Strona 8 z 10

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 04:24
autor: psia.kostka
michcic pisze: 29 paź 2023, 03:12 Dlaczego obawiacie się o przesuwanie znaczników(a w zasadzie jednego!) na planszetce gracza, ale o planszę główną już nie?
Ja akurat nie lobbuje za dwiema warstwami planszetki w standardzie, ale domyslam sie motywacji.

Wynika to zapewne z doswiadczen z Terraformacji Marsa. Duzo znacznikow, latwo potracic, trudno spamietac. Plansza glowna nie jest istotna, bo trzeba niezle kichnac lub sie zamachnac dlonia, kartami, rekawem, aby miec taki zasieg destrukcji.

Skoro w PoD znacznik jest jeden i latwo spamietac i trudno zepsuc, to wydaje sie, ze moze byc plaska planszetka i zagwarantuje pelnie grywalnosci. Ale jesli przekonamy o tym graczy, to po co mieliby chciec dwuwarstwowej planszetki za doplata w deluxe? ;) Taki oto pat, nie ma dobrej odpowiedzi, by pogodzic ogien z woda.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 06:47
autor: noowy
michcic pisze: 29 paź 2023, 03:12 Proszę, wytłumaczcie mi to, bo trochę nie rozumiem problemu. Dlaczego obawiacie się o przesuwanie znaczników(a w zasadzie jednego!) na planszetce gracza, ale o planszę główną już nie?
Ponieważ jest to mała leciutka, drewniana kosteczka, która leży bezpośrednio przed nami i przy okazji innych czynności stosunkowo łatwo trącić ją lub planszetkę na której leży i później jest problem czy miałem 9 czy 10, a może już 11. Nad planszą główną, nad miejscem na którym stoją znaczniki punktacji nie operujemy cały czas rękoma, robimy to chyba tylko przy podsumowaniu rundy/końca gry.

Problem kosteczek stary i znany, ja pamiętam go już z np. gry Ingenious (w Polsce wydana później jako Geniusz przez Bard już miała wpinane plastikowe znaczniki), w którą swego czasu bardzo dużo graliśmy i nie raz nie dwa przy wykładaniu kafelków zdarzyło mi się zresetować punktację do niegrywalnego stanu.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 06:57
autor: goldsun
michcic pisze: 29 paź 2023, 03:12 Proszę, wytłumaczcie mi to, bo trochę nie rozumiem problemu. Dlaczego obawiacie się o przesuwanie znaczników(a w zasadzie jednego!) na planszetce gracza, ale o planszę główną już nie? Oczywiście, można powiedzieć, że mata to inne tarcie, ale przecież słyszę też wiele głosów, że w wersji standard jest ona niepotrzebna i wystarczyłby karton... Nie widziałem jeszcze gry z dwuwarstwową główną planszą punktacji (i dobrze), ale gdyby rzeczywiście w tym leżał problem to ludzie by się tego domagali.

Wydaje mi się , że w Ścieżce Przeznaczenia większość graczy kontroluje pozycję znacznika na torze PD i dobrze wie ile punktów brakuje im do odblokowania kolejnej zdolności. W związku z tym nawet w przypadku przesunięcia stołu (jak często to się zdarza?), nie będzie to problemem.

Czy chodzi zatem głównie o względy estetyczne, a stabilność znacznika jest miłym dodatkiem?

P.S. Spójrzmy na niedawną premierę z podobnej półki cenowej (i jak się okazuje także komponentowej) - Ekspedycyje. Są planszetki jednowarstwowe, a na nich znaczniki (więcej niż 1).
Ja się nie boję o przesuwanie znacznika, tylko o potrącenie stołu i porozrzucanie tych małych kosteczek.
Ale też nie mam problemu, jeśli tej 2warstwowej planszetki nie będzie. Mam gry bez 2warstwowych, gram i nic się nie dzieje.
Tylko patrząc również trochę dalej - w wielu innych grach mam taką planszetkę 2warstwową. Z TWOW na czele. Nie wymagały żadnej edycji super-hiper-deluxe.
Moim i z tego co widzę komentarze, nie tylko moim zdaniem - zrobienie planszetki 1warstwowej w edycji standard jest spowodowane tylko i wyłącznie chęcią posiadania argumentu za "kupcie deluxe". Bo jednocześnie - figurki postaci w tej grze są kompletnie zbędne, więc same w sobie aż takim argumentem za wybraniem deluxe - nie są (jak się wyłączy fomo i inne sentymenty oraz to, żeby po prostu mieć figurki, czyli takie "chcenie oczami").
Ale wydaje mi się, że GoB nie docenił właśnie siły argumentu "muszę mieć figurki", jak patrzę na to ile osób wsparło deluxe a ile standard, to podejrzewam, że te 2warstwowe planszetki niewiele zmieniają. Chociaż możliwe, że działają wręcz negatywnie, bo przy dość wysokiej cenie jak na taką grę z taką zawartością - odrzucają niektóre osoby od wsparcia w ogóle - przy 2warstwowych w standardzie, może byłoby więcej wsparć tańszej wersji, bez ujmy w deluxe.

Tak całkiem na marginesie - trochę bawi/ciekawi mnie obserwowanie 3 różnych hobby. ;-)
- w Lego osób, które kupują np. całą jakąś serię zestawów jest sporo mniej i zazwyczaj te zestawy wychodzą sporo taniej (jednostkowo). Przykładowo osób które posiadają wszystkie zestawy space od początku istnienia lego (czyli realnie grubo ponad 100 zestawów, może nawet 200), na całym świecie jest prawdopodobnie kilkanaście (z czego 1 osoba w Polsce). Reszta serii zazwyczaj kończy się na kilkunastu zestawach, wydawanych po 3-4/rok. I też raczej nie ma dużo osób, które by np. kompletowały wszystkie modulary, czy Icons, czyli drogich z cenami 500-1500pln mimo, że takie zestawy wychodzą ZTCP 1-2/rok.
- w książkach też są tylko pojedyncze osoby, które zbierają całe serie wydawnicze (nie serie fabularne) bez patrzenia na sens (czyli np. kupują kilkukrotnie duble tej samej książki). ;-)
- w planszówkach widać całkiem sporo osób, które kupują prawie wszystko jak leci (argumentując "najwyżej sprzedam") i/lub kupują zawsze ze wszystkimi dodatkami. Bez jakiegokolwiek uzasadnienia z punktu samej gry. ;-) Nie mówię, ze wszyscy, ale widzę tutaj więcej takich osób niż w Lego czy książkach.

To taka moja obserwacja trochę z boku, która mi się rzuca w oczy od dawna. ;-)

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 07:33
autor: michcic
goldsun pisze: 29 paź 2023, 06:57 Moim i z tego co widzę komentarze, nie tylko moim zdaniem - zrobienie planszetki 1warstwowej w edycji standard jest spowodowane tylko i wyłącznie chęcią posiadania argumentu za "kupcie deluxe".
To już było tłumaczone, chodzi przede wszystkim o późniejszą cenę w retailu jaką będą mogli zaoferować partnerzy.

Ale nie kontynuujemy tego wątku, bo to chyba nieodpowiedni temat. ;)

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 07:54
autor: goldsun
michcic pisze: 29 paź 2023, 07:33
goldsun pisze: 29 paź 2023, 06:57 Moim i z tego co widzę komentarze, nie tylko moim zdaniem - zrobienie planszetki 1warstwowej w edycji standard jest spowodowane tylko i wyłącznie chęcią posiadania argumentu za "kupcie deluxe".
To już było tłumaczone, chodzi przede wszystkim o późniejszą cenę w retailu jaką będą mogli zaoferować partnerzy.

Ale nie kontynuujemy tego wątku, bo to chyba nieodpowiedni temat. ;)
Nie kupuję tego argumentu, bo to by sugerowało cenę w retailu niższą niż na wspieraczce.
Zresztą - jaki problem zrobić 2warstwowe planszetki graczy do standardu jako "gf exclusive" i w retailu mieć 1 warstwowe? SG box będzie inny dla wersji standard i deluxe, więc wystarczyłoby do niego takie planszetki dołożyć dla SG standard. Tym bardziej, jeśli ilość tych edycji standard będzie tak niska jak cały czas jest.
Ja się nie upieram, że muszę to mieć - jeśli to miałoby być np. kosztem jakiejś dodatkowej postaci, mogą być 1warstwowe. Ale jak na razie argumenty IMHO są dość słabe.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 08:06
autor: japanczyk
goldsun pisze: 29 paź 2023, 07:54 Nie kupuję tego argumentu, bo to by sugerowało cenę w retailu niższą niż na wspieraczce.
Zresztą - jaki problem zrobić 2warstwowe planszetki graczy do standardu jako "gf exclusive" i w retailu mieć 1 warstwowe?
Oczywistym jest ze bedzie nizsza, bo będzie bez SG
Tak samo jak w przypadku Starego Światu

Chodzi o to że retailowa wersją np. w wydaniu zaprezentowanym na wspieraczce moze byc sprzedawana z cena 150 zl i wszyscy będą na plus
Przy dwuwarstwowych planszetkach cena podbiłaby do 180 zl (vide dodatek do Podwodnych Miast) I tu zaczynają się schody bo kupic gre za 150 zl a kupic gre za 180 zl to już magiczne bariery zostają przekroczone w ludzkim umyśle;)

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 08:16
autor: Gromb
Idąc dalej tym tokiem. Możemy zrobić coś a'la zestaw do Niezbadanej Planety. Za ponad 100 złotych wydać mały pakiet Deluxe, podbijający wykonanie retailowe do częściowego ekskluzywnego. Kto będzie chciał się zdecydować na lepsze komponenty, dokupi sobie pakiet. W NP to zdało egzamin, w Daymio również.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 08:24
autor: goldsun
japanczyk pisze: 29 paź 2023, 08:06
goldsun pisze: 29 paź 2023, 07:54 Nie kupuję tego argumentu, bo to by sugerowało cenę w retailu niższą niż na wspieraczce.
Zresztą - jaki problem zrobić 2warstwowe planszetki graczy do standardu jako "gf exclusive" i w retailu mieć 1 warstwowe?
Oczywistym jest ze bedzie nizsza, bo będzie bez SG
Tak samo jak w przypadku Starego Światu
Jasne, że tak. Nie trzeba mi tego tłumaczyć.
Bardziej chodzi mi o "sumaryczną" cenę podstawki z wyciągniętymi jako dodatki SG.

Ale tu właśnie przyszło mi do głowy.
W retailu ma być też wersja standard i deluxe podstawki prawda?
A addony z postaciami z SG też będą rozbite na standard i deluxe w retailu?
Byłbym szczerze mówiąc dość zdziwiony w takim przypadku, bo optymalizacja produkcji to m.innymi standaryzacja, a nie rozbijanie na milion różnych wersji.
A jeśli w retailu wszystkie dodatkowe postacie z SG będą mieć 2warstwowe planszetki, to już mi wychodzi, że specjalne uruchamianie osobnej produkcji 1warstwowych planszetek dla nich zaczyna tracić sens, bo one będą tylko do wersji wspieraczkowej i nigdzie indziej.
Tym bardziej, że te planszetki są zależne językowo. Więc prawdopodobnie musieliby wypuścić powiedzmy 500 1warstwowych planszetek Triss w eng, 200 planszetek w pl, 100 w niemieckim, 50 po francusku, 30 po czesku i 10 po włosku. I tak przy każdej postaci grywalnej z SG (na tę chwilę Triss, Letho, Yarpen).
Na moje oko, tu się kalkulacja kosztów produkcji na serio może rozjechać, albo inaczej - dodanie wszystkim 2warstwowych może dać większy zysk przez ustandaryzowanie produkcji niż oszczędność wynikająca z produkcji 1warstwowej.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 08:45
autor: michcic
goldsun pisze: 29 paź 2023, 08:24 A jeśli w retailu wszystkie dodatkowe postacie z SG będą mieć 2warstwowe planszetki...
Nie znam szczegółów, ale zakładam, że wszystkie SG, które będą oferowane w retailu będą w wersji standard. Wówczas mamy optymalizację kosztów: deluxe jednorazowo na potrzeby kampanii, a reszta to standard.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 08:55
autor: yrq
michcic pisze: 29 paź 2023, 08:45 Nie znam szczegółów, ale zakładam, że wszystkie SG, które będą oferowane w retailu będą w wersji standard. Wówczas mamy optymalizację kosztów: deluxe jednorazowo na potrzeby kampanii, a reszta to standard.
Mi się wydaje, że plan jest wydać SG w wersji takiej jak w kampanii, z figurką i standee. Ale z tym może lepiej do poniedziałku poczekać z potwierdzeniem ;)

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 08:56
autor: goldsun
michcic pisze: 29 paź 2023, 08:45
goldsun pisze: 29 paź 2023, 08:24 A jeśli w retailu wszystkie dodatkowe postacie z SG będą mieć 2warstwowe planszetki...
Nie znam szczegółów, ale zakładam, że wszystkie SG, które będą oferowane w retailu będą w wersji standard. Wówczas mamy optymalizację kosztów: deluxe jednorazowo na potrzeby kampanii, a reszta to standard.
Zakładam, że WildHunt jest addonem takim, jak pójdzie później do retailu, a ma 2 warstwową planszetkę.
Poza tym nie wyobrażam sobie, żeby postacie z SG były później w wersji standard, czyli również bez figurki ! Wszystkie wydawnictwa dość ewidentnie idą w droższe addony, jeśli muszą wybierać.
A jeśli w retailu będzie z figurką z deluxe, ale z planszetką ze std, to chyba parsknąłbym śmiechem. Jakkolwiek rozumiałbym uzasadnienie kosztowe, to by jednak sugerowało mocne nieprzemyślenie jak wydać tę grę. Nie wiem też czy gracze którzy kupiliby podstawkę w wersji deluxe, nie zjedli później Gob za addony w innym standardzie.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 09:15
autor: michcic
Zobaczymy. ;) Jeśli podstawka retailu ma być atrakcyjna cenowa to dodatki (czyli postacie i Opowieści ze SG) też. Wówczas jednowarstwowa planszetka ze standami.

A Dziki Gon? Już zapowiedziano, że też będzie miał standy, więc dla mnie ładnie się to spina. ;)

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 29 paź 2023, 10:09
autor: rand
Ktoś wcześniej porównał Ekspedycyje z Wiedźminem w kontekście planszetek. Chciałbym zaznaczyć że w w Ekspedycyjach jest gruba planszetki która mimo wszystko nie ma idealnie gładkiej struktury a znacznik jest większy i cięższy. W wiedźminie będzie to zwykła cienka karta jak w Niezbadanej planecie a to jest jednak różnica. Ja bym wsparł jakby chociaż gruby karton był a tak muszę tylko poradzić sobie z fomo, bo jednak jest dużo więcej gier ciekawszych w tej półce cenowej.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 31 paź 2023, 11:20
autor: Wender
Spoiler:
Mam nadzieję, że tą "dużą rzeczą" nie jest ta wersja manga :D

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 31 paź 2023, 11:35
autor: japanczyk
To raczej wlasnie to, do wypowiedzi pasuje idealnie

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 31 paź 2023, 12:04
autor: psia.kostka
psia.kostka pisze: 30 paź 2023, 22:17 PS2 to duze "bum" z filmiku ŁW to Ronin? bo nie mam kontekstu, jeszcze nie ogladalem :roll:
Edit: mysle, ze tak, bo padlo tam, ze cos niespodziewanego i raczej wiekszosci sie spodoba.
"Duza rzecz, zaskoczenie, dla wiekszosci pozytywe, ciekawe. Pomysl, spojrzenie na uniwersum wiedzmina"

Mnie najbardziej (ze to ronin) przekonuje to, ze sam ŁW wie, ze nie kazdemu sie moze spodobac "to cos".

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 31 paź 2023, 12:52
autor: Luko_b
„Nie kazdemu sie moze spodobac” :) heheheh zeby nie bylo, sprawdzilem komentarze (na polskich stronach) pod newsem o WiedzRoninie i podoba to sie 1 na 10 osob.
Jest jeszcze gorzej niz myslalem. Smutno mi jeszcze bardziej :)*

Sprzedaja reskin razem z glowna gra…

*usmiech przez lzy

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 31 paź 2023, 13:12
autor: psia.kostka
A moze za oceanem (jednym i drugim) sprzeda sie Ronina 20k pudelek? Napisali tez, ze nie jest GF EX, ale bez szerokiej dystrybucji. Wiadomo o nim od kilkunastu godzin. Dajmy czas. Opinie obecnie sa na goraco i glownie zaskoczenie. Jak zawsze na komentarze (sensowne) bedzie czas po kampanii, w PM, gdy wszystko jest juz jasne i znane.

Jesli kogos to smieszy (ze sa fani reskina), to niech sobie przypomni, co mysli sąsiad o waszym hobby planszowym jako calosc :P Planszki wiedzminowe, dobre. Planszki otaku-wiedzminowe, smieszne? Moze figurkowcy sie beda o to zabijac?

No i Ronin nie ma SG boxa, wiec to taka wersja light. Jest oferta od tworcy, kto chce, ten kupi.

W gierce Heroes of Normandie, tez byl reskin z zombie naziolami. Jeden sie smial, drugi lecial kupic.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 02 lis 2023, 08:32
autor: schen
Szczerze mówiąc to wersja Ronin przemawia do mnie bardziej niż normalna. Na pierwszy rzut oka wydaje się też trochę ciekawsza pod względem gameplayu, wygląda ślicznie, a klimat ciekawy i inny niż to co serwowane było w Starym Świecie, nadal trochę za drogo, ale jak będzie kiedyś w retailu, w przyzwoitszej cenie, to się bardziej nad jego kupnem niż Ścieżki Przeznaczenia będę zastanawiał (Zdecydowałem się nie wspierać w trakcie kampanii, widzę, że to gra nie bardzo dla mnie i za dużo musiałbym na nią w tym momencie wyłożyć jak na to, że nie lądowałaby zbyt często na stole).

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 20 gru 2023, 22:17
autor: xDeOx
Cóż. Wsparłem standard w zeszłym miesiącu, ale dziś dorzuciłem dodatkowo deluxe na zaś jakby jakimś cudem był hype jak na stary świat, choć wiem że tak nie będzie pewnie, bo jak stary świat jest średni, tak to będzie co najwyżej bardo średnie... No ale cóż, ludzie zadziwiają na olx z tym że kupują po takich cenach, więc kto wie ;/ chyba że mi się jednak odwidzi (choć wtedy narzeczona naprawdę mnie zabije) i wezmę dla siebie deluxe, a na zaś standard ^^ no ale wierzę, że tak nie zrobię, bo jak w starym świecie figurki są średnio przydatne, tak tutaj są całkowicie zbędne.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 21 gru 2023, 09:02
autor: Michal.s
Moim zdaniem warto wziąć deluxe i dodatek z potworami. Nawet jeśli gra okaże się słaba to (co jest całkiem prawdopodobne), to:
1. Można wyjąć figurki (pomalować, używać w Starm Świecie, użyc w RPG) i sprzedać podstawkę z kickstarter exclusives jako wersję standard.
2. Dodatek z potworami na pewno będzie poszukiwany przez wszystkich FOMO napinaczy Starego Świata żeby mieć wszystkie możliwe legendarne potwory. Tak więc również warto.
Ale przede wszystkim mam nadzieję, że gra jako lekka karcianka mi się spodoba i z powodu krótkiego czasu rozgrywki i opcji na 5 osób będzie grana.

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 21 gru 2023, 09:30
autor: xDeOx
A te potwory będzie dało się w całości w starym świecie wykorzystać? Nie jest napisane, że te karty do nich, to ks/gf exclusive, więc chyba w retail też będzie (taniej?)?

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 21 gru 2023, 09:51
autor: Hardkor
Michal.s pisze: 21 gru 2023, 09:02 Moim zdaniem warto wziąć deluxe i dodatek z potworami. Nawet jeśli gra okaże się słaba to (co jest całkiem prawdopodobne), to:
1. Można wyjąć figurki (pomalować, używać w Starm Świecie, użyc w RPG) i sprzedać podstawkę z kickstarter exclusives jako wersję standard.
2. Dodatek z potworami na pewno będzie poszukiwany przez wszystkich FOMO napinaczy Starego Świata żeby mieć wszystkie możliwe legendarne potwory. Tak więc również warto.
Ale przede wszystkim mam nadzieję, że gra jako lekka karcianka mi się spodoba i z powodu krótkiego czasu rozgrywki i opcji na 5 osób będzie grana.
xDeOx pisze: 21 gru 2023, 09:30 A te potwory będzie dało się w całości w starym świecie wykorzystać? Nie jest napisane, że te karty do nich, to ks/gf exclusive, więc chyba w retail też będzie (taniej?)?
Dokładnie tak. To się pojawi wszystko w sklepach i każdy zainteresowany będzie mógł kupić (tak jak przy Starym Świecie było, a potem wyparowało). Kwestia czy to będzie taniej. Przy starym świecie mieliśmy ceny dostosowane pod polske i było o wiele taniej niż dla zagranicznego klienta. Teraz zostało to zrównowane. No i wcześniej VAT był w cenie :)

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 21 gru 2023, 10:07
autor: xDeOx
Ale przecież nic z tego co było sklepach dostępne oprócz samych podstawek nie wyparowało...?

Re: Wiedźmin: Ścieżka Przeznaczenia / The Witcher: Path of Destiny (Łukasz Woźniak)

: 21 gru 2023, 10:15
autor: Hardkor
xDeOx pisze: 21 gru 2023, 10:07 Ale przecież nic z tego co było sklepach dostępne oprócz samych podstawek nie wyparowało...?
Monety zniknęły :) Owszem źle trochę to ujałem. Reszta jest dość dostępna, ale nie jestem pewny czy była cały czas.