Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5729
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 962 times
Been thanked: 1502 times
Kontakt:

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: mat_eyo »

W Pragę po jednej, Bonifre miałem wtedy na koncie więcej. Z perspektywy czasu nadal uważam, że obie są bardzo dobre, ale Pragę bym chyba ocenił odrobinę wyżej. Nie ma w niej niczego nowatorskiego, ale daje ogrom frajdy.
Atk
Posty: 1585
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 563 times
Been thanked: 350 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Atk »

U mnie towarzystwo woli Pragę, bo płaczą, że Bonfire jest abstrakcyjne, przez co w Pragę gra im się przyjemniej
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1057
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 772 times
Been thanked: 259 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Beskid »

mat_eyo pisze: 21 lis 2021, 14:33 Z perspektywy czasu nadal uważam, że obie są bardzo dobre, ale Pragę bym chyba ocenił odrobinę wyżej. Nie ma w niej niczego nowatorskiego, ale daje ogrom frajdy.
Wyżej niż Bonfire?
Czy wyżej niż po pierwszej partii?
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5729
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 962 times
Been thanked: 1502 times
Kontakt:

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: mat_eyo »

Wyżej niż Bonfire. Obie to dla mnie co najmniej 8/10, ale obecnie Praga pół kroku przed Bonfire. Głównie przez fakt, że jest chyba bardziej otwarta.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1065
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 636 times
Been thanked: 786 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Abizaas »

Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1205
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: veljarek »

Abizaas pisze: 02 gru 2021, 22:14 Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?
Aliexpress :), tylko po co skoro:
"Budowa mostu była wymagająca i kosztowna, do tego przerwana przez powódź, dlatego została ukończona dopiero na początku XV wieku. Plotka głosiła, że do zaprawy użyto kurzych jaj, jednak analiza przeprowadzona kilka lat temu, nie potwierdziła tych doniesień."
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1720
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 289 times
Been thanked: 923 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: XLR8 »

Narzekałem na te Pragę, ale po zagraniu w Bitoku i Pragę jedna po drugiej muszę się z nią przeprosić.
Deklasuje ona bitoku praktycznie we wszystkich aspektach oprócz estetyki.
Przede wszystkim trzeba mieć plan na wszystko: mur i katedrę, okna, most i zabudowę miasta. Tutaj każde potknięcie to spora strata tempa. Wszędobylskie bonusy nadal są strasznie irytujące, ale to jest naprawdę solidna gra.
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2531
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 214 times
Been thanked: 185 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Pan_K »

Abizaas pisze: 02 gru 2021, 22:14 Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?
Np. stąd: https://planszostrefa.pl/pl/p/Praga-Cap ... ards/14209
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
skibo
Posty: 131
Rejestracja: 18 paź 2021, 12:37
Has thanked: 66 times
Been thanked: 26 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: skibo »

Abizaas pisze: 02 gru 2021, 22:14 Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?
Ja mam na sprzedaż prywatnie :)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 5190
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 2046 times
Been thanked: 2645 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: PytonZCatanu »

XLR8 pisze: 01 wrz 2022, 21:43 Narzekałem na te Pragę, ale po zagraniu w Bitoku i Pragę jedna po drugiej muszę się z nią przeprosić.
Deklasuje ona bitoku praktycznie we wszystkich aspektach oprócz estetyki.
Przede wszystkim trzeba mieć plan na wszystko: mur i katedrę, okna, most i zabudowę miasta. Tutaj każde potknięcie to spora strata tempa. Wszędobylskie bonusy nadal są strasznie irytujące, ale to jest naprawdę solidna gra.
Ja bardzo lubię Pragę. Ale o ile Podwodne Miasta sa gra strategiczna, to Praga jest grą taktyczna i trzeba się na to nastawić.

A estetyka.... No powstaje miasto jak że średniowiecznej ryciny - dla mnie to urocze 🙂
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1065
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 636 times
Been thanked: 786 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Abizaas »

Pan_K pisze: 01 wrz 2022, 21:49
Abizaas pisze: 02 gru 2021, 22:14 Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?
Np. stąd: https://planszostrefa.pl/pl/p/Praga-Cap ... ards/14209
skibo pisze: 01 wrz 2022, 21:52
Abizaas pisze: 02 gru 2021, 22:14 Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?
Ja mam na sprzedaż prywatnie :)
Dzięki za info po 10 miesiącach od posta, ale grę już dawno sprzedałem :D Praga jest dla mnie zbyt taktyczna i zbyt wiele zależy od statycznego "rynku" z kafelkami.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Cierń
Posty: 612
Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Cierń »

Abizaas pisze: 02 wrz 2022, 08:34
Pan_K pisze: 01 wrz 2022, 21:49
Abizaas pisze: 02 gru 2021, 22:14 Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?
Np. stąd: https://planszostrefa.pl/pl/p/Praga-Cap ... ards/14209
skibo pisze: 01 wrz 2022, 21:52
Abizaas pisze: 02 gru 2021, 22:14 Skąd można wytrzasnąć drewniane jajka do Pragi?
Ja mam na sprzedaż prywatnie :)
Dzięki za info po 10 miesiącach od posta, ale grę już dawno sprzedałem :D Praga jest dla mnie zbyt taktyczna i zbyt wiele zależy od statycznego "rynku" z kafelkami.
Detal - ale pamiętaliście o tym, że można podmieniać te kafle przed zakupem za 1 złota/kamienia?
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 5190
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 2046 times
Been thanked: 2645 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: PytonZCatanu »

To zasada, o której bardzo łatwo zapomnieć, a bardzo dużo zmienia 🙂
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1065
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 636 times
Been thanked: 786 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Abizaas »

Nadal podmieniamy je na losowe kafle. Ogólnie nie lubię takiego systemu, wydaje mi się leniwym rozwiązaniem mającym na celu polepszenie regrywalności gry. Z tego samego powodu nie lubię kontraktów w Barrage.

Ogólnie gra nam nie podeszła, nie tylko przez ten statyczny rynek.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1720
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 289 times
Been thanked: 923 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: XLR8 »

Abizaas pisze: 02 wrz 2022, 10:24 Nadal podmieniamy je na losowe kafle. Ogólnie nie lubię takiego systemu, wydaje mi się leniwym rozwiązaniem mającym na celu polepszenie regrywalności gry. Z tego samego powodu nie lubię kontraktów w Barrage.

Ogólnie gra nam nie podeszła, nie tylko przez ten statyczny rynek.
Kontrakty w Barrage są zdecydowanie gorszym designem niż budynki w Pradze.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1057
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 772 times
Been thanked: 259 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Beskid »

taka aplikacja dla lubiących caput solo
https://boardgamegeek.com/thread/257307 ... s-made-app
Awatar użytkownika
oduck
Posty: 298
Rejestracja: 07 paź 2013, 19:37
Has thanked: 737 times
Been thanked: 156 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: oduck »

PytonZCatanu pisze: 30 wrz 2021, 12:00 O ile uwielbiamy gry Suchego, o tyle nie rozumiem łamaczy remisów w jego grach. Dla mnie sa one bez sensu. W Podwodnych Miastach wygrywa ten kto jest na torze kolejności...wyżej. Ale dlaczego? Jaki to ma sens? Czemu nie ten, który wybudował więcej PODWODNYCH MIAST? Nie kumam. Tutaj podobnie. Mogłyby choćby liczyć sie niewykorzystane surowce.
Albo jajka!
Dziś mialem właśnie (nie)przyjemność wygrać remisując, nie było to fajne uczucie.
Misioł
Posty: 84
Rejestracja: 24 cze 2023, 09:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 66 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Misioł »

Okej, Praga w końcu i u mnie spadła z półki wstydu, zagraliśmy raz na trzy osoby. Gra wzbudza mieszane odczucia.
Już po wyjęciu z pudełka plansza w stylu średniowiecznej ryciny z bardzo fajnie zaprojektowanym żurawiem akcji zrobiły duże wrażenie, ale kolejne elementy sprowadziły mnie na ziemię. Miałem wrażenie, że autor nie wiedział kiedy przestać i przeprojektował warstwę wizualną. Trójwymiarowe trybuny jakieś: na co to komu? Komu to potrzebne? I jeszcze most, na dokładkę :shock:
Z zasadami i wejściem w rozgrywkę nie mieliśmy najmniejszego problemu, poza trochę męczącym łapaniem mikrobonusów na każdym kroku. Chwilę później ogarnąłem że o tym właśnie jest gra, bo dzięki umiejętnemu kombinowaniu małych nagród nie trzeba marnować jednej z ledwie 14 akcji na produkcję. Biegu rzeczy nie zmienił fakt, że na kaflach ulepszeń i odblokowywanych technologiach jest więcej tego samego, autor posilił się na wprowadzenie game changerów równie mocno jak na nazewnictwo technologii w Pulsarze. Czyli nijak. Do tego sam żuraw akcji, być może muszę więcej pograć ale jakoś dziwnie dobrze te akcje mi się układały, ani raz nie musiałem dopłacić (graliśmy na stronie A). O walce o pola akcji jak w Podwodnych miastach nie było mowy, poziomem interakcji jestem wręcz zawiedziony. Myślałem, że element area Control przy targach da tu jakiegoś kopa, ale wpadło dużo kafli bez miejsca na kosteczkę i rzecz rozeszła się po kościach.
Takie Podwodne Miasta, Pulsar czy przywoływane wcześniej przez kogoś Bonfire to imo znacznie lepsze gry. Mam wrażenie (poparte aż jedną rozgrywką :roll: ), że kolejne potyczki nie będą się specjalnie od siebie różnić właśnie przez to że mało tu różnorodności na technologiach czy ulepszeniach. W takich Podwodnych miastach też mieliśmy zabawę w mikro bonusy a jednak zróżnicowanie w kartach i duża interakcja z innymi graczami w formie wyscigu o pola akcji różnicowała rozgrywki.
Ponarzekałem trochę, ale gra jest generalnie dobra. Rzecz w tym, że dzieli miejsce na półkach z bardzo dobrymi lub świetnymi i jeśli w kolejnych rozgrywkach potwierdzi się to o co mam obawy powyżej, to za Pragą płakać nie będę. Takie czasy, że na gry tylko dobre nie starcza życia.
ODPOWIEDZ