Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3095
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 622 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

gornik89 pisze:Dziekuje za FAQ przeczytalem cale. Udało mi sie przejsc pierwszy scenariusz co prawda dopiero w ostatniej rundzie ale jednak ;)
Podstawowa zasada RC brzmi: "Jeśli udało Ci wygrać pierwszy scenariusz za pierwszym razem znaczy że zle grałeś" :mrgreen: :P :wink:
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
HUBertPL
Posty: 409
Rejestracja: 21 gru 2015, 15:19
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: HUBertPL »

:)
Faktycznie, też tak miałem :)
gornik89
Posty: 4
Rejestracja: 08 kwie 2016, 20:51

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: gornik89 »

DarkSide pisze:
gornik89 pisze:Dziekuje za FAQ przeczytalem cale. Udało mi sie przejsc pierwszy scenariusz co prawda dopiero w ostatniej rundzie ale jednak ;)
Podstawowa zasada RC brzmi: "Jeśli udało Ci wygrać pierwszy scenariusz za pierwszym razem znaczy że zle grałeś" :mrgreen: :P :wink:
A kto powiedzial ze za pierwszym?;) Napisalem ze pierwszy raz udalo mi sie przejsc
Arek B
Posty: 68
Rejestracja: 12 kwie 2016, 13:56
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Arek B »

Witam
Jeśli była gdzieś już odpowiedź na moje pytania to sorry, ale przejrzałem ten dział tylko powierzchownie (70 parę stron trochę dużo)

Rozegrałem do tej pory około 7 partii (1 i 2 scenariusz) i mam kilka pytań głównie odnośnie kart wydarzeń

Jednak po pierwsze, kwestia może dziwna ale nikt tego nie poruszał chyba a może być to istotne w 2 scenariuszu. ile jest dokładnie pół terenu na planszy? Tyle samo ile kafelków terenu (11) czy te skrajne niepełne hexy też się liczą (ma to znaczenie przy umieszczaniu mgły)

Reszta dotyczy już kart wydarzeń

1) karta: insekty w opisie jest całe drewno jakie macie jest bezużyteczne natomiast działanie to Jeśli to możliwe odrzućcie (znak drewna). Więc należy odrzucić 1 drewno czy wszystkie posiadane?
Ikona drewna jest bez liczby więc sugerowałoby to tylko 1 drewno natomiast w opisie jest napisane że całe drewno jest bezużyteczne (dla porównania w karcie NIEZWYKLE ZIMNA NOC jest zaznaczone by odrzucić 2 drewna. Więc grałem tak odrzucając tylko 1 drewno

2) podobnie z kartą pożar w tej rundzie w fazie produkcji nie otrzymujecie drewna żadnego? nawet jeśli mamy skrót lub znacznik +1 drewna, czy tylko jednego drewna nie dostajemy?

3) karty: wydry i drapieżnik w okolicy należy zakryć źródła pożywienia, odpowiednio ryb i papugi. Znaczy to że trzeba zakryć konkretnie źródło tego rodzaju pożywienia, czy ogólnie pożywienia (w instrukcji jest napisane że oba to źródła pożywienia i nie ma różnicy, ale jednak na karcie jest wyraźnie zaznaczone raz te raz te) Graliśmy że zakrywaliśmy źródło ryb lub papugi (jak nie było to rana)

4) karta zły los zsuńcie wszystkie karty z pola akcji zagrożenia i rozpatrzcie ich efekty zagrożenia rozpatrujemy efekty obu kart łącznie z tą? tylko po co w takich razie jest na tej karcie akcja zagrożenia skoro ta karta i tak zawsze schodzi ze stołu z efektem zagrożenia?

5) chroniczne zmęczenie w fazie nocy trzeba zjeść 1 dodatkowe pożywienie inaczej 1 rana. Muszę zjeść pierw te dodatkowe jedzenie czy mogę pierw zjeść te standardowe które jem co noc? (Za te dodatkowe jest tylko 1 rana zamiast 2)

Trochę sporo ale mam nadzieje że pomożecie
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: YuZ »

Arek B pisze:Jednak po pierwsze, kwestia może dziwna ale nikt tego nie poruszał chyba a może być to istotne w 2 scenariuszu. ile jest dokładnie pół terenu na planszy? Tyle samo ile kafelków terenu (11) czy te skrajne niepełne hexy też się liczą (ma to znaczenie przy umieszczaniu mgły)
Dziesięć. Niepełne się nie liczą.

1. Zawsze patrz na instrukcję na karcie (opis jest tylko dla budowania klimatu) i ikony. Odrzucasz 1 drewno.

2. Nie ma ikony, więc w całego drewna.

4. Tylko efekt z zagrożenia z kart, które już są na planszy.

5. Najpierw standardowe jedzenie.
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1308
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 138 times
Been thanked: 208 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: orzeh »

Wiecie może czy HMS będzie dostępny w najbliższym czasie?
Skellig
Posty: 126
Rejestracja: 18 wrz 2014, 14:16
Has thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Skellig »

Jak działają "Marne plony" w scenariuszu Rodzina Robinsonów? Mowa jest o tym, że w fazie produkcji otrzymujemy połowę całkowitej liczby surowców zaokrąglając w dół. Chodzi o całkowitą liczbę każdego rodzaju surowców czy pojedynczo drewno na pół i jedzenie na pół?
Przykład:
Nasz kafelek produkuje 1 drewno i 1 jedzenie.
Przy marnych plonach nie otrzymujemy nic, czy jednak otrzymujemy albo drewno albo jedzenie, bo 2/pół = 1?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

Skellig pisze:Jak działają "Marne plony" w scenariuszu Rodzina Robinsonów? Mowa jest o tym, że w fazie produkcji otrzymujemy połowę całkowitej liczby surowców zaokrąglając w dół. Chodzi o całkowitą liczbę każdego rodzaju surowców czy pojedynczo drewno na pół i jedzenie na pół?
Przykład:
Nasz kafelek produkuje drewno i jedzenie.
Przy marnych plonach nie otrzymujemy nic, czy jednak otrzymujemy albo drewno albo jedzenie, bo 2/pół = 1?
Połowę całkowitej liczby, czyli jak normalnie otrzymujesz dwa różne, tak teraz tylko jedno, ale Ty decydujesz które.
CzarnyPablos
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2015, 14:06

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: CzarnyPablos »

Pytanko a propos scenariusza 4, jeśli na kafelku na którym mam obóz zostanie położony znacznik pyłu i będę chciał wykonać akcję budowania ,czy to pomysłu czy elementów schronienia, czy muszę użyć do tego jednego pionka więcej?
CzarnyPablos
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2015, 14:06

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: CzarnyPablos »

A i jeszcze jedno pytanko jeżeli karta wydarzenia każe mi obniżyć dach lu palisadę o 1/2 zaokrąglając w dół a w ogóle nie mam schronienia, a co za tym idzie dachu i palisady czy jest o niespełniony wymóg i zadaję sobie obrażenie, czy traktować to jak JEŻELI TO MOŻLIWE ??
Awatar użytkownika
siekan
Posty: 440
Rejestracja: 28 gru 2014, 09:47
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 41 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: siekan »

Pytanie moje:
1) Czy przedmioty, które leczą nas w trakcie jedzenia w nocy skalują się ze sobą czy bierzemy tylko najmocniejsze leczenie?
2) Czy przedmioty do leczenia (np palenisko kucharza) leczą wszystkich graczy w nocy czy tylko jedną osobę?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

siekan pisze:Pytanie moje:
1) Czy przedmioty, które leczą nas w trakcie jedzenia w nocy skalują się ze sobą czy bierzemy tylko najmocniejsze leczenie?
2) Czy przedmioty do leczenia (np palenisko kucharza) leczą wszystkich graczy w nocy czy tylko jedną osobę?
Ad. 2 - tylko jedną osobę
Ad. 1 - nie rozumiem pytania, więc trudno o odpowiedź
CzarnyPablos
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2015, 14:06

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: CzarnyPablos »

Jeszcze na moje proszę :wink:
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

CzarnyPablos pisze:A i jeszcze jedno pytanko jeżeli karta wydarzenia każe mi obniżyć dach lu palisadę o 1/2 zaokrąglając w dół a w ogóle nie mam schronienia, a co za tym idzie dachu i palisady czy jest o niespełniony wymóg i zadaję sobie obrażenie, czy traktować to jak JEŻELI TO MOŻLIWE ??
Jeśli na karcie jest tekst "jeżeli to możliwe", a w tym wypadku nie jest możliwe, to nic się nie dzieje. Jeśli tego tekstu nie ma i po prostu masz obniżyć poziom, a masz zerowy, wówczas dostajesz obrażenie.
CzarnyPablos
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2015, 14:06

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: CzarnyPablos »

Ok dzięki wielkie
CzarnyPablos pisze:Pytanko a propos scenariusza 4, jeśli na kafelku na którym mam obóz zostanie położony znacznik pyłu i będę chciał wykonać akcję budowania ,czy to pomysłu czy elementów schronienia, czy muszę użyć do tego jednego pionka więcej?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3421
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain »

CzarnyPablos pisze:Ok dzięki wielkie
CzarnyPablos pisze:Pytanko a propos scenariusza 4, jeśli na kafelku na którym mam obóz zostanie położony znacznik pyłu i będę chciał wykonać akcję budowania ,czy to pomysłu czy elementów schronienia, czy muszę użyć do tego jednego pionka więcej?
Aż mnie zmusiłeś do wędrówki do regału, żebym przypomniał sobie zapis czwartego scenariusza. Dla mnie każda akcja, to każda akcja, w związku z tym odpowiedź brzmi: TAK, akcja budowania także wymaga dodatkowego pionka. Innymi słowy kładzenie znacznika Pyłu na obozie nie jest zbyt rozsądne.
CzarnyPablos
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2015, 14:06

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: CzarnyPablos »

Chyba że się nie ma gdzie położyć dzięki wielkie
Scrobiak
Posty: 10
Rejestracja: 29 mar 2016, 17:32

Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Scrobiak »

Lothrain pisze:
CzarnyPablos pisze:A i jeszcze jedno pytanko jeżeli karta wydarzenia każe mi obniżyć dach lu palisadę o 1/2 zaokrąglając w dół a w ogóle nie mam schronienia, a co za tym idzie dachu i palisady czy jest o niespełniony wymóg i zadaję sobie obrażenie, czy traktować to jak JEŻELI TO MOŻLIWE ??
Jeśli na karcie jest tekst "jeżeli to możliwe", a w tym wypadku nie jest możliwe, to nic się nie dzieje. Jeśli tego tekstu nie ma i po prostu masz obniżyć poziom, a masz zerowy, wówczas dostajesz obrażenie.
Mi sie wydaje i do tej pory tak grałem że obniżyć o połowę w przypadku poziomu 0 to nic się nie dzieje, w końcu 0 / 2 = 0 więc 0 - 0 = 0

Problem pojawia się gdy poziom jednego mamy na poziomie 0 a drugiego 1+ ponieważ w opisie mamy palisadę lub dach wiec teoretycznie można sobie wybrać poziom zerowy i rozpatrzyć efekt w korzystniejszy sposób.
CzarnyPablos
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2015, 14:06

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: CzarnyPablos »

Scrobiak pisze:
Lothrain pisze:
CzarnyPablos pisze:A i jeszcze jedno pytanko jeżeli karta wydarzenia każe mi obniżyć dach lu palisadę o 1/2 zaokrąglając w dół a w ogóle nie mam schronienia, a co za tym idzie dachu i palisady czy jest o niespełniony wymóg i zadaję sobie obrażenie, czy traktować to jak JEŻELI TO MOŻLIWE ??
Jeśli na karcie jest tekst "jeżeli to możliwe", a w tym wypadku nie jest możliwe, to nic się nie dzieje. Jeśli tego tekstu nie ma i po prostu masz obniżyć poziom, a masz zerowy, wówczas dostajesz obrażenie.
Mi sie wydaje i do tej pory tak grałem że obniżyć o połowę w przypadku poziomu 0 to nic się nie dzieje, w końcu 0 / 2 = 0 więc 0 - 0 = 0

Problem pojawia się gdy poziom jednego mamy na poziomie 0 a drugiego 1+ ponieważ w opisie mamy palisadę lub dach wiec teoretycznie można sobie wybrać poziom zerowy i rozpatrzyć efekt w korzystniejszy sposób.
I właśnie dlatego to chyba tak nie działa xdxd
Scrobiak
Posty: 10
Rejestracja: 29 mar 2016, 17:32

Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Scrobiak »

CzarnyPablos pisze:
Scrobiak pisze:
Lothrain pisze: Jeśli na karcie jest tekst "jeżeli to możliwe", a w tym wypadku nie jest możliwe, to nic się nie dzieje. Jeśli tego tekstu nie ma i po prostu masz obniżyć poziom, a masz zerowy, wówczas dostajesz obrażenie.
Mi sie wydaje i do tej pory tak grałem że obniżyć o połowę w przypadku poziomu 0 to nic się nie dzieje, w końcu 0 / 2 = 0 więc 0 - 0 = 0

Problem pojawia się gdy poziom jednego mamy na poziomie 0 a drugiego 1+ ponieważ w opisie mamy palisadę lub dach wiec teoretycznie można sobie wybrać poziom zerowy i rozpatrzyć efekt w korzystniejszy sposób.
I właśnie dlatego to chyba tak nie działa xdxd
Wybór występuje tak czy inaczej jeśli mamy lub to można sobie wybrać gdzieś o tym czytałem. A działanie matematyczne jest jak najbardziej poprawne :) mi tez wydawało się to dziwne jednak taką wersje przyjąłem i tak gram. Gra jest i tak wystarczajaco trudna.

Próbowałem znaleźć odpowiedź na bgg i nabrałem dodatkowych wątpliwości: obniżyć o 1/2 zaokrąglając w dół, i teraz mamy dwie możliwości zakładając że poziom wynosi 1
1. Połowa z 1 wynosi 0,5 zaokrąglone w dół = 0 wiec 1-0=1 ??
Czy
2. Połowa z 1 wynosi 0,5. 1-0,5=0,5 zaokrąglone w dół = 0 ?

W tym przypadku ja stosuje się do 2 wersji bo jest napisane "obniżyć dach lub palisadę o 1/2 zaokrąglając w dół" wydaje mi się ze jeśli chodziłoby o wersje 1 to powinno brzmieć obniżyć dach lub palisadę o 1/2 zaokrąglone w dół, ale w tej chwili już nie mam pewności :)
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3095
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 622 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

Zdecydowanie druga wersja.
Gdy masz poziom 0, nie możesz spełnić warunku obniżenia, więc 1 rana dla wszystkich.
Gdy masz poziom 1, obniżasz do poziomu 0
Gdy masz poziom 2 lub 3, obniżasz do poziomu 1
Gdy masz poziom 4 lub 5, obniżasz do poziomu 2

Zresztą przeczytajcie kwestię przenoszenia obozu w nocy (strona 20). Tam co prawda jest zasada zaokrąglania w górę, ale zasada postępowania jest analogiczna.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: KonradT »

Jeśli czegoś nie ma, to nie można tego obniżyć. Nie pamiętam, która to karta była, więc podam przykład zmyślony. Jeśli drzewo miało upaść na dach lub palisadę, gdy nie macie dachu ani palisady, to drzewo upada wam na głowy. Jeśli macie tylko dach, to drzewo nie może upaść na palisadę, bo jej nie ma.
Scrobiak
Posty: 10
Rejestracja: 29 mar 2016, 17:32

Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Scrobiak »

No dobra a jeśli jest opis w stylu: drzewo było za mokre i dach się zawalił. -1/2 dach. I mam dach na poziomie 0 czyli go nie mam, to co tracę życie bo dach którego nie ma nie mógł się zawalić :P

Tu się chyba nie da jednoznacznie wszystkiego wyjaśnić. Oczywiście jest reguła o niespełnionych wymaganiach tyle ze w tym wypadku to kwestia interpretacji bo matematycznie da się obniżyć poziom 0 o płowe. Jeżeli zawaliło się pół dachu którego nie ma to nic się nie zawaliło. Myśle ze warto tez czytać opisy zdarzeń i na tej podstawie się kierować. Chyba ze ktoś traktuje ta grę jak euro to ma problem :P jak już pisałem nie ma co nadmiernie się nad tymi sytuacjami zastanawiać bo można sobie popsuć zabawę.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2537
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 27 times
Been thanked: 81 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan_1980 »

Czy podczas jednej akcji budowy mogę wybudować od razu kilka poziomów np. dachu jeśli mam odpowiednią ilość surowców?
pzdr
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 575
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 32 times
Been thanked: 20 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Edwardo »

jedna akcja budowy dachu= jeden poziom dachu, dwie akcje budowy dachu= dwa poziomy dachu itd.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
ODPOWIEDZ