Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: mst »

Jak rozumiem, wydanie PaP było kompletnym wariactwem jeśli chodzi o terminy. Myślę, że dla wszystkich - łącznie z Autorem - było sporym zaskoczeniem, że "na zlecenie" powstała tak dobra gra. :-)

Testy odbywały się na planszy narysowanej na arkuszu bristolu - grałem testowo kilka razy i skupiałem się na mechanice. Zakładałem, że będzie jakiś czas na ocenę rozwiązań graficznych (a chyba go nie było). :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Witold Janik
Posty: 445
Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: spod Warszawy
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Witold Janik »

paweln pisze:Czy jest jakiś próbny egzemplarz dostępny na którym testerzy mogliby się poznęcać? Mst, czy jak testujecie grę to zgłaszacie tego typu problemy np. brak informacji na planszy ile pól jest dostępnych w zależności od ilości graczy?
Może Ignacy zacząłby wpadać do nas do Monsoona na spotkania? ;)
paweln pisze:Fajnym pomysłem jest udostępnienie instrukcji / planszy przed wydrukiem dla ogółu, co pozytywnie wpływa na jakość.
Zdecydowanie uważam, że tak właśnie jest.
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: ragozd »

Wystarczyloby jakby do monsoona egzemplarz wyslal. Ja jestem pod wrazeniem gier wychodzacych z tego grona - choc Kolejka ma drobne uchybienie w instrukcji, ale w porownaniu do Portalu -nie ma porownania ;)
mst pisze:Jak rozumiem, wydanie PaP było kompletnym wariactwem jeśli chodzi o terminy. Myślę, że dla wszystkich - łącznie z Autorem - było sporym zaskoczeniem, że "na zlecenie" powstała tak dobra gra. :-)
Dobra gra to dopiero bedzie - na razie wydany zostal prototyp raczej. Jak slusznie zauwazyl mst - uwagi bazika dotycza literalnie wydanej wersji. I sa sluszne. Co nie zmniejsza faktu, ze to wydanie potraktowane dobra wola daje swietna pozycje. Jak juz pisalem - ja czekam na kolejne, pozadne wydanie - moze byc nawet angielskie na Essen ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Pret-a-Porter

Post autor: konev »

paweln pisze:A czy nie ma możliwości tuż przed wydrukiem całej partii sprawdzić jeszcze raz całość projektu. Wtedy można by wyłapać pomyłki w kolorach na planszy i "upiory". Czy jest jakiś próbny egzemplarz dostępny na którym testerzy mogliby się poznęcać? Mst, czy jak testujecie grę to zgłaszacie tego typu problemy np. brak informacji na planszy ile pól jest dostępnych w zależności od ilości graczy?
Fajnym pomysłem jest udostępnienie instrukcji / planszy przed wydrukiem dla ogółu, co pozytywnie wpływa na jakość.
Moim skromnym zdaniem można i całość sprawdzić 10x przed wydrukiem, a i tak wszystkich błędów się nie wyłapie. Taka natura ludzka. Nie wyłapią ich na pewno testerzy, którzy mają już duży bagaż doświadczeń z grą i skrzywioną psychikę ;). Jeżeli teraz są problemy z wyłapaniem oczywistych luk w instrukcji (uniemożliwiających prawidłową rozgrywkę) to udoskonalanie samej gry jest studnią bez dna i można to robić w nieskończoność. Zawsze się coś znajdzie. Tu wyraźniejsza ikonka, tam pole przesunięte, tu inna czcionka, a potem w grę pierwszy raz zagra ktoś "inaczej zboczony" od testerów oraz autora i znajdzie jeszcze 5 rzeczy do poprawienia. No ale kiedyś to trzeba w końcu skończyć i zamknąć ten "prawie doskonały" projekt.

Udostępniana dla ogółu już powinna być instrukcja kompletna moim zdaniem, by człowiek mógł się zapoznać z grą przed zakupem. Do poprawienia instrukcji wystarczy 1-2 dobrych redaktorów. Przecież to jest tylko kilka logicznych zasad i instrukcji do wyjaśnienia ;). Wtrąciłem moje skromne zdanie :).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: ragozd »

Samo czytanie nie wystarczy. To musi byc granie na podstawie samej tylko instrukcji - przewaznie nie jest to granie jakie wymyslil autor ;)
Najgorzej wlasnie w instrukcji zawrzec te oczywistosci ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Pret-a-Porter

Post autor: konev »

Jeszcze jedna rzecz odnośnie testowania instrukcji. Jeżeli w grach znajdują się karty, które zmieniają rozgrywkę to też muszą być przetestowane razem z instrukcją. Zazwyczaj karty nie są opisane w instrukcji, tak więc odpada testowanie "przez ogół". Wyjątkiem są instrukcje Uwe, ale on ma niezłe odchylenie w swoich grach jeśli chodzi o karty (ilość ;) ).
Zresztą popadając w skrajność jeden z drugim gracz może sobie zadać pytane: jeżeli wydawca zwraca się do ogółu o przetestowanie instrukcji to czy sama gra była dobrze przetestowana? Później jeszcze zabawa w stylu: ta instrukcja jest testowa, proszę o uwagi, to jest wersja już instrukcji 1.1, dobra ta już jest ostateczna, NIE, okazało się, że jeszcze znaleziono błędy, ale w tej już je poprawiono. Tego chyba żaden wydawca nie chce ;).
ragozd pisze:
Najgorzej wlasnie w instrukcji zawrzec te oczywistosci ;)
Wiem. Bawiłem się w testowanie instrukcji (do gier) i trochę w życiu instrukcji napisałem i procedur (produkcyjnych) ;). Życie zawsze okazuje się ciekawsze od najbardziej szczegółowo napisanej instrukcji, a ludzka wyobraźnia w ich interpretacji granic nie zna :). Ale mnóstwo błędów da się wyłapać odpowiednim, metodycznym podejściem do jej pisania, a nie idziemy na żywioł jakbym grę przy stole tłumaczył. Tak się nie da. Nie ma feedbacku :).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Dziękuję za uwagi.
Proszę - jeśli to możliwe - o podanie błędów w instrukcji, które umknęły wydawcy - wprowadzimy je do pliku, by w przypadku ew. dodruku gry było bez błędów. Oczywiście natychmiast przygotujemy plik FAQ. Dziękuję za pomoc.
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1189
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: veljarek »

trzewik pisze:Dziękuję za uwagi.
Proszę - jeśli to możliwe - o podanie błędów w instrukcji, które umknęły wydawcy - wprowadzimy je do pliku, by w przypadku ew. dodruku gry było bez błędów. Oczywiście natychmiast przygotujemy plik FAQ. Dziękuję za pomoc.
Trzewik bardzo proszę podaj czy planowane jest wydanie kart z ikonkami (w wersji sprzedawanej lub do ściągnięcia z sieci).
Jeżeli tak to może przybliżony termin.

Domagają się tego moi współgracze których zaraziłem Pret-a-Porter (to pytanie od ogółu moich współgraczy)
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: farmer »

Z tego co się orientuję, to istnieje projekt takich kart i w niedalekiej przyszłości będą udostępnione.
Na razie są testowane. Gdybyś jednak napisał do Trzewika, jestem pewien, że prześle Ci te karty w obecnej wersji :).

Ja miałem okazję testować je w Brzegu i generalnie ładnie się sprawdzały :)

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: ragozd »

Ja bardzo chetnie moge zrecenzowac ikonograficzne karty i ew. nowa instrukcje. Szkoda ze w brzegu nie sie napatoczyly - na miedzypiomku moge to jednak nadrobic :) ew. mailowo
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
fluor
Posty: 314
Rejestracja: 01 sie 2009, 01:13
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: fluor »

W celu zrobienia FAQ polecam poczytać wątek w dziale Zasady na tymże forum, w którym to wyjaśniano wiele wątpliwości dotyczących gry.
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Dziękuję za zainteresowanie projektem ikon. Jest on na razie w powijakach. Nie widzimy możliwości przedstawienia większości kart ikonami - testujemy ikony, by choć 30-40% kart miało ikony, a nie napisy. Większość kart ma bardzo rozbudowane działanie. Na chwilę obecną nie widzimy szans, by PaP stało się grą niezależną językowo.


Jeszcze raz uprzejmie proszę osoby, które krytykowały instrukcję PaP, by oprócz niekonstruktywnej i niepopartej faktami krytyki wykazały się dobrą wolą i pokazały błędy w instrukcji. Moja pierwsza prośba o pokazanie błędów w instrukcji przeszła bez echa.
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: paweln »

W sumie to nie krytykuje instrukcji lecz zgłaszam konstruktywne uwagi. 8)

Lista rzeczy do poprawy w dodruku (nie wszystko do instrukcji):

1. Znacznik gracza rozpoczynającego nie przechodzi w miesiącach wystawowych, ale jakoś trzeba rozwiązać w jakiej kolejności wybieramy kolekcje do wystawienia bo może to mieć znaczenie

2. Kolory na planszy na polach budynki/pracownicy

3. Layout na planszy - bank dać na początek

4. Oznaczyć na polach do wstawiania się na ilu graczy działa dane pole, symbolami 2+, 3+, 4+ i 5.

5. Literówka na karcie: wybierz typ "upioru"

6. Błąd w instrukcji odnośnie sklepu firmowego, coś tam z połową gwiazdek, na karcie tego nie ma

7. W którym dokładnie momencie zachowujemy połowę gwiazdek z modelki, przed sprzedażą gwiazdek czy po

8. Na planszy oznaczyłbym ikonką na producencie oraz imporcie że można kupić jeden rodzaj materiału w dowolnej ilości, zaś w hurtowni wiele rodzajów po 1 sztuce, to jest przydatne dla nowych graczy
eyrmin
Posty: 128
Rejestracja: 22 lis 2010, 23:39
Lokalizacja: Kraków/Portsmouth

Re: Pret-a-Porter

Post autor: eyrmin »

Ja dorzuce jeszcze od siebie rzecz o ktorej wyjasnienie prosilem w tym watku (dzieki Trzewik za odpowiedz):

- w instrukcji powinno byc napisane, ze surowce mozna magazynowac (bez koniecznosci polozenia ich od razu na karcie projektu natychmiast po zakupie). W obecnej instrukcji jest napisane ze po zakupie trzeba polozyc kupione surowce na kartach projektu tam gdzie sa one potrzebne - co wprawia w wrazenie ze nie mozna kupic danego surowca jesli nie wymaga sie go do projektu, lub nie posiada sie zadnych projektow.
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Podsumowując, w instrukcji znalazły się 3 nieścisłości:
- brak informacji o nieprzechodzeniu znacznika first playera w miesiącu wystawowym,
- brak informacji, że towarów można kupowac ile się chce
- błędny tekst w nawiasie przy opisie Sklepu Firmowego

Jeśli to wszystko, to dziękuję Wam za wsparcie, wyłapanie tego - otwieramy pliki, wprowadzimy te poprawki i opublikujemy poprawiony PDF na stronie gry. Jeszcze raz dziękuję za wypisanie tych nieścisłości.
Awatar użytkownika
zachi
Posty: 173
Rejestracja: 06 gru 2010, 09:57
Lokalizacja: Katowice

Re: Pret-a-Porter

Post autor: zachi »

Wspominacie o kartach z ikonkami zamiast opisów.

Wczoraj przydarzyło mi się podczas rozgrywki, że jeden z graczy zwinął kontrakt dający 2*PR i zmasakrował pozostałych, a udało mu się to tylko dlatego, że znaczniki PR na kontrakcie położył dopiero w fazie utrzymania (niby wtedy mu się przypomniało).

To niestety zdarza się często - komuś się przypomni, że ma dodatkowy punk trendów, nie położy PR na modelce i czasem z drugiego końca stołu nie widać że sromotnie przegra się z tego powodu na pokazie.

Ikonki to krok w dobrą stronę, ja jako posiadacz egzemplarza gry mam jednak pytanie - czy te karty będą wydane również w formie service-packa? Wtedy na pewno bym dokupił nie musząc wydawać ponownie kasy na nowy egzemplarz.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: mst »

My po prostu pilnujemy żeby znaczniki kłaść na kartach w momencie ich pozyskania.
Jeśli mowa o service pack'u to proponuję żeby wzbogacić go o dodatkowe znaczniki do oznaczenia możliwości zmiany stylu ubioru (chociaż pewnie można to też załatwić dużym/kolorowym oznaczeniem na karcie). :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Wczoraj podczas partii PaP jakiej asystowałem była podobna sytuacja - gracz nagle pokazał, że ma dodatkowe 2 Q, które "ukrył", czyli trzymał daleko od kolekcji. Jest to oszustwo.

Sprawą absolutnie fundamentalną jest przejrzystość poziomów T, Q, PR i ilości - inaczej gra nie ma sensu. Jak gracz ukrywa żetony to tak naprawdę oszukuje i trzeba mu to wprost powiedzieć.

W regułach jest napisane, że te żetony się kładzie na kartach i muszą być w 100% jawne i widoczne dla przeciwników.

Jeśli chodzi o service-packi i inne pomysły - nic takiego nie ma w planach, spokojnie, widzę, że tu się zaczyna planowanie wydawania nie istniejącego produktu :) Na razie Portal robi próby - moim zdaniem na razie nieudane - by spróbować część tekstu na kartach zastąpić ikonami. Jest to piekielnie trudne i na chwilę obecną te ikonki robią więcej chaosu niż pomocy i ludzie i tak muszą czytać działanie z instrukcji.

Chciałbym zdementować na razie plotki o tym, że Portal wydaje PaP z ikonami na kartach. Może w przyszłości kiedyś się uda zrealizować to - ale na razie nie zapowiada się, by było to możliwe - teksty na kartach są piekielnie skomplikowane (pod względem reguł).

Przyznaję, że pracujemy i chcemy próbować przedstawić jak najwięcej ikonami. I przyznaję, że mamy jakieś tam projekty. I przyznaję, że na razie nie wiążę z tym nadziei, by uczynić z PaP grę bez txt.
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Instrukcja z 3 poprawionymi błędami jest już na stronie gry. Dziękuję za pomoc w wyłapaniu nieścisłości. Jeśli coś się jeszcze pojawi - proszę o kontakt.
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Sprawa już i tak wyszła na jaw (na forum Pionka), więc nie ma co ukrywać i trzeba przyznać to w odpowiednim miejscu - w tą środę w siedzibie Portalu odbędzie się starcie gigantów.

Okazało się, że Arti (zwyciężczyni konkursu solo 51) jest fanką Pret-a-porter i ma na koncie 120 partii z czego 108 wygranych. Po otrzymaniu tej informacji zgłosiłem się do Mst (największego rzeźnika w Gliwicach od PaP, 8 gier, 7 zwycięstw), czy przyjąłby wyzwanie na pojedynek.

Marcin wyzwanie przyjął.

W tą środę popołudniu odbędzie się więc troszkę towarzyska zabawa, a troszkę poważne starcie - Arti kontra Mst. W roli tła wystąpią także Asiok oraz Ryu (także fani PaP z Gliwic).

Ponieważ gdzieś tu zaczęły się pojawiać plotki o przyjmowaniu zakładów oraz prośby o live streaming z siedziby Portalu odpowiadam, że tak, będziemy informowali kto wyjdzie zwycięski z tego pojedynku gigantów w ekonomicznej planszówce Portalu.

:)
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: paweln »

A czy jest możliwość zrobienia foto-relacji z tego starcia. Nie chodzi mi o zawodników (chociaż uśmiechy na twarzach mile widziane lub mina przegranego po partii), a o kolejne ruchy zawodników oraz stan ich firm co rundę.
Byłoby miło. Mst w lidze wycina regularnie ponad 300 i 400 punktów i chciałbym zobaczyć jak on to robi?
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Pret-a-Porter

Post autor: sheva »

paweln niestety, ja grałem ze dwa albo trzy razy z Mst w PaP i wierz mi, że ja też nie wiem jak on to robi... Po prostu po ostatnim pokazie okazuje się, że znowu Mst... Musze sprawdzić czy on sobie tych banknotów nie drukuje.
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Ryu »

100% zgody z Shevą....
Z Mst grasz tak: patrzysz - ma zwykłych pracowników i budynki. W zasadzie możesz twierdzić że masz fajniejszych od Niego :) Gracie dalej... Okazuje się że pomocnicy Mst są zaje...ści :| Mst wygrywa...
Gracie drugi raz: bierzesz pracowników którymi grał Mst ostatnio. Budynki to samo. W głowie pojawia się myśl że teraz się uda. Mst bierze innych pomocników i budynki. Znowu ma fajniejsze. Znowu wygrywa...
I tak w kółko :lol:
Awatar użytkownika
arti
Posty: 37
Rejestracja: 24 maja 2011, 16:45

Re: Pret-a-Porter

Post autor: arti »

Dzisiaj Wasze teksty są dla mnie lepsze niż główna strona Demotywatorów...........

Ja z mojej strony bardzo chętnie bym zagrała poza wersja na 4 osoby - proste starcie między mną a Mst. Mam wrażenie, że nie doceniamy grania na 2 osoby w różne gry, a mnie w PaP akurat tak się najmilej gra.
co ja robię tu uu uuu
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: paweln »

Ryu pisze:100% zgody z Shevą....
Z Mst grasz tak: patrzysz - ma zwykłych pracowników i budynki. W zasadzie możesz twierdzić że masz fajniejszych od Niego :) Gracie dalej... Okazuje się że pomocnicy Mst są zaje...ści :| Mst wygrywa...
Gracie drugi raz: bierzesz pracowników którymi grał Mst ostatnio. Budynki to samo. W głowie pojawia się myśl że teraz się uda. Mst bierze innych pomocników i budynki. Znowu ma fajniejsze. Znowu wygrywa...
I tak w kółko :lol:
A sprawdzaliście czy nie ma wszczepionego mikroprocesora :)
Przed wejściem na salę lub klubu obowiązkowy RTG głowy w celu wykrycia stosowania niedozwolonego wspomagania elektronicznego :D
Muszę kiedyś zagrać z Marcinem - porażka to będzie dla mnie zaszczyt :mrgreen:
ODPOWIEDZ