi z dodatku Plemiona Rzeczne - po polsku jest to Rozjemca.

Re: Root

: 14 lut 2020, 14:03
autor: justtadream3
Cześć,
Jestem nowy w roocie i mam kilka pytań które są dla mnie niejasne (mówię o podstawce). W zasadzie większość do włóczęgi. Wydaje mi się że rozumiem dobrze, ale proszę potwierdźcie :

8.2.6 Outrage. Whenever another player removes a sympathy token or moves any warriors into a sympathetic clearing...
Jak to jest z włóczęgą?
1) Nie jest wojownikiem, więc nie daje karty przy wejściu na token z sympatykami?
2) Może zaatakować token sympatyka, ale wtedy już musi dać kartę?
3) Teoretycznie włóczęga może sobie chodzić po planszy i atakować wszystkie niepilnowane żetony (budynki, twierdza, sympatycy, zasoby) pozostając w dobrych relacjach, bo jeśli tam nie ma wojowników relacje się nie zmienią, prawda? Wydaje się to spoko taktyką, zakładając że odp na 2 to tak i nie ma sie akurat kart danej polany - żadna strata. A jak sie ma to można ją wpierw przekazać jako pomoc za dodatkowe punkty i potem usunąć znacznik.
4) To włóczęga wybiera przedmiot który chce dostać za pomoc, nie frakcja której pomaga?
5) To broniący wybiera które komponenty są zniszczone w ataku? (czyli przy 2 damage na twierdzę + tartak + drewno markiza może powiedzieć - wyrzucam drewno i tartak)
6) Przy szpitalach polowych markiza odrzuca jedną kartę za wszystkich wojowników w ataku - zginie 3 na lisiej polanie, to jedna karta lista ratuje wszystkich?
7) Przedmioty włóczęgi - to już widziałem dyskusję, ale w końcu nie wiem co z niej wyszło - zakładam że przy uszkodzeniu wyczerapnego przedmiotu ten zostaje dalej wyczerpany po naprawie, traktuję to jako 2 oddzielne ruchy - jeden przewrócenie itemu po wyczerpaniu na drugą stronę, inny ruch przy uszkodzeniu itemu i przeniesieniu go do uszkodzonych - po nocy przesuwam wszystko z uszkodzonych do plecaka, w takim stanie jakim było (wyczerapny/niewyczerpany).
8 ) Zakładając że włóczęga jest ally z jakąś frakcją - może poruszać ich ze sobą podczas każdego ruchu, również podczas zakradania się świtem?
9) Jeśli tak, to teoretycznie może ich wyprowadzić do lasu? :)
10) Zakładając że włóczęga jest ally z jakąś frakcją - może traktować ich wojowników jak swoich podczas gdy włóczęga atakuje, ale jeśli ta frakcja atakuje to już nie może się dołączyć, również jeśli włóczęga jest atakowany nie może korzystać z ally, ani jeśli ally jest atakowany, włóczęga nie może mu pomóc, si?
11) Jeszcze jedno mi się przypomniało do włóczęgi - jest w księdze praw, że aby poprawić stosunki 1->2, muszę zrobić 2 akcje pomocy, czyli wyczerpać 2 przedmioty i dać 2 karty - czy mogę zrobić jedną pomoc, dać kartę i wyczerpać przedmiot tylko po to żeby zdobyć jakiś item który ma frakcja, nie poprawiając przy tym stosnuków z 1->2 ale zostawiając jak były?
Dzięki za odpowiedzi z góry :)

Re: Root

: 14 lut 2020, 15:26
autor: Rafal_Kruczek
justtadream3 pisze: 14 lut 2020, 14:03 Cześć,
Jestem nowy w roocie i mam kilka pytań które są dla mnie niejasne (mówię o podstawce). W zasadzie większość do włóczęgi. Wydaje mi się że rozumiem dobrze, ale proszę potwierdźcie :

8.2.6 Outrage. Whenever another player removes a sympathy token or moves any warriors into a sympathetic clearing...
Jak to jest z włóczęgą?
1) Nie jest wojownikiem, więc nie daje karty przy wejściu na token z sympatykami?
2) Może zaatakować token sympatyka, ale wtedy już musi dać kartę?
3) Teoretycznie włóczęga może sobie chodzić po planszy i atakować wszystkie niepilnowane żetony (budynki, twierdza, sympatycy, zasoby) pozostając w dobrych relacjach, bo jeśli tam nie ma wojowników relacje się nie zmienią, prawda? Wydaje się to spoko taktyką, zakładając że odp na 2 to tak i nie ma sie akurat kart danej polany - żadna strata. A jak sie ma to można ją wpierw przekazać jako pomoc za dodatkowe punkty i potem usunąć znacznik.
4) To włóczęga wybiera przedmiot który chce dostać za pomoc, nie frakcja której pomaga?
5) To broniący wybiera które komponenty są zniszczone w ataku? (czyli przy 2 damage na twierdzę + tartak + drewno markiza może powiedzieć - wyrzucam drewno i tartak)
6) Przy szpitalach polowych markiza odrzuca jedną kartę za wszystkich wojowników w ataku - zginie 3 na lisiej polanie, to jedna karta lista ratuje wszystkich?
7) Przedmioty włóczęgi - to już widziałem dyskusję, ale w końcu nie wiem co z niej wyszło - zakładam że przy uszkodzeniu wyczerapnego przedmiotu ten zostaje dalej wyczerpany po naprawie, traktuję to jako 2 oddzielne ruchy - jeden przewrócenie itemu po wyczerpaniu na drugą stronę, inny ruch przy uszkodzeniu itemu i przeniesieniu go do uszkodzonych - po nocy przesuwam wszystko z uszkodzonych do plecaka, w takim stanie jakim było (wyczerapny/niewyczerpany).
8 ) Zakładając że włóczęga jest ally z jakąś frakcją - może poruszać ich ze sobą podczas każdego ruchu, również podczas zakradania się świtem?
9) Jeśli tak, to teoretycznie może ich wyprowadzić do lasu? :)
10) Zakładając że włóczęga jest ally z jakąś frakcją - może traktować ich wojowników jak swoich podczas gdy włóczęga atakuje, ale jeśli ta frakcja atakuje to już nie może się dołączyć, również jeśli włóczęga jest atakowany nie może korzystać z ally, ani jeśli ally jest atakowany, włóczęga nie może mu pomóc, si?
11) Jeszcze jedno mi się przypomniało do włóczęgi - jest w księdze praw, że aby poprawić stosunki 1->2, muszę zrobić 2 akcje pomocy, czyli wyczerpać 2 przedmioty i dać 2 karty - czy mogę zrobić jedną pomoc, dać kartę i wyczerpać przedmiot tylko po to żeby zdobyć jakiś item który ma frakcja, nie poprawiając przy tym stosnuków z 1->2 ale zostawiając jak były?
Dzięki za odpowiedzi z góry :)
1) ,2),4),5),11) tak.
3) teoretycznie tak , ale w praktyce przez takie kombinowanie staje sie celem...
6) i 7) tak, to była poprawka balansowa, które weszła do polskiej edycji ,ale można jeszcze spotkać stare odpowiedzi i plansze graczy po angielsku
8 ) Częściowo tak 9) Nie.
Z najnowszego Rule of Root (https://bgg.cc/filepage/160773/law-root z 2020-02-10)
"1.4 Players and Factions
For simplicity, the Law refers to players, not factions. However, game effects (such as abilities and persistent effects) are properties of factions, not players. While controlling pieces of a faction they do not own, a player follows the rules of that faction unless explicitly instructed."
Czyli trzeba też przestrzegać zasad ruchu sojusznika - przesuwając sojuszników ,nie można ich wprowadzić do lasu, trzeba zapłacić kartę za sympatyka i sojusznik musi kontrolować miejsce startu lub docelowe
10) si.
" Attacking with Ally. Whenever you initiate a battle, you may treat Allied warriors of one player in the clearing of battle as your own. The maximum hits you can roll equals the number of that Ally’s warriors there plus your total undamaged SWORDS. You cannot treat Allied warriors as your own if that Ally is the defender
Taking Hits with Ally. In a battle where you treat Allied warriors as your own, you can take hits by removing Allied warriors. However, if you take more hits by removing Allied warriors than by damaging items during the same battle, that Allied player becomes Hostile (9.2.9.III) at the end of the battle. This rule overrides the condition for becoming Hostile in 9.2.9.III."

Re: Root

: 14 lut 2020, 15:33
autor: justtadream3
Dzięki wielkie za wyjaśnienia :)

Jeszcze jedno doprecyzowanie do 8 ) - jeśli ruszam włóczęge + allied koty na polanę z sympatykami, to kto płaci kartę - włóczęga czy koty? Zakładam że włóczęga? I przy ataku usuwającym żeton sympatyków też płacę jedną kartę, mimo że atakuje 2oma frakcjami?

Re: Root

: 14 lut 2020, 18:52
autor: Atamán
justtadream3 pisze: 14 lut 2020, 15:33 Dzięki wielkie za wyjaśnienia :)

Jeszcze jedno doprecyzowanie do 8 ) - jeśli ruszam włóczęge + allied koty na polanę z sympatykami, to kto płaci kartę - włóczęga czy koty? Zakładam że włóczęga? I przy ataku usuwającym żeton sympatyków też płacę jedną kartę, mimo że atakuje 2oma frakcjami?
Włóczęga musi oddać kartę.

I jeszcze co do tego pytania:
justtadream3 pisze: 14 lut 2020, 14:03 7) Przedmioty włóczęgi - to już widziałem dyskusję, ale w końcu nie wiem co z niej wyszło - zakładam że przy uszkodzeniu wyczerapnego przedmiotu ten zostaje dalej wyczerpany po naprawie, traktuję to jako 2 oddzielne ruchy - jeden przewrócenie itemu po wyczerpaniu na drugą stronę, inny ruch przy uszkodzeniu itemu i przeniesieniu go do uszkodzonych - po nocy przesuwam wszystko z uszkodzonych do plecaka, w takim stanie jakim było (wyczerapny/niewyczerpany).
Co masz na myśli mówiąc "po nocy przesuwam wszystko do plecaka"? Chodzi o Wieczorny odpoczynek, gdy jesteś lesie? Wtedy wszystkie przedmioty z pola uszkodzonych przesuwasz do plecaka lub na odpowiedni tor jednocześnie je przygotowujesz (jeśli były jakieś, które były jednocześnie wyczerpane i uszkodzone). Jeśli natomiast nie jesteś w lesie, to niczego z automatu nie przesuwasz, wszystko zostaje tam gdzie było i taką stroną, na której było.

Re: Root

: 14 lut 2020, 19:11
autor: justtadream3
Tak chodziło mi o odpoczynek w lesie. Natomiast co do dalszej części to chyba właśnie kwestia sporna, o której dyskusja się toczyła.
Czy jeśli wyczerpie przedmiot a następnie go uszkodzę, to czy po naprawieniu go zostaje 'z automatu' odświeżony czy tylko naprawiony ale wciąż jest wyczerpany. Mi się wydaje że wciąż jest wyczerpany ale opieram się na mojej interpretacji a nie na zasadach bo nie znalazłem tego.

Re: Root

: 14 lut 2020, 19:30
autor: justtadream3
Hej,
Doczytałem i masz rację.
Podczas wieczornego odpoczynku - naprawiam i od razu odświeżam.
Jeżeli robię naprawę młotkiem - tylko naprawiam, bez odświeżania.


9.5.7 Repair. Exhaust one H to move one damaged
item to the Satchel (if M, H, S, C, or F) or to its
matching track (if face up X, T, B), keeping the
item on its current side.

9.6.1 An Evening’s Rest. If you are in a forest, move
all items in your Damaged box to your Satchel or
their matching track, and flip them face up.

Re: Root

: 14 lut 2020, 20:05
autor: Atamán
Dokładnie tak.

Re: Root

: 28 lut 2020, 09:54
autor: Rafal_Kruczek
justtadream3 pisze: 14 lut 2020, 19:11 Tak chodziło mi o odpoczynek w lesie. Natomiast co do dalszej części to chyba właśnie kwestia sporna, o której dyskusja się toczyła.
Czy jeśli wyczerpie przedmiot a następnie go uszkodzę, to czy po naprawieniu go zostaje 'z automatu' odświeżony czy tylko naprawiony ale wciąż jest wyczerpany. Mi się wydaje że wciąż jest wyczerpany ale opieram się na mojej interpretacji a nie na zasadach bo nie znalazłem tego.
Spory mogą po części wynikac z tego, że działanie młotka zostało zmienione w celu lekkiego osłabienia Włoczęgi i likwidacji kilku przegiętych kombinacji np. wykonywanie większej liczby ataków niż ma się mieczy (Włoczega uszkadzał miecz podczas walki , a potem naprawiał i używał ponownie do ataku lub questa). polskiej wersji od razu były takie zasady, ale jesli ktoś grał według STARSZEJ wersję angielskiej to mógł pamiętać poprzednie działanie.
To nie są różne interpretacje , bo była CELOWA zmiana zasady.

Re: Root

: 12 cze 2020, 12:42
autor: Onishin
Pytanie do Mechanicznego Markiza.
W przypadku dobrania karty z kosztem przekucia od 1 do 3 z symbolem lisa lub krolika, czy wtedy nastepuje rekrutacja na odpowiednio lisich i kroliczych polanach?

Re: Root

: 12 cze 2020, 13:09
autor: Odi
Tak, rekrutujesz na polanach z symbolem, który został odsłonęty, zgodnie zkolejnością na planszetce.

Re: Root

: 03 lip 2020, 13:36
autor: Alucard1982
Mam pytanie dotyczące zadawania dodatkowych obrażeń...
Czy dobrze rozumiem, że atakująca frakcja, po tym jak w efekcie rzutu kostkami wyeliminowała wszystkich wrogich wojowników na polanie, ale nie usunęła komponentu (budynek, gniazdo), może taki komponent zniszczyć jako dodatkowe obrażenie ?

Re: Root

: 03 lip 2020, 15:23
autor: tapczanik420
Alucard1982 pisze: 03 lip 2020, 13:36 Mam pytanie dotyczące zadawania dodatkowych obrażeń...
Czy dobrze rozumiem, że atakująca frakcja, po tym jak w efekcie rzutu kostkami wyeliminowała wszystkich wrogich wojowników na polanie, ale nie usunęła komponentu (budynek, gniazdo), może taki komponent zniszczyć jako dodatkowe obrażenie ?
Po rzucie koścmi ustalasz ile masz zadać obrażeń. Następnie by default usuwasz wojowników przeciwnika, jeśli wszyscy wojownicy zostali usunięci a zostały jeszce obrażenia i budynki/żetony przeciwnika, wtedy przeciwnik wybiera co chce z tego usunać - mowiąc inaczej przyznaje obrażenia swoim komponentom.

Napiszę tutaj jeszcze o czym ludzie często zapominają - budynki są kwadratowe i liczą się do kontroli. Tokeny są okrągłe i nie liczą się do kontroli (np. drewno Markizy czy sympatycy).

Re: Root

: 03 lip 2020, 15:40
autor: Atamán
Alucard1982 pisze: 03 lip 2020, 13:36 Mam pytanie dotyczące zadawania dodatkowych obrażeń...
Czy dobrze rozumiem, że atakująca frakcja, po tym jak w efekcie rzutu kostkami wyeliminowała wszystkich wrogich wojowników na polanie, ale nie usunęła komponentu (budynek, gniazdo), może taki komponent zniszczyć jako dodatkowe obrażenie ?
Czy chodzi o dodatkowe obrażenie wynikające z braku wojowników u obrońcy?
W takim razie odpowiedź jest: NIE, dodatkowe obrażenie (za brak obrońców) nie przysługuje w tym samym ataku, w którym obrońcy byli, ale zostali pokonani. Można zrobić kolejny atak na bezbronne żetony/budynki i wtedy mamy jedno dodatkowe obrażenie. Żeby dostać taki bonus musi być brak obrońców na początku walki.

Warto zobaczyć, jak walka jest zapisane w księdze praw:

Krok 1. Zasadzki.

Krok 2. Rzut kośćmi i ustalenie ile obrażeń zadajemy.
(i to tutaj sprawdza się liczbę wojowników, ustala ew. dodatkowe obrażenia, w tym bonus za atak na bezbronne żetony/budynki)

Krok 3. Przydzielenie obrażeń.
(i dopiero w tym kroku fizycznie zdejmuje się z planszy wojowników/żetony/budynki)

tapczanik420 pisze: 03 lip 2020, 15:23 Napiszę tutaj jeszcze o czym ludzie często zapominają - budynki są kwadratowe i liczą się do kontroli. Tokeny są okrągłe i nie liczą się do kontroli (np. drewno Markizy czy sympatycy).
Słuszna uwaga. Ale zarówno budynki jak i żetony przeciwnika dają 1 Punkt Zwycięstwa, gdy usuwamy je z planszy.

Re: Root

: 03 lip 2020, 16:00
autor: tapczanik420
Atamán pisze: 03 lip 2020, 15:40
tapczanik420 pisze: 03 lip 2020, 15:23 Napiszę tutaj jeszcze o czym ludzie często zapominają - budynki są kwadratowe i liczą się do kontroli. Tokeny są okrągłe i nie liczą się do kontroli (np. drewno Markizy czy sympatycy).
Słuszna uwaga. Ale zarówno budynki jak i żetony przeciwnika dają 1 Punkt Zwycięstwa, gdy usuwamy je z planszy.
Racja, niestety to jest jeden z moich nielicznych zarzutów wobec ROOTa, że do dość prostych zasad jest kilka mikro zasad, wyjątków jak właśnie to co jest budynkiem, co jest tokenem, co daje punkty a co nie, co sie liczy do kontroli. Niestety też z kolejnym dodatkiem wprowadzono jakieś mikrozmiany ze względu na balans, więc dobrze, że w każdym pudełku ma być zawsze najbardziej aktualne Law of Root - bo coś czuję, że po kilku dodatkach granie "z pamięci" może być obarczone błędem.

Re: Root

: 08 lip 2020, 18:29
autor: dwaduzepe
mam pytanie odnosnie Mechanicznego Markiza - czy po ujawnieniu kart rozkazow odrzucamy je i dobieramy do pieciu na wieczor cxy zostaja odkryte?

Re: Root

: 25 wrz 2020, 10:18
autor: warlock
Podstawowe pytanie dot. Woodland Alliance:
Daylight
You may take the following actions in any order and combination.

- Craft. You may activate sympathy tokens to craft a card from your hand.
- Mobilize. Add a card from your hand to the Supporters stack.
- Train. Spend a card whose suit matches a built base to place a warrior in the Officers box.
Czy każdą z tych akcji można wykonać tylko raz, czy wielokrotnie? Bo nie wiem co się zawiera w sformułowaniu "dowolna kolejność i kombinacja" :D.

Re: Root

: 25 wrz 2020, 10:37
autor: yaro_
Zawsze grałem że można wielokrotnie. Raczej precyzują jak nie można np. u Markizy przy akcji rekrutacji napisali że tylko 1raz na turę.

Re: Root

: 25 wrz 2020, 11:41
autor: Chaaber
Możesz robić te akcje ile razy chcesz, tak długo jak możesz zapłacić koszt.

Re: Root

: 06 paź 2020, 11:38
autor: bzikus17
Wszystko super, może ktoś wyjaśnić jak zaczyna sojusz leśnych stworzeń. Nigdzie nie jest to napisane, obejrzałem 12 filmików na yt z zasadami. Nikt nie potrafi wyjaśnić. Poza tym planszetki w polskiej wersji są inne od tej w angielskiej. Ogólnie co tu się [...]..Nadto nie da się zrobić rewolty bo nie mamy sympatyków czyli mam rozumieć, że w fazie świt zaczynamy od pkt 2 świtu a mianowicie zdobywanie sympatyków?

Re: Root

: 06 paź 2020, 11:49
autor: Chudej
Wszystko jest napisane na planszy tej frakcji. Zaczynają bez niczego na planszy, trzeba rozsiewać żetony sympatii po mapie i liczyć, że ktoś tam będzie wchodził albo walczył, żeby musiał oddawać ci karty, za co będziesz mógł rozsiewać więcej żetonów i w końcu, jak się uda utrzymać chociaż jeden żeton, to i postawić bazę, a potem już idzie z górki. Rewolty w pierwszej rundzie nie zrobisz, bo trzeba mieć wcześniej żetony sympatii na miejscu.

Re: Root

: 07 paź 2020, 21:01
autor: bzikus17
Ogólnie, od tygodnia czytam poradniki, księgę zasad. Ktoś tu pisał o prostych zasadach. Moim zdaniem znowu portal [...] napisanie instrukcji. Nie wiem czy tak problem jest sporządzenie kompendium nawet na stronie, strasznie mnie drażni szukanie każdej mikrozasady i niejasności. Nie ma żadnego polskiego gameplaya po polsku, który wytłumaczyłby chociaż podstawkę o dodatku nie wspominam.