Strona 73 z 112

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 09:16
autor: mbork
Czochrun pisze:Często pomocnicy dużo pomagają dlatego warto ich wystawiać na samym początku. To samo z usprawnieniami.
Najgorsze jest to, że *wszystko* pomaga i warto *wszystko* robić na początku. Ale jest tylko tyle a tyle akcji... I w tym cały urok tej gry. ;)

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 10:42
autor: Pawelec123456
Czochrun pisze:Prawdziwe blokowanie jest przy pięciu :)
Tam akurat są bardzo fajne opcje z lewej strony.
Czochrun pisze:Próbujcie kombosować akcje. Czasami warto poczekać jedną kolejkę aby np. rozbudować się i zrobić małe/duże usprawnienie.
Z tym akurat nie mamy problemów, nikt nie marnuje dodatkowych akcji przy przebudowie czy powiększeniu rodziny.
Czochrun pisze:Warto też szybko zadbać o kolejnego członka rodziny - w końcu to dodatkowa akcja. Często pomocnicy dużo pomagają dlatego warto ich wystawiać na samym początku. To samo z usprawnieniami. Agricola jest specyficzna i często wygrywa gracz, który przez 10 rund teoretycznie nie ma nic. Jeśli mądrze zagra to może w ciągu 4 może nadrobić straty a wręcz przegonić konkurencję.
Wszystko to pięknie i się do tego stosujemy, ale kłopot się pojawia, gdy mamy 3 członków rodziny (po pierwszym powiększeniu) i trzeba dostawić nową izbę. Wtedy jest ciężko, bo coraz częściej trzeba ich karmić, a surowce do budowy podbierają inni gracze i kończymy grę z 4 członkami rodziny (1 z pola Powiększ rodzinę pomimo braku miejsca, 1 w nowej izbie i 2 ze startu), w dodatku ten czwarty przychodzi bardzo późno. Jak gram samemu to nie mam tego kłopotu - zwykle tak długo kumuluję drewno i trzciny na polach ze startu, że w Rundzie 5. mam już czteroizbową chatkę (w 3 akcjach: mam 10 drewien, 5 trzcin i staję na Buduj izby). Oczywiście przy grze stadnej nie można kumulować surowców... Solo gram dobrze, bo jak na razie w partii z limitem 54 pkt uzbierałem 68 pkt i zaczynam następną z 2 pomocnikami i 7 znacznikami jedzenia.

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 11:04
autor: Czochrun
Pawelec123456 pisze:
Czochrun pisze:Warto też szybko zadbać o kolejnego członka rodziny - w końcu to dodatkowa akcja. Często pomocnicy dużo pomagają dlatego warto ich wystawiać na samym początku. To samo z usprawnieniami. Agricola jest specyficzna i często wygrywa gracz, który przez 10 rund teoretycznie nie ma nic. Jeśli mądrze zagra to może w ciągu 4 może nadrobić straty a wręcz przegonić konkurencję.
Wszystko to pięknie i się do tego stosujemy, ale kłopot się pojawia, gdy mamy 3 członków rodziny (po pierwszym powiększeniu) i trzeba dostawić nową izbę.
Czy ja dobrze rozumuję - najpierw członek a potem nowa izba???

U nas w pięciu nie ma problemów, żeby skończyć z 5 członkami. Niektórzy mają możliwości aby nawet skorzystać z akcji "powiększ pomimo braku miejsca" i spłodzić szóstego (gdyby był). Także wszystko jest kwestią wprawy i dobrego użycia kart.

Co do gry solo to wszystko pięknie fajnie, ale tam teoretycznie jesteś w stanie zaplanować z góry całą rozgrywkę. Przy przeciwniku po 3 rundzie trzeba mieć kilka dróg rozwoju. A i tak dochodzi do sytuacji, w której bierzesz biedne pole bo reszta "wypasiona" zajęta.

A i jeszcze jedno pytanie. W którą opcję gracie: przetwarzanie zwierzątka na żarcie od razu czy najpierw musicie mieć miejsce w swoim gospodarstwie?

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 11:09
autor: Pawelec123456
Czochrun pisze:Czy ja dobrze rozumuję - najpierw członek a potem nowa izba???
Nie, nie, oczywiście żeby dobrać trzeciego członka najpierw stawiamy izbę, z tym nikt nie ma kłopotu. Kłopot się zaczyna, gdy trzeba zbudować czwartą izbę, bo o ile na trzecią uzbierają wszyscy, to przy czwartej część graczy zaczyna się grodzić, a każdy chce kupić palenisko/piec/kuchnię, więc nie ma ani drewna na nowe izby, ani gliny na przebudowę i dostawienie izb do glinianej chaty.

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 12:56
autor: Czochrun
Pawelec123456 pisze:
Czochrun pisze:Czy ja dobrze rozumuję - najpierw członek a potem nowa izba???
Nie, nie, oczywiście żeby dobrać trzeciego członka najpierw stawiamy izbę, z tym nikt nie ma kłopotu. Kłopot się zaczyna, gdy trzeba zbudować czwartą izbę, bo o ile na trzecią uzbierają wszyscy, to przy czwartej część graczy zaczyna się grodzić, a każdy chce kupić palenisko/piec/kuchnię, więc nie ma ani drewna na nowe izby, ani gliny na przebudowę i dostawienie izb do glinianej chaty.
A próbowaliście zebrać więcej gliny (która na początku nie jest zbyt często pobierana)? I potem zamiast przebudowywać z drewna całą chatę (5 izb) w glinianą i potem w kamienną, to np. najpierw zrobić trzecią izbę drewnianą, potem przebudować na glinianą (3 gliny i 1 trzcina) i kolejną izbę wybudować już glinianą.

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 13:18
autor: Indar
Czochrun pisze: A i jeszcze jedno pytanie. W którą opcję gracie: przetwarzanie zwierzątka na żarcie od razu czy najpierw musicie mieć miejsce w swoim gospodarstwie?
A to jest jakaś inna opcja? Nie trzeba mieć miejsca żeby brać zwierzątka i od razu pod nóż je kłaść. Jak masz piec/palenisko itd to od razu zwierzątka możesz zamienić na żywność.
Interesuje mnie skąd ta inna opcja, chyba nie ma tego w instrukcji. Trochę zgłupiałem.

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 13:30
autor: pabula
Ktoś we Wrocławiu 2 lata temu przegadał ówczesnego sędziego, że jest to zmiana wprowadzona przez Uwe i taka reguła była na Mistrzostwach Polski 2 lata temu!
Kto to wprowadził nie wiadomo, ale całe MP tak były grane :)

W tym roku, wiem że ktoś próbował rozmnażać zwierzęta za każdą parę.
Ile mu się udało tak rozmnożyć to już jego słodka tajemnica... :)

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 13:39
autor: Czochrun
Indar pisze:
Czochrun pisze: A i jeszcze jedno pytanie. W którą opcję gracie: przetwarzanie zwierzątka na żarcie od razu czy najpierw musicie mieć miejsce w swoim gospodarstwie?
A to jest jakaś inna opcja? Nie trzeba mieć miejsca żeby brać zwierzątka i od razu pod nóż je kłaść. Jak masz piec/palenisko itd to od razu zwierzątka możesz zamienić na żywność.
Interesuje mnie skąd ta inna opcja, chyba nie ma tego w instrukcji. Trochę zgłupiałem.
Twardziele grają tak, że trzeba mieć miejsce. Czyli najpierw zaganiasz do zagrody a dopiero potem do pieca. :) Może wtedy jednak dochodzić do sytuacji, w której gracz nie ma miejsca, ma usprawnienie i podbiera zwierzaki nie dla siebie, ale tak aby ktoś inny na tym nie skorzystał.

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 13:43
autor: Indar
No dobrze, ale jak jest zgodnie z regułami?

Re: Agricola

: 01 lip 2013, 13:48
autor: Edwardo
Indar pisze:No dobrze, ale jak jest zgodnie z regułami?
nie musisz mieć miejsca, żeby szlachtować zwierzaki :)

Re: Agricola

: 02 lip 2013, 11:02
autor: Pawelec123456
pabula pisze:W tym roku, wiem że ktoś próbował rozmnażać zwierzęta za każdą parę.
Ile mu się udało tak rozmnożyć to już jego słodka tajemnica... :)
Biorąc pod uwagę zgodność z rzeczywistością, to ten wariant ma więcej sensu niż po 1 młodym za żniwa. Obecnie jest się skazanym na przerabianie zboża na żywność, bo zwierząt szkoda (punkty lecą jak się zrobi z nich żywność). Z drugiej strony tak samo się opłaca wziąć wcześnie 2 owce i potem dobrać dwie do potrzebnych ośmiu (chociaż nie do końca, bo to dwie akcje) czy wziąć pod koniec gry 7 i liczyć że ta ósma na punkt się rozmnoży podczas ostatnich żniw.

Re: Agricola

: 02 lip 2013, 11:18
autor: bazyn
Jak jesz zboże to też tracisz punkty ;)

Re: Agricola

: 02 lip 2013, 11:26
autor: mbork
Pawelec123456 pisze:Biorąc pod uwagę zgodność z rzeczywistością, to ten wariant ma więcej sensu niż po 1 młodym za żniwa. Obecnie jest się skazanym na przerabianie zboża na żywność, bo zwierząt szkoda (punkty lecą jak się zrobi z nich żywność). Z drugiej strony tak samo się opłaca wziąć wcześnie 2 owce i potem dobrać dwie do potrzebnych ośmiu (chociaż nie do końca, bo to dwie akcje) czy wziąć pod koniec gry 7 i liczyć że ta ósma na punkt się rozmnoży podczas ostatnich żniw.
http://xkcd.com/1112/
SCNR...

Re: Agricola

: 02 lip 2013, 11:43
autor: Senthe
Wydaje mi się, że w Agricoli ważne jest, by jedzenie przynajmniej częściowo "samo się robiło" z różnych bonusów. No i żeby nie zużywać na nie zbyt wiele niepotrzebnych akcji, tylko pozyskiwać "raz a dobrze".

Re: Agricola

: 02 lip 2013, 12:09
autor: Czochrun
Senthe pisze:Wydaje mi się, że w Agricoli ważne jest, by jedzenie przynajmniej częściowo "samo się robiło" z różnych bonusów. No i żeby nie zużywać na nie zbyt wiele niepotrzebnych akcji, tylko pozyskiwać "raz a dobrze".
Dokładnie, w innym przypadku cała gra będzie polegała na zbieraniu jedzenia. A wtedy nie gra się miło :/

Re: Agricola

: 02 lip 2013, 12:50
autor: Pawelec123456
Senthe pisze:Wydaje mi się, że w Agricoli ważne jest, by jedzenie przynajmniej częściowo "samo się robiło" z różnych bonusów.
Piecyk i magazynowanie zboża. Obsiewam nim 3 pola i mam 4 punkty + 1 zboże do przerobu, jak do tego gdzieś po drodze złapię jeszcze 1 zboże to mam 10 żywności z Glinianego pieca (który najpierw trzeba za coś kupić, marzeniem jest dostać Piec piekarski). Tutaj się przydaje Robotnik sezonowy, Piekarzem ani Rzeźnikiem też nie pogardzę - ci trzej upraszczają życie chlebożercom, każdy w inny sposób, ale są w stanie czynić cuda.

Grał ktoś może z Torfowiskiem? Jeszcze z pół roku/rok pogramy w podstawkę, ale gdzieś słyszałem że z dodatkiem jest ciekawiej (Agricola może być jeszcze ciekawsza?).

Re: Agricola

: 02 lip 2013, 23:40
autor: wajwa
Pawelec123456 pisze:
Grał ktoś może z Torfowiskiem? Jeszcze z pół roku/rok pogramy w podstawkę, ale gdzieś słyszałem że z dodatkiem jest ciekawiej (Agricola może być jeszcze ciekawsza?).
Na pewno jest dłużej :wink:
Sama Agri jest przefajna , dodatek sprawia , że do ogarnięcia jest jeszcze większe morze możliwości i momentami od tych wszystkich możliwych opcji idzie dostać czapy normalnie :wink:
Ja w każdym bądź razie polecam 8)

Re: Agricola

: 03 lip 2013, 11:23
autor: Perpetka
Pawelec123456 pisze: Grał ktoś może z Torfowiskiem? Jeszcze z pół roku/rok pogramy w podstawkę, ale gdzieś słyszałem że z dodatkiem jest ciekawiej (Agricola może być jeszcze ciekawsza?).
Ja po pierwszej partii z torfem komentowałam tak:

Torfowisko jest bardzo, bardzo dobre...

Opał - to nie tylko kolejna upierdliwość. To zmienia taktykę. Nagle nie opłaca się mieć wielkiej chaty jak najwcześniej.

Początkowe lasy i bagna na planszy - jeszcze nie wiem. Sporo utrudniają, nie umiem ich jeszcze dobrze wykorzystać. Np. strategia "a na koniec walnę lotnisko" ma teraz spory problem.

Akcje specjalne - będę zboczonym informatykiem, ale powiem, że wprowadzają wielowątkowość... Musisz odpuścić rywalizację w jednym wątku, żeby wygrać w drugim.

Nowe duże usprawnienia - w grze dwuosobowej nie były za bardzo widoczne, sądzę, że w wieloosobowej częściej będzie można się do nich dobrać.

Koniki - są śliczne :)

Graliśmy oczywiście full (ponoć Rosenberg uważa, że to za trudne i on się tak nie odważy) - nowe małe usprawnienia (118 nowych usprawnień, mrrrr) i pomocnicy z talii K. Skończyliśmy 51:50.

Generalnie gra sporo się zmienia i po kilkudziesięciu partiach w podstawkę, gdzie masz już pewne rutynowe zagrania, ciekawie Ci się wszystko komplikuje. Z drugiej strony uważam, że to dodatek tylko dla fanów mających podstawkę dobrze ograną, bo robi się faktycznie dużo tego wszystkiego.

Re: Agricola

: 20 wrz 2013, 22:05
autor: Lucf
Czy ktoś orientuje się czy na Essen 2013 wychodzi jakiś dodatek/bajer/karty/majtki z logo Agricoli?

BTW skoro 2 lata wszyscy grali w Agricolę tak, że można brać zwierzaki z planszy prosto do gara to nie widzę powodu, aby to zmieniać : ) Może ktoś na mistrzostwach miał jakiś tajny, cwany plan? ;) W instrukcji jest tak, że można. Więc do póki nie kupie Agricoli 2014 ze zmienioną instrukcją, będę grał "klasycznie" :)

Re: Agricola

: 09 gru 2013, 20:15
autor: Kosma
Czy jest gdzieś kompletna lista kart z podstawki?

Czy karta o takiej samej nazwie Gospodarz występuje w dwóch różnych taliach?

Z góry dziękuję za pomoc

Re: Agricola

: 09 gru 2013, 23:02
autor: Perpetka
Kosma pisze:Czy jest gdzieś kompletna lista kart z podstawki?

Czy karta o takiej samej nazwie Gospodarz występuje w dwóch różnych taliach?

Z góry dziękuję za pomoc
Nawet kilka, na BGG, ale nie widziałam po polsku:
http://boardgamegeek.com/thread/436563/ ... upations-o
http://boardgamegeek.com/filepage/34558 ... compendium

Gospodarz to I-231, drugiego w swojej kopii Agricoli nie znalazłam.

Re: Agricola

: 10 gru 2013, 09:35
autor: Kosma
Chodziło mi o polską listę kart, ale dzięki Tobie zauważyłem ,że karty są ponumerowane. Co to za karta 311? Magik?

Re: Agricola

: 10 gru 2013, 23:55
autor: Sztefan
Kosma pisze:Co to za karta 311? Magik?
Tak

Re: Agricola

: 11 gru 2013, 17:36
autor: Kosma
Dzięki!

Re: Agricola

: 29 gru 2013, 15:24
autor: Highlander
Mam pytanie odnośnie polskiego tłumaczenia Agricoli. Czy ktoś się orientuje dlaczego "Occupation" przetłumaczono jako "Pomocnik" - czy to było przeoczenie czy celowe?

Przecież "Occupation" oznacza "zawód, profesję, zatrudnienie", czyli jak rozumiem Uwe wprowadził te karty jako formę specjalizowania się członków rodziny. Na specjalizowanie się trzeba poświęcić czas (akcję + żywność), a w efekcie pewne rzeczy potrafimy zrobić efektywniej, niemniej nie dostajemy dodatkowych akcji z którymi kojarzyłby się pomocnik przy gospodarstwie. Nie mówiąc już o tym że pomocnicy tacy jak "Głowa rodziny" wyglądają śmiesznie.

Jeśli to naprawdę było przeoczenie tłumacza, to mam nadzieję że poprawią to w kolejnej edycji :)