Strona 9 z 102
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 20 lis 2012, 10:59
autor: Portal Games
Jan Madejski pisze:wasiu pisze:Tzn. skoro można mieć palisadę wynikającą z byczka to czemu nie można mieć wynikającej z ognia.
Pewnie dlatego, że karty promo nie są integralną częścią gry i naginają zasady, więc nie należy interpretować bazowych reguł w odniesieniu do nich.
Veridiana pisze:A wtedy cała ta odpowiedź z FAQu o kant "roztrzaś"
Ano właśnie. My nie czytamy ze zrozumieniem instrukcji, a Portal naszych pytań ;P Zgodnie z instrukcją: Piętaszek może wykonywać każdą akcję, także z pomagierem w postaci psa czy żetonu (tylko gdy idzie na akcję z pionkiem gracza, to gracz automatycznie staje się wykonawcą czynności) - może więc i polować. A że podstawowe akcje kończą się sukcesem, nawet gdy Piętaszek podczas nich wyciągnie kopyta (zgodnie z FAQ), to może polowanie też jest automatycznie udane? Jednak przy analogicznej akcji "polowania" Piętaszka na wioskę kanibali w scenariuszu 5 walka musi zakończyć się przeżyciem Piętaszka (zgodnie z odpowiedzią Wydawnictwa na tym forum), aby była zwieńczona sukcesem. Tak więc problem nie został oficjalnie rozstrzygnięty.
Normalnie (jeśli gracze nie mają Psa albo Tarczy) Piętaszek nie może sam iść na Polowanie, ponieważ potrzebne są dwa pionki do realizacji akcji Polowania. Co nie znaczy, że nie może być w ogóle użyty do akcji Polowania - chodzi tylko o to, że to jest jeden pionek, a nie dwa. Wykorzystując pionek Piętaszka i pionek innego gracza, zawsze ten gracz rozpatruje akcję (pionek Piętaszka tylko go wspiera) i gracz ten otrzymuje ewentualne rany.
Jeśli poluje Piętaszek - z Tarczą albo Psem - i ginie, to wtedy Walka z Bestią kończy się porażką. To Piętaszek ginie, a nie Bestia – gracze nie otrzymują zasobów takich jak pożywienie czy skóry. Karta Bestii pozostaje na stosie Polowania.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 20 lis 2012, 11:19
autor: wasiu
Jan Madejski pisze:Pewnie dlatego, że karty promo nie są integralną częścią gry i naginają zasady, więc nie należy interpretować bazowych reguł w odniesieniu do nich.
No tak, o tym nie pomyślałem. Dzięki za odp.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 20 lis 2012, 15:07
autor: japacyk
A ja pozwolę sobie powtórzyć moje wcześniejsze pytanie, ponieważ widzę, że Piętaszek zdominował ostatnimi czasy wątek
Tak więc mam pytanie co do karty przygody z talii eksploracji "Dziki pies", a w sumie bardziej do jej rozpatrywania po wtasowaniu w talię wydarzeń "stary znajomy". Należy tam zadecydować - albo odrzucić 1 pożywienie i otrzymać +1 poz. broni, albo odrzucić kartę. Jednak jeśli karta miała być wtasowana w talię wydarzeń, to rozpatrujemy ją
po fazie nocy poprzedniej tury -> całe jedzenie zostaje tam odrzucone z czego wynika, że siłą rzeczy przy rozpatrywaniu karty nie będziemy mieć pożywienia. Moje pytanie więc brzmi - kiedy mamy odrzucić to jedzenie, w następnej fazie nocy?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 20 lis 2012, 15:14
autor: Jan Madejski
Kartę z całą pewnością rozpatrujesz w pierwszej fazie (zaraz po odkryciu tej karty z talii wydarzeń). Możesz mieć w tej fazie pożywienie z różnych źródeł: pożywienie niepsujące się, albo przechowywane w piwniczce (przedmiot) lub beczce (skarb), ze zdolności specjalnej Kucharza, z żetonu odkrycia (koziołek) etc.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 20 lis 2012, 15:59
autor: japacyk
Jan Madejski pisze:Kartę z całą pewnością rozpatrujesz w pierwszej fazie (zaraz po odkryciu tej karty z talii wydarzeń). Możesz mieć w tej fazie pożywienie z różnych źródeł: pożywienie niepsujące się, albo przechowywane w piwniczce (przedmiot) lub beczce (skarb), ze zdolności specjalnej Kucharza, z żetonu odkrycia (koziołek) etc.
No to widzę, że muszę jeszcze sporo kart poodkrywać

grając narazie dwie gry, jeszcze nie udało mi się mieć pożywienia w pierwszej fazie.

btw niepsujące się pożywienie chyba odpada, bo tam jest tylko symbol pożywienia bez klepsydry. Dzięki za wyjaśnienie.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 20 lis 2012, 16:03
autor: Moniczka.s
Niepsujące się pożywienie działa jak zwykłe pożywienie (poza psuciem się oczywiście) więc na 100% możesz go tam użyć.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 06:56
autor: Catanka
Witam
Przeczytałam faq i nie znalazłam następującej kwestii.
Czy jeśli karta pozwala mi wybrać i jedną z opcji jest otrzymanie korzyści w zamian za np. obniżenie poziomu palisady - to czy mogę z tej opcji skorzystać, jeśli poziom palisady wynosi "0"?
a) mogę, od tak po prostu i mam szczęście, że nie muszę niczego obniżać
b) mogę, ale otrzymuję ranę za niespełnienie wymagania obniżenia poziomu palisady
c) w ogóle nie mogę
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 07:39
autor: japacyk
Catanka pisze:Witam
Przeczytałam faq i nie znalazłam następującej kwestii.
Czy jeśli karta pozwala mi wybrać i jedną z opcji jest otrzymanie korzyści w zamian za np. obniżenie poziomu palisady - to czy mogę z tej opcji skorzystać, jeśli poziom palisady wynosi "0"?
a) mogę, od tak po prostu i mam szczęście, że nie muszę niczego obniżać
b) mogę, ale otrzymuję ranę za niespełnienie wymagania obniżenia poziomu palisady
c) w ogóle nie mogę
Nie jestem jeszcze jakoś bardzo mocno zaznajomiony ze wszystkimi zasadami, jednak wydaje mi się, że będzie to odpowiedź
c) w ogóle nie mogę a dlaczego? jakoś mi się to najbardziej logiczne wydaje. Można troszkę zamienić sytuację i przedstawić ją poprzez kartę o którą pytałem wcześniej o psiaku, w której dostajemy +1 do poziomu broni za jedną żywność. Założenie jest to samo, jednak myślę, że w takim przypadku jaśniej widać, że raczej wymagania muszą być spełnione. Fabularnie - nie mam żywności, nie oswoję psa.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 08:50
autor: wajdzik83
japacyk pisze:Catanka pisze:Witam
Przeczytałam faq i nie znalazłam następującej kwestii.
Czy jeśli karta pozwala mi wybrać i jedną z opcji jest otrzymanie korzyści w zamian za np. obniżenie poziomu palisady - to czy mogę z tej opcji skorzystać, jeśli poziom palisady wynosi "0"?
a) mogę, od tak po prostu i mam szczęście, że nie muszę niczego obniżać
b) mogę, ale otrzymuję ranę za niespełnienie wymagania obniżenia poziomu palisady
c) w ogóle nie mogę
Nie jestem jeszcze jakoś bardzo mocno zaznajomiony ze wszystkimi zasadami, jednak wydaje mi się, że będzie to odpowiedź
c) w ogóle nie mogę a dlaczego? jakoś mi się to najbardziej logiczne wydaje. Można troszkę zamienić sytuację i przedstawić ją poprzez kartę o którą pytałem wcześniej o psiaku, w której dostajemy +1 do poziomu broni za jedną żywność. Założenie jest to samo, jednak myślę, że w takim przypadku jaśniej widać, że raczej wymagania muszą być spełnione. Fabularnie - nie mam żywności, nie oswoję psa.
Witam!
Nigdzie nie znalażłem informacji jak sie ma żywność do psa? Może mi to ktoś wyjaśnić?
I jeszcze jedno: W jaki sposób można leczyć rany Piętaszka?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 09:02
autor: Portal Games
Jan Madejski pisze:Kartę z całą pewnością rozpatrujesz w pierwszej fazie (zaraz po odkryciu tej karty z talii wydarzeń). Możesz mieć w tej fazie pożywienie z różnych źródeł: pożywienie niepsujące się, albo przechowywane w piwniczce (przedmiot) lub beczce (skarb), ze zdolności specjalnej Kucharza, z żetonu odkrycia (koziołek) etc.
Dokładnie tak.
Moniczka.s pisze:Niepsujące się pożywienie działa jak zwykłe pożywienie (poza psuciem się oczywiście) więc na 100% możesz go tam użyć.
Tak, można.
Catanka pisze:Witam
Przeczytałam faq i nie znalazłam następującej kwestii.
Czy jeśli karta pozwala mi wybrać i jedną z opcji jest otrzymanie korzyści w zamian za np. obniżenie poziomu palisady - to czy mogę z tej opcji skorzystać, jeśli poziom palisady wynosi "0"?
a) mogę, od tak po prostu i mam szczęście, że nie muszę niczego obniżać
b) mogę, ale otrzymuję ranę za niespełnienie wymagania obniżenia poziomu palisady
c) w ogóle nie mogę
Czy możesz podać tytuł karty?
wajdzik83 pisze:I jeszcze jedno: W jaki sposób można leczyć rany Piętaszka?
Tak samo jak rany innych postaci.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 11:59
autor: Catanka
Wydawnictwo Portal pisze:Catanka pisze:Witam
Przeczytałam faq i nie znalazłam następującej kwestii.
Czy jeśli karta pozwala mi wybrać i jedną z opcji jest otrzymanie korzyści w zamian za np. obniżenie poziomu palisady - to czy mogę z tej opcji skorzystać, jeśli poziom palisady wynosi "0"?
a) mogę, od tak po prostu i mam szczęście, że nie muszę niczego obniżać
b) mogę, ale otrzymuję ranę za niespełnienie wymagania obniżenia poziomu palisady
c) w ogóle nie mogę
Czy możesz podać tytuł karty?
Chodzi o kartę brązowej przygody Wygłodniały Drapieznik, ale jak ją teraz czytam, to widzę, że kolega, który podczas rozgrywki ją odczytywał, coś trochę pokręcił.
Jest opcja: otrzymujesz 2 rany, 2 jedzenia, 1 skórę ALBO odrzucacie 1 jedzenie, obniżacie poziom palisady i wtasowujecie do Talii Wydarzeń.
Pytanie jednak podtrzymuję: czy możemy wybrać drugą opcję mając poziom palisady "0"?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 12:20
autor: kamron6
Mogę ponowić pytanie? W scenariuszu drugim: mgłę można stawiać na nieodkrytych kafelkach? (Gram, że nie można i jest przyjemnie trudno, a z takim ułatwieniem to byłby chyba najprostszy scenariusz)
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 15:37
autor: prz22
Mogę ponowić pytanie? W scenariuszu drugim: mgłę można stawiać na nieodkrytych kafelkach? (Gram, że nie można i jest przyjemnie trudno, a z takim ułatwieniem to byłby chyba najprostszy scenariusz)
Zgadzam się. Ja grałem że można i faktycznie było nad wyraz łatwo..
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 21 lis 2012, 16:08
autor: Barbus
Karta scenariusza tego nie wyklucza.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 22 lis 2012, 18:59
autor: prz22
W równoległym wątku już wyjaśniło się co robiłem źle. Jeśli ktoś czasem w drugim scenariuszu miał za łatwo to niech się upewni że gra tylko na 10 podstawowych obszarach, a nie jak ja wcześniej - na 14;)
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 23 lis 2012, 11:29
autor: pan_satyros
Czy żołnierzem nigdy nie można grać w 2 osoby? (Czytam instrukcje, a nie mam dostępu do kart scenariusza.)
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 23 lis 2012, 11:43
autor: Tolis
Jest trudniej w 2 osoby z zolnierzem. Ale jesli chcesz sprobowac w mysl utrudniania sobie gry to nikt Ci nie zabroni.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 25 lis 2012, 13:12
autor: japacyk
Grając ostatnio, natrafiłem na 2 karty "koniec źródła" w talii Zbierania Surowców jedna po drugiej, żeby było śmiesznie dwie rundy dalej trafiłem na kolejną. Przeglądając talie zauważyłem, że takich kart jest 5. Przyzwyczajony do różnorodności innych talii chciałem tylko zapytać, czy na pewno ma być 5 takich samych kart? w sumie to normalne, że zasoby się kończą, jednak w innych taliach nie widzę powtarzających się kart.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 25 lis 2012, 22:01
autor: Veridiana
No i wykrakałeś... w dzisiejszej potyczce solo wszystkie zrodla wokol obozu mialam pozakrywane. no i ta mgla absolutnie wszedzie. i was doomed
Ale nasunęły mi się pytania:
1. Karta "Pośpiech" z talii Przygód Budowlanych - co oznacza "wykonaj jeszcze jedna akcję budowy"? jak to przeprowadzic?
2. Skoro Piętaszek nie jest graczem - czy może korzystać z kart, które umożliwiają coś "graczom"? Miałam dziś bonus z karty skarbów do eksploracji rozpoczynający się od słów "za każdym razem, gdy gracz..." - dotyczy to też Piętaszka, czy nie?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 26 lis 2012, 10:33
autor: Karit
pytanie do wydawcy / osoby piszacej FAQa:
w sekcji karty i ich dzialanie, w drugim pytaniu piszecie odnosnie duzych znacznikow przygody ("?") ze:
(...) Nastepnie w kolejnej rundzie kiedy chcecie wykonac te akcje nalezy dobrac i rozpatrzec karte przygody (...)
to w koncu kiedy rozpatruje ten znacznik?? W tej samej rundzie co wylosowane wydazenie? Czy jak by teraz sugerowal Faq mam poczekac do nastepnej rundy? Co ze znacznikiem mam go umiescic w przyszlych zasobach?
W innych odpowiedziach na pytania dotyczace tych znacznikow nie ma juz mowy o nastepnych rundach wiec juz sie troche pogubilem...
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 26 lis 2012, 10:51
autor: Veridiana
Też to zauważyłam, ale raczej wzięłam na swoją logikę, że wszystko co się dzieje przed fazą akcji rozstrzygnie się jeszcze w bieżącej rundzie (czyli duże pytajniki też), a to co wyskoczy w trakcie fazy akcji (małe żetony) - od kolejnej.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 26 lis 2012, 11:19
autor: Karit
Veridiana pisze:Też to zauważyłam, ale raczej wzięłam na swoją logikę, że wszystko co się dzieje przed fazą akcji rozstrzygnie się jeszcze w bieżącej rundzie (czyli duże pytajniki też), a to co wyskoczy w trakcie fazy akcji (małe żetony) - od kolejnej.
Rowniez tak zalozylem / gralem. Wolalem sie jednak upewnic, bo Faq roznie opisywal ten efekt...
Swoja droga pytania do Faqa chyba byly wrzucane bezposrednio z formum bo nie ktore sie powtarzaja i odpowiadaja na te same pytania....
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 26 lis 2012, 16:46
autor: wasiu
Mam pytanie do scenariusza 6: Rodzina Robinsonów, w którym jednym z celów jest wykonanie 9 wylosowanych przedmiotów.
Mieliśmy taką sytuację, że w krótkim odstępie byłem zmuszony odrzucić w sumie 5-6 kart pomysłów. Tych 9 losowych nie mogliśmy ruszyć, bo nie wykonalibyśmy scenariusza, więc zaczęliśmy odrzucać pomysły z tej podstawowej dziewiątki. Okazało się jednak, że niektóre są potrzebne do ukończenia tych losowych przedmiotów. Zgodnie z zasadami powinniśmy odrzucić te pomysły i po prostu zakończyć grę jako niemożliwą do ukończenia? Stwierdziliśmy, że to trochę bez sensu, więc wyrzuciliśmy 2 pomysły mniej (zostawiając wszystkie niezbędne do ukończenia), a za to odrzuciliśmy jeden gotowy przedmiot i daliśmy sobie po 1 ranie. Po prostu szkoda nam było całą grę poddać przez 2 losowe karty przed którymi nie ma jak się obronić. Przy następnym podejściu znowu natknęliśmy się na kartę zmuszającą do odrzucenia pomysłów, ale po prostu odrzuciliśmy ją i wzięlismy kolejną - dopóki nie wpadniemy na lepsze rozwiązanie będziemy tak robić.
Macie jakieś pomysły? A może nie doczytaliśmy czegoś i coś źle zrobiliśmy?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 26 lis 2012, 17:05
autor: Karit
wasiu pisze:Mam pytanie do scenariusza 6: Rodzina Robinsonów, w którym jednym z celów jest wykonanie 9 wylosowanych przedmiotów.
Mieliśmy taką sytuację, że w krótkim odstępie byłem zmuszony odrzucić w sumie 5-6 kart pomysłów. Tych 9 losowych nie mogliśmy ruszyć, bo nie wykonalibyśmy scenariusza, więc zaczęliśmy odrzucać pomysły z tej podstawowej dziewiątki. Okazało się jednak, że niektóre są potrzebne do ukończenia tych losowych przedmiotów. Zgodnie z zasadami powinniśmy odrzucić te pomysły i po prostu zakończyć grę jako niemożliwą do ukończenia? Stwierdziliśmy, że to trochę bez sensu, więc wyrzuciliśmy 2 pomysły mniej (zostawiając wszystkie niezbędne do ukończenia), a za to odrzuciliśmy jeden gotowy przedmiot i daliśmy sobie po 1 ranie. Po prostu szkoda nam było całą grę poddać przez 2 losowe karty przed którymi nie ma jak się obronić. Przy następnym podejściu znowu natknęliśmy się na kartę zmuszającą do odrzucenia pomysłów, ale po prostu odrzuciliśmy ją i wzięlismy kolejną - dopóki nie wpadniemy na lepsze rozwiązanie będziemy tak robić.
Macie jakieś pomysły? A może nie doczytaliśmy czegoś i coś źle zrobiliśmy?
Myślę że powinna byc jakaś specialna reguła dla 6 scenariusza (ale może tez dla wszystkich...)
Ja zrobiłbym tak, że wyjątkowo w 6 scenariuszu możesz nie odrzucać pomysłów ale każdy musi przyjać 1 (lub 2) ranę za każdy nie dorzucony pomysł.
Swoją droga to frustrujące jak musimy w krótkim czasie odrzucić np. 5 pomysłów

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 27 lis 2012, 12:10
autor: Portal Games
Tolis pisze:Jest trudniej w 2 osoby z zolnierzem. Ale jesli chcesz sprobowac w mysl utrudniania sobie gry to nikt Ci nie zabroni.
Dokładnie. Zdolności Żołnierza bardziej przydają się w grze na 3-4 osoby.
japacyk pisze:Grając ostatnio, natrafiłem na 2 karty "koniec źródła" w talii Zbierania Surowców jedna po drugiej, żeby było śmiesznie dwie rundy dalej trafiłem na kolejną. Przeglądając talie zauważyłem, że takich kart jest 5. Przyzwyczajony do różnorodności innych talii chciałem tylko zapytać, czy na pewno ma być 5 takich samych kart? w sumie to normalne, że zasoby się kończą, jednak w innych taliach nie widzę powtarzających się kart.
Jest 5 takich samych kart. Tak ma być.
Karit pisze:Veridiana pisze:Też to zauważyłam, ale raczej wzięłam na swoją logikę, że wszystko co się dzieje przed fazą akcji rozstrzygnie się jeszcze w bieżącej rundzie (czyli duże pytajniki też), a to co wyskoczy w trakcie fazy akcji (małe żetony) - od kolejnej.
Rowniez tak zalozylem / gralem. Wolalem sie jednak upewnic, bo Faq roznie opisywal ten efekt...
Swoja droga pytania do Faqa chyba byly wrzucane bezposrednio z formum bo nie ktore sie powtarzaja i odpowiadaja na te same pytania....
Veridiana trafnie to ujęła. Żetony "?" rozpatruje się podczas najbliższej akcji danego typu, czyli może to być jeszcze w tej samej rundzie lub którejś następnej.
Veridiana pisze:No i wykrakałeś... w dzisiejszej potyczce solo wszystkie zrodla wokol obozu mialam pozakrywane. no i ta mgla absolutnie wszedzie. i was doomed
Ale nasunęły mi się pytania:
1. Karta "Pośpiech" z talii Przygód Budowlanych - co oznacza "wykonaj jeszcze jedna akcję budowy"? jak to przeprowadzic?
2. Skoro Piętaszek nie jest graczem - czy może korzystać z kart, które umożliwiają coś "graczom"? Miałam dziś bonus z karty skarbów do eksploracji rozpoczynający się od słów "za każdym razem, gdy gracz..." - dotyczy to też Piętaszka, czy nie?
1. Możesz od razu wykonać Akcję Budowy (np. Przedmiotu, Dachu, itp.), ale musisz rzucić kośćmi i oczywiście spełniać wymagania niezbędne do wykonania Akcji.
2. Czy możesz podać konkretne karty?
Karit pisze:wasiu pisze:Mam pytanie do scenariusza 6: Rodzina Robinsonów, w którym jednym z celów jest wykonanie 9 wylosowanych przedmiotów.
Mieliśmy taką sytuację, że w krótkim odstępie byłem zmuszony odrzucić w sumie 5-6 kart pomysłów. Tych 9 losowych nie mogliśmy ruszyć, bo nie wykonalibyśmy scenariusza, więc zaczęliśmy odrzucać pomysły z tej podstawowej dziewiątki. Okazało się jednak, że niektóre są potrzebne do ukończenia tych losowych przedmiotów. Zgodnie z zasadami powinniśmy odrzucić te pomysły i po prostu zakończyć grę jako niemożliwą do ukończenia? Stwierdziliśmy, że to trochę bez sensu, więc wyrzuciliśmy 2 pomysły mniej (zostawiając wszystkie niezbędne do ukończenia), a za to odrzuciliśmy jeden gotowy przedmiot i daliśmy sobie po 1 ranie. Po prostu szkoda nam było całą grę poddać przez 2 losowe karty przed którymi nie ma jak się obronić. Przy następnym podejściu znowu natknęliśmy się na kartę zmuszającą do odrzucenia pomysłów, ale po prostu odrzuciliśmy ją i wzięlismy kolejną - dopóki nie wpadniemy na lepsze rozwiązanie będziemy tak robić.
Macie jakieś pomysły? A może nie doczytaliśmy czegoś i coś źle zrobiliśmy?
Myślę że powinna byc jakaś specialna reguła dla 6 scenariusza (ale może tez dla wszystkich...)
Ja zrobiłbym tak, że wyjątkowo w 6 scenariuszu możesz nie odrzucać pomysłów ale każdy musi przyjać 1 (lub 2) ranę za każdy nie dorzucony pomysł.
Swoją droga to frustrujące jak musimy w krótkim czasie odrzucić np. 5 pomysłów

W tym Scenariuszu dobrze jest grać z Cieślą, który może korzystać ze zdolności dociągania nowych kart Pomysłów, a Pomysły, które odrzucacie z planszy wtasowywać właśnie do talii, z której Cieśla bierze nowe Pomysły.
Poza tym, jest to dłuższy Scenariusz, więc jest trochę czasu na stworzenie Przedmiotów, zalecamy więc unikać ryzykownego wykonywania Akcji Budowy, aby właśnie nie trafić na Przygody odrzucające Pomysły. Zawsze można też odrzucać Pomysły przypisane do poszczególnych Postaci zamiast tych z planszy głównej.